Рішення
від 30.12.2024 по справі 560/17051/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 560/17051/24

РІШЕННЯ

іменем України

30 грудня 2024 рокум. ХмельницькийХмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області з заявою від 01.11.2024 про реєстрацію бетонозмішувача FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130. Листом Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області від 06.11.2024 року № 10/1/3957 відмовлено у реєстрації бетонозмішувача FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130. Позивач вважає, що відмова Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області у реєстрації належного Позивачу бетонозмішувача FIORI-DB 400S, заводський №BF99H0130, становить невиправдане втручання у його право на мирне володіння майном та призводить до порушення його прав, внаслідок чого звернувся до суду з адміністративним позовом.

Ухвалою суду від 20.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач не скористався правом на подачу відзиву на позов. Тому відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

28 червня 2012 року позивач придбав бетонозмішувач FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130 за 199000 гривень у ПП "Просяний", про що складена довідка-рахунок №077114 від 28.06.2012. При цьому в довідці зазначено, що машина повинна бути зареєстрована (перереєстрована) в інспекції державного технічного нагляду протягом 10 діб з моменту придбання.

01.11.2024 позивач задля державної реєстрації за ним бетонозмішувача FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130 подав заяву до Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області до якої додав такі документи, а саме: копію паспорта та реєстраційного номера облікової картки платника податків заявника; копію довідки-рахунку серії ТО № 077114; копію квитанції до прибуткового касового ордеру № 46 від 28 червня 2012 року.

06.11.2024 відповідач листом №10/1/3957 відмовив позивачу у здійсненні реєстрації вказаного транспортного засобу, зазначивши, що порядок відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів визначається Постановою КМ України від 08.09.2009 № 694 (далі - Порядок № 694). Відповідно до вимог п. 10 Постанови Кабінету Міністрів України від 08.07.2009 № 694 "Про затвердження Порядку відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів", до заяви не додано наступні документи: митна декларація на паперовому носії або її копія, засвідчена в установленому порядку, або електронна митна декларація, або уніфікована митна квитанція МД-1 - для машин, що ввезені на митну територію України та реєструються вперше; декларація про відповідність, оформлена виробником або його уповноваженим представником, - для машин, на які поширюється дія Технічного регламенту безпеки машин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 року № 62. До заяви додана довідка-рахунок ТО№ 077114 від 28.06.2012, термін дії якої закінчився 07.07.2012, оформлена суб`єктом господарювання без внесення відомостей в реєстр «Агро-Tex», та скасована Постановою Кабінету Міністрів України від 18.11.2015 № 941. Згідно з даними єдиного реєстру для ведення автоматизованого обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів на території України, бетонозмішувач FIORI-DB 400S, заводський №BF99H0130, не реєструвався. Оскільки ОСОБА_1 не здійснював ввезення на митну територію України бетонозмішувача FIORI-DB 400S, заводський №BF99H0130, та у зв`язку із тим, що продавцем ПП «Просяним» не здійснено реєстрацію бетонозмішувача, відповідно до підпункту 5 пункту 8 Порядку, протягом 10 діб, необхідно звернутися до продавця з питань надання вищезгаданих документів.

Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду для захисту своїх прав та інтересів.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин 1-3 статті 34 Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353-XII (далі Закон № 3353-XII) державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачою реєстраційних документів та номерних знаків.

Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.

Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.

У силу вимог статті 34 Закону № 3353-XII порядок здійснення відомчої реєстрації та ведення обліку транспортних засобів, зокрема, тракторів визначається Кабінетом Міністрів України.

Процедуру відомчої реєстрації, перереєстрації, тимчасової реєстрації (далі - реєстрація) та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів (далі - машини), здійснення інших заходів, пов`язаних з реєстрацією та веденням обліку машин визначено Порядком відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 694 від 08.07.2009 року (далі Порядок №694).

Згідно з пунктом 2 Порядку №694 реєстрація та зняття з обліку машин проводяться територіальними органами Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі - територіальні органи Держпродспоживслужби).

У силу вимог підпункту 5 пункту 8 цього Порядку суб`єкт господарювання, який здійснює оптову та роздрібну торгівлю машинами, що включений до електронного реєстру суб`єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами вітчизняного та іноземного виробництва та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, держателем якого є Держпродспоживслужба, може їх не реєструвати за умови оформлення в установленому порядку актів прийняття-передачі (додаток 1) (якщо це стосується підприємства-виробника) або договорів купівлі-продажу (якщо це стосується іншого суб`єкта господарювання). Такі суб`єкти під час продажу машин видають власникові номерний знак "Транзит" (додаток 3), строк дії якого становить 10 діб.

Власник машини, що придбана у зазначених суб`єктів, подає для реєстрації оригінал акта прийняття-передачі машини та/або договору купівлі-продажу і номерний знак "Транзит";

Відповідно до п.4 Порядку №694 машина реєструється протягом семи днів на підставі заяви власника або уповноваженої ним особи, яка подається державному інспектору у відповідному районі, у разі, коли документи, що додаються до заяви, подані у повному обсязі.

До заяви додаються:

1) документи, що підтверджують право власності або правомірність використання машини;

2) документи, що підтверджують сплату передбачених законодавством податків, а також зборів за послуги, що надаються інспекцією;

4) копії паспорта та картки фізичної особи - платника податків про присвоєння ідентифікаційного номера Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платників (для фізичної особи);

5) документ, що посвідчує особу представника власника та його повноваження (у разі потреби);

6) свідоцтво про реєстрацію машини з відміткою про її зняття з обліку попереднім власником (якщо машина перебувала в експлуатації та була зареєстрована в інспекції чи іншому державному органі);

7) митна декларація на паперовому носії або її копія, засвідчена в установленому порядку, або електронна митна декларація, або уніфікована митна квитанція МД-1 - для машин, що ввезені на митну територію України та реєструються вперше;

8) акт про присвоєння ідентифікаційного номера (у разі реєстрації машини, якій ідентифікаційний номер присвоєно відповідно до пункту 14 Порядку);

8-1) висновок спеціаліста;

8-2) для машин, які реєструються вперше:

декларація про відповідність, оформлена виробником або його уповноваженим представником, - для машин, на які поширюється дія Технічного регламенту безпеки машин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 р. N 62 (62-2013-п ) (Офіційний вісник України, 2013 р„ N 9, ст. 344);

сертифікат затвердження типу, виданий органом з оцінки відповідності, призначеним в установленому порядку на провадження діяльності щодо затвердження типу, - для машин, на які поширюється дія Технічного регламенту затвердження типу сільськогосподарських та лісогосподарських тракторів, їх причепів і змінних причіпних машин, систем, складових частин та окремих технічних вузлів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 р. N 1367 ( 1367-2011-п) (Офіційний вісник України, 2012 р., N 1, ст. 22)

або

сертифікат відповідності затвердженому типу, оформлений виробником або його уповноваженим представником на підставі сертифіката затвердження типу. - для машин, на які поширюється дія Технічного регламенту затвердження типу сільськогосподарських та лісогосподарських тракторів, їх причепів і змінних причіпних машин, систем, складових частин та окремих технічних вузлів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 р. N 1367 ( 1367-201 1-п ) або сертифікат затвердження типу, виданий на одиничні зразки машин органом з оцінки відповідності, призначеним в установленому порядку на провадження діяльності щодо затвердження типу; (абзац третій підпункту 8-2 пункту 4 в редакції Постанови КМ N 1168).

9) інші документи у випадках, визначених цим Порядком.

Згідно з пунктом 5 Порядку №694 на кожну зареєстровану машину видається свідоцтво про реєстрацію машини або талон тимчасового обліку машини (далі - реєстраційний документ), зразки яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 1992 р. N 47 ( 47-92-п ) (ЗП України, 1992 р., N 3, ст. 57; Офіційний вісник України, 2000 р., N 1, ст. 10; 2010 р., N 8, ст. 394), та номерний знак, що виготовляється згідно з державними стандартами. (Абзац перший пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 587 (587-2014-п) від 30.10.2014).

Підпунктом 2 пункту 10 Порядку №694 передбачено, що у реєстрації машини може бути відмовлено, зокрема, у разі коли документи подано не в повному обсязі.

З аналізу змісту наведених норм права вбачається, що державна реєстрація тракторів проводиться територіальними органами Держпродспоживслужби, зокрема, Головним управлінням Держпродспоживслужби в Хмельницькій області на підставі заяви власника або уповноваженої ним особи до якої додаються документи у повному обсязі за переліком визначеним Порядком №694 для перевірки їх цими органами. При цьому, у разі не подання заявником всіх необхідних документів з зазначеного вище переліку у реєстрації транспортного засобу може бути відмовлено.

Так, з наявних в матеріалах справи письмових доказів суд встановив, що позивач 01.11.2024 задля державної реєстрації за ним бетонозмішувача FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130 подав заяву до Головного управління Держспоживслужби в Хмельницькій області до якої додав всі наявні в нього документи, а саме: копію паспорта та реєстраційного номера облікової картки платника податків заявника; копію довідки-рахунку серії ТО № 077114; копію квитанції до прибуткового касового ордеру № 46 від 28 червня 2012 року.

06.11.2024 відповідач листом №10/1/3957 відмовив позивачу у здійсненні реєстрації вказаного транспортного засобу. Підставою для відмови стало те що до заяви не додані копії митної декларації на паперовому носії або її копія, засвідчена в установленому порядку, або електронна митна декларація, або уніфікована митна квитанція МД-1 для машин, що ввезені на митну територію України та реєструються вперше; декларації про відповідність, оформлена виробником або його уповноваженим представником, - для машин, на які поширюється дія Технічного регламенту безпеки машин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2013 року № 62.

Позивач не заперечує, що фактично не додав до своєї заяви перелічені відповідачем у листі документи у повному обсязі у зв`язку з їх відсутністю, хоча відповідно до пункту 4 Порядку №694, повинен був це зробити щоб сподіватися на позитивне вирішення питання щодо проведення реєстрації бетонозмішувача FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130. Водночас, на переконання суду, під час реєстрації транспортних засобів відповідач правильно застосував норми Порядку №694 чинні саме на дату проведення такої реєстрації, а не на дату придбання бетонозмішувача.

Отже, у Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області були достатні правові підстави для відмови позивачу у здійсненні державної реєстрації належного йому бетонозмішувача FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130. Разом з тим, суд вважає недоречним, надавати правову оцінку всім аргументам позивача щодо доцільності або недоцільності подання ним до заяви окремих документів у зв`язку з неможливістю їх отримати або відсутності необхідності їх подачі, оскільки позивач не виконав вимоги законодавства щодо вчасної реєстрації транспортного засобу після купівлі бетонозмішувача FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130 у встановленому порядку. При цьому суд критично ставиться до тверджень позивача щодо його правової необізнаності про необхідність вчинення таких дій, оскільки у поданій ним самим довідці-рахунку чітко зазначено, що машина повинна бути зареєстрована (перереєстрована) в інспекції державного технічного нагляду протягом 10 діб з моменту придбання. Тобто позивач був обізнаний щодо свого обов`язку зареєструвати трактор упродовж зазначеного строку.

З наведеного суд дійшов висновку, що відповідач у спірних правовідносинах діяв на підставі і в межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, а тому позовна вимога про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови позивачу у реєстрації бетонозмішувача FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130 є необґрунтованою і задоволенню не підлягає.

Стосовно зобов`язання Головне управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області зареєструвати за ОСОБА_1 бетонозмішувач FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130 та видати відповідні свідоцтво про реєстрацію та номерний знак, суд зауважує наступне.

Згідно зі статтею 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Так, згідно зі статтею 1 Протоколу 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

Суд зауважує, що відмова у реєстрації придбаного позивачем транспортного засобу призведе до неможливості розпоряджатися цим засобом і експлуатувати його, а тому становитиме втручання держави у мирне володіння його майна.

Поряд з цим підстава для такої відмови у зв`язку з ненаданням документів у повному обсязі, як вже зазначалось вище, передбачена Порядком №694, відтак застосована на законній основі.

Водночас втручання державного органу у право вільно володіти своїм майном у цій конкретній правовій ситуації переслідує законну мету, оскільки воно відповідає публічним інтересам, зокрема забезпеченню контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

Проте, на думку суду, таке втручання, з-поміж, встановленого законом і задля суспільного інтересу, має досягти «справедливого балансу» між вимогами загального інтересу суспільства та умовами захисту основних прав людини.

Так, відмова у державній реєстрації належного позивачу бетонозмішувача безумовно призведе до неможливості або ускладнення його використання і неможливості надалі розпорядитися ним саме, як транспортним засобом.

При цьому суд враховує, те що право власності позивача на бетонозмішувач FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130 ніким не оспорюється, він придбаний на законних підставах, а також те, що з дати його купівлі пройшов значний проміжок часу, а саме більше 12 років.

У цих конкретних правових відносинах, суд констатує що неможливість використовувати бетонозмішувач і розпоряджатися ним, яка буде зумовлена відмовою у державній реєстрації стане для нього лише надмірним тягарем, який є наразі непропорційним легітимній меті такого втручання.

З наведеного суд вважає що у випадку застосування такого заходу не буде досягнуто «справедливого балансу» між вимогами загального інтересу суспільства, які полягають у контролі за використанням транспортних засобів та умовами захисту основних прав людини.

Отже, відмова у реєстрації належного позивачу транспортного засобу, на переконання суду, буде становите невиправдане втручання у його право на мирне володіння майном, а тому позовна вимога щодо зобов`язання відповідача зареєструвати за позивачем бетонозмішувач FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130 є обґрунтованою і підлягає задоволенню.

Водночас згідно з пунктом 5 Порядку №694 на кожну зареєстровану машину видається свідоцтво про реєстрацію машини або талон тимчасового обліку машини та номерний знак, що виготовляється згідно з державними стандартами. З наведеного, суд вважає за недоцільне зобов`язувати відповідача видати позивачу відповідні свідоцтво про реєстрацію та номерний знак на бетонозмішувач FIORI-DB 400S, заводський № НОМЕР_1 , оскільки після реєстрації відповідач зобов`язаний здійснити такі дії на виконання вимог Порядку №694. Відтак, така позовна вимога є передчасною і задоволенню не підлягає.

Враховуючи наведене вище, суд вважає, що позовні вимоги частково обґрунтовані та підтверджені належними та допустимими доказами, відтак підлягають до задоволення частково.

Питання розподілу судових витрат вирішується відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Зобов`язати Головне управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області зареєструвати за ОСОБА_1 бетонозмішувач FIORI-DB 400S, заводський № BF99H0130.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 968 (дев`ятсот шістдесят вісім) грн. 96 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Головне управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області (вул. Шевченка, 53, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29001 , код ЄДРПОУ - 40358308) Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький "Згідно з оригіналом" Суддя І.І. Тарновецький

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.12.2024
Оприлюднено01.01.2025
Номер документу124165577
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —560/17051/24

Рішення від 30.12.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні