ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 грудня 2024 року м. Чернігів Справа № 620/12375/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіКлопота С.Л.,
за участю секретаряШевченко А.В.,
представника позивача Соколенка Т.В.,
представника відповідача Коляди І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СІВЕР ОІЛ" до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "СІВЕР ОІЛ" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області та просить наступне:
1.Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13297/ ж10/25-01-24-06.
2.Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13299/ ж10/25-01-24-06.
3.Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13290/ ж10/25-01-07-00.
4.Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13291/ ж10/2 5-01-07-00.
5.Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13292/ ж10/25-01-07-00.
6.Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13298/ ж10/25-01-07-00.
7.Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13306/ ж10/25-01-07-00.
8.Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13294/ж10/25-01-24-06.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області: від 29.08.2024 №13297/ж10/25-01-24-06, від 29.08.2024 №13299/ж10/25-01-24-06, від 29.08.2024 №13290/ ж10/25-01-07-00, від 29.08.2024 №13291/ж10/2 5-01-07-00, від 29.08.2024 №13292/ ж10/25-01-07-00, від 29.08.2024 №13298/ ж10/25-01-07-00, від 29.08.2024 №13306/ ж10/25-01-07-00, від 29.08.2024 №13294/ж10/25-01-24-06 є не обгрунтованими, винесеними у порушення норм чинного законодавства, а відтак є протиправними та підлягають скасуванню.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Товариство з обмеженою відповідальністю «СІВЕР ОІЛ» (далі - ТОВ «СІВЕР ОІЛ», Товариство або Позивач) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 15.02.2021.
Основним видом діяльності ТОВ «СІВЕР ОІЛ» є роздрібна торгівля пальним. Також підприємство займається: роздрібною торгівлею в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, наданням в оренду інших машин, устаткування та товарів. н. в. і. у., оптовою торгівлею твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та на що у Товариства наявні відповідні ліцензії.
ТОВ «СІВЕР ОІЛ» зареєстроване, як платник ПДВ з 01.03.2021, що підтверджується Витягом з реєстру платників податку на додану вартість від 23.02.2021 № 2125264500036.
Станом на червень 2024 року, згідно із податковим розрахунком сум нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску у ТОВ «СІВЕР ОІЛ» працювало 75 штатних працівників.
У період з 20.05.2024 по 19.07.2024 року на підставі наказу Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області (далі - ГУ ДПС у ЧО або Відповідач) від 09.05.2024 № 550-п ГУ ДПС у ЧО проведено документальну планову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "СІВЕР ОІЛ".
За результатами перевірки ГУ ДПС у ЧО складено Акт про результати документальної планової виїзної перевірки № 10208/Ж5/25-01-07-01-01 від 26.07.2024 (далі - «Акт»), в якому встановлені наступні порушення:
1. п.5, п.7 П(С)БО 15 «Дохід» затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 листопада 1999 року № 290, п.4, п.6, п.7 П(С)БО 16 «Витрати», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 1999 року № 318, п.1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 року № 996-XIV, п. 1.2 «Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обілку» затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88 п.44.1 ст. 44 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), у зв`язку з чим було занижено суму податку на прибуток у розмірі 8 328 470,00 грн в т.ч. за 2022 рік на суму 8 328 470,00 грн, завищено від`ємне значення об`єкту оподаткування податком на прибуток на загальну суму 5 089 637 грн в тому числі за 2023 рік на суму 5 089 637 грн.
2. п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188 , п. 198.1, п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), внаслідок чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 30 682 309 грн, у тому числі за лютий 2022 на суму 11 205 491 грн., за березень 2022 року на суму 227 032 грн.,за квітень 2022 року на суму 4 412 719 грн., за травень 2022 року на суму 771 277 грн., за червень 2022 року на суму 357 442 грн., за липень 2022 року на суму 2 675 217 грн., за серпень 2022 року на суму 492 349 грн., за жовтень 2022 року на суму 1 161 321 грн., за листопад 2022 року на суму 1 642 440 грн., за грудень 2022 року на суму 2 179 688 грн., за вересень 2023 року на суму 2 050 912 грн., за жовтень 2023 року на суму 2 239 303 грн., за листопад 2023 року на суму 1 267 119 грн.
3. п. 49.1, п. 49.2 ст. 49 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (зі змінами та доповненнями) в частині неподання податкових декларацій.
4. п. п. 168.1.2, п. п. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168; п. п. а п. 176.2 ст.176 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями, а саме протягом перевіряємого періоду підприємством несвоєчасно перераховано податок на доходи з фізичних осіб в сумі 191 856,30 грн., який нарахований та утриманий із заробітної плати працівників.
5. п. п. 168.1.2, п. п. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168; п. п. а п. 176.2 ст.176, п. 16 1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, а саме протягом перевіряємого періоду підприємством несвоєчасно перераховано військовий збір в сумі 16 060,79 грн., який нарахований та утриманий із заробітної плати працівників.
6. Абзацу 1 частини 8 статті 9 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зі змінами та доповненнями, а саме підприємством несвоєчасно перераховано суму єдиного внеску у розмірі 127 939,44 грн. по строку платежа 20.07.2023 року та у розмірі 100 318,63 грн. по строку платежа 20.10.2023 року.
На підставі вказаного Акту перевірки ГУ ДПС у ЧО були прийняті податкові повідомлення - рішення (далі - ППР) від 29.08.2024 №13297/ж10/25-01-24-06, №13299/ж10/25-01-24-06, №13290/ж10/25-01-07-00, №13291/ж10/25-01-07-00, №13292/ж10/25-01-07-00, № 13298/ж10/25-01-07-00, № 13306/ж10/25-01-07-00 та рішення від 29.08.2024 № 13294/Ж10/25-01-24-06, відповідно до яких:
-ППР від 29.08.2024 № 13297/ж10/25-01-24-06 накладено штрафні санкції на загальну суму 70 982,04 грн (за штрафними фінансовими санкціями 47 964,08 грн та 23 017,96 грн пені) за несвоєчасно перерахований податок на доходи з фізичних осіб, який нарахований та утриманий із заробітної плати працівників;
-ППР від 29.08.2024 № 13299/ж10/25-01-24-06 накладено штрафні санкції на загальну суму 5 927,63 грн (за штрафними фінансовими санкціями 4015,20 грн та 1912,44 грн пені) за несвоєчасно перерахований військовий збір, який нарахований та утриманий із заробітної плати працівників;
-ППР від 29.08.2024 № 13306/ж10/25-01-07-00 накладено штрафні санкції на суму 680,00 грн за неподання декларацій з податку на прибуток за 1 півріччя 2023 року, три квартали 2023 року;
-ППР від 29.08.2024 № 13298/ж10/25-01-07-00 накладено штрафні санкції на суму 680,00 грн за неподання декларацій з ПДВ за вересень та жовтень 2023 року;
-ППР від 29.08.2024 № 13292/ж10/25-01-07-00 збільшено податкові зобов`язання з ПДВ на загальну суму 38 532 886, 00 грн (30 862 309,00 грн сума збільшення та 7 670 577,00 грн за штрафними фінансовими санкціями);
-ППР від 29.08.2024 № 13291/ж10/25-01-07-00 встановлено завищення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток на суму 5 089 637,00 грн;
-ППР від 29.08.2024 № 13290/ж10/25-01-07-00 збільшено податкові зобов`язання з податку на прибуток приватних підприємств на загальну суму 10 410 588,00 грн (8 328 470,00 грн сума збільшення та 2 082 118,00 грн за штрафними фінансовими санкціями);
-Рішенням від 29.08.2024 № 13294/Ж10/25-01-24-06 застосовано штрафні санкції та нараховано пеню за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальну суму 47 394,82 грн (штраф у розмірі 45 651,62 грн та пеня у розмірі 1743,20 грн).
Не погодившись з такими рішеннями, позивач звернувся до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «СІВЕР ОІЛ» зареєстровано як юридична особа з місцем знаходження: 14000, Україна, Чернігівська обл., місто Чернігів, проспект Перемоги, будинок, 62, кімната, 208, є платником податків та обліковується в Головному управлінні ДПС у Чернігівській області. Дата взяття на облік: 15.02.2021, номер взяття на облік 252621038630/15982.
Щодо опису порушення зазначеного у п. 31.12 Акту перевірки суд зазначає наступне.
ТОВ «СІВЕР ОІЛ», з моменту початку проведення перевірки, листом вих. № б/н від 16.05.2024 (отриманий податковим органом 20.05.24) повідомляло ГУ ДПС у Чернігівській області, що частина первинних бухгалтерських документів, що безпосередньо підлягає перевірці, у товариства відсутня.
ТОВ «СІВЕР ОІЛ» звертало увагу на обставини щодо не повернення з боку ПАТ «Укртатнафта» примірників оригіналів фінансово-господарських документів по взаємовідносинах з ТОВ «СІВЕР ОІЛ» за 2022 рік (підписаних та засвідчених печаткою ПАТ «Укртатнафта» первинних документів пов`язаних з постачанням нафтопродуктів та виконанням Договору комісії зокрема: договір, додаткових угод, специфікацій, звітів, актів приймання-передачі тощо).
В свою чергу, Товариство неодноразово зверталося до ПАТ «Укртатнафта» з проханням повернути підписані з боку ПАТ «Укртатнафта» оригінали первинної документації.
Однак, станом на цей час, а ні відповідь на звернення, а ні документи так і не були надіслані на адресу ТОВ «СІВЕР ОІЛ».
19.06.2024 року ТОВ «СІВЕР ОІЛ», у зв`язку з початком проведення документальної планової виїзної перевірки, направило ПАТ «Укртатнафта» заяву вих. №б/н від 18.06.2024 «Про повернення примірників фінансово-господарських документів по взаємовідносинам з ПАТ «Укртатнафта» за 2022 рік» з черговим проханням повернути первинну документацію.
Зазначений лист був отриманий ПАТ «Укртатнафта» 25.06.2024.
Враховуючи не отримання примірників первинної документації від ПАТ «Укртатнафта» станом на цей час, ТОВ «СІВЕР ОІЛ» з об`єктивних причин не має можливості зібрати всю інформацію та надати необхідні документи.
Щодо опису порушення зазначеного у п. 3.1.2, (п.п, 3.1.2.1. та п.п. 3.1.2.2.) Акту перевірки ТОВ «СІВЕР ОІЛ» суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
З аналізу зазначеної норми випливає, що акт державного чи іншого органу управління повинен бути прийнятим в межах компетенції відповідного органу, не порушувати інтересів держави, прав та інтересів фізичних чи юридичних осіб, відповідати вимогам чинного законодавства і бути прийнятим у формі та у порядку визначеному законом.
Термін "законодавство" досить широко використовується у правовій системі в основному у значенні як сукупності законів та інших нормативно-правових актів, які регламентують ту чи іншу сферу суспільних відносин і є джерелами певної галузі права. Цей термін без визначення його змісту використовує і Конституція України (статті 9, 19, 118, пункт 12 Перехідних положень). У законах залежно від важливості і специфіки суспільних відносин, що регулюються, цей термін вживається в різних значеннях: в одних маються на увазі лише закони; в інших, передусім кодифікованих, в поняття "законодавство" включаються як закони та інші акти Верховної Ради України, так і акти Президента України, Кабінету Міністрів України, а в деяких випадках - також і нормативно-правові акти центральних органів виконавчої влади.
Згідно ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Відповідно до ч.2 ст. 3 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Частиною 1 ст. 9 вказаного Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Відповідно до п.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну, від 24.05.1995, № 88: «Первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.
Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів. Первинні документи повинні бути складені в момент проведення кожної господарської операції або, якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення...».
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа, дату і місце складання, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції, одиницю її виміру, посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Відповідно до ст. 36 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) ведення податкового обліку покладено на кожного окремого платника податку.
Відповідно до п.44.1 ст. 44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Згідно з п.185.1 ст. 185 ПКУ об`єктом оподаткування є постачання товарів (послуг), місце постачання яких розташоване на митній території України.
Відповідно до п.187.1 ст. 187 ПКУ датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б)дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з п.188.1 ст.188 ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Відповідно до ст. 47 ПКУ «Відповідальність за неподання, порушення порядку заповнення документів податкової звітності, порушення строків їх подання контролюючим органам, недостовірність інформації, наведеної у зазначених документах, несуть: юридичні особи, постійні представництва нерезидентів, які відповідно до цього Кодексу визначені платниками податків, а також їх посадові особи».
Згідно ст. 198 ПКУ право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з:
а)придбання або виготовлення товарів та послуг;
б)придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);
в)отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;
г)ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу;
ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:
дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
дата отримання платником податку товарів/послуг.
Згідно із п.198.3 ст. 198 ПКУ Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 ст. 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Пункт 198.6. ст. 198 ПКУ передбачає, що «Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними або оформлені з порушенням вимог чи не підтверджені митними деклараціями (іншими подібними документами згідно з п. 201.11 ст. 201 цього Кодексу).
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/ розрахунку коригування.
Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 1095 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, у тому числі для платників податку, які застосовують касовий метод.
Статтею 201 ПКУ зазначені вимоги до складання податкових накладних та передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:
а) порядковий номер податкової накладної;
б)дата складання податкової накладної;
в)повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;
г)податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/ придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);
д)повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;
е)опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;
є) ціна постачання без урахування податку;
ж)ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;
з)загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;
і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;
й) індивідуальний податковий номер.
Згідно з п.201.7 ст. 201 ПКУ податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з п.201.8 ст. 201 ПКУ право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому ст. 183 цього Кодексу.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПКУ чітко визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п.192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У висновку Акта перевірки зазначено, що п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188 , п. 198.1, п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), внаслідок чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 30 682 309,00 грн.
В дану суму включено заниження нашим Товариством податкових зобов`язань всього на суму 27 253 536,00 грн.
Також податковий орган, в ході перевірки, виявив заниження Товариством податкового кредиту на загальну суму 3 704 242,00 грн.
Зазначаю, що в ході перевірки посадовими особами нашого Товариства в повному обсязі надавались всі документи, що підтверджували взаємовідносини з нашими контрагентами.
Крім того, всі податкові накладні, отримані підприємством ТОВ «СІВЕР ОІЛ» були складені з урахуванням обов`язкових реквізитів та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідності до вимог ст. 201 Податкового кодексу України, що також не заперечується ревізорами в акті перевірки. Тому на законних підставах суми вхідного ПДВ були віднесені до податкового кредиту звітного періоду.
Однак, в той же час, податковим органом не було враховано всю суму податкового кредиту ТОВ «СІВЕР ОІЛ» за зареєстрованими податковими накладними за перевіряємий період.
Окремо суд зазначає, що податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг на основі первинних бухгалтерських документів, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Вказане твердження неодноразово було констатовано у рішеннях Верховного суду України та зокрема знайшло своє відображення у Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15.02.2023 у справі №580/5538/20 (адміністративне провадження № К/9901/40822/21), у Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 27.04.2022 у справі № 200/5932/19-а (адміністративне провадження № К/9901/1002/21).
В той же час, при розгляді даної справи суд враховує принцип «належного урядування», який, як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість.
Відповідну позицію Велика Палата Верховного Суду висловила у справі № 912/2797/21 (постанова від 05 липня 2023 року).
Тобто, при належним чином зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних, з додержанням усіх норм чинного податкового законодавства з цього питання, ТОВ «СІВЕР ОІЛ» мало правомірні очікування на отримання податкового кредиту та прийняття уповноваженим органом правомірного рішення в цій ситуації.
Натомість податковий орагн, при проведенні перевірки, порушив пункт 201.10 статті 201 ПК України, а в подальшому наклав на Товариство штрафні фінансові санкції.
Також суд акцентує увагу на тому, що, під час вибору контрагентів, ТОВ «СІВЕР ОІЛ» діяло розумно та з належною обачністю враховуючи наступне.
Перед укладанням договорів з контрагентами ТОВ «СІВЕР ОІЛ», було вжито заходів для перевірки добросовісності компаній з якими наше підприємство веде свою господарську діяльність, а саме було отримано інформацію з ЄДРПОУ та реєстру платників ПДВ стосовно контрагентів, яка свідчила про те, що вони є діючими юридичними особами та мають статус платника ПДВ.
Шопо опису порушень зазначених в п. 22, 32, 4.4, Акту перевірки та причин виникнення таких порушень суд зазначає наступне.
З 24 лютого 2022 року, відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено режим воєнного стану, який продовжено до цього часу.
У зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, уможливлено обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина, передбачені статтями 41 - 44 Конституції України, в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Водночас, низка об`єктивних негативних факторів, що викликані збройною агресією російської федерації проти України в тому числі: ведення бойових дій на території Чернігівської області, віддалена робота працівників нашого Товариства, регулярні відключення електроенергії в м. Чернігові та області, постійні обстріли території Чернігівської області ракетами та дронами, переміщення первинної документації для її збереження, створюють значні перешкоди для нормального функціонування ТОВ «СІВЕР ОІЛ», що, в свою чергу, і призвело до виникнення зазначених порушень.
Разом з тим, директором ТОВ «СІВЕР ОІЛ» постійно вживаються всі можливі заходи для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати та відрахування всіх видів податків та зборів до бюджету.
Стосовно твердження податкового органу про те, що порушення описані в пунктах 2.2., 3.2., 4.4. Акту перевірки вчинені ТОВ «СІВЕР ОІЛ» умисно, суд зазначає, що податковим органом до Акту перевірки не надано ані письмових, ані речових доказів, не надано жодних електронних доказів, висновків експертів чи показань свідків, які б містили встановлені факти цілеспрямованого створення умов, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання вимог чинного податкового законодавства України.
Також, на момент проведення перевірки у ТОВ «СІВЕР ОІЛ», відсутня заборгованість зі сплати податку на доходи з фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Зважаючи на наведене, суд дійшов переконання, що податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області: від 29.08.2024 №13297/ ж10/25-01-24-06, від 29.08.2024 №13299/ ж10/25-01-24-06, від 29.08.2024 №13290/ ж10/25-01-07-00, від 29.08.2024 №13291/ ж10/2 5-01-07-00, від 29.08.2024 №13292/ ж10/25-01-07-00, від 29.08.2024 №13298/ ж10/25-01-07-00, від 29.08.2024 №13306/ ж10/25-01-07-00, від 29.08.2024 №13294/ж10/25-01-24-06 є протиправними та підлягають скасуванню.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СІВЕР ОІЛ" підлягає стягненню судовий збір в розмірі 24 224,00 грн.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СІВЕР ОІЛ" (просп. Перемоги, 62, 208, м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14000) до Головного управління ДПС у Чернігівській області (вул. Реміснича, 11, м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14000) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13297/ ж10/25-01-24-06.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13299/ ж10/25-01-24-06.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13290/ ж10/25-01-07-00.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13291/ ж10/2 5-01-07-00.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13292/ ж10/25-01-07-00.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13298/ ж10/25-01-07-00.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13306/ ж10/25-01-07-00.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.08.2024 №13294/ж10/25-01-24-06.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СІВЕР ОІЛ" судові витрати в розмірі 24 224,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлено 30 грудня 2024 року.
Суддя Сергій КЛОПОТ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.12.2024 |
Оприлюднено | 01.01.2025 |
Номер документу | 124165860 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сергій КЛОПОТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні