Рішення
від 07.01.2025 по справі 140/12590/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 січня 2025 року ЛуцькСправа № 140/12590/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Стецика Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства Оснастка до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство Оснастка (далі АТ Оснастка, акціонерне товариство, позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у реєстрації суб`єкта господарювання АТ Оснастка як платника єдиного податку третьої групи, оформлене листом №10192/6/03-20-04-05-06 від 28.06.2024; зобов`язання відповідача здійснити реєстрацію суб`єкта господарювання АТ Оснастка як платника єдиного податку шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що АТ Оснастка здійснює господарську діяльність з 28.08.1996 та перебуває на обліку в ГУ ДПС у Волинській області з 29.10.1996.

У період з 29.10.1996 по 21.05.2022 позивач перебував на загальній системі оподаткування, а з 22.05.2022 по 31.07.2023 перебував на спрощеній системі оподаткування 3 групи за ставкою 2%.

Починаючи з 2022 року підприємство займається тільки господарською діяльністю, пов`язаною з наданням в оренду й експлуатацію власного нерухомого майна. З 01.01.2022 припинено виробничу діяльність товариства, проведені взаєморозрахунки з постачальниками та покупцями, та сплачені належні податки. Крім того, в період з 01.01.2021 по 31.12.2021 зменшена кількість штатних одиниць з 17 до 3 працівників.

У зв`язку з тим, що господарська діяльність позивача стала малорентабельна, було прийнято рішення про перехід на спрощену систему оподаткування, внаслідок чого акціонерне товариство 22.05.2024 звернулося до ГУ ДПС у Волинській діяльності із заявою про застосування спрощеної системи оподаткування, однак 24.05.2024 відповідач прийняв рішення, оформлене листом № 7757/6/03-20-04-05-06 про відмову в реєстрації як платника єдиного податку третьої групи з 01.07.2024, оскільки із вказаних 7 акціонерів - юридичних осіб присутні платники, які не є платниками єдиного податку.

26.06.2024 АТ Оснастка повторно звернулось із заявою про застосування спрощеної системи оподаткування, до якої додала інформацію про акціонерів юридичних осіб, частина яких є платниками єдиного податку, а саме: ПАТ Укргіпроцукор 1,163652%, ПАТ Лисичанська птахофабрика - 2,046156%, ТзОВ Торговий центр - 0,759782%, ТзОВ Фондова компанія Райтер - 0,009666%, ТзОВ Сонячні інвестиції - 0,023431%, ТзОВ Укрмото - 0,562917%.

26.09.2024 позивач отримав рішення ГУ ДПС у Волинській області, оформлене листом від 28.06.2024 №10192/6/03-20-04-05-06, яким відмовлено акціонерному товариству в реєстрації як платника єдиного податку третьої групи з 01.10.2024.

У вказаному рішенні зазначено, що засновниками позивача є організація орендарів, сума статутного фонду становить 36 848 608 грн, що становить 49,9945% від загальної суми статутного фонду (фізичні особи складають 28,4252% статутного фонду, юридичні особи складають 28,4252%), тому позивач не може бути платником єдиного податку третьої групи з 01.10.2024.

На думку позивача, юридичні особи в кількості 56 акціонерів, які в сумі складають 28,4252% статутного фонду, з них 6 із вищенаведених підприємств є платниками єдиного податку, що в сумі складають 4,311514% акцій, а тому сукупність часток, що належать акціонерам - юридичним особам, які не є платниками єдиного податку, не перевищує 25 відсотків, у зв`язку з чим АТ Оснастка має можливість переходу на спрощену систему оподаткування з 01.10.2024.

На підставі вищенаведеного просить визнати протиправним та скасувати оскаржуване рішення, а також зобов`язати відповідача здійснити реєстрацію суб`єкта господарювання АТ Оснастка як платника єдиного податку шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача з позовними вимогами не погоджується та вважає їх безпідставними, оскільки позивачем було надано до контролюючого органу інформаційне повідомлення №1, в якому він зазначив, що юридичні особи в кількості 56 акціонерів в сумі складають 28,4252% статутного фонду, з них 6 є платниками єдиного податку, що у сумі складають 4,565604% акцій, однак податковим органом встановлено, що лише два підприємства-акціонери є платниками єдиного податку, а саме: ТзОВ Торговий центр та ТзОВ Сонячні інвестиції, решта вищенаведених юридичних осіб не є платниками єдиного податку.

З врахуванням цього сукупна частка у статутному капіталі акціонерів юридичних осіб, які не є платниками єдиного податку становить 27,641987% (28,4252% - 0,759782% - 0,023431% = 27,641987%), що перевищує 25% часток, що належать таким юридичним особам, тобто позивач підпадає під дію підпункту 291.5.5 пункту 291.5 статті 291 Податкового кодексу України (далі ПК України), який забороняє у такому разі в реєстрації платником єдиного податку.

Крім того, звертає увагу на те, що позивачем не надано документи про інших 56 акціонерів для встановлення того, що вони не є платниками єдиного податку.

Враховуючи вищезазначене, та відповідно до вимог пункту 299.6 статті 299 ПК України АТ Оснастка відмовлено в реєстрації як платника єдиного податку третьої групи з 01.10.2024, у зв`язку з чим ГУ ДПС у Волинській області діяло виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому просить в задоволенні позову відмовити повністю.

У додаткових письмових поясненнях АТ Оснастка зазначає, що 2,7106656% акціонерів - юридичних осіб припинили свою діяльність, а 0,837127% юридичних осіб є платниками єдиного податку, внаслідок чого платник не перевищив 25% акціонерів - юридичних осіб, які не є платниками єдиного податку.

Представник відповідача у додаткових письмових поясненнях не погоджується з твердженнями позивача про те, що АТ Оснастка підпадає під критерії переходу на спрощену систему оподаткування та реєстрацію платником єдиного податку.

У додаткових пояснення позивач суперечить сам собі і вказує, що у нього відсоток акціонерів юридичних осіб складає 24,8774074, хоча в позові було зазначено 23,859596%. Позивач вказує, що 4 юридичні особи є платниками єдиного податку, а саме згідно додатків можна встановити що це ТзОВ Торговий центр (є платником єдиного податку), ТзОВ Фондова компанія Райтер (не є платником єдиного податку), ТОВ Харківське АТП 16355, про яке не було зазначено при подачі заяви до контролюючого органу і в позові, при цьому воно є платником єдиного податку, та ТзОВ Сонячні інвестиції (є платником єдиного податку).

Також позивач у додаткових поясненнях зазначає про 11 юридичних осіб акціонерів, які нібито-то припинили свою господарську діяльність. Однак ні в позові, ні у заяві, поданій позивачем до контролюючого органу, такі юридичні особи, що припинили свою господарську діяльність, зазначені не були, а тому при прийнятті оскаржуваного рішення інформація про них не була врахована.

Також з переліку підприємств, які припинили свою діяльність, за даними ІКС Податковий блок ЗАТ ОСТ-ЕНЕРГО (код 19442628) має стан « 0» - платник податків за основним місцем обліку. З врахуванням цього представник відповідача стверджує, що позивач надає хибну інформацію про припинення ЗАТ ОСТ-ЕНЕРГО господарської діяльності.

Для встановлення фактичного підтвердження частки засновників - фізичних та юридичних осіб АТ Оснастка не надало повного переліку засновників - акціонерів фізичних та юридичних осіб, їх часток у відсотковому та грошовому еквіваленті. З врахуванням цього неможливо встановити кому, і на підставі чого у власність передано частки суб`єктів господарської діяльності - юридичних осіб, які припинили свою господарську діяльність.

Вважає, що позивач маніпулює відсотковим розподілом акціонерів юридичних осіб з метою застосування до нього спрощеної системи оподаткування та вводить суд в оману, адже по-перше, суперечить сам собі, а по-друге, інформація, надана суду в додаткових поясненнях, не надана до контролюючого органу, яка, крім того, не відповідає дійсності.

07.01.2025 до суду від позивача надійшли чергові додаткові письмові пояснення, в яких позивач стверджує, що у складі засновників акціонерного товариства налічується більше 26000 учасників, а контролюючий орган зобов`язаний самостійно перевірити акціонерів під час розгляду заяви про застосування спрощеної системи оподаткування.

З врахуванням наведеного просить у задоволенні позову відмовити повністю.

Дослідивши письмові докази, а також пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

АТ Оснастка зареєстроване як юридична особа 28.08.1996, перебуває на обліку в ГУ ДПС у Волинській області як платник податків, що підтверджується матеріалами справи, зокрема. витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 20.07.2020 №25404976.

26.06.2024 АТ Оснастка звернулося до ГУ ДПС у Волинській області із заявою про застосування спрощеної системи оподаткування, в якій позивач просив перевести на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності з 01.10.2024, зареєструвавши платником єдиного податку 3 групи.

До вказаної заяви позивач додав інформаційне повідомлення №1 вих. №01/48 від 26.06.2024, в якому зазначив, що засновниками АТ Оснастка є ТзОВ Волиньпродторг 50,0055% статутного фонду, який станом на 01.04.2024 є платником єдиного податку, що підтверджено базою даних ДПС, організація орендарів, яка складається з фізичних осіб в кількості 26 132 акціонера в сумі 21,5693%, але кожен з них не володіє більше 10%, юридичні особи в кількості 56 акціонерів в сумі складають 28,4252%, з них є платниками єдиного податку, що в сумі складають 4,565604% акцій, а саме: ПАТ Укргіпроцукор 1,163652%, ПАТ Лисичанська птахофабрика - 2,046156%, ТзОВ Торговий центр - 0,759782%, ТзОВ Фондова компанія Райтер - 0,009666%, ТзОВ Сонячні інвестиції - 0,023431%, ТзОВ Укрмото - 0,562917%. До цього повідомлення позивач додав: реєстр платників податків; перелік акціонерів.

АТ Оснастка звернулося із листом вих. №01/64 від 16.09.2024 до податкового органу, в якому просило надати відповідь щодо розгляду заяви про застосування спрощеної системи оподаткування від 26.06.2024.

Листом ГУ ДПС у Волинській області від 26.09.2024 №14906/6/03-20-04-05-06 податковий орган повідомив позивача про те, що заява про застосування спрощеної системи оподаткування від 26.06.2024 вх. №9173963692 була розглянута та враховуючи п.п. 291.5.5 п. 291.5 ст. 291 ПК України та згідно вимог пп. 299.6 ст. 299 цього Кодексу, АТ Оснастка відмовлено в реєстрації як платника єдиного податку третьої групи з 01.10.2024. Лист про розгляд заяви надіслано в Електронний кабінет АТ Оснастка 28.06.2024 за №10192/6/03-20-04-05-06.

Із вказаного листа від 28.06.2024 за №10192/6/03-20-04-05-06 слідує, що станом на 28.06.2024, згідно даних ІКС Податковий блок засновниками АТ Оснастка є організація орендарів, сума статутного фонду становить 36 848 608 грн, що становить 49,9945% від загальної суми статутного фонду. Згідно інформаційного повідомлення №1 вих. №01/48 від 26.06.2024 (вх. № ЕКПП/26128/6 від 26.06.2024) організація орендарів складається з фізичних осіб 21,5693% статутного фонду та юридичних осіб в кількості 56 акціонерів в сумі складають 28,4252% статутного фонду, що відповідає п.п. 291.5.5 п. 291.5 ст. 291 ПК України. Враховуючи вищезазначене та згідно вимог пп. 299.6 ст. 299 цього Кодексу, АТ Оснастка відмовлено в реєстрації як платника єдиного податку третьої групи з 01.10.2024.

Не погоджуючись з оскаржуваним рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених п. 297.1 ст. 297 Податкового кодексу України, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених главою 1 розділу XIV цього Кодексу, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (п. 291.2 ст. 291 ПК України).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою (пункт 291.3 статті 291 ПК України).

Право на застосування спрощеної системи оподаткування в наступному календарному році мають платники єдиного податку за умови неперевищення протягом календарного року обсягу доходу, встановленого для відповідної групи платників єдиного податку (пункт 292.16 статті 292 ПК України).

Для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування суб`єкт господарювання подає до контролюючого органу за місцем податкової адреси заяву (підпункт 298.1.1 пункт 298.1 статті 298 ПК України).

Підпунктом 298.1.4 пункту 298.1 статті 298 ПК України передбачено, що суб`єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм цього Кодексу, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу. Такий суб`єкт господарювання може здійснити перехід на спрощену систему оподаткування один раз протягом календарного року.

Перехід на спрощену систему оподаткування суб`єкта господарювання, зазначеного в абзаці першому цього підпункту, може бути здійснений за умови, якщо протягом календарного року, що передує періоду переходу на спрощену систему оподаткування, суб`єктом господарювання дотримано вимоги, встановлені в пункті 291.4 статті 291 цього Кодексу.

До поданої заяви додається розрахунок доходу за попередній календарний рік, який визначається з дотриманням вимог, встановлених цією главою.

Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначено статтею 299 Податкового кодексу України.

Згідно з п. 299.1 ст. 299 ПК України реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Відповідно до п. 299.6 ст. 299 ПК України підставами для прийняття контролюючим органом рішення про відмову у реєстрації суб`єкта господарювання як платника єдиного податку є виключно:

1) невідповідність такого суб`єкта вимогам, встановленим статтею 291 цього Кодексу;

2) наявність у суб`єкта господарювання, який утворюється у результаті реорганізації (крім перетворення) будь-якого платника податку, непогашених податкових зобов`язань чи податкового боргу, що виникли до такої реорганізації;

3) недотримання таким суб`єктом вимог, встановлених підпунктом 298.1.4 пункту 298.1 статті 298 цього Кодексу.

У разі відмови у реєстрації платника єдиного податку контролюючий орган зобов`язаний надати протягом двох робочих днів з дня подання суб`єктом господарювання відповідної заяви письмову вмотивовану відмову, яка може бути оскаржена суб`єктом господарювання у встановленому порядку (п. 299.5 ст. 299 ПК України).

Відмовляючи позивачу листом від 28.06.2024 №10192/6/03-20-04-05-06 у переході на спрощену систему оподаткування, податковий орган послався на підпункт 291.5.5 пункту 291.5 статті 291 ПК України.

Так, відповідно до підпункту 291.5.5 пункту 291.5 статті 291 ПК України суб`єкти господарювання, у статутному капіталі яких сукупність часток, що належать юридичним особам, які не є платниками єдиного податку, дорівнює або перевищує 25 відсотків не можуть бути платниками єдиного податку першої - третьої груп.

В інформаційному повідомленні №1 вих. №01/48 від 26.06.2024 позивач зазначив, що засновниками АТ Оснастка є ТзОВ Волиньпродторг 50,0055% статутного фонду, який станом на 01.04.2024 є платником єдиного податку, що підтверджено базою даних ДПС, організація орендарів, яка складається з фізичних осіб в кількості 26 132 акціонера в сумі 21,5693%, але кожен з них не володіє більше 10%, юридичні особи в кількості 56 акціонерів в сумі складають 28,4252%, з них є платниками єдиного податку, що в сумі складають 4,565604% акцій, а саме: ПАТ Укргіпроцукор 1,163652%, ПАТ Лисичанська птахофабрика - 2,046156%, ТзОВ Торговий центр - 0,759782%, ТзОВ Фондова компанія Райтер - 0,009666%, ТзОВ Сонячні інвестиції - 0,023431%, ТзОВ Укрмото - 0,562917%. До цього повідомлення позивач додав: реєстр платників податків; перелік акціонерів.

Тобто, подаючи заяву про застосування спрощеної системи оподаткування від 26.06.2024, позивач вважав, що юридичні особи в кількості 56 акціонерів не перевищують 25 відсотків часток у статутному капіталі, які не є платниками єдиного податку, оскільки ПАТ Укргіпроцукор, ПАТ Лисичанська птахофабрика, ТзОВ Торговий центр, ТзОВ Фондова компанія Райтер, ТзОВ Сонячні інвестиції та ТзОВ Укрмото є платниками єдиного податку, де сукупна їх частка складає 4,311514%, внаслідок чого частка юридичних осіб, які не є платниками єдиного податку становить 23,859596% (28,4252% - 4,311514%).

Однак податковим органом встановлено та надано суду докази, що ПАТ Укргіпроцукор, ПАТ Лисичанська птахофабрика, ТзОВ Фондова компанія Райтер, та ТзОВ Укрмото не є платниками єдиного податку, про що свідчать витяги з Інформаційно-комунікаційної системи Податковий блок по даних юридичних особах.

Водночас ТзОВ Торговий центр та ТзОВ Сонячні інвестиції є платниками єдиного податку, однак їх сукупна частка у статутному капіталі становить 0,783213% (0,759782% + 0,023431%).

Враховуючи математичні обрахунки, наведені позивачем у повідомленні №1 вих. №01/48 від 26.06.2024, та враховуючи те, що ПАТ Укргіпроцукор, ПАТ Лисичанська птахофабрика, ТзОВ Фондова компанія Райтер, та ТзОВ Укрмото не є платниками єдиного податку, сукупна частка юридичних осіб, які не є платниками єдиного податку у статутному капіталі становить 27,641987% (28,4252% - 0,783213%), що перевищує 25 відсотків.

Відтак, на дату прийняття ГУ ДПС у Волинській області рішення, оформленого листом від 28.06.2024 №10192/6/03-20-04-05-06, АТ Оснастка підпадало під дію підпункту 291.5.5 пункту 291.5 статті 291 ПК України, а тому такий суб`єкт господарювання не може бути платниками єдиного податку першої - третьої груп, оскільки у статутному капіталі цього суб`єкта господарювання сукупність часток, що належать юридичним особам, які не є платниками єдиного податку, дорівнює або перевищує 25 відсотків.

З врахуванням вищенаведеного ГУ ДПС у Волинській області правомірно відмовило АТ Оснастка у переході на спрощену систему оподаткування та реєстрації платником податку третьої групи.

Твердження позивача у додаткових поясненнях про те, що 11 юридичних осіб, які є акціонерами, припинили господарську діяльність та додатково зазначена юридична особа ТОВ Харківське АТП 16355, яке є платником єдиного податку суд до уваги не бере, оскільки про такі відомості не був повідомлений контролюючий орган під час прийняття оскаржуваного рішення. Крім того, АТ Оснастка не надало доказів того, кому, і на підставі чого у власність передано частки суб`єктів господарської діяльності - юридичних осіб, які були акціонерами та припинили свою господарську діяльність. Відтак, у додаткових письмових поясненнях позивач наводить інші підстави для переходу на спрощену систему оподаткування та реєстрації платником єдиного податку, надаючи суперечливі відомості про відсоток акціонерів юридичних осіб, які є платниками єдиного податку.

Суд вважає, що рішення податкового органу є обґрунтованим, адже позивач станом на дату подання заяви про застосування спрощеної системи оподаткування не довів, що його частка акціонерів - юридичних осіб у статутному капіталі відповідає вимогам законодавства для переходу на спрощену систему оподаткування.

Отже, оскаржуване рішення відповідача, оформлене у формі листа №10192/6/03-20-04-05-06 від 28.06.2024, прийняте за встановлених обставин та без порушення вимог законодавства, а тому є правомірним, у зв`язку із чим у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у суду відсутні.

Керуючись статтями 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Акціонерного товариства Оснастка до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Акціонерне товариство Оснастка (45400, Волинська область, Володимирський район, місто Нововолинськ, вулиця Луцька, будинок 25, ідентифікаційний код 05797977).

Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, ідентифікаційний код 44106679).

Суддя Н. В. Стецик

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.01.2025
Оприлюднено10.01.2025
Номер документу124282568
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —140/12590/24

Рішення від 07.01.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Стецик Назар Васильович

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Стецик Назар Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні