Справа № 560/12942/24
РІШЕННЯ
іменем України
07 січня 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Агрос-Віста" до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Агрос-Віста" звернулось до суду з позовом до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно - господарського штрафу №ПШ070306 від 31.07.2024. Зазначає, що не погоджується зі спірною постановою, оскільки відповідачем був невірно оцінений обсяг обов`язків перевізників, які здійснюють внутрішні перевезення. Покликається на те, що застосування контрольних пристроїв (тахографів) реєстрації режимів праці чи відпочинку водіїв, а також тахокарт, є обов`язковим лише для тих перевізників, які здійснюють міжнародні перевезення, тоді як автомобіль позивача здійснював внутрішні перевезення, що виключає можливість притягнення до відповідальності. Крім того зазначає, що водієм була надана до перевірки належним чином заповнена індивідуальна контрольна книжка водія.
Відповідач у відзиві позов не визнає, просить відмовити у задоволенні позову. Зазначає, що під час рейдової перевірки було виявлено, що водій здійснював перевезення вантажу транспортним засобом повною масою понад 3,5 тонни, який не був обладнаний тахографом, також була відсутня заповнена індивідуальна контрольна книжка водія, графік змінності водіїв, чим порушені вимоги ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". Відповідач посилається на те, що відео матеріалами, складеними під час перевірки, підтверджується те, що транспортний засіб позивача не був обладнаний тахографом, індивідуальна контрольна книжка водія не заповнена.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з такого.
Згідно зі ст. 2 Закону України "Про автомобільний транспорт" №2344-III (Закон №2344-III) законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, Законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень. Нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок використання засобів транспорту, шляхів сполучення, організації безпеки руху, охорони громадського порядку, пожежної безпеки, санітарні та екологічні вимоги, що діють на транспорті, є обов`язковими для власників транспорту і громадян, які користуються послугами транспорту та шляхами сполучення.
Відповідно до ст. 18 Закону №2344-III з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням. Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.
Абзац 3 частини 1 статті 60 Закону №2344-ІІІ передбачає, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Статтею 48 Закону №2344-ІІІ передбачені документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення. Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Відтак, законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів фактично не встановлений їх вичерпний перелік, проте зазначено про необхідність наявності у тому числі інших документів, передбачених законодавством. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 11 лютого 2020 по справі №820/4624/17.
Пунктом 6.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340 (далі - Положення №340) передбачено, що автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами. Пунктом 1.3 Положення №340 встановлено, що вимоги його поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ).
Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів, визначений Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №385 від 24.06.2010 (далі - Інструкція № 385). Пунктом 1.4 Інструкції передбачено, що контрольний пристрій (тахограф) - це обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.
Положеннями пункту 3.3 Інструкції №385 передбачено, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
Отже, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн, які використовуються суб`єктами господарювання для внутрішніх перевезень вантажів, у обов`язковому порядку повинні бути обладнані діючим та повіреним тахографом. А для водія такого автомобіля, крім оформлення документів, визначених статтею 48 Закону №2344-III, обов`язковою також є наявність протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, заповнених тахокарт (або картки водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом), або реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв.
Пунктом 6.3 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №340 від 07.06.2010, визначено, що водій, що керує транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3) або повинен мати копію графіка змінності водіїв.
Відтак, положеннями статті 48 Закону №2344-III передбачена необхідність наявності як у перевізника, так і у водія інших документів, передбачених законодавством. Наявність індивідуальної контрольної книжки водія або копії графіка змінності водіїв передбачена у разі необладнання транспортного засобу тахографом Інструкцією №385 та Положенням №340 про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив таке.
Інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті 10.07.2024 проведено рейдову перевірку транспортного засобу марки МАЗ ВХ0454ВТ, який належить Товариству з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Агрос-Віста", що здійснював перевезення вантажу за накладною №1 від 10.07.2024.
Під час перевірки встановлено, що транспортний засіб повною масою понад 3,5 тонн не був обладнаний тахографом, встановлена відсутність заповненої індивідуальної контрольної книжки водія, копії графіка змінності водіїв, чим порушені вимоги ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". У поясненнях водія зазначається, що індивідуальна контрольна книжка водія наявна, транспортний засіб не обладнаний тахографом.
17.07.2024 позивачу було направлене повідомлення про дату, час та місце розгляду справи за матеріалами перевірки.
31.07.2024 начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області розглянутий зазначений акт, інші матеріали перевірки, та на підставі абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» прийнята спірна постанова про накладення на позивача адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000 грн. за порушення вимог ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".
У позові позивач покликається на те, що під час перевірки водій мав при собі та пред`являв інспекторам індивідуальну контрольну книжку водія, однак це не було взято до уваги і не було відображено у акті. Позивач долучає до позову копії сторінок заповненої індивідуальної контрольної книжки водія.
Водночас суд оцінює цей доказ критично, адже відповідачем до матеріалів відзиву також надані копії сторінок індивідуальної контрольної книжки водія, і записи на них відсутні.
Крім того, з наданого відповідачем відеозапису №1 перебігу перевірки ( автофіксація нагрудною камерою) вбачається момент, коли водій транспортного засобу надає інспектору для огляду індивідуальну контрольну книжку водія. Зазначена книжка має обкладинку характерного зношеного вигляду з позначками, зробленими кульковою ручкою, що відповідає фотовідбитку, наданому до відзиву. На вказаному відео інспектор прогортає сторінки індивідуальної контрольної книжки водія, починаючи з початку, і вони є незаповненими. У той же час, фотовідбиток обкладинки індивідуальної контрольної книжки водія, який наданий до позову, має інший вигляд, ніж на відео.
Крім того, суд звертає увагу на те, що згідно з актом дата і час перевірки 10.07.2024 о 10:25 год., тоді як у індивідуальній контрольній книжці водія, витяг з якої долучений до позову, зазначається, що 10.07.2024 початок робочої зміни водія зафіксований о 10:45, що не узгоджується з наведеними вище обставинами.
Суду не надані належні докази того, що під час розгляду матеріалів перевірки позивачем були надані будь - які додаткові документи, які б спростовували висновки перевірки або впливали на них.
З огляду на це, оскільки відсутність у водія на час перевірки індивідуальної контрольної книжки підтверджується об`єктивно і не спростовано належними доказами, а наявність цього документу вимагається у випадках, якщо транспортний засіб не обладнаний тахографом, суб`єкт влади діяв у межах повноважень та у спосіб, що визначені чинним законодавством. Зазначене свідчить про правомірність висновків, до який відповідач прийшов під час перевірки, а отже і про обґрунтованість спірної постанови, прийнятої на їх підставі.
Враховуючи викладене, позов не є обґрунтований та не підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні адміністративного позову - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 07 січня 2025 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Агрос-Віста" (вул. Героїв Майдану, 1А,с. Влашанівка,Шепетівський р-н, Хмельницька обл.,30327 , ідентифікаційний номер - 23651875) Відповідач:Відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Соборна, 75,м. Хмельницький,Хмельницький р-н, Хмельницька обл.,29005 , код ЄДРПОУ - 39816845)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.01.2025 |
Оприлюднено | 09.01.2025 |
Номер документу | 124260360 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні