ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/5910/24
03 січня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Тернопільської районної військової адміністрації Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання протиправними дій та бездіяльності, стягнення заборгованості, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, Управління соціального захисту населення Тернопільської районної військової адміністрації про стягнення заборгованості.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при нарахуванні пільг ОСОБА_1 управління соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації керувалось Постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року №389, якою затверджено порядок надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Відповідно до порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі затвердженого постановою №373 від 17.04.2019 року «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі структурні підрозділи з питань соціального захисту населення на підставі даних Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), та інформації, отриманої відповідно до пункту 5 цього Порядку, щомісяця до 25 числа 2022 року розраховували суму пільг виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, членів сім`ї, у разі, якщо вони мають таке право відповідно до законодавчих актів, зазначених у пункті.
Як вбачається із відповідей відповідач керувався зазначеними нормативними документами, а не рішенням суду.
У своєму рішенні суд керувався тим, що Конституційний Суд України в рішенні №12- р/2018 від 18.12.2018 року у справі №1-6/2018(2791/15) зробив висновок про те, що надання пільг особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», не має залежати від матеріального становища їхніх сімей, та не повинне обумовлюватися відсутністю фінансових можливостей держави.
Крім цього, в п.14 Порядку №389 визначено випадки припинення надання пільг, а саме:
- якщо пільговиком приховано або навмисно подано недостовірні дані про доходи будь кого із членів сім`ї пільговика, що вплинуло на визначення права на пільги, - з місяця, в якому виявлено порушення;
- за заявою пільговика - з місяця, що настає за місяцем її подання, якщо інше не обумовлено заявою.
Однак, жодної із вказаних підстав припинення надання пільг не існує в даному випадку.
Відповідно, на сьогоднішній день виникла наступна заборгованість компенсації витрат на надання послуг за користування житлом на пільговій основі:
-Вивезення побутових відходів з 01.01.2019 по вересень 2023 р. - 3 355, 27 грн
-Тернопільелектропостач - 2 823,43 грн.
-Тернопільміськгаз - 2 406,10 грн.
-Водопостачання - 1 823,25 грн.
Позивач вважає, що дану заборгованість слід стягнути з Управління соціального захисту населення Тернопільської районної адміністрації та Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області в сумі 10 408,05 грн. витрат, пов`язаних з наданням пільг як учаснику війни в оплаті користуванням житлом, комунальних послуг, паливом та скрапленим газом за період з 01.01.2019 по 31.12.2023.
Ухвалою суду від 07.10.2024 позовну заяву було залишено без руху та надано строк, достатній для усунення недоліків позовної заяви, із зазначенням способу їх усунення. Недоліки позовної заяви усунуто позивачем у строк, встановлений судом.
15.10.2025 року позивач подав заяву про усунення недоліків в якій уточнив позовні вимоги та просив суд визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Тернопільської районної військової адміністрації щодо невиплати ОСОБА_1 пільг на житлово - комунальні послуги з січня 2024 року. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо ненадання ОСОБА_1 пільг на житлово-комунальні послуги з січня 2024 року. Стягнути з Управління соціального захисту населення Тернопільської районної військової адміністрації кошти в сумі 10 408 грн. 05 коп. на відшкодування шкоди на оплату житлово -комунальних послуг.
Ухвалою суду від 05.11.2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 21.11.2024. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.
Станом на 01.01.2024 року середньомісячний сукупний дохід ОСОБА_1 перевищив величину доходу, який дає право на соціальну податкову пільгу. Тому з 01.01.2024 року надання пільг ОСОБА_1 припинено.
За матеріалами справи ОСОБА_1 були призначені пільги з 25 серпня 2004 року як учаснику війни у розмірі 50 - відсоткової знижки плати за користування житлово-комунальними послугами (послуги на постачання природного газу на опалення та приготування їжі, послуги з розподілу природного газу на опалення та приготування їжі, послуга з постачання електричної енергії, послуга з управління побутовими відходами) відповідно до пункту 5 ч.1 ст.14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» на одну особу, які були призначені та виплачені включно по грудень 2023 року.
Одночасно слід зауважити, що передбачені законами соціально-економічні права, зокрема пільги на сплату комунальних послуг із 50% знижкою не є абсолютними та механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема із прийняттям та набранням чинності нормативно-правових актів.
На підставі викладеного представник відповідача просив в задоволенні позову відмовити.
Відповідач Управління соціального захисту населення Тернопільської районної військової адміністрації скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 21.11.2024. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові.
25.11.2025 до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив від представника позивача, відповідно до якої вказано на безпідставність та необґрунтованість відзивів відповідачів, оскільки зазначені в ньому відомості не відповідають дійсності.
Клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від учасників справи не надходило.
На підставі статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судовий розгляд справи проведено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.
Відповідно до рішення Тернопільського окружного адміністративного суду № 500/77/20 від 16.03.2020 р. визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації щодо не призначення ОСОБА_1 пільг як учаснику війни, а також зобов`язано Управління соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації призначити ОСОБА_1 , як учаснику війни пільг з оплати послуг за користування житлом, комунальних послуг, паливом та скрапленим газом, що надається відповідно до ст.14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» з 01.01.2019 року.
З метою примусового виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду по справі №500/77/20 від 16.03.2020 року, ОСОБА_1 із виконавчим листом звернувся у Відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Тернопільській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Івано-Франківськ) (далі по тексту - Відділ) внаслідок чого, на підставі постанови старшого державного виконавця Відділу Чаплюк О.Р. про відкриття виконавчого провадження від 07.10.2021 року, було відкрито виконавче провадження ВП №6300456 в якому боржником визнано Управління праці та соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації.
На адресу Відділу 25.11.2020 надійшов лист від Управління соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації, з якого встановлено, що рішення Тернопільського окружного адміністративного суду виконано в добровільному порядку. ОСОБА_1 нараховано пільги за січень- вересень 2019 року в сумі 2759, 13 грн. Кошти перераховані в ДП «Газопостач» безготівково. Копію відомості надати неможливо, так, як вона формується на рівні Міністерства.
Відповідно до постанови про закінчення виконавчого провадження ВП №63300456 від 07.10.2021 року, яка винесена старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Тернопільській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) Чаплюк О.Р. при примусовому виконанні боржником - Управлінням соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації рішення суду не виконано.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2022 року №1041 Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України, яка набрала чинності з 01.01.2023, було передбачено передачу структурними підрозділами з питань соціального захисту населення органам Пенсійного фонду України функцій з призначення та виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, порядок реалізації права на отримання зазначених видів соціальної підтримки та порядок захисту інтересів у разі його порушення.
У відповідь на адвокатський запит Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області повідомило наступне.
ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) перебуває на обліку як одержувач пільг за категорією «учасник війни». Управлінням соціального захисту населення Тернопільської районної військової адміністрації до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області було передано паперову особову справу ОСОБА_1 згідно акту прийому - передачі №2 від 08.03.2023 року (актовий запис № 1062) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2022 року №1041. За матеріалами справи ОСОБА_1 були призначені пільги з 25 серпня 2004 року як учаснику війни у розмірі 50 - відсоткової знижки плати за користування житлово-комунальними послугами (послуги на постачання природного газу на опалення та приготування їжі, послуги з розподілу природного газу на опалення та приготування їжи, послуга з постачання електричної енергії, послуга з управління побутовими відходами ) відповідно до пункту 5 ч.1 ст.14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» на одну особу, які були призначені та виплачені включно по грудень 2023 року.
В зв`язку з невиконанням відповідачем рішення суду у позивача виникли боргові зобов`язання зі сплати комунальних послуг.
28 жовтня 2021 року на ім`я ОСОБА_2 надійшла вимога № 6420/989914 про сплату заборгованості за спожитий газ в сумі 2406,10 грн. Оплата вартості природного газу не була здійснена, тому станом на 28.10.2021 р. виникла заборгованість в сумі 2406,10 грн. на показники лічильника 17370 м куб. від 30.09.2021 по особовому рахунку НОМЕР_2 за адресою АДРЕСА_1 .
12 травня 2023 року на ім`я ОСОБА_2 виставлено претензію № 61 ДП «ЕкотернТранс» ПП «Екотерн» на суму 2 384, 15 грн.
ДП «ЕкотернТранс» ПП «Екотерн» визнано виконавцем послуги поводження (вивезення) побутових відходів на території Великогаївської сільської ради Тернопільського району (село Великі Гаї) на підставі Рішень Виконавчого комітету Великогаївської сільської ради Тернопільського району № 37 від 10 березня 2020 року, № 2 від 25 лютого 2021 року, № 71 від 30 червня 2022 року. Однак, за період березень, 2020 року і по сьогодні, ОСОБА_2 несвоєчасно та не в повному обсязі здійснює оплату за послуги, в наслідок чого, заборгованість за адресою : АДРЕСА_1 становить 2 384,15 грн.
На неодноразові звернення відповідач надавав одну й ту ж відповідь, що свої зобов`язання начебто виконав.
Відповідно до відповіді №01.22/1368 від 02.08.2024 Управління соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації на заяву позивача від 17.07.2024 року ставить до відому, рішення Тернопільського окружного адміністративного суду виконано в добровільному порядку 25.09.2020 року, а саме нараховано пільги ОСОБА_1 , як учаснику війни з оплати користуванням житлом, комунальних послуг, паливом та скрапленим газом з 01.01.2019 по 01.09.2020 року в сумі 2759,13 грн. Кошти були перераховані в ДП «Газпостач» безготівково. Копії відомості надати не має можливості так, як формуються вони на рівні Міністерства .
Відповідно до порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі затвердженого постановою №373 від 17.04.2019 року «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі структурні підрозділи з питань соціального захисту населення на підставі даних Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), та інформації, отриманої відповідно до пункту 5 цього Порядку, щомісяця до 25 числа 2022 року розраховували суму пільг виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, членів сім`ї, у разі, якщо вони мають таке право відповідно до законодавчих актів, зазначених у пункті.
З цього Порядку, та визначені статтею 51 Бюджетного кодексу України, та з урахуванням встановлених державних соціальних нормативів у сфері житлово- комунального обслуговування, сума пільги у грошовій безготівковій формі збільшується на розмір комісійної винагороди АТ «Ощадбанк», що становила 0,7 відсотків.
Виплата розрахованої суми пільги здійснювалась у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок Мінсоцполітики в АТ "Ощадбанк" на підставі укладеного між Мінсоцполітики та АТ "Ощадбанк" договору (далі - рахунок для виплати пільг). АТ «Ощадбанк» на підставі отриманих реєстрів нарахованих сум платежів пільговикам здійснювали щомісяця до 18 числа перерахування коштів загальними сумами з рахунку для виплати пільг на рахунки управителів, об`єднань, виконавця в комунальних послуг з наданням реєстрів нарахованих сум платежів.
Управлінням соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації ОСОБА_1 , нараховувались як учаснику війни пільги з оплати послуг з користування житлом, комунальних послуг, паливом та скрапленим газом що надається відповідно до ст.14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» до грудня місяця 2022 року, проте виплачувались пільги заявнику управлінням ПФУ.
Відповідно до постанови КМ України №1041 від 16.092022 року «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України» праву ОСОБА_1 передано до управління ПФУ, згідно акту прийому передачі діючих справ про одержувачів пільг на виплату житлово - комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газ від 08.03.2023 року.
19.08.2024 року на адресу відповідача було направлено ще одну заяву з проханням зробити перерахунок пільг з оплати користуванням житлом з врахуванням рішення суду в розмірі 50% а також включаючи всі комунальні послуги (електроенергію, квартирна плата, водовідведення, електроенергію та інші послуги).
Так, відповідно до п.4-6 ч.І ст. 14 Закону №3551 учасникам війни (статті 8, 9) надаються такі пільги:
50-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та
додатково 10,5 кв. метра на сім`ю);
50-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання. Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 кв. метр опалювальної площі на кожну особу,яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю. Для сімей, що складаються лише з непрацездатних осіб, надається 50-процентна знижка за користування газом для опалювання житла на подвійний розмір нормативної опалювальної площі (42 кв. метри на кожну особу, яка має право на знижку плати, та 21 кв. метр на сім`ю);
50-процентна знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню, для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.
Відповідно, рішення суду виконано не в повному обсязі, оскільки були перераховані в ДП «Газпостач» і лише за користування послуг паливом та скрапленим газом.
21.08.2024 відповідач надав відповідь № 01-15/1441, щодо проведення перерахунку пільг з оплати користування житлом ОСОБА_1 , повідомляє, рішення Тернопільського окружного адміністративного суду №50077/20 від 16.03.2020 року виконано в добровільному порядку 25.09.2020 року, а саме проведено нарахування пільг ОСОБА_3 , як учаснику війни з оплати користуванням житлом, комунальних послуг, паливом та скрапленим газом з 01.01.2019 по 01.09.2020 року в сумі 2759,13 грн. Кошти були перераховані в ДП «Газпостач» безготівково.
При нарахуванні пільг ОСОБА_1 управління соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації керувалось Постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року №389 якою затверджено порядок надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Відповідно до порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі затвердженого постановою №373 від 17.04.2019 року «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі структурні підрозділи з питань соціального захисту населення на підставі даних Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), та інформації, отриманої відповідно до пункту 5 цього Порядку, щомісяця до 25 числа 2022 року розраховували суму пільг виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, членів сім`ї, у разі, якщо вони мають таке право відповідно до законодавчих актів, зазначених у пункті.
Як вбачається із відповідей відповідач керувався зазначеними нормативними документами, а не рішенням суду.
У своєму рішенні суд керувався тим, що Конституційний Суд України в рішенні №12- р/2018 від 18.12.2018 року у справі №1-6/2018(2791/15) зробив висновок про те, що надання пільг особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», не має залежати від матеріального становища їхніх сімей, та не повинне обумовлюватися відсутністю фінансових можливостей держави.
Крім цього, в п.14 Порядку №389 визначено випадки припинення надання пільг, а саме:
- якщо пільговиком приховано або навмисно подано недостовірні дані про доходи будь-кого із членів сім`ї пільговика, що вплинуло на визначення права на пільги, - з місяця, в якому виявлено порушення;
- за заявою пільговика - з місяця, що настає за місяцем її подання, якщо інше не обумовлено заявою.
Однак, жодної із вказаних підстав припинення надання пільг не існує в даному випадку.
Відповідно, на сьогоднішній день виникла наступна заборгованість компенсації витрат на надання послуг за користування житлом на пільговій основі:
-Вивезення побутових відходів з 01.01.2019 по вересень 2023 р. - 3 355, 27
-Тернопільелектропостач - 2 823,43 грн.
-Тернопільміськгаз - 2 406,10 грн.
-Водопостачання - 1 823,25 грн.
Не погодившись із нарахованою заборгованістю, позивач вважає, що її слід стягнути з Управління соціального захисту населення Тернопільської районної адміністрації та Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області в сумі 10 408,05 грн., що і стало причиною звернення до суду.
Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Зазначена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду №500/77/20 від 16 березня 2020 року про призначення ОСОБА_1 , як учаснику війни пільги з оплати послуг з користування житлом, комунальних послуг, паливом та скрапленим газом, що надається відповідно до ст.14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» з 01.01.2019 року не виконано.
Однак управлінням соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації рішення Тернопільського окружного адміністративного суду виконано в добровільному порядку 25.09.2020 року, а саме нараховано пільги ОСОБА_1 , як учаснику війни з оплати користуванням житлом, комунальних послуг, паливом та скрапленим газом з 01.01.2019 по 01.09.2020 року в сумі 2759,13 грн. Кошти були перераховані в ДП «Газпостач» безготівково. Копії відомості надати не має можливості так, як формуються вони на рівні Міністертва .
При нарахуванні пільг ОСОБА_1 управління соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації керується Постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року№389 якою затверджено порядок надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї.
Відповідно до порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі затвердженого постановою №373 від 17.04.2019 року «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі структурні підрозділи з питань соціального захисту населення на підставі даних Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, та інформації, отриманої відповідно до пункту 5 цього Порядку, щомісяця до 25 числа 2022 року розраховували суму пільг виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, членів сім`ї, у разі, якщо вони мають таке право відповідно до законодавчих актів, зазначених у пункті 3 цього Порядку, та визначені статтею 51 Бюджетного кодексу України, та з урахуванням встановлених державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування. Сума пільги у грошовій безготівковій формі збільшується на розмір комісійної винагороди АТ «Ощадбанк», що становила 0,7 відсотків.
Виплата розрахованої суми пільги здійснювалась у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок Мінсоцполітики в АТ "Ощадбанк" на підставі укладеного між Мінсоцполітики та АТ "Ощадбанк" договору. АТ «Ощадбанк» на підставі отриманих реєстрів нарахованих сум платежів пільговикам здійснювали щомісяця до 18 числа перерахування коштів загальними сумами з рахунку для виплати пільг на рахунки управителів, об`єднань, виконавця в комунальних послуг з наданням реєстрів нарахуваних сум платежів.
Управлінням соціального захисту населення Тернопільської районної державної адміністрації ОСОБА_1 , нараховувались як учаснику війни пільги з оплати послуг з користування житлом, комунальних послуг, паливом та скрапленим газом що надається відповідно до ст.14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» до грудня місяця 2022 року, проте виплачувались пільги заявнику управлінням ПФУ.
Згідно пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2022 №1041 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України» Пенсійний фонд України забезпечує з 1 жовтня 2022 р. виплату та з 1 грудня 2022 р. призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу. До зазначеної дати призначення пільг здійснювались відділами соціального забезпечення Управління соціального захисту населення.
Постановою Кабінету Міністрів України №389 від 04.06.2015 (із наступними змінами та доповненнями) затверджено Порядок надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного доходу сім`ї.
Даний Порядок визначає механізм реалізації права на отримання пільг з оплати послуг за користування житлом (квартирна плата, плата за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), управління багатоквартирним будинком, комунальних послуг (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення, тепло- та електропостачання, природний газ (в тому числі послуги з транспортування, розподілу та постачання, централізоване опалення, вивезення побутових відходів), паливом, скрапленим газом, телефоном, послуг із встановлення квартирних телефонів (далі - пільги) залежно від середньомісячного сукупного доходу сім`ї осіб, які мають право на пільги згідно із законодавчими актами, а також підтвердження права на інші види пільг, які надаються з урахуванням доходу (безоплатне одержання ліків, лікарських засобів, імунобіологічних препаратів, виробів медичного призначення, зубопротезування тощо) відповідно до законодавства.
Дія цього Порядку поширюється на осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із Законами України, зокрема згідно Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (учасники війни; особи, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдови (вдівці) та батьки померлих осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною),
Згідно п. 3 Порядку, пільги, зазначені у пункті 1 цього Порядку, надаються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів за умови, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї пільговика в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу (4240 грн станом на 2024 рік).
При цьому, згідно з п.12 Постанови, якщо до сукупного доходу сім`ї входять лише пенсії та соціальна допомога і сім`я складається лише з непрацездатних осіб, уповноважений орган самостійно без звернення пільговика визначає його право на отримання пільг.
Станом на 01.01.2024 року середньомісячний сукупний дохід ОСОБА_1 перевищив величину доходу, який дає право на соціальну податкову пільгу. Тому з 01.01.2024 року надання пільг ОСОБА_1 припинено. ОСОБА_1 з заявою про надання йому соціальної податкової пільги з 01.01.2024 року до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області не звертася, а відтак його вимоги про визнання протиправною бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо ненадання ОСОБА_1 пільг на житлово-комунальні послуги з січня 2024 року є безпідставними.
При цьому позивач не позбавлений права звернутись до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області з заявою про надання йому пільг на житлово-комунальні послуги з січня 2024 року як учаснику війни у розмірі 50 - відсоткової знижки плати за користування житлово-комунальними послугами та при відмові відповідача звернутись за захистом своїх прав до суду.
За матеріалами справи ОСОБА_1 були призначені пільги з 25 серпня 2004 року як учаснику війни у розмірі 50 - відсоткової знижки плати за користування житлово-комунальними послугами (послуги на постачання природного газу на опалення та приготування їжі, послуги з розподілу природного газу на опалення та приготування їжі, послуга з постачання електричної енергії, послуга з управління побутовими відходами ) відповідно до пункту 5 ч.1 ст.14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» на одну особу, які були призначені та виплачені включно по грудень 2023 року.
Отже, вимоги позивача про визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення Тернопільської районної військової адміністрації щодо невиплати ОСОБА_1 пільг на житлово - комунальні послуги з січня 2024 року та стягнення коштів в сумі 10 408 грн. 05 коп. на відшкодування шкоди на оплату житлово -комунальних послуг до задоволення не підлягають.
Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
За змістом ст. 22 Конституції України звуження змісту прав і свобод означає зменшення ознак, змістовних характеристик можливостей людини, які відображаються відповідними правами та свободами, тобто якісних характеристик права.
Звуження обсягу прав і свобод - це зменшення кола суб`єктів, розміру території, часу, розміру або кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання прав і свобод, тобто їх кількісної характеристики.
Крім того, у рішенні від 26.12.2011 №20-рп/2011 Конституційний Суд України зазначив, що із закріпленим в ст. 46 Конституції України правом громадян кореспондується обов`язок держави щодо його забезпечення.
У Конституції України передбачено гарантії прав громадян на соціальний захист, зокрема такі, як законодавче закріплення основ соціального захисту, форм і видів пенсійного забезпечення (пункт 6 частини першої статті 92), визначення джерел державного соціального забезпечення (частина друга статті 46), контроль за використанням коштів Державного бюджету України (стаття 98).
Одним з визначальних елементів у регулюванні суспільних відносин у соціальній сфері є додержання принципу пропорційності між соціальним захистом громадян та фінансовими можливостями держави, а також гарантування права кожного на достатній життєвий рівень.
Одночасно суд зауважує, що передбачені законами соціально-економічні права, зокрема пільги на сплату комунальних послуг із 50% знижкою не є абсолютними та механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема із прийняттям та набранням чинності нормативно-правових актів.
Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи встановлені судом обставини справи, досліджені в судовому засіданні докази, норми законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими, доказів, які б спростовували правомірність дій відповідача позивачем не представлено, а судом таких доказів не здобуто, в зв`язку з чим суд приходить до переконання, що в задоволенні позову слід відмовити.
Судові витрати по справі згідно ч.2 ст.139 КАС України з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, Управління соціального захисту населення Тернопільської районної військової адміністрації про визнання протиправними дій та бездіяльності, стягнення заборгованості відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 06 січня 2025 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач:
- Управління соціального захисту населення Тернопільської районної військової адміністрації (місцезнаходження/місце проживання: вул. Кривоноса, 10,м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46015, код ЄДРПОУ/РНОКПП 03195518).
- Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: майдан Волі, 3,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46001, код ЄДРПОУ 14035769).
Головуючий суддяПодлісна І.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.01.2025 |
Оприлюднено | 10.01.2025 |
Номер документу | 124284866 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні