Рішення
від 23.12.2024 по справі 500/5808/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/5808/24

23 грудня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Розтоцьке - Агро" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "Розтоцьке-Агро" звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби України в Тернопільській області, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11804583/41129405 від 23.09.2024року, №11804586/41129405 від 23.09.2024 року та №11804585/41129405 від 23.09.2024 року, якими відмовлено ПП "Розтоцьке-Агро" у реєстрації податкової накладної №1 від 24.07.2024року, №2 від 25.07.2024 року та №3 від 26.07.2024 року;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 24.07.2024року, №2 від 25.07.2024 року та №3 від 26.07.2024 року подану ПП "Розтоцьке-Агро".

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Головним управлінням Державної податкової служби у Тернопільській області (надалі - Відповідач 1) винесено рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11804583/41129405 від 23.09.2024року, №11804586/41129405 від 23.09.2024 року та №11804585/41129405 від 23.09.2024 року про відмову Приватному підприємству «РОЗТОЦЬКЕ-АГРО» (надалі - Позивач або ПП «РОЗТОЦЬКЕ-АГРО») у реєстрації податкової накладної №1 від 24.07.2024року, №2 від 25.07.2024 року та №3 від 26.07.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач вважає, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11804583/41129405 від 23.09.2024року, №11804586/41129405 від 23.09.2024 року та №11804585/41129405 від 23.09.2024 року Відповідачів, щодо відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 24.07.2024року, №2 від 25.07.2024 року та №3 від 26.07.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних є неправомірними та підлягають до скасування, що і слугувало підставою для звернення до суду із відповідним позовом.

Ухвалою судді від 30.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

15.10.2024 до суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву (спільна позиція Головного управління ДПС в Тернопільській області та ДПС України), в якому останній просить відмовити в задоволенні позовних вимог та вказує, що 18 жовтня 2019 року на засіданні Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації за наслідками розгляду службової записки оперативного управління Головного управління ДФС у Тернопільській області від 17.10.2019р. №87/19-00-21-08-04 ПП «РОЗТОЦЬКЕ - АГРО» у відповідності до діючих на той момент норм Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. N 117 та Листа ДФС від 07.08.2019р. N 1962/99-99-29-01-01 віднесено до переліку ризикових платників за критерієм наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником та встановлено, що платник формує податковий кредит:

-за рахунок нетипових для підприємства операцій, а саме придбання засобів для догляду та обслуговування автомобілів, в той час, коли у господарській діяльності (ведення сільського господарства) дані товари не використовуються, подальшої реалізації даних товарів за ЄРПН не простежується;

-за рахунок пов`язаних суб`єктів господарської діяльності;

-пов`язаним суб`єктам господарської діяльності (ПП «Загір`я», ПП «Ярославичі- Агро»).

Вказує, що у зв`язку із набранням чинності Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 Комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з метою приведення у відповідність до вимог діючого законодавства типи підстав за якими платників віднесено до категорії ризикових, проведено інвентаризацію платників, що перебували у переліку ризикових. За наслідками проведеної роботи, зокрема, по ПП "Розтоцьке-Агро" ухвалено рішення залишити вказаного платника у переліку ризикових із підстав відповідності пункту 8 додатку 1 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, оскільки встановлено часткову підміну товарних позицій платником, а також формування податкового кредиту по нетипових операціях.

Так, позивачем на виконання пропозиції, зазначеної у квитанціях про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних, повідомленням №1 від 12.09.2024 надано комісії контролюючого органу ряд документів одним пакетом по спірних податкових накладних.

Між ПП «Розтоцьке-Агро» (Продавець) та ТОВ «ОВАЛ» (Покупець) укладено договір поставки №39-ТР-2024-Р від 22.07.2024р. Предметом даного договору було зобов`язання щодо поставки покупцю сільськогосподарської продукції - ріпак врожаю 2024 р.

Отже, оскільки поставка товару згідно поданих товарно-транспортних накладних відбулась 24.07.2024р., 25.07.2024р. та 26.07.2024р., то оплата за поставлені партії у розмірі 86% мала бути здійснена до 26.07.2024р., 27.07.2024р. та 28.07.2024р. відповідно. Проте відповідно до платіжних інструкцій оплата була здійснена 27.08.2024р. та 04.09.2024р., що істотно порушує умови договору. Також не було надано й рахунків-фактури, які вказані у призначеннях платежу в даних платіжних інструкціях.

Крім того, між ПП «Розтоцьке-Агро» та ТОВ «Буковинська аграрна компанія» укладено договір поставки від 07.02.2024р. №07.02.24-6, згідно якого постачальник зобов`язується передати (поставити) у власність покупця продукцію виробничо-технічного призначення, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити її.

Відповідно до п. 6.1 даного договору передбачено, що якість товару, що поставляється згідно даного договору, відповідає сертифікату якості/аналізу, копія якого передається покупцю разом з товаросупровідними документами на товар.

Документів, що підтверджували б якість мінеральних добрив, поставлених ТОВ «Буковинська аграрна компанія», що передбачено договором поставки, ПП «Розтоцьке-Агро» на розгляд Комісії надано не було.

Між ПП «Розтоцьке-Агро» та ТОВ «Альфа Смарт Агро» укладено договір поставки від 21.02.2023р. №AS/276/02/2023/, згідно якого постачальник зобов`язується поставити покупцю товар (засоби захисту рослин), а покупець зобов`язується прийняти й оплатити товар в повному обсязі.

Згідно п. 7.1 даного договору передбачено, що якість товару підтверджується сертифікатами та іншими нормативними документами, які встановлені чиним законодавством України для такого виду товару.

Документів, що підтверджували б якість засобів захисту рослин, які використані для вирощування соняшнику, позивачем на розгляд Комісії надано не було.

Також між ПП «Розтоцьке-Агро» та ТОВ «Фірма Ерідон» укладено договір поставки від 01.04.2022р. №277/22/284, згідно якого постачальник зобов`язується поставити покупцю продукцію виробничо-технічного призначення (засоби захисту рослин), а покупець зобов`язується прийняти та оплатити вартість такого товару.

Відповідно п. 4.1 даного договору, якість товару відповідає загальноприйнятим стандартам, які діють в Україні на момент постачання товару, та підтверджується відповідними сертифікатами чи іншими документами про якість або походження товару.

Документів, що підтверджували б якість засобів захисту рослин, які використані для вирощування ріпаку та наявність яких передбачена договором, позивачем на розгляд Комісії надано не було.

По взаємовідносинах із контрагентами ТОВ «Магістр-Д», ТОВ «Фірма Ерідон», ТОВ «Альфа Смарт Агро» позивачем не надавалися акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), передбачених укладеними договорами.

Крім того, на розгляд Комісії не було надано жодного платіжного доручення на підтвердження оплати між ПП «Розтоцьке-Агро» та ССМК «Гаї».

Відтак, виникла потреба у наданні позивачем додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних та запропоновано платнику надати необхідні документи.

ПП «Розтоцьке-Агро» до повідомлення про надання додаткових пояснень та документів подано лише додаткові пояснення та проігноровано вимоги комісії щодо необхідності подання додаткових документів.

У зв`язку з вищенаведеним були прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Представник відповідача повідомив, що здійснено аналіз інформації з відкритих джерел стосовно відомостей досудових розслідувань у кримінальних провадженнях, а саме встановлено, що ГУ ДФС у Тернопільській області здійснює досудове розслідування у кримінальному провадженні 32020210000000005 від 03.02.2020 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.212 КК України, а також ГУ національної поліції у Вінницькій області здійснює досудове розслідування у кримінальному провадженні 42018100000000915 від 01.10.2018 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України фігурантом яких є в т.ч. ПП "Розтоцьке-Агро" (код ЄДРПОУ 41129405).

Враховуючи наведене, представник відповідача вважає, що відсутні підстави для задоволення позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні подані на реєстрацію ПП «Розтоцьке-Агро» як похідної вимоги.

Ухвалою суду від 28.10.2024 ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання та призначено судове засідання на 26.11.2024 о 10:45 год.

Ухвалою суду від 26.11.2024 відкладено розгляд справи на 17.12.2024 о 11:00 год.

12.12.2024 до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив від представника позивача, відповідно до якої вказано на безпідставність та необґрунтованість відзиву відповідача, оскільки зазначені в ньому відомості не відповідають дійсності.

Ухвалою суду від 17.12.2024 відкладено розгляд справи на 23.12.2024 о 11:30 год.

Представником відповідачів надіслано через електронний суд 18.12.2024 заперечення на відповідь на відзив.

В судовому засіданні судом здійснено перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи та з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.

Приватне підприємство «РОЗТОЦЬКЕ-АГРО» зареєстроване як юридична особа та здійснює діяльність у сфері вирощування сільськогосподарської продукції на орендованих земельних ділянках та її продажу.

ПП «РОЗТОЦЬКЕ-АГРО» за результатами господарської операції купівлі-продажу було виписано на покупця ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ОВАЛ» (код 32537732) податкову накладну за №1 від 24.07.2024 на суму ПДВ у розмірі 162738,02 грн., податкову накладну за №2 від 25.07.2024 на суму ПДВ у розмірі 948441,93грн. та податкову накладну за №3 від 26.07.2024 на суму ПДВ у розмірі 76350,83грн. і були направлені до органів ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами перевірки зазначених податкових накладних, Позивачем отримано квитанції Відповідача 1, а саме:

- від 09.08.2024, у якій зазначено, що податкова накладна прийнята податковим органом, проте, її реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 24.07.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=3.3964%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- від 09.08.2024, у якій зазначено, що податкова накладна прийнята податковим органом, проте, її реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 25.07.2024 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=3.3964%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- від 09.08.2024, у якій зазначено, що податкова накладна прийнята податковим органом, проте, її реєстрація зупинена Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 26.07.2024 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=3.3964%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вказаних вимог, ПП «РОЗТОЦЬКЕ-АГРО» 12.09.2024 року подано до Відповідача 1 повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена.

В даному повідомленні містились пояснення Позивача за вих. №12/09 від 12.09.2024, щодо проведення господарських операцій та долучено копії документів, зазначених в поясненнях.

Зокрема, у поясненнях зазначено, що ПП «РОЗТОЦЬКЕ-АГРО» здійснює діяльність у сфері вирощування вирощування зернових культур (окрім рису), бобових культур і насіння олійних культур - КВЕД 01.11, на орендованих земельних ділянках та її продажу, на підтвердження господарської діяльності щодо вирощування зернових культур були надані наступні документи, які підтверджують закупку паливномастильних матеріалів, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, оренди землі, наявність власної та орендованої техніки, для обробки грунту, посіву зернових, внесення добрив, та збору врожаю.

Загальна кількість орендованої землі в 2024 році становить 1085,2171 га, що підтверджується Довідкою № 78 від 26.01.2027, а саме -смт.Залізці-94,8467 га, с.Гаї Розтоцькі- 780,8511 га, Гаї за Рудою-32,1171 га, Чистопади-31,7893 га, Ратищі-30,3098 га, Серетець-115,3031 га.

Для підтвердження господарської діяльності надаєм статистичну звітність за формою 4-сг річна Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур на 2024 рік, в якій відображено посіви сільськогосподарських культур на 2024 рік, а саме: -Пшениця озима-104 га; -Ячмінь озимий-7 га; -Соя-303 га.; -Ріпак озимий-103 га; -Соняшник-188 га; -Ячмінь ярий-33 га; -Пшениця яра-81 га; -Кукурудза-274 га.

Форму 37-сг Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур за липень 2024 року, в якій відображено площі та валові збори сільськогосподарських культур: - Ріпак озимий- на 103 га зібрано 4482,8 центнер продукції.

Для забезпечення виробничого процесу ПП Розтоцьке-Агро закуповує дизельне пальне, мінеральні добрива, засоби захисту рослин, насіння.

Основними постачальниками товаро-матеріальних цінностей в 2023-2024 році є:

ТОВ "Магістр-Д" (код ЄДРПОУ 21141124), в якого закуплено пальне в 2023 році на загальну суму 5773581.98 грн та заключено Договір №144 купівлі-продажу нафтопродуктів від 01.02.2021 року з додатковими угодами.

На поставку пального постачальником виписано видаткові накладні та товаро транспортні накладні:

-Видаткова накладна №767 від 23.02.2023 року на суму 1025060,00 грн в тому числі ПДВ 67060,00 грн та ТТН№230223/13 від 23.02.2023 року; - Видаткова накладна №1588 від 14.04.2023 року на суму 266274,85 грн в тому числі ПДВ 17419,85 грн та ТТН№230414/19 від 14.04.2023 року; - Видаткова накладна №2581 від 08.06.2023 року на суму 250953,95 грн в тому числі ПДВ 16417,55 грн та ТТН№230608/21 від 08.06.2023 року;

-Видаткова накладна №2582 від 08.06.2023 року на суму 164521,38 грн в тому числі ПДВ 10763,08 грн та ТТН№230608/21 від 08.06.2023 року; - Видаткова накладна №3232 від 04.07.2023 року на суму 440793,00 грн в тому числі ПДВ 73465,50 грн ТТН №230704/13 від 04.07.2023 року; - Видаткова накладна №4157 від 16.08.2023 року на суму 329028,00 грн в тому числі ПДВ 54838,00 грн ТТН№230816/7 від 16.08.2023 року;

-Видаткова накладна №5689 від 20.10.2023 року на суму 240408,00 грн в тому числі ПДВ 48081,60 грн ТТН№231020/27 від 20.10.2023 року; - Видаткова накладна №894 від 23.02.2024 року на суму 338910,00 грн в тому числі ПДВ 56485.00 грн ТТН №240223/10 від 23.02.2024 року; - Видаткова накладна №1051 від 01.03.2024 року на суму 421200,00 грн в тому числі ПДВ 70200.00 грн ТТН№240301/14 від 01.03.2024 року;

-Видаткова накладна №1319 від 18.03.2024 року на суму 368316,00 грн в тому числі ПДВ 61386.00 грн ТТН№240318/13 від 18.03.2024 року; - Видаткова накладна №2146 від 22.04.2024 року на суму 600600,00 грн в тому числі ПДВ 100100.00 грн ТТН №240422/10 від 22.04.2024 року; - Видаткова накладна №2319 від 29.04.2024 року на суму 261105,00 грн в тому числі ПДВ 43517.50 грн ТТН№240429/14 від 29.04.2024 року;

-Видаткова накладна №2620 від 14.05.2024 року на суму 303121,80 грн в тому числі ПДВ 50520,30 грн ТТН№240514/11 від 14.05.2024 року; - Видаткова накладна №3382 від 17.06.2024 року на суму 308790,00 грн в тому числі ПДВ 51465.00 грн ТТН №240615/7 від 17.06.2024 року; - Видаткова накладна №4044 від 12.07.2024 року на суму 454500,00 грн в тому числі ПДВ 75750.00 грн ТТН№240712/10 від 12.07.2024 року;

Оплата за пальне проведена в безготівковій формі в сумі 5942277.98 грн згідно наступних платіжних доручень: -Платіжне доручення № 208 від 13.02.2023 року на суму 1025060,00 грн; -Платіжне доручення № 261 від 27.07.2023 року на суму 204859,09 грн; -Платіжне доручення № 262 від 28.07.2023 року на суму 592257,15 грн; -Платіжне доручення № 267 від 31.07.2023 року на суму 325426,94 грн; - Платіжне доручення № 304 від 23.10.2023 року на суму 207986,63 грн; -Платіжне доручення № 305 від 25.10.2023 року на суму 361449,37 грн;

-Платіжне доручення № 374 від 21.12.2023 року на суму 522061,00 грн; -Платіжне доручення № 376 від 22.12.2023 року на суму 101135,00 грн; -Платіжне доручення № 412 від 07.03.2024 року на суму 500000,00 грн;

-Платіжне доручення № 414 від 11.03.2024 року на суму 500000,00 грн; -Платіжне доручення № 425 від 21.03.2024 року на суму 6161,00 грн; -Платіжне доручення № 428 від 26.03.2024 року на суму 122265,00 грн;

-Платіжне доручення № 460 від 23.04.2024 року на суму 500000,00 грн; -Платіжне доручення № 463 від 24.04.2024 року на суму 186517,44 грн; -Платіжне доручення № 495 від 16.05.2024 року на суму 25372,00 грн;

-Платіжне доручення № 499 від 17.05.2024 року на суму 300000,00 грн; -Платіжне доручення № 515 від 21.05.2024 року на суму 152937,36 грн; -Платіжне доручення № 543 від 20.06.2024 року на суму 300000,00 грн;

-Платіжне доручення № 562 від 03.07.2024 року на суму 8790,00 грн; -Платіжне доручення № 708 від 21.08.2024 року на суму 454500,00 грн;

= ТОВ Альфа Смарт Агро (код ЄДРПОУ 37250244) в я кого закуплено засоби захисту рослин на загальну суму 1353839,38 грн та заключено Договір поставки №AS/276/02/2023/ від 21.02.2023 року. На поставку засобів захисту рослин постачальником виписано наступні документи: -Видаткова накладна №1907 від 13.03.2023 на суму 305759,33 грн. в тому числі ПДВ 50959,89 грн та ТТН №Р1907 від 13.03.2023; -Видаткова накладна №2080 від 14.03.2023 на суму 98844,26 грн. в тому числі ПДВ 16474,04 грн та ТТН №Р2080 від 14.03.2023 року; -Видаткова накладна №4798 від 10.04.2023 на суму 256582,44 грн. в тому числі ПДВ 42763,74 грн та ТТН №Р4798 від 11.04.2023 року; -Видаткова накладна №6215 від 24.04.2023 на суму 91172,08 грн. в тому числі ПДВ 15195,35 грн та ТТН №Р6215 від 24.04.2023 року; - Видаткова накладна №7144 від 28.04.2023 на суму 69852,96 грн. в тому числі ПДВ 11642,16грн та ТТН №Р7144 від 28.04.2023 року; -Видаткова накладна №7161 від 28.04.2023 на суму 273587,94 грн. в тому числі ПДВ 45597,99 грн та ТТН №Р7161 від 28.04.2023 року; -Видаткова накладна №8660 від 10.05.2023 на суму 3250,08 грн. в тому числі ПДВ 541,68 грн та ТТН №Р8660 від 10.05.2023 року; -Видаткова накладна №9925 від 19.05.2023 на суму 179188,8 грн. в тому числі ПДВ 29864,80 грн та ТТН №Р9925 від 19.05.2023 року; -Видаткова накладна №11300 від 29.05.2023 на суму 3925,97 грн. в тому числі ПДВ 654,33 грн та ТТН №Р11300 від 29.05.2023 року; - Видаткова накладна №13571 від 12.06.2023 на суму 71675,52 грн. в тому числі ПДВ 11945,92 грн та ТТН №Р13571 від 12.06.2023 року;

Оплата за засоби захисту рослин проведена в безготівковій формі в сумі 1353839,38 грн згідно рахунку №982 від 23.02.2023р. за наступних платіжних доручень: - Платіжне доручення № 108 від 23.02.2023 року на суму 500000,00 грн; -Платіжне доручення № 225 від 04.04.2023 року на суму 256582,44 грн; -Платіжне доручення № 135 від 21.04.2023 року на суму 23478,14 грн; -Платіжне доручення № 137 від 24.04.2023 року на суму 258687,78 грн; -Платіжне доручення № 138 від 27.04.2023 року на суму 69852,96 грн; -Платіжне доручення № 241 від 15.05.2023 року на суму 169636,57 грн; -Платіжне доручення № 243 від 29.05.2023 року на суму 3925,97 грн; - Платіжне доручення № 246 від 09.06.2023 року на суму 71675,52 грн.

ТОВ Фірма Ерідон (код ЄДРПОУ 30315638) , в я кого закуплено засоби захисту рослин на 452723,04 грн та заключено Договір поставки №277/22/284 від 01.04.2022 року. На поставку засобів захисту рослин постачальником виписано видаткові накладні та ТТН: - Видаткова накладна №71288 від 12.08.2022 року на суму 452723,04 грн в тому числі ПДВ та ТТН №ТЕ-370635/2 від 12.08.2022 року; Оплата за засоби захисту рослин проведена в безготівковій формі в сумі 1253995,83 грн згідно наступних платіжних доручень: - Платіжне доручення № 46 від 11.08.2022 року на суму 97384,50 грн;

ТОВ Агро Експерт Інтернешнл (код ЄДРПОУ 38948033), в якого закуплено в 2023 році мінеральні добрива на загальну суму 239170,69 грн та заключено Договір поставки № АЕІ-3045-0108/23 від 01.08.2023 року. На поставку мінеральних добрив постачальником виписано видаткові накладні: -Видаткова накладна № 2871 від 10.08.2023 року на суму 13783,88 грн в тому числі ПДВ; ТТН №2871 від 10.08.2023 року. - Видаткова накладна №2829 від 08.08.2023 року на суму 781825,22 грн в тому числі ПДВ; ТТН №2829 від 08.08.2023 року; - Видаткова накладна №3012 від 22.08.2023 року на суму 813736,37 грн в тому числі ПДВ; ТТН №3012 від 22.08.2023 року; - Видаткова накладна №3064 від 24.08.2023 року на суму 781825,22 грн в тому числі ПДВ; ТТН №3064 від 24.08.2023 року;

Оплата за мінеральне добриво проведена в безготівковій формі в сумі 2391170,69 грн згідно наступних платіжних доручень: - Платіжне доручення № 268 від 01.08.2023 року на суму 1563650,44 грн; -Платіжне доручення № 270 від 04.08.2023 року на суму 813736,37 грн; -Платіжне доручення № 273 від 09.08.2023 року на суму 13783.88 грн.

ТЗОВ Буковинська аграрна компанія (код ЄДРПОУ 44028109), в якого закуплено мінеральні добрива на суму 2345000,40 грн і заключено Договір купівлі- продажу № 07.02.24-6 від 07.02.2024 року. На поставку мінеральних добрив постачальником виписано видаткові накладні: -Видаткова накладна № 13 від 19.02.2024 року на суму 588529,60 грн в тому числі ПДВ та ТТН №19 від 19.02.2024 року; -Видаткова накладна № 18 від 20.02.2024 року на суму 1756170,80 грн в тому числі ПДВ та ТТН №18/1,18/2, 18/3 від 20.02.2024 року;

Оплата за мінеральні добрива проведена згідно наступних платіжних документів: - Платіжне доручення № 402 від 19.02.2024 року на суму 595000,00 грн. -Платіжне доручення № 403 від 19.02.2024 року на суму 175000,40 грн.

Податкові накладні від постачальників зареєстровані в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Для обробітку землі підприємство використовує власні основні засоби, які відображені в формі 20 ОПП.

Виробничі процеси по обробітку землі для вирощуванню ріпаку в 2024 році оформлені в бухгалтерському обліку відповідними документами, а саме:

-Акт витрат насіння та садівного матеріалу №-000007001 від 18 серпня 2023 року;

-Акт про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив №-000000011 від 16.08.2023 року;

-Акт про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив №-000000003 від 22.02.2024 року;

-Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000004 від 16.04.2024 року;

-Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000005 від 13.05.2024 року;

-Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000018 від 16.05.2024 року;

-Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000028 від 03.06.2024 року;

-Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000029 від 14.06.2024 року;

Об`єм робіт по обробітку землі під посів ріпаку, підживленню, внесенню засобів захисту рослин, збору врожаю та використання пального відображено в лімітно- забірних картах: - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0000319 на одержання ПММ за серпень 2023 року; - Обліковий лист тракториста-машиніста № 00000029 за серпень 2023 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0000337 на одержання ПММ за серпень 2023 року;

-Обліковий лист тракториста-машиніста № 000000030 за серпень 2023 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-00000373 на одержання ПММ за серпень 2023 року; - Обліковий лист тракториста-машиніста № 000000045 за серпень 2023 року;

-Лімітно-забірна карта №ЗЛ-00000374 на одержання ПММ за серпень 2023 року; - Обліковий лист тракториста-машиніста № 000000044 за серпень 2023 року; - Лімітно- забірна карта №ЗЛ-0000001 на одержання ПММ за лютий 2024 року; - Обліковий лист тракториста-машиніста № 000000002 за лютий 2024 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0000066 на одержання ПММ за квітень 2024 року; - Обліковий лист тракториста-машиніста № 000000014 за квітень 2024 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0000069 на одержання ПММ за травень 2024 року;

-Обліковий лист тракториста-машиніста № 000000020 за травень 2024 року; - Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0000078 на одержання ПММ за червень 2024 року; - Обліковий лист тракториста-машиніста № 000000021 за червень 2024 року.

Для продажу ріпаку врожаю 2024 року між фірмою ППРозтоцьке-Агро та ТОВ «Овал» було укладено Договір поставки № 39-ТР-2024-Рвід 22.07.2024 року. Відгрузка ріпаку врожаю 2024 року оформлена Видатковими накладними та товаро транспортними накладними:

-Видаткова накладна №РН-0000016 від 24.07.2024 року на суму 1325152,46 грн в тому числі ПДВ 162738,02 грн ; -товаро-транспортні накладні №38, №39, №40 від 24.07.2024 року. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №1 від 24.07.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

-Видаткова накладна №РН-00000017 від 25.07.2024 року на суму 7723027,13 грн в тому числі ПДВ 948441,93 грн; -товаро-транспотрні накладні № 41, №42, №43, №44, №45, №46, №47, №48, №49, №50, №51, №52, №53, №54, №55, №56, №57, №58, №59, №60 від 25.07.2024 року. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №2 від 25.07.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

-Видаткова накладна №РН-0000018 від 26.07.2024 року на суму 621713,93 грн в тому числі ПДВ 76350,83 грн ; -товаро-транспотрні накладні №61, №62 від 26.07.2024 року; Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткової накладної було виписано податкову накладну №3 від 26.07.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На отримання продукції покупцем надано Довіреність № 40 від 22.07.2024 року.

Оплата за продукцію проведена згідно наступних платіжних документів: -Платіжне доручення № 30948283 від 27.08.2024 року на суму 4000000,00 грн; -Платіжне доручення № 30948324 від 04.09.2024 року на суму 3000000,00 грн;

Відгружено продукцію на загальну суму 9669893,52 грн та отримано оплату на загальну суму 7000000,00 грн.

Інформація про формування податкових зобов`язань та податкового кредиту відповідно до господарської діяльності відображена в щомісячних податкових деклараціях з податку на додану вартість.

За результатами розгляду поданих документів, 13.09.2024 Відповідачем 1 по всіх податкових накладних надано Позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами розгляду поданого повідомлення, 16.09.2024р. Позивач направив по всіх податкових накладних, які зупинено повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних повідомлення №1, а саме: вих. № 16/09-1 від 16.09.2024р. Позивачем повідомлено Відповідача 1, що всі зазначені документи, попередньо вже були подані і повторювати немає необхідності, а також звернуто увагу Відповідача 1 на практику Верховного суду у аналогічних спорах та уникнення формалізму.

Однак, за результатом розгляду поданих Позивачем пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення №11804583/41129405 від 23.09.2024року, №11804586/41129405 від 23.09.2024 року та №11804585/41129405 від 23.09.2024 року про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 24.07.2024року, №2 від 25.07.2024 року та №3 від 26.07.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою відмови в рішеннях визначено: - "ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку", рядку в додатковій інформації (зазначити конкретні документи) - будь-якої інформації не вказано.

Не погодившись із такими рішеннями позивач звернувся до суду із даним позовом.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість висновків відповідача і винесених на підставі них спірних рішень на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Згідно з пп."а" п.185.1ст.185 ПК об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Відповідно до п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Як передбачено п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Згідно із п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, на виконання вказаної норми, 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", зокрема Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).

За правилами п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).

Згідно п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість наведені у додатку 1 до Порядку №1165, п.8 яких передбачено: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У п.11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (п.25 Порядку №1165).

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (п.26 Порядку №1165).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), згідно з п.10 якого комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Відповідно до п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування (п.6 Порядку №520).

У п.9 Порядку №520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

За приписами п.10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Слід зазначити, що процедура зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідач, на виконання контрольних функцій, за наявності рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості, зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без визначення переліку документів.

При цьому, обсяг документів, які надаються платником податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, імовірним є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 01.02.2023 у справі №140/506/22.

Також, у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Аналогічна позиція також висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2022 у справі 380/5383/21.

Як слідує з квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 24.07.2024року, №2 від 25.07.2024 року та №3 від 26.07.2024 року, така містить інформацію про те, що платник податку відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Разом з тим, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначений у п.5 Порядку №520, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами п.185.1 ст.185 ПК України.

Матеріали справи свідчать, що відповідно до пропозиції надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №1 від 24.07.2024року, №2 від 25.07.2024 року та №3 від 26.07.2024 року позивачем було надіслано детальні пояснення, з документами, в підтвердження реальності здійснення господарських операцій.

Комісією Головного управління ДПС України у Тернопільській області прийнято оскаржувані рішення №11804583/41129405 від 23.09.2024року, №11804586/41129405 від 23.09.2024 року та №11804585/41129405 від 23.09.2024 року про відмову у реєстрації податкових накладних.

Як підставу відмови, зазначено про ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Крім того, в матеріалах справи містяться первинні документи в підтвердження попереднього придбання насіння для посіву, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів та технологічного процесу, пов`язаного з вирощування такої сільськогосподарської культури як соняшник, зазначені вище.

Суд звертає увагу податкового органу, що документи щодо закупівлі насіння, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів, оренди техніки тощо, на думку суду, не є тими первинними документами, які підтверджують право на формування податкового кредиту та не є підставою для реєстрації податкових накладних. Більше того, як вже було вказано судом, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначений у п.5 Порядку №520, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи.

Надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарської операції позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної, сформованої за першою подією - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання товару платником податку.

Не заслуговують на увагу і доводи контролюючого органу про здійснення аналізу інформації з відкритих джерел стосовно відомостей досудових розслідувань у кримінальних провадженнях, фігурантом яких є в тому числі ПП "Розтоцьке-Агро", оскільки рішення, яке б встановлювало факт допущення порушення податкового законодавства позивачем чи його контрагентів по взаємовідносинам, які становлять предмет дослідження у цій справі, суду не надано.

Суд відзначає, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

У той же час, головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Натомість, оскаржувані рішення контролюючого органу не відповідають наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на не можливість реалізації свого права або обов`язку платником податків щодо виконання юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Серед іншого, аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому, в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Отже, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Відповідачі не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.

У постановах від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку. Сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є самостійною та достатньою підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.

Прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.

Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.

Ненаведення мотивів прийнятих рішення не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.

За приписами ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у п.36 справи "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), від 01.07.2003 №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).

Таким чином, беручи до уваги те, що податкові накладні видано в межах господарських операцій, які є об`єктом оподаткування, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, які подано для реєстрації у встановлений п.201.10 ст.201 ПК України строк, а також враховуючи те, що відповідачами не доведено наявності інших підстав для відмови у реєстрації податкових накладних та судом не встановлено обставин, які б перешкоджали видачі податкових накладних та прийняттю рішень про їх реєстрацію, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних №1 від 24.07.2024року, №2 від 25.07.2024 року та №3 від 26.07.2024 в ЄРПН шляхом прийняття оскаржуваних рішень та невідповідність таких критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, в контексті ч.2 ст.2 КАС України, і, як наслідок, підлягають скасуванню.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

За приписами ч.3 ст.245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірних податкових накладних судом не встановлено.

У даному випадку зобов`язання відповідача ДПС України зареєструвати в ЄРПН подану позивачем податкову накладну датою її фактичного подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, що узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 19.10.2022 у справі №360/2463/20.

Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 24.07.2024року, №2 від 25.07.2024 року та №3 від 26.07.2024 у ЄРПН датою фактичного їх подання.

Як визначено частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи задоволення позовних вимог повністю, відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір відповідно до платіжної інструкції від 25.09.2024 на суму 4542,00 грн, солідарно, за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11804583/41129405 від 23.09.2024року, №11804586/41129405 від 23.09.2024 року та №11804585/41129405 від 23.09.2024 року, якими відмовлено ПП "Розтоцьке-Агро" у реєстрації податкової накладної №1 від 24.07.2024року, №2 від 25.07.2024 року та №3 від 26.07.2024 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 24.07.2024року, №2 від 25.07.2024 року та №3 від 26.07.2024 року подану ПП "Розтоцьке-Агро".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Приватного Підприємства "Розтоцьке-Агро" судовий збір у розмірі 4542 (чотири тисячі сорок дві) грн 00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Приватного Підприємства "Розтоцьке-Агро" судовий збір у розмірі 4542 (чотири тисячі сорок дві) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 25 грудня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Приватне підприємство "Розтоцьке - Агро" (місцезнаходження/місце проживання: с. Гаї-Розтоцькі,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,47232 код ЄДРПОУ/РНОКПП 41129405);

відповідач:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46003 код ЄДРПОУ/РНОКПП 44143637).

- Державна податкова служба України (місцезнаходження/місце проживання: пл. Львівська, 8,м. Київ,04053 код ЄДРПОУ 43005393).

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено02.01.2025
Номер документу124183318
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —500/5808/24

Рішення від 23.12.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні