ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
17 листопада 2009 року 15:20 № 12/546
Окружний адміністра тивний суд міста Києва у скла ді:
головуючого - судді Цвірк уна Ю.І.,
при секретарі Рудик Т.О.,
розглянувши у відкрито му судовому засіданні адміні стративну справу за позовом ОСОБА_1 до Київського місь кого центру по нарахуванню т а здійсненню соціальних випл ат, Головного управління соц іального захисту населення в иконавчого органу Київської міської ради (КМДА), Управлінн я праці та соціального захис ту населення Подільської рай онної у місті Києві державно ї адміністрації про визнання дій неправомірними та стягн ення коштів,
встановив:
Позивач звернувся в Окружний адміністративний с уд міста Києва з позовом до Ки ївського міського центру по нарахуванню та здійсненню со ціальних виплат, Головного у правління соціального захис ту населення виконавчого орг ану Київської міської ради (К МДА), Управління праці та соці ального захисту населення По дільської районної у місті К иєві державної адміністраці ї про визнання дій неправомі рними та стягнення коштів.
В судовому засіданні поз ивач та його представник поз овні вимоги підтримали та пр осили : - визнати дії відповіда чів щодо невиплати позивачу щорічної разової грошової д опомоги, як дружині померлог о учасника бойових дій, що за ж иття став інвалідом І групи з агального захворювання за 2005- 2007 рр., у розмірі, визначеного с т. 15 Закону України «Про стату с ветеранів війни, гарантії ї х соціального захисту»; - стяг нути з відповідачів на корис ть позивача різницю недоплач еної йому щорічної разової г рошової допомоги за 2005 - 2007 рр. як дружині померлого учасни ка бойових дій у розмірі 3217 грн . 36 коп.
Представники відповідачів наполягли на відмові у задов оленні позовних вимог у повн ому обсязі, посилаючись на те , що з Державного бюджету Укра їни позивачу здійснена випла та щорічної разової грошової допомоги, яка передбачена За коном України “Про статус ве теранів війни, гарантії їх со ціального захисту” у відпові дності до законодавства Укра їни, що діяла на час виплати. К рім того, наполягли на відмов і в задоволенні позовних вим ог у зв' язку із пропущенням строку, посилаючись на ст. 99, 100 К АС України.
Суд, вислухавши учасників п роцесу та дослідивши письмов і докази по справі, вважає, що позов задоволенню не підляга є, виходячи з наступного.
Позивач - ОСОБА_1 є друж иною померлого учасника бойо вих дій, який за життя став інв алідом І групи загального за хворювання, що підтверджуєть ся відповідним посвідченням та визнано сторонами.
Як з' ясовано судом, позива чка отримала посвідчення чле на сім'ї загиблого серії НО МЕР_1 тільки 19.04.2006 року.
У своїх поясненнях позивач зазначає, що отримала зазнач ену соціальну допомогу тільк и за 2007 рік, однак не в тому розм ірі, які було передбачено зак онодавством України.
При цьому ОСОБА_1 заявля є позовні вимоги щодо виплат и одноразової щорічної грошо вої допомоги за 2005-2007 роки.
Звідси слід вважати, що у по зивача виникло право вимоги за даними позовними вимогами з часу, коли вона набула стату с «члена сім' ї загиблого».
Судом береться до уваги, що Закон України “Про статус ве теранів війни, гарантії їх со ціального захисту” був оприл юднений у відповідності до з аконодавства України.
Крім того, відповідно до ч.4 с т. 17-1 Закону України «Про стату с ветеранів війни, гарантії ї х соціального захисту» о соби, які не отримали разової грошової допомоги до 5 травня , мають право звернутися за не ю та отримати її до 30 вересня в ідповідного року, в якому зді йснюється виплата допомоги.
Слід зазначити, що позивач у 2005 та у 2006 роках до органів Упра вління праці та соціального захисту населення із заявою, про виплату йому зазначеної допомоги не звертався, зверн увся лише у 2007 році.
Станом на травень 2005 рік спор и, що виникали з правовідноси н між приватною особою та орг анами влади, місцевого самов рядування і посадовцями роз глядались судами в порядку Ц ивільного процесуального ко дексу України від 18.07.1963 року, як ий діяв до 01.09.2005 року до початку діяльності адміністративни х судів та до набрання чиннос ті нового Цивільного процесу ального кодексу та Кодексу а дміністративного судочинст ва України.
Відповідно до статті 236 ЦПК в ід 18.07.1963 року, який втратив чинн ість, суд розглядає справи по скаргах на рішення, дії або бе здіяльність органів державн ої влади, органів місцевого с амоврядування, посадових і с лужбових осіб.
Відповідно до ч.1 ст. 248-1 ЦПК ві д 18.07.1963 року громадянин має прав о звернутися до суду (військо вослужбовець - до військовог о суду) із скаргою, якщо вважає , що рішенням, дією або бездіял ьністю органу державної влад и, органу місцевого самовряд ування, посадової і службово ї особи порушено його права, с вободи чи законні інтереси.
Згідно із ч.4 вищезазначеної статті ЦПК від 18.07.1963 року до суб 'єктів, зазначених у частині п ершій цієї статті, рішення, ді ї або бездіяльність яких мож е бути оскаржено до суду, нале жать: органи державної влади , органи місцевого самовряду вання, їх посадові чи службов і особи, керівники підприємс тв, установ, організацій неза лежно від їх підпорядкування і форм власності, керівні орг ани і керівники об'єднань гро мадян, а також службові особи , які виконують організаційн о-розпорядчі, адміністративн о-господарські обов'язки або виконують такі обов'язки за с пеціальними повноваженнями .
Стаття 248-2 ЦПК від 18.07.1963 року вст ановлювала, що до рішень, дій а бо бездіяльності, що підляга ють оскарженню, належать кол егіальні і одноособові рішен ня, дії або бездіяльність, у зв 'язку з якими особа вважає, що порушено або порушуються її права, свободи чи законні інт ереси.
Як передбачено статтею 248-5 ЦП К від 18.07.1963 року, скаргу може бут и подано в суд: - у двомісячн ий строк, обчислюваний з дня, к оли особі стало відомо або їй повинно було стати відомо пр о порушення її прав, свобод чи законних інтересів; - у мі сячний строк з дня одержання особою письмової відповіді про відмову у задоволенні ск арги органом, службовою особ ою вищого рівня по відношенн ю до того органу, посадової, сл ужбової особи, що постановил и рішення чи здійснили дії аб о допустили бездіяльність, а бо з дня закінчення місячног о строку після подання скарг и, якщо особою не було одержан о на неї письмової відповіді . Пропущений строк для поданн я скарги може бути поновлено судом, якщо буде встановлено , що його пропущено з поважних причин.
Крім того, з 01.09.2005р. набрав чинн ості Кодекс адміністративно го судочинства України.
Згідно із ч.1 ст.99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку зв ернення до адміністративног о суду, встановленого цим Код ексом або іншими законами.
У відповідності до ч.2 ст.99 КА С України для звернення до ад міністративного суду за захи стом прав, свобод та інтересі в особи встановлюється річни й строк, який, якщо не встановл ено інше, обчислюється з дня, к оли особа дізналася або пови нна була дізнатися про поруш ення своїх прав, свобод чи інт ересів.
Відповідно до ч.1 ст.100 КАС Укр аїни пропущення строку зверн ення до адміністративного су ду є підставою для відмови у з адоволенні адміністративно го позову за умови, якщо на цьо му наполягає одна із сторін.
У ч.3 ст.100 КАС України передба чено, що позовні заяви прийма ються до розгляду адміністра тивним судом незалежно від з акінчення строку звернення д о адміністративного суду.
Разом з тим, у п.14 постанови П ленуму Вищого адміністратив ного суду України «Про практ ику застосування адміністра тивними судами окремих полож ень Кодексу адміністративно го судочинства України під ч ас розгляду адміністративни х справ» передбачено, що за п равилами частини третьої ст атті 100 КАС України позовні заяви повинні прийматися до розгляду адміністративн им судом незалежно від закін чення строку звернення до а дміністративного суду. Прип ис частини другої цієї статт і щодо розгляду і вирішення с прави у разі визнання судом п ричини пропуску строку звер нення до суду поважною стосу ється саме прийняття судом п останови за результатами роз гляду справи, тобто відпові дно до встановлених обстави н та норм матеріального пр ава. У разі ж відсутності під став для визнання поважною п ричини пропуску строку звер нення до суду та встановле ння факту порушення права с уд відмовляє в його захисті с аме з підстав пропуску строк у. При цьому такий висновок с уду повинен міститися в пост анові, прийнятій за результа тами розгляду справи.
Згідно із ч.1 ст.11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здій снюються на засадах змагальн ості сторін та свободи в нада нні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх пе реконливості.
У ч.1 ст.71 КАС України закріпл ено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та зап еречення.
В силу положень закону пози вач мав право звернутись до с уду у встановлений строк, що о бчислюється з дня, коли йому с тало відомо або повинно було стати відомо про порушення п рав, свобод чи законних інтер есів.
Як встановлено, позивач зве рнувся із даним позовом до су ду в лютому 2008 року.
Представники відповідачів наполягли на відмові у задов оленні адміністративного по зову, зокрема, у зв' язку з про пущенням строків звернення д о суду.
Позивач не довів в суді пова жності причин пропуску проце суального строку.
За таких обставин, суд дійшо в висновку про відмову у задо воленні позовної вимоги сто совно стягнення недоплачено ї одноразової щорічної допом оги за 2005 - 2006 рік у зв' язку із пропущенням позивачем строк у звернення до суду.
Згідно із положеннями час тини 5 статті 15 Закону України «Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального зах исту» в редакції від 9 липня 2007 року - щорічно до 5 травня чле нам сімей, зазначеним у пункт і 1 статті 10 цього Закону, а тако ж дружинам (чоловікам) померл их інвалідів війни, які не одр ужились вдруге, виплачується разова грошова допомога у ро змірі п'яти мінімальних пенс ій за віком. Дружинам (чоловік ам) померлих учасників бойов их дій, учасників війни, визна них за життя інвалідами від з агального захворювання, труд ового каліцтва та з інших при чин, які не одружились вдруге , щорічна разова грошова допо мога виплачується в розмірі трьох мінімальних пенсій за віком;
Разом з тим, згідно з частин ою 1 статті 17-1 Закону України «П ро статус ветеранів війни, га рантії їх соціального захист у»- щорічну виплату разової г рошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених стат тями 12 - 16 цього Закону, здійс нюють органи праці та соціал ьного захисту населення ч ерез відділення зв'язку або ч ерез установи банків (шляхом перерахування на особовий р ахунок отримувача) пенсіонер ам - за місцем отримання пенсі ї, а особам, які не є пенсіонер ами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утрим ання.
Тобто, як передбачено вищев казаним Законом, виплата щор ічної разової допомоги здійс нюється органами праці та со ціального захисту населення .
Разом з тим, у відповідності до п.1. п.2 Положення про Київсь кий міський центр по нарахув анню та здійсненню соціальни х виплат, що затверджено розп орядженням Київської місько ї державної адміністрації ві д 27.01.2007 року, Київський міський центр по нарахуванню та здій сненню соціальних виплат (да лі - Центр) є державною уст ановою і підпорядковується Г оловному управлінню соціаль ного захисту населення викон авчого органу Київської місь кої ради (Київської міської д ержавної адміністрації). Ц ентр у своїй діяльності керу ється Конституцією України т а законами України, актами Пр езидента України, Кабінету М іністрів України, інших цент ральних та місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з п итань реалізації програм соц іального захисту населення, а також цим Положенням.
У пункті 3 (пп. 3.1, 3.2, 3.3) зазначено го Положення передбачено, що Головним завданням Центру є : забезпечення реалізації державної політики у сфері с оціального захисту та обслуг овування населення, надання соціальної допомоги громадя нам, які потребують підтримк и з боку держави. Підготов ка документів на виплату всі х видів соціальної допомоги, житлових субсидій у готівко вій формі на придбання тверд ого і рідкого пічного палива та скрапленого газу, компенс аційних виплат інвалідам, ви плат громадянам, які постраж дали внаслідок чорнобильськ ої катастрофи, інших грошови х виплат (далі - соціальна до помога, інші грошові виплати ). Здійснення контролю за п равильністю призначення, пер ерахунку, нарахування і випл ати всіх видів соціальної до помоги, інших грошових випла т.
У пункті 4 (пп. 4.1, 4.2, 4.3, 4.9) вказано го Положення зазначено, що Ц ентр відповідно до покладени х на нього завдань: здійснює в хідний облік та контроль док ументів з питань призначення соціальної допомоги, інших г рошових виплат, які надходят ь від органів праці та соціал ьного захисту населення, під приємств, організацій та уст анов. Перевіряє правильність визначення органами праці т а соціального захисту населе ння права на призначення соц іальної допомоги, інших виді в грошових виплат. Забезпечу є у тижневий термін оформлен ня документів на виплату соц іальної допомоги, інших грош ових виплат та їх відправку р айонним органам праці та соц іального захисту населення в ідповідно до узгоджених граф іків. Проводить перерахунки грошової допомоги (в тому чис лі у зв' язку з індексацією), з абезпечує своєчасну підгото вку бухгалтерської та статис тичної звітності з використа нням уніфікованих програмни х засобів.
Позивачу здійснена виплат а щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2007 рік.
Зазначене обумовлено тим, щ о законами України про Держа вний бюджет України на відпо відний рік встановлювалися і нші, значно нижчі, ніж встанов лені Законом України “Про ст атус ветеранів війни гаранті ї їх соціального захисту”, ро зміри щорічної одноразової г рошової допомоги.
Законом України від 19.12.2006 рок у «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» зазначеним вище категоріям осіб передбачена виплата разової допомоги у м еншому розмірі, ніж це передб ачено Законом України «Про с татус ветеранів війни, гаран тії їх соціального захисту».
Тобто, в даному випадку на п еріод виникнення спірних пра вовідносин, які є предметом с пору в цій справі, були наявні нормативно-правові акти, які мають однакову юридичну сил у, але по-різному встановлюют ь розмір щорічної допомоги д о 5 травня інвалідам війни.
Вирішуючи питання про те, по ложення якого Закону підляга ють застосуванню для вирішен ня спірних правовідносин, су д дійшов висновку про наступ не.
Відповідно до ст. 75 Конститу ції України Верховна Рада Ук раїни є єдиним органом закон одавчої влади в Україні.
Конституція України не вст ановлює пріоритету застосув ання того чи іншого закону, в т ому числі залежно від предме та правового регулювання. Не має також закону України, яки й би регулював питання подол ання колізії норм законів, що мають однакову юридичну сил у.
Водночас, Конституційний С уд України у пункті 3 мотивува льної частини рішення від З ж овтня 1997 року № 4-зп у справі про набуття чинності Конституці єю України зазначив: «Конкре тна сфера суспільних відноси н не може бути водночас врегу льована однопредметними нор мативними правовими актами о днакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звич айною є практика, коли наступ ний у часі акт містить пряме з астереження щодо повного або часткового скасування попер еднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового ак та, якщо інше не передбачено с амим цим актом, автоматично с касовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше».
Відповідно до ч. 3 ст. 150 Консти туції України рішення Консти туційного Суду України є обо в'язковими до виконання на те риторії України.
Відтак, виходячи з наведени х положень Конституції Украї ни та рішення Конституційног о Суду України, а також врахов уючи, що вищезазначеним Зако ном України про Державний бю джет України на 2007 рік фактичн о змінено положення Закону У країни «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту», який діяв у часі р аніше, пріоритетними в даном у випадку є положення статей Закону України про Державни й бюджет України на відповід ний рік.
Як встановлено судом, відпо відачами була нарахована та виплачена позивачу разова гр ошова допомога до 5-го травня у розмірі, передбаченому Зако ном України про Державний бю джет України на 2007 рік, що свідч ить про відсутність підстав для задоволення позовних вим ог.
Тож, аналізуючи позовні вим оги та заперечення на них, є пі дстави вважати, що відповіда чі діяли на підставі, у межах п овноважень та у спосіб, що пер едбачені законом при виплаті відповідної допомоги за 2007 рі к.
В силу положень ст. 9 КАС Укра їни суд при вирішенні справи керується принципом законно сті, відповідно до якого орга ни державної влади, органи мі сцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зо бов'язані діяти лише на підст аві, в межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та законами України. С уд вирішує справи на підстав і Конституції та законів Укр аїни, а також міжнародних дог оворів, згода на обов'язковіс ть яких надана Верховною Рад ою України. Суд застосовує ін ші нормативно-правові акти, п рийняті відповідним органом на підставі, у межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни. У разі невідповіднос ті нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному догов ору, згода на обов'язковість я кого надана Верховною Радою України, або іншому правовом у акту суд застосовує правов ий акт, який має вищу юридичну силу. (ч.1 - ч.4)
В силу ст. 6 Конституції Укра їни органи законодавчої, вик онавчої та судової влади зді йснюють свої повноваження у встановлених цією Конституц ією межах і відповідно до зак онів України.
У ч.2 ст.19 Конституції України закріплено, що органи держав ної влади та органи місцевог о самоврядування, їх посадов і особи зобов'язані діяти лиш е на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та законами України.
Суд враховує положення ч.2 с т.71 КАС України, згідно з якими в адміністративних справах про протиправність рішень, д ій чи бездіяльності суб' єкт а владних повноважень обов' язок щодо доказування правом ірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він запе речує проти адміністративно го позову.
Представники відповідачів в судовому засіданні довели правомірність своєї позиції .
Натомість позивач та його п редставник не надали вмотиво вані пояснення на підтвердже ння позовних вимог.
Таким чином, з' ясувавши об ставини справи та перевіривш и їх доказами, суд вважає що по зов задоволенню не підлягає.
На основі встановленого, ке руючись ст.ст.86, 99-100, 159-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, суд
постановив:
В задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.
Строк і порядок набрання с удовим рішенням законної сил и встановлені у статті 254 Коде ксу адміністративного судоч инства України, якщо інше не в становлено цим Кодексом.
Заява про апеляційне оскар ження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення, а в разі складення пост анови у повному обсязі відпо відно до статті 160 КАС України - з дня складення в повному о бсязі. Апеляційна скарга на п останову суду першої інстанц ії подається протягом двадця ти днів після подання заяви п ро апеляційне оскарження. За ява і скарга подаються до адм іністративного суду апеляці йної інстанції у порядку, що п ередбачені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинс тва України.
Головуючий - суддя Ю.І. Цвіркун
Суддя Цвіркун Ю.І
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2009 |
Оприлюднено | 26.11.2010 |
Номер документу | 12429888 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Цвіркун Ю.І
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні