Справа № 761/30702/23
Провадження № 3/761/139/2024
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 червня 2024 року суддя Шевченківського районного суду міста Києва Голуб Оксана Анатоліївна, розглянувши матеріали, про притягнення до адміністративної відповідальності,
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , документ, що посвідчує особу ID-карта НОМЕР_1 від 03.12.2021, ідентифікаційний номер НОМЕР_2 директорки ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» (ЄДРПОУ 44803183),
за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, -
В С Т А Н О В И В :
До Шевченківського районного суду міста Києва надійшли матеріали справи про адміністративне правопорушення, складені відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , документ, що посвідчує особу ID-карта НОМЕР_1 від 03.12.2021, ідентифікаційний номер НОМЕР_2 директорки ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» (ЄДРПОУ 44803183), за порушення митних правил, передбаченого ст. 485 МК України.
Як вбачається з протоколу про адміністративне правопорушення від 10 травня 2023 року № 0066/126000/23, у період з 24.01.2023 по 14.02.2023 ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» (код ЄДРПОУ 44803183) з метою експорту до Болгарії товару «насіння соняшнику», загальною вагою (нетто) 1 185 тонн, шляхом електронного декларування подано електронні митні декларації типу «ЕК 10 ДР», які прийнято до митного оформлення і присвоєно реєстраційні номери: від 24.01.2023 № UA500370/2023/000526 та від 14.02.2023 № UA500530/2023/001662.
Згідно з відомостями, наведеними в електронних митних деклараціях, країною походження товару є Україна, виробники - СТОВ «АВАНГАРД» (код ЄДРПОУ 25495830) та ПОСП «ДНІПРО» (код ЄДРПОУ 03754863), ставка мита - пільгова. До митного оформлення подано митні декларації та документи, зазначені в графі 44, зокрема контракти від 18.01.2023 № SFSB18/01/23-1 та від 20.01.2023 № SFSB20/01/23-2, укладені між ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» в особі директора ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) та іноземною компанією «AMICA HOLDING CORP.» (Suite 1, Second Floor, Sound Vision House, Francis Rachel Str.,Victoria, Mahe, Seychelles).
Відповідно до графи 36 електронної митної декларації заявлено код митної преференції «410» - товари, що вивозяться з України відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, стаття 31 Угоди, додаток I-C до глави 1 розділу IV «Торгівля та питання, пов`язані з торгівлею»), тобто застосовано тарифну пільгу по сплаті вивізного мита в 2,7%.
Повна ставка вивізного мита, яке підприємство ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» мало б сплатити в ході проведення операцій з вивезення товару «насіння соняшнику» без застосування преференцій в рамках вільної торгівлі між Україною та ЄС складає 10%.
Директором ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» ОСОБА_1 , як підставу для застосування тарифної пільги, надані сертифікати походження (переміщення) товарів EUR.1 на кожну партію товару.
Для застосування тарифної пільги (преференції) по сплаті вивізного (експортного мита) в рамках вільної торгівлі між Україною та ЄС, товар має бути походженням з України або ЄС та відповідати правилам походження відповідно до Регіональної конвенції про пан-євро середземноморські преференційні правила походження.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку заповнення та видачі митницею сертифіката з перевезення (походження) товару EUR.1, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2021 № 139 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.03.2021 за № 355/35977, сертифікат видається у разі, якщо його потрібно пред`явити як доказ, що товар(и) відповідає(ють) вимогам правил визначення преференційного походження, встановлених Угодами, при застосуванні преференційних ставок вивізного мита.
З метою отримання копій документів, які стали підставою для митного оформлення ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» (код ЄДРПОУ 44803183) товару «насіння соняшнику» в митному режимі експорту, Координаційно-моніторинговою митницею направлено запит до Одеської митниці від 05.04.2023 № 7.9-2/7.9-24-1/7/896.
Згідно з інформацією, зазначеною у листі-відповіді від 18.04.2023 № 7.10-4/28.14-01/7/7265 (вх. № 1316/7-16 від 18.04.2023) одним з документів, які надавались ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» для отримання сертифікатів з перевезення (походження) товару EUR.1, була декларація експортера від 23.01.2023 та від 10.02.2023, де виробниками товару зазначено СТОВ «АВАНГАРД» (код ЄДРПОУ 25495830) та ПОСП «ДНІПРО» (код ЄДРПОУ 03754863).
Також направлено запити від 21.04.2023 № 7.9-2/24-1/13/1108 до СТОВ «АВАНГАРД» (код ЄДРПОУ 25495830) та від 21.04.23 № 7.9-2/24-1/13/1111 до ПОСП «ДНІПРО» (код ЄДРПОУ 03754863) з метою підтвердження або спростування фінансово-господарських взаємовідносин з ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» (код ЄДРПОУ 44803183).
Згідно з отриманими відповідями від 21.04.2023 № 27 (вх. № 1374/13-18 від 21.04.23) - СТОВ «АВАНГАРД» (код ЄДРПОУ 25495830) та від 27.04.2023 № 119 (вх. № 1495/13-18 від 28.04.23) - ПОСП «ДНІПРО» (код ЄДРПОУ 03754863) вказані підприємства не укладали угод з ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» (код ЄДРПОУ 44803183) та не проводили будь-яких фінансово-господарських операцій з постачання товару «насіння соняшнику».
Відповідно до листа Одеської митниці від 28.04.2023 № 7.10-4/28.9/7/8037 (вх. № 1489/7-16 від 28.04.2023), Управлінням адміністрування митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД здійснені розрахунки митних платежів (вивізне мито), які необхідно було б сплатити при вивезенні товару «насіння соняшнику» без застосування преференції за кодом «410» за митними деклараціями від 24.01.2023 № UA500370/2023/000526 та від 14.02.2023 № UA500530/2023/001662.
За наданими розрахунками Управління адміністрування митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Одеської митниці, загальний розмір митних платежів (вивізне мито), які необхідно було б сплатити при вивезенні товару «насіння соняшнику» без застосування преференції за кодом «410» складає 953 697,39 грн., тобто з урахуванням часткової сплати в розмірі 257 498,29 грн., загальна сума, на яку було зменшено розмір митних платежів, становить 696 563,10 грн.
Відповідно до частини 8 статті 257 Митного кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 (зі змінами) «Про затвердження Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа», декларант в гр. 31 має вносити відомості про товар, зокрема зазначає торгівельну марку, виробника товару та найменування країни походження товарів.
Таким чином, встановлено, що з метою митного оформлення товару «насіння соняшнику», загальною вагою нетто 1 185 тонн експортованого до Болгарії, митне оформлення якого здійснено за митними деклараціями: від 24.01.2023 № UA500370/2023/000526 та від 14.02.2023 № UA500530/2023/001662, із зменшенням розміру митних платежів, декларантом ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» (код ЄДРПОУ 44803183) подано митному органу, як підставу для застосування преференційної ставки вивізного мита, що складає 2,7% (повна ставка 10%) сертифікати з перевезення (походження) товарів EUR.1, які видані на основі документів, що містять неправдиві відомості щодо країни походження товарів.
Відповідно до частини 2 статті 459 Митного кодексу України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Згідно з пунктом 43 частини 1 статті 4 Митного кодексу України посадові особи підприємств - керівники та інші працівники підприємств (резиденти та нерезиденти), які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов`язків відповідають за додержання вимог, встановлених цим Кодексом, законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України, укладеними у встановленому законом порядку.
Відповідно до частини 3 статті 65 Господарського кодексу України для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядова рада такого підприємства (у разі її утворення) призначає (обирає) керівника підприємства, який є підзвітним власнику, його уповноваженому органу чи наглядовій раді.
Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами (частини 5 статті 65 Господарського кодексу України).
Відповідно до наявної у митного органу інформації, на момент митного оформлення вказаних товарів ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) обіймала посаду керівника ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» (код ЄДРПОУ 44803183).
Таким чином, керівник ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» (код ЄДРПОУ 44803183) ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ), вчинила дії спрямовані на неправомірне зменшення розміру митних платежів на суму 696 199,10 грн., шляхом подання митному органу документів, а саме сертифікатів з перевезення (походження) товару EUR.1, що видані на підставі документів, що містять неправдиві відомості щодо країни походження товарів, в результаті чого застосовано тарифну пільгу вивізного мита не у відповідності вимогам правил визначення преференційного походження товарів.
У зв`язку з встановленими обставинами, 10.05.2023 Координаційно-моніторинговою митницею у відношенні керівника ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» ОСОБА_1 , складено протокол про порушення митних правил № 0066/126000/23 за ознаками адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.
У судовому засіданні представник Координаційно-моніторингової митниці просила визнати особу виною з підстав, зазначених у протоколі, та застосувати до ОСОБА_1 адміністративне стягнення, встановлене санкцією ст. 485 Митного кодексу України.
В судове засідання ОСОБА_1 не з`явилася, в її інтересах діяв захисник - адвокат Ковташ Д.М., який приймав участь у розгляду справи у режимі ВКЗ. Захисник надав до суду письмові заперечення до протоколу та повідомив, що особа, яка притягується до адміністративної відповідальності заперечує наявність в її діях складу адміністративного правопорушення, вважає вищевказаний протокол про порушення митних правил необґрунтованим, незаконним та таким, що ґрунтується на припущеннях та неперевіреній інформації.
У відповідності до ч. 4 ст. 526 МК України справа про порушення митних правил може бути розглянута за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності за це правопорушення, лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про перенесення розгляду справи.
Враховуючи наявні в матеріалах справи відомості щодо повідомлення ОСОБА_1 про час та місце розгляду справи, а також участь в судовому засіданні її захисника, дана справа може бути розглянута за відсутності особи, яка притягається до відповідальності.
Дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, оцінивши в сукупності зібрані докази, вислухавши думку учасників процесу, суд не знаходить достатніх підстав для визнання особи винною у порушені митних правил, передбачених ст. 485 МК України, виходячи з наступного.
Виходячи з матеріалів справи, 18.01.2023 між ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» (код ЄДРПОУ 44803183; Продавець) та компанією «AMICA HOLDING CORP» (Mahe, Seychelles; Покупець) укладено зовнішньоекономічний контракт № SFSB18/01/23-1 щодо поставки товарів (сільськогосподарської продукції).
На виконання вищезазначеного контракту до Одеської митниці ОСОБА_1 , як декларантом, були подані електронні митні декларації (далі - ЕМД) типу «ЕК10ДР» № UA500370/2023/000526 від 24.01.2023 та № UA500530/2023/001662 від 14.02.2023 для поміщення в митний режим експорту товару «Насіння соняшнику, не подрібнене: у лушпинні чорного кольору, не є насіннєвим матеріалом. Врожаю 2022. Країна виробництва: UA (Україна)» (графа 31 митної декларації).
У графі 34 «Код країни походження» вищезазначеної ЕМД декларантом зазначений відповідно до Переліку кодів країн світу для статистичних цілей, затвердженого наказом Державної служби статистики України від 08.01.2020 № 32 літерний код альфа-2 країни походження товару, описаного в графі 31 митної декларації - UA (Україна).
В графі 36 «Преференція» декларантом зазначений код податкової пільги відповідно до Класифікатора звільнень від сплати вивізного мита, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 № 1011 - «410», який означає «Товари, що вивозяться з України відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони».
Разом з ЕМД № UA500370/2023/000526 від 24.01.2023 декларантом до митниці подано наступні документи (графа 44 МД): зовнішньоекономічний контракт № SFSB18/01/23-1 від 18.01.2023, інвойс № GVS-1/2 від 22.01.2023, коносамент № 1 від 22.01.2023, сертифікат з перевезення (походження) товару форми EUR.1 (Movement certificate) № А500.063722 від 23.01.2023 тощо.
Разом з ЕМД № UA500530/2023/001662 від 14.02.2023 декларантом до митниці подано наступні документи (графа 44 МД): зовнішньоекономічний контракт № SFSB20/01/23-2 від 20.01.2023, інвойс № GSN-1/2 від 10.02.2023, коносамент № 1 від 10.02.2023, сертифікат з перевезення (походження) товару форми EUR.1 (Movement certificate) № А500.065127 від 10.02.2023 тощо.
Товар «Насіння соняшнику» був оформлений Одеською митницею із застосуванням преференції по миту «410» (ставка вивізного мита 2,7%) передбачених Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони та випущений за межі митної території України.
Координаційно - моніторинговою митницею направлено запит до Одеської митниці з метою отримання копій документів, які стали підставою для отримання сертифікатів з перевезення (походження) товару EUR.1 та копії товаросупровідних документів за якими товар «Насіння соняшнику» було оформлено в режимі «експорт».
Згідно відповіді Одеської митниці, одним із документів, які надавались ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» для отримання сертифікатів з перевезення (походження) товару EUR.1 були декларація експортера від 23.01.2023 та від 10.02.2023, у яких вказано що виробником сільськогосподарської продукції є Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю (далі - СТОВ) «АВАНГАРД», код ЄДРПОУ 25495830 та Приватно - орендне сільськогосподарське підприємство (далі - ПОСП) «ДНІПРО», код ЄДРПОУ 03754863.
В рамках перевірки Координаційно - моніторинговою митницею направлено запити від 21.04.2023 за вих. № 7.09-2/24-1/13/1108 та № 7.09-2/24-1/13/1111 до СТОВ «АВАНГАРД» та до ПОСП «ДНІПРО, як до виробників сільськогосподарської продукції, з метою підтвердження або спростування фінансово - господарських взаємовідносин з ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН».
У відповідь на зазначені запити СТОВ «АВАНГАРД» (лист від 21.04.2023 № 27) та ПОСП «ДНІПРО» (лист від 27.04.2023 № 119) повідомили, що угод з ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» останні не укладали та не проводили будь-яких фінансово - господарських операцій з постачання товару «Насіння соняшнику».
На підставі зазначених листів, посадовою особою Координаційно - моніторингової митниці 10.05.2023 року відносно директорки ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» ОСОБА_1 складено протокол про порушення митних правил № 0066/126000/23, за ознаками вчинення порушення митних правил, передбаченого ст. 485 МК України.
Частинами 1, 2 статті 36 Митного кодексу України визначено, що країна походження товару визначається з метою застосування: 1) ставок мита, правил щодо його справляння до товарів, яким надається режим найбільшого сприяння, крім тарифних пільг (преференцій), встановлених міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; 2) заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності; 3) інших заходів відповідно до вимог Світової організації торгівлі, пов`язаних із визначенням країни походження товару. Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю отриманий та/або був підданий останнім економічно обґрунтованим виробничим та технологічним операціям з переробки, що призвели до виробництва нового товару або є важливою стадією виробництва, за умови виконання в цій країні критеріїв достатньої переробки, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з ч. 1, 2, 3 ст. 41 МК України документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару або засвідчена декларація про походження товару, або декларація про походження товару, або сертифікат про регіональне найменування товару. Країна походження товару заявляється (декларується) митному органу шляхом зазначення назви країни походження товару та відомостей про документи, що підтверджують походження товару, у митній декларації, крім випадків, якщо обов`язкове подання оригіналу такого документа для цілей визначення країни походження товару передбачено законами України або міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Сертифікат про походження товару - це документ, який однозначно свідчить про країну походження товару і виданий компетентним органом цієї країни або країни вивезення, якщо у країні вивезення сертифікат видається на підставі сертифіката, виданого компетентним органом у країні походження товару.
Статтею 44 МК України передбачено, що у разі вивезення товарів з митної території України сертифікат про походження товару з України у випадку, якщо це необхідно і відображено в національних правилах країни ввезення чи передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, видається компетентним органом (організацією), уповноваженим на це відповідно до закону, правил походження, встановлених цим Кодексом, або правил походження країни призначення товарів.
Компетентний орган (організація), що видав сертифікат про походження товару з України, зобов`язаний зберігати його копію на паперовому носії або електронний примірник та інші документи, на підставі яких засвідчено походження такого товару з України, не менше 1095 днів від дня його видачі.
Згідно з ч. 1 ст. 278 МК України датою виникнення податкових зобов`язань із сплати мита у разі ввезення товарів на митну територію України чи вивезення товарів з митної території України є дата подання митному органу митної декларації для митного оформлення або дата нарахування такого податкового зобов`язання митним органом у випадках, визначених цим Кодексом та законами України.
Законом України від 16.09.2014 № 1678-VІІ ратифіковано Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами - членами, з іншої сторони (далі - Угода).
Статтею 31 частиною 2 глави 1 розділу ІV Угоди передбачено, що сторони не повинні запроваджувати або зберігати в силі будь-які мита, податки або будь-які інші заходи еквівалентної дії, що накладаються на вивезення товарів або запроваджується у зв`язку з вивезенням товарів на іншу територію.
Пунктами 1 (а), 1 (b) статті 2 розділу ІІ Доповнення І "Визначення поняття "походження товарів" і методів адміністративного співробітництва" до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження передбачено, що з метою імплементації відповідної Угоди наступні продукти вважаються такими, що вироблені в Договірній Стороні при експорті в іншу Договірну Сторону: (a) товари цілком вироблені в певній країні відповідно до Статті 4; (b) товари, отримані в Договірній Стороні, включаючи товари, які не були повністю там вироблені, за умови, що ці матеріали пройшли достатню обробку та переробку в цих Договірних Сторонах відповідно до Статті 5.
Відповідно до пунктів 1, 2 статті 15 розділу V Доповнення І "Визначення поняття "походження товарів" і методів адміністративного співробітництва" до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження товари, що походять з однієї з Договірних Сторін, і ввозяться в інші Договірні Сторони, підпадають під дію цієї Угоди за умови подання одного з таких документів, що підтверджують походження:
(a) сертифікат з перевезення товару EUR.1, зразок якого наведений у Додатку III а;
(b) сертифікат з перевезення товару EUR-MED, зразок якого наведений у Додатку III b;
(c) у випадках, вказаних у Статті 21(1), декларація (надалі іменуватиметься "декларацією походження" або "декларацією походження EUR-MED"), надана експортером до інвойса, повідомлення про доставку чи будь-якого іншого комерційного документа, який описує розглядувані товари достатньо детально для того, щоб їх можна було ідентифікувати. Текст декларації походження наведений у Додатку IV a і b.
Незважаючи на положення пункту 1 товари, що походять з певної країни в розумінні цієї Конвенції, підпадають під положення відповідних угод без необхідності подання будь-яких підтверджень походження, вказаних у пункті 1 цієї Статті.
Пунктами 1, 2, 3, 7 статті 16 розділу V Доповнення І "Визначення поняття "походження товарів" і методів адміністративного співробітництва" до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження визначено, що сертифікат з перевезення товару EUR.1 або EUR-MED має бути виданий митними органами Договірної сторони-експортера на письмову заявку експортера або, під відповідальність експортера, його уповноваженим представником.
Для цього експортер або його уповноважений представник має заповнити сертифікат з перевезення товару EUR.1 або EUR-MED, а також бланк заявки, зразок якої наведений у Додатку III a і b.
Також процедура заповнення та видачі митницею (електронного) сертифіката з перевезення (походження) товару EUR.1 або EUR-MED відповідно до положень Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження передбачена Порядком заповнення та видачі митницею сертифіката з перевезення (походження) товару EUR.1 або EUR-MED, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2021 № 139 (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.03.2021 за № 355/35977).
Пунктом 3 розділу І Порядку заповнення та видачі митницею сертифіката з перевезення (походження) товару EUR.1 або EUR-MED, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2021 № 139 визначено, що сертифікат з перевезення (походження) товару EUR.1 (далі - сертифікат EUR.1) - оригінал паперового документа, що підтверджує статус преференційного походження товару(ів), форму та бланк якого наведено у додатках до Конвенції та Угод.
Згідно з пунктами 1, 2, 3 розділу ІІІ Порядку заповнення та видачі митницею сертифіката з перевезення (походження) товару EUR.1 або EUR-MED, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2021 № 139 сертифікат EUR.1 або EUR-MED видається безоплатно у разі, якщо його потрібно пред`явити як доказ, що товар(и) відповідає(ють) вимогам правил визначення преференційного походження, встановлених Конвенцією або Угодами, у разі застосування преференційних ставок ввізного (вивізного) мита.
Сертифікат EUR.1 або EUR-MED видає посадова особа митниці під час здійснення експорту (реекспорту) товару(ів) за місцем здійснення його (їх) митного оформлення та/або розташування структурного підрозділу митниці, на який покладено функції з видачі сертифіката EUR.1 або EUR-MED, або після експорту (реекспорту) товару(ів) у випадках, встановлених Конвенцією та Угодами, за місцем здійснення митного оформлення товару(ів) та/або розташування структурного підрозділу митниці, на який покладено функції з видачі сертифіката EUR.1 або EUR-MED, або за місцем державної реєстрації експортера.
Для отримання сертифіката EUR.1 або EUR-MED експортер має подати структурному підрозділу митниці, на який покладено функції з видачі сертифіката, такі документи:
письмову або електронну заяву, що містить декларацію від експортера (далі - заява), за формою, визначеною Конвенцією та Угодами;
електронну копію сертифіката EUR.1 або EUR-MED у разі заповнення його машинописом та (за наявності) заповнений відповідно до вимог Конвенції або Угод бланк сертифіката EUR.1 або EUR-MED;
декларацію постачальника (виробника) товарів, що мають преференційний статус походження (додаток 1), та/або декларацію постачальника (виробника) товарів, що не мають преференційного статусу походження (додаток 2), та/або довгострокову декларацію постачальника (виробника) товарів, що мають преференційний статус походження (додаток 3), та/або довгострокову декларацію постачальника (виробника) товарів, що не мають преференційного статусу походження (додаток 4) (далі - декларація), що підтверджують преференційне походження товарів з України відповідно до правил визначення преференційного походження, встановлених Конвенцією та Угодами, та/або їх електронні (скановані) копії.
Пунктами 6, 7 розділу ІІІ Порядку заповнення та видачі митницею сертифіката з перевезення (походження) товару EUR.1 або EUR-MED, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2021 № 139 передбачено, що посадова особа митниці перед видачею сертифіката EUR.1 або EUR-MED перевіряє наявність документів, зазначених у пункті 3 цього розділу, та їх відповідність вимогам Конвенції або Угод, а саме:
формі (технічні характеристики) поданого бланка сертифіката EUR.1 або EUR-MED (за наявності);
правильності заповнення заяви та бланка сертифіката EUR.1 або EUR-MED (за наявності);
наявності відомостей, що містяться в декларації(ях), для підтвердження преференційного походження товару(ів) з України, зазначеного(их) у сертифікаті EUR.1 або EUR-MED.
Рішення про видачу або відмову у видачі сертифіката EUR.1 або EUR-MED приймається у найкоротший строк, але не більше восьми робочих годин після реєстрації письмової заяви у підрозділі митниці, на який покладено функції з видачі сертифіката EUR.1 або EUR-MED, або з часу відправлення посадовою особою митниці на адресу експортера електронного повідомлення про переведення електронної заяви, розміщеної в програмно-інформаційному комплексі автоматизованої системи митного оформлення, у статус «в роботі».
Для отримання сертифікатів з перевезення (походження) товару форми EUR.1 (Movement certificate EUR.1) ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» надало до Одеської митниці декларацію експортера від 23.01.2023 з наступними супровідними документи: зовнішньоекономічний контракт № SFSB18/01/23-1 від 18.01.2023, інвойс № GVS-1/2 від 22.01.2023, Довіреність № 20/01 від 20.01.2023, декларація постачальника від 22.01.2023, коносамент № 1 від 22.01.2023, митна декларація типу «ЕК10РР» № 23UA500370000434U9 від 20.01.2023.
А також, декларацію експортера від 10.02.2023 з наступними супровідними документами: зовнішньоекономічний контракт SFSB20/01/23/23-2 від 20.01.2023, інвойс № GSN-1/2 від 10.02.2023, декларація постачальника від 10.02.2023, коносамент № 1 від 10.02.2023, довіреність № 26/01 від 26.01.2023, митна декларація типу «ЕК10РР» № 23UA500530000841U7 від 29.01.2023, довідка експортера - постачальника № 02/10 від 10.02.2023.
Вищезазначені документи інформують, що сільськогосподарська продукція «Насіння соняшнику» має преференційний статус походження з України відповідно до правил походження в рамках вільної торгівлі з ЄС, оскільки вироблена українськими СТОВ «АВАНГАРД» та ПОСП «ДНІПРО».
З документів, які надані стороною захисту вбачається, що виробником сільськогосподарської продукції є СТОВ «АВАНГАРД» та ПОСП «ДНІПРО», проте прямих поставок товару «Насіння соняшнику» від останніх в адресу ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» не здійснювалось, оскільки продукцію було придбано за участі посередника ТОВ «АГРОФОКУС», на підставі існуючого між останнім товариством та ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» договору поставки № 09/01/23 від 09.01.2023.
Крім того, вказана інформація була відображена у Довідці постачальника - експортера № 02/10 від 10.02.2023, яка подавалась до Одеської митниці разом з іншими супровідними документами, необхідними для отримання Сертифікату з перевезення (походження) товару форми EUR.1 (Movement certificate EUR.1) та яка наявна у матеріалах справи.
Відповідно до вказаної довідки експортера № 02/10 від 10.02.2023 - «Постачальником товару за контрактом № 09/01/23 від 09.01.2023 є ТОВ «АГРОФОКУС» (код ЄДРПОУ 44590422) що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Коблевська, буд. 2/4. Товар було вирощено сільгоспвиробником на території Київської області та має українське походження. Товар куплено постачальником ТОВ «АГРОФОКУС» у наступних підприємств-виробників: ПОСП «ДНІПРО» (код ЄДРПОУ 03754863)».
Згідно довідки експортера № 23/01 від 23.01.2023 - «Постачальником товару за контрактом № 09/01/23 від 09.01.2023 є ТОВ «АГРОФОКУС» (код ЄДРПОУ 44590422) що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Коблевська, буд. 2/4. Товар було вирощено сільгоспвиробником на території Вінницької області та має українське походження. Товар куплено постачальником ТОВ «АГРОФОКУС» у наступних підприємств-виробників: СТОВ «АВАНГАРД» (код ЄДРПОУ 25495830)».
Таким чином, факт українського походження товару «насіння соняшника», що експортувався, підтверджується зазначеними обставинами та документами, що спростовує викладені в протоколі обставини, у зв`язку із чим, суд дійшов висновку, що представниками митного органу не доведено, що інформація про походження товару не відповідає дійсності.
Згідно зі ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Статтею 485 МК України передбачено адміністративну відповідальність за заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.
Склад правопорушення, передбачений статтею 485 МК України обумовлює наявність у діях декларанта особливої мети - неправомірне ухилення від сплати податків та зборів або зменшення їх розміру, та вини у формі прямого умислу, оскільки передбачає необхідність наявності у діях особи спеціальної противоправної мети.
Вказана позиція узгоджується з практикою Верховного Суду (постанови від 10.12.2020 (справа № 569/16120/15-а), від 20.08.2020 (справа № 553/1435/17), від 25.06.2020 (справа № 163/1218/16-а), від 18.06.2020 (справа №638/10546/16-а), згідно яких склад правопорушення, передбаченого статтею 485 МК України, передбачає, з-поміж іншого, те що особа, яка його вчинила, діяла умисно, тобто усвідомлено, цілеспрямовано чинила так, щоб уникнути від сплати митних платежів (у тому числі й сплати їх у меншому розмірі).
Особа яка вчиняє відповідні дії повинна усвідомлювати протиправний характер своїх дій, передбачати настання від таких дій суспільно-шкідливих наслідків у формі неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також бажати їх настання.
Статтею 10 КУпАП встановлено, що адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків
Отож, зовнішній прояв (винного, протиправного) діяння (передбаченого статтею 485 МК України) обов`язково повинен поєднуватися з умислом суб`єкта його вчинення на посягання на охоронювані законом суспільні відносин (встановлений законом порядок сплати податків та зборів).
Одеською митницею не надано жодних належних та допустимих доказів, які б містили фактичні дані на основі яких у визначеному законом порядку є підстави кваліфікувати дії ОСОБА_1 , як порушення митних правил.
Також, необхідно зазначити, що сам по собі протокол про порушення митних правил не може бути беззаперечним доказом вини особи в тому чи іншому діянні, оскільки не являє собою імперативного факту доведеності вини особи, адже не узгоджується із стандартом доказування «поза розумним сумнівом», не доказує співіснування достатньо переконливих, чітких і узгоджених між собою висновків чи схожих неспростованих презумпцій факту.
Відповідно до принципу «поза розумним сумнівом», зміст якого сформульований у п. 43 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Кобець проти України» від 14.02.2008 року, доказування, зокрема, має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких та узгоджених між собою, а за відсутності таких ознак не можна констатувати, що винуватість обвинуваченого доведено поза розумним сумнівом.
Отже, стандарт доведення вини «поза розумним сумнівом» означає, що при доведенні винуватості особи не повинно залишатися жодного «розумного сумніву» в цьому, тоді як наявність такого «розумного сумніву» у винуватості особи є підставою для його виправдання.
Відповідно до ст. 62 Конституції України, обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи, тлумачаться на її користь.
Згідно з положеннями п. 3 ч. 1 ст. 8 МК України, державна митна справа здійснюється на основі принципів: законності та презумпції невинуватості.
Статтею 7 КУпАП передбачено, що ніхто не може бути підданий заходу впливу, в зв`язку з адміністративним правопорушенням, інакше як на підставах і в порядку встановлених законом. Провадження в справах про адміністративне правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.
Завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності (ст. 245 КУпАП).
В силу принципу презумпції невинуватості, всі сумніви у винності особи, що притягується до відповідальності, тлумачаться на її користь. Недоведена вина прирівнюється до доведеної невинуватості.
Недопустимим є заведення справи про порушення митних правил на підставі припущень або відомостей про правопорушення, достовірність яких викликає сумніви.
Згідно з ч. 2 ст. 528 МК України, у справі про порушення митних правил суд (суддя) виносить одну з постанов, передбачених ч. 1 ст. 527 цього Кодексу.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 527 МК України, у справі про порушення митних правил суд (суддя), що розглядає справу, виносить, зокрема, постанову про закриття провадження у справі.
Суд, беручи до уваги наведені обставини та норми закону, приходить до висновку, що у діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення, передбачений ст. 485 МК України, що є підставою для закриття провадження по справі, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 62 Конституції України, п. 1 ч. 1 ст. 247, ст.ст. 283,284 КУпАП, ст.ст. 485, 527, 528, 529 МК України, суд -
П О С ТА Н О В И В :
Провадження у справі про вчинення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , документ, що посвідчує особу ID-карта НОМЕР_1 від 03.12.2021, ідентифікаційний номер НОМЕР_2 директорки ТОВ «ВЕНОМ ГРЕЙН» (ЄДРПОУ 44803183) адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 Митного кодексу України - закрити, за відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного протягом десяти днів з дня її винесення шляхом подання апеляційної скарги через Шевченківський районний суд міста Києва.
Суддя О.А. Голуб
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2024 |
Оприлюднено | 03.01.2025 |
Номер документу | 124194503 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів |
Адмінправопорушення
Шевченківський районний суд міста Києва
Голуб О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні