Рішення
від 06.01.2025 по справі 199/8677/24
АМУР-НИЖНЬОДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Справа № 199/8677/24

(2/199/711/25)

РІШЕННЯ

іменем України

06.01.2025

м. Дніпро

справа №199/8677/24

провадження № 2/199/711/25

Амур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська у складі головуючого судді Подорець О.Б., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін цивільну справу за позовом Департаменту соціальної та ветеранської політики Кам`янської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів, -

учасники справи:

позивач - Департамент соціальної та ветеранської політики Кам`янської міської ради

відповідач - ОСОБА_1

ВСТАНОВИВ:

У жовтні 2024 року позивач звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів за призначеною компенсацією фізичним особам, які надають соціальні послуги.

В обґрунтування позову зазначивши, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 01.05.2022 перебувала на обліку в Південному управлінні соціального захисту населення департаменту соціальної та ветеранської політики Кам`янської міської ради, як отримувач компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги.

10.05.2022 ОСОБА_1 надала до управління документи, передбачені п.7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №859 від 23.09.2020.

З текстом попередження у бланку наданої заяви №612 від 10.05.2022 відносно проведення перевірки згідно чинного законодавства України наведених заявником відомостей про обставини, що вплинули, або могли вплинути на прийняте рішення щодо надання компенсації, а також про підстави відмови в призначенні компенсації, або припинення виплати призначеної компенсації та/або повернення надміру нарахованих коштів, у разі подання неповних чи недостовірних відомостей ОСОБА_1 була ознайомлена під підпис.

Крім того, ОСОБА_1 повідомлено під підпис, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання компенсації, вона зобов`язується повідомити про це органи соціального захисту населення.

У зв`язку з тим, що ОСОБА_1 зазначила адресу надання соціальних послуг: АДРЕСА_1 , але сама вона зареєстрована за іншою адресою: АДРЕСА_2 , управлінням перевірено відомості щодо неотримання нею компенсації за зареєстрованим місцем проживання.

На підставі отриманих документів рішенням управління про призначення компенсації від 19.05.2022 ОСОБА_1 призначено компенсацію на період з 01.05.2022 по 30.04.2023 у сумі 2393,00 грн. щомісячно та повідомлено про прийняте рішення.

У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, установлений розмір компенсації ОСОБА_1 з 01.01.2023 становив 2589,00 грн.

У результаті верифікації від 30.01.2023 встановлено, що ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_2 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 .

Рішенням управління від 13.02.2023 №1091 виплату компенсації ОСОБА_1 на підставі верифікації від 30.01.2023 припинено з 01.09.2022. Визначений розмір надміру виплачених ОСОБА_1 коштів компенсації за період з 01.09.2022 по 28.02.2023 у сумі 14750,00 грн.

18.07.2023 за вих.№2/1434 ОСОБА_1 направлено повідомлення про виставлення боргу у сумі 14750,00 грн., який необхідно повернути в повному обсязі на зазначені реквізити та попереджена, що у разі неповернення боргу матеріали щодо стягнення заборгованості будуть розглянуті у судовому порядку.

У зв`язку з вищевикладеним, оскільки відповідачем вимога позивача про повернення коштів залишена без реагування, добровільно кошти не повернуті, позивач просив суд стягнути з відповідача на користь держави в особі департаменту соціальної та ветеранської політики Кам`янської міської ради кошти, надміру виплачені по компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, в сумі 14750,00 грн. разом із судовими витратами по справі.

Ухвалою суду від 01.11.2024 відкрито провадження по справі та визначено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідно до ч.5 ст. 279 ЦПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Судове засідання проведено в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Відповідач ОСОБА_1 повідомлялася судом про наявність цивільної справи на розгляді у суді, стороною якої вона є, шляхом направлення поштової кореспонденції суду за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання. Клопотань до суду про розгляд справи з повідомленням сторін та відзиву на позовну заяву не надходило.

Верховний Суд у постанові від 18 березня 2021 року у справі № 911/3142/19 сформував правовий висновок про те, що направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, а, в даному випадку, суду (близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі №800/547/17, постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27 листопада 2019 року у справі № 913/879/17, від 21 травня 2020 року у справі № 10/249-10/19, від 15 червня 2020 року у справі № 24/260-23/52-б).

За висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 10 травня 2023 року у справі №755/17944/18, довідка поштового відділення з позначкою про неможливість вручення судової повістки у зв`язку «відсутній за вказаною адресою» вважається належним повідомленням сторони, зазначене свідчить про умисне неотримання судової повістки.

Оскільки відповідач у встановлений судом строк не надав до суду відзив на позовну заяву, а тому суд на підставі ч. 8 ст. 178 ЦПК України вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши письмові докази, суд приходить до наступного.

Судом встановлено, що 10.05.2022 ОСОБА_1 звернулася до Південного управління соціального захисту населення департаменту соціальної та ветеранської політики Кам`янської міської ради із заявою про призначення компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги (а.с.18).

Разом із цією заявою ОСОБА_1 надала до управління документи, передбачені п.7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №859 від 23.09.2020.

Отримувачем соціальних послуг була зазначена матір відповідача - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с.21).

Відповідач ОСОБА_1 була повідомлена, що у разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею компенсації, вона зобов`язується повідомити про це органи праці та соціального захисту населення, про що свідчить її підпис у заяві від 10.05.2022.

На підставі отриманих документів рішенням управління про призначення компенсації від 19.05.2022 № 612 ОСОБА_1 призначено компенсацію на період з 01.05.2022 по 30.04.2023 у сумі 2393,00 грн. щомісячно (а.с.22).

У зв`язку з підвищенням в Україні прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, установлений розмір компенсації ОСОБА_1 з 01.01.2023 становив 2589,00 грн.

За результатами верифікації від 30.01.2023 встановлено, що ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_2 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 (а.с.23).

Рішенням Південного управління соціального захисту населення департаменту соціальної політики Кам`янської міської ради №1091 від 13.02.2023 припинено виплату компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги, о/р НОМЕР_2 , з 01.09.2022 згідно верифікації від 30.01.2023 (дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 , свідоцтво про смерть серії НОМЕР_1 ). Виставлено борг.

На запит Департаменту соціальної політики Кам`янської міської ради від 03.05.2023 за вих. №01вих-06/1629 до АТ КБ «ПриватБанк» про повернення надміру виплачених ОСОБА_1 коштів компенсації, 08.05.2023 отримана відповідь щодо неможливості повернення грошових коштів, оскільки вони не забезпечені залишком на рахунку (а.с.27).

18.07.2023 за вих.№2/1434 ОСОБА_1 направлено повідомлення про необхідність повернення коштів по компенсаційній виплаті у розмірі 14 750,00 грн. та її попереджено, що у разі неповернення боргу матеріали щодо стягнення заборгованості будуть розглянуті у судовому порядку (а.с.28).

Відповідно до п. 1. ч.1 ст. 1 Закону України «Про соціальні послуги», базові соціальні послуги - соціальні послуги, надання яких отримувачам соціальних послуг відповідно до цього Закону забезпечується Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, виконавчими органами міських рад міст обласного значення, а також виконавчими органами сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад, створених згідно із законом та перспективним планом формування територій громад і визнаних Кабінетом Міністрів України спроможними в порядку, встановленому законом (далі - ради об`єднаних територіальних громад).

Відповідно до п. 10. ч.1 ст. 1 Закону України «Про соціальні послуги», отримувачі соціальних послуг - особи/сім`ї, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, яким надаються соціальні послуги;

Механізм призначення і виплати компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1161 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 9, ст. 306) встановлюється Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №859 від 23.09.2020 (далі - Порядок).

Згідно п.3 Порядку компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів: заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі; заяви про згоду отримувати соціальні послуги; копії свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі); декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги; копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю); висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ; висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ; копії медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ; довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ; копії рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена); копії рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників) (п.п.1 п.7 Порядку).

Згідно п.п. 2 п. 11 Порядку, виплата компенсації припиняється в разі смерті особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Відповідно до п. 19 Порядку, суми компенсації, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку фізичної особи, яка надає соціальні послуги, через подання документів із завідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату компенсації тощо, стягуються відповідно до законодавства.

Відрахування надміру виплаченої суми компенсації на підставі рішень відповідних уповноважених органів проводиться у щомісячному розмірі не більш як 20 відсотків суми виплачуваної компенсації.

Якщо фізична особа, яка надає соціальні послуги, не повернула добровільно надміру виплачені їй суми, вони стягуються в судовому порядку на підставі заяви уповноваженого органу, що призначив компенсацію.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно з ст. 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Таким чином, безпідставно виплачена компенсація фізичним особам, які надають соціальні послуги підлягає примусовому стягненню із набувача за умови недобросовісності останнього, зокрема подання ним недостовірних даних для отримання такої допомоги або умисного приховування відомостей, які впливають на призначення та виплату компенсації.

Отже, судом встановлено, що відповідач не повідомила Південне управління соціального захисту населення департаменту соціальної політики Кам`янської міської ради про наявність підстави для припинення нарахування та виплати їй компенсації, що розцінюється судом як недобросовісність дій з боку ОСОБА_1 . Внаслідок недобросовісних дій відповідача, державі заподіяно шкоду на суму зайво виплаченої компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги в розмірі 14 750,00 грн.

З урахуванням викладених обставин, суд вважає доцільним задовольнити позовні вимоги та стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Департаменту соціальної та ветеранської політики Кам`янської міської ради надміру виплачені грошові кошти за призначеною компенсацією фізичним особам, які надають соціальні послуги у розмірі 14 750,00 грн.

Крім того, відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягають стягненню судові витрати у розмірі 3 028,00 грн.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 19, 141, 258, 259, 263, 264, 265, 268, 272, 273, 279 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов Департаменту соціальної та ветеранської політики Кам`янської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів - задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної та ветеранської політики Кам`янської міської ради суму надміру виплачених коштів за призначеною компенсацією фізичним особам, які надають соціальні послуги у розмірі у розмірі 14 750 (чотирнадцять тисяч сімсот п`ятдесят) грн. 00 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної та ветеранської політики Кам`янської міської ради судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 3 028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Повний текст судового рішення складено 06 січня 2025 року.

Позивач Департамент соціальної та ветеранської політики Кам`янської міської ради, ЄДРПОУ 41490026, місцезнаходження - пр. В.Стуса, 10/12, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51900.

Відповідач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_3 , місце реєстрації - АДРЕСА_3 .

Суддя О.Б.Подорець

СудАмур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська
Дата ухвалення рішення06.01.2025
Оприлюднено08.01.2025
Номер документу124248029
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —199/8677/24

Рішення від 06.01.2025

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

ПОДОРЕЦЬ О. Б.

Ухвала від 01.11.2024

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

ПОДОРЕЦЬ О. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні