Рішення
від 30.12.2024 по справі 420/23506/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/23506/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 грудня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючої судді - Бойко О.Я.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Міністерства юстиції України до Громадської організації «Руська община імені святого Олександра Невського» про припинення шляхом заборони діяльності юридичної особи, вирішив адміністративний позов задовольнити.

І. Суть спору:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за адміністративним позовом позивача, Міністерства юстиції України, до відповідача, Громадської організації «Руська община імені святого Олександра Невського» про припинення шляхом заборони діяльності юридичної особи, в якому позивач просить:

- припинити шляхом заборони діяльність юридичної особи Громадської організації «Руська община імені святого Олександра Невського» (код ЄДРПОУ: 26053525, керівник Жогно Наталя Михайлівна, місцезнаходження: АДРЕСА_1 ).

ІІ. Аргументи сторін

(а) Позиція позивача

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що найменування відповідача в порушення частини другої статті 4 Закону України № 3005-IX «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» містить символіку російської імперської політики, що є підставою для припинення діяльності цієї юридичної особи у судовому порядку.

(б) Позиція відповідача

Відповідач не скористався своїм правом для подання відзиву на позовну заяву, належним чином та своєчасно повідомлений про розгляд вказаної справи.

ІІІ. Процесуальні дії у справі

30.07.2024 ухвалою Одеський окружний адміністративний суд, прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

IV. Обставини, встановлені судом

Юридична особа Громадська організація «Руська община імені святого Олександра Невського» (скорочене найменування: «Руська община ім.св.О.Невського») зареєстрована 21.06.2006, код ЄДРПОУ: 26053525, керівник Жогно Наталя Михайлівна, місцезнаходження: АДРЕСА_1 .

Проведеним моніторингом відповідності найменування юридичної особи вимогам Закону України № 3005-IX «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» встановлено, що найменування юридичної особи відповідача не відповідає вимогам цього Закону.

У зв`язку із наведеним Комісією з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» було проведено правову експертизу на відповідність найменування відповідача вимогам Закону № 3005-IX та призначено на 02.07.2024 засідання Комісії, відомості про що опубліковано на офіційному вебсайті Мін`юсту.

Комісія звернулась до відповідача листом Міністерства юстиції України від 22.04.2024 № 61028/19.4/33-24 з проханням надати пояснення щодо причин неприведення свого найменування у відповідність до вимог Закону № 3005-IX протягом місяця з дня набрання ним чинності, проте лист повернувся у зв`язку із закінченням терміну зберігання.

Станом на 02.07.2024 об`єктом правової експертизи не було вжито заходів, спрямованих на виконання вимог Закону № 3005-IX, відтак, відомості про наявні об`єктивні причини неможливості виконання Відповідачем вимог Закону № 3005-IX відсутні.

За наслідками проведеної правової експертизи на відповідність найменування відповідача вимогам Закону № 3005-IX Комісією складено Правовий висновок від 02.07.2024 № 5 «Про невідповідність найменування вимогам Закону України «Про засудження та заборону російської імперської політики в Україні і деколонізації топонімії» ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «РУСЬКА ОБЩИНА ІМЕНІ СВЯТОГО ОЛЕКСАНДРА НЕВСЬКОГО», яким встановлено, що найменування об`єкта правової експертизи не відповідає частині другій статті 4 Закону № 3005-ІХ, оскільки відповідно до Переліку окремих осіб, подій, назв, що підпадають під обмеження встановлені Законом України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» Невський Олександр (1221 1243) великий князь (у різні роки) новгородський, псковський, владимирський, київський. Належить до міфічного пантеону російських полководців, борців за «землю русскую». Святий Російської православної церкви.

05.07.2024 Мін`юстом було видано наказ № 2017/5 «Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», яким на виконання вимог пункту 20 Порядку № 354:

1) затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 02.07.2024 № 5 «Про невідповідність найменування вимогам Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «РУСЬКА ОБЩИНА ІМЕНІ СВЯТОГО ОЛЕКСАНДРА НЕВСЬКОГО»;

2) визнано, що найменування ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «РУСЬКА ОБЩИНА ІМЕНІ СВЯТОГО ОЛЕКСАНДРА НЕВСЬКОГО» не відповідає частині другій статті 4 Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії».

V. Джерела права та висновки суду.

Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить до задоволення. Свій висновок вмотивовує наступним чином.

Відповідно до ч.1-3 ст.1 Закону України «Про громадські об`єднання» №4572-VI від 22.03.2012 (далі Закон №4572-VI), громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка. Громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.

Згідно з ч.1 ст. 4 Закону №4572-VI, утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких, зокрема, спрямовані на пропаганду російської імперської політики та її символіки, комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються.

Також частиною 5 ст. 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» № 755-IV від 15.05.2003, визначено, що у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку російської імперської політики відповідно до Закону України "Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії".

Закон України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» №3005-IX від 21.03.2023 (далі Закон №3005-IX), визначає правові засади засудження російської імперської політики в Україні, заборони пропаганди її символіки та встановлює порядок ліквідації символіки російської імперської політики.

У пункту «є» частини 4 статті 2 Закону №3005-IX, визначено, що символіка російської імперської політики - символіка, що включає, зокрема, назви підприємств, установ, організацій на території України, яким присвоєні імена або псевдоніми осіб, які відповідають критеріям, встановленим підпунктами "в" і "г" цього пункту.

В той же час, пунктом «г» частини 4 статті 2 Закону №3005-IX визначено, що символіка російської імперської політики - символіка, що включає зображення, пам`ятники, пам`ятні знаки, написи, присвячені особам, які публічно, у тому числі в медіа, у літературних та інших мистецьких творах, підтримували, глорифікували або виправдовували російську імперську політику, закликали до русифікації чи українофобії.

Частиною першої статті 3 Закону № 3005-IX встановлено, що російська імперська політика визнається злочинною та засуджується.

Відповідно до ст. 4 Закону №3005-IX, пропаганда російської імперської політики та її символіки забороняється. Присвоєння географічним об`єктам, юридичним особам та об`єктам права власності назв, що глорифікують, увічнюють, пропагують або містять символіку російської імперської політики, а також держави-терориста (держави-агресора) або її визначні, пам`ятні, історичні та культурні місця, населені пункти, дати, події, забороняється.

Пунктами 3, 4 ст.8 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №3005-IX передбачено, що юридичні особи, політичні партії, інші об`єднання громадян, зареєстровані на день набрання чинності цим Законом, у разі недодержання вимог цього Закону зобов`язані протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із цим Законом. У разі недодержання вимог цього Закону юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, зазначеними у пункті 3 цієї статті, їхня діяльність підлягає забороні у встановленому законом порядку, крім випадків, якщо юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян вжито заходів для додержання вимог цього Закону, а неможливість державної реєстрації змін до установчих документів, пов`язаних з приведенням їх у відповідність із цим Законом, зумовлена об`єктивними причинами.

Відповідно до п. 1 Положення Про Міністерство Юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 228 від 02.07.2014, Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань, зокрема, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб підприємців.

Пунктом 18-14 Положення, передбачено, що на Мінюст покладено завдання по прийняттю рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та / або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки та/або Закону України Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії.

Законодавством передбачена процедура встановлення невідповідності найменування юридичної особи вимогам Закону №3005-IX, що передує зверненню Мін`юсту до суду із вимогами про заборону її діяльності.

Так, постановою Кабінету Міністрів України №354 від 27.05.2015 затверджено Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки, Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії (далі Порядок №354).

Пунктом 3 Порядку №354 визначено, що Мін`юст безпосередньо або через територіальні органи забезпечує постійний моніторинг відповідності найменування та/або символіки, матеріалів реєстраційної справи юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів.

Підставою проведення правової експертизи, згідно п. 4 Порядку №354, може бути ініціатива Мін`юсту.

Водночас, пунктом 7 Порядку №354 передбачено, що для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів утворюється Комісія з питань дотримання Законів України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки, Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії (далі - Комісія). Комісія є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом при Мін`юсті, склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.

Наказом Мін`юсту від 26.07.2023 № 1853/7 (зі змінами) створено Комісію з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націоналсоціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» (далі Комісія) та затверджено її склад.

Згідно з пунктами 14, 15,18 Порядку №354, предметом правової експертизи є, зокрема, найменування об`єкта правової експертизи. За результатами правової експертизи щодо кожного об`єкта складається окремий правовий висновок про відповідність або невідповідність його діяльності, найменування та/або символіки вимогам Законів. Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимог Законів та про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Законів.

На виконання вимог п. 18 Порядку №354 та з метою з`ясування наявності поважних причин неможливості виконання ним вимог Закону №3005-IX, позивач 22.04.2024 надіслав відповідачу листа № 61028/19.4/33-24 від 22.04.2024, у якому просив протягом 10 днів з дня отримання цього листа надати пояснення щодо неприведення свого найменування у відповідність з вимогами Закону № 3005 протягом місяця з дня набрання ним чинності, проте лист був повернутий відправнику, у зв`язку із закінченням терміну зберігання.

02.07.2024 Комісією був складений правовий висновок про невідповідність найменування вимогам Закону України «Про засудження та заборону російської імперської політики в Україні і деколонізації топонімії» ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «РУСЬКА ОБЩИНА ІМЕНІ СВЯТОГО ОЛЕКСАНДРА НЕВСЬКОГО».

За результатами правової експертизи Комісією встановлено, що найменування об`єкта правової експертизи не відповідає частині другій статті 4 Закону № 3005-ІХ, оскільки відповідно до Переліку окремих осіб, подій, назв, що підпадають під обмеження встановлені Законом України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» Невський Олександр (1221 1243) великий князь (у різні роки) новгородський, псковський, владимирський, київський. Належить до міфічного пантеону російських полководців, борців за «землю русскую». Святий Російської православної церкви.

В той же час, відомості про наявні об`єктивні причини неможливості виконання об`єктом правової експертизи вимог Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні та деколонізацію топонімії» у Комісії були відсутні.

Пунктом 20 Порядку №354 передбачено, що правовий висновок про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Законів затверджується наказом Мін`юсту в строк, визначений у пунктах 11 і 12 цього Порядку.

У відповідності до наведеного положення, наказом Мін`юсту Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націоналсоціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» №2015/5 від 05.07.2024 був затверджений правовий висновок Комісії від 02 липня 2024 року № 5 та визнано, що найменування відповідача не відповідає частині другій статті 4 Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії».

Відтак, Мін`юст дотримався законодавчо визначеної процедури щодо встановлення невідповідності найменування юридичної особи-відповідача вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» шляхом проведення правової експертизи та затвердження її результатів.

З огляду на викладене вище, суд доходить висновку, що найменування відповідача містить символіку російської імперської політики. У строки, визначені ст.8 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №3005-IX, відповідач не привів своє найменування у відповідність до вимог Закону.

В свою чергу, в ході розгляду справи, судом не було встановлено наявності об`єктивних причин, які завадили відповідачу здійснити державну реєстрацію змін до установчих документів, пов`язаних з приведенням їх у відповідність із цим Законом.

Відповідно до ч.1 ст.25 Закону №4572-VI, припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.

Статтею 28 цього ж Закону визначено, що громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Зазначені положення кореспондуються з частиною 2 статті 7 Закону №3005-IX, згідно з якою у разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян вимог цього Закону їхня діяльність підлягає припиненню (забороні) в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Оскільки судом встановлено порушення відповідачем Закону №3005-IX, у зв`язку із не приведення свого найменування у відповідність до його вимог, позов підлягає задоволенню, а діяльність відповідача припиненню шляхом її заборони.

VI. Судові витрати

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України під час задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст 2, 139, 244-246 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1.Адміністративний позов задовольнити.

2.Припинити шляхом заборони діяльність юридичної особи Громадської організації «Руська община імені святого Олександра Невського» (код ЄДРПОУ: 26053525, керівник Жогно Наталя Михайлівна, місцезнаходження: АДРЕСА_1 ).

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду подається протягом тридцяти днів. Оскільки справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач Міністерство юстиції України, адреса: 01001, м. Київ, вул. Архітектора Городецького, буд.13, код ЄДРПОУ 00015622.

Відповідач Громадська організація «Руська община імені святого Олександра Невського», адреса: 65104, м. Одеса, проспект Академіка Глушка, буд.26, кв.13, код ЄДРПОУ 26053525.

Суддя Оксана БОЙКО

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.12.2024
Оприлюднено01.01.2025
Номер документу124162703
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо звернень органів доходів і зборів, у тому числі щодо припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи–підприємця)

Судовий реєстр по справі —420/23506/24

Рішення від 30.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні