Рішення
від 30.12.2024 по справі 383/1610/24
БОБРИНЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 383/1610/24

Номер провадження 2-о/383/63/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 грудня 2024 року Бобринецький районний суд Кіровоградської області в складі головуючого судді Бондаренко В.В.,

при секретарі судового засідання Могиленко В.М.,

за участю заявника ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Бобринець Кіровоградської області в залі судового засідання Бобринецького районного суду Кіровоградської області цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа Бобринецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кропивницькому районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса), про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернуласьдосуду із заявоюпро встановлення факту смерті її доньки ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, уродженки України, с. Олексіївка Бобринецького району Кіровоградської області, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в с. Раденськ Олешківського району Херсонської області.

В обґрунтування заяви заявник зазначила, що ІНФОРМАЦІЯ_2 на тимчасовоокупованій територіїУкраїни в с. Раденськ Олешківського району Херсонської області померла її донька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . На підтвердження факту смерті доньки наявне лише свідоцтво про смерть видане окупаційною владою, що унеможливлює зареєструвати смерть згідно вимог національного законодавства та отримати свідоцтво про смерть, встановленого Україною зразка. Встановлення даного факту заявнику необхідно для державної реєстрації смерті померлої особи, проведеної державним органом України.

Ухвалою Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 23.12.2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку окремого провадження. Витребувано з Бобринецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кропивницькому районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) повні витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актових записів про народження, смерть відносно ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.8-9).

Заявник заявлені вимоги підтримала у повному обсязі та просила їх задовольнити.

Представник заінтересованої особи в судове засідання не з`явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином. Подав до суду заяву в якій просив провести розгляд справи без його участі.

Суд, заслухавши заявника, вивчивши матеріали справи, дослідивши докази в їх сукупності приходить до висновку, що заява підлягає задоволенню з наступних підстав.

ІНФОРМАЦІЯ_2 в с. Раденськ Олешківського району Херсонської області, померла донька заявника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та факт її смерті відображено у наданій заявником копії свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 , виданого 24.07.2024 року 99500005 Скадовським районним відділом записів актів цивільного стану Управління записів актів цивільного стану Херсонської області (а.с.4). Інформація про причину смерті свідоцтво не містить.

З копії паспорта громадянина України серії НОМЕР_2 , виданого 22.10.2015 року Бобринецьким РС УДМС України в Кіровоградській області та витягу з реєстру територіальної громади від 09.07.2024 року встановлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка с. Олексіївка Бобринецького району Кіровоградської області, з 28.08.1998 року мала зареєстроване місце проживання за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.5, 6).

Бобринецьким відділомдержавної реєстраціїактів цивільногостану уКропивницькому районіКіровоградської областіПівденного міжрегіональногоуправління Міністерстваюстиції (м.Одеса) за запит суду листом від 25.12.2024 року, вих. №582/33529 повідомлено про наявність в архіві відділу актового запису про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , актовий запис №27 від 20.12.1980 року, складеного Свердловською сільською радою Бобринецького району Кіровоградської області, а також про відсутність в архіві відділу актового запису про смерть на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Доступ до Державного реєстру актів цивільного стану громадян відсутній, через що надати витяг з вказаного реєстру немає можливості (а.с.23).

Заявник ОСОБА_1 , допитана в судовому засіданні як свідок, пояснила, що її донька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , поїхала проживати в с. Раденськ Олешківського району Херсонської області, де проживала з неповнолітнім сином, звідки не змогла виїхати під час війни через відсутність коштів. Під час обстрілу населеного пункту 08.07.2024 року ОСОБА_2 їхала на велосипеді та загинула. Після смерті доньки ОСОБА_2 без опіки залишився неповнолітній син останньої ОСОБА_3 , 17 років, який поховав матір та отримав свідоцтво про смерть. Також у померлої є дві доньки, які проживають з нею в с.Олексіївка. Через відсутність свідоцтва про смерть доньки не може оформити піклування за онуком та отримати нараховані на рахунок доньки аліменти.

У відповідності до вимог ч.1 ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Згідно із п.5 ч.2 ст.293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Відповідно до п.8 ч.1 ст.315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану фату смерті.

Частиною 1 статті 317 ЦПК України встановлено, що заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» від 22.12.2022 № 309 затверджено перелік території, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацію станом на 05.06.2024 (який був чинний на момент смерті ОСОБА_2 ). Так, зокрема, до вказаного переліку належить вся територія Олешківської міської територіальної громади Херсонського району Херсонської області, до складу якої входить с. Раденськ.

Таким чином, місце смерті ОСОБА_2 на дату її смерті мало статус тимчасово окупованої території України.

Тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території (ст.ст. 1, 4 ч.2 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»).

Відповідно до ст.9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені в порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків. Встановлення зв`язків та взаємодія органів державної влади України, їх посадових осіб, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території, допускається виключно з метою забезпечення національних інтересів України, захисту прав і свобод громадян України, виконання міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, сприяння відновленню в межах тимчасово окупованої території конституційного ладу України.

У відповідності до ч.4 ст.49 ЦК України факт смерті підлягає державній реєстрації та обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Пунктом першимглави п`ятоїрозділу ІІІПравил державноїреєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України 18.10.2000 року за №52/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 24.12.2010 року №3307/5) встановлено, що підставою для державної реєстрації смерті є: а) лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/0); б) фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/0); в) лікарське свідоцтво про перинатальну смерть; г) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час.

Згідно ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою. За приписами п. 5 Правил державної реєстрації актів цивільного стану, затверджених наказом Мінюсту від 18.10.2000 року №52/5, підставою для державної реєстрації смерті є лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 року №545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за №1150/13024.

Надана заявником копія свідоцтва про смерть, що підтверджує факт смерті ОСОБА_2 , видане органом державної влади, який створений всупереч законодавству України, а тому не є підставою для реєстрації смерті за правилами ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» органом державної реєстрації актів цивільного стану.

Також суд враховує висновки ЄСПЛ у справах проти Туречиини (Loizidou v. Turkey, Cyprus v. Turkey), а також Молдови та Росії (Mozer v. the Republic of Moldova and Russia ), де грунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність та території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони, необхідності уникати вакууму в системі захисту прав людини. Зазначений вийняток полягає в тому, що не можуть визнаватись недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Зокрема, недійсність не може бути застосовувана до таких дій, як наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів.

Оскільки реєстрація факту смерті ОСОБА_2 в органах реєстрації актів цивільного стану України не проводилась, тому є підстави в судовому порядку встановити факт смерті останньої. Встановлення факту смерті ОСОБА_2 необхідне заявнику для отримання свідоцтва про смерть встановленого зразка. Наявні у заявника документи не створюють правових наслідків та не дозволяють безпосередньо вчинити державну реєстрацію смерті в будь-якому органі РАЦС на території, підконтрольній українській владі.

З урахуванням вищевикладеного, суд вважає, що заяву про встановлення факту смерті слід задовольнити, що дасть можливість отримати заявнику свідоцтво про смерть особи, видане державним органом України та в подальшому оформити піклування над неповнолітнім сином померлої доньки.

Відповідно до ч.4 ст.317 ЦПК України ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.

Керуючись ст.ст. 76-81, 265, 293, 294, 315-319 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа Бобринецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кропивницькому районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса), про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України задовольнити повністю.

Встановити факт, що має юридичне значення, а саме, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, уродженка с. Олексіївка Бобринецького району Кіровоградської області, померла ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце смерті: с. Раденськ Олешківського району Херсонської області, Україна.

Рішення суду підлягає негайному виконанню.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Кропивницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Оскарження рішення не зупиняє його виконання.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 .

Заінтересована особа: Бобринецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кропивницькому районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса), код ЄДРПОУ 23094400, місцезнаходження: вул. Базарна, 169А, м. Бобринець Кропивницький район Кіровоградської області, п.і. 27200.

Повне судове рішення складено 30.12.2024 року.

Суддя В.В. Бондаренко

СудБобринецький районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення30.12.2024
Оприлюднено01.01.2025
Номер документу124168802
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —383/1610/24

Рішення від 30.12.2024

Цивільне

Бобринецький районний суд Кіровоградської області

Бондаренко В. В.

Ухвала від 23.12.2024

Цивільне

Бобринецький районний суд Кіровоградської області

Бондаренко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні