ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 січня 2025 року м. Черкаси Справа № 925/1376/24
Господарський суд Черкаської області у складі судді Зарічанської З.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження, без виклику сторін, справу
за позовом Черкаської міської ради,
до відповідача - фізичної-особи підприємця Мальованого Сергія Ілліча,
про стягнення 3 201,25 грн,
06.11.2024 до Господарського суду Черкаської області надійшла позовна заява Черкаської міської ради з вимогою стягнути з фізичної-особи підприємця Мальованого Сергія Ілліча безпідставно збережені кошти у розмірі 3 201,25 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач будучи власником об`єкта нерухомого майна, у період з 11.05.2023 по 19.06.2024 здійснював фактичне користування земельною ділянкою, на якій це об`єкт нерухомості розміщений за відсутності оформленого відповідно до вимог чинного законодавства права користування цією земельною ділянкою, не сплачуючи кошти за таке користування.
Ухвалою від 11.11.2024 господарський суд відкрив провадження у справі №925/1376/24 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними матеріалами. Постановив розпочати розгляд справи по суті в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін 10.12.2024. Встановив сторонам строк для подання заяв по суті.
Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, відповідач отримав копію ухвали про відкриття провадження у справі 18.11.2024.
Згідно з ч. 1 ст. 251 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), відзив подається протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Отже строк для подання відзиву відповідачем сплив 03.12.2024, проте відповідач своїм правом не скористався, відзив на позов суду не надав.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами. (ч. 9 ст. 165 ГПК України)
10.12.2024 господарський суд розпочав розгляд справи по суті.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, господарський суд встановив таке.
30.01.2005, згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 382154841 від 10.06.2024, за Мальованим С.І. зареєстровано право приватної власності на майно з реєстраційним номером 9508148: нежитлові приміщення 5-го поверху дегустаційного залу та центру підводного навчання за адресою: бульвар Шевченка, будинок 205, м. Черкаси, Черкаська обл, частка власності 28/100 на підставі свідоцтва про право власності, НОМЕР_2, 11.01.2005, виконавчий комітет Черкаської міської ради та право приватної власності на нежитлові приміщення 4-го поверху дегустаційного залу та центру підводного навчання за адресою: бульвар Шевченка, будинок 205, м. Черкаси, Черкаська обл., частка власності 73/100 на підставі свідоцтва про право власності, НОМЕР_3, 11.01.2005, виконавчий комітет Черкаської міської ради.
17.12.2009 Черкаська міська рада ухвалила рішення № 5-287 Про надання приватним підприємцям Ковтінову Олегу Олександровичу, Славіковській Валентині Миколаївні , Яраніній Ірині Максимівні , Танцюрі Миколі Васильовичу , Міхно Юлії Василівні , Міхняк Любові Мирославівні , Мальованому Сергію Іллічу та приватному підприємству "Рекламне агенство "От и До" земельної ділянки в оренду по бул. Шевченка, 205, яким, серед іншого, надала в спільне користування земельну ділянку площею 481 кв.м по бул. Шевченка, 205 в оренду на 49 років (без права передачі її в суборенду) під дегустаційний зал та центр підводного навчання за рахунок землекористування приватного виробничо-комерційного підприємства "СТ" приватному підприємцю Мальованому Сергію Іллічу з визначенням частки землекористування в межах території спільного користування в розмірі 0,075138860 та встановила площу для нарахування орендної плати 36 кв.м.
У п. 3.1. вказаного рішення підприємців зобов`язано укласти договір оренди землі з Черкаською міською радою, здійснивши його державну реєстрацію, та надати один примірник Черкаській міській раді.
Як стверджує позивач та що не спростовано відповідачем договору оренди між ними на виконання такого рішення так і не укладено.
31.05.2010, відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 7110136700:03:025:0012, яка розташована за адресою бульвар Шевченка, 205, м. Черкаси, Черкаська обл., площею 0,0481 гектарів, зареєстровано право комунальної власності Черкаської міської ради. Цільове призначення: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Категорія земель: землі житлової та громадської забудови. Вид використання: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Згідно з інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 7110136700:03:025:0012 станом на 12.06.2024 встановлено такі відомості:
цільове призначення - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови;
категорія земель - землі житлової та громадської забудови;
вид використання - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови;
площа земельної ділянки - 0,0481;
місце розташування - Черкаська область, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 205.
Відповідно до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, для земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:025:0012 встановлювались такі розміри нормативної грошової оцінки:
станом на 28.03.2023 - 418 768,22 грн;
станом на 25.03.2024 - 440 119,81 грн.
Рішенням від 27.06.2019 № 2-4690 Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси, Черкаська міська рада вирішила затвердити Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси, відповідно до п. 8 якого, земельні ділянки яким КВЦПЗ присвоєно 03.15 ставка орендної плати за користування такими земельними ділянками становить 9% від їх нормативно-грошової оцінки.
У червні 2023 року Черкаська міська рада зверталась до Господарського суду Черкаської області з позовною заявою про стягнення з відповідача 8 106,53 грн безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за період 01.12.2019 - 10.05.2023. Рішенням від 03.10.2023 у справі № 925/770/23 господарський суд позов задовольнив повністю та стягнув з ФОП Мальованого С.І. на користь Черкаської міської ради 8 106,53 грн безпідставно утриманих коштів.
Вказані вище обставини також встановлені у рішенні Господарського суду Черкаської області від 03.10.2023 у справі № 925/770/23 та на підставі ч. 4 ст. 75 ГПК України (обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом) не підлягають доказуванню.
Станом на час звернення позивача до суду з даним позовом договір оренди між Черкаською міською радою та ФОП Мальованим С.І. не укладено.
Так позивач у зв`язку з продовженням фактичного користування відповідачем земельною ділянкою та ухиленням від сплати безпідставно збереженої за рахунок Черкаської міської ради орендної плати, вважає за необхідне стягнути з відповідача безпідставно утримувані грошові кошти за таке фактичне користування земельною ділянкою в розмірі 3 201,25 грн за період 11.05.2023 - 19.06.2024, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Розглядаючи спір господарський суд враховує такі положення чинного законодавства.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Як уже встановлено судом, право власності на нежитлові приміщення 5-го поверху дегустаційного залу та центру підводного навчання та нежитлові приміщення 4-го поверху дегустаційного залу та центру підводного навчання за адресою бульв. Шевченка, 205, м. Черкаси, відповідач набув 30.01.2005. Таке нерухоме майно знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 7110136700:03:025:0012, яка є комунальною власністю позивача.
Відповідно до ч. 1, 5 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. (ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України (далі - ЗК України))
Згідно зі ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до п. в) ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. (ст. 125 ЗК України)
Згідно зі ст. 17 Закону України "Про оренду землі" об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Водночас, відповідно до ст. 120 ЗК України (редакції на момент набуття права власності відповідачем на нерухоме майно) при переході права власності на будівлю і споруду право власності на земельну ділянку або її частину може переходити на підставі цивільно-правових угод, а право користування - на підставі договору оренди. (ч. 1) При відчуженні будівель та споруд, які розташовані на орендованій земельній ділянці, право на земельну ділянку визначається згідно з договором оренди земельної ділянки. (ч. 2) У разі переходу права власності на будинок або його частину від однієї особи до іншої за договором довічного утримання право на земельну ділянку переходить на умовах, на яких вона належала попередньому власнику. (ч. 3) При переході права власності на будівлю та споруду до кількох осіб право на земельну ділянку визначається пропорційно часткам осіб у вартості будівлі та споруди, якщо інше не передбачено у договорі відчуження будівлі і споруди. (ч. 4) При переході права власності на будівлю або споруду до громадян або юридичних осіб, які не можуть мати у власності земельні ділянки, до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій розташована будівля чи споруда. (ч. 5)
У матеріалах справи відсутні докази існування договору оренди спірної земельної ділянки з попереднім власником нерухомого майна, тому суд доходить висновку, що відповідач не є орендарем спірної земельної ділянки, на якій розташоване нерухоме майно, що належить йому на праві власності.
Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційне зобов`язання виникає за наявності таких умов: 1) набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); 2) набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
За змістом положень глав 82 та 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
Верховний Суд неодноразово викладав правову позицію, згідно з якою для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів на підставі положень статей 1212- 1214 ЦК України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований, необхідно, насамперед, з`ясувати: 1) фактичного користувача земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками у відповідний період, або наявність правової підстави для використання земельної ділянки у такого фактичного користувача; 2) площу земельної ділянки; 3) суму, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, яка безпосередньо залежить від вартості цієї ділянки (її нормативно-грошової оцінки); 4) період користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави. Отже, встановлення саме таких обставин входить до предмета доказування у межах вирішення спору у цій справі, що і було зроблено судами попередніх інстанцій.
Дана правова позиція викладена у постанові Верховного Суд у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 05.08.2022 у справі № 922/2060/20.
Ч. 1 ст. 93 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. (ст. 125 ЗК України)
Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату. (п. "в" ч. 1 ст. 96 ЗК України)
Отже, за змістом вказаних положень виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте, з огляду на приписи ч. 2 ст. 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.
До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.
Враховуючи викладене, суд установив, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.
Отже, господарський суд доходить висновку, що за період 11.05.2023 - 19.06.2024 відповідач безпідставно не сплачував кошти за користування земельною ділянкою, яка знаходиться за адресою бульв. Шевченка, 205, м. Черкаси, якою фактично користувався без правовстановлюючих документів.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Згідно з ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
З викладеного випливає, що технічна документація з нормативно-грошової оцінки землі затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, та з вказаного закону не випливає обов`язку отримувати витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку землі щорічно, якщо не було розроблено відповідної нової технічної документації з нормативно-грошової оцінки землі, яка має затверджуватися відповідною сільською, селищною, міською радою.
Згідно зі ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:
Кi = І:100,
де І - індекс споживчих цін за попередній рік.
У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
З урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягів із технічної документації Держгеокадастру та частки земельної ділянки відповідача (36 кв.м), встановленої рішенням Черкаської міської ради від 17.12.2009 № 5-287, затвердженої рішенням Черкаської міської ради від 27.06.2019 № 2-4690 ставки місцевих податків і зборів, позивач розрахував очікувану орендну плату від відповідача:
за 2023 рік - 2 820,81 грн;
за 2024 рік - 2 964,63 грн.
На підставі зазначеного позивач нарахував заборгованість у розмірі 3 201,25 грн:
за період 11.05.2023 - 31.12.2023 - 1 816,14 грн,
за період 01.01.2024 - 19.06.2024 - 1 385,12 грн.
Дослідивши наведений розрахунок, господарський суд дійшов висновку, що його здійснено методологічно та арифметично правильно.
Підсумовуючи викладене господарський суд задовольняє вимогу позивача про стягнення з відповідача 3 201,25 грн.
На підставі п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст. 74, 76-77, 129, 233, 236-241, 247, 251-252, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з фізичної-особи підприємця Мальованого Сергія Ілліча ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) на користь міського бюджету м. Черкаси (рахунок: №UA608999980314000611000023759, банк: Казначейство України (ЕАП), одержувач платежу: ГУК у Черк.обл./тг м. Черкаси, код ЄДРПОУ 37930566, код бюджетної класифікації: 24062200) безпідставно збережені кошти у розмірі 3 201,25 грн.
Стягнути з фізичної-особи підприємця Мальованого Сергія Ілліча ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) на користь Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (ідентифікаційний код 38715770, вул. Б. Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18000) 3 028 грн судового збору.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення надіслати позивачу за допомогою системи "Електронний суд", відповідачу - засобами поштового зв`язку.
Повне рішення складено та підписано 08.01.2025.
Суддя Зоя ЗАРІЧАНСЬКА
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2025 |
Оприлюднено | 09.01.2025 |
Номер документу | 124273721 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них щодо визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою, з них що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Зарічанська З.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні