Номер справи 243/10570/24
Номер провадження 2/243/2405/2024
РІШЕННЯ
І м е н е м У к р а ї н и
«31» грудня 2024 року Слов`янський міськрайонний суд Донецької області в складі:
Головуючого - судді Хаустової Т.А.,
за участю секретаря судового засідання - Чернікової Ю.К.,
розглянувши в порядку спрощеного провадження цивільну справу за позовною заявою Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми щомісячної адресної допомоги, -
В С Т А Н О В И В:
Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області звернулося до суду з позовною заявою до ОСОБА_2 про стягнення надміру виплаченої суми щомісячної адресної допомоги, обґрунтовуючи свої позовні вимоги тим, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, як внутрішньо переміщена особа з 20.01.2015 року. Згідно заяв про призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг від 18.06.2015, 02.02.2016, 26.07.2016, 30.01.2017, 01.08.2017, 01.02.2018, 01.08.2018 ОСОБА_2 одержувала в Управлінні адресну допомогу у розмірі 442,00 грн. в розрахунку на місяць. Згідно заяви про призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг від 20.09.2018 року до складу родини ОСОБА_2 включено чоловіка ОСОБА_3 . У період з 01.10.2018 року по червень 2022 року ОСОБА_2 отримувала допомогу на себе та чоловіка. Виплата допомоги здійснювалася за рахунок коштів Державного бюджету. За результатами верифікації виплат виявлено, що ОСОБА_3 перебуває на обліку як внутрішньо переміщена особа в управлінні соціального захисту Святошинського району у м. Києві з 13.06.2022 року та одержував грошову допомогу одночасно як в зазначеному управлінні в м. Києві, так і в Управлінні у м. Слов`янську, у складі родини ОСОБА_2 , по 31.07.2023 року. На підставі висновків опрацювання даних верифікації, виявлено, що родині ОСОБА_2 надмірно виплачені кошти у сумі 26000,00 грн. за період з 01.07.2022 року по 31.07.2023 року. ОСОБА_2 засобами телекомунікаційного зв`язку повідомлено про необхідність повернення надміру виплачених коштів. До теперішнього часу суму переплати відповідачем не повернуто, у зв`язку з чим Управління звертається до суду з позовною заявою.
В зв`язку з викладеним позивач просить суд стягнути з ОСОБА_2 на користь Державного бюджету через Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області надміру виплаченої суми щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам у розмірі 26000,00 грн. та витрати на оплату судового збору у сумі 3028,00 грн.
Відповідно до ч. 5 ст. 279 ЦПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами.
Сторони в судове засідання не викликались відповідно до ч. 5 ст. 279 ЦПК України.
27 грудня 2024 року ухвалою Слов`янського міськрайонного суду Донецької області було прийнято до розгляду дану позовну заяву з відкриттям провадження. Розгляд справи ухвалено проводити в порядку спрощеного позовного провадження.
30 грудня 2024 року відповідач ОСОБА_2 надала відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що після зміни свого фактичного місця проживання, її чоловік ОСОБА_3 , протягом 10 днів з дня прибуття до нового місця проживання повідомив про цей факт управління соціального захисту Святошинського району у місті Києві за новим місцем проживання та звернувся до нього за видачою довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. За результатами цього звернення ОСОБА_3 видана довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 10 червня 2022 року № 3008-5001736310. Водночас, довідка від 02 серпня 2017 року № 0000286367 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, яка була видана ОСОБА_3 в Управлінні соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації за старим місцем проживання була у нього вилучена. Позивач вважає, що зазначені обставини підтверджують те, що управлінню соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області повинно було бути відомо про зміну місця обліку її чоловіка як внутрішньо переміщеної особи. Після звернення до Управління соціального захисту Святошинського району у місті Києві в червні 2022 року, знаходячись у них на обліку як внутрішньо переміщена особа, в період з липня 2022 року по березень 2023 року її чоловік не отримував від них допомогу на проживання. Водночас із цим, грошова допомога на її сім`ю у складі двох осіб (неї самої і її чоловіка) у розмірі 4000 грн. 00 коп. на місяць продовжила надходити на її банківський рахунок, так само, як це відбувалося і до зміни місця фактичного проживання її чоловіка. В наслідок цього, їхньою родиною було зроблено логічний висновок, що факт зміни місця фактичного проживання її чоловіка не вплинув на принцип нарахування грошової допомоги для їхньої родини. Нарахування коштів її чоловікові від Мінсоцполітики відбулося майже через дев`ять місяців після його звернення до Управління соціального захисту Святошинського району у місті Києві, а саме 02.03.2023 року єдиним платежем у розмірі 18000 грн. 00 коп., та в подальшому, щомісячними платежами в розмірі 2000 грн. 00 коп. до липня 2023 року. Зазначені надходження сприймались її чоловіком як допомога від міжнародних організацій, надана в рамках реалізації проекту щодо додаткових заходів із соціальної підтримки окремих категорій населення, зокрема із числа внутрішньо переміщених осіб, на яку він подавав заявку на платформі «єДопомога», де вказував для нарахувань свій банківський рахунок. Враховуючи вищевикладене, відповідач вважає, що не допустила будь-якої недобросовісної поведінки, не подавала до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області недостовірної інформації та не вчиняла жодних дій, які призвели або могли б призвести до виникнення переплати допомоги на проживання її родині. Зазначає, що в своєму позові Позивач не надає доказів факту недобросовісного набуття нею надмірно виплачених коштів, або наявності рахункової помилки зі сторони Позивача. На її думку, виплата надмірних коштів відбулась, серед іншого, через неузгодженість дій Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області та Управління соціального захисту Святошинського району у місті Києві, а відтак, недоліки їх роботи не можуть бути виправлені за її рахунок. Також зазначає, що її чоловік є людиною з інвалідністю і на теперішній час їхня родина перебуває у складному фінансовому становищі, а примусове повернення наданої державою допомоги на проживання може призвести до покладення на їхню родину надмірного тягаря.
Враховуючи викладене, відповідач просила відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, приходить до висновку, що позовні вимоги Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області до ОСОБА_2 про стягнення надміру виплаченої суми щомісячної адресної допомоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Згідно з заявами про призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг від 18.06.2015, 02.02.2016, 26.07.2016, 30.01.2017, 01.08.2017, 01.02.2018, 01.08.2018 ОСОБА_2 одержувала в Управлінні соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області адресну допомогу у розмірі 442,00 грн. в розрахунку на місяць.
Порядок надання такої допомоги затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2015 року №505 (в редакції, чинній на момент звернення за вказаною допомогою) (надалі - Порядок).
Вказаним Порядком встановлено, що грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад з дня звернення за її призначенням і виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців.
Відповідно до заяви про призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг від 20.09.2018 року до складу родини ОСОБА_2 включено чоловіка ОСОБА_3 , та у період з 01.10.2018 року по червень 2022 року ОСОБА_2 отримувала допомогу на себе та чоловіка.
Розпорядженням Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області від 22.04.2021 ОСОБА_2 продовжено строк виплати допомоги переміщеним особам на проживання та встановлено розмір допомоги з 01.05.2021 по 31.05.2021 в сумі 884,00 грн.
Розпорядженням Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області від 21.03.2022 ОСОБА_2 продовжено строк виплати допомоги переміщеним особам на проживання та встановлено розмір допомоги з 01.04.2022 по 30.04.2022 в сумі 4000,00 грн.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 № 264 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги» визначено, що на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 строк виплати щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, яку було призначено раніше, продовжується на період карантину та на один місяць після дати його відміни і державна соціальна допомога виплачується за повний місяць без звернення особи до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.
Відповідно до вищезазначеної постанови позивачем було продовжено виплату відповідачу щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
У свою чергу 22 березня 2022 року набрав чинності Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам №332, пунктом 3 якого визначено, що допомога на проживання призначається автоматично без подання додаткового звернення внутрішньо переміщеним особам, які станом на 1 березня 2022 року отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 "Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг".
Пунктом 2 Порядку №332 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 № 204.
Згідно з пунктом 3 Порядку № 332 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 року включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.
Відповідно до пункту 22 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 332 від 20.03.2022 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам» (далі - Порядок № 332) з метою встановлення права на призначення/продовження виплати допомоги уповноваженій особі/отримувачу Мінсоцполітики передає Мінфіну відповідну інформацію для здійснення верифікації відповідно до Закону України "Про верифікацію та моніторинг державних виплат".
Верифікація здійснюється шляхом перевірки інформації, наданої уповноваженою особою, з урахуванням даних, що обробляються стосовно них в інформаційно-аналітичній платформі електронної верифікації та моніторингу, на відповідність вимогам, визначеним у цьому Порядку.
За результатами верифікації Мінфіну інформації щодо осіб Мінфіном передаються рекомендації Мінсоцполітики для подальшого завантаження до електронних систем Мінсоцполітики.
Згідно з довідкою від 10.06.2022 №3008-5001736310 ОСОБА_3 взятий на облік внутрішньо переміщеної особи, зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 .
За результатами верифікації виплат встановлено, що ОСОБА_3 перебуває на обліку як внутрішньо переміщена особа в управлінні соціального захисту Святошинського району у м. Києві з 13.06.2022 року та одержував грошову допомогу одночасно як в зазначеному управлінні в м. Києві, так і в Управлінні у м. Слов`янську, у складі родини ОСОБА_2 , по 31.07.2023 року.
На підставі висновків опрацювання даних верифікації, виявлено, що родині ОСОБА_2 надмірно виплачені кошти у сумі 26000,00 грн. за період з 01.07.2022 року по 31.07.2023 року.
Згідно ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Відповідно до ч. 1 ст. 1215 ЦК України, не підлягає поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; інше майно, якщо це встановлено законом.
Із доказів, наданих стороною позивача, вбачається, що поведінка відповідача не була добросовісною, твердження відповідача про сприйняття її чоловіком адресної щомісячної допомоги за допомогу від міжнародних організацій не знайшли свого підтвердження, оскільки вказана допомога виплачувалась щомісячно Мінсоцполітикою, а не міжнародною організаціє, та не надано доказів того, що якась допомога від будь-якої міжнародної організації була взагалі призначена її чоловіку, а позивачем було прийнято рішення про надання такої допомоги за недостовірних даних, наданих відповідачем, що є підставою для стягнення з відповідача безпідставно набутих грошових коштів в розмірі 26000,00 грн., які добровільно нею не повернуті.
Таким чином позов є обґрунтованим матеріалами справи та підлягає задоволенню в повному обсязі.
На підставі ст. 141 ЦПК України суд стягує з відповідача на користь позивача судовий збір в розмірі 3028,00 грн.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 12,13,128,131,133,141,259,264,265,268,280-283 ЦПК України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми щомісячної адресної допомоги - задовольнити.
Стягнути із ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_3 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_4 , на користь Державного бюджету через Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (адреса: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11, ЄДРПОУ 44522551) надміру виплачену суму щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам у розмірі 26 000 (двадцять шість тисяч) грн. 00 коп. та перерахувати її на розрахунковий рахунок UA 428201720355129024007139456 відкритий в Державній казначейській службі України м. Київ.
Стягнути із ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_3 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_4 , на користь Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (адреса: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11, ЄДРПОУ 44522551) витрати на оплату судового збору у сумі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім грн. 00 коп.) на розрахунковий рахунок UA838201720344210006000139456, код ЄДРПОУ 44522551, Державна казначейська служба України м. Київ.
Рішення може бути оскаржене в судову палату по цивільних справах Дніпровського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення прийнято, складено і підписано в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу.
Повне судове рішення складено 31 грудня 2024 року.
Головуючий:
Суддя Слов`янського
міськрайонного суду Т.А. Хаустова
Суд | Слов'янський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2024 |
Оприлюднено | 02.01.2025 |
Номер документу | 124178654 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Слов'янський міськрайонний суд Донецької області
Хаустова Т. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні