Ухвала
від 03.01.2025 по справі 344/23138/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 344/23138/24

Провадження № 1-кс/344/9075/24

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 грудня 2024 року місто Івано-Франківськ

Слідчий суддя Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області ОСОБА_1 , з участю секретаря ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Івано-Франківськ скаргу Громадської організації «Центр запобігання та моніторингу надзвичайних ситуацій» на бездіяльність посадових осіб Івано-Франківської обласної прокуратури, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, -

В СТ А Н О В И Л А:

30 грудня 2024 року заявник Громадська організація «Центр запобігання та моніторингу надзвичайних ситуацій» звернувся до суду зі скаргою на бездіяльність посадових осіб Івано-Франківської обласної прокуратури, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Скаргу заявник обґрунтовує тим, що 19 грудня 2024 року Громадська організація «Центр запобігання та моніторингу надзвичайних ситуацій» звернулась до Першого заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури з повідомленням вих. № 23-12-24 від 11 грудня 2024 року про вчинення кримінального правопорушення, (з інформацією, пов`язаною з цим, щодо поранених та загиблих на території України, з яких в Івано-Франківській області відомо про 1 поранену та 1 загиблу особу) та проханням порушити кримінальне провадження за викладеними в повідомленні обставинами. Після даного звернення жодних дій, спрямованих на внесення наданих відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, не вчинялось.

За таких обставин заявник просить зобов`язати уповноважених осіб Івано-Франківської обласної прокуратури внести до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомості про кримінальне правопорушення за заявою Громадської організації «Центр запобігання та моніторингу надзвичайних ситуацій» (а.с. 1-2).

Відповідно до протоколу автоматичного визначення слідчого судді від 30 грудня 2024 року, дану справу передано слідчому судді ОСОБА_1 для розгляду (а.с. 16).

Представник заявника у судове засідання не прибув, але у прохальній частині скарги просить розглянути скаргу без участі представника заявника.

У судовому засіданні прокурор проти задоволення скарги заперечував, пояснив, що у заяві про вчинення кримінального правопорушення відсутні відомості про наявність складу кримінального правопорушення, тому відсутні підстави внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, просив відмовити у задоволенні скарги.

Вислухавши пояснення прокурора, дослідивши матеріали судового провадження за скаргою та матеріали наглядового провадження, слідчий суддя виходить з наступного.

Перелік рішень, дій чи бездіяльності слідчого, дізнавача або прокурора, які можуть бути оскаржені під час досудового розслідування, визначений частиною першою статті 303 Кримінального процесуального кодексу України, і даний перелік є вичерпним.

Зокрема, у відповідності до пункту 1 частини першої статті 303 Кримінального процесуального кодексу України, на досудовому провадженні можуть бути оскаржені такі рішення, дії чи бездіяльність слідчого, дізнавача або прокурора бездіяльність слідчого, дізнавача, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, у неповерненні тимчасово вилученого майна згідно з вимогами статті 169 цього Кодексу, а також у нездійсненні інших процесуальних дій, які він зобов`язаний вчинити у визначений цим Кодексом строк, - заявником, потерпілим, його представником чи законним представником, підозрюваним, його захисником чи законним представником, представником юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, володільцем тимчасово вилученого майна, іншою особою, права чи законні інтереси якої обмежуються під час досудового розслідування.

Слідчим суддею встановлено, що 19 грудня 2024 року Громадська організація «Центр запобігання та моніторингу надзвичайних ситуацій» зверталася до Першого заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури зі зверненням (в порядку ст. 21 Закону України «Про громадські об`єднання») вих. № 23-12-24 від 11 грудня 2024 року. Дане звернення було надіслано поштовим зв`язком (а.с. 5, 8).

Державною службою з надзвичайних ситуацій 01 лютого 2024 року направлено лист № 05-2161/163-2 до обласних та Київської міської військових (державних) адміністрацій про впровадження територіальних та місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення. Згідно даного листа Державна служба України з надзвичайних ситуацій відповідно до пункту 4 частини другої статті 171 Кодексу цивільного захисту України здійснює методичне керівництво щодо створення та належного функціонування систем оповіщення цивільного захисту різних рівнів.

Відповідно до Плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку та технічної модернізації системи централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. № 488-р у строк до грудня 2024 року:

1) обласні державні адміністрації зобов`язані здійснити реконструкцію територіальних автоматизованих систем централізованого оповіщення, а саме: впровадити (створити, модернізувати, вдосконалити) ТАСЦО; ввести в експлуатацію ТАСЦО;

2) органи місцевого самоврядування зобов`язані здійснити реконструкцію місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення, а саме: впровадити (створити, модернізувати, вдосконалити) МАСЦО; ввести в експлуатацію МАСЦО.

Відповідно до пункту 6 частини першої та пункту 6 частини другої статті 19 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належать, зокрема, створення за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та підтримання в постійній готовності ТАСЦО та МАСЦО, здійснення їх модернізації та забезпечення функціонування (а.с. 6-8).

Івано-Франківською обласною прокуратурою була надана відповідь Голові Громадської організації «Центр запобігання та моніторингу надзвичайних ситуацій» про те, що рішенням Івано-Франківської обласної ради від 23 квітня 2021 року №147-6/2021 (із подальшими змінами) затверджено комплексну цільову соціальну програму розвитку цивільного захисту Івано-Франківської області на 2022-2025 роки. Відповідно до змін, внесених рішенням Івано-Франківської обласної ради від 07 грудня 2023 року № 785-27/2023 до вказаної програми, очікувані фінансування на 2023 рік становлять 37565,028 тис. грн, на 2024 рік - 44090,997 тис. грн. Крім цього, розпорядженням Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 06 червня 2022 року № 207 затверджено План заходів з реконструкції (модернізації) та створення автоматизованих систем оповіщення на території Івано-Франківської області, яким передбачено терміни виконання робіт. Цей план передбачав введення в експлуатацію обласної територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення після завершення робіт (після травня 2023 року). На виконання Плану заходів у 2022 році розроблено та погоджено з ДСНС України техноробочий проект модернізації ТАСЦО, на реалізацію якого потрібно кошти в сумі 5,4 млрд. грн. Реалізацію заходів проекту розпочато у поточному році, на що заплановані кошти з обласного бюджету в сумі 3,6 млн. грн. Зокрема упродовж липня-серпня поточного року закуплено обладнання на суму 671.2 тис грн. та проводяться процедури закупівлі спеціалізованого програмного забезпечення та його впровадження в експлуатацію. Інформацію щодо потреб у грошових коштах на підставі орієнтованих розрахунків у сумі 200 млн. грн для залучення міжнародної фінансової допомоги на впровадження МАСЦО, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги», Івано-Франківська обласна державна (військова) адміністрація надала МВС України листом від 10 червня 2024 року (а.с.18-20).

Відповідно до частини першої статті 214 Кримінального процесуального кодексу України, слідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Слідчий, який здійснюватиме досудове розслідування, визначається керівником органу досудового розслідування, а дізнавач - керівником органу дізнання, а в разі відсутності підрозділу дізнання - керівником органу досудового розслідування.

За змістом частини першої статті 214 Кримінального процесуального кодексу України, бездіяльність слідчого, дізнавача, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, означає невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань впродовж 24 годин після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення.

Відомості, які підлягають внесенню до Єдиного реєстру досудових розслідувань та їх перелік визначені частиною п`ятою статті 214 Кримінального процесуального кодексу України, відповідно до положень якої до Єдиного реєстру досудових розслідувань підлягають внесенню, серед інших відомостей, короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наведених потерпілим, заявником чи виявлених з іншого джерела.

Таким чином, виходячи зі змісту статті 214 Кримінального процесуального кодексу України, заява про кримінальне правопорушення повинна містити зазначені відомості.

Згідно з частиною першою статті 2 Кримінального кодексу України, підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад кримінального правопорушення, передбаченого цим Кодексом.

Частинами першою-другою статті 22 Кримінального процесуального кодексу України передбачено, що кримінальне провадження здійснюється на основі змагальності, що передбачає самостійне обстоювання стороною обвинувачення і стороною захисту їхніх правових позицій, прав, свобод і законних інтересів засобами, передбаченими цим Кодексом. Сторони кримінального провадження мають рівні права на збирання та подання до суду речей, документів, інших доказів, клопотань, скарг, а також на реалізацію інших процесуальних прав, передбачених цим Кодексом.

За змістом положень частини першої статті 214 Кримінального процесуального кодексу України та статті 2 Кримінального кодексу України, реєстрації в Єдиному реєстрі досудових розслідувань підлягають не будь-які заяви чи повідомлення, а лише ті з них, що містять достатні відомості про кримінальне правопорушення.

При цьому чинне кримінальне процесуальне законодавство, в тому числі і стаття 214 Кримінального процесуального кодексу України, не передбачає обов`язку слідчого чи прокурора вносити до Єдиного реєстру досудових розслідувань всі прийняті та зареєстровані ними заяви, зокрема ті, що не містять у собі відомостей про ознаки кримінального правопорушення, передбаченого Кримінальним кодексом України.

Не передбачено такого обов`язку і Положенням про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення (затверджене наказом Генеральної прокурора 30 червня 2020 року № 298).

Згідно з пунктом 1 глави 2 розділу 1 цього Положення, до реєстру вносяться відомості про короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наведених потерпілим, заявником чи виявлених з іншого джерела; попередню правову кваліфікацію кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність, що узгоджується з вимогами пунктів 4, 5 частини п`ятої статті 214 Кримінального процесуального кодексу України.

Аналіз наведених норм права вказує на необґрунтованість доводів заявника, що орган, який уповноважений вносити відомості про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, зобов`язаний вносити виключно всі заяви про вчинення кримінального правопорушення без попередньої оцінки викладених в них відомостей.

Слідчий суддя звертає увагу на те, що обставини, викладені в заяві про вчинене кримінальне правопорушення, повинні бути такими, що свідчать про наявність вчиненого кримінального правопорушення, містять посилання на певні ознаки кримінального правопорушення та дають можливість встановити його попередню кваліфікацію.

Слідчий суддя, виходячи із принципу правової визначеності, який є складовою верховенства права, вважає, що не підлягають реєстрації заяви про вчинене кримінальне правопорушення, які містять посилання на обставини, що явно не відповідають дійсності, які носять вірогідний характер та засновані на припущеннях, або які не містять достатньої інформації щодо обставин вчиненого правопорушення, яка дозволяє конкретизувати об`єктивну сторону вчиненого правопорушення та встановити відповідну правову кваліфікацію.

При цьому, виходячи зі змісту статті 214 Кримінального процесуального кодексу України, повноваженнями щодо оцінки відомостей, наведених у заяві чи повідомлених потерпілим, чи виявлених з іншого джерела, як таких, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наділені слідчий, дізнавач, прокурор.

Підставами вважати заяву чи повідомлення саме про злочин є наявність в таких заявах або повідомленнях об`єктивних даних, що дійсно свідчать про ознаки злочину. Такими даними є фактичне існування доказів, що підтверджують реальність конкретної події злочину (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення злочину), а якщо у заявах чи повідомленнях таких даних немає, то вони не можуть вважатися такими, що мають бути обов`язково внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Таким чином, внесенню до Єдиного реєстру досудових розслідувань підлягають відомості із заяв, в яких міститься виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, і не можуть бути внесені відомості із заяв чи повідомлень про події, у яких відсутня достатня інформація, що вказує на вчинення кримінального правопорушення.

Відповідно бездіяльність, передбачена пунктом 1 частини першої статті 303 Кримінального процесуального кодексу України, може бути констатована лише у випадку, якщо відповідна заява чи повідомлення містять відомості саме про кримінальне правопорушення.

Статтею 8 Кримінального процесуального кодексу України встановлено, що кримінальне провадження здійснюється з додержанням принципу верховенства права, відповідно до якого людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Принцип верховенства права у кримінальному провадженні застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.

Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини у справі «Ашинґдейн проти Сполученого Королівства» (Ashingdane v. the United Kingdom) від 28 травня 1985 року, п. 57, Series A, № 93, право на суд не є абсолютним і може підлягати легітимним обмеженням. Одним із таких обмежень є переслідування особи в кримінально-правовому порядку шляхом внесення повідомлення до Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо конкретної за бажаною кримінально-правовою кваліфікацією.

Слідчим суддею встановлено, що зі звернення Громадської організації «Центр запобігання та моніторингу надзвичайних ситуацій» про кримінальне правопорушення від 11 грудня 2024 року не вбачається те, що обставини, викладені в заяві про вчинене кримінальне правопорушення, свідчать про наявність вчиненого кримінального правопорушення, заява не містить посилання на певні ознаки кримінального правопорушення, що дають можливість встановити його попередню кваліфікацію.

Також Івано-Франківською обласною прокуратурою детально та ретельно розглядалися аналогічні звернення Громадської організації «Центр запобігання та моніторингу надзвичайних ситуацій» та підстав для внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань чи вжиття заходів представницького характеру не було встановлено.

У зв`язку із зазначеним, виходячи з того, що при зверненні із заявою про кримінальне правопорушення до повноважного органу досудового розслідування заявником усіх вимог кримінального процесуального закону дотримано не було при посиланні на факти, які викладені у заяві (повідомленні) та за відсутності об`єктивних даних, які б свідчили про вчинення кримінального правопорушення і підтверджували викладені у повідомленні (заяві) факти, в їх сукупності та взаємозв`язку, слідчий суддя приходить до висновку про відсутність оскаржуваної бездіяльності та про відсутність достатніх правових підстав для задоволення скарги

Виходячи із вищевикладеного, слідчий суддя, оцінивши докази, надані сторонами у справі, їх належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, відповідно до статті 94 Кримінального процесуального кодексу України, дійшла висновку про відмову у задоволенні скарги у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 303, 306-307, 309, 376, 392, 532 Кримінального процесуального кодексу України, слідчий суддя -

У Х В А Л И Л А:

У задоволенні скарги Громадської організації «Центр запобігання та моніторингу надзвичайних ситуацій» на бездіяльність посадових осіб Івано-Франківської обласної прокуратури, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, - відмовити у повному обсязі.

Ухвала може бути оскаржена до Івано-Франківського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Івано-Франківського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Повний текст ухвали складено 03 січня 2025 року.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудІвано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення03.01.2025
Оприлюднено06.01.2025
Номер документу124207362
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань

Судовий реєстр по справі —344/23138/24

Ухвала від 03.01.2025

Кримінальне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Мелещенко Л. В.

Ухвала від 31.12.2024

Кримінальне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Мелещенко Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні