Справа № 347/2406/24
Провадження № 2-о/347/45/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 січня 2025 року м. Косів
Косівський районний суд Івано-Франківської області в складі:
головуючої судді Кіцули Ю. С.,
присяжних Ковалюк М.І., Левін Т.Я.
з участю:
секретаря с/з Мошулі Т.В.,
розглянувши в порядку окремого провадження у судовому засіданні в залі суду в м. Косів цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи: Яблунівська селищна рада Косівського району Івано-Франківської області, Косівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Міністерство внутрішніх справ України, про оголошення фізичної особи померлою
в с т а н о в и в :
Стислий виклад позиції сторін.
ОСОБА_1 звернулася в суд з вказаною заявою, в обґрунтування якої стверджувала, що вона проживає разом з своєю сім`єю в селі Нижній Березів Косівського району Івано-Франківської області. В неї був син - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
28 квітня 2014 року син ОСОБА_2 був прийнятий на службу в органи внутрішніх справ МВС України в Івано-Франківській області відповідно до наказу по УМВС в Івано- Франківській області № 233 від 30.04.2014 року.
18 серпня 2014 року в складі зведеною загону від УМВС в Івано-Франківській області ОСОБА_2. був відряджений до міста Маріуполь Донецької області.
29 серпня 2014 року в розпал інтенсивних бойових дій у зоні проведення АТО в районі міста Іловайська Донецької області, захищаючи державний суверенітет та територіальну цілісність України, ОСОБА_2 зник безвісті.
Після того як син ОСОБА_2 перестав виходити на зв`язок, заявник звернулась із відповідною заявою про зникнення сина до Косівського ВП ГУ НП в Івано-Франківській області.
08 вересня 2014 року СВ Косівського ВП ГУ НП в Івано-Франківській області за заявою ОСОБА_1 за фактом умисного вбивства ОСОБА_2 , було внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12014091190000249 із правничою кваліфікацією за ч.1 ст.115 КК України.
В ході проведення досудового розслідування по кримінаньному провадженню №12014091190000249 проведено комплекс слідчих дій та операіивно-розшукових заходів, в тому числі проведено низку судових молекулярно-генетичних експертиз.
Паралельно по кримінальному провадженню №12014040690003458, яке внесено до ЄРДР 02.09.2014 року слідчими СВ Ленінського РВ ДМУ ГУМВС України в Дніпропетровській області, встановлено, то 03.09.2014 до Ленінського РВ в м.Дніпропетровськ надійшло повідомлення про те, що до МКЛ №4, із зони АТО м.Ілованськ Донецької області було доставлено фрагмент тіла невідомого бійця під номером «№618» з тілесними ушкодженнями. В результаті проведеної по кримінальному провадженню №12014040690003458 судової молекулярно-генетичної експертизи (висновок експерта №460 від 14.10.2014 року) встановлено, шо встановлені генетичні ознаки фрагмента кістки трупа невідомої особи (акт №618) (об`єкт №1) і належить особі чоловічої генетичної статі.
Після того в заявника та її чоловіка ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , були відібрані зразки матеріалу біологічного походження у вигляді сукального епітелію для проведення порівняльною аналізу під час проведення судових молекулярно- генетичних експертиз.
Відповідно до висновку №20-1163 судової молекулярно-генетичної експертизи від 01 грудня 2014 року, яка проведена в рамках розслідування по кримінальному провадженню №12014091190000249, встановлено, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , можуть бути біологічними батьками невстановленої особи чоловічої генетичної статі (труп №618), останки якої були виявлені в районі АТО. Ймовірність даної події складає 99.96%.
Постановою слідчого відділу СУ УМВС України в Івано-Франківській області від 28 січня 2015 року по кримінальному провадженню №12014091190000249 встановлено, що груп особи чоловічої генетичної статі №618 є гр. ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с.Нижній Березів Косівського району Івано-Франківської області, місце проживання якого зареєстроване за адресою: Івано-Франківська область Косівський район с.Нижній Березів.
Відповідно до листа з ГУ НП в Івано-Франківській області за вих. №921/108/01/14-2024- К-5 від 01.03.2024 року заявника повідомлено про те, що кримінальне провадження №12014091190000249, яке внесено до ЄРДР 08 вересня 2014 року СВ Косівського ВП ГУ НП в Івано-Франківській області за фактом умисного вбивства ОСОБА_2 за ч.1 ст.115 КК України, направлено до Дніпропетровської області для об`єднання з кримінальним провадженням за фактом виявлення в районі АТО невпізнаного група №618.
З моменту фізичної загибелі сина ОСОБА_2 минуло вже більше 10-ти років, однак станом на сьогоднішній день юридично він невизнаний померлий, що тягне за собою правову невизначеність щодо долі сина заявника і відповідно вона та члени її родини не можуть в повному обсязі реалізовувати свої права щодо увічнення його пам`яті, а також інші права в сфері спадкових та цивільно-майнових відносин, що породжують низку проблем, а саме: неможливість отримання свідоцтва про смерть, зняття його з реєстрації місця проживання, подання заяви нотаріусу про спадщину.
Таким чином, використовуючи своє конституційне право, з метою усунення перешкод в здійсненні своїх законних прав та інтересів ОСОБА_1 змушена звернутись до суду в порядку окремого провадження з заявою про оголошення фізичної особи померлою.
Заяви та клопотання учасників справи.
Заявник ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, однак подала заяву, в якій просила проводити розгляд справи без їх участі (а.с. 89).
Міністерство оборони України подало письмові пояснення у справі, де зазначили, що, так, як ОСОБА_2 проходив службу в органах внутрішніх справ, а не у Збройних Силах України, вважають, що Міністерство оборони України, як заінтересовану особу, потрібно замінити на Міністерство внутрішніх справ України (а.с. 54).
Заінтересована особа - Яблунівська селищна рада Косівського району Івано-Франківської області подала заяву про розгляд справи без участі їхнього представника, щодо заявлених вимог не заперечили (а.с.71).
Процесуальні дії у справі.
Ухвалою від 14.10.2024 року заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження, ухвалено проводити розгляд за правилами окремого провадження. Залучено заінтересованих осіб: Косівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Міністерство оборони України.
Ухвалою від 28 листопада 2024 року замінено заінтересовану сторону Міністерство оборони України - на належну заінтересовану особу Міністерство внутрішніх справ України.
Перевіривши заяву ОСОБА_1 та дослідивши письмові матеріали справи, суд доходить наступного висновку.
Фактичні обставини, встановлені судом, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
Згідно копії паспорта громадянина України, ОСОБА_1 народилася ІНФОРМАЦІЯ_5 в с. Нижній Березів, Косівського району Івано-Франківської області. Зареєстровано шлюб 21.05.1988 року з ОСОБА_3 , 1966 р.н. (а.с.5-7).
Відповідно до копії свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 , ОСОБА_2 народився ІНФОРМАЦІЯ_6 , його батьки - ОСОБА_3 та ОСОБА_1 (а.с.9).
Згідно з копією паспорта громадянина України, ОСОБА_2 народився ІНФОРМАЦІЯ_7 в с. Нижній Березів, Косівського району Івано-Франківської області (а.с.10).
ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , належить військовий квиток серії НОМЕР_2 (а.с.11).
Як вбачається з довідки УМВС України в Івано-Франківській області від 30.12.2014 року № 331, 18 серпня 2014 року в складі зведеною загону від УМВС в Івано-Франківській області ОСОБА_2. відряджений до міста Маріуполь Донецької області (а.с.12).
Згідно копії листа ГУНП в Івано-Франківській області від 01.03.2024 року, 08 вересня 2014 року СВ Косівського ВП ГУ НП в Івано-Франківській області за заявою ОСОБА_1 за фактом умисного вбивства ОСОБА_2 , було внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12014091190000249 із правничою кваліфікацією за ч.1 ст.115 КК України (а.с.13).
Відповідно до копії листа УМВС України в Івано-Франківській області від 15.01.2015 року, за результатами проведеної перевірки встановлено, що слідчим управлінням УМВС України в Івано-Франківській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженню, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12014090190000249 від 08.09.2014, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 115, за фактом зникнення в зоні проведення антитерористичної операції ОСОБА_2 (а.с.14).
Згідно копії листа СУ УМВС України в Івано-Франківській області від 28.01.2015 року № 8/717, Постанови про встановлення особи трупа від 28 січня 2015 року, висновку №20-1163 судової молекулярно-генетичної експертизи від 01 грудня 2014 року, яка проведена в рамках розслідування по кримінальному провадженню №12014091190000249, встановлено, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , можуть бути біологічними батьками невстановленої особи чоловічої генетичної статі (труп №618), останки якої були виявлені в районі АТО. Ймовірність даної події складає 99.96% (а.с.14-23).
Як вбачається з відповіді Центру обробки спеціальної інформації ДПС України, відомостей щодо перетинання державного кордону України, лінії розмежування з ТОТ громадянином України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_8 у період з 08.11.2017 року по 16.10.2024 року в Базі даних не виявлено (а.с.38).
Згідно відповіді ДПС України в Івано-Франківській області від 16.10.2024 року, відсутні відомості щодо сум доходів, отриманих за період з І кварталу 2021 року по ІІ квартал 2024 року відносно гр. ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_8 (а.с.39).
Як вбчається з відповіді Яблунівської селищної ради від 24.10.2024 року № 194, гр. ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 зареєстрований в АДРЕСА_1 . До складу його сім?ї (станом на серпень 2014 року) входили: мати - ОСОБА_1 , 1968 р.н., батько - ОСОБА_3 , 1966 р.н., брат - ОСОБА_4 , 1995 р.н. На даний час склад сім?ї ОСОБА_2 наступний: мати - ОСОБА_1 , 1968 р.н., брат - ОСОБА_4 , 1995 р.н., племінниці - ОСОБА_5 , 2018 р.н. та ОСОБА_4 , 2020 р.н. (а.с.44).
Згідно відповіді Яблунівської селищної ради від 18.11.2024 року № 200, за гр. ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у приватній власності жодне майно не рахувалося (а.с.69).
Зміст правовідносин.
Правовідносини виникли у зв`язку з неможливістю ОСОБА_1 реалізувати свої спадкові, майнові права, отримати свідоцтво про смерть сина ОСОБА_2 , який зник в зоні проведення антитерористичної операції у 2014 році..
Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.
Визнання фізичної особи померлою здійснюється у судовому порядку, який встановлюється Главою 4 ЦПК України (за аналогією визнання фізичної особи безвісно відсутньою).
Відповідно до ч. 1 ст. 46 ЦК України фізична особа може бути оголошена судом померлою, якщо у місці її постійного проживання немає відомостей про місце її перебування протягом трьох років, а якщо вона пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку, - протягом шести місяців, а за можливості вважати фізичну особу загиблою від певного нещасного випадку або інших обставин внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру - протягом одного місяця після завершення роботи спеціальної комісії, утвореної внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
З урахуванням конкретних обставин справи суд може оголосити фізичну особу померлою і до спливу цього строку, але не раніше спливу шести місяців.
У разі оголошення померлим громадянина, який пропав безвісти за обставин, що загрожували смертю або давали підстави припускати його загибель від певного нещасного випадку, суд може визнати днем смерті громадянина можливий день його загибелі.
Оголошення громадянина померлим тягне за собою ті самі наслідки, що і смерть фізичної особи, а саме: відкривається спадщина, відбувається перехід майна до правонаступників.
Підставою для оголошення особи померлою в судовому порядку є не факти, які напевне свідчать про її загибель, а обставини, що дають підставу припускати смерть такої особи.
Тож, для встановлення юридичного факту, а саме визнання людини померлою, заявникові, рідним, подружжю, дітям необхідно звернутися до суду із відповідною заявою та доданими до неї доказами безрезультатного розшуку особи, відомостей про обставини її останнього відомого місця перебування та зникнення, можливо повідомлення про бойові дії, фізичні втрати за місцем служби або перебування особи.
За результатами розгляду даної заяви суд приймає рішення про визнання особи померлою.
Після оголошення фізичної особи померлою відкривається спадщина (ст. 1220 ЦК України), утриманцям призначається пенсія, шлюб припиняється (ст. 104 Сімейного кодексу України), припиняється представництво за довіреністю, яку видала особа, оголошена померлою, та/або представництво за довіреністю, виданою особі, яка оголошена померлою (ст. 248 ЦК України).
Судове рішення, яке підтверджує факт смерті відсутньої особи шляхом оголошення її померлою, з моменту набрання законної сили є підставою для припинення правосуб`єктності такої фізичної особи. На підставі рішення суду органом державної реєстрації актів цивільного стану буде видано Свідоцтво про смерть особи.
Одним з обов`язкових реквізитів такого актового запису про смерть, а також свідоцтва про смерть є дата смерті. Згідно з ч. 3 ст. 46 ЦК України днем смерті відсутньої фізичної особи вважається день набрання законної сили рішенням суду про оголошення її померлою. У випадку оголошення померлою фізичної особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави припустити її загибель від певного нещасного випадку, а також у зв`язку з воєнними діями суд має право визнати днем смерті цієї фізичної особи день її вірогідної смерті. У випадку припущення загибелі особи у зв`язку з воєнними діями, бойовими операціями, дата можливої загибелі буде встановлена та зазначена саме в судовому рішенні.
Після набрання законної сили таке рішення суду про оголошення особи померлою надсилається або надається, крім органу державної реєстрації актів цивільного стану, також нотаріусу за місцем відкриття спадщини, а в населеному пункті, де немає нотаріуса, відповідному органу місцевого самоврядування для вжиття заходів щодо охорони спадкового майна.
Оголошення особи померлою необхідно для усунення невизначеності, яка склалася щодо правовідносин за участю особи, яка тривалий час є відсутньою за місцем свого постійного проживання і місце перебування якої невідоме.
Особливості цієї категорії справ є те, що висновок суду про оголошення громадянина померлим ґрунтується на юридичному припущенні смерті особи.
Однак необхідно відрізняти оголошення фізичної особи померлою від встановлення факту смерті особи. Оголошення фізичної особи померлою - це ствердження судовим рішенням припущення про смерть даної особи, тобто констатація високого ступеня ймовірності смерті. Встановлення факту смерті особи можливо, якщо суд на підставі незаперечних доказів ствердить, тобто доведе обставини, які вірогідно свідчать про смерть особи у точно визначений час, обставини, за яких настала смерть і факт неможливості реєстрації органом державної РАЦС факту смерті. У цих справах суд визнає днем смерті громадянина, оголошеного померлим, день його гаданої смерті, якщо він пропав безвісті за обставин, які загрожували смертю або давали підстави припускати його загибель від певного нещасного випадку, а в інших випадках днем смерті вважається день набрання законної сили рішення суду про оголошення громадянина померлим (п. 13 постанови Пленуму Верховного Суду України №5 від 31.03.1995 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення»).
Правові наслідки оголошення фізичної особи померлою прирівнюються до правових наслідків, які настають у разі смерті.
Спадкоємці фізичної особи, яка оголошена померлою, не мають права відчужувати протягом п`яти років нерухоме майно, що перейшло до них у зв`язку з відкриттям спадщини. Нотаріус, який видав спадкоємцеві свідоцтво про право на спадщину на нерухоме майно, накладає на нього заборону відчуження (ст. 47 ЦК України).
Правові наслідки появи фізичної особи, яка була оголошена померлою, визначені у статті 48 ЦК України. Так, якщо фізична особа, яка була оголошена померлою, з`явилася або якщо одержано відомості про місце її перебування, суд за місцем перебування цієї особи або суд, що постановив рішення про оголошення її померлою, за заявою цієї особи або іншої заінтересованої особи скасовує рішення суду про оголошення фізичної особи померлою. Незалежно від часу своєї появи фізична особа, яка була оголошена померлою, має право вимагати від особи, яка володіє її майном, повернення цього майна, якщо воно збереглося та безоплатно перейшло до неї після оголошення фізичної особи померлою, за винятком майна, придбаного за набувальною давністю, а також грошей та цінних паперів на пред`явника. Особа, до якої майно перейшло за відплатним договором, зобов`язана повернути його, якщо буде встановлено, що на момент набуття цього майна вона знала, що фізична особа, яка була оголошена померлою, жива. У разі неможливості повернути майно в натурі особі, яка була оголошена померлою, відшкодовується вартість цього майна. Якщо майно фізичної особи, яка була оголошена померлою і з`явилася, перейшло у власність держави, Автономної Республіки Крим або територіальної громади і було реалізоване ними, цій особі повертається сума, одержана від реалізації цього майна.
Аналізуючи зазначені норми права, підставою для оголошення особи померлою є не факти, які напевне свідчать про її загибель, а обставини, що дають підставу припускати смерть такої особи.
Частиною першою статті 76 ЦПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За змістом статті 80 ЦПК України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ч. 1 і 2 ст. 89 ЦПК України).
Мотивована оцінка наведених учасниками справи аргументів щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення заяви.
Судом встановлено на підставі безпосередньо досліджених та оцінених наявних у справі доказів, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 18 серпня 2014 року в складі зведеною загону від УМВС в Івано-Франківській області був відряджений до міста Маріуполь Донецької області. 29 серпня 2014 року в розпал інтенсивних бойових дій у зоні проведення АТО в районі міста Іловайська Донецької області, ОСОБА_2 зник безвісті.
У ОСОБА_1 та її чоловіка ОСОБА_3 були вдібрані зразки матеріалу біологічного походження у вигляді сукального епітелію для проведення порівняльною аналізу під час проведення судових молекулярно-генетичних експертиз.
Відповідно до висновку судової молекулярно-генетичної експертизи від 01 грудня 2014 року, встановлено, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , можуть бути біологічними батьками невстановленої особи чоловічої генетичної статі (труп №618), останки якої були виявлені в районі АТО. Ймовірність даної події складає 99.96%.
Станом на день розгляду заяви по суті ОСОБА_2 більше десяти років відсутній в місці постійного проживання та реєстрації, відсутні відомості про місце його перебування, перетин державного кордону та відомості про доходи.
Наведені заявником обставини та мета, з якою заявнику необхідно оголосити особу померлою, свідчать про наявність між заявником та особою, яку вона просить оголосити померлою, такого матеріально-правового зв`язку.
Відповідно до частини першої ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Таким чином, єдиною підставою для державної реєстрації смерті у даному випадку є рішення суду про оголошення особи померлою.
Беручи до уваги викладене, встановивши, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , відсутній в місці його постійного проживання, а також відсутні відомості про місце його перебування більше десяти років, суд вважає, що заява є законною та обґрунтованою, а тому підлягає задоволенню.
На підставі вищевикладеного, та керуючись ст. ст. 19, 89, 259, 263-265, 268, 273, 293-294, 305-309 ЦПК України, суд
у х в а л и в :
Заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особи: Яблунівська селищна рада Косівського району Івано-Франківської області, Косівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Міністерство внутрішніх справ України, про оголошення фізичної особи померлою - задовольнити.
Оголосити ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , жителя села Нижній Березів Косівського району Івано-Франківської області - померлим.
Датою смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , жителя села Нижній Березів Косівського району Івано-Франківської області - вважати дату набрання рішенням законної сили.
У разі одержання заяви про появу фізичної особи, яку було визнано безвісно відсутньою або оголошено померлою, або відомостей про місцеперебування цієї особи суд за місцеперебуванням особи або суд, який ухвалив рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або оголосив її померлою, призначає справу до слухання за участю цієї особи, заявника та інших заінтересованих осіб і скасовує своє рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою. Заяву може бути подано особою, яку було визнано безвісно відсутньою або оголошено померлою, або іншою заінтересованою особою.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення суду може бути оскаржено до Івано-Франківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 09 січня 2025 року.
Суддя Ю. С. Кіцула
Присяжні М.І. Ковалюк
Т.Я. Левін
Суд | Косівський районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 07.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124296242 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою |
Цивільне
Косівський районний суд Івано-Франківської області
КІЦУЛА Ю. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні