ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/5410/24
01 січня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Дерех Н.В.
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" (надалі, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (надалі, відповідач - 1), Державної податкової служби України (надалі, відповідач - 2), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682983/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №25 від 01.01.2024 складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №25 від 01.01.2024, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання на реєстрацію, визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682979/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №26 від 02.01.2024 складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №26 від 02.01.2024, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання на реєстрацію, визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682984/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №27 від 03.01.2024 складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №27 від 03.01.2024, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання на реєстрацію, визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682978/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №54 від 16.01.2024 складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №54 від 16.01.2024, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання на реєстрацію, визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682981/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №55 від 17.01.2024 складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №55 від 17.01.2024, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання на реєстрацію, визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682980/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №56 від 18.01.2024 складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №56 від 18.01.2024, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання на реєстрацію, визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682982/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №57 від 19.01.2024 складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №57 від 19.01.2024, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання на реєстрацію, визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682986/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №35 від 31.01.2024 складеної Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №35 від 31.01.2024, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання на реєстрацію, визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682987/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №43 від 31.01.2024 складеної Товариством з обмеженою відповідальністю АВАКС ПРОФ в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №43 від 31.01.2024, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що платником було сформовано та надіслано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (надалі ЄРПН) податкові накладні №25 від 01.01.2024, №26 від 02.01.2024, №27 від 03.01.2024, №54 від 16.01.2024, №55 від 17.01.2024, №56 від 18.01.2024, №57 від 19.01.2024, №35 від 31.01.2024, №43 від 31.01.2024. Проте, реєстрація таких податкових накладних зупинена з підстави відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Позивач вказав, що надав до комісії регіонального рівня усі належні документи, проте комісією прийняті рішення про відмову у реєстрації вказаних податкових накладних з підстав ненадання платником податку документів. Вважає, що такі рішення комісії є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки платником податків виконано у повному обсязі обов`язок надання документів, а оскаржувані рішення не містять жодних обґрунтувань щодо підстав для відмови у реєстрації.
Ухвалою суду від 09.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
Від представника відповідачів на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник, висловивши спільну позицію Головного управління ДПС у Тернопільській області та Державної податкової служби України, позов не визнав, просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначив, що на думку відповідачів, не зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної переліку документів необхідних для реєстрації податкової накладної, за умови, що такий чітко визначений у Порядку №520, не є достатньою підставою вважати, що податковий орган не дотримався вимог Порядку №1165 та даний факт не впливає на правомірність оскаржуваного рішення. Долучені документи на переконання Комісії ДПС, не були достатніми для підтвердження та розкриття суті, внутрішньої сторони господарської операції, на виконання якої складені спірні податкові накладні. Вважає, що контролюючий орган при винесені оскаржуваних рішень діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження надано, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно та своєчасно, а оскаржуване рішення є таким, що не підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 27.09.2024 постановлено відмовити в задоволенні заяви представника Головного управління ДПС у Тернопільській області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Також, ухвалою суду від 27.09.2024 постановлено відмовити у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Тернопільській області про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.
10.10.2024 та 12.11.2024 від представника Головного управління ДПС у Тернопільській області на адресу суду надійшли додаткові пояснення, в яких заперечив проти позовних вимог, просив відмовити у задоволенні позову повністю.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" зареєстроване як суб`єкт господарювання 30.09.2010 та є платником податку на додану вартість. Основним видом діяльності підприємства є "Будівництво житлових і нежитлових будівель" (КВЕД 41.20).
13.01.2023 між ТОВ "АВАКС ПРОФ" та ТОВ "АЗА ТЕРНОПІЛЬ" було укладено договір №13/23, яким ТОВАВАКС ПРОФ, як постачальник, зобов`язувався протягом дії даного договору поставити та передати у власність товарно-матеріальні цінності за цінами , в асортименті, кількості, що узгоджуються Сторонами в рахунках та/або видаткових накладних та/або специфікація, а покупець зобов`язується прийняти товар і оплатити його на умовах установлений даним договором.
На підставі вищевказаного договору 01.01.2024 ТОВ "АВАКС ПРОФ" поставило ТОВ "АЗА ТЕРНОПІЛЬ", субпісок на суму 38487,34 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 6414,56 грн, що підтверджується видатковою накладною №РН-0000010 від 01.01.2024.
Також, 02.01.2024 ТОВ "АВАКС ПРОФ" поставило ТОВ "АЗА ТЕРНОПІЛЬ", субпісок на суму 38236,16 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 6372,69 грн, що підтверджується видатковою накладною №РН-0000011 від 02.01.2024.
Крім того, 03.01.2024 ТОВ "АВАКС ПРОФ" поставило ТОВ "АЗА ТЕРНОПІЛЬ", субпісок на суму 30689,28 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 5114,88 грн, що підтверджується видатковою накладною № РН-0000012 від 03.01.2024 року.
16.01.2024 ТОВ "АВАКС ПРОФ" поставило ТОВ АЗА ТЕРНОПІЛЬ, субпісок на суму 46725,12грн. в т.ч. ПДВ 20% - 7787,52 грн, що підтверджується видатковою накладною №РН-0000020 від 16.01.2024.
17.01.2024 ТОВ "АВАКС ПРОФ" поставило ТОВ "АЗА ТЕРНОПІЛЬ", субпісок на суму 46725,12 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 7787,52 грн, що підтверджується видатковою накладною №РН-0000021 від 17.01.2024 року.
18.01.2024 ТОВ "АВАКС ПРОФ" поставило ТОВ "АЗА ТЕРНОПІЛЬ", субпісок на суму 46115,84 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 7685,97грн, що підтверджується видатковою накладною №РН-0000022 від 18.01.2024.
19.01.2024 ТОВ "АВАКС ПРОФ" поставило ТОВ "АЗА ТЕРНОПІЛЬ", субпісок на суму 35875,84 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 5979,31 грн, що підтверджується видатковою накладною №РН-0000023 від 19.01.2024.
ТОВ "АВАКС ПРОФ" від ТОВ "АЗА ТЕРНОПІЛЬ" отримало оплату за поставку вищевказаного товару шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок ТОВ "АВАКС ПРОФ", що підтверджується інформаційними повідомленнями про зарахування коштів №109, №110, №111, №112, №113, № 114, №115 від 16.02.2024.
Транспортування (перевезення) товару від вантажовідправника ТОВ "АВАКС ПРОФ" автомобільним перевізником ТОВ "АВАКС ПРОФ" вантажоодержувачу ТОВ "АЗА ТЕРНОПІЛЬ" по маршруту м.Тернопіль - с.Берегове , Львівська обл. здійснювалось згідно ТТН.
Позивачем, за наслідками господарських взаємовідносин із ТОВ «АЗА ТЕРНОПІЛЬ» (код ЄДРПОУ 42544175) складено та подано для реєстрації в ЄРПН податкові накладні:
-№35 від 31.01.2024р. на загальну суму 24206,50грн. в т.ч. ПДВ 4034,42 грн., номенклатура господарської операції оренда приміщень;
-№55 від 17.01.2024р. на загальну суму 46725,12грн. в т.ч. ПДВ 7787,52 грн., номенклатура господарської операції субпісок;
-№26 від 02.01.2024р. на загальну суму 38236,16грн. в т.ч. ПДВ 6372,69 грн., номенклатура господарської операції субпісок;
-№57 від 19.01.2024р. на загальну суму 35875,84грн. в т.ч. ПДВ 5979,31 грн., номенклатура господарської операції субпісок;
-№56 від 18.01.2024р. на загальну суму 46115,84грн. в т.ч. ПДВ 7685,97 грн., номенклатура господарської операції субпісок;
-№27 від 03.01.2024р. на загальну суму 30689,28грн. в т.ч. ПДВ 5114,88 грн., номенклатура господарської операції оренда приміщень;
-№54 від 16.01.2024р. на загальну суму 46725,12грн. в т.ч. ПДВ 7787,52 грн., номенклатура господарської операції субпісок;
-№25 від 01.01.2024р. на загальну суму 38487,34грн. в т.ч. ПДВ 6414,56 грн., номенклатура господарської операції субпісок;
-№43 від 31.01.2024р. на загальну суму 8697,00грн. в т.ч. ПДВ 1449,50 грн., номенклатура господарської операції послуги автоперевезення.
Відповідно до отриманих позивачем квитанцій від 05.02.2024, 15.02.2024, 16.02.2024, реєстрацію податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України. Зазначено, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Позивачем подані повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 21.02.2024, 22.02.2024.
Комісією ГУ ДПС в Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 27.02.2024, прийняті повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №10625543/37306789, №10625550/37306789, №10625549/37306789, №10625547/37306789, №10625548/37306789, №10625546/37306789, №10625560/37306789, №10625558/37306789, №10625545/37306789.
Згідно вказаних повідомлень, у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування.
04.03.2024 та 05.03.2024 позивачем подані повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Комісією Головного управління ДПС в Тернопільській області прийняті рішення:
від 07.03.2024 №10682983/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №25 від 01.01.2024;
від 07.03.2024 №10682979/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №26 від 02.01.2024;
від 07.03.2024 №10682984/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №27 від 03.01.2024;
від 07.03.2024 №10682978/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №54 від 16.01.2024;
від 07.03.2024 №10682981/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №55 від 17.01.2024;
від 07.03.2024 №10682980/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №56 від 18.01.2024;
від 07.03.2024 №10682982/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №57 від 19.01.2024;
від 07.03.2024 №10682986/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №35 від 31.01.2024;
від 07.03.2024 №10682987/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №43 від 31.01.2024,
у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
У вказаних рішеннях у графі Додаткова інформація не вказано жодної інформації.
Не погоджуючись з рішеннями відповідача-1 про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України у відповідній редакції (далі ПК України).
Відповідно до пунктів а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10. цієї правової норми передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів / послуг платник податку продавець товарів / послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2021 року № 378) (далі Порядок № 1246).
Відповідно до пункту 12 цього Порядку, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Пунктами 13, 15 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу 10), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На реалізацію наведеної бланкетної норми Кабінетом Міністрів України 11 грудня 2019 року прийнято постанову №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою серед іншого затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 4 цього Порядку, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
За приписами пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як установлено судом та підтверджується матеріалами справи, підставою для зупинення реєстрації спірних податкових накладних слугувало те, що вони відповідають вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
У Додатку 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, пункт 8 передбачає, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Разом з тим, суд звертає увагу, що пункт 8 Критерії ризиковості платника податку на додану вартість доповнено абзацом згідно з Постановою КМ України №1428 від 23.12.2022 наступного змісту: "Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС".
Суд зазначає, що будь-яких доказів віднесення позивача до ризикового платника податку на додану вартість у розумінні пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку контролюючим органом не представлено, а судом не здобуто.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 із змінами, внесеними наказом від 12 січня 2023 року №19, який набрав чинності 08 березня 2023 року, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).
Пунктом 2 цього Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II ПК України.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Законів України Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261) (пункти 6, 7 Порядку № 520).
Згідно з вимогами пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II ПК України, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II ПК України, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як убачається зі змісту спірних рішень, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної, підставою для його прийняття зазначено, що платником податку не надано/частково надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Як зазначено вище, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів підпункту б) пункту 187.1 ст. 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
При цьому, відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
З огляду на викладене, саме на виконання вимог ПК України позивач склав податкові накладні датою оформлення документа, що засвідчує факт поставки платником податку.
При цьому, з матеріалів справи слідує та не заперечується відповідачем, що позивачем у межах встановлених строків було надано контролюючому органу пояснення, до яких долучено копії документів, зокрема:
- щодо податкової накладної №43 від 31.01.2024: 1.Договір від 02.01.2023 із ТОВ «АЗА Тернопіль»; 2. ТТН від 31.01.2024 №452; 3.Договір №2 від 02.01.2024 із ТОВ «Магістр-Д»; 4.Видаткова накладна ТОВ«Магістр-Д» від 29.01.2024; 5. Акт №ОУ-0000106. Також, на вимогу Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області ТОВ «АВАКС ПРОФ» 04 березня 2024 року подано Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів разом із такими додатками: 1.Платіжна інструкція від 09.01.2024 (проплата за диз.паливо); 2. Пояснення; 3.Платіжна інструкція від 04.03.2024 (проплата за надані послуги по перевезенню); 4.Акт звірки взаємних розрахунків з ТОВ «Магістр-Д»;
- щодо податкової накладної №35 від 31.01.2024: 1. Акт №ОУ-0000111 здачі-прийняття робіт; 2. Пояснення; 3. Договір оренди №3/12-23 від 01.12.2023р. із ТОВ «АЗА Тернопіль». Також, На вимогу Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області ТОВ «АВАКС ПРОФ» 04 березня 2024 року подано Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів разом із такими додатками: 1. Декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2024 рік; 2. Пояснення; 3. Платіжна інструкція за послугу оренди приміщення; 4. Відомості з державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- щодо податкової накладної №55 від 17.01.2024: 1. Видаткова накладна №РН-0000021 від 17.01.2024; 2.Реєстр товарно-транспорнтних накладних за 17.01.2024 та ТТН №№111, 112,113,114,115,116; 3. Видаткова накладна №РН-0000160 від 23.09.2023; 4. Договір поставки №13/23 від 13.01.2023; 5. Пояснення. Також, На вимогу Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області ТОВ «АВАКС ПРОФ» 05 березня 2024 року подано Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів разом із такими додатками: 1.Пояснення; 2. Інформаційне повідомлення прозарахування коштів №111; 3. Подорожні листи ; 4. Платіжна інструкція від ТОВ «АВАКС ПРОФ» проплата за пісок дорожній від 07.10.2019; 5. Договір із ТОВ « 1000 Дрібниць ЛТД» від 20.02.2019; 6. Договір № 6 купівлі продажу нафтопродуктів; 7. Видаткова накладна №252 від 17.01.2024; 8. Акт звірки взаємних розрахунків №91 від 04.03.2024 між ТОВ «Магістр-Д». 9.Платіжна інструкція №160 від 12.01.2024, №144 від 11.01.2024, №114 від 10.01.2024, №77 від 05.01.2024;
- щодо податкової накладної №26 від 02.01.2024: 1. Пояснення; 2. Договір поставки №13/23 від 13.01.2023; 3. Реєстр товарно-транспорнтних накладних за 02.01.2024 та ТТН №№31, 32, 33, 34, 35; 4. Видаткова накладна №РН-0000160 від 23.09.2023; 5. Видаткова накладна №РН-0000011 від 02.01.2024. Також, на вимогу Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області ТОВ «АВАКС ПРОФ» 05 березня 2024 року подано Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів разом із такими додатками: 1. Платіжні інструкції від ТОВ «АВАКС ПРОФ» проплата за паливо за січень 2024 року; 2. Видаткова накладна №7127 від 29.12.2023 (паливо дизельне); 3. Подорожні листи; 4. Інформаційне повідомлення про зарахування коштів №113; 5.Платіжна інструкція №4038; 6. Договір № 6 купівлі продажу нафтопродуктів; 7. Пояснення; 8. Акт звірки взаємних розрахунків №91 від 04.03.2024 між ТОВ «Магістр-Д»; 9.Договір із ТОВ «1000 Дрібниць ЛТД» від 20.02.2019;
- щодо податкової накладної №57 від 19.01.2024: 1. Пояснення; 2. Договір поставки №13/23 від 13.01.2023; 3. Реєстр товарно-транспорнтних накладних за 19.01.2024 та ТТН №№123, 124, 125, 126, 127; 4. Видаткова накладна №РН-0000160 від 23.09.2023; 5. Видаткова накладна №РН-0000023 від 19.01.2024. Також, на вимогу Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області ТОВ «АВАКС ПРОФ» 05 березня 2024 року подано Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів разом із такими додатками: 1. Інформаційне повідомлення про зарахування коштів №109; 2. Акт звірки взаємних розрахунків №91 від 04.03.2024 між ТОВ «Магістр-Д»; 3. Договір № 6 купівлі продажу нафтопродуктів; 4. Платіжна інструкція №4038; 5. Договір із ТОВ « 1000 Дрібниць ЛТД» від 20.02.2019. 6. Видаткова накладна від 19.01.2024 (паливо дизельне); 7. Подорожні листи ; 8. Пояснення; 9. Платіжні інструкції від ТОВ «АВАКС ПРОФ» проплата за паливо за січень 2024 року;
- щодо податкової накладної №56 від 18.01.2024: 1. Пояснення; 2. Реєстр товарно-транспортних накладних за 18.01.2024 та ТТН №№117, 118, 119, 120, 121, 122; 3. Договір поставки №13/23 від 13.01.2023; 4. Видаткова накладна №РН-0000160 від 23.09.2023; 5. Видаткова накладна №РН-0000022 від 18.01.2024. Також, на вимогу Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області ТОВ «АВАКС ПРОФ» 05 березня 2024 року подано Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів разом із такими додатками: 1. Платіжна інструкція №4038; 2. Пояснення; 3. Платіжні інструкції від ТОВ «АВАКС ПРОФ» проплата за паливо за січень 2024 року; 4. Договір № 6 купівлі продажу нафтопродуктів; 5. Акт звірки взаємних розрахунків №91 від 04.03.2024 між ТОВ «Магістр-Д»;6. Інформаційне повідомлення про зарахування коштів №110; 7. Договір із ТОВ « 1000 Дрібниць ЛТД» від 20.02.2019. 8. Видаткова накладна від 18.01.2024 (паливо дизельне); 9. Подорожні листи ;
- щодо податкової накладної №27 від 03.01.2024: 1. Пояснення; 2. Видаткова накладна №РН-0000160 від 23.09.2023; 3. Реєстр товрно-транспорнтних накладних за 03.01.2024 та ТТН №№36, 27, 38, 39; 4. Договір поставки №13/23 від 13.01.2023; 5. Видаткова накладна №РН-0000012 від 03.01.2024. Також, на вимогу Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області ТОВ «АВАКС ПРОФ» 05 березня 2024 року подано Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів разом із такими додатками: 1. Подорожні листи ; 2. Платіжні інструкції від ТОВ «АВАКС ПРОФ» проплата за паливо за січень 2024 року; 3. Платіжна інструкція №4038; 4. Договір із ТОВ « 1000 Дрібниць ЛТД» від 20.02.2019; 5. Акт звірки взаємних розрахунків №91 від 04.03.2024 між ТОВ «Магістр-Д»; 6. Інформаційне повідомлення про зарахування коштів №114; 7. Пояснення; 8. Договір № 6 від 02.01.2021 купівлі продажу нафтопродуктів; 9. Видаткова накладна від 03.01.2024 (паливо дизельне);
- щодо податкової накладної №54 від 16.01.2024: 1. Пояснення; 2. Видаткова накладна №РН-0000160 від 23.09.2023; 3. Реєстр товарно-транспорнтних накладних за 16.01.2024 та ТТН №№105, 106, 107, 108, 109, 110; 4. Договір поставки №13/23 від 13.01.2023; 5. видаткова накладна №РН-0000020 від 16.01.2024. Також, на вимогу Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області ТОВ «АВАКС ПРОФ» 05 березня 2024 року подано Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів разом із такими додатками: 1. Договір № 6 від 02.01.2021 купівлі продажу нафтопродуктів; 2. Платіжна інструкція №4038; 3. Подорожні листи ; 4. Платіжні інструкції від ТОВ «АВАКС ПРОФ» проплата за паливо за січень 2024 року; 5. Договір із ТОВ « 1000 Дрібниць ЛТД» від 20.02.2019; 6. Акт звірки взаємних розрахунків №91 від 04.03.2024 між ТОВ «Магістр-Д»; 7. Інформаційне повідомлення про зарахування коштів №111; 8. Пояснення; 9. Видаткова накладна від 16.01.2024 (паливо дизельне);
- щодо податкової накладної №25 від 01.01.2024: 1. Пояснення; 2. Видаткова накладна №РН-0000160 від 23.09.2019; 3. Реєстр товарно-транспортних накладних за 01.01.2024 та ТТН №№26, 27, 28, 29, 30. 4. Договір поставки №13/23 від 13.01.2023; 5. Видаткова накладна №РН-0000010 від 01.01.2024. Також, на вимогу Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області ТОВ «АВАКС ПРОФ» 05 березня 2024 року подано Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів разом із такими додатками: 1. Договір № 6 від 02.01.2021 купівлі продажу нафтопродуктів; 2. Платіжна інструкція №4038; 3. Подорожні листи; 4. Платіжні інструкції від ТОВ «АВАКС ПРОФ» проплата за паливо за січень 2024 року; 5. Договір із ТОВ « 1000 Дрібниць ЛТД» від 20.02.2019. 6. Акт звірки взаємних розрахунків №91 від 04.03.2024 між ТОВ «Магістр-Д»; 7. Інформаційне повідомлення про зарахування коштів №112; 8. Пояснення;9. Видаткова накладна від 0201.2024 (паливо дизельне).
При розгляді даної справи суд враховує правові позиції Верховного Суду у постанові від 07 грудня 2022 року по справі № 500/2237/20:
Верховний Суд звертає увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Додатково суд зауважує, що зазначені у повідомленні комісії документи не впливають на правомірність складення платником податків податкової накладної, реєстрація якої була зупинена, оскільки не підтверджують та не спростовують першої події, з існуванням якої приписи Податкового кодексу України пов`язують виникнення у платника обов`язку скласти та зареєструвати податкову накладну.
Суд також зазначає, що контролюючим органом не було чітко зазначено, які саме документи необхідно надати платнику податків.
У постанові Верховного Суду від 25 червня 2019 року у справі №1940/1950/18 висловлена правова позиція, відповідно до якої зупинення реєстрації податкової накладної без чіткого визначення переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, не дало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів, а тому, враховуючи норми статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, позивач скористався наданим йому правом довести належними і допустимими доказами заявлені ним позовні вимоги у суді.
Верховний Суд у своїй постанові від 03 червня 2021 року по справі 2040/7098/18 Зробив наступний правовий висновок, - Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискрецїї - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача, що і було зроблено судами попередніх інстанцій.
Верховний Суд у постанові від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 зазначив, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необгрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 14.12.2022 у справі № 560/11825/21.
Відтак, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення шляхом визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії Головного управління ДПС України у Тернопільській області Комісії Головного управління ДПС України у Тернопільській області.
Крім цього, відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з пунктом 19 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення суду); 3) неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу 10), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду. Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/ розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як установлено судом та підтверджено матеріалами справи, наданих позивачем документів достатньо для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та дотримання гарантій, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати спірну податкову накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що даний позов підлягає до задоволення повністю. Розподіл судових витрат здійснюється у відповідності до ст. 139 КАС України.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682983/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №25 від 01.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №25 від 01.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682979/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №26 від 02.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №26 від 02.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682984/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №27 від 03.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №27 від 03.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682978/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №54 від 16.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №54 від 16.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682981/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №55 від 17.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №55 від 17.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682980/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №56 від 18.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №56 від 18.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682982/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №57 від 19.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №57 від 19.01.2024, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682986/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №35 від 31.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №35 від 31.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Тернопільській області від 07.03.2024 №10682987/37306789 про відмову в реєстрації податкової накладної №43 від 31.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу №43 від 31.01.2024, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Авакс Проф" 13626 (тринадцять тисяч шістсот двадцять шість) грн. 00 коп. сплаченого судового збору.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Авакс Проф" 13626 (тринадцять тисяч шістсот двадцять шість) грн. 00 коп. сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено та підписано 01 січня 2025 року.
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Реквізити учасників справи: позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Авакс Проф" (місцезнаходження: вул. Д. Лук`яновича, 8, м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46001 код ЄДРПОУ 37306789);
відповідачі: Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46003 код ЄДРПОУ:44143637), Державна податкова служба України (місцезнаходження: пл. Львівська, 8, м. Київ,04053 код ЄДРПОУ:43005393).
Головуюча суддяДерех Н.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.01.2025 |
Оприлюднено | 03.01.2025 |
Номер документу | 124189650 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні