Рішення
від 06.01.2024 по справі 240/21552/22
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 січня 2024 року м. Житомир справа № 240/21552/22

категорія 112030500

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Токаревої М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Богунського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії та стягнення моральної шкоди,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просить:

-визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, щодо ненарахування та невиплати передбаченої ОСОБА_1 , пільги за спожиті комунальні послуги у розмірі 100% в межах норм, визначених Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" з 01.01.2021;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради здійснити нарахування, перерахунок та виплату ОСОБА_1 пільги за спожиті комунальні послуги у розмірі 100% в межах норм, визначених Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" з 01.01.2021;

- стягнути з Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 50 000 (п`ятдесят тисяч) грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що є особою з інвалідністю 2 групи та має право на пільги, передбачені Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Позивачу стало відомо про наявність заборгованості по комунальним послугам, оскільки відповідачем не профінансовано повністю, згідно законодавства, надані послуги, зокрема не перераховуються кошти за управління багатоквартирним будинком на адресу третьої особи - ОСББ «Доброжил». На звернення до відповідача із заявами щодо погашення виниклої заборгованості аргументованої відповіді щодо виникнення заборгованості відповідачем не надано. Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду із позовом.

Ухвалою суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач надіслав до суду відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю, оскільки виплата розрахованої суми пільги з жовтня 2019 року здійснюється ОСОБА_1 у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок АТ «Ощадбанк». Управління не визначає розміру заборгованості по комунальних послугах, а лише розраховує пільгу на підставі даних Реєстру.

Позивач подав до суду відповідь на відзив, в якій заперечив проти доводів відповідача, зазначених у відзиві на позовну заяву. Зазначив, що відповідач зобов`язаний забезпечувати автоматизоване використання розміру пільг для розрахунку вартості використаних позивачем житлово-комунальних послуг.

Відповідачем було подано до суду клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін.

Ухвалою суду у задоволенні клопотання Управління соціального захисту населення Богунського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради про розгляд справи у судовому засіданні з участю сторін відмовлено.

Відповідачем подано клопотання про залучення до даної справи Головне управління Пенсійного фонду, України в Житомирській області у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, оскільки результати розгляду справи вплинуть на його права та законні інтереси.

Ухвалою суду клопотання відповідача задоволено частково та залучено Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області до участі у справі 240/21552/22, як другого відповідача.

Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області подало до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні), з особливостями, визначеними статтями 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, позовну заяву та відзив, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.

Встановлено, що ОСОБА_1 є особою з інвалідністю внаслідок війни 2-ї групи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 , та перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги.

Відповідно до договору оренди житлового приміщення в будинку, що належить громадянину на праві приватної власності від 02.08.2007 ОСОБА_1 орендує житлове приміщення, що складається з 3 кімнат, житловою площею 66,50 кв. м. в будинку АДРЕСА_1 .

Встановивши, що відповідачем не перераховуються кошти за управління багатоквартирним будинком, позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради для проведення уточнень стосовно правильності нарахованих пільг.

Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради надало відповідь, в якій зазначило, що виплата розрахованої суми пільги з жовтня 2019 здійснюється у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок АТ «Ощадбанк». Для вирішення питання виникнення заборгованості за послугу з управління багатоквартирним будинком рекомендувало звернутися до ОСББ «Доброжил».

Вважаючи бездіяльність відповідач протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22 жовтня 1993 року №3551-ХІІ (далі - Закон №3551-ХІІ) вказаний закон спрямований на захист ветеранів війни шляхом: створення належних умов для підтримання здоров`я й активного довголіття; організації соціального та інших видів обслуговування, зміцнення матеріально-технічної бази створених для цієї мети закладів і служб та підготовки відповідних спеціалістів; виконання цільових програм соціального і правового захисту ветеранів війни; надання пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі трудової діяльності відповідно до професійної підготовки і з урахуванням стану здоров`я.

Перелік пільг, які надаються особам з інвалідністю внаслідок війни визначені в статті 13 Закону №3551-ХІІ.

За приписами пункту 5 статті 13 Закону №3551-ХІІ особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються такі пільги, зокрема, 100-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання. Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 кв. метр опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю.

Відповідно до частини третьої статті 13 Закону №3551-ХІІ площа житла, на яку нараховується 100-процентна знижка плати, передбачена пунктами 4 і 5 частини першої цієї статті, визначається в максимально можливому розмірі в межах загальної площі житлового приміщення (будинку) згідно з нормами користування (споживання), встановленими цими пунктами, незалежно від наявності в складі сім`ї осіб, які не мають права на знижку плати. Якщо в складі сім`ї є особи, які мають право на знижку плати в розмірі, меншому ніж 100 процентів, спочатку обчислюється в максимально можливому розмірі 100-процентна відповідна знижка плати.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №373 затверджено Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі (далі - Порядок №373), який визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, та механізм надання громадянам у грошовій формі пільг, зокрема і житлових послуг - послуг з управління багатоквартирним будинком; комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Частиною 5 Порядку №373 визначено. що для розрахунку розміру пільги інформацію структурним підрозділам з питань соціального захисту населення до 20 числа кожного місяця надають, зокрема, управителі, виконавці комунальних послуг - про зміну тарифів на житлово-комунальні послуги, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку.

Згідно нори ч. 6 Порядку №373, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення на підставі даних Реєстру (Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги) та інформації, отриманої відповідно до пункту 5 цього Порядку, розраховують щомісяця до 25 числа суму пільги на оплату житлово-комунальних послуг виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, кількості членів сім`ї, які мають таке право відповідно до законодавчих актів, зазначених у пункті 3 цього Порядку, та визначені статтею 51 Бюджетного кодексу України, та з урахуванням встановлених цін/тарифів (внесків) і державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування.

Постановою КМУ від 6 серпня 2014 року №409 "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування", з метою забезпечення державних соціальних гарантій у сфері житлово-комунального обслуговування, приведення існуючих норм споживання житлово-комунальних послуг до їх фактичного обсягу споживання, дотримання принципу соціальної справедливості під час надання пільг і субсидій, відповідно до статей 5 і 9 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" Кабінет Міністрів України, установлено соціальні нормативи, в межах яких держава надає громадянам пільги або субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, зокрема:

для оплати житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком; витрат на управління багатоквартирним будинком, що визначаються за такою формулою:

СНжп = (Пмін х Ксрв) / СРзпж,

де СНжп - соціальний норматив житлової послуги, витрат на управління багатоквартирним будинком, гривень на 1 кв. метр;

Пмін - встановлений на законодавчому рівні на відповідну дату розмір прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, гривень;

Ксрв - коефіцієнт середнього в Україні розміру витрат домогосподарств на утримання житла, що становить 0,15;

СРзпж - середній розмір загальної площі житла на одне домогосподарство одержувачів пільг або субсидій у багатоквартирних будинках, що становить 48,87 кв. метра.

Суд відмічає, що згідно вимог чинного законодавства України, відповідач при розрахунку розміру пільг, використовує інформацію, яку надають управителі, виконавці комунальних послуг.

Відповідач, на підставі даних Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги та інформації, отриманої від виконавців послуг, розраховує суму пільги.

Судом встановлено, що відповідно до персональної облікової картки пільговика ОСОБА_1 , йому нараховуються пільги у розмірі 100%, зокрема, на централізоване постачання холодної води, централізоване водовідведення, управління багатоквартирним будинком ОСББ «Доброжил», плата за абонентське обслуговування з централізованого водопостачання, плата за абонентське обслуговування за послугою з постачання теплової енергії, плата за абонентське обслуговування за послугою з центрального водовідведення.

Відповідно до інформації про фінансування по обліковому запису пільговика розрахована відповідачем сума пільги у грошовій безготівковій формі перерахована на рахунок АТ «Ощадбанк» ОСОБА_1 .

Враховуючи викладене, суд відмічає, що відповідач здійснив нарахування передбаченої ОСОБА_1 пільги за спожиті комунальні послуги у розмірі 100% в межах норм, визначених Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та перерахував розраховану суму пільги у грошовій безготівковій формі на рахунок АТ «Ощадбанк» ОСОБА_1 .

З огляду на викладене, позовні вимоги є необґрунтованими.

Крім того, позивачем під час звернення з даним позовом до суду було також заявлено вимогу про стягнення моральної шкоди у розмірі 50 000,00 грн

Разом з тим, встановивши відсутність з боку відповідача порушень прав позивача при нарахуванні передбаченої ОСОБА_1 пільги за спожиті комунальні послуги в розрізі даного спору у суду відсутні правові підстави для відшкодування позивачу моральної шкоди.

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Надавши оцінку усім доказам в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Зважаючи на висновок суду про відмову в задоволенні позову в повному обсязі, а також ураховуючи положення ст. 139 КАС України, судові витрати понесені позивачем стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 . РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_2 ) до Управління соціального захисту населення Богунського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради (вул. Перемоги, 55, Житомир,10003. РНОКПП/ЄДРПОУ: 42103456), Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області ((вул. О.Ольжича, 7, м.Житомир, 10003, код ЄДРПОУ 13559341) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії та стягнення моральної шкоди - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.С. Токарева

06.01.24

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.01.2024
Оприлюднено08.01.2025
Номер документу124236509
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —240/21552/22

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Рішення від 06.01.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 02.08.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 02.08.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 28.09.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні