ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
"03" січня 2025 р. справа № 300/5888/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Панікара І.В.,
при секретарі Подольській Т.М.,
за участю:
представника позивача Креховецької Н.М.
представника відповідача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області: Нижник М.В.,
розглянувши в підготовчому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, 23 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління ДСНС в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Долинського НГВУ ПАТ "Укрнафта") про поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, 23 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління ДСНС в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Долинського НГВУ ПАТ "Укрнафта"), за змістом якого (з урахуванням уточнення) просить суд:
- скасувати наказ 23 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Долинського НГВУ ПАТ «Укрнафта») «Про розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця на підставі п.1. ст. 40 КЗпП України» від 27.06.2024 № 29;
- поновити ОСОБА_1 на посаді інженера з пожежної безпеки 23 ДПРЧ ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області з дня, наступного за днем звільнення - з 30 червня 2024 року;
- стягнути з 23 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Долинського НГВУ ПАТ «Укрнафта») на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 30.06.2024 до дня поновлення на роботі;
- зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області вчинити дії щодо поновлення на посаді інженера з пожежної безпеки 23 ДПРЧ ДСНС України в Івано-Франківській області з дня, наступного за днем звільнення - з 30 червня 2024 року;
- стягнути з 23 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Долинського НГВУ ПАТ «Укрнафта») на користь ОСОБА_1 50000,00 грн.;
- стягнути з Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області на користь ОСОБА_1 50000,00 грн.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.09.2024 відкрито провадження за правилами загального позовного провадження.
Суд зазначає, що однією з позовних вимог є зобов`язання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області вчинити дії щодо поновлення ОСОБА_1 на посаді інженера з пожежної безпеки 23 ДПРЧ ДСНС України в Івано-Франківській області з дня, наступного за днем звільнення - з 30 червня 2024 року.
Водночас, в ході підготовчого провадження судом встановлено, що відповідно до наказу (з основної діяльності) Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 06.02.2024 за № НС-126 юридичну особу - 23 Державну пожежно-рятувальну частину Головного управління ДСНС в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Долинського НГВУ ПАТ "Укрнафта") припинено шляхом ліквідації (а.с.29-31).
Так, ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12.12.2024 повторно витребувано у Державної служби України з надзвичайних ситуацій інформацію щодо суб`єкта, який на даних час здійснює повноваження щодо запобігання, реагування та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру гасіння пожеж, пожежно-, аварійно- та пошуково-рятувального та інших невідкладних робіт на території Долинського нафтогазовидобувного управління ПАТ «УКРНАФТА».
На виконання вищевказаної ухвали суду 12.12.2024 на адресу суду надійшов лист від Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 30.12.2024 за № 08-30586/081, відповідно до змісту якого останній зазначає, що Головне управління на території Долинського нафтогазовидобувного управління ПАТ «УКРНАФТА» здійснює свої повноваження як безпосередньо, так і через підпорядковані підрозділи, зокрема, через 6 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів.
Суд, дослідивши в сукупності письмові докази, розглянувши можливість питання процесуального правонаступництва, вказує наступне.
За приписами частин першої та другої статті 46 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.
Позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень.
Відповідно до статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником.
Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Відповідно до усталеної практики Верховного Суду заміна сторони у відносинах, щодо яких виник спір (процесуальне правонаступництво) можлива на будь-якій стадії адміністративного процесу, як на стадії розгляду справи, так і на стадії виконання судового рішення, яке набрало законної сили, зокрема, і до видання виконавчого листа, і відбувається виключно за відповідним рішенням суду, а не державного виконавця (що стосується заміни сторони виконавчого провадження), незалежно від того виданий судом виконавчий лист на момент звернення із заявою про правонаступництво та чи пред`явлений він (виконавчий лист) до примусового виконання.
Така правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 24.04.2018 у справі № 2а/0612/649/11, від 03.05.2018 у справі № 2-а-1864/10, від 13.12.2018 у справі № 2-а-1710/11, від 29.01.2020 у справі № 815/1303/17.
Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 11.10.2019 у справі № 812/1408/16 зазначив таке:
«Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 13.03.2019 (справа № 524/4478/17), від 20.02.2019 (справа № 826/16659/15).
Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа.
При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.
У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень».
Аналіз правових норм, які регулюють питання заміни сторони, дає підстави для висновку про те, що підставами для заміни сторони або сторони виконавчого провадження суб`єкта владних повноважень правонаступником є або припинення суб`єкта владних повноважень в результаті реорганізації чи ліквідації, або повне чи часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень до іншого (іншим) внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
При цьому, під час розгляду вказаного питання підлягають дослідженню докази, які підтверджують факт вибуття сторони, а також підстави для правонаступництва відповідної особи.
Також суд зазначає, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Вирішуючи питання публічного правонаступництва, Верховним Судом у постанові від 11.02.2021 у справі № 826/9815/18, зокрема, зроблено такі правові висновки:
« 21. Підставами для залучення до участі у справі правонаступника сторони суб`єкта владних повноважень є або припинення суб`єкта владних повноважень в результаті реорганізації чи ліквідації, або повне чи часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень до іншого (іншим) внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
22. Отож положення КАС України, на відміну від чинного цивільного чи господарського процесуального законодавства, не пов`язують процесуальне правонаступництво з обов`язковою наявністю факту припинення юридичної особи. Ключовим за правилам КАС України є доведення обставин вибуттям сторони - суб`єкта владних повноважень з відносин, щодо яких виник спір.
23. Такі правила КАС України встановлені виходячи із специфіки публічно-правових відносин, а саме: з тією обставиною, що повноваження відповідних державних органів не є статичними і можуть передаватись від одного органу до іншого у випадку зміни законодавства. При цьому такий перехід може не збігатися у часі з юридичним припиненням суб`єкта владних повноважень унаслідок реорганізації чи ліквідації.
24. Отже, якщо спір виник з приводу реалізації суб`єктом владних повноважень, що припиняється, його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту його вибуття з правовідносин, щодо яких виник спір, унаслідок, зокрема, передачі розпорядчим актом Кабінету Міністрів України його адміністративної компетенції іншому (іншим) суб`єктам владних повноважень.
25. Якщо спір виник у відносинах, що не пов`язані з реалізацією суб`єктом владних повноважень його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту припинення сторони - суб`єкта владних повноважень».
Таким чином, у межах розгляду даної справи, для вирішення питання щодо наявності підстав для процесуального правонаступництва, визначальним є встановлення або припинення первісного суб`єкта - 23 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління ДСНС в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Долинського НГВУ ПАТ "Укрнафта") (код ЄДРПОУ 38174547), або переходу її функцій (адміністративної компетенції) до 6 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (код ЄДРПОУ 24523234).
Так, як вже встановлено судом, відповідно до наказу (з основної діяльності) Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 06.02.2024 за № НС-126 юридичну особу - 23 Державну пожежно-рятувальну частину Головного управління ДСНС в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Долинського НГВУ ПАТ "Укрнафта") припинено шляхом ліквідації (а.с.29-31).
Листом від 30.12.2024 за № 08-30586/081 Державна служба України з надзвичайних ситуацій повідомила, що Головне управління на території Долинського нафтогазовидобувного управління ПАТ «УКРНАФТА» здійснює свої повноваження як безпосередньо, так і через підпорядковані підрозділи, зокрема, через 6 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів.
Зокрема, в судовому засіданні представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області подала копію Договору про організацію та забезпечення охорони від пожеж за № 5084/2437-Р від 24.06.2024.
Пунктом ІІ вищевказаного договору регламентується предмет договору:
« 2.1. Відповідно до п.7 ч.2 ст.17, ч.4 ст.24 Кодексу цивільного захисту України, постанови Кабінету Міністрів України від 27.11.2013 № 874 «Про затвердження критеріїв утворення державних пожежно-рятувальних підрозділів (частин) Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту в адміністративно-територіальних одиницях та переліку суб`єктів господарювання, де утворюються такі підрозділи (частини)», постанови Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 № 716 «Про затвердження Порядку організації та забезпечення охорони від пожеж підприємств, установ, організацій та інших об`єктів на підставі договорів», предметом Договору є взаємовідносини Сторін щодо організації та функціонування підрозділу Державної пожежної охорони Головного управління для здійснення охорони від пожеж об`єктів Долинського ГПЗ ПАТ «Укрнафта», НГВУ «Надвірнанафтогаз» ПАТ «Укрнафта», НГВУ «Долинанафтогаз» ПАТ «Укрнафта», та Управління нафтопромислового сервісу ПАТ «Укрнафта» далі - Загін.
2.3. Загін протягом строку дії Договору організовує і здійснює на об`єктах Товариства гасіння пожеж, рятування людей, надає допомогу в ліквідації наслідків аварій, катастроф і стихійного лиха».
Окрім цього, представником Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області подано також копію наказу від 23.04.2024 за № 23.04.2024, відповідно до змісту якого судом вставновлено, що змінено найменування 17 державної пожежно-рятувальної частини з охорони об`єктів (Долинського газопереробного заводу ПАТ "Укрнафта") на 6 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів.
Тобто, в контексті наведеного, судом з`ясовано, що з 24.06.2024 розпочато виконання 6 Державним пожежно-рятувальним загоном Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів в зонах своєї діяльності функцій і повноважень 23 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління ДСНС в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Долинського НГВУ ПАТ "Укрнафта"), що припинилася.
Враховуючи, що юридичну особу первісного відповідача - 23 Державну пожежно-рятувальну частину Головного управління ДСНС в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Долинського НГВУ ПАТ "Укрнафта") (код ЄДРПОУ 38174547) припинено в результаті ліквідації, а Головне управління на території Долинського нафтогазовидобувного управління ПАТ «УКРНАФТА» станом на момент звернення позивача до суду здійснює свої повноваження через 6 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів, суд вбачає за необхідне замінити первісного відповідача у порядку процесуального правонаступництва на 6 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (код ЄДРПОУ 24523234).
Керуючись статтями 52, 238, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
1. Здійснити у справі № 300/5888/24 процесуальне правонаступництво у спосіб заміни первісного відповідача - 23 Державну пожежно-рятувальну частину Головного управління ДСНС в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (Долинського НГВУ ПАТ "Укрнафта") (код ЄДРПОУ 38174547) на відповідача - 6 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів (код ЄДРПОУ 24523234).
2. Розгляд адміністративної справи № 300/5888/24 розпочати спочатку, призначивши підготовче судове засідання на "20" січня 2024 року о 13:30 год., яке відбудеться в приміщенні Івано-Франківського окружного адміністративного суду за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Незалежності, 46, зал судових засідань № 222.
3. Встановити 6 Державному пожежно-рятувальному загону Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області з охорони об`єктів з дня вручення цієї ухвали семиденний строк для подання відзиву на позов, який повинен відповідати вимогам статті 162 КАС України, і подання всіх письмових та електронних доказів (які можливо доставити до суду), висновків експертів і заяв свідків, що підтверджують заперечення проти позову. Зобов`язати відповідача надіслати (надати) іншим учасникам справи копію відзиву та доданих до нього документів одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду.
4. Встановити позивачу для подання відповіді на відзив - триденний строк з дня отримання відзиву, копії якої одночасно з поданням до суду повинні бути надіслані іншим учасникам справи.
5. Інформацію по даній справі учасники справи можуть отримати за веб-адресою: http://adm.if.court.gov.ua/sud0970/.
6. Копію цієї ухвали надіслати учасникам справи.
Ухвала суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України, до Шостого апеляційного адміністративного суду.
Суддя /підпис/ Панікар І.В.
Ухвала складена в повному обсязі « 07» січня 2025 року.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.01.2025 |
Оприлюднено | 09.01.2025 |
Номер документу | 124258640 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Панікар І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні