Справа № 420/18284/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 грудня 2024 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІВАЛ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІВАЛ», в якому позивач просить суд:
визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області:
- № 10985377/31116651 від 30.04.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4103 від 10.04.2024;
- № 10985374/31116651 від 30.04.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4132 від 13.04.2024;
- № 10985375/31116651 від 30.04.2024, про відмову в реєстрації податкової накладної № 4131 від 13.04.2024;
- № 10985376/31116651 від 30.04.2024, про відмову в реєстрації податкової накладної № 4101 від 10.04.2024;
- № 11146319/31116651 від 30.05.2024, про відмову в реєстрації податкової накладної № 4301 від 30.04.2024.
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ «ВІВАЛ», а саме:
- податкову накладну № 4103 від 10.04.2024 датою її фактичного подання на реєстрацію;
- податкову накладну № 4132 від 13.04.2024 датою її фактичного подання на реєстрацію;
- податкову накладну № 4131 від 13.04.2024 датою її фактичного подання на реєстрацію;
- податкову накладну № 4101 від 10.04.2024 датою її фактичного подання на реєстрацію;
- податкову накладну № 4301 від 30.04.2024 датою її фактичного подання на реєстрацію.
Ухвалою суду від 17.06.2024 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою суду від 24.09.2024 здійснено перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження зі стадії проведення підготовчого засідання.
Протокольною ухвалою суду від 21.10.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено розгляд справи на 27.11.2024.
У підготовче засідання, призначене на 27.11.2024, представник позивача не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином та своєчасно, подав клопотання про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті без його участі. Судом вирішено закрити підготовче провадження та призначити справу до розгляду по суті на 16.12.2024.
У судове засідання, призначене на 16.12.2024, представник позивача не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином та своєчасно, подав клопотання про розгляд справи без участі позивача та його представника. Судом вирішено продовжити розгляд справи в письмовому провадженні.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що між ТОВ «ВІВАЛ» та ТОВ «КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ», ТОВ «КМТБ», ТОВ «АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРЕЙД» були укладені окремі договори щодо надання послуг з перевезення небезпечних вантажів. За фактом надання послуг з перевезення вантажу за зазначеними договорами, позивачем були виписані та направлені на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні № 4103 від 10.04.2024, № 4132 від 13.04.2024, № 4131 від 13.04.2024, № 4101 від 10.04.2024 та № 4301 від 30.04.2024. Реєстрація зазначених податкових накладних була зупинена. Позивачем було надано всі необхідні документи на підтвердження реальності здійснення господарської операції. Проте, щодо товариства були прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, в яких не вказано (всупереч вимог законодавства щодо форми та змісту такого рішення) ні переліку конкретних документів, ні пояснень щодо того, які порушення на думку контролюючого органу в них допущені. Подані до контролюючого органу ТОВ «ВІВАЛ» письмові пояснення та копії документів повністю розкривають зміст та обсяг господарських операцій та дають змогу відслідкувати суть та порядок надання послуг. Враховуючи зазначене, оскаржувані рішення є необґрунтованими та протиправними, а тому підлягають скасуванню.
03.07.2024 до Одеського окружного адміністративного суду надійшов відзив, в якому представник відповідачів не погоджується з викладеними у позовній заяві підставами, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне. Згідно відомостей квитанцій № 1 до податкових накладних № 4103 від 10.04.2024, № 4132 від 13.04.2024, № 4131 від 13.04.2024, № 4101 від 10.04.2024 та № 4301 від 30.04.2024, реєстрація зазначених податкових накладних зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. На переконання відповідачів, надіслані позивачем пояснення на додані до них документи поза розумним сумнівом не можливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направлених на реєстрацію податкових накладних.
24.07.2024 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач заперечує викладені у відзиві обставини.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Товариство з обмеженою відповідальністю «ВІВАЛ» (код ЄДРПОУ 31116651; зареєстровано як юридична особа 21.08.2000; місцезнаходження: Україна, 65058, м. Одеса, пров. Ботанічний, будинок 2 «а», кв. 72).
Основним видом діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІВАЛ» є 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.
ТОВ «ВІВАЛ» має ліцензію № 537 від 26.10.2022 на дозволений вид робіт: внутрішні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями, міжнародні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями.
Спірні податкові накладні складені ТОВ «ВІВАЛ» за фактом надання послуг з перевезення небезпечних вантажів таким контрагентам:
- ТОВ «КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ» (код ЄДРПОУ 41571302) послуги з перевезення небезпечного вантажу надавалися на підставі Договору транспортної експедиції організації автомобільних перевезень небезпечних вантажів № 2105/23-E від 01.05.2023, укладеного між Експедитором ТОВ «КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ» та Перевізником ТОВ «ВІВАЛ»;
- ТОВ «КМТБ» (код ЄДРПОУ 44205787) послуги з перевезення небезпечного вантажу надавалися на підставі Договору на транспортне обслуговування № 6211 від 21.06.2022, укладеного між Замовником ТОВ «КМТБ» та Виконавцем ТОВ «ВІВАЛ», згідно п. 1.1. якого Виконавець взяв на себе обов`язки здійснювати від імені та за рахунок Замовника перевезення вантажу Замовника автомобільним транспортом, організацію експедиційного обслуговування, виконання інших дій, необхідних для виконання Договору;
- ТОВ «АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 38489035) послуги з перевезення небезпечного вантажу надавалися на підставі Договору про надання послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом № 9181 від 18.09.2019, укладеного між Замовником ТОВ «АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРЕЙД» та Перевізником ТОВ «ВІВАЛ».
Для надання послуг перевезення вантажів перерахованим вище контрагентам ТОВ «ВІВАЛ» використовувало наступні транспортні засоби, якими користується на підставі цивільно-правових договорів:
- RENAULT PREMIUM 450DXI, 2007 р.в., днз НОМЕР_1 , що переданий Товариству в користування власником ТЗ ОСОБА_1 на підставі Договору позички транспортного засобу № 5 від 05.06.2018, акту приймання-передачі від 05.06.2018 до цього договору;
- DROMECH CNK Н/ ПРИЧІП-ЦИСТЕРНА-Е, 1996 р.в., днз НОМЕР_2 , що переданий Товариству в користування власником Т3 ОСОБА_2 на підставі Договору позички транспортного засобу № 3п від 08.11.2013, акту приймання-передачі від 08.11.2013 до цього договору;
- RENAULT PREMIUM 440, 2007 р.в., днз НОМЕР_3 , що переданий Товариству в користування власником ТЗ Салаєвим Валерієм Тофіковичем на підставі Договору позички транспортного засобу № 7від 02.02.2024, акту приймання- передачі від 02.02.2024 до цього договору;
- KAESSBOHRER STB 40/10-24 (спеціалізований напівпричій Н/ПР паливоцистерна), 1987 р.в., днз НОМЕР_4 , що переданий Товариству в користування власником ТЗ Салаєвим Валерієм Тофіковичем на підставі Договору позички транспортного засобу № 3п від 22.05.2022, акту приймання- передачі від 22.05.2022 до цього договору;
- RENAULT PREMIUM 440.19, 2006 р.в., днз НОМЕР_5 , що переданий Товариству в користування власником ТЗ Салаєвим Валерієм Тофіковичем на підставі Договору позички транспортного засобу № 2 від 19.02.2021, акту приймання-передачі від 19.02.2021 до цього договору;
- FRUEHAUF Т34C1NL (загальний напівпричіп Н/ПР - цистерна-Е), 1986 р.в., днз НОМЕР_6 , що переданий Товариству в користування власником ТЗ ОСОБА_3 на підставі Договору позички транспортного засобу № 4п від 08.03.2023, акту приймання-передачі від 08.03.2023 до цього договору.
Згідно ТТН №000014856 та ТТН № 000014857 від 09.04.2024 ТОВ «ВІВАЛ» діючи від імені Експедитора ТОВ «КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ» прийняв у Вантажовідправника ТОВ «М ОЙЛ ТРЕЙД» паливо дизельне для його доставлення ТОВ «ОЙЛГАЗТРЕЙД». 10.04.2024 вантаж був доставлений.
За фактом надання послуги ТОВ «ВІВАЛ» виставило рахунок на оплату № 4103 від 10.04.2024 та сторони (Замовник ТОВ «КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ» і Виконавець ТОВ «ВІВАЛ») підписали акт надання послуг № 4103 від 10.04.2024 на загальну суму 63 232,00 грн, з яких ціна без ПДВ - 52 693,33 грн, ПДВ -10 538,67 грн.
26.04.2024 ТОВ «КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ» оплатило на розрахунковий рахунок ТОВ «ВІВАЛ» грошові кошти за отримані послуги згідно рахунка №4103 від 10.04.2024 на загальну суму 63 232,00 грн.
За фактом надання послуг перевезення, 10.04.2024 ТОВ «ВІВАЛ», відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, склало та 22.04.2024 року направило на реєстрацію податкову накладну № 4103 від 10.04.2024 року.
Згідно ТТН №2154 від 12.04.2024 ТОВ «ВІВАЛ» діючи від імені ТОВ «КМТБ» прийняв у Вантажовідправника ТОВ «АЗАРЕС» паливо дизельне для його доставлення ТОВ «ГЛОБАЛ СЕЙЛ». 13.04.2024 вантаж був доставлений.
За фактом надання послуги ТОВ «ВІВАЛ» виставило рахунок на оплату № 4132 від 13.04.2024 та сторони (Замовник ТОВ «КМТБ» і Виконавець ТОВ «ВІВАЛ») підписали акт надання послуг № 4132 від 13.04.2024 на загальну суму 57 000,00 грн, з яких ціна без ПДВ - 47 500,00 грн, ПДВ - 9 500,00 грн.
Згідно ТТН №2155 від 12.04.2024 ТОВ «ВІВАЛ» діючи від імені ТОВ «КМТБ» прийняв у Вантажовідправника ТОВ «АЗАРЕС» паливо дизельне для його доставлення ТОВ «ГЛОБАЛ СЕЙЛ». 13.04.2024 вантаж був доставлений.
За фактом надання послуги ТОВ «ВІВАЛ» виставило рахунок на оплату № 4131 від 13.04.2024 та сторони (Замовник ТОВ «КМТБ» і Виконавець ТОВ «ВІВАЛ») підписали акт надання послуг № 4131 від 13.04.2024 на загальну суму 57 000,00 грн, з яких ціна без ПДВ - 47 500,00 грн, ПДВ - 9 500,00 грн.
30.04.2024 ТОВ «КМТБ» частково оплатило 100 000 грн., з яких ПЛВ 16 666,67 грн. на розрахунковий рахунок ТОВ «ВІВАЛ», згідно рахунків №4131 та №4132 за послуги перевезення на загальну суму 114 000,00 грн., з яких ПДВ 19 000 грн.
За фактом надання послуг перевезення, 13.04.2024 ТОВ «ВІВАЛ», відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, склало та 23.04.2024 направило на реєстрацію податкові накладні № 4132 від 13.04.2024 та № 4131 від 13.04.2024.
Згідно ТТН № 385 від 09.04.2024 ТОВ «ВІВАЛ» прийняв у Вантажовідправника ТОВ «АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРЕЙД» паливо дизельне для його доставлення ТОВ «АГРО-НИВА». 10.04.2024 вантаж був доставлений.
За фактом надання послуги ТОВ «ВІВАЛ» виставило рахунок на оплату № 4101 від 10.04.2024 та сторони (Замовник ТОВ «АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРЕЙД» і Виконавець ТОВ «ВІВАЛ») підписали акт надання послуг № 4101 від 10.04.2024 на загальну суму 40 098,00 грн, з яких ціна без ПДВ - 33 415,00 грн, ПДВ - 6 683,00 грн.
26.04.2024 ТОВ «АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРЕЙД» оплатило на розрахунковий рахунок ТОВ «ВІВАЛ» грошові кошти за отримані послуги згідно рахунка №4101 від 10.04.2024 на загальну суму 40 098,00 грн.
За фактом надання послуг перевезення, 10.04.2024 ТОВ «ВІВАЛ», відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, склало та 23.04.2024 направило на реєстрацію податкову накладну № 4101 від 10.04.2024.
Згідно ТТН № 243 від 30.04.2024 (переадресація ТТН №243 від 28.04.2024 року) ТОВ «ВІВАЛ» прийняв у Вантажовідправника ТОВ «АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРЕЙД» паливо дизельне для його доставлення ТОВ «АЛМАКС-АВТО». 30.04.2024 вантаж був доставлений.
За фактом надання послуги ТОВ «ВІВАЛ» виставило рахунок на оплату № 4301 від 30.04.2024 та сторони (Замовник ТОВ «АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРЕЙД» і Виконавець ТОВ «ВІВАЛ») підписали акт надання послуг № 4301 від 30.04.2024 на загальну суму 69 085,00 грн, з яких ціна без ПДВ - 57 570,83 грн, ПДВ - 11 514,17 грн.
13.05.2024 ТОВ «АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРЕЙД» оплатило на розрахунковий рахунок ТОВ «ВІВАЛ» грошові кошти за отримані послуги згідно рахунка №4301 від 30.04.2024 на загальну суму 69 085,00 грн.
За фактом надання послуг перевезення, 30.04.2024 ТОВ «ВІВАЛ», відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, склало та 10.05.2024 направило на реєстрацію податкову накладну № 4301 від 30.04.2024.
За отриманими квитанціями Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних № 4103 від 10.04.2024, № 4132 від 13.04.2024, № 4131 від 13.04.2024, № 4101 від 10.04.2024 та № 4301 від 30.04.2024 зупинена: «Відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
На виконання пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України, позивачем направлено повідомлення №6 від 24.04.2024, № 7 від 24.04.2024, № 8 від 24.04.2024, № 9 від 26.04.2024, № 4 від 17.05.2024 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, до яких також долучено наступні додатки, а саме: опис з посиланням на останню зареєстровану редакцію статуту, витяг з ЄДР про ТОВ «ВІВАЛ», свідоцтво про реєстрацію ТОВ «ВІВАЛ», витяг Укртрансбезпеки щодо ліцензії на перевезення, свідоцтво про реєстрацію платником ПДВ, форму 20-ОПП, договори позики авто, договори позики причіпів, договори на послуги превезення, акти наданих послуг, ТТН, повідомлення про прийняття на роботу водіїв, платіжні доручення.
Рішеннями Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10985377/31116651 від 30.04.2024, № 10985374/31116651 від 30.04.2024, № 10985375/31116651 від 30.04.2024 та № 10985376/31116651 від 30.04.2024 відмовлено у реєстрації податкових накладних № 4103 від 10.04.2024, № 4132 від 13.04.2024, № 4131 від 13.04.2024, № 4101 від 10.04.2024 у зв`язку з наданням копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Рішенням Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11146319/31116651 від 30.05.2024 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4301 від 30.04.2024 у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Позивачем було оскаржено спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в адміністративному порядку, однак отримано відмову у задоволенні скарг.
Вважаючи, що до регіональної комісії органу ДПС Товариством надано повний та вичерпний перелік документів, який відображає всі аспекти господарської операції між Товариством та його контрагентом, позивач звернувся за судовим захистом.
Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.
Згідно пп."а", "б" п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 20.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у п.201.16 ст.201 ПК України, згідно з яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пунктів 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 року № 520.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" і "Про електронні довірчі послуги".
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено, що платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної/розрахунку коригування зазначено код товару/послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/умовним кодом товару/Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
За приписами пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 12 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних позивача № 4103 від 10.04.2024, № 4132 від 13.04.2024, № 4131 від 13.04.2024, № 4101 від 10.04.2024 та № 4301 від 30.04.2024 зупинено з тих підстав, що обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Оцінюючи наведені в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 1 до Порядку № 1165, визначено критерії ризиковості платника податку. Зокрема, відповідно до п.1 обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі.
З урахуванням положень наведених норм, суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Таким чином, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Як встановлено зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, контролюючий орган вказав, що обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
В той же час відповідачем не вказано, які саме документи мають бути подані позивачем для спростування відповідної інформації.
Надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
У той же час, податкові накладні № 4103 від 10.04.2024, № 4132 від 13.04.2024, № 4131 від 13.04.2024, № 4101 від 10.04.2024 та № 4301 від 30.04.2024 виписані у зв`язку з наданням позивачем послуг перевезення.
Тобто, документами, які підтверджують факт надання послуг перевантаження є договір транспортної експедиції організації автомобільних перевезень небезпечних вантажів № 2105/23-E від 01.05.2023; договір на транспортне обслуговування № 6211 від 21.06.2022; договір про надання послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом № 9181 від 18.09.2019; акти наданих послуг № 4103 від 10.04.2024, № 4132 від 13.04.2024, № 4131 від 13.04.2024, № 4101 від 10.04.2024, № 4301 від 30.04.2024; ТТН №000014856 та ТТН № 000014857 від 09.04.2024, №2154 від 12.04.2024, №2155 від 12.04.2024, № 385 від 09.04.2024, № 243 від 30.04.2024; рахунки на оплату наданих послуг № 4103 від 10.04.2024, № 4132 від 13.04.2024, № 4131 від 13.04.2024, № 4101 від 10.04.2024, № 4301 від 30.04.2024; платіжні інструкції №150_00000/2b7aa3bc-b8af-4elc-a997-1b5c023676e4 від 26.04.2024, №2432_00000/4fb9d26b-99dc-4a6b-a072-e949dc44dlcf від 26.04.2024, № 8643_00000/52755439-5d7d-4cb0-9070-3fdc8893a882 від 30.04.2024, № 2850_00000/6d7d1b10-9fb9-44c4-b890-c5170a87edb9 від 13.05.2024, які надавалися позивачем до комісії.
Суд наголошує, що на пропозицію відповідача, ТОВ «ВІВАЛ» подало до контролюючого органу щодо податкових накладних повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та надало додаткові документи, окрім вищезазначених, а саме: опис з посиланням на останню зареєстровану редакцію статуту, витяг з ЄДР про ТОВ «ВІВАЛ», свідоцтво про реєстрацію ТОВ «ВІВАЛ», витяг Укртрансбезпеки щодо ліцензії на перевезення, свідоцтво про реєстрацію платником ПДВ, форму 20-ОПП, договори позики авто, договори позики причіпів, повідомлення про прийняття на роботу водіїв.
У вказаних документах зазначено вид, зміст та обсяг наданих послуг.
Надані позивачем первинні документи відповідають вимогам статтям 187, 198, 201 ПК України, частині 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" та мають відповідну юридичну силу.
Таким чином, на момент прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, а надані ним документи та пояснення є достатніми для їх реєстрації.
Суд також погоджується з позивачем щодо того, що ТОВ «ВІВАЛ» надало послугу з перевезення вантажу, яка обумовлена лише наявністю спеціальних знань/дозволів, наявністю робочої сили та наявністю засобів/знарядь/інших ресурсів для надання відповідної послуги. Таким чином в даному випадку не існує попереднього акумулювання послуги у запасах, а її надання відбувається шляхом вчинення дій на користь замовника за фактом його звернення щодо надання такої послуги.
У зв`язку із тим, що не існує попереднього придбання послуги в запаси, - відсутній показник для визначення різниці між «обсягом постачання (надання) послуги» та «величиною придбаного залишку», а тому до операцій з надання послуг за кодом 49.41 «Перевезення вантажів дорожніми транспортними засобами» не може застосовуватись вислів «Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання». Відтак, застосування контролюючим органом визначеного п. 1 критерію ризиковості операцій до послуг за кодом ДКПП 49.41«Перевезення вантажів дорожніми транспортними засобами» є незрозумілим та безпідставним.
При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкових накладних суд також враховує, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено перелік документів, необхідних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема, від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Суд звертає увагу, що загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.
Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 05.01.2021 у справі № 640/11321/20, від 05.01.2021 у справі № 640/10988/20, від 16.04.2019 у справі № 826/10649/17, від 28.10.2019 у справі № 640/983/19.
У постановах від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18, від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18, від 18.02.2020 у справі № 360/1776/19, від 27.04.2020 у справі № 360/1050/19, від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Одночасно, у межах спірних правовідносин, суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому, суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
При цьому, суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Судом установлено, що позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.
Позивачем були надані документи, які підтверджували фактичне здійснення операції, кількісні та вартісні показники цієї операції та були достатніми для реєстрації податкової накладної, зворотнього відповідачами не доведено.
Відповідачами не обґрунтовано, чому надані пояснення та докази не були враховані при прийнятті рішень, не надані докази розгляду та оцінки цих доказів на засіданні Комісії.
Також суд бере до уваги, що 4 з 5 оскаржуваних рішень вказують на зовсім іншу підставу для відмови у реєстрації ПН, а саме надання платником податків копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, а не у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів.
З поданих відповідачем матеріалів не вбачається, які саме документи, надані позивачем, складені з порушенням законодавства та у чому саме полягають такі порушення. При цьому суд не має повноважень в межах даної справи підміняти компетенцію податкового органу та оцінювати відповідність документів позивача вимогам законодавства та встановлювати дефектність їх форми та/або змісту.
Отже відповідні доводи відповідача не можуть бути підставою для відмови у позові, а його твердження про сумнівність поданих документів та ймовірне їх складення з порушенням законодавства судом не можуть бути прийняті до уваги.
Суд звертає увагу на те, що належних та допустимих доказів, що такі обставини були встановлені при розгляді Комісією поданих документів на відповідному засіданні ГУ ДПС в Одеській області не надано.
Враховуючи викладене та надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, суд приходить до висновку про необґрунтованість прийняття оскаржених рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 10985377/31116651 від 30.04.2024, № 10985374/31116651 від 30.04.2024, № 10985375/31116651 від 30.04.2024 та № 10985376/31116651 від 30.04.2024, № 11146319/31116651 від 30.05.2024 та наявності підстав для їх скасування.
Суд вважає, що оскільки встановлено, що Комісія протиправно відмовила у реєстрації ПН, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на реєстрацію ПН, належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України зареєструвати ПН.
При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав позивача і це не є порушенням меж дискреції відповідача.
Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За правилами частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Також, суд вважає необхідним у відповідності до вимог статті 139 КАС України стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір в розмірі 15140 грн.
Стосовно витрат на правничу допомогу позивачем зазначено, що остаточний розрахунок буде подано разом із доказами їх здійснення одночасно з поданням заяви про ухвалення додаткового рішення щодо розподілу судових витрат на професійну правничу допомогу згідно ч.ч.3-5 статті 143 КАС України. У зв`язку з цим, питання про розподіл витрат на професійну правничу допомогу буде вирішуватися після надходження відповідної заяви позивача з доказами понесених витрат.
На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІВАЛ» (65058, м. Одеса, пров. Ботанічний, буд. 2-А, кв. 72, код ЄДРПОУ 31116651) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області № 10985377/31116651 від 30.04.2024, № 10985374/31116651 від 30.04.2024, № 10985375/31116651 від 30.04.2024, № 10985376/31116651 від 30.04.2024, № 11146319/31116651 від 30.05.2024.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні № 4103 від 10.04.2024, № 4132 від 13.04.2024, № 4131 від 13.04.2024, № 4101 від 10.04.2024 та № 4301 від 30.04.2024 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІВАЛ» (65058, м. Одеса, пров. Ботанічний, буд. 2-А, кв. 72, код ЄДРПОУ 31116651) судовий збір у розмірі 15140,00 грн.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені статтею 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені статтями 293, 295 КАС України.
Суддя Токмілова Л.М.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2024 |
Оприлюднено | 02.01.2025 |
Номер документу | 124182350 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Токмілова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні