Постанова
від 07.10.2024 по справі 761/34590/23
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

33/824/4254/2024 Постанова винесена суддею Хардіною О.П.

Категорія: ч. 1 ст. 483 МК України

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 жовтня 2024 року суддя судової палати з розгляду кримінальних справ Київського апеляційного суду Горб І.М., за участю представника Координаційно-моніторингової митниці Головатюка С.В., захисника Наїдка Л.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу представника Координаційно-моніторингової митниці Головатюка С.В. на постанову судді Шевченківського районного суду м. Києва від 25 липня 2024 року відносно

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, працюючої директором ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД», зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 ,

в с т а н о в и л а:

Постановою судді Шевченківського районного суду м. Києва від 25 липня 2024 року закрито провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 483 МК України, у зв`язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.

Згідно з постановою, суд розглянув протокол про порушення митних правил №0108/126000/23 від 04.08.2023 року, за яким, 20.01.2023 до пункту контролю «Визирка» відділу митного оформлення № 1 митного поста «Південний-порт» Одеської митниці, відповідно до митного режиму експорт, подано періодичну митну декларацію типу ЕК 10 РР № UA500130/2023/001326 для проведення митного контролю та митного оформлення товару: «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2021 та/або 2022 року», загальною вагою 5 500 000 кг., загальною вартістю 28 050 000 гривень.

Відповідно до періодичної митної декларації від 20.01.2023 № UA500130/2023/001326, відправник товару - ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (пр-т Григоренка Петра, буд. 39-Б, кв. (офіс) 132, м. Київ, 02141, код ЄДРПОУ 44591316), одержувач - «Equitex Trade Kft» (1011 Budapest, Szilagyi Dezco ter 1.2 em, Hungary/Угорщина). В якості підстави для здійснення митного оформлення наданий контракт від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ, укладений ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary) в особі директора ОСОБА_2 та додаткова угода № 1 від 20.01.2023 до контракту від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ, укладена ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary) в особі директора ОСОБА_2 .

Декларування товару здійснювалось митним брокером ТОВ «СМТ ЮЖНИЙ ЛТД» (вул. Берегова, буд. 11, м. Южне, Одеська обл., 65481, код ЄДРПОУ 20937387) на підставі договору про надання брокерських послуг від 23.12.2022 № РБ/261-22, укладеного з ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (пр-т Григоренка Петра, буд. 39-Б, кв. (офіс) 132, м. Київ, 02141, код ЄДРПОУ 44591316), відповідно до ст. 417 Митного кодексу України.

Агент з митного оформлення ТОВ «СМТ ЮЖНИЙ ЛТД» (вул. Берегова, буд. 11, м. Южне, Одеська обл., 65481, код ЄДРПОУ 20937387) ОСОБА_3 в межах повноважень, наданих ст. 417 Митного кодексу України, подав до митного оформлення митну декларацію та документи, зазначені в графі 44.

Відповідно до пункту 4.8 розділу 4 «Відповідальність сторін» договору від 23.12.2022 № РБ/261-22, «Клієнт» (ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі ОСОБА_1 ) несе перед «Брокером» та державними органами усю відповідальність, включаючи майнову, за правильність заявлених для митного оформлення даних, у тому числі вартості вантажів.

Товар вивозився за межі митної території України морським судном «NEW EXPLORER» на підставі зовнішньоекономічного контракту від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ, укладеного ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary) в особі директора ОСОБА_2 та додаткової угоди № 1 від 20.01.2023 до контракту від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ, укладеної ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary) в особі директора ОСОБА_2 .

Вказали, що відповідно до вимог ст. 261 Митного кодексу України, на виконання умов договору про надання брокерських послуг від 23.12.2022 №РБ/261-22, укладеного ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» з митним брокером - ТОВ «СМТ ЮЖНИЙ ЛТД», агентом з митного оформлення ОСОБА_3 відділу митного оформлення № 1 митного поста «Південний-порт» Одеської митниці подано додаткову митну декларацію типу ЕК 10 ДР від 09.02.2023 № UA500130/2023/002845 на товар: «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2022 року», вагою 412 115 кг, вартістю 2 101 786,50 гривень, відправник - ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44591316).

Разом з митною декларацією, в якості підстави для митного оформлення товару подано наступні документи: зовнішньоекономічний контракт від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ, укладений ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary) в особі директора ОСОБА_2 ; додаткова угода № 1 від 20.01.2023 до контракту від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ, укладена ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary) в особі директора ОСОБА_2 ; рахунок-фактура від 06.02.2023 № 2, виставлений директором ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» ОСОБА_1 для компанії - покупця «Equitex Trade Kft» (Hungary) на суму 2 101 786,50 грн.; коносамент від 04.02.2023 № 24 та інші, необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення, документи, які зазначені в гр. 44 митної декларації.

Координаційно-моніторинговою митницею під час здійснення перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при вивезенні за межі митної території України сільськогосподарської продукції ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44591316) встановлено, що згідно загальнодоступної інформації, розміщеної в публічних реєстрах Міністерства Юстиції Угорщини, за посиланням «https://www.e-cegjegyzek.hu/?cegadatlap/0109325261/TaroltCegkivonat», компанія «Equitex Trade Kft» (реєстраційний номер компанії Cg.01-09-325261), з якою у ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44591316) укладений зовнішньоекономічний контракт від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ та додаткова угода № 1 від 20.01.2023 до зазначеного контракту, знаходиться в стані «ліквідації», відповідно не може здійснювати зовнішньоекономічну діяльність, в тому числі і укладати з українським товариством будь-які договори на продаж/придбання того чи іншого товару.

20.03.2023 Координаційно-моніторингова митниця з метою перевірки вказаної інформації направила запит (вих. від 20.03.2023 № 7.9-1/24-1/8.5/685) до Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва Національної поліції України щодо встановлення факту реєстрації та здійснення фінансово-господарської діяльності компанії-нерезидента «Equitex Trade Kft» (Budapest, Szilagyi Dezco ter 1.2 em, Hungary) на території Угорщини, а також щодо осіб, які її очолюють, вид діяльності, статус та дату її реєстрації/ліквідації.

24.04.2023 на адресу Координаційно-моніторингової митниці надійшов лист від Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва Національної поліції України № 3382/23/8541 з копією відповіді НЦБ Інтерполу в Угорщині.

Відповідно до відповіді НЦБ Інтерполу в Угорщині, компанія «Equitex Trade Kft» (Hungary) раніше була зареєстрована на території Угорщини, проте 08.12.2022 її було ліквідовано. Керівником компанії «Equitex Trade Kft» (Hungary) в період з 31.05.2018 по 08.12.2022 був ОСОБА_2 .

Зазначили, що за результатом здійсненої митницею перевірки встановлено, що станом на день укладання контракту від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ та додаткової угоди № 1 від 20.01.2023 до зазначеного контракту, процес ліквідації компанії «Equitex Trade Kft» (Hungary) завершено, тобто ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44591316) в особі директора ОСОБА_1 укладено контракт від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ та додаткову угода № 1 від 20.01.2023 до зазначеного контракту з компанією, яка не здатна до такого укладання та, відповідно, не може бути одержувачем товару.

Згідно з п. 6 Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03.06.2005 р. № 8, судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.

Встановлено, що товар «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2022 року», загальною вагою 412 115 кг, загальною вартістю 2 101 786,50 грн., експортований до Нідерландів, митне оформлення якого здійснено за митною декларацією від 09.02.2023 № UA500130/2023/002845 та переміщений через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товару «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2022 року», документів (контракт від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ, додаткова угода № 1 від 20.01.2023 до контракту від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ та рахунок-фактура від 06.02.2023 № 2), що містять неправдиві відомості щодо одержувача товару.

З облікової картки суб`єкта зовнішньої діяльності та АІС «Податковий блок» вбачається, що на момент переміщення вказаного товару через митний кордон України гр. ОСОБА_1 перебувала на посаді директора ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44591316).

Таким чином, вважають дії директора ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44591316) гр. ОСОБА_1 призвели до переміщення товару «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2022 року», загальною вартістю 2 101 786,5 грн., через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товару «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2022 року», документів (контракт від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ, додаткова угода № 1 від 20.01.2023 до контракту від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ та рахунок-фактура від 06.02.2023 № 2), що містять неправдиві відомості щодо одержувача товару.

Відповідно до інформації, наявної в реєстрі порушників митних правил бази даних ЄАІС Держмитслужби та АСМО «Інспектор», гр. ОСОБА_1 протягом 2022-2023 років не притягувалася до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст. 483 або ст. 482 Митного кодексу України.

Вказали в протоколі, що зазначені дії мають ознаки порушення митних правил, відповідальність за які передбачена ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.

Проте, посилаючись на встановлені при судовому розгляді обставини та матеріали справи, суддя дійшла до висновку про необхідність закриття провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, у зв`язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.

Своє рішення суддя, оцінюючи належність, допустимість та достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, мотивувала тим, що переконливих фактичних даних, які б свідчили про умисне надання ОСОБА_1 митним органам відомостей, які містяться в товаросупровідних документах на переміщення товарів на територію України, тобто за дії, що були спрямовані на приховування від митного контролю та які б утворювали об`єктивну та суб`єктивну сторону правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, не надано.

В апеляційній скарзі представник Координаційно-моніторингової митниці Головатюк С., вважаючи постанову суду незаконною, необґрунтованою та такою, що винесена всупереч вимогам ст. 245 КУпАП, а також без належного врахування характеру вчиненого правопорушення, просить її скасувати та прийняти нову постанову, якою ОСОБА_1 визнати винною у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, та накласти на неї адміністративне стягнення відповідно до санкції ч. 1 ст. 483 МК України.

В обґрунтування своїх вимог зазначає, що єдиною метою укладення зовнішньоекономічного контракту купівлі-продажу від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ, укладеного між ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary) в особі директора ОСОБА_2 , предметом якого є майно - «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2021 та/або 2022 року», загальною вагою 5 500 000 кг, загальною вартістю 28 050 000 грн., є одержання прибутку з продажу товару ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД».

Разом з тим, згідно відповіді НЦБ Інтерполу в Угорщині (п. 32/5 Дані про підприємство та історія внесення змін) рахунок компанії «Equitex Trade Kft» (Hungary), який вказаний у контракті від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ, закритий 05.04.2019 року.

При цьому, відповідно до інформації, що міститься в ITC Державної податкової служби України «Податковий блок», вбачається, що у 2022 році дохід ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» не отримувало, а у 2023 році дохід підприємства становив 2 792 грн.

Також, відповідно до інформації, що міститься в ITC Державної податкової служби України «Податковий блок», відсутні фінансово-господарські операції з купівлі ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» у суб`єктів господарювання товару «пшениця м`яка, не насіннєва 2-го, 3-го та 4-го класу, врожаю 2022 року, українського походження».

Вказує й на те, що під час аналізу ITC Державної податкової служби України «Податковий блок», встановлено, що стосовно ТОВ «Леон-Сан Трейд» наявне рішення Державної податкової служби України від 09.02.2023 № 14896 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідно до якого у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку - операції постачання, період здійснення господарської операції - 01.01.2022 - 08.02.2023 - код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 1001990000 (зернові культури, пшениця).

Юридичні наслідки рішення Державної податкової служби України від 09.02.2023 № 14896: для TOB «ЛEOH-CAH ТРЕЙД» відбулося зупинення реєстрації податкових накладних, і як наслідок - неможливість здійснювати операції з купівлі-продажу в законний спосіб.

Між тим, зазначає, що зовнішньоекономічний договір від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ - це матеріально оформлена угода двох суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності - ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» та компанії «Equitex Trade Kft» (Hungary), укладення якого складалось принаймні з двох стадій: пропозиції ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі ОСОБА_1 укласти договір та прийняття пропозиції - компанії «Equitex Trade Kft» (Hungary).

Тому, з метою укладення ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» зовнішньоекономічного договору від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ з компанії «Equitex Trade Kft» (Hungary) та одержання прибутку, ОСОБА_1 , в силу своїх обов`язків, як посадової особи підприємства, зобов`язана вчинити ряд дій з перевірки потенційного контрагента, тобто дотримуватись принципу «належної обачності».

Отже, укладаючи контракт від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary), ОСОБА_1 , яка як керівник підприємства організовує, визначає, формує, планує, здійснює і контролює діяльність підприємства та в розумінні п. 43 ст. 4 МК України є посадовою особою ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД», зобов`язана перевіряти інформацію щодо потенційного покупця товару, зокрема відомостей, що містяться у публічних джерелах.

Таким чином, вважає, що дії директора TOB «ЛEOH-CAH ТРЕЙД» ОСОБА_1 призвели до переміщення товару «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2022 року», загальною вартістю 2 101 786,5 грн., через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товару «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2022 року», документів (контракт від 23.12.2022 № LST231222-03 CTZ, додаткова угода № 1 від 20.01.2023 до контракту від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ та рахунок-фактура від 06.02.2023 № 2), що містять неправдиві відомості щодо одержувача товару, проте фактичні обставини справи були проігноровані судом першої інстанції, доказам у справі не було надано належної правової оцінки, в результаті чого було прийнято незаконне рішення щодо відсутності в діях ОСОБА_1 складу правопорушення.

В запереченнях на подану апеляційну скаргу захисник Наїдко Л.В., вважаючи постанову суду першої інстанції законною, обґрунтованою та такою, що прийнята з урахуванням всіх обставин справи, а апеляційну скаргу необґрунтованою та безпідставною, просить залишити постанову суду без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Будучи належним чином повідомленою про дату, час та місце апеляційного розгляду, ОСОБА_1 в призначений час до суду апеляційної інстанції не з`явилася, про причини своєї неявки суду не повідомила, клопотань про відкладення розгляду справи не надсилала, а захисник Наїдко Л.В., який діє в інтересах ОСОБА_1 , вважав за можливе розглянути справу за її відсутності. Таким чином, враховуючи, що, відповідно до ст. 526 МК України, неявка учасників провадження не перешкоджає проведенню розгляду справи, суд вважає можливим розглянути апеляційну скаргу представника Координаційно-моніторингової митниці без участі ОСОБА_1 .

Заслухавши доповідь судді апеляційної інстанції, пояснення представника Координаційно-моніторингової митниці Головатюка С.В. на підтримку доводів апеляційної скарги, а також заперечення захисника Наїдка Л.В. проти її задоволення, дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, перевіривши доводи апеляційної скарги, суд приходить до наступних висновків.

Згідно п. 3 ч. 1 ст. 8 МК України, державна митна справа здійснюється на основі принципів законності та презумпції невинуватості.

Відповідно до ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначають вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Згідно з ч. 1 ст. 483 МК Українивідповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Безпосереднім об`єктом посягання при вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 483 МК України, є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.

Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.

Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів, документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що можливо містять ознаки підробки.

Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення, характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.

Таким чином, аналіз вищенаведених норм закону дає підстави вважати, що склад адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 483 МК України, полягає саме в умисному переміщенні товару через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товару підроблених документів, які містять неправдиві дані.

Тобто не можна розглядати як порушення митних правил дії особи, яка, переміщуючи товар через митний кордон України, надала митним органам супровідні документи з відомостями, що не відповідають дійсності, без умислу порушити митні правила, передбачені чинним законодавством України.

При цьому, відповідно до практики Європейського суду з прав людини, при вирішенні питання щодо достатності встановлених під час змагального судового розгляду доказів для визнання особи винуватою суди мають керуватися стандартом доказування поза розумним сумнівом, який застосовується при оцінці доказів і полягає у тому, що такі докази можуть випливати зі співіснування достатньо переконливих, чітких і узгоджених між собою висновків чи схожих неспростовних презумпцій факту.

Обов`язок всебічного і неупередженого дослідження судом усіх обставин справи в цьому контексті означає, що для того, щоб визнати винуватість доведеною поза розумним сумнівом, версія обвинувачення має пояснювати всі встановлені судом обставини, що мають відношення до події, яка є предметом судового розгляду. Суд не може залишити без уваги ту частину доказів та встановлених на їх підставі обставин лише з тієї причини, що вони суперечать версії обвинувачення. Наявність таких обставин, яким версія обвинувачення не може надати розумного пояснення або які свідчать про можливість іншої версії інкримінованої події, є підставою для розумного сумніву в доведеності вини особи.

Між тим, матеріали справи про адміністративне правопорушення стосовно ОСОБА_1 не містять достатньо доказів, які б поза розумним сумнівом вказували на наявність у неї умислу, спрямованого на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю.

Згідно ст. 257 МК України, декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Як встановлено вище, для притягнення особи до відповідальності за ст. 483 МК України, необхідно наявність умислу в її діях.

Митним органом ОСОБА_1 інкримінується вчинення правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, а саме вчинення дій, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митним органам як підстави для переміщення товару документів, що містять неправдиві відомості щодо одержувача товару.

Так, згідно протоколу про порушення митних правил № 0108/126000/23 від 04 серпня 2023 року, 20 січня 2023 року до пункту контролю «Визирка» відділу митного оформлення № 1 митного поста «Південний-порт» Одеської митниці, відповідно до митного режиму експорт, подано періодичну митну декларацію типу ЕК 10 РР № UA500130/2023/001326 для проведення митного контролю та митного оформлення товару: «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2021 та/або 2022 року», загальною вагою 5 500 000 кг., загальною вартістю 28 050 000 гривень.

Відповідно до періодичної митної декларації від 20 січня 2023 року № UA500130/2023/001326, відправник товару - ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД», одержувач - «Equitex Trade Kft» (1011 Budapest, Szilagyi Dezco ter 1.2 em, Hungary/Угорщина). В якості підстави для здійснення митного оформлення наданий контракт від 23 грудня 2022 року № LST231222-03CTZ, укладений ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary) в особі директора ОСОБА_2 , та додаткова угода № 1 від 20 січня 2023 року до контракту від 23 грудня 2022 року № LST231222-03CTZ, укладена ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary) в особі директора ОСОБА_2 .

Декларування товару здійснювалось митним брокером ТОВ «СМТ ЮЖНИЙ ЛТД» ОСОБА_3 , яким відділу митного оформлення № 1 митного поста «Південний-порт» Одеської митниці подано додаткову митну декларацію типу ЕК 10 ДР від 09 лютого 2023 року № UA500130/2023/002845 на товар: «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2022 року», вагою 412 115 кг, вартістю 2 101 786,50 гривень, відправник - ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44591316).

Разом з митною декларацією, в якості підстави для митного оформлення товару, подано наступні документи: зовнішньоекономічний контракт від 23 грудня 2022 року № LST231222-03CTZ, укладений ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary) в особі директора ОСОБА_2 ; додаткова угода № 1 від 20 січня 2023 року до контракту від 23 грудня 2022 року № LST231222-03CTZ, укладена ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 з компанією «Equitex Trade Kft» (Hungary) в особі директора ОСОБА_2 ; рахунок-фактура від 06 лютого 2023 року № 2, виставлений директором ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» ОСОБА_1 для компанії - покупця «Equitex Trade Kft» (Hungary) на суму 2 101 786,50 грн.; коносамент від 04 лютого 2023 року № 24 та інші, необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення документи, які зазначені в гр. 44 митної декларації.

Координаційно-моніторинговою митницею під час здійснення перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при вивезенні за межі митної території України сільськогосподарської продукції ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44591316) встановлено, що згідно загальнодоступної інформації, розміщеної в публічних реєстрах Міністерства Юстиції Угорщини, за посиланням «https://www.e-cegjegyzek.hu/?cegadatlap/0109325261/TaroltCegkivonat», компанія «Equitex Trade Kft» (реєстраційний номер компанії Cg.01-09-325261), з якою у ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44591316) укладений зовнішньоекономічний контракт від 23.12.2022 № LST231222-03CTZ та додаткова угода № 1 від 20 січня 2023 року до зазначеного контракту, знаходиться в стані «ліквідації», відповідно не може здійснювати зовнішньоекономічну діяльність, в тому числі і укладати з українським товариством будь-які договори на продаж/придбання того чи іншого товару.

На направлений 20 березня 2023 року Координаційно-моніторинговою митницею до Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва Національної поліції України запит (вих. від 20.03.2023 № 7.9-1/24-1/8.5/685) щодо встановлення факту реєстрації та здійснення фінансово-господарської діяльності компанії-нерезидента «Equitex Trade Kft» (Budapest, Szilagyi Dezco ter 1.2 em, Hungary) на території Угорщини, а також щодо осіб, які її очолюють, вид діяльності, статус та дату її реєстрації/ліквідації, 24 квітня 2023 року надійшов лист № 3382/23/8541 з копією відповіді НЦБ Інтерполу в Угорщині, згідно якої - компанія «Equitex Trade Kft» (Hungary) раніше була зареєстрована на території Угорщини, проте 08 грудня 2022 її було ліквідовано. Керівником компанії «Equitex Trade Kft» (Hungary) в період з 31 травня 2018 року по 08 грудня 2022 року був ОСОБА_2 .

За результатом здійсненої митницею перевірки встановлено, що станом на день укладання контракту від 23 грудня 2022 № LST231222-03CTZ та додаткової угоди № 1 від 20 січня 2023 року до зазначеного контракту, процес ліквідації компанії «Equitex Trade Kft» (Hungary) завершено.

Тобто ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44591316) в особі директора ОСОБА_1 укладено контракт від 23 грудня 2022 року № LST231222-03CTZ та додаткову угода № 1 від 20 січня 2023 року до зазначеного контракту з компанією, яка не здатна до такого укладання та, відповідно, не може бути одержувачем товару.

Таким чином, митний орган вважає, що дії директора ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» ОСОБА_1 призвели до переміщення товару «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2022 року», вагою 412 115 кг, загальною вартістю 2 101 786,5 грн., через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для його переміщення, документів (контракт від 23 грудня 2022 року № LST231222-03CTZ, додаткова угода № 1 від 20 січня 2023 року до контракту від 23 грудня 2022 року № LST231222-03CTZ та рахунок-фактура від 06 лютого 2023 № 2), що містять неправдиві відомості щодо одержувача товару.

Разом з тим, відповідно до ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Диспозицією ч. 1 ст. 483 МК України передбачено настання адміністративної відповідальності у разі переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Відповідно до ст. 266 МК України, декларант зобов`язаний: 1) здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим кодексом; 2) на вимогу митного органу пред`явити товари, транспорті засоби комерційного призначення для митного контролю і митного оформлення; 3) надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей; 4) у випадках, визначених цим кодексом та податковим кодексом, сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу Х цього кодексу; 5) у випадках визначених цим кодексом та іншими законами України, сплатити інші платежі, контроль за справлянням яких покладено на митні органи.

В контексті Митного кодексу України, декларантом є особа, яка переміщує товари або бере на себе зобов`язання та відповідальність за переміщення товарів через митний кордон України та/або митною територією України.

Для доведення об`єктивної сторони адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, необхідно встановити, що декларантом подано документи, які він отримав незаконним шляхом або ж встановити факт їх підробки чи наявність у них неправдивих відомостей.

В свою чергу протокол про порушення митних правил № 0108/126000/23 від 04 серпня 2023 року, а також долучені до нього документи не містять доказів, які б свідчили, що документи, на підставі яких було здійснено переміщення товару - «зерно кукурудзи 3го класу, не насіннєве, українського походження, врожаю 2022 року», вагою 412 115 кг, загальною вартістю 2 101 786,50 грн., є підробленими, або одержаними незаконним шляхом, або містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги, кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, їх маркування та номерів.

Так, до митного оформлення були подані: зовнішньоекономічний контракт, додаткові угоди до нього, які укладені між ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» та компанією «Equitex Trade Kft», а також інші товаросупровідні документи, необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення товару.

Жодних ознак підробки вказані документи не містять.

Відсутні в наданих суду матеріалах справи і докази, які б вказували, що правочин за зовнішньоекономічним контрактом укладений між ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» та компанією «Equitex Trade Kft» є недійсним або фіктивним.

Таким чином, відсутні розумні підстави і підозри вважати, що переміщення товару через митний кордон України здійснювалося з приховуванням від митного контролю, оскільки докази того, що дії ОСОБА_1 були спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, відсутні.

Вина ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, не може ґрунтуватися на відповіді митному органу, оскільки ця відповідь сформована виключно на отриманій інформації від НЦБ Інтерполу в Угорщині і не містить кваліфікуючих ознак належності та допустимості як доказу, який би беззаперечно підтверджував, що подані ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» при митному оформленні документи містять неправдиві відомості.

Сам по собі протокол про порушення митних правил, за відсутності інших об`єктивних доказів на підтвердження факту вчинення правопорушення, не може слугувати доказом винуватості у вчиненні ОСОБА_1 правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Крім того, декларування товару під час митного оформлення здійснювалось уповноваженою особою ТОВ «ЛЕОН-САН ТРЕЙД» - агентом з митного оформлення ТОВ «СМТ ЮЖНИЙ ЛТД» ОСОБА_3 , якому ОСОБА_1 надала усі необхідні документи для здійснення митного оформлення вантажу.

Водночас, доказів на підтвердження того, що ОСОБА_1 була обізнана про ліквідацію компанії «Equitex Trade Kft», або якимось чином повинна і могла була це передбачити, надані суду матеріали не містять. Копії долучених до матеріалів справи контракту від 23 грудня 2022 року № LST231222-03CTZ та додаткової угоди № 1 від 20 січня 2023 року до контракту від 23 грудня 2022 року № LST231222-03CTZ містять підпис керівника компанії «EquitexTradeKft» (Hungary) та його печатку, а тому у ОСОБА_1 були відсутні підстави ставити під сумнів правоздатність компанії «Equitex Trade Kft» та можливість останньої бути одержувачем товару.

Наведені обставини дають підстави вважати про відсутність в діях ОСОБА_1 умислу на подання неправдивих відомостей, необхідних для переміщення товару через митний кордон України, оскільки відсутні будь-які розумні підстави і підозри стверджувати про цілеспрямованість її дій на подання неправдивих відомостей щодо одержувача товару.

Отже, враховуючи, що матеріали справи про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 не міститься достатньо доказів, які б поза розумним сумнівом вказували на наявність в її діях об`єктивної та суб`єктивної сторін порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України, а будь-які сумніви щодо вини особи трактуються на її користь, висновок суду першої інстанції про те, що провадження у справі стосовно ОСОБА_1 підлягає закриттю на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП, у зв`язку з відсутністю в її діях складу правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, є обґрунтованим.

За таких обставин, постанова судді Шевченківського районного суду м. Києва від 25 липня 2024 року є законною та обґрунтованою, а тому підстави для її скасування та задоволення апеляційної скарги представника Координаційно-моніторингової митниці Головатюка С.В. відсутні.

На підставі викладеного та керуючись ст. 294 КУпАП, суддя

п о с т а н о в и л а:

апеляційну скаргу представника Координаційно-моніторингової митниці Головатюка С.В. залишити без задоволення, а постанову судді Шевченківського районного суду м. Києва від 25 липня 2024 року, якою закрито провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 483 МК України, у зв`язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення, - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя

Київського апеляційного суду Горб І.М.

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2024
Оприлюднено06.01.2025
Номер документу124216991
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —761/34590/23

Постанова від 07.10.2024

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Горб Ірина Михайлівна

Постанова від 25.07.2024

Адмінправопорушення

Шевченківський районний суд міста Києва

Хардіна О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні