СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 грудня 2024 року Справа № 480/12650/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Опімах Л.М.,
розглянувши за правилами спрощеного провадження без повідомлення учасників справи в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/12650/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Котельня північного промислового вузла" до Виконавчого комітету Сумської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Промтрансенерго», Акціонерне товариство «Укртелеком», Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , Фізична особа-підприємець ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
30 листопада 2023 року позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» ( далі Позивач, ТОВ «КППВ») звернувся до суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради від 23.08.2023 №403 «Про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення нежитлової будівлі за адресою: м.Суми, вул.Воскресенська, 13/7. Позовні вимоги мотивує тим, що є виконавцем послуг з централізованого опалення на території обслуговування у місті Суми відповідно до рішень виконавчого комітету Сумської міської ради № 627 від 20.10.2021 року та № 521 від 22.11.2022 року та ліцензій на виробництво та постачання теплової енергії, виданих згідно розпоряджень голови Сумської обласної державної адміністрації від 06.10.2021 № 633-ОД та від 06.10.2021 № 634-ОД.
Відповідні послуги надавалися позивачем і для потреб будівлі, розташованої за адресою: м. Суми, вул. Воскресенська. 13/7, у зв`язку з чим між ТОВ «КППВ» та споживачами послуг за вказаною адресою були укладено договори про надання послуг з постачання теплової енергії, а саме: №ПР374/001 від 01.11.2021 року з ТОВ «НВП «Промтрансенерго» , № ПР31/001/59м500-908/21 від 01.12.2021 року з АТ «Укртелеком», № ПР414/001 з ФОП ОСОБА_1
17 серпня 2023 року постійно діючою комісією для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води Сумської міської ради було розглянуто звернення власників будівлі за адресою Суми, вул. Воскресенська, 13/7 щодо відключення вказаної будівлі від мереж теплопостачання та вирішено
визначити технічні можливості наявних мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання в будинку № 13/7 по вулиці Воскресенській та шляхи вирішення питання встановлення в ньому індивідуального або автономного опалення на підставі технічних умов та розробленого проекту відключення будинку від мережі,
власникам приміщень звернутися до АТ «Сумигаз», АТ «Сумиобленерго» для отримання технічних умов на розроблення проектної документації на підключення будинку за адресою м. Суми. вул. Воскресенська, 13/7 до альтернативного джерела опалення,
звернутися до ТОВ «КППВ» для отримання технічних умов для розроблення проектної документації по відключенню опалення будівлі, після розроблення проектної документації надати екземпляри проектів до ТОВ «КППВ» для розгляду та погодження,
департаменту інфраструктури міста Сумської міської ради підготувати проект рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради «Про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення нежитлової будівлі за адресою: м. Суми. вул. Воскресенська, 13/7».
23.08.2023 Виконавчим комітетом Сумської міської ради було прийнято рішення № 403 «Про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення нежитлової будівлі за адресою: м. Суми. вул. Воскресенська. 13/7».
Пунктом 3.1 рішення Відповідачем також було зобов`язано позивача здійснити відключення нежитлової будівлі за адресою: м. Суми. вул. Воскресенська. 13/7 в міжопалювальний період, але не пізніше 01.09.2023 року.
Рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради № 403 від 23.08.2023 року позивач просить визнати протиправним і скасувати як таке, що порушує його права як виконавця послуг з постачання теплової енергії.
В обгрунтування своїх вимог позивач зазначив, що з огляду на ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у виконавчого комітету відсутні повноваження приймати рішення про надання дозволу на відключення будівель від мереж централізованого опалення, відповідно до ст.25 цього Закону , такі повноваження віднесені до повноважень відповідної ради, як органу місцевого самоврядування.
Крім того, відповідачем порушений і порядок прийняття оскаржуваного рішення, передбачений Регламентом роботи виконавчих органів Сумської міської ради, затвердженим рішенням відповідача 16.05.2017 №250. Зокрема, відповідачем не було забезпечено доведення до відома позивача проекту рішення, що містить доручення на вчинення певних дій, не забезпечено візування керівником ТОВ «КППВ» проекту рішення , що передбачав понесення позивачем затрат на відключення будівлі, відповідачем не забезпечено оприлюднення проекту рішення в установленому порядку.
Також, постійно діючою комісією на засіданні 17.08.2023 року не було встановлено, чи достатніми є технічні можливості наявних мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання населеного пункту чи окремого кварталу (мікрорайону) щодо забезпечення живлення запропонованої співвласниками будівлі системи опалення, не надано пропозицій щодо типу системи індивідуального чи автономного теплопостачання та у резолютивній частині протоколу однозначно не зазначено про надання заявникам дозволу на проведення відключення.
Відповідачем не було враховано невиконання споживачами на момент прийняття рішення вимог постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води Сумської міської ради, викладених у протоколі № 1 від 17.08.2023 року, щодо необхідності отримання технічних умов для розроблення проектної документації по відключенню опалення будівлі та надання проектів до ТОВ «КППВ» для розгляду та погодження, що не узгоджується з вимогами пункту 10 розділу II Порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, затвердженого наказом Мінрегіону від 26 липня 2019 року № 169.
Відповідач подав відзив на позов, в якому проти задоволення вимог заперечив, зазначив, що відповідно до п. 12 ч. 1 ст.7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач має право у встановленому порядку відключитись від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води. Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 26.07.2019 № 169 затверджено Порядок відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води (далі - Порядок № 169).
Відповідно до пункту 4 розділу 1 Порядку № 169 орган місцевого самоврядування створює своїм рішенням та затверджує склад постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води (далі - Комісія) згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія є консультативно-дорадчим органом органу місцевого самоврядування, основним завданням якого є розгляд питань щодо відключення споживачів від ЦО та/або ГВП.
Відповідно до ст.140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Відповідно до п. 1 статті 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон №280) до системи місцевого самоврядування належать, зокрема, територіальна громада; сільська, селищна, міська рада; сільський, селищний, міський голова; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради. Тобто твердження позивача, що органом місцевого самоврядування є тільки міська рада є помилковими.
Відповідно до пункту а статті 30 Закону № 280 до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.
Згідно із статтею 52 Закону № 280 виконавчий комітет міської ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.
Крім того, за статтею 40 Закону № 280 виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, крім повноважень, передбачених цим Законом, здійснюють й інші надані їм законом повноваження.
Постійно діюча комісія для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води утворена рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 09.08.2023 №275 відповідно до п.4 Порядку №169 та є консультативно-дорадчим органом органу місцевого самоврядування, основним завданням якого є розгляд питань щодо відключення споживачів від ЦО та/або ГВП, тобто ця комісія не є постійно діючою комісією ради, а утворюється з лише з метою розгляду питань щодо відключення споживачів ЦО та/або ГВП і до її складу відповідно до додатку І Порядку №169 входять депутати за згодою та представники виконавців комунальних послуг. До складу комісії у даній справі входив, зокрема, директор ТОВ «КППВ».
Щодо оприлюднення та візування позивачем проекту спірного рішення, відповідач зауважив, що пунктом 10 Розділу ІІ Порядку №169 передбачено, що витрати, пов`язані з відключенням від ЦО та/або ГВП здійснюються за рахунок власника ( співвласників) та інших коштів, тому не повинен візуватися керівником позивача.
Окрім того, відповідно до п.10 ст.9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, а аткож їх посадових осіб не пощирюються вимоги пункту 3 частини першої ( у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Закону України «Про державну допомогу суб`єктам господарювання».
Також відповідач вважає, що спірним рішення права позивача не порушені, оскільки відповідно до п. 12 ч. 1 ст.7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач має право у встановленому порядку відключитись від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води. Дана стаття визначає безумовне право споживача, без обмежень чи умов, на відключення від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води, і можливість встановлення автономного (індивідуального) опалення та гарячого водопостачання. Таке право передбачено також типовим індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. № 830 (п.п.11 п. 40).
Таким чином, твердження позивача про порушення його прав як виконавця комунальної послуги, у вигляді розірвання договору на постачання теплової енергії та позбавлення оплати за надані послуги не заслуговують на увагу, оскільки нівелюють права споживачів на відключення від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води, які чітко визначені законом та договором.
Третя особа товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Промтрансенерго» подала заперечення на позов, у яких пояснила, що через неналежне виконання позивачем послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання у період опалювального сезону 2022-2023 років до відокремленого будинку з нежитловими приміщеннями за адресою: м. Суми, вул. Воскресенська, 13/7, ОСОБА_2 , СФ AT «Укртелеком» та ТОВ «Промтрансенерго» в травні 2023 року звернулися з заявами до Постійно діючої комісії з розгляду питань щодо відключення споживачів від системи (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води (далі - Постійно діюча комісія) Виконавчого комітету СМР щодо надання дозволу на відключення відокремленої будівлі № 13/7 по вул. Воскресенській в м. Суми від мережі централізованого опалення.
Неналежне виконання позивачем послуг з централізованого опалення, було предметом розгляду спору Господарського суду Сумської області у справі №920/741/23 за позовом ФОП ОСОБА_1 до ТОВ «КППВ» про зобов`язання останнього здійснити перерахунок вартості послуг з теплопостачання за період з 03.11.2022 по 07.04.2023 у зв`язку з їх ненаданням.
01.11.203 представник ТОВ «КППВ» подав до Господарського суду Сумської області у справі № 920/741/23 клопотання в якому визнав позовні вимоги ФОП ОСОБА_1 та просив закрити провадження у справі за відсутністю предмету спору (у зв`язку з ненаданням послуг з теплопостачання). Ухвалою Господарського суду Сумської області клопотання представника ТОВ «КППВ» щодо закриття справи задоволено, а провадження у справі № 920/741/23 закрито. Ухвала Господарського суду Сумської області від 01.11.2023 не оскаржувалася і набрала законної сили.
17.08.2023 відбулося засідання постійно діючої комісії, якою розглянуто заяви споживачів щодо відключення будівлі № 13/7 по вул. Воскресенській м. Суми від мережі централізованого теплопостачання та прийнято рішення про надання відповідного дозволу.
Рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради від 23.08.2023 № 403 «Про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення нежитлової будівлі за адресою м. Суми, вул. Воскресенська, 13/7» з метою реалізації прав споживачів ТОВ «Промтрансенерго», СФ AT «Укртелеком» та ОСОБА_2 на отримання якісних житлових комунальних послуг, враховуючи пропозиції постійно діючої комісії, вирішено:
-надати ТОВ «НПВ «Промтрансенерго», AT «Укртелеком» та ОСОБА_2 дозвіл на відключення нежитлової будівлі за адресою: м. Суми, вул. Воскресенська, буд. 13/7 від мереж централізованого опалення;
-власникам нежитлової будівлі за адресою: м. Суми, вул. Воскресенська, буд. 13/7 для відключення виконати заходи, передбачені Порядком № 169, в тому числі відключення від мереж централізованого опалення здійснювати в міжопалювальний період, але не пізніше ніж 01 вересня;
-виконавцю комунальної послуги з постачання теплової енергії ТОВ «КППВ» здійснити відключення нежитлової будівлі за адресою: АДРЕСА_1 в міжопалювальний період, але не пізніше 01.09.2023; після складання акту про відключення будівлі від зовнішніх інженерних мереж централізованого опалення здійснити дії щодо розірвання договорів про надання комунальної послуги для нежитлових приміщень за адресою: м. Суми, вул. Воскресенська, буд. 13/7 з ТОВ «НВП «Промтрансенерго», AT «Укртелеком» та ОСОБА_2
-витрати, пов`язані з відключенням від мереж централізованого опалення покладаються на власників будівлі АДРЕСА_1 .
Рішення Виконавчого комітету СМР від 23.08.2023 № 403, третя-особа вважає правомірним, а доводи позивача з приводу відсутності компетенції Виконавчого комітету СМР на прийняття такого рішення помилковими, такими, що суперечать нормам діючого законодавства України та правовим висновкам Верховного суду.
За змістом ст. 40 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, крім повноважень, передбачених цим Законом, здійснюють й інші надані їм законом повноваження.
Відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 4 Закону №2189-УІІІ та пункту 8 Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого постановою КМУ від 30.04.2014 №197, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 26.07.2019 №169 затверджений «Порядок відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води» (далі - Порядок №169).
Відповідно до п. 4 Розділу І «Загальні положення» Порядку №169, орган місцевого самоврядування створює своїм рішенням та затверджує склад постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Постійно діюча комісія є консультативно-дорадчим органом органу місцевого самоврядування, основним завданням якого є розгляд питань щодо відключення споживачів від ЦО та/або ГВП.
Згідно до п. 7 Розділу II Порядку № 169 під час прийняття рішення Комісія враховує технічні можливості наявних мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання населеного пункту чи окремого кварталу (мікрорайону) щодо забезпечення живлення запропонованої власником (співвласниками) будівлі системи, та за потреби надає пропозиції органу місцевого самоврядування щодо збільшення потужностей, а також заміни систем внутрішньоквартальних, магістральних мереж електро-, газо-, водо-, теплопостачання, потрібних для встановлення в будівлі системи індивідуального чи автономного теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) та пропозиції щодо фінансування таких заходів.
Отже Комісія враховує, а не встановлює достатні та технічні можливості наявних мереж теплопостачання та вносить відповідні пропозиції, а її рішення носить лише рекомендаційний характер для депутатів, що приймають рішення про надання дозволу на відключення.
При Сумській міській раді відповідно до «Положення про робочу групу з питань розробки схеми теплопостачання міста Суми», затвердженого рішенням Виконкому Сумської міської ради від 16.02.2016 №99, діє робоча група з питань розробки схеми теплопостачання м. Суми, а також створено Департамент інфраструктури м. Суми, інші органи, які перевіряють технічні можливості мереж газопостачання, водопостачання, електропостачання та теплопостачання, та визначають можливості щодо відключення будівель від мереж теплопостачання. Отже, підготовка проекту рішення узгоджувалася з вказаними органами виконавчої влади і приймалося відповідне рішення.
За приписами пункту 1 Розділу II Порядку № 169 рішення щодо відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків, від ЦО та/або ГВП приймається органом місцевого самоврядування відповідно до законодавства за письмовою заявою власника (співвласників) такої будівлі, в тому числі житлового будинку, з урахуванням рішення Комісії.
Відповідно до ч. 1, ч. 8 ст. 51 Закону № 280/97-ВР виконавчим органом міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень.
Виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.
Повноваження виконавчого комітету міської ради визначені ст. 52 Закону № 280/97-ВР.
Виконавчий комітет СМР забезпечує формування та реалізує держану політику у сфері житлово-комунального господарства, а тому відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 4 Закону №2189-VIII наділений повноваженнями приймати рішення щодо надання дозволу на відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води. Рішення від 23.08.2023 №403, прийняте Виконавчим комітетом СМР, відповідає вимогам законодавства і підписане міським головою СМР.
Аналогічний висновок, щодо повноважень та компетенції виконавчого комітету міської ради міститься у постанові Верховного Суду від 09.11.2023 у справі № 340/298/21.
Також є хибними доводи позивача в частині порушення порядку прийняття спірного рішення, а саме Регламенту роботи виконавчих органів Сумської міської ради, затвердженого рішенням СМР від 16.05.2017 № 250 (далі - Регламент), яке полягало в тому, що відповідачем не забезпечено візування керівником TOB «КППВ» проекту рішення, що передбачало понесення товариством затрат на відключення будівлі від централізованого опалення.
Однак, пунктами 14,18 Розділу 4 Регламенту визначено, що на зворотному боці останнього аркуша проекти рішень повинні бути завізовані із зазначенням дати візування: 1) розробником/головним розробником; 2) посадовою особою розробника, на яку покладено ведення правової роботи (за наявності такої посади); 3) керівником виконавчого органу, до напряму діяльності якого належить порушене в проекті рішення питання або який координує роботу підприємства, установи, організації, що є розробником проекту рішення; 4) секретарем міської ради, першим заступником міського голови, заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (відповідно до розподілу обов`язків); 5) начальником відділу протокольної роботи та контролю; 6) начальником правового управління Сумської міської ради (далі по тексту - правове управління); 7) заступником міського голови, керуючим справами виконавчого комітету; 8) секретарем Сумської міської ради, якщо проект рішення містить пропозиції Сумській міській раді про розгляд певних питань.
Проекти рішень, які містять доручення виконавчим органам ради, підприємствам, установам та організаціям, повинні бути доведені до відома їх керівників, а у разі, якщо доручення, викладені у пунктах рішення, пов`язані з матеріальними та іншими затратами - завізовані керівниками відповідних виконавчих органів ради.
Водночас, проект рішення готувався на підставі рішення та пропозицій постійно діючої комісії. Згідно протоколом засідання комісії № 1 від 17.08.2023 на ньому був присутній керівник ТОВ «КППВ» Резнік О.М., який представляв інтереси виконавця послуг з постачання теплової енергії, висловлював свої пропозиції та був обізнаний про заяви споживачів та порядок відключення будівлі № 13/7 по вул. Воскресенській від мережі централізованого опалення.
Окрім того, спірним рішенням визначено, що витрати, пов`язані з відключенням від мереж централізованого опалення покладаються на власників будівлі № 13/7 по вул. Воскресенській м. Суми. У зв`язку з цим, на позивача будь-які витрати з відключення будівлі від мережі теплопостачання не покладалися, під час відключення позивач жодних витрат не поніс, оскільки фактично опалення було відключено, ще 20.10.2022 у зв`язку з поривом трубопроводу на відрізці ділянки між магістральним трубопроводом ТК 434/0 та вводом в будівлю.
Стосовно порушення порядку оприлюднення проекту рішення, третя особа зазначила, що Законом України «Про доступ до публічної інформації» визначено, що неоприлюднення інформації відповідно до ст. 15 цього Закону є підставою для притягнення винної особи до відповідальності, проте це не є підставою для скасування оскарженого рішення згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації».
Таким чином, порушення порядку оприлюднення проекту рішення та самого спірного у справі рішення не може бути підставою для скасування такого рішення. Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 12.03.2020 у справі №278/3142/16-а, від 18.03.2021 у справі №296/3836/16-а та інших.
Не відповідають фактичним обставинам і доводи позивача стосовно неврахування відповідачем при прийняття спірного рішення рекомендацій постійно діючої комісії про необхідність отримання власниками будівлі у ТОВ «КППВ» технічних умов для розроблення документації по відключенню опалення будівлі та надання проектів для погодження з виконавцем послуг.
Так, згідно листа № 401 від 17.01.2023 ТОВ «Сумитеплоенерго», 20.10.2022 співробітниками цього виконавця послуг з теплопостачання у ході планового огляду був виявлений порив на тепломережі від магістрального теплопроводу ТК-434/0 до будинку № 13/3 по вул. Воскресенській м. Суми. У зв`язку з цим, до усунення пошкоджень трубопроводу, працівниками ТОВ «Сумитеплоенерго» було припинено постачання теплової енергії на вказану адресу шляхом перекриття теплоносія засувками в ТК-434/0.
23.11.2022 представниками ТОВ «КППВ» за участі ФОП ОСОБА_1 проведено обстеження системи централізованого опалення відокремленої будівлі № 13/7 по вул. Воскресенській в м. Суми. За результатами обстеження складено акт від 23.11.2022, в якому зафіксовано, що: тиск теплоносія перед вхідними засувками теплового вузла та теплопункті Р1-Р2 = 0 кгс/см2. Показники приладу обліку теплової енергії 817,919 Гкал, 76790,68 куб. м., миттєві витрати 0 куб. м./год. Встановлено, що ТОВ «Сумитеплоенерго» виявлено порив на тепловій мережі між ТК 434-0 та вводом у будівлю. Отже, відключення будинку № 13/7 по вул. Воскресенській в м. Суми фактично відбулося 20.10.2022 у зв`язку з поривом трубопроводу шляхом перекриття теплоносія засувками в ТК-434/0.
Таким чином, отримання споживачами в ТОВ «КППВ» технічних умов для розроблення проекту відключення від мережі теплопостачання, не викликалося будь якого необхідністю, чи складністю конструкцій такого відключення, оскільки засувка вже була перекрита і будь яке втручання в роботу мережі теплопостачання не відбувалося.
29.08.2023 комісією із представниками СФ АТ «Укртелеком», ТОВ «НВП Промтрансенерго», ТОВ «Сумитеплоенерго», за участі Чайки К.А. проведено відключення відокремленої будівлі № 13/7 по вул. Воскресенській м. Суми від мережі (системи) централізованого опалення, шляхом від`єднання трубопроводів з видимим розривом, про що складено відповідний акт б/н про відключення будівлі від зовнішніх мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання). Акти обстежень пориву трубопроводу надавалися разом з іншими документами до Виконкому СМР і були враховані під час прийняття рішення. Відтак, зазначені позивачем обставини не є істотними, та не можуть бути підставою для скасування такого рішення.
Третя особа ФОП ОСОБА_1 надала суду заперечення аналогічні за змістом запереченням ТОВ «НВП Промтрансенерго», додатково вказавши, що відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ФОП ОСОБА_1 зареєстрований 23.07.2018 як фізична особа підприємець.
01.09.2022 між ним та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_2 укладено договір оренди нерухомого майна № 01-09-22, зокрема нежитлового приміщення, загальною площею 1191,9 м. кв., що складається з приміщень літ. А - адміністративний корпус; літ. п/д - підвал; літ. а - прибудова; літ. Д - прибудова; Ж- вбиральня; літ. Е - навіс; літ. Г - гараж; № 1 - огорожа, та розташоване за адресою: АДРЕСА_1 .
За умовами договору ОСОБА_2 , як орендодавець є власником нежитлового приміщення, а ФОП ОСОБА_1 , як орендар використовує приміщення для здійснення підприємницької діяльності та оплачує комунальні послуги, в тому числі з постачання теплової енергії.
Третя особа Сумська філія AT «Укртелеком» подала заперечення проти позовних вимог, в яких зазначила, що 01.12.2021 року АТ «Укртелеком» в особі Сумської філії АТ «Укртелеком» уклало з ТОВ «Котельня північного промислового вузла» договір №ПР31/001/59м500-908/21 про надання послуги з постачання теплової енергії (в подальшому - договір), на умовах якого Виконавець надає послуги з постачання потреб опалення приміщень Споживача, перелік яких зазначено в п. 1.3 договору. Одним із приміщень, зазначених в цьому переліку, є приміщення по вул.Воскресенська,буд.13/7 в м.Суми.
Підпунктом 7.4 договору передбачено, що договір може бути розірваний у разі прийняття рішення власником щодо відключення будинку від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) відповідно до Порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, затвердженого наказом Мінрегіону від 26липня 2019р. №169.
Користуючись своїм правом, Сумська філія АТ «Укртелеком», відповідно до зазначених умов договору та п.3 розділу II Порядку №169 звернулася 26 травня 2023 року до постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від системи (мереж) централізованого опалення (газопостачання) та постачання гарячої води з заявою про відключення від мереж ЦО нежитлового приміщення за адресою: м.Суми,вул.Воскресенська,13/7.
Комісія, з дотримання вимог, визначених п.7 Порядку №169 , прийняла рішення, яким рекомендовано Департаменту інфраструктури міста Сумської міської ради підготувати проект рішення виконавчого комітету Сумської міської ради «Про надання дозволу на відключення від мереж централізованогоопаленнянежитловоїбудівлі за адресою: м.Суми, вул.Воскресенська, 13/7.
23.08.2023р. Виконавчий комітет Сумської міської ради, враховуючи рекомендації постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж систем централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води, прийняв Рішенням №403, яким надав дозвіл на відключення нежитлової будівлі за адресою: м.Суми, вул.Воскресенська,буд.13/7 від мереж центрального опалення.
Вважає, що рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 23.08.2023№403 «Про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення нежитлової будівля за адресою : м.Суми вул.Воскресенська,13/7» прийнято в межах та у спосіб передбачений чинним законодавством, а вимоги Позивача такими, що суперечать нормам чинного законодавства, не можуть бути прийнятими до уваги та задоволені.
Третя особа ФОП ОСОБА_2 своїх пояснень на позов не подавала.
Дослідивши письмові матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 17 серпня 2023 року постійно діючою комісією для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води Сумської міської ради було розглянуто звернення власників будівлі за адресою Суми, вул. Воскресенська, 13/7: ТОВ «НВП «Промтрансенерго», АТ «Укртелеком», ОСОБА_2 щодо відключення вказаної будівлі від мереж теплопостачання та вирішено
визначити технічні можливості наявних мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання в будинку № 13/7 по вулиці Воскресенській та шляхи вирішення питання встановлення в ньому індивідуального або автономного опалення на підставі технічних умов та розробленого проекту відключення будинку від мережі,
власникам приміщень звернутися до АТ «Сумигаз», АТ «Сумиобленерго» для отримання технічних умов на розроблення проектної документації на підключення будинку за адресою м. Суми. вул. Воскресенська, 13/7 до альтернативного джерела опалення,
звернутися до ТОВ «КППВ» для отримання технічних умов для розроблення проектної документації по відключенню опалення будівлі, після розроблення проектної документації надати екземпляри проектів до ТОВ «КППВ» для розгляду та погодження,
департаменту інфраструктури міста Сумської міської ради підготувати проект рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради «Про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення нежитлової будівлі за адресою: м. Суми. вул. Воскресенська, 13/7» (а.с.59-62).
23.08.2023 Виконавчим комітетом Сумської міської ради було прийнято рішення № 403 «Про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення нежитлової будівлі за адресою: м. Суми. вул. Воскресенська. 13/7», яким вирішено
надати ТОВ «НПВ «Промтрансенерго», AT «Укртелеком» та ОСОБА_2 дозвіл на відключення нежитлової будівлі за адресою: м. Суми, вул. Воскресенська, буд. 13/7 від мереж централізованого опалення;
власникам нежитлової будівлі за адресою: АДРЕСА_1 для відключення виконати заходи, передбачені Порядком № 169, в тому числі відключення від мереж централізованого опалення здійснювати в міжопалювальний період, але не пізніше ніж 01 вересня;
виконавцю комунальної послуги з постачання теплової енергії ТОВ «КППВ» здійснити відключення нежитлової будівлі за адресою: АДРЕСА_1 в міжопалювальний період, але не пізніше 01.09.2023; після складання акту про відключення будівлі від зовнішніх інженерних мереж централізованого опалення здійснити дії щодо розірвання договорів про надання комунальної послуги для нежитлових приміщень за адресою: м. Суми, вул. Воскресенська, буд. 13/7 з ТОВ «НВП «Промтрансенерго», AT «Укртелеком» та ОСОБА_2
витрати, пов`язані з відключенням від мереж централізованого опалення покладаються на власників будівлі АДРЕСА_1 ( а.с.58).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Пунктом 2 ч.1 ст.4 Кодексу визначено, що публічно-правовий спір спір у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій. Пункт 7 ч.1 ст.4 Кодексу суб`єктом владних повноважень визначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадову чи службову особа, іншого суб`єкта при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Відповідно до пункту 1 ч.1 ст.19 Кодексу юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень ( нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності.
Визначення термінів «нормативно-правовий акт» та «індивідуальний акт» містять пункти 18,19 ч.1 ст.4 Кодексу. Так, нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування. Індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Тобто, виходячи з викладеного, суд вважає, що для захисту порушеного права чи інтересу позивача між сторонами мають існувати публічно-правові відносини, в ході яких відповідачі здійснюють владні управлінські функції стосовно позивача.
Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав або інтересів позивача на момент його звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
Зазначені положення не дозволяють скаржитися щодо законодавства або певних обставин абстрактно, лише тому, що заявники вважають начебто певні положення норм законодавства впливають на їх правове становище.
З наведеного слідує, що суд під час розгляду справи повинен встановити факт або обставини, які б свідчили про порушення прав, свобод чи інтересів позивача з боку відповідача - суб`єкта владних повноважень, створення перешкод для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод позивача.
Так, позивач зазначив, що порушення рішенням відповідача його прав полягає в тому, що позивач позбавлений можливості надавати послуги з теплопостачання та отримувати оплату за надані послуги.
На думку суду, такі доводи позивача не заслуговують на увагу, з огляду на таке.
Правовідносини у сфері житлово-комунальних послуг регулюються Конституцією України, Житловим Кодексом, Законом України «Про житлово- комунальні послуги» від 09.11.2017 №2189-VIII (далі - Закон №2189-VIII), Законом України від 02.06.2005 №2633-IV «Про теплопостачання» (далі - Закон №2633-IV), іншими нормативно-правовими актами.
Згідно ст.ст. 10, 13 Закону №2633-IV до повноважень Кабінету Міністрів України у сфері теплопостачання належать розробка та реалізація державної політики у сфері теплопостачання.
До основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належать: регулювання діяльності суб`єктів відносин у сфері теплопостачання в межах, віднесених до відання відповідних рад; затвердження місцевих програм розвитку у сфері теплопостачання, участь у розробці та впровадженні державних і регіональних програм у цій сфері.
Згідно п. 6 ч. 2 ст. 4 Закону №2189-VIII до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, належить встановлення порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води.
Пунктом 6 ст.1 Закону №2189-VIII визначено, що індивідуальний споживач це фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги. Відповідно до пункту 12 ст.7 цього Закону така особа має право у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води.
Відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 4 Закону №2189-УІІІ та пункту 8 Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого постановою КМУ від 30.04.2014 №197, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.07.2019 №169 затверджений «Порядок відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води» (далі - Порядок №169).
Цей Порядок визначає процедуру відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків, квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків (далі - споживачі) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води відповідно доЗакону України«Про житлово-комунальні послуги» та поширюється на споживачів, виконавців комунальної послуги з постачання теплової енергії, виконавців комунальної послуги з постачання гарячої води, виконавців робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання та постачання гарячої води, операторів зовнішніх інженерних мереж, органи місцевого самоврядування ( пункти 1,2 розділу І Порядку №169).
Відповідно до п. 4 Розділу І «Загальні положення» Порядку №169, орган місцевого самоврядування створює своїм рішенням та затверджує склад постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води згідно з додатком 1 до цього Порядку.
За приписами пункту 1 Розділу II Порядку № 169 рішення щодо відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків, від ЦО та/або ГВП приймається органом місцевого самоврядування відповідно до законодавства за письмовою заявою власника (співвласників) такої будівлі, в тому числі житлового будинку, з урахуванням рішення Комісії.
Пунктами 3-9 Розділу ІІ Порядку №169 визначено, що власник (співвласники) будівлі, в тому числі житлового будинку, подає (подають) до органу місцевого самоврядування заяву про відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП, яка складається в довільній формі, із зазначенням причини відключення, а також інформацію про намір влаштування в будівлі систем індивідуального чи автономного теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання). Для багатоквартирного будинку до заяви додатково додається протокол зборів співвласників багатоквартирного будинку (витяг із протоколу) про ухвалене співвласниками рішення про відключення будинку від ЦО та/або ГВП та зазначаються особи, уповноважені представляти інтереси співвласників у вирішенні питань щодо відключення багатоквартирного будинку.
Орган місцевого самоврядування відповідно до законодавства розглядає подані документи за наявності затвердженої ним схеми теплопостачання відповідного населеного пункту.
Заява про відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП передається на розгляд Комісії.
Комісія на найближчому засіданні розглядає заяву про відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП за участю заявника чи його уповноваженого представника.
Комісія приймає рішення щодо відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП та надає пропозиції щодо типу системи індивідуального чи автономного теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання), яку можна встановити в будівлі після відключення.
Під час прийняття рішення Комісія враховує технічні можливості наявних мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання населеного пункту чи окремого кварталу (мікрорайону) щодо забезпечення живлення запропонованої власником (співвласниками) будівлі системи, та за потреби надає пропозиції органу місцевого самоврядування щодо збільшення потужностей, а також заміни систем внутрішньоквартальних, магістральних мереж електро-, газо-, водо-, теплопостачання, потрібних для встановлення в будівлі системи індивідуального чи автономного теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) та пропозиції щодо фінансування таких заходів.
Комісія передає рішення до органу місцевого самоврядування протягом п`яти робочих днів із дня його прийняття. Копія рішення Комісії надається заявникові.
Орган місцевого самоврядування на найближчому засіданні за участі заявника чи його уповноваженого представника приймає відповідно до законодавства рішення щодо відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП з урахуванням рекомендацій Комісії. Копія рішення органу місцевого самоврядування надається заявникові.
Для відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, власник (співвласники) забезпечує розроблення проєкту відключення будівлі від ЦО та/або ГВП, який має відповідати вимогам чинних державних будівельних норм та правил, і проєкту системи індивідуального чи автономного теплопостачання будівлі, який розробляється з урахуванням схеми теплопостачання населеного пункту та має відповідати вимогам чинних державних будівельних норм та правил.
Таким чином аналізуючи наведені вище норми Закону № 2189-VIII та Порядку № 169, суд вважає, що участь органу місцевого самоврядування у відносинах, що склалися, полягає лише у перевірці технічних можливостей відключення від системи централізованого опалення та забезпеченні дотримання вимогам чинних державних будівельних норм та правил, а саме рішення про відключення від ЦО та/або ГВП приймається безпосередньо власником ( співвласником) будівлі. Відтак, можливість надавати послуги з теплопостачання та отримувати оплату за надані послуги обумовлена рамками договору між позивачем, як надавачем послуг, та споживачами ( третіми особами у даній справі), яким і належить право відключитися від системи централізованого теплопостачання та постачання гарячої води, а тому прийняття відповідачем за заявами споживачів, власників будівлі, спірного рішення не може порушувати право позивача, що існує в договірних відносинах між ТОВ «КППВ» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Промтрансенерго» , Акціонерним товариством «Укртелеком», Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_2 .
Також, при прийнятті спірного рішення суд не вбачає порушень інших прав та інтересів позивача, зокрема в частині, що стосується процедури прийняття рішення та обізнаності позивача з цим питанням.
Так, як вже зазначалось, згідно п. 6 ч. 2 ст. 4 Закону №2189-VIII до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує держану політику у сфері житлово-комунального господарства, належить встановлення порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води.
За змістом ст. 40 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, крім повноважень, передбачених цим Законом, здійснюють й інші надані їм законом повноваження.
Відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 4 Закону №2189-УІІІ та пункту 8 Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого постановою КМУ від 30.04.2014 №197, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 26.07.2019 №169 затверджений «Порядок відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води» (далі - Порядок №169).
Відповідно до п. 4 Розділу І «Загальні положення» Порядку №169, орган місцевого самоврядування створює своїм рішенням та затверджує склад постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Постійно діюча комісія є консультативно-дорадчим органом органу місцевого самоврядування, основним завданням якого є розгляд питань щодо відключення споживачів від ЦО та/або ГВП.
За приписами пункту 1 Розділу II Порядку № 169 рішення щодо відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків, від ЦО та/або ГВП приймається органом місцевого самоврядування відповідно до законодавства за письмовою заявою власника (співвласників) такої будівлі, в тому числі житлового будинку, з урахуванням рішення Комісії.
Відповідно до ч. 1, ч. 8 ст. 51 Закону № 280/97-ВР виконавчим органом міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень.
Виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.
Повноваження виконавчого комітету міської ради визначені ст. 52 Закону № 280/97-ВР.
Виконавчий комітет міської ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради. Виконавчий комітет ради: попередньо розглядає та схвалює проекти місцевих програм соціально-економічного і культурного розвитку, цільових програм з інших питань, прогноз місцевого бюджету, проект місцевого бюджету, проекти рішень з інших питань, що вносяться на розгляд відповідної ради.
Відповідно до ч. 6 ст. 59 Закону № 280/97-ВР виконавчий комітет міської ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються міським головою, головою районної у місті ради.
Рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою. ( ч. 9 ст. 59 Закону № 280/97-ВР).
Отже, Виконавчий комітет СМР забезпечує формування та реалізує держану політику у сфері житлово-комунального господарства, а тому відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 4 Закону №2189-VIII наділений повноваженнями приймати рішення щодо надання дозволу на відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води.
При цьому, на думку суду, стверджуючи про порушення порядку прийняття спірного рішення та вважаючи, що оскільки попереднє вивчення питання про відключення здійснювалось комісією як органом ради, тому і рішення повинна була прийняти рада а не виконавчий комітет , позивач безпідставно ототожнює постійну комісію ради, що обирається у відповідності до ст.47 Закону № 280/97-ВР з постійно діючою комісією, яка створюється та затверджується органом місцевого самоврядування відповідно до п.4 розділу І Порядку № 169.
Так, відповідно до ст.47 Закону № 280/97-ВР постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою з урахуванням вимогЗакону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради ( частини 1,15 ст.47 Закону № 280/97-ВР).
Водночас, Порядком № 169 визначено, що орган місцевого самоврядування створює своїм рішенням та затверджує склад постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води (далі - Комісія) згідно здодатком 1до цього Порядку. Як вбачається з додатку 1 до складу осіб постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення ( теплопостачання) та постачання гарячої води повинні входити представники суб`єктів господарювання, що надають житлово-комунальні послуги, представник територіального органу, який реалізує державну політику зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (за згодою), представник виконавчого органу з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад (структурного підрозділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій),представник виконавчого органу охорони культурної спадщини сільської, селищної, міської ради (за згодою), представник органу, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності (за згодою), представник територіального органу, що реалізує державну політику у сфері санітарного законодавства, архітектор (інженер), що має кваліфікаційний сертифікат (за згодою), депутати органу місцевого самоврядування (за згодою). При цьому, головою Комісії має бути заступник керівника органу місцевого самоврядування, заступником голови Комісії - керівник підрозділу (виконавчого органу відповідної ради), що здійснює управління у сфері житлово-комунального господарства, секретарем Комісії - представник органу місцевого самоврядування.
В ході розгляду справи встановлено, що 09.08.2023 року відповідно до вимог Законів України «Про житлово-комунальні послуги», «Про теплопостачання», на підставі пункту 4 Порядку відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води Виконавчим комітетом Сумської міської ради прийняте рішення № 275 «Про створення постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води» ( а.с.63), яким затверджений персональний склад цієї комісії ( а.с.65-66) та Положення про комісію ( а.с.67-69).
З огляду на викладене, суд вважає, що і створення постійно діючої комісії щодо відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, і прийняття рішення з цього питання входить до повноважень Виконавчого комітету Сумської міської ради, як органу місцевого самоврядування, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в сфері житлово-комунального господарства.
На думку суду, не заслуговують на увагу і доводи позивача про порушення відповідачем порядку прийняття оскаржуваного рішення, зокрема в частині порушення пунктів 2, 19, 29, 34 розділу 4 Регламенту роботи виконавчих органів Сумської міської ради, затвердженим рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради №250 від 16.05.2017 (https://smr.gov.ua/en/miska-vlada/vikonavchi-organi/reglament-roboti.html).
Так, наведені норми визначають порядок підготовки проектів рішень виконавчого комітету. Відповідно до пункту 2 розділу 4 Регламенту процес підготовки проекту рішення виконавчого комітету включає:
1) ініціювання проекту рішення;
2) розроблення проекту рішення;
3) погодження (візування) проекту рішення;
4) оприлюднення проекту рішення;
5) надання проекту рішення для подальшого розгляду на засіданні виконавчого комітету.
Пунктом 19 передбачено, що для розгляду проекту рішення суб`єктами, якими він має бути завізований, надається достатній час, що, як правило, не може перевищувати двох робочих днів. Проект рішення може розглядатися більше двох робочих днів у разі наявності поважних причин неможливості його візування відповідно до положень зазначеної статті, у т.ч. у разі необхідності складання до нього висновків, письмових зауважень, пропозицій тощо.
Пункт 29 вимагає, що у терміни, визначені чинними нормативними актами, розробник надсилає на офіційну електронну адресу відділу протокольної роботи та контролю електронний варіант належним чином оформленого та завізованого проекту рішення виконавчого комітету з усіма необхідними матеріалами для його оприлюднення на офіційному сайті. А відповідно до пункту 34 на засідання виконавчого комітету можуть вноситися альтернативні проекти рішень.
Проте, у своєму позові ТОВ «КППВ», посилаючись на вказані норми, наводить інші порушення, а саме, відповідачем не було забезпечено доведення до відома ТОВ «КППВ» проекту рішення, що містить доручення здійснення певних дій, не забезпечено візування керівником ТОВ «КППВ» проекту рішення, що передбачав понесення позивачем затрат на відключення будівлі, не забезпечено оприлюднення проекту рішення в установленому порядку.
Надаючи оцінку цим доводам позивача, суд зазначає таке.
Пунктом 18 розділу 4 Регламенту передбачено, що проекти рішень, які містять доручення виконавчим органам ради, підприємствам, установам та організаціям, повинні бути доведені до відома їх керівників, а у разі, якщо доручення, викладені у пунктах рішення, пов`язані з матеріальними та іншими затратами завізовані керівниками відповідних виконавчих органів ради.
Судом встановлено, що до складу постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопотсачання) та постачання гарячої води входив директор ТОВ «КППВ» ОСОБА_3 ( а.с.66), також він був присутній на засіданні цієї комісії 17.08.2023 по розгляду заяв третіх осіб щодо відключення їх будинку від опалення ( а.с.59-60), приймав участь у голосуванні та обізнаний з рішенням комісії, на підставі якого був підготовлений проект рішення виконавчого комітету.
Окрім того, спірним рішенням визначено, що витрати, пов`язані з відключенням від мереж централізованого опалення покладаються на власників будівлі № 13/7 по вул. Воскресенській м. Суми. У зв`язку з цим, на позивача будь-які витрати з відключення будівлі від мережі теплопостачання не покладалися, під час відключення позивач жодних витрат не поніс, оскільки фактично опалення було відключено, ще 20.10.2022 у зв`язку з поривом трубопроводу на відрізці ділянки між магістральним трубопроводом ТК 434/0 та вводом в будівлю. Таким чином, керівник ТОВ «КППВ» був в повному обсязі обізнаний із проектом рішення, а візування ним такого проекту у даному випадку не вимагалось через відсутність для позивача матеріальних затрат.
Стосовно обов`язку оприлюднення проекту спірного рішення, суд зазначає, що відповідно до ч.10 ст.9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимогипункту 3частини першої (у частині оприлюднення проектів актів),частини четвертоїстатті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації",Закону України"Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" таЗакону України"Про державну допомогу суб`єктам господарювання".
Виходячи з наведеного, суд вважає, що рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради відповідає критеріям, визначеним у ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, є правомірним, відтак в задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Котельня північного промислового вузла" ( код ЄДРПОУ 44360724, вул.Ковпака, 6, м.Суми, 40020) до Виконавчого комітету Сумської міської ради ( код ЄДРПОУ 04057942) , треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Промтрансенерго» ( код ЄДРПОУ 21100912, вул.Черкаська,8, м.Суми, 40007) , Акціонерне товариство «Укртелеком» ( код ЄДРПОУ 23825401, вул.Іллінська,2 м.Суми, 40030), Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ), Фізична особа-підприємець ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_3 ) про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Л.М. Опімах
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.12.2024 |
Оприлюднено | 01.01.2025 |
Номер документу | 124164318 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Л.М. Опімах
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні