Справа №705/4448/24
1-кп/705/1107/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2024 року Уманський міськрайонний суд Черкаської області в складі:
головуючого - судді ОСОБА_1
при секретарі ОСОБА_2
з участю прокурора ОСОБА_3
особи, стосовно якої вирішується питання про застосування примусових
заходів медичного характеру ОСОБА_4
законного представника ОСОБА_5
захисника ОСОБА_6
представника потерпілого ОСОБА_7
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Умань кримінальне провадження про застосування примусових заходів медичного характеру стосовно
ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця міста Краматорська Донецької області, громадянина України, з вищою освітою, неодруженого, адвоката, зареєстрованого як внутрішньо переміщена особа та фактично проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,
за ознаками вчинення суспільно-небезпечних діянь, передбачених ч.1 ст.357, ч.4 ст.185 КК України,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_4 , 14.03.2024 близько 17 години 19 хвилин, перебуваючи у приміщенні вбиральні Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради, що знаходиться за адресою: вул. Садова, 9/5 у м. Умань Черкаської області, діючи умисно та цілеспрямовано, повторно, з метою таємного викрадення чужого майна, з корисливих мотивів, шляхом вільного доступу, та в період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022, затвердженим Законом України № 2102-ІХ від 24.02.2022, який в подальшому продовжено Указом Президента № 133/2022 від 14.03.2022, затвердженим Законом України № 2119-ІХ від 15.03.2022, Указом Президента України № 259/2022 від 18.04.2022, затвердженим Законом України № 2212-ІХ від 21.04.2022, Указом Президента України № 341/2022 від 17.05.2022, затвердженим Законом України № 2263-ІХ від 22.05.2022, Указом Президента України № 573/2022 від 12.08.2022, затвердженим Законом України № 2500-ІХ від 15.08.2022, Указом Президента України № 757/2022 від 07.11.2022, затвердженим Законом України № 2738-ІХ від 16.11.2022, Указом Президента України № 58/2023 від 06.02.2023, затвердженим Законом України № 2915-ІХ від 07.02.2023, Указом Президента України №254/2023 від 01.05.2023, затвердженим Законом України № 3057-ІХ від 02.05.2023, Указом Президента України № 451/2023 від 26.07.2023, затвердженим Законом України № 3275-IX від 27.07.2023, Указом Президента України № 734/2023 від 06.11.2023, затвердженим Законом України № 3429-ІХ від 08.11.2023, Указом Президента України № 49/2024 від 05.02.2024, затвердженим Законом України № 3564-ІХ від 06.02.2024, упевнившись, що за його діями ніхто не спостерігає, зняв закріплену на стіні автоматичну сушку для рук білого кольору марки «Lidz», потужністю 1800W, яка перебуває на балансі Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради, вартість якої, згідно висновку судової-товарознавчої експертизи № СЕ-19/124-24/5380-ТВ від 10.04.2024, становить 593,00 грн., яку сховав до свого поліетиленового пакету білого кольору, з яким він попередньо зайшов до приміщення Управління, після чого о 17 год. 22 хв. пройшов повз охоронника та залишив приміщення Управління разом із викраденим майном, спричинивши Управлінню праці та соціального захисту населення Уманської міської ради матеріальну шкоду на вищевказану суму.
Дії ОСОБА_4 кваліфіковані за ч. 4 ст. 185 КК України - таємне викрадення чужого майна (крадіжка), вчинена в умовах воєнного стану.
Прокурор в судовому засіданні заявила клопотання про закриття кримінального провадження по вказаному епізоду, на підставі п.4-1 ч.1 ст. 284 КПК України, у зв`язку з тим, що 09.08.2024 року набрав чинності Закон України, яким крадіжки на суму, що не перевищують 3028 грн., віднесено до дрібних крадіжок, за які передбачено адміністративну, а не кримінальну відповідальність.
Судом роз`яснено ОСОБА_4 , його захиснику та законному представнику, що вказана прокурором підстава для закриття провадження у справі є нереабілітуючою, тому ОСОБА_4 має право на продовження судового розгляду у загальному порядку. Але, як ОСОБА_4 , так і його захисник та законний представник зазначили, що не бажають продовжувати судовий розгляд що вказаного епізоду, не заперечували щодо клопотання прокурора про закриття провадження в частині епізоду, що мав місце 14.03.2024 та просили закрити провадження.
Представник потерпілого в судовому засіданні покладався на думку суду.
Вислухавши думку прокурора та інших учасників, дослідивши матеріали кримінального провадження, суд приходить до наступного висновку.
Згідно п.4-1 ч.1 ст.284 КПК України кримінальне провадження закривається у разі, якщо втратив чинність закон, яким встановлювалася кримінальна протиправність діяння.
09.08.2024 набув чинності Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та деяких інших законів України щодо посилення відповідальності за дрібне викрадення чужого майна та врегулювання деяких інших питань діяльності правоохоронних органів» від 18 липня 2024 року (Закон №3886-ІХ), яким викладено нову редакцію статті 51 КУпАП, якою визначено, що викрадення чужого майна вважається дрібним, якщо вартість такого майна на момент вчинення правопорушення не перевищує двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
З урахуванням зазначеного, викрадення чужого майна (крадіжка) вважається дрібним, якщо вартість такого майна на момент вчинення правопорушення не перевищує двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, виходячи із того розміру неоподаткованого мінімуму доходів громадян, який діяв на момент вчинення діяння.
Відповідно до пункту 5 підрозділу ХХ Податкового кодексу України, якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17 гривень, крім норм адміністративного та кримінального законодавства в частині кваліфікації злочинів або порушень, для яких сума неоподаткованого мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 Податкового кодексу України для відповідного року.
Підпунктом 169.1.1 статті 169 розділу IV Податкового кодексу України визначено, що податкова соціальна пільга дорівнює 50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), установленому законом на 01 січня звітного податкового року.
Згідно ст. 7 Закону України «Про державний бюджет України на 2024 рік» з 01 січня 2024 року установлено прожитковий мінімум для працездатної особи у розмірі 3028,00 грн.
З урахуванням наведеного, сума соціальної пільги у 2024 році становить 1514,00 грн., тобто для кваліфікації кримінального правопорушення неоподатковуваний мінімум у 2024 році становить 1514 грн., відповідно два неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у 2024 році становить 3028 гривень.
Згідно матеріалів кримінального провадження ОСОБА_4 обвинувачується, в тому числі у вчиненні таємного викрадення чужого майна (крадіжки), що мала місце 14.03.2024 відносно потерпілого Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради у розмірі 593,00 грн., тобто на момент вчинення даного кримінального правопорушення вартість майна не перевищувала двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КК України, підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад кримінального правопорушення, передбаченого цим Кодексом.
Статтею 3 КК України встановлено, що законодавство України про кримінальну відповідальність становить Кримінальний кодекс України, який ґрунтується на Конституції України та загальновизнаних принципах і нормах міжнародного права. Кримінальна протиправність діяння, а також його караність та інші кримінально-правові наслідки визначаються тільки цим Кодексом.
Згідно ст. 4 КК України, кримінальна протиправність і караність, а також інші кримінально-правові наслідки діяння визначаються законом про кримінальну відповідальність, що діяв на час вчинення цього діяння.
Відповідно до ст. 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
За змістом ч.1 ст.5 КК України, закон про кримінальну відповідальність, що скасовує кримінальну протиправність діяння, пом`якшує кримінальну відповідальність або іншим чином поліпшує становище особи, має зворотну дію у часі, тобто поширюється на осіб, які вчинили відповідні діяння до набрання таким законом чинності, у тому числі на осіб, які відбувають покарання або відбули покарання, але мають судимість.
Враховуючи наведене, Закон №3886-ІХ від 18.07.2024р. «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та деяких інших законів України щодо посилення відповідальності за дрібне викрадення чужого майна та врегулювання деяких інших питань діяльності правоохоронних органів», із врахуванням положень ст. 58 Конституції України та ст. 5 КК України, має зворотну дію в часі, і як наслідок, поширюється на особу, відносно якої вирішується питання щодо застосування заходів медичного характеру ОСОБА_4 .
Також судом ураховується усталена практика Європейського суду з прав людини щодо поняття «якість закону» - національне законодавство повинне бути доступним і передбачуваним, тобто визначати достатньо чіткі положення, аби дати людям адекватну вказівку щодо обставин і умов, за яких державні органи мають право вживати заходів, що вплинуть на права осіб. Відповідальність за подолання недоліків законодавства, правових колізій, прогалин, інтерпретаційних сумнівів лежить, в тому числі, і на судових органах, які застосовують та тлумачать закони.
Європейський суд з прав людини вважає, що ст.7 «Ніякого покарання без закону» Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод є важливою складовою принципу верховенства права. Він також підтвердив, що зазначена стаття Конвенції допускає принцип ретроспективності більш м`якого кримінального закону. На цьому принципі ґрунтується правило, згідно з яким за наявності відмінностей між чинним на час вчинення злочину кримінальним законом та законом, який набрав чинності перед винесенням остаточного судового рішення, суди мають застосовувати той із них, положення якого є більш сприятливими для обвинуваченого.
Для закриття кримінального провадження у зв`язку з втратою чинності законом, яким встановлювалась кримінальна протиправність діяння, КПК України передбачає наявність згоди обвинуваченого на це і наявність підстави для такого закриття кримінального провадження.
Так, згідно ст.479-2 КПК України, якщо під час здійснення судового провадження щодо провадження, яке надійшло до суду з обвинувальним актом, втратив чинність закон, яким встановлювалася кримінальна протиправність діяння, суд зупиняє судовий розгляд і запитує згоду обвинуваченого на закриття кримінального провадження з підстави, передбаченої пунктом 4-1 частини першої статті 284 цього Кодексу. Суд закриває кримінальне провадження на цій підставі, якщо обвинувачений проти цього не заперечує.
У зв`язку із зазначеним та враховуючи вимоги ст. 5 КК України, ст.58 Конституції України та усталеної практики Європейського суду з прав людини закон, що скасовує кримінальну протиправність діяння, пом`якшує кримінальну відповідальність або іншим чином поліпшує становище особи, має зворотну дію у часі, тобто поширюється на осіб, які вчинили відповідні діяння до набрання таким законом чинності, і суди мають застосовувати той закон, положення якого є більш сприятливими для обвинуваченого.
Враховуючи, що на даний час втратив чинність закон, яким встановлювалася кримінальна протиправність діяння, що мало місце 14.03.2024, при цьому ОСОБА_4 та його законний представник надали згоду на закриття кримінального провадження в цій частині з підстави, передбаченої п.4-1 ч.1 ст.284 КПК України, то суд приходить до висновку про наявність достатніх підстав для закриття кримінального провадження відносно ОСОБА_4 в частині епізоду, що мав місце 14.03.2024 за фактом таємного викрадення чужого майна, вчиненого повторно, в умовах воєнного стану, відносно потерпілого Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради, за ознаками ч. 4 ст. 185 КК України.
На підставі викладеного, керуючись п. 4-1 ч. 1 ст. 284, ст. ст. 370-372, 395, 479-2, 512 КПК України, суд -
У Х В А Л И В:
Кримінальне провадження відносно ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в частині епізоду, що мав місце 14.03.2024 за фактом таємного викрадення чужого майна, вчиненого повторно, в умовах воєнного стану, відносно потерпілого Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 185 КК України - закрити в зв`язку з втратою чинності закону, яким встановлювалася кримінальна протиправність діяння.
Ухвала може бути оскаржена шляхом подачі апеляційної скарги до Черкаського апеляційного суду протягом семи днів з дня її оголошення.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Уманський міськрайонний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 01.01.2025 |
Номер документу | 124174931 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти власності Крадіжка |
Кримінальне
Уманський міськрайонний суд Черкаської області
Піньковський Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні