Рішення
від 31.12.2024 по справі 420/15014/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/15014/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 грудня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Білгород-Дністровської міської ради про зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Білгород-Дністровської міської ради, в якому просить: зобов`язати Департамент соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Білгород-Дністровської міської ради здійснити перерахунок ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям в період з травня 2023 року по жовтень 2023 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила наступне.

01 жовтня 2022 року ОСОБА_1 була подана заява з усіма необхідними документами щодо призначення усіх видів соціальної допомоги та компенсації до Департаменту соціальної, сімейної політики та хорони здоров`я Білгород-Дністровської міської ради. Після цього позивач почала отримувати допомогу на дітей одиноким матерям та допомогу малозабезпеченим сім`ям.

Відповідно до розміру середньомісячного доходу сім`ї позивач отримувала відповідний розмір виплат, що передбачений законодавством України, але починаючи з травня 2023 року по жовтень 2023 року виплати почали приходити у розмірі 414,47 грн.

Звернувшись до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Білгород-Дністровської міської ради щодо правильності нарахування соціальних виплат, а саме допомоги малозабезпеченим сім`ям а допомогу на дітей одиноким матерям, позивачу повідомили, що усі виплати нараховуються на підставі чинного законодавства та будь-яких змін щодо розміру виплат не відбулось.

Позивач вважає, що дії Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Білгород-Дністровської міської ради є протиправними, у зв`язку з не донарахуванням їй соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям.

Ухвалою від 03.06.2024 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

24.06.2024 року від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню, зазначивши, зокрема, таке.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в Департаменті соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Білгород-Дністровської міської ради як отримувач державних допомог, в тому числі державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у період з 01.11.2022 по 31.10.2023 р.р., державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям у період з 01.11.2022 по 31.10.2023 р.р., допомоги при народженні дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у період з 01.09.2022 по 30.09.2025 р.р.

Допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям визначається, як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та середньомісячним сукупним доходом малозабезпеченої сім`ї, одержаний протягом шести місяців.

Відповідач вказав, що призначення та виплата ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям в період з травня 2023 року по жовтень 2023 року здійснена у відповідності та без порушень чинного законодавства України, навівши у відзиві на позов відповідні розрахунки розміру вказаних видів допомоги, що виплачувався позивачу у спірний період.

Дослідивши в письмовому провадженні наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в Департаменті соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Білгород-Дністровської міської ради як отримувач державних допомог, в тому числі державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у період з 01.11.2022 по 31.10.2023 р.р., державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям у період з 01.11.2022 по 31.10.2023 р.р., допомоги при народженні дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у період з 01.09.2022 по 30.09.2025 р.р.

21.11.2023 року позивач звернулася до відповідача з заявою щодо правильності нарахування соціальних виплат, а саме: допомоги на дітей одиноким матерям, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Листом від 23.11.2023 року № 01-13/3270 Департамент соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Білгород-Дністровської міської ради зазначив, що державна соціальна допомога малозабезпеченій сім`ї та допомога на дітей одиноким матерям в період з травня 2023 року по жовтень 2023 року здійснена у відповідності та без порушень чинного законодавства України (а.с.14-15).

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.5 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом.

До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.

Для громадян, які одержали статус особи, яка проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, прожитковий мінімум збільшується на 20 відсотків.

Максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати прожитковий мінімум для сім`ї, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Згідно ст.6 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» державна соціальна допомога призначається на шість місяців.

Одиноким особам, визнаним за результатами медико-соціальної експертизи непрацездатними, які не мають інших джерел до існування, державна соціальна допомога може бути призначена на строк визнання особи непрацездатною.

Одиноким особам, які досягли 65-річного віку і не мають інших джерел до існування, державна соціальна допомога може бути призначена довічно.

Зазначені у частинах другій та третій цієї статті умови застосовуються також при призначенні державної соціальної допомоги непрацездатному подружжю при відсутності осіб, зобов`язаних їх утримувати відповідно до закону.

Відповідно до п.2 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 р. № 250 (далі - Порядок №250) державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України та з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням.

Згідно п.7 Порядку №250 розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та середньомісячним сукупним доходом малозабезпеченої сім`ї.

Розмір прожиткового мінімуму для сім`ї залежить від її складу і визначається як сума прожиткових мінімумів, розрахованих і затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення.

До стабілізації економічного становища в Україні прожитковий мінімум для сім`ї та розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей державного бюджету і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.

Для громадян із статусом особи, яка проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, прожитковий мінімум збільшується на 20 відсотків.

Максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати розміру прожиткового мінімуму для малозабезпеченої сім`ї, крім випадків, передбачених абзацом п`ятим цього пункту.

Відповідно до п.9 Порядку №250 середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів малозабезпеченої сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців.

Шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (далі - період, за який враховуються доходи).

Середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї для призначення державної соціальної допомоги визначається відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632.

Відповідно до ст.181 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Право на допомогу на дітей одиноким матерям (батькам) має мати (батько) дітей у разі смерті одного з батьків, які не одержують на них пенсію в разі втрати годувальника, соціальну пенсію або державну соціальну допомогу дитині померлого годувальника, передбачену Законом України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю".

Якщо одинока мати, одинокий усиновлювач, мати (батько) у разі смерті одного з батьків зареєстрували шлюб, то за ними зберігається право на отримання допомоги на дітей, які народилися чи були усиновлені до шлюбу, якщо такі діти не були усиновлені чоловіком (дружиною).

Жінка, яка має дітей від особи, з якою вона не перебувала і не перебуває в зареєстрованому шлюбі, але з якою вона веде спільне господарство, разом проживає і виховує дітей, права на одержання допомоги, встановленої на дітей одиноким матерям, не має. При реєстрації цією жінкою шлюбу з особою, від якої вона має дітей, допомога на дітей, народжених від цієї особи, не призначається.

Згідно зі ст.183 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків призначається на кожну дитину.

Відповідно до абз. 1 п.33 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. № 1751 (далі - Порядок №1751) відповідно до статті 18-1 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми", право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини) відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Згідно п.34 Порядку №1751 допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Попередні шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям (далі - період, за який враховується дохід).

Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632.

До складу сім`ї особи, яка звертається за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, включаються чоловік, дружина, рідні та усиновлені діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем, якщо такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей. При цьому діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування. Особи, які перебувають на повному державному утриманні, до складу сім`ї не включаються.

Склад сім`ї особи, яка звертається за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, визначається на дату звернення за її призначенням.

Допомога на дітей одиноким матерям призначається на кожну дитину.

Розмір допомоги на дітей одиноким матерям перераховується з дня досягнення дитиною відповідного віку без звернення її отримувача до органу соціального захисту населення.

Згідно абз. 1 п.6 Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632 (далі - Порядок №632) до середньомісячного сукупного доходу не включається державна соціальна допомога, для призначення якої обчислюється сукупний дохід.

Як вбачається з матеріалів справи, при визначенні розміру допомоги на дітей одиноким матерям на період з травня по жовтень 2023 року, до сукупного доходу сім`ї ОСОБА_1 було враховано доходи, отримані за період з 01.10.2022 року по 31.03.2023 року (IV квартал 2022 р. та І квартал 2023 р.), а саме:

допомога при народженні дитини = 5160,00 грн. (з 01.10.2022 по 31.03.2023 р.р. -860,00 грн. х 6місяців)

допомога у зв`язку з вагітністю та пологами = 2355,17 грн. (з 01.10.2022 по 31.10.2022 р.р. - 1821,39 грн.; з 01.11.2022 по 09.11.2022 р.р. - 533,78 грн.)

допомога малозабезпеченим сім`ям = 14775,20 грн. (жовтень 2022 р. дохід - 0,00 грн., з 01.11.2022 по 30.11.2022 р.р. - 2850,96 грн., з 01.12.2022 по 31.03.2023 р.р. - 2981,06 грн. щомісяця)

сукупний дохід сім`ї за 6 місяців = 22290,37 грн.

сукупний середньомісячний дохід сім`ї (22290,37 грн. / 6 міс.) = 3715,06 грн.

середньомісячний дохід члена сім`ї (3715,06 грн. / 2 к-сть членів сім`ї) = 1857,53 грн.

розмір прожиткового мінімуму на дитину до 6 років = 2272,00 грн. (2272,00 грн.-1857,53 грн. = 414,47 грн.).

Розмір допомоги - 414,47 грн.

При визначені розміру державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї на період з травня по жовтень 2023 року, до сукупного доходу сім`ї ОСОБА_1 було враховано доходи, отримані за період з 01.10.2022 року по 31.03.2023 року (IV квартал 2022 р. та І квартал 2023 р.), а саме:

допомога при народженні дитини = 5160,00 грн. (з 01.10.2022 по 31.03.2023 р.р. 860,00 грн. х 6 місяців)

допомога у зв`язку з вагітністю та пологами = 2355,17 грн. (з 01.10.2022 по 31.10.2022 р.р. - 1821,39 грн.; з 01.11.2022 по 09.11.2022 р.р. - 533,78 грн.)

допомога на дітей одиноким матерям = 8338,15 грн. (жовтень 2022 р. дохід - 0,00 грн., з 01.11.2022 по 30.11.2022 р.р. - 1610,83 грн., з 01.12.2022 по 31.03.2023 р.р. - 1681,83 грн. щомісяця)

сукупний дохід сім`ї за 6 місяців = 15853,32 грн.

сукупний середньомісячний дохід сім`ї (15853,32 грн. / 6 міс.) = 2642,22 грн.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму сім`ї (1207,80 грн. + 2953,60 грн. = 4161,40 грн.. де: 1207,80 грн. - прожитковий мінімум для працездатних осіб (45% прожиткового мінімуму для працездатних осіб - 2684,00 грн. х 45%); 2953,60 грн. - прожитковий мінімум для дітей віком до 6 років (2272,00 грн. х 130%), (4161,40 грн. - 2642,22 грн. = 1519,18 грн.).

Розмір допомоги = 1519,18 грн.

При визначенні розміру вказаних видів допомоги відповідачем було також враховано приписи наведеного вище абз.1 п.6 Порядку №632, відповідно до якого до середньомісячного сукупного доходу не включається державна соціальна допомога, для призначення якої обчислюється сукупний дохід.

У відповіді на відзив позивач фактично послалася на ті ж самі показники розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом з 01.01.2023 року та рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, які використовувалися відповідачем при обчисленні розміру вказаних видів допомоги.

Наведені відповідачем розрахунки є правильними, а тому суд погоджується з доводами відповідача, що призначення та виплата ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям в період з травня 2023 року по жовтень 2023 року здійснена у відповідності до вимог чинного законодавства України. Отже відповідач довів правомірність своїх дій під час обчислення цих видів допомоги.

У свою чергу позивач у позові не навела доводів, у чому, на її думку, полягає неправильність обчислення розміру державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям в період з травня 2023 року по жовтень 2023 року. Відповідь на відзив таких доводів та обґрунтувань також не містить.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що дії відповідача відповідають вимогам ч.2 ст.2 КАС України: є законними та обґрунтованими, вчинені безсторонньо, добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації, пропорційно.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову ОСОБА_1 слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 241-246, 262, 293 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Білгород-Дністровської міської ради (адреса: пров. Офіцерський, 8, м. Білгород-Дністровський, Одеська область, 67701, код ЄДРПОУ 43686993) про зобов`язання Департамент соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Білгород-Дністровської міської ради здійснити перерахунок ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям в період з травня 2023 року по жовтень 2023 року - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.В. Андрухів

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.12.2024
Оприлюднено02.01.2025
Номер документу124182469
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —420/15014/24

Рішення від 31.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні