Рішення
від 30.12.2024 по справі 480/634/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 грудня 2024 року м. Cуми Справа №480/634/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Сидорука А.І., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом Великобубнівського споживчого товариства

до - Головного управління Державної податкової служби в Сумській області,

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.

Суть спору, позиція сторін. Заяви сторін. Процесуальні дії суду.

Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить скасувати податкові повідомлення-рішення від 17.08.2021 № 571318280706, № 571518280706, № 571618280706, № 571518280706, № 571618280706, № 57121828706.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що, по-перше, спірні ППР прийняті відповідачем з порушенням норм чинного законодавства, оскільки накази на проведення перевірки, за результатами яких їх прийнято, не містять посилання на підстави для проведення перевірки. По-друге, проведення перевірки здійснювалося не за місцем знаходження приміщень магазинів та кафе, у яких позивач здійснює продаж алкогольних напоїв. По-третє, під час перевірки посадовими особами відповідача не було здійснено перевірки касових чеків, тому ППР, які були винесені за її результатами, є протиправними.

17.01.2022 судом було постановлено ухвалу про відкриття провадження у справі.

До суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відзив мотивовано тим, що позивачем, у період з 01.01.2021 по 20.07.2021, проводились розрахункові операції, які пов`язані з реалізацією підакцизних товарів, проте без зазначення коду товарної підкатегорії згідно УКТ ЗЕД (Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності), а також здійснювався продаж шампанського, вина ігристого, коньяку та горілки за цінами, нижчими за встановлені мінімальні ціни на такі напої.

Встановлені судом фактичні обставини.

У період з 21.07.2021 по 26.07.2021 посадовими особами відповідача були проведені фактичні перевірки позивача за фактичними місцями провадження діяльності, а саме: по-перше, кафе за адресою: вул. Центральна, буд. 32 Роменський р-н, Сумська область та, по-друге, магазинів за адресами: АДРЕСА_1 ; вул. 40-річчя Перемоги, буд. 32 с. Ведмеже, Роменський р-н, Сумська область; вул. Миру, буд. 4, с. Ріпки, Роменський р-н, Сумська область; АДРЕСА_2 ; вул. Центральна, буд. 36, с. Великі Бубни, Роменський р-н, Сумська область; вул. Центральна, буд. 32, с. Рогинці, Роменський р-н, Сумська область.

За результатами перевірок були складені акти від 26.07.2021 № 3757/18/13/РРО/01765667, №3759/18/13/РРО/01765667, №3760/18/13/РРО/01765667, у яких зафіксовано порушення, а саме: по-перше, пункту 11 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР; по-друге, ст. 1 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовується в електронних сигаретах, та пального" від 19.12.1995 № 481/95-ВР (зі змінами та доповненнями); по-третє, пунктів 1, 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.10.2008 № 957 "Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв" (зі змінами та доповненнями).

На підставі акта від 26.07.2021 № 3757/18/13/РРО/01765667 відповідачем було винесено податкові повідомлення-рішення: по-перше, від 17.08.2021 № 571618280706, яким застосовано штрафну санкцію в сумі 10200 грн за порушення пункту 11 статті 3 Закону № 265/95-ВР щодо проведення розрахункових операції без використання режиму програмування найменування товарів, а саме: без зазначення кодів товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД; по-друге, від 17.08.2021 № 571718280706, яким застосовано штрафну санкцію в сумі 10000 грн за порушення статті 1 Закону № 481/95-ВР; пунктів 1, 2 Постанови № 957 (зі змінами та доповненнями) щодо продажу алкогольних напоїв за цінами, нижчими за встановлені мінімальні ціни на такі напої.

На підставі акта від 26.07.2021 № №3759/18/13/РРО/01765667 відповідачем було винесено податкові повідомлення-рішення: по-перше, від 17.08.2021 № 571518280706, яким застосовано штрафну санкцію в сумі 10200 грн за порушення пункту 11 статті 3 Закону № 265/95-ВР щодо проведення розрахункових операції без використання режиму програмування найменування товарів, а саме: без зазначення кодів товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД; по-друге, від 17.08.2021 № 571418280706, яким застосовано штрафну санкцію в сумі 20000 грн за порушення статті 1 Закону № 481/95-ВР; пунктів 1, 2 Постанови № 957 (зі змінами та доповненнями) щодо продажу алкогольних напоїв за цінами, нижчими за встановлені мінімальні ціни на такі напої.

На підставі акта від 26.07.2021 №3760/18/13/РРО/01765667 відповідачем було винесено податкові повідомлення-рішення: по-перше, від 17.08.2021 № 571318280706, яким застосовано штрафну санкцію в сумі 10200 грн за порушення пункту 11 статті 3 Закону № 265/95-ВР щодо проведення розрахункових операції без використання режиму програмування найменування товарів, а саме: без зазначення кодів товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД; по-друге, від 17.08.2021 № 571218280706 , яким застосовано штрафну санкцію в сумі 30000 грн за порушення статті 1 Закону № 481/95-ВР; пунктів 1, 2 Постанови № 957 (зі змінами та доповненнями) щодо продажу алкогольних напоїв за цінами, нижчими за встановлені мінімальні ціни на такі напої.

Позивач вважає вказані податкові повідомлення-рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, тому звернувся до суду з даним позовом.

Висновки суду та їх мотиви.

По-перше, щодо підстав проведення перевірок.

Згідно з підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України).

За приписами підпунктів 80.2.20 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав:

- у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, у тому числі із забезпеченням можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;

- у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.

Як вбачається з матеріалів справи, фактичні перевірки позивача проведені на підставі наказів Головного управління ДПС у Сумській області від 20.07.2021 № 1193-кп, 1194-кп, 1195-кп "Про проведення фактичної перевірки", у зв`язку з наявністю інформації, що міститься в інформаційних базах ДПС стосовно проведення розрахункових операцій при реалізації алкогольних напоїв за цінами нижчими від встановлених мінімальних роздрібних цін на такі напої; проведення розрахункових операцій при реалізації алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів через реєстратори розрахункових операцій, без зазначення в розрахункових документах (касових чеках) суми акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів та з метою здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового.

Крім того, якщо правовою підставою для проведення перевірки є відповідний підпункт пункту 80.2 статті 80 ПК України, якій містить лише одну фактичну підставу для цього, то зазначення у наказі лише цього підпункту без розкриття його змісту та деталізації обставин не є істотним недоліком наказу, який давав би підстави вважати його протиправним.

Вказана правова позиція міститься також в постанові Верховного Суду від 26.03.2024 у справі №420/9909/23.

Тобто, зі змісту спірних наказів вбачається як правова підстава для призначення перевірки (посилання на підпункт 80.2.2 ПК України), так і фактична (інформація, що міститься в інформаційних базах ДПС). У зазначених наказах фактичну підставу деталізовано шляхом посилання на отриману інформацію щодо можливого порушення, зазначено сферу, щодо якої її отримано, тобто має місце конкретизація фактичної підстави.

Таким чином, у відповідача були правові підстави для проведення перевірок позивача та про такі підстави зазначено у наказах.

По-друге, щодо проведення перевірок за місцем провадження діяльності.

Пунктом 75.1 ст. 75 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право проводити, зокрема, фактичні перевірки.

Відповідно до пп. 75.1.3 п. 75.3 ст. 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Згідно з актами від 26.07.2021 посадовими особами позивача було проведено фактичні перевірки за адресою кафе та магазинів, через які позивач здійснює діяльність.

Адреси магазинів та кафе відповідають адресам, які зазначені у свідоцтвах про право власності, які надані позивачем додатком до позовної заяви.

Доказів проведення фактичних перевірок за іншими адресами, ніж ті, що зазначені в актах, матеріали справи не містять.

Отже, у суду відсутні правові підстави вважати, що відповідачем здійснювалися перевірки не за місцем фактичного провадження діяльності платником податків діяльності.

По-третє, щодо ППР № 571618280706, № 571518280706, № 571318280706.

Відповідно до п. 11 с. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів із використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості.

Згідно з абз. 2 п. 7 ст. 3 вказаного Закону суб`єкти господарювання, які використовують реєстратори розрахункових операцій повинні подавати до органів державної податкової служби по дротових або бездротових каналах зв`язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам`яті реєстраторів розрахункових операцій або в пам`яті модемів, які до них приєднані.

Порядок передачі інформації від реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій дротовими або бездротовими каналами зв`язку до органів Державної податкової служби України затверджений наказом Міністерства фінансів України від 08.10.2012 № 1057. Вказаний Наказ також визначає Вимоги щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних.

Відповідно до Вимог реєстратор розрахункових операцій з модемом повинен забезпечувати автоматичну із заданою сервером обробки інформації періодичністю передачу контрольно-звітної інформації до сервера обробки інформації за протоколом передачі інформації (для реєстраторів розрахункових операцій з контрольною стрічкою в електронній формі (КСЕФ) та електронних контрольних-касових реєстраторів, у тому числі передачу інформації про кожен надрукований розрахунковий документ).

За приписами пункту 2 розділу II Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, фіскальний чек має містити такі обов`язкові реквізити, зокрема код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності).

Відповідно до п. 7 ст. 17 Закону 265/95-ВР за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах: триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.

В актах перевірки від 26.07.2021 №3757/18/13/РРО/01765667, №3759/18/13/РРО/01765667, №3760/18/13/РРО/01765667 відображено, що перевіркою електронних копій розрахункових документів (фіскальних касових чеків) реєстраторів розрахункових операцій типу/моделі МINI-Т 400МЕ: заводський номер ПБ4101411152 за ФН 3000193551, заводський номер ПБ4101411153 за ФН 3000193512, заводський номер ПБ4101412413 за ФН 3000211615, заводський номер ПБ4101412565 за ФН 3000211608, заводський номер ПБ4101411240 за ФН 3000838068, заводський номер ПБ4101416975 за ФН 3000838099, сформованих та переданих до органу державної податкової служби РРО, які використовуються позивачем, встановлено, що у період з 01.01.2021 по 20.07.2021 проводились розрахункові операції пов`язані з реалізацією підакцизних товарів у п`яти магазинах та кафе, без зазначення коду товарної підкатегорії згідно УКТ ЗЕД, що є порушенням п. 11 ст.3 Закону № 265/95-ВР.

Також відповідачем наведено конкретний перелік таких розрахункових документів, із зазначенням дати, часу, а також назви та ціни підакцизного товару.

Відповідальність за вказане порушення передбачена за п. 7 ст.17 Закону №265, а саме: штрафна санкція в розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - 5100 грн (300 х 17 грн).

Оскільки таке порушення позивачем допущено у п`яти магазинах та кафе, тому відповідачем правомірно винесено ППР від 17.08.2021 № 571618280706, № 571518280706, № 571318280706, яким застосовано штрафну санкцію в загальному розмірі 30600 грн (6 х 5100 грн).

По-четверте, щодо ППР № 571718280706, № 571418280706 та № 571218280706.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР мінімальні роздрібні ціни на алкогольні напої - ціни, які визначаються виходячи з мінімальних оптово-відпускних цін на цю продукцію та торговельної надбавки.

Згідно з ст. 18 вказаного вище Закону КМУ надано право встановлювати мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни на алкогольні напої.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв" від 30.10.2008 №957, затверджені розміри мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв з розрахунку мінімальної ціни за 1 літр 100-відсоткового спирту.

За приписами положень ч. 2 ст. 17 Закону № 481 до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: оптової або роздрібної торгівлі коньяком, алкогольними напоями, горілкою, лікеро-горілчаними виробами та вином за цінами, нижчими за встановлені мінімальні оптово-відпускні або роздрібні ціни на такі напої - 100 відсотків вартості отриманої партії товару, розрахованої виходячи з мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін, але не менше 10000 гривень.

В актах перевірки від 26.07.2021 № 3757/18/13/РРО/01765667, №3759/18/13/РРО/01765667 відображено, що перевіркою електронних копій розрахункових документів (касових чеків) послідовно сформованих та створених в електронній формі шістьма РРО моделі MINI-T 400МЕ: заводський номер ПБ4101411152 за ФН 3000193551, заводський номер ПБ4101411153 за ФН 3000193512, заводський номер ПБ4101412413 за ФН 3000211615, заводський номер ПБ4101411579 за ФН 3000193594, заводський номер ПБ4101411240 за ФН 3000838068, заводський номер ПБ4101416975 за ФН 3000838099, які містяться на контрольній стрічці в електронній формі в пам`яті шести РРО ФН 3000193551, 3000193512, 3000211615, 3000193594, 3000838068, 3000838099, поданих по дротових або бездротових каналах зв`язку до сервера обробки інформації електронних копій розрахункових документів і зібраних Системою зберігання і збору даних РРО для внесення даних РРО ФН 3000193551, 3000193512, 3000211615, 3000193594, 3000838068, 3000838099 у бази даних Системи обліку даних РРО у такому вигляді, в якому дані сформовані в РРО ФН 3000193551, 3000193512, 3000211615, 3000193594, 3000838068, 3000838099, встановлено продаж позивачем шампанського, вина ігристого, коньяку, горілки в періоді з 01.01.2021 по 20.07.2021 за цінами, нижчими за встановлені мінімальні ціни на такі напої.

У табличному форматі наведена, детальна інформація (у розрізі днів та часу роздрукованих касових чеків продажу, номерів чеків, найменувань товарів та вартості) проданих алкогольних напоїв у кафе за адресою: вул. Центральна, буд. 32 Роменський р-н, Сумська область, а також у п`яти магазинах за адресами: вул. Миру, буд. 3, с. Галка, Роменський р-н, Сумська область; вул. 40-річчя Перемоги, буд. 32 с. Ведмеже, Роменський р-н, Сумська область; вул. Миру, буд. 4, с. Ріпки, Роменський р-н, Сумська область; вул. Центральна, буд. 36, с. Великі Бубни, Роменський р-н, Сумська область; вул. Центральна, буд. 32, с. Рогинці, Роменський р-н, Сумська область.

Отже, у кафе та п`яти магазинах позивачемздійснювався продаж шампанського, вина, коньяку та горілки в період з 01.01.2021 по 20.07.2021 за цінами, нижчими за встановлені мінімальні ціни на такі напої, чим було допущено порушення ст. 1 Закону №481, пункт 1, 2 Постанови № 957.

Оскільки такі порушення позивачем допущено у п`яти магазинах та кафе, а тому відповідачем правомірно винесено ППР від 17.08.2021 № 571718280706, № 571418280706 та № 571218280706, яким застосовано штрафну санкцію в загальному розмірі 60000 грн (6*10000 грн).

Отже, позовні вимоги позивача є неправомірними, необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Судові витрати.

Оскільки в задоволенні позову відмовлено, то витрати по сплаті судового збору у розмірі 2481 грн відповідно до норми ст. 139 КАС України покладаються на позивача.

Керуючись нормами ст.ст. 90, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні позову Великобубнівського споживчого товариства (вул. Центральна, 32, с. Великі Бубни, Роменський район, Сумська область, код ЄДРПОУ 01765667) до Головного управління Державної податкової служби в Сумській області (вул. Іллінська, 13, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ 43144399) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.

2. Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

3. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Учасники справи, яким повне рішення не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - на рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

4. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення складено та підписано суддею 30.12.2024.

Суддя А.І. Сидорук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.12.2024
Оприлюднено01.01.2025
Номер документу124164083
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —480/634/22

Рішення від 30.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.І. Сидорук

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.І. Сидорук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні