СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 грудня 2024 року Справа № 480/10525/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Воловика С.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/10525/24 за позовом ОСОБА_1 до Бюро економічної безпеки України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Бюро економічної безпеки України, в якій просить суд:
- визнати протиправними дії Бюро економічної безпеки України щодо відмови у виготовленні та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області довідки про розмір грошового забезпечення позивача прирівненої до поліцейської відповідного рівня, та зобов`язати Бюро економічної безпеки України виготовити та направити довідку про розмір грошового забезпечення прирівняного до поліцейського відповідного рівня, для перерахунку пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що він працював в органах податкової міліції на посаді старшого слідчого міжрайонного відділу податкової міліції Охтирської ОДПІ у званні підполковник. Позивач звернувся до відповідача із заявою про видачу йому довідки для проведення перерахунку його пенсії, однак отримав відмову. Ознайомившись із вказаною відмовою позивач вважає її протиправною та такою, що не відповідає вимогам чинного законодавства, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 10.12.2024 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі № 480/10525/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.
Представник відповідача надав до суду відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що Бюро економічної безпеки України не є уповноваженим органом для видання зазначеної довідки.
Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 звільнений з податкової міліції та посади старшого слідчого міжрайонного відділу податкової міліції Охтирської ОДПІ у званні підполковник.
Позивач є пенсіонером податкової міліції, отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
У серпні 2024 року позивач звернувся до Бюро економічної безпеки України із заявою, в якій просив видати довідку про розмір грошового забезпечення відповідного працівника за аналогічною посадою для перерахунку його пенсії.
Відповідач листом №2151/0/12 від 10.10.2024 повідомив про відсутність у БЕБ повноваження на видачу довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій.
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся з позовом до суду.
Вирішуючи зазначений спір по суті, суд зазначає таке.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податкова міліція функціонувала у складі Державної фіскальної служби та її територіальних органах у відповідності до постанов Кабінету Міністрів України від 21 травня 2014 р. № 236 «Про Державну фіскальну службу України» та від 21 травня 2014 року №150 «Про утворення Державної фіскальної служби».
Також правову основу (регламентацію) діяльності податкової міліції складав Розділ XVIII-2 Податкового кодексу України - «Податкова міліція».
Постановою Кабінету Міністрів України «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» від 18 грудня 2018 р. №1200 визначено:
«Утворити Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.
Державна податкова служба та Державна митна служба є правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності».
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року №1797-VII зі змінами Законом від 29 січня 2021 року № 1156-ІХ виключено розділ ХVІІІ-2 - «Податкова міліція». Вказаний Закон набрав чинності 25 вересня 2021 року (з дня прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про початок діяльності Бюро економічної безпеки України, але не пізніше шести місяців з дня набрання чинності Законом України «Про Бюро економічної безпеки України»).
Постановою Кабінету Міністрів України від 15.05.2019 № 395 «Питання Державної податкової служби» утворено комісію з реорганізації Державної фіскальної служби та затверджено головою комісії заступника Голови Державної податкової служби Тітарчука Михайла Івановича.
Відповідно до ст. 105 Цивільного кодексу України до комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.
Статтею 104 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
На теперішній час, згідно із записом в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Державна фіскальна служба України, Головне управління ДФС у Сумській області не є припиненими та знаходяться в стадії ліквідації (в стані припинення).
Статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» встановлено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Частиною 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45 (чинною на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Довідки видаються на осіб, які звільнені із служби:
у Національній гвардії України - державним органом, у якому вони перебували на пенсійному обліку до 1 січня 2007 року;
у штабах і військах Цивільної оборони України, що ліквідовані, органах та підрозділах служби цивільного захисту та Держтехногенбезпеки - ДСНС;
у розвідувальних підрозділах органів державної безпеки колишнього Союзу РСР та Служби безпеки України, що ліквідовані, - Службою зовнішньої розвідки за відповідними посадами у такому державному органі на момент виникнення права на перерахунок пенсії;
в органах, у підрозділах, закладах та установах виконання покарань МВС, у Державній кримінально-виконавчій службі (Державному департаменті з питань виконання покарань, Державній пенітенціарній службі, Мін`юсті) - Мін`юстом;
в апараті МВС, органах та підрозділах МВС, в закладах, на підприємствах та в установах, що належать до сфери управління МВС (крім органів, підрозділів, закладів та установ, передбачених абзацами четвертим, п`ятим і сьомим цього пункту) - МВС.
Особам, що відряджалися для виконання службових обов`язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв`язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих державними органами, згідно з наказами яких особи відряджалися для виконання службових обов`язків.
У разі ліквідації зазначених державних органів довідки видаються правонаступниками таких органів, а в разі їх відсутності - державними органами, визначеними відповідними актами Кабінету Міністрів України.
Постановою Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 31 січня 2022 року по справі №420/8922/20 встановлено, що підготовка та надання довідок про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку основного розміру пенсії не стосується публічно-владних функцій і якщо не був унесений запис про припинення органу, який наділений повноваженнями на видачу довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, то немає підстав для заміни органу.
Відтак, з огляду на те, що на теперішній час ГУ ДФС у Сумській області не є припиненим, Бюро економічної безпеки України не є належним органом, що видає довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії колишнім працівникам податкової міліції, які проходили службу в ГУ ДФС у Сумській області.
З огляду на викладене, у відповідача відсутні передбачені чинним законодавством повноваження щодо видачі запитуваної позивачем довідки.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Ч. 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Згідно ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За приписами ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд доходить до висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог та, відповідно, про відсутність підстав для задоволення позову.
Враховуючи, що спір вирішено не на користь позивача, підстави для присудження йому судового збору, сплаченого при зверненні до суду, відсутні.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Бюро економічної безпеки України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.В. Воловик
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.12.2024 |
Оприлюднено | 01.01.2025 |
Номер документу | 124164432 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.В. Воловик
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні