Рішення
від 02.12.2024 по справі 160/25957/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2024 рокуСправа №160/25957/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Врони О. В.

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРНОР" до 1-Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, 2- Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «УКНОР» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до 1-Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, 2- Державної податкової служби України, в якому просить:

визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №10842441/45088078 від 04.04.2024 року, №10842442/45088078 від 04.04.2024 року, №10842443/45088078 від 04.04.2024 року;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «УКРНОР», податкові накладні: №200084 від 02.01.2024 року, №200091 від 02.01.2024 року; 300251 від 03.01.2024 року, датою їх первинного подання на реєстрацію.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що Товариством направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні, але їх реєстрацію зупинено із посиланням на п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Зазначено, що обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної вПК/РКдля розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Такі пояснення та документи надано позивачем до контролюючого органу, однак останнім прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Позивач зазначає про безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної та, як наслідок, відмову в її реєстрації.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.10.2024 року відкрито провадження у справі №160/25957/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Відповідно до ч.6 ст.12, ч.1,2ст.257, ч.1ст. 260 Кодексу адміністративного судочинства Українизазначена справа є справою незначної складності та розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження.

За ч. 5ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

21.10.2024 через систему «Електронний суд» до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області і Державної податкової служби України надійшли відзиви на позовну заяву.

Відповідач-1 вказує на необхідність підтвердження Товариством господарських операцій первинними документами відповідно до п.п.1.2 п. 1, пп.2.1 п. 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995. Для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції дії або події, що спричинили реальні зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства, тобто майновому стані платника податків.

Відповідач зауважує, що квитанція щодо зупинення реєстрації ПН/РК формується в автоматичному режимі. А тому посилання позивача на факт не визначення конкретного переліку документів у квитанції є недоречним, оскільки відповідної вимоги немає в законодавстві, а зупинення реєстрації є лише проміжним етапом і не тягне за собою негативних наслідків для платника податку.

Відповідач-2 заперечуючи проти задоволення позовних вимог зазначає, що відповідно до норм чинного законодавства повноваження ДПС щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Суд у разі ухвалення рішення про зобов`язання податковий орган зареєструвати податкову накладну, фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування в ЄРПН.

Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги ТОВ «УКРНОР» про зобов`язання ДПС зареєструвати вищезазначену податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН є передчасним.

Позивачем подано відповідь на відзиви, в якій підтримано позовні вимоги і наголошено, що товариством були надані відповідачу-1 всі необхідні та наявні належним чином оформлені документи, які містять всі необхідні реквізити та підписані уповноваженими особами, що підтверджують реальність операцій за податковими накладними. Даний факт не заперечується відповідачами у відзивах, а отже є таким, що доведений.

Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРНОР» (код ЄДРПОУ 45088078) зареєстроване в порядку, передбаченому законодавством, перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області та є платником податку на додану вартість.

Видами діяльності Товариства за кодами КВЕД є:

46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний); 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами; 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту: 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення; 46.51 Оптова торгівля комп`ютерами, периферійним устаткованням і програмним забезпеченням; 47.42 Роздрібна торгівля телекомунікаційним устаткованням у спеціалізованих магазинах; 63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов`язана з ними діяльність; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 69.10 Діяльність у сфері права; 69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування; 73.11 Рекламні агентства; 73.12 Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації; 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки; 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у.; 80.20 Обслуговування систем безпеки; 81.21 Загальне прибирання будинків; 82.20 Діяльність телефонних центрів; 82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у.; 99.00 Діяльність екстериторіальних організацій і органів; 18.12 Друкування іншої продукції; 18.13 Виготовлення друкарських форм і надання інших поліграфічних послуг; 18.14 Брошурувально-палітурна діяльність і надання пов`язаних із нею послуг; 47.61 Роздрібна торгівля книгами в спеціалізованих магазинах; 58.11 Видання книг; 58.19 Інші види видавничої діяльності; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.41 Роздрібна торгівля комп`ютерами, периферійним устаткованням і програмним забезпеченням у спеціалізованих магазинах; 47.64 Роздрібна торгівля спортивним інвентарем у спеціалізованих магазинах; 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу інтернет; 66.22 Діяльність страхових агентів і брокерів.

01.09.2023 між ТОВ «УКРНОР» (Постачальник) і ТОВ «АЛЛО» (Покупець) був укладений договір поставки №ТУА010923, за умовами якого Постачальник зобов`язався поставити у власність Покупця і передати на умовах договору товар, який попередньо замовлений Покупцем з наявного у постачальника, а Покупець зобов`язаний прийняти та оплатити товар на умовах і у порядку, визначеному цим договором.

На виконання умов договору позивачем був поставлений товар, що підтверджується видатковими накладними: №18599 від 02.01.2024 на суму 54007,80 грн. з ПДВ, №18606 від 02.01.2024 на суму 158215,08 грн. з ПДВ і №18630 від 03.01.2024 на суму 156513,24 грн. з ПДВ.

Відповідно до приписів п.201.10. ст. 201 Податкового кодексу України позивачем за фактом здійснення поставки були виписані і направлені дляреєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні:

від 02.01.2024 № 200084 на загальну суму 54 007,80 грн., у т.ч. ПДВ 9 001,30 грн. щодо реалізації товару: Лялька L.O.L. Surprise! серії "OPP OMG" СТЮАРДЕСА (987697); Лялька L.O.L.SURPRISE! АДВЕНТ-КАЛЕНДАР(591788); набір захисту для самоката Xiaomi Mi Mijia helmet; Наст гра Strateg 18+ розважальна українською мовою (30293); наст гра Strateg Элиас (30776) (4823113839024); паровозик Chuggington Вілсон з причепом (EU890201); трек Hot Wheels Action подвійна петля (GFH85); фігурка Три кота Коржик зі звуковими ефектами (T17189), за договором поставки №ТУА010923 від 01.09.2023 на адресу контрагента - Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЛО» (код ЄДРПОУ 30012848);

від 02.01.2024 №200091 на загальну суму 158 215,08 грн., у т.ч. ПДВ 26 369,18 грн. щодо реалізації товару: LED лампа настiльна TITANUM TLTF-022G 7W USB сіра; батарея Vitals Master ASL 1840 SmartLine+ (184456); генератор інверторний K?nnerS?hnen BASIC KSB 35i; Гір.вул.СolorWay 10м 100Led (IP65) теплий (CW-GO-100L10WW); Гір.СolorWay 3x3м 300LED (CW-GW-300L33V); Гір.СolorWay для пляшки20/2М(5шт/уп)кольорова(CWGC-20L2BMC); гравер KRAISSMANN 150 SGW 300; диск пильний Vitals по дереву 125x22.2, 3Т (168146); дозиметр радіаційного випромінювання RD ZN-YM06 Black; зарядний пристрій Vitals Professional LSL 1840P (120284); затискачь електродів Forte H-1038; змішувач MARMORE ?35 для ванни литий Corso DB-1C138C; культиватор FORTE 80-G3 New (113372); лам.світ. TITANUM C37 6W E14 3000K 220V (TLС3706143); лампа настiл. з акум. TITANUM 6W 2700-6000K (TLTF-011W) ; лампа настiл. з акум. TITANUM 7W 2700-6000K (TLTF-010W); лампа настільна SDA TaoTronics TT-DL069 (78-03013-017; лампа настільна ак EUROLAMP SMART 5W LED-TLB-5W(white); лампа настольная VIDEX VL-TF03W 8W 3000-5500K (VLTF03W); набір Біт з власником Makita 18 шт (B 28896); набір свердел по металу Ingco 2-8 мм 6 шт (AKDB1065); насос для басейну Leo 1.1 кВт Hmax 14.8 (772225); пила садова c рукояткою під штангу Vitals GS-360-01 (123178); Рулетка Сталь (51764); садовий пилосос Vitals Master ALP 1817p SmartLine (122016); сокира 600г фібергласова ручка Vitals A06-35F (125993); станція EcoFlow DELTA 2 (ZMR330-EU); сучкоріз Vitals LS-380-01 (123169); теплова гармата ARDESTO IFH-02B 2000 В; шуруповерт Xiaomi 12V Max Brushless Cordless Drill EU T; шурупокрут Makita HP333DWYE, за договором поставки №ТУА010923 від 01.09.2023 на адресу контрагента - Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЛО» (код ЄДРПОУ 30012848);

від 03.01.2024 № 300251 на загальну суму 156 513,24 грн., у т.ч. ПДВ 26 085,54 грн. щодо реалізації товару: акумулятори Videx HR03 / AAA 800mAh double blister/2шт; акумулятори Videx HR6/AA 2500mAh double blister/2шт; акумулятори Videx HR6/AA 2700mAh double blister/2шт; бінокль Bresser 12x32 (9617300) ; ванночка для ніг Beurer FB 35; гантелi FitMi 4кг red 2 шт; диск хром. Housefit DB C102-0.5; електростимулятор BEURER EM 59; комплект рацій Baofeng BF-888S TEN PACK; ліхтар NexTool outdoor strong light NE0126; ліхтар TITANUM TLF T14B 300Lm 5000K Black; ліхтар VIDEX VLF-M044UV 400Lm 4000K; ліхтар WN31 Solight LED WN31,3W, 200lm, USB,Li-ion, Black; ліхтар портативний Xiaomi Nextool 6 in 1 Black; ліхтар пров BC-FL1616 300лм LED харчування Li-on 1100mAh USB; ліхтар ручний Fenix E02R бронзовий; ліхтар ручний Fenix LR35R(LR35R); масажер SKG Gun F3mini gray; масажер SKG Gun F3mini green; масажер SKG Gun F3mini red; масажер для ніг Beurer FM 60 ; масажер мікрострумовий SKG 4098 ; масажна подушка Beurer MG 149 ; массажер Xiaomi Gun Mini; мультитул Ganzo G202 (G202) ; налобний світлодіодний ліхтарик VIDEX VLF-H015 330Lm 5000K; налобний світлодіодний ліхтарик VIDEX VLF-H025C; налобний світлодіодний ліхтарик VIDEX VLF-H035C 410Lm 5000K; ніж Ganzo G611 black; ніж складаний Ganzo G626-BS чорний самурай; ніж Ganzo G707; орбітрек Toorx Elliptical ERX 400 (ERX-400) ; парасолька-тростина Bergamo BLOOM, напівавтомат (71250-5); парасолька-тростина Bergamo Toprain напівавтомат (4513105); плед флісовий Bergamo Warm у чохлі хакі 202311pl-25 ; портат. світлодіодний ліхтарик VIDEX VLF-A055 600Lm5700K; портативний світлодіодний ліхтарик VIDEX VLFA105RH 1200Lm; портативний світлодіодний ліхтарик VIDEX VLF-A105Z 1200Lm; портативний світлодіодний ліхтарик VIDEX VLFA244RH 600Lm; прилад для видалення ороговілої шкіри MP Beurer; рація Baofeng UV-5R Black; рюкзак Canyon CSZ-2 для подорожей Dark Green(CNSCSZ02DGN01); рюкзак Canyon CSZ-2 для подорожей Yellow (CNSCSZ02YW01); стакан складаний TRAMP силіконовий 200мл UTRC-126 green; термокружка 500 мл Etna Grip, к-р ніжно-бежевий; термокружка Bergamo Classico, сталева 400 мл (5057-3); термокружка Line Art Cyprus 350 мл графітова; термос HAVIT HV-TM001 1500ml Black; термос HAVIT HV-TM002 2100ml Silver; термос HAVIT HV-TM004 1000ml Silver; термос Line Art Campania 1200 мл графітовий; термос Temei Cut Cute Fun Bouncing Lid Bottle 500ml White; фонарь Xiaomi Multi-function Flashlight; шолом велосипедний з козирком CIGNA WT-068 чорно-біло-червоний за договором поставки №ТУА010923 від 01.09.2023 на адресу контрагента - Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛЛО» (код ЄДРПОУ 30012848).

Згідно отриманої квитанції від 01.02.2024 про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку №1165 реєстрацію податкової накладної №200084 від 02.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, оскільки обсяг постачання товару/послуги 3407, 9506, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).

Згідно з квитанцією від 01.02.2024 про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку № 1165 реєстрацію податкової накладної №200091 від 02.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, оскільки обсяг постачання товару/послуги 8207, 9031, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).

Згідно з квитанцією від 01.02.2024 про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку №1165 реєстрацію податкової накладної №300251 від 03.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, оскільки обсяг постачання товару/послуги 9506, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).

Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію вищевказаних податкових накладних №200084 від 02.01.2024, №200091 від 02.01.2024, №300251 від 03.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Для розблокування податкової накладної №200084 від 02.01.2024 позивачем 02.04.2024 було подано до податкового органу повідомлення про подання пояснень №02/04/2024-2 і копій документів для реєстрації податкової накладної.

Проте, 04.04.2024 за № 10842443/45088078 Комісією регіонального рівня, не зважаючи на письмові пояснення і надані документи, було прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 200084 від 02.01.2024.

Для розблокування податкової накладної №200091 від 02.01.2024 позивачем 02.04.2024 було подано до податкового органу повідомлення про подання пояснень №02/04/2024-1 і копій документів для реєстрації податкової накладної.

Проте, 04.04.2024 за №10842441/45088078 Комісією регіонального рівня, не зважаючи на письмові пояснення і надані документи, було прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №200091 від 02.01.2024.

Для розблокування податкової накладної №300251 від 03.01.2024 позивачем 02.04.2024 було подано до податкового органу повідомлення про подання пояснень №02/04/2024-3 і копій документів для реєстрації податкової накладної.

Проте, 04.04.2024 за №10842442/45088078 Комісією регіонального рівня, не зважаючи на письмові пояснення і надані документи, було прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №300251 від 03.01.2024.

Підставою для відмови в реєстрації податкових накладних вказано надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації зазначено про наявність ризикових операцій.

Не погоджуючись із рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкових накладних, з метою скасування рішень та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні, позивач з відповідним позовом звернувся до суду.

Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.

Пунктом 44.1 ПК Українина платників податків покладено обов`язок вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачене законодавством. Крім того, платникам податків забороняється формувати показники податкової звітності, митних декларацій з даних, не підтверджених первинними документами.

Пунктом 185.1 ст. 185 ПК Україниоб`єктом оподаткування визначено операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання, яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України відповідно дост. 186 цього кодексу.

Згідно п.187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

За п.188.1 ст. 188 ПК України, база оподаткування операції з постачання товарів/послуг визначається виходячи із договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До кладу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Відповідно до п.201.1 ст. 201 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п. 201.1 ст. 201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п.201.7 ст. 201 ПК України).

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 р. затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (Порядок № 1246).

За визначенням, наведеним у п. 2 Порядку № 1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимогПодаткового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

За змістом п. 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у п.201.16 ст. 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Згідно п. 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165(Порядок №1165).

Пунктом 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

У разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (п.4 Порядку №1165).

Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

За ч.1 п. 10 Порядку у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

За вимогами п. 10., п. 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до п. 1 Критеріїв (Додаток №3 до Порядку №1165) підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій вказує на те, що для того, аби встановити наявність в господарській операції ознак ризиковості мають існувати визначені цим пунктом передумови, а тому необхідно навести обґрунтований розрахунок показника за цим критерієм.

Суд зазначає, що у квитанції не було зазначено, які саме документи необхідно надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний у розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Оскільки пропозиція щодо надання документів не була конкретизованою, платник податків на вільний розсуд обирав документи, які необхідно надати.

При цьому, перелік таких документів визначений п. 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженийнаказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520(Порядок № 520).

В оскаржуваних рішеннях контролюючим органом не обґрунтовано, які саме документи були надані/не надані платником з порушенням законодавства, чому документи платника не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.

Як вбачається з наданих підприємством пояснень і наявних у справі документів ТОВ «УКНОР» на підтвердження здійснення операцій з придбання та подальшого продажу товарів до податкової накладної №200084 були надані документи: видаткова накладна №29061 від 29.12.2023, видаткова накладна №КРк-047872 від 06.12.2023, видаткова накладна №49040 від 01.11.2023, оборотно-сальдова відомість по рахунку №10, оборотно-сальдові відомості по рахунку №281. Продажа товару ТОВ «АЛЛО» підтверджується договором поставки №ТУА010923 від 01.09.2023, видатковою накладною №18599 від 02.01.2024, реєстром платіжних доручень за січень 2024 із відображенням сум оплати за товар, оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361. Господарська діяльність позивача підтверджується такими документами: штатний розклад (станом на 01.02.2024), договір суборенди нежитлового приміщення з ТОВ «ІНК МОНОЛІТ» №1312/22ДВ04 від 13.12.2022, форма №20-ОПП від 29.12.2022, форма №20-ОПП від 20.09.2023, договір комплексного логістичного обслуговування №У-1072023 від 30.06.2023, на підставі якого позивач користується послугами по прийманню, маркуванню, зберіганню, відвантаженню товарів, передачі їх в адресу будь-яких покупців позивача через перевізників або власними силами та інші послуги.

На підтвердження здійснення операцій з придбання та подальшого продажу товарів до податкової накладної №200091 були надані документи: видаткова накладна №11116 від 26.12.2023, видаткова накладна №ИР000006629 від 28.12.2023, оборотно-сальдова відомість по рахунку №10, оборотно-сальдові відомості по рахунку №281. Продажа товару ТОВ «АЛЛО» підтверджується договором поставки №ТУА010923 від 01.09.2023, видатковою накладною №18606 від 02.01.2024, реєстром платіжних доручень за січень 2024 із відображенням сум оплати за товар, оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361. Господарська діяльність позивача підтверджується такими документами: штатний розклад (станом на 01.02.2024), договір суборенди нежитлового приміщення з ТОВ «ІНК МОНОЛІТ» №1312/22ДВ04 від 13.12.2022, форма №20-ОПП від 29.12.2022, форма №20-ОПП від 20.09.2023, договір комплексного логістичного обслуговування №У-1072023 від 30.06.2023, на підставі якого позивач користується послугами по прийманню, маркуванню, зберіганню, відвантаженню товарів, передачі їх в адресу будь-яких покупців позивача через перевізників або власними силами та інші послуги.

На підтвердження здійснення операцій з придбання та подальшого продажу товарів до податкової накладної №300251 були надані документи: видаткова накладна №40647 від 16.09.2023, видаткова накладна №2/1 від 03.01.2024, видаткова накладна №42 від 03.01.2024, оборотно-сальдова відомість по рахунку №10, оборотно-сальдові відомості по рахунку №281. Продажа товару ТОВ «АЛЛО» підтверджується договором поставки №ТУА010923 від 01.09.2023, видатковою накладною №18606 від 02.01.2024, реєстром платіжних доручень за січень 2024 із відображенням сум оплати за товар, оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361. Господарська діяльність позивача підтверджується такими документами: штатний розклад (станом на 01.02.2024), договір суборенди нежитлового приміщення з ТОВ «ІНК МОНОЛІТ» №1312/22ДВ04 від 13.12.2022, форма №20-ОПП від 29.12.2022, форма №20-ОПП від 20.09.2023, договір комплексного логістичного обслуговування №У-1072023 від 30.06.2023, на підставі якого позивач користується послугами по прийманню, маркуванню, зберіганню, відвантаженню товарів, передачі їх в адресу будь-яких покупців позивача через перевізників або власними силами та інші послуги.

Вказаним Порядком №520 визначений механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до положень п. 2, п. 3 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п. 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9).

Як вбачається з матеріалів справи позивачем на підтвердження реальності здійснення операцій надані первинні документи: письмові пояснення та вичерпний перелік документів, який необхідний для реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

У рішеннях податкового органу не підкреслено та не зазначено, яких саме документів не наданопозивачем та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, які, на думку контролюючого органу, мали б бути представлені платником податку щодо господарської операції.

Рішення податкового органу не містять підстав відхилення наданих документів.

Згідно ч.5ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства Українипри виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд заначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

За правовою позицією Верховного Суду в постанові від 18.12.2019 у справі №560/435/19 конкретний перелік документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних повноважень може посилатися тільки на ті обставини, що зазначені у рішенні як підстава його прийняття. Не зазначення в рішенні цих обставин тлумачиться на користь висновку про його неправомірність. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації ПН не відповідає критерію обґрунтованості.

Суд також враховує правовий висновок Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі №2040/7089/18 від 03.06.2021, який вказав, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

За правовою позицією Верховного Суду упостановах від 12.04.2023 у справі № №500/1836/22, від 27.01.2022 у справі № 380/2365/21, від 18.06.2019 у справі № 0740/804/18, від 23.10.2018у справі № 822/18171/1, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів. При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях, чого зроблено не було.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Отже, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо надання необхідного обсягу документів.

Таким чином, відповідачем-1 надані позивачем документи всебічно не досліджені, а доводи платника податків не спростовані.

Слід також зазначити, що рішенням про невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податків від 13.06.2024 №31067 ТОВ «УКРНОР» визнано таким, що не відповідає критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Крім того, суд звертає увагу на те, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначенихПодатковим кодексом України, а не шляхом зупинення реєстрації податкових накладних.

Таким чином, зупинення реєстрації податкових накладних не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбаченіКонституцієюта Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів - дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача.

Пунктом 13 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

У Рішенні ("Lelas v. Croatia"). Європейський суд з прав людини зазначив, що Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків.

За встановлених обставин, суд вважає, що відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не надано суду достатніх та належних доказів на спростування тверджень позивача та не наведено обґрунтованих мотивів прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

В даному ж випадку, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

За ч. 3ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення). Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ст. 90 КАС України).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд приходить до висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав у відповідача-2 виник обов`язок зареєструвати податкові накладні позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Враховуючи встановлені факти і наведені правові норми суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Позивач просить стягнути в позовній заяві витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 2500 грн.

Відшкодування судових витрат фізичних та юридичних осіб, на користь яких ухвалене судове рішення відноситься до основних засад (принципів) господарського судочинства відповідно до пункту 10 частини 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Учасники справи мають право користуватися правничою допомогою. Представництво в суді, як вид правничої допомоги, здійснюється виключно адвокатом (професійна правнича допомога), крім випадків, встановлених законом (ч.1,ч.2 ст. 16 КАС України).

Відповідно до ч.1статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Частиною 3статті 132 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначено, що до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Відповідно до частин 1,2, 4, 5 ст. 134 КАС Українивитрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Частинами 5, 7ст.139 КАС України передбачено, що у разі відмови у задоволенні вимог позивача, звільненого від сплати судових витрат, або залишення позовної заяви без розгляду чи закриття провадження у справі, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.

За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

Згідно ч.1. ст. 26 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокатська діяльність здійснюється на підставі договору про надання правової допомоги.

За визначенням п.4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.

Згідно ст. 30 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

Між Адвокатським бюро «Олександра Шевченка» (Виконавець) і ТОВ «УКРНОР» (Замовник) 18.07.2024 був укладений договір про надання правової допомоги №18/07, предметом якого є надання Виконавцем усіма законними методами та способами правової допомоги Замовнику у всіх справах, які пов язані чи можуть бути пов язані із захистом та відновленням порушених, оспорюваних, невизнаних його прав та законних інтересів, а Замовник зобов`язується сплатити гонорар (винагороду) за надану правову допомогу та компенсувати фактичні витрати на її надання в обсязі та на умовах, визначених договором.

До вказаного договору 20.09.2024 сторонами була укладена Додаткова угода №8, якою сторони погодили, що Замовник доручає Виконавцю скласти, виготовити та подати до суду позовну заяву з додатками до неї про: визнання протиправними та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №10842441/45088078 від 04.04.2024 року, №10842442/45088078 від 04.04.2024 року, №10842443/45088078 від 04.04.2024 року;

зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «УКРНОР», податкові накладні: №200084 від 02.01.2024 року, №200091 від 02.01.2024 року; 300251 від 03.01.2024 року, датою їх первинного подання на реєстрацію.

25.09.2024 сторонами підписано акт прийому-передачі послуг №8, відповідно до якого замовником від виконавця були отримані настпні послуги:

надання консультації з питань практичного застосування норм Податкового кодексу України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджених постановою КМУ від 29.12.2010 №1246, порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 щодо аналізу спірних правовідносин, що виникли між ГУ ДПС у Дніпропетровській області, ДПС України та ТОВ «УКРНОР» стосовно визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №10842441/45088078 від 04.04.2024 року, №10842442/45088078 від 04.04.2024 року, №10842443/45088078 від 04.04.2024 ; та зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «УКРНОР», податкові накладні: №200084 від 02.01.2024 року, №200091 від 02.01.2024 року; 300251 від 03.01.2024;

проведення аналізу прецедентної практики та правових висновків за аналогічними справами;

складання, виготовлення та подання до суду позовної заяви з додатками до неї.

Загальна сума витрат склала 5000 грн.

Платіжною інструкцією №13174285 від 25.09.2024 підтверджується оплата позивачем отриманих юридичних послуг.

За правилами частин 6, 7 ст. 134 КАС України у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

За висновками Великої Палати Верховного Суду, наведеними у додатковій постанові від 19.02.2020 у справі № 755/9215/15-ц, саме зацікавлена сторона має вчинити певні дії, спрямовані на відшкодування іншою стороною витрат на професійну правничу допомогу, а інша сторона має право на відповідні заперечення проти таких вимог, що виключає ініціативу суду з приводу відшкодування витрат на професійну правничу допомогу одній зі сторін без відповідних дій з боку такої сторони. Суд у позовному провадженні є арбітром, що надає оцінку тим доказам і доводам, що наводяться сторонами у справі. Тобто, суд не може діяти на користь будь-якої зі сторін, що не відповідатиме основним принципам судочинства. Таким чином, суд може зменшити розмір витрат на правничу допомогу, що підлягають розподілу, за клопотанням іншої сторони. Саме інша сторона зобов`язана довести неспівмірність заявлених опонентом витрат.

Відповідачами у відзивах на позовну заяву заперечено, визначений розмір витрат на професійну правничу допомогу, посилаючись на те, що розмір зазначених витрат не є співмірним із складністю справи так обсягом виконаних адвокатом робіт.

Головнем управління ДПС у Дніпропетровській області також вказало, що є бюджетною організацією, фінансування якої здійснюється з Державного бюджету, і стягнення з відповідача визначених представником позивача витрат, сума яких є значною та необгрунтованою позивачем, призведе до зменшення відповідних видатків на забезпечення діяльності органу, який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 16 грудня 2022 року у справі №922/1964/21 сформулювала такий висновок: Визначаючи розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації гонорару адвоката іншою стороною, суди мають виходити зі встановленого у самому договорі розміру та/або порядку обчислення таких витрат, що узгоджується з приписамистатті 30 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», враховуючи при цьому положення законодавства щодо критеріїв визначення розміру витрат на правничу допомогу, Велика Палата Верховного Суду зауважила, що не є обов`язковими для суду зобов`язання, які склалися між адвокатом та клієнтом у контексті вирішення питання про розподіл судових витрат.

Суд виходить з того, що дана справа є справою незначної складності і розглянута в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін, підготовка даної справи не вимагала значного обсягу юридичної і технічної роботи, більшість наданих до позовної заяви документів є в наявності у позивача, а отже не потребували часу для їх знаходження і витребування у інших осіб.

Відповідно до закріпленого на законодавчому рівні принципу співмірності, розмір витрат на послуги адвоката при їхньому розподілі визначається з урахуванням складності справи, часу, витраченого адвокатом на надання правничої допомоги, обсягу наданих послуг та виконаних робіт, ціни позову, а також значення справи для сторони.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що витрати позивача на правничу допомогу можуть бути зменшені та підлягають частковому відшкодуванню, а саме в сумі 3000,00 грн. що відповідатиме вимогам співмірності, розумності та справедливості.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в сумі 9084,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією №17800 від 25.09.2024.

Враховуючи, що адміністративний позов задоволено повністю, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 9084,00 грн. підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України у рівних частинах.

Керуючись ст.ст.139, 241-246, 250, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРНОР» (пр. Науки, буд. 74, офіс 316, м. Дніпро, 49107, код ЄДРПОУ 45088078) до 1-Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-а, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658), 2- Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №10842441/45088078 від 04.04.2024 року, №10842442/45088078 від 04.04.2024 року, №10842443/45088078 від 04.04.2024 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «УКРНОР» (пр. Науки, буд. 74, офіс 316, м. Дніпро, 49107, код ЄДРПОУ 45088078), податкові накладні: №200084 від 02.01.2024 року, №200091 від 02.01.2024 року; 300251 від 03.01.2024 року, датою їх первинного подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-а, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРНОР» (пр. Науки, буд. 74, офіс 316, м. Дніпро, 49107, код ЄДРПОУ 45088078) витрати по сплаті судового збору в сумі 1500 (одна тисяча п`ятсот) грн. 00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРНОР» (пр. Науки, буд. 74, офіс 316, м. Дніпро, 49107, код ЄДРПОУ 45088078) витрати по сплаті судового збору в сумі 1500 (одна тисяча п`ятсот) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст.295,297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Врона

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2024
Оприлюднено08.01.2025
Номер документу124235935
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/25957/24

Ухвала від 11.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 11.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Рішення від 14.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Рішення від 02.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні