Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 січня 2025 рокуСправа №160/23311/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сластьон А.О. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервісний центр ОЛАНВО» до Головного управління Державної податкової служби в Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Суть спору: 27.08.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервісний центр ОЛАНВО» до Головного управління Державної податкової служби в Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якій позивач просить суд:
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 01.08.2024 №11537636/42901668 про відмову у реєстрації податкової накладної від 25.06.2024 №1, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (код ЄДРПОУ 42901668).
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 25.06.2024 №1, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО», в Єдиному реєстрі податкових накладних
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 01.08.2024 №11537635/42901668 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28.06.2024 №2, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО»;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 28.06.2024 №2, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО», в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем було подано на реєстрацію до податкового органу податкові накладні №1 від 25.06.2024, №2 від 28.06.2024, однак реєстрацію податкових накладних було зупинено та запропоновано платнику податків подати додаткові документи та пояснення, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. На виконання п.п.201.16.2 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України позивачем було направлено документи, запитувані відповідачем. Однак, комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Позивач вважає, що рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкових накладних є протиправними, оскільки підстав для зупинення реєстрації податкових накладних не було. Подані позивачем документи повністю підтверджують факт здійснення та реальність господарських операцій, за результатами яких складено надіслані на реєстрацію податкові накладні. З урахуванням наведеного, рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, є протиправними та підлягають скасуванню. З огляду на викладене, просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Дніпропетровського оркужного адміністративного суду від 28 серпня 2024 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
18 вересня 2024 року через підсистему «Електронний суд» від представника відповідачів надійшло клопотання про долучення відзивів на позовну заяву до матеріалів справи.
В обґрунтування відзиву відповідач-1 зазначив, що оскаржувані рішення правомірні, та такі, що винесені відповідно до вимог діючого законодавства, оскільки платником податків надано копії документів, які складені із порушенням законодавства. Також, вказав, що позивача включено до переліку ризикових на підставі рішення від 17.01.2022 №1493, зокрема, у зв`язку із придбанням товарів/послуг у ризикових контрагентів. У зв`язку з чим відповідач-1 просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (ідентифікаційний код: 42901668,) створене у 2019 році, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань: 12241020000089802.
Товариство є платником податку на прибуток на загальних підставах та платником податку на додану вартість (ІПН 429016604633).
Юридична та фактична адреса товариства: 49038, м. Дніпро, вул. Мудрого Ярослава князя, буд.68. Офісне приміщення позивач орендує у ТОВ «ТД ЮНІОН ОІЛ» (ідентифікаційний код: 42243003) згідно з договором суборенди №02/06/6 від 02.06.2021.
Для здійснення господарської діяльності Товариство використовується приміщення автотранспортного цеху загальною площею 550 м.кв., розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Гаванська, буд. 4, орендоване у ТОВ «Днепрбетон» (ідентифікаційний код: 40061378) на підставі договору оренди №34 від 18.01.2021.
Основним видом діяльності Товариства є: ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення (код КВЕД 33.12).
Іншими видами діяльності Товариства є: Виробництво інших машин і устатковання спеціального призначення, н.в.і.у. (код КВЕД 28.99), Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (код КВЕД 45.31), Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами (код КВЕД 46.15), Оптова торгівля машинами й устаткованням для добувної промисловості та будівництва (код КВЕД 46.63), Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням (код КВЕД 46.69), Неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90), Установлення та монтаж машин і устатковання (код КВЕД 33.20), Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів (код КВЕД 45.20), Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (код КВЕД 68.20).
Товариство має матеріально-технічну базу, достатню для ведення профільних видів господарської діяльності.
У своїй господарській діяльності Товариство використовує 4 (чотири) орендованих автомобіля, обладнання та інвентар, а саме: Випресовувач універсальний (4704 BTC), Гідротестер FT10040-09, Домкрат гідравлічний трансмісійний підкатний 1т. (620- 0104С), Каталог Full Heavy Technics Set 2018 СК05, Кантувач для двигуна, Клин 231- 4903, Ключи рожково-накидні (33,36,41,46,50), Компресор WERK VBM-0.4-100-10 атм. 2,2 кВт В/0380, Контейнер для мусора (13т), Маслостанція компактна GPU12х2.1/2/8/06-2, Мультиплікаторний ключ 1/2'': F (М): 1'', (5:1) підсилювач 400- 2000Нм, Набір головок Hans, Набір рожкових ключів TOPTUL (6-30,32), Ноутбук Asus Vivo Book Max X541NA (X541NA-GO120) ССН01, Сканер NEXIQ 125032, Стелаж металевий з полицями СТ02, Телескопічний домкрат 0XPTPH0049BP, Естакада СК02, Штатив з індуктором, Прес гідравлічний 20т з домкратом ZX0901C, Ножичний підйомник пневматичний, 2.5 т., Балансувальний верстат для ЛА ER65, Балансувальний верстат ER10, Балансувальний верстат ER15, Балансувальний верстат для Л/А MT-3600 UP (автомат)+TL3UP, Шиномонтувальний верстат для В/А U-296 (HPMM).
Штат працівників складається з дев`яти одиниць, які задіяні у виконанні робіт ремонту та технічному обслуговуванні машин і устаткування промислового призначення (екскаваторів, підіймачів, самоскидів, трубоукладачів, бульдозерів та ін.).
14.10.2022 між Акціонерним товариством «УКРТРАНСГАЗ» (ідентифікаційний код: 30019801, Замовник) і ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР «ОЛАНВО» (Виконавець) було укладено договір №2210000040 від 14.10.2022 про закупівлю послуг. За умовами зазначеного договору Виконавець зобов`язується надати послуги з ремонту і технічного обслуговування дорожньо-будівельної техніки, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити такі послуги.
26.03.2024 між філією «Будівельно-монтажна фірма «УКРГАЗПРОМБУД» Акціонерного товариства «УКРТРАНСГАЗ» (ідентифікаційний код: 30019801) та ТОВ «СЦ «ОЛАНВО» було погоджено наряд-замовлення на надання послуг №26-03/1, відповідно до якого Виконавець зобов`язався здійснити заміну запасних частин та матеріалів на екскаваторі ТК1023LC.
19.06.2024 відповідно до Акта №1 прийому-передачі, екскаватор ТК1023LC був переданий Виконавцю для виконання робіт.
25.06.2024 ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» виконало роботи по заміні запасних частин та матеріалів на екскаваторі ТК1023LC, а саме: заміні редуктора ходу, заміні підтримуючих котків, заміні опорних котків, заміні гусениці в зборі, заміні направляючих коліс, на загальну суму 1 635 432,00 грн у т.ч. ПДВ 272 572,00 грн., що підтверджується Актом здачі-приймання наданих послуг №18 від 25.06.2024.
25.06.2024 екскаватор ТК1023LC був переданий Замовнику, відповідно до Акту №2 прийому-передачі.
26.06.2024 між філією «Будівельно-монтажна фірма «УКРГАЗПРОМБУД» Акціонерного товариства «УКРТРАНСГАЗ» (ідентифікаційний код: 30019801) та ТОВ «СЦ «ОЛАНВО» було погоджено наряд-замовлення на надання послуг №26-06/1, відповідно до якого Виконавець зобов`язався здійснити заміну запасних частин та матеріалів на бульдозері Caterpillar D8R.
28.06.2024 відповідно до Акта №1 прийому-передачі бульдозер Caterpillar D8R був переданий Виконавцю для виконання робіт.
28.06.2024 ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» виконало роботи по заміні запасних частин та матеріалів на бульдозері Caterpillar D8R, а саме: заміні ножів відвалу, на загальну суму 165 846,00 грн у т.ч. ПДВ 27 641,00 грн., що підтверджується Актом здачі-приймання наданих послуг №19 від 28.06.2024.
28.06.2024 бульдозер Caterpillar D8R був переданий Замовнику, відповідно до Акта №2 прийому-передачі.
Судом встановлено, що на виконання вимог ст.187 та ст.201 Податкового кодексу України, ТОВ «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» з настанням першої події виконання робіт за Актами здачі-приймання наданих послуг №18 та 19 було складено і направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних наступні податкові накладні:
- №1 від 25.06.2024 року на загальну суму 1 635 432, 00 грн., в т.ч. ПДВ 272 572, 00 грн.;
- №2 від 28.06.2024 на суму 165 846, 00 грн., в т.ч. ПДВ 27 641, 00 грн.
Відповідно до наявних в матеріалах справи квитанцій від 15.07.2024 податкові накладні №1 від 25.06.2024, №2 від 28.06.2024 прийнято, однак реєстрацію зупинено та зазначено наступні підстави для зупинення: ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Додатково повідомлено: показник «D»=4.9542%.
В липні 2024 року на виконання п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, позивачем було надано копії документів та пояснення щодо реєстрації податкових накладних №1 від 25.06.2024, №2 від 28.06.2024, реєстрацію яких було зупинено.
За результатами розгляду наданих позивачем пояснень та документів, Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області прийнято наступні рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
-від 01.08.2024 №11537636/42901668, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25.06.2024 року №1;
-від 01.08.2024 №11537635/42901668, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 28.06.2024 №2.
Не погодившись з рішеннями про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивачем було подані скарги в серпні 2024 року, за наслідком яких були прийняті рішення від 14.08.2024 № 51458/42901668/2 та від 14.08.2024 №51506/42901668/2 про залишення скарг без задоволення.
Підставою для відмови в реєстрації податкових накладних в кожному з двох оскаржуваних рішень зазначено надання платником податку копій докуметів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
В графі додаткова інформація зазначено: наявність ризикових операцій, відсутні документи, які підтверджують придбання запасних частин.
Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України(далі -ПК України).
Згідно з п.187.1 ст. 187 Податкового кодексу України(далі -ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної/розрахунку коригування на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).
Пунктами 5, 6 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно п. 7, 8, 9 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.
Додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, якими є, зокрема, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок 520).
Відповідно до п. 2-11 Порядку 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстр платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження: інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питанні прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригуванню в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлене повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійсненню операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг"; "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Враховуючи викладене вище нормативне обґрунтування, первинним об`єктом судового дослідження в даній справі є обставини, за яких відповідач вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
При цьому, податковий орган, як встановлено судом, не навів в квитанції переліку документів, надання яких було б достатнім для прийняття суб`єктом владних повноважень рішення щодо реєстрації податкових накладних.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних є встановлення відповідності позивача критерія ризиковості, а також надання платником податку копій документів, складених/оформлених з порушенням законодавства, з чим суд не може погодитися, з наступних підстав.
Позивачем до матеріалів справи додані документи на підтвердження здійснення господарських операцій, а саме: Договір оренди нерухомого майна №34 від 18.01.2021, договір суборенди №02/06/6 від 02.06.2021, декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці №301042-063650-123-06-2020 від 23.09.2020, договір №2210000040 від 14.10.2022 про закупівлю послуг, наряд-замовлення на надання послуг №26-03/1, акти дефектування, акт прийому-передачі від 19.06.2024 №1, акт здачі-приймання наданих послуг від 25.06.2024 №18, наряд-замовлення на надання послуг №26-06/1 від 26.06.2024, акт прийому-передачі від 28.06.2024 №1, акт здачі-приймання наданих послуг №19 від 28.06.2024, договір поставки запасних частин №01/02-1 від 01.02.2022, видаткова накладна від 25.06.2024 №16, тощо.
В матеріалах справи місятяться пояснення позивача від 30.07.2024, які надсилалися ним до комісії з питань зупинення реєстрації податковї накладної/розрахунку коригування в Реєстрі Головного управління Державної податкової служби України.
Судом встановлено, що до зазначених пояснень позивачем надано пакет документів на підтвердження факту постачання послуг за договором, укладеним між ТОВ «Сервісний центр «Оланво» та філією «Будівельно-монтажна фірма «Укргазпромбуд» Акціонерного товариства «Укртрансгаз».
Суд зазначає, що надані позивачем документи в повній мірі підтверджували здійснення господарських операцій, які пов`язані зі складанням податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено, а в подальшому в реєстрації яких було відмовлено.
Будь-яких зауважень до поданих позивачем документів відповідачем-1 в оскаржуваних рішеннях не зазначено, відтак, не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду обставини про надання платником податків документів, складених/оформлених з порушенням законодавства.
Також, комісія регіонального рівня, незважаючи на подані документи, не зазначила підстав неврахування поданих пояснень та документів.
В оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних №1 та №2 зазначено лише загальне твердження про надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, без конкретизації, які подані документи складені із порушеннями та які порушення законодавства при їх складанні допущені.
При цьому, суд звертає увагу, що контролюючим органом всупереч формі самого рішення про відмову в реєстрації ПН не зазначено конкретні документи, які складені із порушеннями.
Зазначення в графі «додаткова інформація»: «Наявність ризикових операцій, відсутні документи, які підтверджують придбання запасних частин», не є виконанням вимог щодо зазначення конкретних документів, які складено із порушеннями.
Окрім того, відповідачем-1 не наведено обґрунтувань, чому вже надана інформація та документи унеможливлюють реєстрацію вказаних податкових накладних.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Під час розгляду справи судом також встановлено, що в реєстрації податкових накладних було відмовлено з тієї підстави, що позивач відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
З цих підстав суд зазначає таке.
Пункт 10 Порядку №520 містить вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, про що судом вже було зазначено вище.
Зазначений перелік не містить такої підстави для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування як відповідність платника податків критеріям ризиковості.
Посилання відповідачів у відзиві на те, що позивача ТОВ «Сервісний центр «ОЛАНВО» включено до переліку ризикових платників податку, про що було винесено Рішення від 17.01.2022 №1493, як на підставу відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН не знаходять свого логічного обґрунтування, адже віднесення позивача до ризикових платників податків відбулося в рамках здійснення інших господарських операцій, відмінних від тих, які є предметом розгляду у цій справі. Зокрема, відповідач зазначає у відзиві про придбання товарів у ризикових контрагентів. Натомість, в даній справі позивач здійснював поставку послуг з ремонту техніки. При цьому, запасні частини, які використовувалися при виконанні робіт, були придбані позивачем у ФОП ОСОБА_1 , яка податкових органом до ризикових контрагентів не віднесена. Докази протилежного в матеріалах справи відсутні.
Також, не відповідають дійсності обставини ненадання позивачем документів на підтвердження придбання запасних частин для надання послуг, за наслідком поставки яких позивач подав на реєстрацію податкові накладні.
Зокрема, в матеріалах справи містяться договір поставки №01/02-1 від 01.02.2022, видаткова накладна від 25.06.2024 №16.
Отже, віднесення позивача до критеріїв ризиковості на момент спірних правовідносин було протиправним, відтак, оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН є такими, що підлягають скасуванню.
Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Оскаржувані рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області не відповідають наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на неможливість реалізації свого права або обов`язку платником податків щодо виконання юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Так, з наявних матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
Отже, в даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загальних висновків призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки, оскільки платник не був повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.
При цьому, рішення про зупинення реєстрації податкових накладних не містили чітких підстав для відмови в реєстрації податкових накладних із зазначенням, зокрема, тих документів, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкових накладних.
З огляду на викладене, суд доходить висновку, що за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, які подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність оскаржуваних рішень податкового органу.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Аналогічний висновок міститься в постанові Верховного Суду від 23.10.2018 у справі №822/1817/18.
Верховний Суд, зокрема у постановах від 16.09.2022 у справі №380/7736/21, від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, від 17.05.2023 у справі №140/14282/20 неодноразово наголошував на тому, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Враховуючи наведену вище практику Верховного Суду, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів щодо проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, а також те, що первинні документи та пояснення надавались контролюючому органу, достатність яких для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних не спростована відповідачами, суд дійшов висновку, що податковим органом не було виконано законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії, що в свою чергу призводить до його протиправності.
Відтак, за викладених обставин, рішення про відмову у реєстрації податкових накладних не є обґрунтованими та вмотивованими, та не містять переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття, оскільки не встановлюють, які саме первинні документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Отже, зафіксована у спірних рішеннях позиція відповідача щодо надання платником податків копій первинних документів з порушенням вимог податкового законодавства є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено належного мотивування причин відмови у реєстрації податкових накладних, складених контрагентом.
При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування: Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №11537636/42901668 від 01.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 25.06.2024 та Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №11537635/42901668 від 01.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 28.06.2024.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, податковому органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» податкового органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 25.06.2024 №1 та від 28.06.2024 №2, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО».
Відповідно до ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно з ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про задоволення позовної заяви.
З огляду не те, що позовні вимоги були задоволені в повному обсязі, судовий збір, понесений позивачем за подачу адміністративного позову до суду в розмірі 4844,80 грн., підлягає стягненню з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок його бюджетних асигнувань.
Керуючись статтями 139, 241 - 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервісний центр ОЛАНВО» до Головного управління Державної податкової служби в Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (місцезнаходження: 49005, Дніпропетровська область, м.Дніпро, вул. Сімферопольська, буд.17-а, ідентифікаційний код ВП: 44118658) від 01.08.2024 №11537636/42901668 про відмову у реєстрації податкової накладної від 25.06.2024 №1, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (ідентифікаційний код: 42901668).
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, м.Київ, Львівська площа, буд. 8 ідентифікаційний код: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 25.06.2024 №1, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (ідентифікаційний код: 42901668, місцезнаходження: 49038, м. Дніпро, вул. Ярослава Мудрого, буд. 68).
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (місцезнаходження: 49005, Дніпропетровська область, м.Дніпро, вул. Сімферопольська, буд.17-а, ідентифікаційний код ВП: 44118658) від 01.08.2024 №11537635/42901668 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28.06.2024 №2, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (ідентифікаційний код: 42901668, місцезнаходження: 49038, м. Дніпро, вул. Ярослава Мудрого, буд. 68).
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, м.Київ, Львівська площа, буд. 8 ідентифікаційний код: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 28.06.2024 №2, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (ідентифікаційний код: 42901668, місцезнаходження: 49038, м. Дніпро, вул. Ярослава Мудрого, буд. 68).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (місцезнаходження: 49005, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд.17-а, ідентифікаційний код ВП: 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСНИЙ ЦЕНТР ОЛАНВО» (ідентифікаційний код: 42901668, місцезнаходження: 49038, м. Дніпро, вул. Ярослава Мудрого, буд. 68) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 4844,80 грн. (чотири тисячі вісімсот сорок чотири гривні вісімдесят копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя А.О. Сластьон
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2025 |
Оприлюднено | 10.01.2025 |
Номер документу | 124282871 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сластьон Анна Олегівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сластьон Анна Олегівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сластьон Анна Олегівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні