Постанова
від 30.12.2024 по справі 520/11440/24
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 грудня 2024 р. Справа № 520/11440/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Перцової Т.С.,

Суддів: Жигилія С.П. , Макаренко Я.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової служби України на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.08.2024, головуючий суддя І інстанції: Супрун Ю.О., м. Харків, повний текст складено 27.08.24 по справі № 520/11440/24

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АНН-23

до Державної податкової служби України

про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ

Товариство з обмеженою відповідальністю «АНН-23» (далі по тексту ТОВ «АНН-23», позивач) звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України (далі по тексту ДПС України, відповідач, контролюючий орган), у якому просило суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 28.03.2024 №10805034/44981614;

- зобов`язати Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України врахувати Таблицю даних платників на додану вартість Товариство з обмеженою відповідальністю «АНН-23» від 13.02.2024 №9027469161.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що спірне рішення є незаконним, невмотивованим та таким, що підлягає скасуванню, оскільки всупереч положень Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (далі по тексту Порядок № 1165), не містить детальної інформації, що слугувала підставою для його прийняття.

На переконання позивача комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органів наявна податкова інформація, повинна обґрунтувати, на підставі якої саме інформації зроблено такий висновок та надати належні, допустимі докази на підтвердження такої інформації, що узгоджується із висновком Верховного Суду у постанові від 30.11.2021 по справі № 340/1098/20.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 27.08.2024 у справі №520/11440/24 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «АНН-23» (вул. Румянцівська, буд. 7, м. Харків, 61028, код ЄДРПОУ 44981614) до Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ 37472277) про визнання протиправним та скасування рішення задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 28.03.2024 № 10805034/44981614.

Зобов`язано Державну податкову службу України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ 37472277) врахувати Таблицю даних платників на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «АНН-23» » (вул. Румянцівська, буд. 7, м. Харків, 61028, код ЄДРПОУ 44981614) від 13.02.2024 № 9027469161.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ 37472277) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АНН-23» (вул. Румянцівська, буд. 7, м. Харків, 61028, код ЄДРПОУ 44981614) сплачений судовий збір в сумі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) гривні 20 копійок.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на незаконність та необґрунтованість судового рішення, неповне з`ясування обставин, що мають істотне значення для справи, просив суд апеляційної інстанції скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.08.2024 по справі № 520/11440/24 повністю та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ТОВ «АНН-23» відмовити у повному обсязі; здійснювати розгляд справи за участю представника ДПС; з метою забезпечення явки уповноваженого представника у судове засідання повідомити про дату та час розгляду справи.

Апеляційна скарга мотивована твердженнями про недотримання судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення принципу законності, порушення норм матеріального та процесуального права, невідповідність рішення фактичним обставинам справи, що в силу статті 317 КАС України слугує підставою для його скасування.

Пояснив, що ТОВ «АНН-23» протягом 2023-2024 років придбавало сметану (у кількості 197094,0 шт. на суму 392 481,94 тис. грн.), при цьому реалізувало за цей період сметани (161579 шт. на суму 193 377,33 тис. грн.). Проте, документів щодо причин накопичення залишків та/або використання платником у виробництві не надано. З огляду на те, що ТОВ «АНН-23» реалізує продукти харчування з обмеженим терміном придатності (сметана, сир, скумбрія, йогурти, тощо) при цьому актів переробки таких ТМЦ не надає, контролюючим органом обґрунтовано прийнято рішення про неврахування таблиці даних.

Крім того, у поясненні до таблиці даних платника податку відсутнє посилання на податкову та іншу звітність товариства, що свідчить про недотримання порядку подання таблиці даних платника податку, передбаченого пунктом 14 Порядку № 1165.

Додатково зауважив, що у разі неврахування таблиці даних платника податку останній має право повторно її подати на розгляд до комісії контролюючого рівня, з урахуванням вимог Порядку № 1165, однак позивач таким правом не скористався.

Позивач у надісланому до суду апеляційної інстанції відзиві на апеляційну скаргу заперечував проти доводів викладених у ній, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін, як законне та обґрунтоване.

Наполягав, що всупереч вимог пункту 17 Порядку № 1165 відповідач в оскаржуваному рішенні не зазначає та не розкриває суть та характеру наявної податкової інформації, що слугувала підставою для прийняття оскаржуваного рішення, а також не ідентифікує конкретні ризикові операції, та/або податкові накладні, якими супроводжувались відповідні операції.

З огляду на вищевикладене та те, що матеріали справи не містять жодних належних, допустимих та достатніх доказів на підтвердження правомірності прийняття податковим органом оскаржуваного по справі рішення, стверджував про відсутність підстав для задоволення вимог апеляційної скарги.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі за текстом КАС України) суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах апеляційної скарги рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "АНН-23", код ЄДРПОУ 44981614, зареєстроване як суб`єкт господарювання, що підтверджується даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Основним видом діяльності позивача є 46.17 «Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами», іншими видами діяльності, зокрема, 46.19 «Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту», 73.20 «Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки» (маркетингові послуги), 73.11 «Рекламні агентства».

Так, між ТОВ «АНН-23» (Комісіонер) та ТОВ «ПОСАД РІТЕЙЛ» (далі - Комітент) укладено договір комісії № 01103 від 01.10.2023, за умовами якого Комісіонер зобов`язується за Замовленням (дорученням), в інтересах і за рахунок Комітента укласти із третіми особами договори із придбання товарів з ПДВ: продуктів харчування, побутової хімії та інших супутніх товарів, за як найбільш можливо вигідними цінами, у строки передбачені цим Договором, а Комітент - виплатити винагороду, визначену у порядку та на умовах, установлених цим договором. У відносинах з третіми особами Комісіонер діє від свого імені (п. 1.1) .

Товар, придбаний Комісіонером за рахунок Комітента, є власністю останнього. Якщо Сторони не погодять інший строк, у такому разі Комісіонер зобов`язується не пізніше 5 (п`яти) календарних днів із моменту отримання товару від постачальника, передати його Комітенту на складі Комісіонера за адресою: місто Харків, вул. Румянцівська, буд.7 (п. 1.2).

Додатковою угодою від 01.11.2023 до Договору комісії № 01103 від 01.10.2023 Сторони дійшли згоди змінити пункт 1.2 Договору та викласти його в наступній редакції: Товар, придбаний Комісіонером за рахунок Комітента, є власністю останнього. Якщо Сторони не погодять інший строк, у такому разі Комісіонер зобов`язується не пізніше 5 (п`яти) календарних днів із моменту отримання товару від постачальника, передати його Комітенту на складі Комісіонера за адресами: місто Харків, вул. Румянцівська, буд.7, м. Харків, вул. Калініна Костянтина, буд. 115, м. Харків, вул. Біологічна, 10.

19.10.2023 між ТОВ «АНН-23» (Покупець) та ТОВ «ГЛОБИНСЬКИЙ М`ЯСОКОМБІНАТ» (Постачальник) укладено Договір поставки № 1910, за умовами якого постачальник зобов`язується передати у встановлені терміни товар у власність Покупця відповідно до поданого Покупцем замовлення, а Покупець зобов`язується прийняти товар та сплатити його вартість відповідно до умов даного договору.

Згідно з видатковою накладною № 3093952 від 05.01.2024 Постачальник поставив на адресу ТОВ «АНН-23» товар на суму 89638,90 грн, у тому числі ПДВ - 14939,82 грн, що також підтверджується товарно-транспортною накладною № 3093952 від 05.01.2024.

На виконання умов Договору № 01103 від 01.10.2023, відповідно до замовлення комітента на придбання товару на листопад 2023 року на підставі видаткової накладної № 22 від 13.11.2023 ТОВ «АНН-23» поставило на адресу ТОВ «ПОСАД РІТЕЙЛ» товар на суму 1382276,55 грн, у тому числі ПДВ - 230379,43 грн.

Відповідно до Звіту комісіонера від 30.11.2023 до Договору комісії № 01103 від 01.10.2023 за період з 01.11.2023 по 30.11.2023 Комісіонер придбав у Постачальника за рахунок Комітента Товар на суму 5213785,54 грн, у тому числі ПДВ - 868964,26 грн.

Згідно з актом наданих послуг № 186 від 30.11.2023 комісійна винагорода за виконання замовлення Комітента на закупку товару в розмірі 5% від суми закупки, у тому числі ПДВ на підставі договору комісії № 01103 від 01.10.2023 за період з 01.11.2023 по 30.11.2023 складає 260689,28 грн, у тому числі ПДВ - 43448,21 грн.

В процесі здійснення господарської діяльності відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, позивачем сформовано та направлено до ГУ ДПС у Харківській області таблицю даних платника податку на додану вартість від 13.02.2024 № 9027469161 за встановленою формою разом з поясненнями.

Відповідно до рішення комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Харківській області про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 19.02.2024 № 10572912/44981614 контролюючим органом прийнято рішення про врахування таблиці даних ТОВ «АНН-23».

Однак, в подальшому комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України прийнято рішення від 28.03.2024 № 10805034/44981614 про неврахування зазначеної таблиці із зазначенням в якості підстав «отримано податкову інформацію, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій: встановлено невідповідність обсягів реалізованого товару до придбаного».

Не погоджуючись із прийнятим відповідачем рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з їх обґрунтованості, оскільки ані в оскаржуваному рішенні від 28.03.2024 № 10805034/44981614, а ні у відзиві контролюючим органом не наведено обставин, які стали підставою для висновку про надання платником податку недостовірної інформації, а також не зазначено яка податкова інформація є в розпорядженні податкової служби, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій.

За висновком суду не зазначення та не розкриття суті та характеру наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття спірного рішення, не ідентифікація конкретних ризикових операцій та/або податкових накладних платника, якими супроводжувались відповідні операції, слугує підставою для визнання протиправним та скасування спірного рішення.

З метою повного та ефективного захисту порушених прав позивача, виходячи із наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, суд вважав за необхідне зобов`язати відповідача врахувати Таблицю даних платників на додану вартість Товариство з обмеженою відповідальністю «АНН-23» від 13.02.2024 № 9027469161.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, визначених статтею 308 КАС України, колегія суддів зазначає таке.

За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) (далі за текстом ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Положеннями пункту 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до абз. 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Нормами абзаців 1 та 2 пункту 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі за текстом Порядок № 1165).

Додатком № 1 до Порядку № 1165 затверджено критерії ризиковості платника податку на додану вартість, а саме:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банку/небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Додатком № 3 до Порядку № 1165 затверджено критерії ризиковості здійснення операцій, а саме:

1. Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.

3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.

4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів, за умовними кодами такого товару - перших п`яти цифр кодів), за відсутності у врахованій таблиці даних платника податку товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару, на який здійснюється зміна номенклатури товару/послуги.

5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданого отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, над величиною залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зменшеного у 1,5 раза та зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.

6. Подання для реєстрації в Реєстрі розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, у строк, що перевищує 30 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом, крім розрахунку коригування до податкової накладної, у якій відображені операції з постачання електричної енергії (товарна підпозиція 2716 згідно з УКТЗЕД), постачання природного газу (товарні підпозиції 2705, 2709 та 2711 11 згідно з УКТЗЕД), постачання теплової енергії (умовний код товару 00401).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (далі - Державний класифікатор), що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Відповідно до підпункту 4 пункту 3, пункту 4 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі ознаки безумовної реєстрації): у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України (пункт 13 Порядку № 1165).

Пунктами 14 17 Порядку № 1165 встановлено, що Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в електронний кабінет засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу, Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги (додаток 6).

У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.

Згідно з пунктом 18 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку враховується ДПС в автоматичному режимі у разі, коли:

така таблиця подається платниками податку - сільськогосподарськими товаровиробниками, включеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України Про державну підтримку сільського господарства України, та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31 грудня 2016 р. застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу (у редакції, що діяла на 31 грудня 2016 р.) та мають у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить не менш як 200 гектарів включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року), та у поданій таблиці даних платника податку зазначаються відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів за кодами згідно з УКТЗЕД, як живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01); риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03); молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04); овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07); їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08); зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10); насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12);

зазначена таблиця подається платниками податку, в яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 цього Порядку, мають такі розміри: D >0,02, P

Відповідно до абзацу 2 пункту 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (п. 26 Порядку № 1165).

Відповідно до абзацу 2 пункту 6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі за текстом Порядок № 520) платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності ( УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Приписами пункту 7 Порядку № 520 встановлено, що письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

Нормами пункту 10 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що позивач, скориставшись правом, наданим йому пунктом 12 Порядку № 1165, направив до контролюючого органу Таблицю даних платника податку на додану вартість, у якій було відображено види економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД 46.17, 46.19, 73.11) («діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами», «дослідження кон`юктури ринку та виявлення громадської думки» (маркетингові послуги), «рекламні агентства»), та пояснення разом з копіями документів на підтвердження реальності здійснення операцій, зазначених у таблиці даних платника податків на додану вартість.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (т. 1 а.с. 6) основним видом діяльності ТОВ «АНН-23» серед іншого є, зокрема 46.17 діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (основний).

Комісією ГУ ДПС в Харківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, розглянувши надані позивачем пояснення та документи, 19.02.2024 прийнято рішення № 10572912/44981614 про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість.

Проте, рішенням комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.03.2024 № 10805034/44981614 не враховано таблицю даних платника податку на додану вартість з підстави: «отримано податкову інформацію, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій: встановлено невідповідність обсягів реалізованого товару до придбаного».

Разом з цим, колегія суддів зауважує, що вказане твердження без наведення кількісних та вартісних показників з прив`язкою до фактичних обставин у справі є неконкретизованим та не дає змоги ідентифікувати конкретну господарську операцію, яка на переконання контролюючого органу, свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій та відповідно можливості встановити суть порушення.

Колегія суддів зауважує, що таке неіндивідуалізоване формальне узагальнення ставить платника податку у стан правової невизначеності, що позбавляє його можливості усунути виявлені недоліки, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про неврахування таблиці даних.

Варто зазначити, що жодних доказів на підтвердження інформації про невідповідність обсягів реалізованого товару до придбаного, відповідачем не надано і під час судового розгляду справи.

Посилання в апеляційній скарзі на ненадання позивачем актів переробки товарно-матеріальних цінностей та окремих видів звітності, колегія суддів вважає неприйнятним, оскільки вказані доводи не були покладені в основу оскаржуваного рішення.

При цьому, у наданих поясненнях ТОВ «АНН-23» проінформовано контролюючий орган, що є виключно посередником у якості комісіонера, який здійснює закупівлю товару за заявками, а відвантаження комітентам проводиться на умовах самостійного вивозу та надано документи на підтвердження таких обставин.

Колегія суддів враховує, що в силу приписів пункту 17 Порядку № 1165 у рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.

У разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Так, якщо контролюючий орган і вважав наявними підстави, які унеможливлюють врахування таблиці даних платника податків від 13.02.2024 поданої позивачем, то відповідні обставини мали були чітко зазначені у рішенні, чого, у даному випадку, не відбулося.

Крім того, первинно таблиця даних платника податків ТОВ «АНН-23» від 13.02.2024 вже була врахована рішенням від 19.02.2024 № 10572912/44981614. Однак, за відсутності вмотивованого рішення про скасування такого врахування, прийнято нове про відмову у врахуванні тієї ж таблиці даних.

У справі Рисовський проти України Європейський Суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу належного урядування. Цей принцип передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

На переконання колегії суддів такі дії відповідача порушують вимогу якості закону, передбачену Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року, та не забезпечує адекватний захист від свавільного втручання публічних органів державної влади у майнові права заявника (див. пункт 56 рішення Європейського суду з прав людини від 14 жовтня 2010 року у справі Щокін проти України).

Колегія суддів наголошує, що положення Порядку № 1165 не містять норм, які б дозволяли контролюючому органу ухвалювати діаметрально різні рішення за наслідками розгляду однієї Таблиці даних платника податку на додану вартість, що, враховуючи відсутність в матеріалах справи відомостей про скасування рішення № 10572912/44981614 від 28.03.2024 про врахування Таблиці даних платника податків від 13.02.2024 №9027469161, є самостійною підставою для скасування оскаржуваного рішення.

Колегія суддів зауважує, що невиконання відповідачем положень наведеної норми права призвело до правової невизначеності платника податку та позбавлення позивача можливості безумовної реєстрації вказаної таблиці.

Колегія суддів зауважує, що в силу ч. 2 ст. 2 КАС України будь-які рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість і вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічний висновок наведено у постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18.

Натомість, оспорюване у цій справі рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, що свідчить про необґрунтованість такого рішення.

З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази колегія суддів вважає, що ДПС при прийнятті рішення від 28.03.2024 №10805034/44981614 про неврахування поданої таблиці даних платника податку на додану вартість позивача діяло необґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мали значення для прийняття такого рішення, не на підставі та не у спосіб, що передбачені ПК України, без дотримання вимог ч. 2 ст. 2 КАС України, а тому наявні підстави для визнання його протиправним і скасування.

Згідно зі статтею 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Керуючись ч.4 ст.229, ч. 4 ст.241, ст.ст.243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 326-329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу Державної податкової служби України - залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.08.2024 по справі № 520/11440/24 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя Т.С. Перцова Судді С.П. Жигилій Я.М. Макаренко

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.12.2024
Оприлюднено01.01.2025
Номер документу124166519
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —520/11440/24

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 30.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 27.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні