Рішення
від 08.01.2025 по справі 914/2834/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.01.2025 Справа № 914/2834/24

місто Львів

Господарський суд Львівської області у складі судді Рима Т. Я. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судових засідань та повідомлення сторін справу

за позовом:Львівської міської ради (надалі Рада або Позивач),до відповідача:Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробнича фірма "Дока" (надалі ТОВ "НВФ "Дока" або Відповідач),про:стягнення 157'634,86 гривень.I.ПРОЦЕДУРИ.

1.Позивач звернувся до Господарського суду Львівської області з позовом до Відповідача про стягнення 157'634,86 гривень.

2.Ухвалою від 21.11.2024 суд залишив позов без руху та встановив позивачу строк для виправлення недоліків. Позивач виправив недоліки позовної заяви.

3.Ухвалою від 02.12.2024 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судових засідань. Сторони отримали цю ухвалу у своїх електронних кабінетах, про що свідчать довідки про доставку електронного листа (а. с. 86, 87).

4.Зважаючи на подання Відповідачем заяви про визнання позову, закінчення процесуальних строків для подння відповіді на відзив, а також сплив 30 днів з часу відкриття провадження у справі, суд вважає за можливе ухвалити це рішення.

II.АРГУМЕНТИ СТОРІН.

Позиція позивача.

5. Відповідач є власником нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці Ради. З метою належного оформлення права користування земельною ділянкою, Позивач та Відповідач уклали договір оренди землі, який було розірвано в судовому порядку.

6.Відповідач продовжує користуватися земельною ділянкою Ради без оформлення права на земельну ділянку, не сплачує орендної плати. Отже, Відповідач безпідставно зберігає за рахунок Позивача орендну плату.

7.Предметом позову є стягнення 157'634,86 грн безпідставно збережених коштів за період 01.07.2021-31.08.2024.

8.Підставою позову є фактичне користування Відповідачем земельною ділянкою Ради без достатньої правової підстави за її рахунок. Правовою підставою позову є приписи статей 1212-1214 Цивільного кодексу України.

9.Позивач зазначив у позові, що очікує понести 3028,00 грн витрат на оплату судового збору.

Заперечення відповідача.

10.Відповідач подав заяву про визнання позову.

III.МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА.

Загальні засади виникнення кондикційних зобов`язань у цивільному праві України.

11.Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

12.Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

13.Земельним податком є земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового Кодексу України). Отже, законодавець розмежовує поняття "земельний податок" та "орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності" в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.

14.Відповідно до статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

15.Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі".

16.Згідно із частиною 1 статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

17.Відповідно до частин 1, 3, 4, 9 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

18.Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

19.Статтею 1212 Цивільного кодексу України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.

20.Отже, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 Цивільного кодексу України.

21.Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини 2 статті 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України.

22.Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17 та від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20.

Обставини, що підлягають установленню.

23.Зважаючи на доводи позовної заяви, а також практику вирішення подібних спорів Верховним Судом, для вирішення спору суду необхідно встановити такі обставини справи:

23.1.Фактичне, без правових підстав користування Відповідачем земельною ділянкою.

23.2.Правильність нарахувань.

Фактичне, без правових підстав користування Відповідачем земельною ділянкою.

24.Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав (а. с. 41) Рада є власником земельної ділянки площею 0,0398 га кадастровий номер 4610136900:04:004:0061 за адресою: Львівська область, місто Львів, вулиця Залізняка М., 17 (надалі Земельна ділянка).

25.Ухвалою № 506 від 19.05.2011 (а. с. 12) Рада погодила ТОВ "НВФ "Дока" місцерозташування земельної ділянки та надала дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вулиці Залізняка, 17.

26.Ухвалою № 3845 від 18.09.2014 (а. с. 13) Рада затвердила ТОВ "НВФ "Дока" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надала земельну ділянки на вулиці Залізняка, 17.

27.Рада та ТОВ "НВФ "Дока" 17.12.2014 уклали договір оренди землі № Ф-2534 (надалі Договір оренди від 17.12.2014) (а. с. 14-15), згідно з яким ТОВ "НВФ "Дока" отримало у строкове платне користування Земельну ділянку для реконструкції та обслуговування офісної споруди.

28.Пунктом 8 Договору оренди від 17.12.2014 визначено, що такий укладено на 10 (десять) років до 18 вересня 2024 року.

29.ТОВ "НВФ "Дока" є власником нерухомого майна (будівлі медпункту літ. А-3), що розташоване на Земельній ділянці, про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав (а. с.21, 22).

30.У зв`язку із систематичною несплатою орендної плати Господарський суд Львівської області рішенням від 25.05.2021 у справі № 914/508/21 (а. с. 17-20) розірвав Договір оренди від 17.12.2014. Це рішення не оскаржувалось та набрало законної сили.

31.Працівниками виконавчих органів Ради 21.03.2023 проведено обстеження Земельної ділянки, про що складено Акт № 96 (а. с.24-31). Згідно з цим актом ТОВ "НВФ "Дока" використовує Земельну ділянку за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої.

32.Виконавчий орган Ради 29.03.2023 звертався до Відповідача з листом (а. с. 32, 33), у якому просив вжити заходи щодо оформлення права користування (оренди) Земельної ділянки та здійснити оплату безпідставно збережених коштів за користування Земельною ділянкою.

33.Доказів оформлення Відповідачем права користування Земельною ділянкою, а також доказів сплати безпідставно збережених коштів немає у матеріалах справи. Відповідач позов визнав.

34.Отже, Відповідач зобов`язаний відшкодувати Позивачу орендну плату за фактичне користування Земельною ділянкою без достатньої правової підстави.

Правильність нарахувань.

35.Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового Кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

36.Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, за певною формулою … Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок (пункт 289.2 статті 289 Податкового Кодексу України).

37.Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено приписами підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового Кодексу України.

38.Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" регламентовано, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5-7 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

39.Відповідно до статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами … нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

40.Частиною 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Згідно з положеннями частини 3 статті 23 цього Закону витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

41.Договором оренди від 17.12.2014 було встановлено, що … орендна плата … становить 3 % він нормативної грошової оцінки.

42.Згідно з витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 10.05.2023 (а. с. 42) нормативна грошова оцінка Земельної ділянки становить 1'760'891,30 гривень.

43.Згідно з витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 18.09.2024 (а. с. 43) нормативна грошова оцінка Земельної ділянки становить 1'899'584,74 гривень.

44.Розмір нормативної грошової оцінки Земельної ділянки за 2021 та 2022 Позивач визначив шляхом застосування до нормативної грошової оцінки землі коефіцієнти індексації за попередній рік, які зазначені у листі Державної служба України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2023 № 6-28-0.222-323/2-23 (а. с. 49-50). Згідно з цим листом значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,1; 2022 рік 1,15; 2023 1,051.

45.Рада нарахувала Відповідачу 157'634,86 грн за фактичне користування Земельною ділянкою за період з 01.07.2021 по 31.08.2024.

46.Суд перевірив розрахунок Позивача та погоджується з таким. Отже, до стягнення підлягає 157'634,86 гривень.

IV.СУДОВІ ВИТРАТИ.

Розподіл витрат на оплату судового збору.

47.Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

48.Частиною 1 статті 130 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

49.Враховуючи визнання позову Відповідачем, на нього покладається судовий збір в сумі 1 514,00 грн (50 % від суми сплаченого Позивачем судового збору). Решту 50 % сплаченого судового збору (1 514,00 грн) суд повертає Позивачу з Державного бюджету.

Враховуючи наведене, керуючись статтями 73, 74, 76, 77, 78, 79, 91, 114, 130, 238, Господарського процесуального кодексу України, суд

Вирішив:

1.Позов задовольнити повністю.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробнича фірма "Дока" ( адреса: 79057, Львівська область, місто Львів, вулиця Залізняка М., будинок 17, ідентифікаційний код 13834103) на користь Львівської міської ради (адреса: 79008, Львівська область, місто Львів, площа Ринок, будинок 1; ідентифікаційний код 04055896) 157'634 (сто п`ятдесят сім тисяч шістсот тридцять чотири) грн 86 коп. безпідставно збережених коштів та 1 514 (одну тисячу п`ятсот чотирнадцять) грн 00 коп відшкодування витрат на оплату судового збору.

3.Повернути Львівській міській раді (адреса: 79008, Львівська область, місто Львів, площа Ринок, будинок, 1, ідентифікаційний код: 04055896) з Державного бюджету 1 514 (одну тисячу п`ятсот чотирнадцять) грн 00 коп судового збору, сплаченого платіжною інструкцією № 478 від 11.11.2024 на суму 3028,00 гривень.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції в порядку та строки, які визначені статтями 254, 256 Господарського процесуального кодексу України. Апеляційну скаргу подають безпосередньо до Західного апеляційного господарського суду.

Суддя Рим Т.Я.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення08.01.2025
Оприлюднено09.01.2025
Номер документу124273377
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —914/2834/24

Ухвала від 26.03.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 06.03.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 10.02.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Рішення від 08.01.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 02.12.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 21.11.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні