Рішення
від 06.01.2025 по справі 620/14534/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 січня 2025 року м. Чернігів Справа № 620/14534/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Ніжинської окружної прокуратури до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області, третя особа - Деснянське басейнове управління водних ресурсів про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Ніжинська окружна прокуратура 04.11.2024 звернулась до суду з адміністративним позовом до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області (далі Селищна рада, відповідач), у якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічні споруди на нерусловому ставку «Куйбишеве», на водотоці басейну р. Галка, суббасейні р. Десна, код водогосподарської ділянки М5.1.2.16., орієнтовна площа водного дзеркала ставка «Куйбишеве» 10,0961 га, географічна прив`язка розміщення 50.833167 (координати широти), 31.931198 (координати довготи) Лосинівської селищної ради, Ніжинського району, Чернігівської області;

- зобов`язати відповідача вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації щодо гідротехнічних споруд на нерусловому ставку «Куйбишеве», на водотоці басейну р. Галка, суббасейні р. Десна, код водогосподарської ділянки М5.1.2.16., орієнтовна площа водного дзеркала ставка «Куйбишеве» 10,0961 га, географічна прив`язка розміщення 50.833167 (координати широти), 31.931198 (координати довготи), які розташовані на території Лосинівської селищної ради, Ніжинського району, Чернігівської області.

Свої вимоги мотивує тим, що прийняття у комунальну власність Лосинівської селищної об`єднаної територіальної громади безгосподарської гідротехнічної споруди дасть можливість вирішувати питання збереження водних об`єктів для загального та спеціального водокористування, надавати в оренду шляхом укладення договорів оренди нерухомого майна, забезпечивши збереження та належну експлуатацію гідротехнічних споруд, запобігти виникненню надзвичайним ситуаціям, пов`язаних з водним фактором, забезпечити безаварійний пропуск льодоходу, повені та паводків на водних об`єктах.

Ухвалою судді від 08.11.2024 відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.

Також судом запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позовну заяву або заяву про визнання позову.

У встановлений судом строк відповідачем відзив на позов не подано.

Від третьої особи пояснення по суті спору не надійшли.

Дослідивши матеріали справи, суд враховує таке.

Судом встановлено, що на території селища Лосинівка, Лосинівської селищної об`єднаної територіальної громади, Ніжинського району Чернігівської області знаходиться нерусловий ставок «Куйбишеве» з гідротехнічними спорудами на водотоці басейну р. Галка, суббасейні р. Десна, район річкового басейну Дніпро, код водогосподарської ділянки М5.1.2.16. Площа водного об`єкта складає 10,0961 га. Вказаний об`єкт розташований за межами населених пунктів Лосинівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської

Області. Географічна прив`язка розміщення: 50.833167 (координати широти), 31.931198 (координати довготи), що підтверджено паспортом водного об`єкта, виготовленим 20.12.2018 (а.с. 10, 19-28).

За результатом узагальнення Деснянським басейновим управлінням водних ресурсів (далі Деснянське БУВР) матеріалів інвентаризації осушувальних систем та оцінки стану використання осушувальних систем встановлено відсутність власника гідротехнічних споруд на ставку «Куйбишеве», розташованого на території селища Лосинівка, що свідчить про їх безхазяйність. Технічний стан гідротехнічних споруд на вказаному водному об`єкту визначено, як задовільний (а.с. 9-10).

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №730-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Чернігівської області» Лосинівська, Вікторівська, Галицька, Данинська, Перемозька, Терешківська, Сальненська Світанківська, Шатурська, Шняківська (Ніжинський район) територіальні громади увійшли до складу територіальної громади Лосинівської селищної ради Ніжинського району.

Таким чином, на даний час органом уповноваженим на вирішення питання щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна на території селища Лосинівка є Лосинівська селищна рада Ніжинського району.

Згідно інформації Лосинівської селищної ради, відображеної в листі №1798/03-42 від 30.09.2024, заходи по обстеженню та взяттю на облік, як безхазяйного нерухомого майна гідротехнічної споруди на нерусловому ставку «Куйбишеве», розташованої на території Лосинівської ОТГ, не вживалися, оскільки комісія не була створена; відсутні відомості про власника гідротехнічної споруди, а за останні 3 роки на території громади не було виявлено безхазяйне майно, у т. ч. гідротехнічних споруд. Разом з тим, у березні 2023 року селищна рада зверталася до Деснянського басейнового управління водних ресурсів з проханням про включення спеціаліста до роботи у відповідній комісії з обстеження технічного стану гідротехнічної споруди та меліоративних систем, на що була отримана згода. Однак, в подальшому комісія не була створена і обстеження гідротехнічної споруди «Куйбишеве» не проводилось, що підтверджено листуванням між Лосинівською селищною радою та Деснянським БУВР (а.с. 18-19).

Оскільки відповідач не вжив заходів з метою взяття на облік вищевказаного безхазяйного майна, що знаходиться на нерусловому ставку «Куйбишеве», прокурор звернувся до суду з відповідним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно із положеннями статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

В частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У постанові від 01.12.2022 по справі №340/5914/21, у якій, зокрема розглядалося питання права прокурора на звернення до суду для захисту інтересів держави у сфері збереження водних об`єктів для загального та спеціального водокористування, а також запобігання виникнення надзвичайних ситуацій, пов`язаних з неналежною експлуатацією гідротехнічної споруди, забезпечення безаварійного пропуску льодоходу, попередження повеней та паводків на водних об`єктах, Верховний Суд зазначив:

«…водні об`єкти є важливою частиною екосистеми та елементом довкілля, що забезпечує існування людей, тваринного і рослинного світу. Для належного використання і охорони водних ресурсів, а також для захисту відповідних територій від шкідливого впливу вод на водних об`єктах усіх форм власності можуть зводитися гідротехнічні споруди; забезпечення безаварійності та безперебійності експлуатації таких споруд є завданням власників або користувачів водних об`єктів, на яких розміщена гідротехнічна споруда.

На цій підставі колегія суддів доходить висновку про те, що не взяття на баланс гідротехнічної споруди водного об`єкта - водосховища площею 88,1212 га, розташованого на річці Мала Вись, невжиття заходів щодо охорони та збереження гідротехнічної споруди, може спричинити виникнення аварій та інших надзвичайних ситуацій, у тому числі повеней, зумовлених шкідливою дією вод. Зазначене може свідчити про наявність загрози заподіяння шкоди інтересам держави у сфері запобігання виникнення надзвичайних ситуацій, пов`язаних з неналежною експлуатацією гідротехнічної споруди, забезпечення безаварійного пропуску льодоходу, попередження повеней та паводків на водних об`єктах».

Аналогічна позиція підтримана Верховним Судом у постанові від 29.05.2024 по справі №320/6482/21.

Правовий висновок про те, що екологічні інтереси держави охоплюють, зокрема, й інтереси у сфері збереження та захисту водних об`єктів загальнодержавного та місцевого значення, забезпечення їх належного використання, висловлений Верховним Судом у постановах від 19.11.2019 у справі №806/1350/15, від 29.04.2020 у справі №802/1145/17-а, від 09.04.2020 у справі №822/589/17, від 03.02.2021 у справі №806/1326/17, від 16.06.2021 у справі № 120/2320/19-а, від 27.10.2021 у справі №806/1325/17, від 06.09.2022 у справі № 822/591/17, від 19.10.2022 у справі № 354/609/15.

Бездіяльність відповідача, який є органом, уповноваженим здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, сприяє порушенню основних засад державної політики у сфері збереження інженерної інфраструктури водних об`єктів та комунальної власності, що у свою чергу є порушенням загальнодержавних інтересів та у відповідності до статті 131-1 Конституції України покладає на прокурора обов`язок представництва в суді.

Процедура взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначена Цивільним кодексом України.

Так, відповідно до частини другої статті 335 Цивільного кодексу України безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Заява про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади за умов, визначених Кодексом, подається до суду за місцезнаходженням цієї речі органом, уповноваженим управляти майном відповідної територіальної громади (ст. 269 Цивільного процесуального кодексу України).

Таким чином, законодавство визначає особливі правила щодо набуття права власності на безхазяйні нерухомі речі.

Так, перш за все, ці речі мають бути взяті на облік як безхазяйні за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони знаходяться, з обов`язковим оголошенням про це у друкованих засобах масової інформації.

Законодавець визначив саме такий порядок задля того аби встановити власника або іншу особу, яка має право вимагати повернення такої речі, або ж заявити про свої права на вказану річ.

Необхідність постановки на облік речі як безхазяйної обумовлена також тим, що лише по закінченню чітко визначеного періоду - 1 року, що обчислюється з моменту взяття такої речі на облік, виникнуть правові підстави для визнання власником речі іншої особи.

Справа про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади розглядається судом за участі заявника з обов`язковим повідомленням усіх заінтересованих осіб.

За позовом органу, правомочного управляти комунальним майном, суд за умови якщо не буде встановлено власника або іншу особу, яка має право вимагати повернення своєї власності чи не заявила про своє право на нерухоме майно, передає безхазяйну нерухому річ до комунальної власності.

При цьому, обов`язкову складову процедури набуття права власності на безхазяйну нерухому річ офіційне оприлюднення інформації про взяття нерухомої речі на облік органом державної реєстрації прав.

Зі змісту частини першої статті 335 Цивільного кодексу України вбачається, що лише те майно, яке не має власника або власник якого невідомий може вважатися безхазяйним.

У такому контексті поняття «не має власника» та «власник невідомий» об`єднує одна спільна категорія відсутня особа, яка б могла оспорити право власності на нерухоме майно.

Як вказувалося вище, на території Лосинівської об`єднаної територіальної громади перебуває гідротехнічна споруда, а саме: на нерусловому ставку «Куйбишеве», на водотоці басейну р. Галка, суббасейні р. Десна, код водогосподарської ділянки М5.1.2.16., орієнтовна площа водного дзеркала ставка «Куйбишеве» 10,0961 га, географічна прив`язка розміщення 50.833167 (координати широти), 31.931198 (координати довготи), яка має ознаки безхазяйного майна.

Відповідно до частини другої статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування», місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно з статтею 10 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено статус сільських та селищних рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до частини п`ятої статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно з статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до підпункту 1 пункту «а» статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: управління в межах, визначених радою, майном, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Приписами статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» установлено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, зокрема, облік відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форми власності та подання необхідних відомостей до бази даних національного фонду будівель відповідно до Закону України "Про енергетичну ефективність будівель".

Відповідно до положень статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить організація охорони, реставрації та використання пам`яток історії і культури, архітектури та містобудування, палацово-паркових, паркових і садибних комплексів, природних заповідників.

Згідно з статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме та нерухоме майно. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування.

Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Відповідно до статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації прав підлягають - право власності.

Статтею 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що Державний реєстр прав, серед іншого, повинен містити відомості про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

Положеннями пункту 85 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості. Датою та часом взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вважаються дата та час реєстрації відповідної заяви, за результатом розгляду якої державним реєстратором прийнято рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

Відсутність інформації щодо зареєстрованих речових прав власника чи балансоутримувача нерухомого майна - гідротехнічної споруди, розташованої на нерусловому ставку «Куйбишеве», на водотоці басейну р. Галка, суббасейні р. Десна, код водогосподарської ділянки М5.1.2.16., орієнтовна площа водного дзеркала ставка «Куйбишеве» 10,0961 га, фактично свідчить про те, що це нерухоме майно є безхазяйним, тобто не має власника.

Верховний Суд у постанові від 21.06.2024 по справі №420/19870/21 зробив такий правовий висновок щодо застосування статті 355 Цивільного кодексу України у питанні взяття на облік безхазяйних нерухомих речей:

(1) безхазяйною нерухомою річчю є нерухоме майно, яке відповідає двом умовам:

- відомості про це майно відсутні у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

- власник цього майна невідомий органу місцевого самоврядування, на території якого воно розміщене;

(2) орган місцевого самоврядування, на території якого розміщено безхазяйну нерухому річ, зобов`язаний звернутися із заявою до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, для взяття безхазяйної нерухомої речі на облік. Оскільки частина друга статті 355 Цивільного кодексу України сформульована імперативно, звернення з відповідною заявою є обов`язком, а не правом органу місцевого самоврядування.

У свою чергу, під час розгляду справи до суду не надано доказів вчинення відповідачем дій направлених на звернення до компетентного органу із відповідною заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна гідротехнічної споруди, що свідчить про допущення відповідачем бездіяльності, яка полягає у зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами 1-3 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги необхідно задовольнити.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Ніжинської окружної прокуратури до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області, третя особа - Деснянське басейнове управління водних ресурсів про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області щодо не звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а саме: гідротехнічної споруди на нерусловому ставку «Куйбишеве», на водотоці басейну р. Галка, суббасейні р. Десна, код водогосподарської ділянки М5.1.2.16., орієнтовна площа водного дзеркала ставка «Куйбишеве» 10,0961 га, географічна прив`язка розміщення 50.833167 (координати широти), 31.931198 (координати довготи).

Зобов`язати Лосинівську селищну раду Ніжинського району Чернігівської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, шляхом звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а саме: гідротехнічної споруди на нерусловому ставку «Куйбишеве», на водотоці басейну р. Галка, суббасейні р. Десна, код водогосподарської ділянки М5.1.2.16., орієнтовна площа водного дзеркала ставка «Куйбишеве» 10,0961 га, географічна прив`язка розміщення 50.833167 (координати широти), 31.931198 (координати довготи).

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 06 січня 2025 року.

Позивач: Ніжинська окружна прокуратура (код ЄДРПОУ 02910114, вул. Овдіївська, 2, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600).

Відповідач: Лосинівська селищна рада Ніжинського району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 04412461, вул. Шевченка, буд. 2, смт. Лосинівка, Ніжинський район, Чернігівська область, 16663).

Третя особа: Деснянське басейнове управління водних ресурсів (код ЄДРПОУ 34654458, просп. Перемоги, 39А, м. Чернігів, 14017).

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.01.2025
Оприлюднено08.01.2025
Номер документу124239833
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —620/14534/24

Рішення від 06.01.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні