ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
31.12.2024 Справа №905/1347/24
Господарський суд Донецької області у складі судді Кучерявої О.О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу №905/1347/24
за позовом Державної екологічної інспекції у Донецькій області, м. Костянтинівка
до відповідача Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу», м. Покровськ, Донецька область
про стягнення 112 485,39 гривні
без виклику представників сторін
СУТЬ СПОРУ:
Державна екологічна інспекція у Донецькій області звернулась до Господарського суду Донецької області із позовною заявою до Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» про грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, до: спеціального фонду Державного бюджету України в сумі 33 745,62 гривні, що становить 30% загальної суми збитків; обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької обласної державної адміністрації в сумі 22 497,08 гривні, що становить 20% загальної суми збитків; фонду охорони навколишнього природного середовища Лиманської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області в сумі 56 242,69 гривні, що становить 50% загальної суми збитків.
В обґрунтування позову позивач вказує, що в ході перевірки було встановлено порушення відповідачем законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів Лиманським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства КП Компанія «Вода Донбасу» за контрольний період з 01 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року, а саме скидання в період з 01 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року забруднюючих речовин у р.Сіверський Донець з перевищенням встановлених нормативів гранично допустимих концентрацій, внаслідок чого державі заподіяний збиток на загальну суму 112 485,39 грн, які добровільно не відшкодовані.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.10.2024 для розгляду даної справи визначено суддю Кучеряву О.О.
Ухвалою суду від 23.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/1347/24, вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (без проведення судового засідання).
Згідно зі спільним розпорядженням голови та керівника апарату Господарського суду Донецької області від 25.05.2023 № 6-р, з метою недопущення випадків загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів і працівників суду, продовжено особливий режим роботи суду в умовах воєнного стану з урахуванням Рішення зборів суддів від 13.06.2022 №1, а саме: суддям та працівникам апарату суду виконання посадових обов`язків в змішаному режимі, учасникам судових засідань рекомендовано утримуватись від відвідування приміщення суду, свої процесуальні права та обов`язки реалізовувати з використанням альтернативних способів подачі документів та участі в судових засіданнях.
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року №1137 затверджено Положення про Єдиний державний вебпортал електронних послуг. Згідно із п. 3 Загальної частини Положення Портал Дія призначений для реалізації права кожного на доступ до електронних послуг та інформації про адміністративні та інші публічні послуги, звернення до органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (у тому числі відповідно до Закону України «Про звернення громадян»), отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів, яка необхідна для надання послуг, а також для проведення моніторингу та оцінки якості послуг у випадках, визначених цим Положенням.
Суд зазначає, що 23.10.2024 судом було здійснено підписку позивача та відповідача на отримання процесуальних документів електронною поштою по справі №905/1347/24, зокрема: за електронною адресою позивача: don@dei.gov.ua, ІНФОРМАЦІЯ_1 та за електронною адресою відповідача: postmaster@voda.dn.ua (вказані електронні пошти зазначені позивачем на титульному аркуші позовної заяви).
Суд вбачає за необхідне зазначити, що після підписання електронним цифровим підписом судді процесуальних документів по справі, програма «Діловодство спеціалізованого суду» направляє автоматично всім учасникам справи всі процесуальні рішення на їх електронні пошти. При цьому, відомості у програмі «Діловодство спеціалізованого суду» містяться щодо дати доставлення електронного листа позивачу та відповідачу.
Одночасно, ухвала про відкриття провадження у справі №905/1347/24 була доставлена до електронних кабінетів позивача та відповідача в підсистемі «Електронний суд» позивача 29.10.2024, про що свідчить наявні в матеріалах справи довідки про доставлення документа до електронного кабінету.
Суд зазначає, що станом на дату винесення цього рішення у встановлений строк відповідачем не надано відзиву на позовну заяву, про причини та/або намір вчинити відповідні дії суд не повідомив.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України).
Інших доказів на підтвердження своїх вимог та заперечень, а також заяв та клопотань процесуального характеру, окрім наявних в матеріалах справи, сторонами на час розгляду справи суду не надано.
Таким чином, всім учасникам справи надано можливість для висловлення своєї правової позиції по суті позовних вимог та судом дотримано, під час розгляду справи, обумовлені чинним ГПК України процесуальні строки для звернення із заявами по суті справи та іншими заявами з процесуальних питань.
Положеннями частини 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що матеріали справи містять достатньо доказів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до частини 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Рішення складено 31.12.2024 у зв`язку із веденням на території України воєнного стану та об`єктивною неможливістю розгляду справи у строк, встановлений ст. 248 ГПК України, з урахуванням режиму роботи суду в умовах воєнного стану.
Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті
В С Т А Н О В И В
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комунальне підприємство «Компанія «Вода Донбасу» (далі-КП «Вода Донбасу») є комунальним підприємством, основним видом діяльності якого є « 36.00 Забір, очищення та постачання води».
Дозволом на спеціальне водокористування №Укр-Дон5980 від 21.07.2015 встановлено Краснолиманському ВУВКГ КП «Вода Донбасу» наступні ліміти скидання забруднюючих речовин (гранично допустимих скидів (ГДС) та фактичних скидів речовин із зворотними (стічними) водами у поверхневі води об`єкту по Випуску № 1 (Краснолиманські КОС) р. Сіверський Донець:
- завислі речовини: ГДК 15 мг/дм3, ГДС - 1417,5 г/год,
- БСК5: ГДК 15 мг/дм3, ГДС - 1417,5 г/год,
- ХСК: ГДК 80 мг/дм3, ГДС - 7560 г/год,
- азот амонійний: ГДК 2,0 мг/дм3, ГДС - 189 г/год,
- нітрити: ГДК 3,3 мг/дм3, ГДС - 311,9 г/год,
- нітрати: ГДК 50 мг/дм3, ГДС 4725 г/год,
- сульфати: ГДК 350 мг/дм3, ГДС - 33075 г/год,
- хлориди: ГДК 250 мг/дм3, ГДС - 23625 г/год,
- мінералізація: ГДК 1000 мг/дм3, ГДС - 94500 г/год,
- фосфати: ГДК 5,0 мг/дм3, ГДС 472,5 г/год,
- залізо загальне: ГДК 0,3 мг/дм3, ГДС 28,4 г/год,
- СПАР: ГДК 0,5 мг/дм3, ГДС 47,3 г/год,
- нафтопродукти: ГДК 0,3 мг/дм3, ГДС 28,4 г/год.
Однією з умов спеціального водокористування відповідно до дозволу є дотримання вимог водного законодавства, зокрема ст. 44 Водного кодексу України щодо обов?язків водокористування.
Строк дії дозволу на спеціальне водокористування №Укр-Дон5980 від 21.07.2015 встановлений з 21.07.2015 по 01.07.2018.
На підставі Доручення Прем`єр-Міністра України від 07.09.2021 №39200/1/1-21, Доручення Голови Державної екологічної інспекції України від 14.09.2021 № 159, наказу Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 18.10.2021 № 860 «Про проведення позапланової перевірки Лиманського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу», направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 18.10.2021 № 700/21, позивачем в період з 18.10.2021 по 28.10.2021 був проведений позаплановий захід державного нагляду (контролю), під час якого Інспекцією здійснено перевірку інформації про скид зворотних (стічних) вод Лиманського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства КП Компанія «Вода Донбасу» за 2020 рік; відбори проб вод Випуску № 1 (Краснолиманські КОС) р. Сіверський Донець, складені відповідні акти відбору проб води від 22.10.2021 №54, від 25.10.2021 № 59 та протоколи вимірювань від 27.10.2021 №54, від 27.10.2021 №59, які надалі відображені в акті за результатами перевірки.
За результатами проведення перевірки Інспекцією складено Акт проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Лиманським ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» від 28.10.2021 №135-05, за змістом якого зафіксовані порушення Лиманським ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а саме п. 6 ч. 3 ст. 110, п. 3 ст. 44 Водного кодексу України, зокрема:
- на підставі даних первинного обліку підприємства, Лиманського ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» у 2021 році (01.01.2021-25.10.2021) порушені умови дозволу на спеціальне водокористування, а саме: здійснювався скид забруднюючих речовин у р.Сіверський Донець з перевищенням встановлених нормативів гранично допустимої концентрації забруднюючих речовин за наступними показниками: завислі речовини в 1,57 р. (20,7/15); БПК5 в 1,38 р. (3,08/15); азот амонійний у 2,9 р. (5,8/2,0), фосфати в 1,48 р. (7,4/5).
- на підставі акту відбору проб води від 22.10.2021 №54 та протоколу вимірювань від 27.10.2021 №54 встановлено перевищення гранично допустимої концентрації забруднюючих речовин за наступними показниками: азот амонійний у 2,3 р., фосфати у 1,4 р., залізо загальне у 1,3 р., завислі речовини у 1,4 р., БСК5 у 1,5 р.
- на підставі акту відбору проб води від 25.10.2021 № 59 та протоколу вимірювань від 27.10.2021 №59 встановлено перевищення гранично допустимої концентрації забруднюючих речовин за наступними показникам: азот амонійний у 1,6 р., фосфати у 1,4 р., залізо загальне у 1,9 р., завислі речовини у 1,3 р., АПАР у1,1 р.
Вказаний акт за сторони Інспекції підписаний: старшими державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області Контарьовою Н.В. та Зіновою В.В., державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області Курковою Т.В., Лозицьким О.О., Тібабішевою Т.С. Зі сторони КП «Компанія «Вода Донбасу» (Лиманське виробниче управління) акт підписаний: головним інженером Єфановим В.О., інженером з якості Роменською Л.В. , майстром КОС Перевозником А.М. та директором Токарчиком О.І., з зазначенням про наявність зауважень, які додаються та одночасним вказанням, що викладені у приписі факти не відповідають дійсності.
Також в матеріалах справи наявна Інформація щодо скиду зворотних (стічних) вод Лиманського ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» за 2020 рік, відповідно до якої вбачається перевищення підприємством у встановлених нормативів гранично допустимої концентрації забруднюючих речовин під час здійснення скидання забруднюючих речовин до річки Сіверський Донець (Випуску № 1 (Краснолиманські КОС) за такими усередненими показниками: завислі речовини - 25,10 мг/дм3 при затвердженому ГДК 15,0 мг/дм3; БСК5 - 23,73 мг/дм3 при затвердженому ГДК 15,0 мг/дм3; азот амонійний - 5,49 мг/дм3 при затвердженому ГДК 2,0 мг/дм3; фосфати - 6,90 мг/дм3, при затвердженому ГДК 5,0 мг/дм3; залізо - 0,35 мг/дм3 при затвердженому ГДК 0,3 мг/дм3.
28.10.2021 Державною екологічною інспекцією у Донецькій області видано Лиманському ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» припис №135-05 на усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, проведеної з 18.10.2021 по 28.10.2021, відповідно до якого зобов`язано, зокрема:
- забезпечити виконання умов дозволу на спеціальне водокористування № Укр-Дон 5980 від 21.07.2015 р., а саме: при скиді з Лиманських каналізаційних очисних споруд у р. Сіверський Донець (випуск 1) дотримуватись затверджених нормативів гранично допустимих концентрацій та гранично допустимого скиду забруднюючих речовин (пункт 2).
Вказаний припис отриманий для виконання директором Лиманського ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» Токарчиком О.І., що підтверджується відповідним підписом останнього. Одночасно припис підписаний директором із зазначенням про наявність зауважень, які додаються та одночасним вказанням, що викладені у приписі факти не відповідають дійсності.
Керуючись приписами Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №389 від 20.07.2009 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за №767/16783 (надалі - Методика), позивачем здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних державі Лиманського ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» внаслідок скиду забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами з перевищенням встановленого нормативу ГДС за контрольний період з 01.01.2020 р. по 31.12.2020 р. на загальну суму 112 485,39 гривні.
Позивач звернувся до відповідача з відповідною претензією № 5-76/21 від 03.12.2021 на суму 112 485,39 гривні, додавши здійснені ним розрахунок збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства України у сфері охорони та раціонального використання водних ресурсів. За змістом претензії позивач вимагав від відповідача відшкодувати завдані ним збитки протягом місяця з дня одержання претензій.
Вказана претензія направлена позивачем на адресу КП «Компанія «Вода Донбасу» (87547, Донецька обл., м.Маріуполь, вул.Митрополитська, буд. 177А) засобами поштового зв`язку АТ «Укрпошта» листом з описом вкладення 09.12.2021.
Доказів надання відповіді чи висловлення заперечень відповідача на вказану претензію, а також оплати вказаних у ній грошових вимог матеріали справи не містять.
Виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне.
Положеннями частини 1 статті 174 ГК України унормовано, що господарські зобов`язання можуть виникати безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акту, що регулює господарську діяльність.
Відносини в галузі охорони навколишнього природного середовища України регулюються Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», водним, земельним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.
Відповідно до ст.5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Згідно із положеннями статті 40 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
Екологічні нормативи встановлюють гранично допустимі викиди та скиди у навколишнє природне середовище забруднюючих хімічних речовин, рівні допустимого шкідливого впливу на нього фізичних та біологічних факторів (ч. 1 ст. 33 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»).
Частиною 1 статті 70 Водного Кодексу України закріплено, що скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
За матеріалами справи встановлено, що КП «Компанія «Вода Донбасу» Краснолиманському ВУВКГ встановлено ліміти скидання забруднюючих речовин (гранично допустимих скидів (ГДС) та фактичних скидів речовин із зворотними (стічними) водами у поверхневі води об`єкту по Випуску № 1 (Краснолиманські КОС) р.Сіверський Донець відповідним дозволом на спеціальне водокористування №Укр-Дон5980 від 21.07.2015 (строк дії - з 21.07.2015 по 01.07.2018).
Відповідно до п. 15 ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» документи дозвільного характеру, видані суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, вважаються такими, що подовжили строк своєї дії на період проведення антитерористичної операції.
У спірний період, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, КП «Компанія «Вода Донбасу» було зареєстровано за адресою «87547, Донецька область, м.Маріуполь, вул.К.Лібкнехта, 177 А». Одночасно м.Маріуполь внесено у перелік населених пунктів, на території яких здійснюється антитерористична операція відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України».
Таким чином, суд вважає подовженим строк дії дозволу на спеціальне водокористування №Укр-Дон5980 від 21.07.2015 виданого Краснолиманському ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» на підставі п.15 ст.4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», відтак на час виникнення спірних правовідносин, відповідач здійснював водокористування на підставі вказаного дозволу.
Положенням пункту 3 частини 1 статті 44 Водного кодексу України закріплений обов`язок водокористувача дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Одночасно водокористувачі зобов`язані здійснювати заходи щодо запобігання скиданню стічних вод чи його припинення, якщо вони, зокрема перевищують гранично допустимі скиди токсичних речовин та містять збудників інфекційних захворювань (п.5 ч.2 ст.70 Водного кодексу України).
Відповідно до ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) є діяльністю уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Одночасно, відповідно пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 № 275, остання є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Суд зазначає, що ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачає наступні заходи державного нагляду (контролю) такі як: планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Відповідно до п.7 Положення про Державну екологічну інспекцію України Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Державна екологічна інспекція у Донецькій області здійснювала свої повноваження з проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в період з 18.10.2021 по 28.10.2021 на підставі Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 02.02.2021 №48. Наразі Державна екологічна інспекція у Донецькій області діє на підставі Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 20.02.2023 №20.
Як встановлено судом з матеріалів справи, Дорученням Державної екологічної інспекції України від 14.09.2021 №159 уповноважено територіальні та міжрегіональні територіальні органи Державної екологічної інспекції України забезпечення організації та здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства підприємствами-забруднювачами водних ресурсів (згідно з переліком, що додається до доручення). Термін виконання доручення встановлений - до 31.12.2021. Відтак, Державна екологічна інспекція у Донецькій області (далі - Інспекція) здійснювала проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в період з 18.10.2021 по 28.10.2021 на підставі Дорученням Державної екологічної інспекції України від 14.09.2021 №159.
Строк дії вказаного доручення охоплює період проведених у цій справі вимірювань, копія наказу наявна в матеріалах справи.
Дослідивши матеріали справи суд встановив, що Інспекцією проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) у період з 18.10.2021 по 28.10.2021, за результатами якого зафіксовано порушення Лиманським ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, зокрема: пункту 3 статті 44 Водного кодексу України - порушення умов дозволу на спеціальне водокористування, шляхом здійснення скидання забруднюючих речовин до річки Сіверський Донець (Випуску № 1 (Краснолиманські КОС) з перевищенням встановлених нормативів гранично допустимої концентрації забруднюючих речовин:
- завислі речовини в 1,57 р. (20,7/15); БПК5 в 1,38 р. (3,08/15); азот амонійний у 2,9 р. (5,8/2,0), фосфати у 1,48 р. (7,4/5) (встановлено на підставі даних первинного обліку підприємства Лиманським ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» у 2021 році (період з 01.01.2021-25.10.2021);
- азот амонійний в 2,3 р., фосфати в 1,4 р., залізо загальне в 1,3 р., завислі речовини у 1,4 р., БСК5 у 1,5 р. (встановлено на підставі акту відбору проб води від 22.10.2021 №54 та протоколу вимірювань від 27.10.2021 №54);
- азот амонійний у 1,6 р., фосфати в 1,4 р., залізо загальне у 1,9 р., завислі речовини в 1,3 р., АПАР у 1,1 р. (встановлено на підставі акту відбору проб води від 25.10.2021 № 59 та протоколу вимірювань від 27.10.2021 №59).
Суд зазначає, що з Інформації щодо скиду зворотних (стічних) вод Лиманського ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» вбачається перевищення підприємством у 2020 році встановлених нормативів гранично допустимої концентрації забруднюючих речовин під час здійснення скидання забруднюючих речовин до річки Сіверський Донець (Випуску №1 (Краснолиманські КОС) за такими усередненими показниками: завислі речовини - 25,10 мг/дм3 при затвердженому ГДК 15,0 мг/дм3; БСК5 - 23,73 мг/дм3 при затвердженому ГДК 15,0 мг/дм3; азот амонійний - 5,49 мг/дм3 при затвердженому ГДК 2,0 мг/дм3; фосфати - 6,90 мг/дм3, при затвердженому ГДК 5,0 мг/дм3; залізо - 0,35 мг/дм3 при затвердженому ГДК 0,3 мг/дм3.
Таким чином, у 2020 році Лиманського ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» допущено порушення пункту 3 статті 44 Водного кодексу України, а саме - порушення умов дозволу на спеціальне водокористування, шляхом здійснення скидання забруднюючих речовин до річки Сіверський Донець (Випуску № 1 (Краснолиманські КОС) з перевищенням встановлених нормативів гранично допустимої концентрації забруднюючих речовин за такими показниками: завислі речовини - в 1,67 р.; БСК5 - в 1,582 р.; азот амонійний - в 2,745 р.; фосфати - 1,38 р.; залізо - 1,167 р.
За результатами заходу Інспекцією складено відповідний Акт проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Лиманським ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» від 28.10.2021 №135-05.
Також за результатами заходу Державною екологічною інспекцією у Донецькій області видано Лиманському ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» припис №135-05 від 28.10.2021 на усунення порушень природоохоронного законодавства виявлених під час позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, проведеної з 18.10.2021 по 28.10.2021, за змістом якого, зокрема, зобов`язано:
- забезпечити виконання умов дозволу на спеціальне водокористування № Укр-Дон 5980 від 21.07.2015, а саме: при скиді з Лиманських каналізаційних очисних споруд до річки Сіверський Донець (випуск 1) дотримуватись затверджених нормативів гранично допустимих концентрацій та гранично допустимого скиду забруднюючих речовин (пункт 2).
Окремо суд зазначає, що акт та припис підписані директором Лиманського ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» Токарчиком О.І., з зазначенням про наявність зауважень, які додаються до вказаних документів та одночасним вказанням, що викладені у приписі факти не відповідають дійсності.
Разом з тим, матеріали справи не містять висловлених директором Лиманського ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» Токарчиком О.І. зауважень, так само як і доказів оскарження Лиманським ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» виданого припису №135-05 від 28.10.2021.
Враховуючи викладене у своїй сукупності суд дійшов висновку, що матеріалами справи підтверджено факт порушення Лиманським ВУВКГ КП «Компанія «Вода Донбасу» умов дозволу на спеціальне водокористування № Укр-Дон 5980 від 21.07.2015 р. в частині здійснення скидання забруднюючих речовин до річки Сіверський Донець з перевищенням встановлених нормативів гранично допустимої концентрації забруднюючих речовин в період з 01 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року, внаслідок чого порушено законодавство про охорону і раціональне використання водних ресурсів та завдано шкоду державі.
Відповідно до ст.20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» Держекоінспекція має право пред`являти претензії про відшкодування збитків і втрат, заподіяних внаслідок порушення природоохоронного законодавства.
Порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, визначено Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженою наказом Мінприроди України від 20.07.2009 №389, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за №767/16783.
Згідно із Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №389 від 20.07.2009 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за №767/16783, позивачем здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних державі КП «Компанія «Вода Донбасу» внаслідок скиду зворотних вод в річку Сіверський Донець з перевищенням гранично допустимих скидів забруднюючих речовин у природний водний об`єкт за період з 01 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року - у розмірі 112 485,39 гривні.
Доказів відшкодування вказаних збитків відповідачем матеріали справи не містять.
Під час розгляду справи заперечень щодо здійсненого позивачем розрахунку так само як і контррозрахунку відповідачем до суду не надано.
Перевіривши наданий позивачем розрахунок збитків, суд дійшов висновку, що він відповідає вимогам Методики, виконаний згідно з встановленими нормативними вимогами, є арифметично правильним та відповідає фактичним обставинам справи.
Статтею 66 Конституції України встановлений обов`язок кожного не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ними збитки.
Одночасно положення п.8 ч.2 ст.16 Цивільного кодексу України визначає відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди одним із способів захисту цивільних прав та інтересів.
Особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування (ст. 22 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ч.1 ст. 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Одним із видів економічних заходів забезпечення охорони навколишнього природного середовища є відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища (пункт «е» ст. 41 «Про охорону навколишнього природного середовища»).
Відповідно до ч. 3 ст. 110 Водного кодексу України відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у забрудненні та засміченні вод; введенні в експлуатацію підприємств, комунальних та інших об`єктів без очисних споруд чи пристроїв належної потужності; 6) недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.
Крім того, норми Водного кодексу України також містять положення щодо відшкодування збитків завданих порушенням водного законодавства, а саме відповідно до статті 111 Кодексу підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Відшкодування збитків, завданих внаслідок порушень водного законодавства, не звільняє винних від збору за спеціальне водокористування, а також від необхідності здійснення заходів щодо ліквідації шкідливих наслідків. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов`язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.
Відтак, чинним законодавством встановлено самостійні підстави для відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Одночасно суд враховує правові висновки викладені у постанові Вищого господарського суду України від 14.10.2014 у справі №906/249/14 в якій зазначено, що враховуючи вимоги статей 1166, 1172 Цивільного кодексу України, у спорі про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, слід виходити з презумпції вини правопорушника.
Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди передбачено у статті 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (ч.1 ст.1166 ЦК України).
За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність позовних вимог Державної екологічної інспекції у Донецькій області про стягнення з КП «Компанія «Вода Донбасу» збитків у розмірі 112 485,39 гривні, а отже і про їх задоволення.
Згідно положень ст.42 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» в Україні фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища здійснюється за рахунок Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ та організацій, фондів охорони навколишнього природного середовища, добровільних внесків та інших коштів.
Для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища. Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища утворюються у складі бюджету Автономної Республіки Крим та відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок: за рахунок, зокрема, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством (ст.47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»).
Пункт 7 ч. 3 ст. 29 Бюджетного Кодексу України визначає, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67-1 цього Кодексу) є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.
Одночасно п.4 ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного Кодексу України встановлено, що до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать: 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до бюджетів місцевого самоврядування (крім бюджетів міст Києва та Севастополя) - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.
Главою 11 Порядку організації роботи органів Державної казначейської служби України у процесі казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затв. наказом Державної казначейської служби України №128 від 09.08.2013, передбачено, що платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону про Державний бюджет України розподіляються між державним та місцевим бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в Казначействі на ім?я відповідного органу Казначейства за субрахунком 3331 «Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами» Плану рахунків (далі - рахунок 3331) у розрізі територій та кодів класифікації доходів бюджету. Після розподілу кошти у відповідних обсягах засобами програмного забезпечення шляхом формування меморіальних документів перераховуються за призначенням на відповідні рахунки.
Отже, збитки, завдані державі порушенням вимог природоохоронного законодавства, що стягнуті з відповідача цим рішенням, підлягають зарахуванню до місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища Лиманської міської ради (повноваження якої на т.ч. здійснює Лиманська міська військова адміністрації Краматорського району Донецької області) (за місцем вчинення правопорушення) з наступним автоматичним розподілом між бюджетами відповідних рівнів: до спеціального фонду Державного бюджету України в розмірі 33 745,62 гривні грн, що становить 30% загальної суми збитків, обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької обласної державної адміністрації (на т.ч. Донецької обласної військової адміністрації) в розмірі 22 497,08 гривні, що становить 20% загальної суми збитків, спеціального фонду охорони навколишнього природного середовища Лиманської міської ради (повноваження якої на т.ч. здійснює Лиманська міська військова адміністрації Краматорського району Донецької області) в розмірі 56 242,69 гривні, що становить 50% загальної суми збитків.
Судовий збір відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про судовий збір», судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. Підпунктом 1 пункту 2 частини 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру ставка судового збору складає 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
За приписами ч. 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір», при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Таким чином, за подання даного позову позивач мав сплатити судовий збір у розмірі 2422, 40 грн., проте, судовий збір сплачено позивачем у розмірі 3028 грн, що на 605,60 грн більше ніж встановлено законом.
Отже, суд покладає на відповідача витрати зі сплати судового збору у встановленому законом розмірі - 2422,40 грн.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 42, 46, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 236-241,248,252 Господарського процесуального кодексу України, суд-
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Державної екологічної інспекції у Донецькій області до Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» про стягнення 112 485,39 гривні задовольнити.
Стягнути з Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» (85307, Донецька область, місто Покровськ, вул.Захисників України, буд. 11; код ЄДРПОУ 00191678) збитки в сумі 112 485,39 гривні (сто дванадцять тисяч чотириста вісімдесят п`ять гривні 39 коп.), код отримувача (ЄДРПОУ) 37967785, КБК 24062100 - Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, до: спеціального фонду Державного бюджету України в сумі 33 745,62 гривні (тридцять три тисячі сімсот сорок п`ять гривні 62 копійок), що становить 30% загальної суми збитків; обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 00022473) в сумі 22 497,08 гривні (двадцять дві тисячі чотириста дев`яносто сім гривні 08 копійок), що становить 20% загальної суми збитків; фонду охорони навколишнього природного середовища Лиманська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області (ЄДРПОУ 44739726) в сумі 56 242,69 гривні (п`ятдесят шість тисяч двісті сорок дві гривні 69 копійок), що становить 50% загальної суми збитків.
Стягнути з Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» (85307, Донецька область, місто Покровськ, вул.Захисників України, буд. 11; код ЄДРПОУ 00191678) на користь Державної екологічної інспекції у Донецькій області (85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Петровського, буд. 18 А; код ЄДРПОУ 38034476) витрати по сплаті судового збору в розмірі 2422,40 гривні.
Після набрання рішенням законної сили видати наказ в установленому порядку.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги до Східного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного рішення.
Повне рішення складено та підписано 31.12.2024.
Суддя О.О. Кучерява
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2024 |
Оприлюднено | 02.01.2025 |
Номер документу | 124185252 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Кучерява Оксана Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні