Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 грудня 2024 року Справа№200/7367/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Стойки В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (пл. Соборна, 3 м. Слов`янськ, Донецька область, ЄДРПОУ 13486010) до Приватного акціонерного товариства Керампром (вул. Дружби, 2, с. Софіївка, Краматорський р-н, Донецька обл, 85171, РНОКПП 24655289) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (пл. Соборна ,3 м. Слов`янськ, Донецька область, ЄДРПОУ 13486010) звернулося до Приватного акціонерного товариства Керампром (вул. Дружби, 2, с. Софіївка, Краматорський р-н, Донецька обл, 85171, РНОКПП 24655289) за період з квітня 2024 по вересень 2024 року у сумі 70 947,83 грн (сімдесят тисяч дев`ятсот сорок сім грн 83 коп.).
Позов вмотивовано тим, що відповідач повинен відшкодувати до 25 числа кожного місяця суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, по працівникам підприємства. Відповідач має заборгованість з покриття фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до п.п. б - з ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення № 1788-ХІІ від 05.11.1991 (далі за текстом Закон № 1788-ХІІ) по працівникам підприємства відповідача за Списком 2 в період з квітня 2024 по вересень 2024 року у сумі 70 947,83, яка підтверджується відповідними розрахунками. Позивач просить стягнути з відповідача зазначену суму фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
Ухвалою суду від 28.10.2024 року прийнято до розгляду позовну заяву і відкрито провадження у справі, ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження суддею одноособово, без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.
11.11.2024 року представником відповідача було надано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що розрахунок суми позову та розрахунки фактичних витрат на доставку пенсій, які надсилалися відповідачу та які були додані до позову, містять у собі різні суми, що свідчить про порушення Пенсійним фондом свого законодавчо встановленого обов`язку, а також унеможливлює перевірку правомірності складання таких розрахунків відповідачем.
Крім того, відповідач вважає, що не надсилання Позивачем щорічних розрахунків Відповідачу робить ці розрахунки неналежними доказами, які містять інформацію щодо предмету доказування внаслідок їх неналежного підписання та не направлення. Розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV в частині пенсій, призначених відповідно до п. «б» - «з» ст. 13 Закону № 1788-XII, а також супровідних листів до них, додані позивачем до позовної заяви у якості доказів наявності заборгованості Відповідача складені із порушенням встановленого порядку їх складання та порядку ведення діловодства, і містять цілу низку порушень та недоліків, які унеможливлюють використання цих розрахунків у якості доказів взагалі. Виходячи з вищенаведеного суми фактичних витрат, які міститься у вищевказаних розрахунках Відповідач не визнає, як такі, що не доведені та документально не підтверджені позивачем.
Також відповідач звертає увагу суду, що відповідно до інформації на арк. 1 форми РС-право у останньому рядку таблиці зазначається, що ОСОБА_1 працював на підприємстві ПРАТ «КЕРАМПРМ» (код ЄДРПОУ 24655289) з 10.04.2018 р. по 26.05.2022 року (4 роки, 1 місяць та 17 днів), однак зазначена інформація не відповідає дійсності, про що свідчить надана Позивачем Довідка від 28.07.2022 р. за № 1 сформована Відповідачем, відповідно до якої вбачається, що ОСОБА_1 працював повний робочий день на підприємстві у період з 10.04.2018 р. по 12.07.2021 р. (3 роки, 3 місяці та 3 дні). Крім того, на арк. 5 форми РС-право, вбачається, що ОСОБА_1 призначено пенсію з 26.05.2022 року по довічно. В матеріалах справи відсутні належні розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, особі, яка були зайнята на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком №2), по працівнику ОСОБА_1 та докази направлення таких розрахунків з травня 2022 року по березень 2024 року на ПРАТ «КЕРАМПРОМ».
На підставі викладеного, на думку відповідача, в задоволенні даного адміністративного позову слід відмовити
10.12.2024 року позивачем надано відповідь на відзив, згідно змісту якої зазначено, що пенсіонеру ОСОБА_1 пенсія була призначена за рішенням суду. Рішення суду відпрацьовано 26.03.2024 та проведено нарахування пенсії на виплатний період квітня 2024 з урахуванням боргу з дати призначення пенсії (з 26.05.2022). Таким чином, у квітні 2024 року було сформовано розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій з урахуванням суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за період з дати призначення пенсії до дати формування розрахунку (з 26.05.2024 по 31.03.2024) у сумі 55849,07 грн та поточні нарахування за квітень 2024 у сумі 2516,46 грн та направлено платнику листом від 17.04.2024 № 0500-0606-8/37793.
Також позивач наголошує, що Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 08.12.2023 №200/1179/23 зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області зарахувати до пільгового стажу періоду з 10.04.2018 по 26.05.2022 роботи електрогазозварником у ПАТ «КЕРАМПРОМ». Тому період роботи на даному підприємстві зараховано до страхового стажу за Списком № 2 та складає 04 роки 01 місяць 17 днів, тобто 33,04% пропорційно відпрацьованому стажу. Таким чином, по зазначеному підприємству розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню по пенсіонеру ОСОБА_2 , надані вірно.
11.12.2024 року представником відповідача надані заперечення на відзив, згідно змісту яких представник наголошує, що додаткові документи та відповідь на відзив були надані за межами встановленого КАС України строку, а тому вказані документі підлягають залишенню без розгляду.
Ухвалою від 30.12.2024 року клопотання представника позивача про проведення розгляду справи в порядку загального позовного провадження ,- залишити без задоволення.
Розглянувши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.
Дослідивши подані сторонами докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.
Позивач - Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, код ЄДРПОУ 13486010, є юридичною особою, зареєстровано за адресою: 84100, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, 3.
Позивач має організаційно-правову форму - орган державної влади, в розумінні Кодексу адміністративного судочинства є суб`єктом владних повноважень, здійснює свої повноваження відповідно до Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затверджене Постановою правління Пенсійного фонду України 22.12.2014 № 28-2.
Відповідач, Приватне акціонерне товариство Керампром є юридичною особою (код ЄДРПОУ 24655289, 85171, Донецька область, Костянтинівський район, с. Софіївка, вул. Дружби, буд. 2), є юридичною особою, що вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Факт перебування колишніх працівників Приватного акціонерного товариства Керампром на обліку в органах Пенсійного фонду України та призначення їм пенсії за Списком № 2 підтверджений протоколами (розпорядженнями) про призначення пенсії з розрахунками трудового стажу.
Факт перебування вказаних органом Пенсійного фонду України осіб у трудових відносинах з Приватного акціонерного товариства Керампром та характер виконуваної ними роботи зазначений у довідках про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
У період з квітня 2024 по вересень 2024 року органами Пенсійного фонду України здійснювались нарахування та виплата пенсії, призначеної колишнім працівникам Приватного акціонерного товариства Керампром, про що свідчать довідки про розмір призначеної та фактично отриманої пенсії, а також відомості ІКІС ПФУ: Підсистема призначення та виплати пенсії.
Органами Пенсійного Фонду України в Донецькій області супровідними листами про нарахування та відшкодування пільгової пенсії відповідачу були пред`явлені розрахунки за період з квітня 2024 по вересень 2024 року, на загальну суму 70 947, 83 року.
Доказів оскарження, скасування, відкликання вказаних розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій суду не надано.
Отже, станом на час розгляду справи сума заборгованості відповідача по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за списком №2 становить 70 947, 83 грн, що підтверджується наявною в матеріалах справи карткою особового рахунку.
Будь-які інші докази щодо предмета доказування учасники справи не надали.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносин, суд виходить з наступного.
Підприємство зареєстроване у органі Пенсійного фонду України та є платником страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Позивачем на підставі розрахунків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів б - з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та п. 2-8 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, визначено розмір витрат, які підлягають відшкодуванню відповідачем за період з квітня 2024 по вересень 2024 року у сумі 70 947, 83.
Вказані розрахунки направлялись на адресу відповідача, що підтверджується доданими до позовної заяви доказами.
Відповідно до пп.1 п.4 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також у містах та районах, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 р. №28-2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2015р. за №41/26486 управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань забезпечує додержання підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності та громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, вимог актів законодавства про пенсійне забезпечення.
Згідно з пп.9 п.4 зазначеного Положення, управління Фонду здійснює стягнення у передбаченому законодавством порядку своєчасно не нарахованих та/або не сплачених сум страхових внесків та інших платежів.
Відповідно до пункту 2 розділу XV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (у редакції, що була чинною на час виникнення спірної заборгованості) пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку:
підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком;
Таким чином, обов`язок відшкодування підприємством фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій встановлений чинним законодавством України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 14 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування страхувальниками є роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання та інші.
Відповідно до п. 2 ст. 17 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування страхувальник зобов`язаний нараховувати, обчислювати та сплачувати у встановлені строки та в повному обсязі страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
В п.п. а-з ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення визначено перелік осіб, котрі на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи.
Згідно п. 6.1 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженою Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. № 21-1, відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення до набрання чинності Законом України від 03 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування: особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно до п. 6.4 вказаної вище Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Згідно п. 6.5. Інструкції, розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8а до 1 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії.
Пунктами 6.7 Інструкції, передбачено, що підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.
Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Суд зазначає, що Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України не передбачено обов`язкове попереднє узгодження органами Пенсійного фонду України розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій із підприємствами та організаціями (платниками).
Відповідач у порушення вищезазначених вимог законодавства фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за Списком №2, позивачу у встановлені строки не вносив.
Розрахунки Пенсійного фонду щодо фактичних витрат на виплату та доставку пенсій з моменту отримання є обов`язковими для виконання.
З огляду на зазначене та беручи до уваги докази, які наявні у матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
З огляду на приписи статті 139 КАС України судові витрати не підлягають відшкодуванню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 78, 90, 139, 205, 244-246, 287, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (пл. Соборна, 3 м. Слов`янськ, Донецька область, ЄДРПОУ 13486010) до Приватного акціонерного товариства Керампром (вул. Дружби, 2, с. Софіївка, Краматорський р-н, Донецька обл, 85171, РНОКПП 24655289) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Керампром» (ЄДРПОУ 24655289) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пункту «б-з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 року № 1788-ХІІ "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 року № 2148-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України 09.07.2003 року № 1058-ІV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (за cписком № 2) за період з квітня 2024 по вересень 2024 року у сумі 70 947,83 грн (сімдесят тисяч дев`ятсот сорок сім грн 83 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.В. Стойка
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.12.2024 |
Оприлюднено | 02.01.2025 |
Номер документу | 124180468 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Стойка В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні