Рішення
від 09.01.2025 по справі 460/12938/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

09 січня 2025 року м. Рівне№460/12938/24

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Друзенко Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

Керівника Дубенської окружної прокуратури в інтересах держави третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Північно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства доСемидубської сільської ради Дубенського району Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

28.10.2024 Керівник Дубенської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся в суд з позовом до Семидубської сільської ради Дубенського району Рівненської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання розглянути на засіданні сесії сільської ради питання про віднесення земельних ділянок з кадастровими номерами 5621683200:02:005:0010 загальною площею 18,75 га, 5621683200:02:005:0055 загальною площею 7.50 га; 5621683200:02:005:0056 загальною площею 7,4569 га; 5621683200:02:005:0057 загальною площею 7,50 га; 5621683200:02:005:0008 загальною площею 6,9 га, 5621688200:06:001:0147 загальною площею 19,7785 га, 5621688200:07:017: 0003 загальною площею 6,7214 до самозалісених та внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення таких земельних ділянок до самозалісених.

Ухвалою від 29.10.2024 відкрито провадження в справі №460/12938/24; розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Залучено до участі в справу в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Північно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства.

22.11.2024 позивачем подано заяву про зміну предмету позову, за змістом прохальна частина позовних вимог викладена у новій редакції з вимогами: визнати протиправним та скасувати рішення Семидубської сільської ради від 23.08.2024 №2094 «Про віднесення до самозалісених земельних ділянок комунальної власності», яким відмовлено у віднесенні земельних ділянок до самозалісених загальною площею 74,6068 га, що знаходяться в адміністративних межах Семидубської сільської ради, визнати протиправною бездіяльність Семидубської сільської ради щодо неприйняття рішення про віднесення земельних ділянок з кадастровими номерами 5621683200:02:005:0010 загальною площею 18,75 га; 5621683200:02:005:0055 загальною площею 7,50 га; 5621683200:02:005:0056 загальною площею 7,4569 га; 5621683200:02:005:0057 загальною площею 7,50 га; 5621683200:02 :005:0008 загальною площею 6,9 га; 5621688200:06:001:0147 загальною площею 19,7785 га; 5621688200:07:017:0003 загальною площею 6,7214 га до самозалісених ділянок та зобов`язати Семидубську сільську раду розглянути на засіданні сесії сільської ради питання про віднесення земельних ділянок з кадастровими номерами 5621683200:02:005:0010 загальною площею 18,75 га; 5621683200:02:005:0055 загальною площею 7,50 га; 5621683200:02:005:0056 загальною площею 7,4569 га; 5621683200:02:005:0057 загальною площею 7,50 га; 5621683200:02:005:0008 загальною площею 6,9 га; 5621688200:06:001:0147 загальною площею 19,7785 га; 5621688200:07: 017:0003 загальною площею 6,7214 га до самозалісених і внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення таких земельних ділянок до самозалісених.

Ухвалою від 28.11.2024 заяву про зміну предмету позову у справі №460/12938/24 прийнято для спільного розгляду з первісним позовом.

Згідно з позовною заявою та відповіддю на відзив, вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем у межах наданих повноважень відповідно до ч.4 ст.23 Закону України «Про прокуратуру», виявлено факт протиправної бездіяльності Семидубської сільської ради, що полягає у незміні угідь земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами: 5621683200:02:005:0010, 5621683200:02:005:0055, 5621683200:02: 005:0056, 5621683200:02:005:0057, 5621683200:02:005:0008, 5621688200:06:001:0147 та 5621688200:07:017:0003 на угіддя самозалісених земель. Зазначене не сприяє реалізації державної екологічної ініціативи «Масштабне залісення України» та порушує інтереси держави у сфері охорони лісових ресурсів. Семидубська сільська рада допускає бездіяльність щодо віднесення угідь до самозалісених, що перешкоджає реалізації політики держави у сфері охорони самосійних лісів, визначеної, зокрема, Законом України «Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року».

Згідно з відзивом на позовну заяву, Семидубська сільська рада вимоги не визнає. На обґрунтування своїх заперечень покликається на те, що Семидубською сільською радою прийнято рішення №2094 від 23.08.2024, згідно якого відмовлено у віднесенні до самозалісених земельних ділянок комунальної власності (сільськогосподарського призначення) Семидубської сільської ради з кадастровими номерами: 5621683200:02:005: 0010, 5621683200:02:005:0055, 5621683200:02:005:0056, 5621683200:02:005:0057, 5621683200 :02:005:0008, 5621688200:06:001:0147 та 5621688200:07:017:0003 загальною площею 74,6068 га. При цьому, орган місцевого самоврядування наголошував на тому, що акт обстеження земельних ділянок комунальної власності від 03.06.2024, згідно якого встановлені самозалісені земельні ділянки, складений без участі спеціалістів відділу земельних ресурсів Семидубської сільської ради і вони в обстеженні самозалісених земельних ділянок участі не приймали. Крім того, на підставі рішення сесії Семидубської сільської ради №1939 від 05.03.2024, було проведено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 5621683200:02:005:0012 площею 22,4569 га на три земельні ділянки, а саме: з кадастровим номерами 5621683200:02:005:0055 загальною площею 7,50 га, 5621683200:02:005:0056 загальною площею 7,4569 га, 5621683200:02:005:0057 загальною площею 7,50 га. Семидубською сільською радою 23.08.2024 прийнято рішення №2097 та №2096, якими затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду на 10 років шляхом продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) кадастрові номери 5621683200:02:005:0056 та 5621683200:02:005:0055 для ведення товарного сільсько-господарського виробництва поза межами с.Майдан на території Семидубської сільської ради. В подальшому організовано земельні торги, згідно яких визначені переможці і укладено договори оренди землі. Вищевказані земельні ділянки мають цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, здаються в оренду і відповідно в бюджет Семидубської сільської ради надходять кошти від орендної плати, які в подальшому спрямовуються на потреби жителів громади. Крім того, на черговій сесії буде розглядатись питання і про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 10 років шляхом продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) кадастровий номер 5621683200:02:005:0057.

Північно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства у письмових поясненнях підтримало позовні вимоги керівника Дубенської окружної прокуратури повністю. Вказало, що на виконання Указів Президента України від 07.06.2021 № 228/2021 «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів», №675/2022 від 29 вересня 2022 року «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 вересня 2022 року «Про охорону, захист, використання та відновлення лісів України в особливий період», доручення заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації від 17.05.2023 №30/01-17/23, акту обстеження земель сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності на території Семидубської ТГ Дубенського району на предмет віднесення їх до самозалісених ділянок від 03.06.2024, керуючись вимогами ст.57-1 Земельного кодексу України, Північно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства листом №02-813 від 20.06.2024 зверталось до Семидубської сільської ради з проханням винести рішення про віднесення земельних ділянок загальною площею 74,6068 га, які знаходяться на території Семидубської ТГ, до самозалісених, а саме: кадастровий номер 5621683200:02:005:0010 площа ділянки 18,75 га; кадастровий номер 5621683200:02:005:0012 - площа самозалісеної ділянки 22,4569 га; кадастровий номер 5621683200:02:005:0008 - площа самозалісеної ділянки 6,9 га; кадастровий номер 5621688200:06:001:0147 - площа самозалісеної ділянки 19,7785 га; кадастровий номер 5621688200:07:017:0003 - площа самозалісеної ділянки 6,7214 га. Семидубською сільською радою рішення про віднесення земельних ділянок до самозалісених прийнято не було.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд враховує таке.

Указом Президента України «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів» №228/2021 від 7 червня 2021 року, з метою збереження лісового фонду України, належного захисту і відтворення лісів, створення сприятливих умов для ведення лісового господарства на засадах сталого розвитку з урахуванням природних та економічних умов, забезпечення прав громадян на безпечне довкіллязапочатковано з 2021 року реалізацію екологічної ініціативи «Масштабне залісення України». З цією метою Кабінету Міністрів України велено:

1) розробити у двомісячний строк та внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо удосконалення системи охорони, захисту і відтворення лісів, у тому числі самосійних, стимулювання лісорозведення, збереження та відновлення природних екосистем;

2) розробити та затвердити державну цільову програму «Масштабне залісення України», спрямовану на розв`язання проблемних питань лісовпорядкування, насамперед щодо охорони, захисту, використання та відтворення лісів;

3) ужити в установленому порядку заходів щодо:

- реформування лісового господарства, у тому числі удосконалення системи управління державними лісогосподарськими підприємствами;

- ідентифікації самозалісених та придатних для створення лісів земельних ділянок державної та комунальної форм власності з метою їх подальшого використання для досягнення оптимальної лісистості України;

- забезпечення належного фінансування у 2022 році та наступних роках заходів з охорони, захисту, використання та відтворення лісів;

- запровадження механізмів залучення інвестицій для відновлення лісів та лісорозведення.

20.06.2022 прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження лісів» №2321-IX.

Цим Законом, зокрема, доповненоглаву 11Земельного кодексу України статтею 57-1 такого змісту: «Стаття 57-1.Самозалісені землі. 1. Самозалісена ділянка - це земельна ділянка будь-якої категорії земель (крім земель лісогосподарського призначення, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення) площею понад 0,5 гектара, вкрита частково чи повністю лісовою рослинністю, залісення якої відбулося природним шляхом. 2. Віднесення земельної ділянки приватної власності до самозалісеної ділянки здійснюється її власником, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності - органом, який здійснює розпорядження нею. Віднесення земельної ділянки, що перебуває у користуванні, заставі, до самозалісеної ділянки здійснюється за погодженням із землекористувачем, заставодержателем. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо віднесення земельної ділянки до самозалісеної ділянки приймається за поданням відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства. 3. Віднесення земельної ділянки до самозалісеної ділянки здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про належність всіх її угідь до угідь самозалісеної ділянки. Земельна ділянка вважається самозалісеною ділянкою з дня внесення зазначених відомостей до Державного земельного кадастру. 4. Віднесення земельної ділянки, сформованої як об`єкт цивільних прав, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, до самозалісеної ділянки здійснюється без розроблення документації із землеустрою. 5. Віднесення земельної ділянки, несформованої як об`єкт цивільних прав, а також земельної ділянки, сформованої як об`єкт цивільних прав, але відомості про яку не внесені до Державного земельного кадастру, до самозалісеної ділянки здійснюється відповідно до документації із землеустрою, на підставі якої відомості про земельну ділянку вносяться до Державного земельного кадастру».

Також внесено відповідні доповнення і до статті 184 Земельного кодексу України, за змістом яких «визначення самозалісених ділянок» віднесено до змісту землеустрою.

Цим же Законом, внесено доповнення в частину першу статті 36 Закону України «Про землеустрій» №858-IV від 22.05.2003, і відповідно до такого доповнення «ґрунтові, геоботанічні та інші обстеження земель при здійсненні землеустрою проводяться з метою отримання інформації про якісний стан земель, а також для виявлення самозалісених ділянок, земель, що зазнають впливу водної та вітрової ерозії, підтоплення, радіоактивного та хімічного забруднення, інших негативних явищ».

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження лісів» №2321-IX від 20.06.2022 набрав чинності 10.07.2022.

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону №2321-IX, Кабінету Міністрів України велено у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом забезпечити проведення інвентаризації самозалісених ділянок та вжити заходів із забезпечення ведення лісового господарства на таких ділянках.

Кабінетом Міністрів України на реалізацію зазначеної функції окремого нормативно-правового акту не приймалось.

Відповідно, єдиним нормативним актом, який регулює відповідне питання є Порядок інвентаризації земель, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №476 від 05.06.2019. Пунктом 2 такого Порядку визначено, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Інформації про проведення інвентаризації самозалісених ділянок на території Рівненської області на виконання вимог Закону №2321-IX, суду не надано.

Натомість, повідомлено, що на виконання Закону №2321-IX та указів Президента України №228/2021 від 07 червня 2023 «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів», №675/2022 від 29 вересня 2022 року «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 вересня 2022 року «Про охорону, захист, використання та відтворення лісів України в особливий період» заступник голови Рівненської ОДА 17.05.2023 видав Доручення, яким у відповідному регіоні визначив таку хронологію завдань:

1.Районним державним адміністраціям спільно з органами місцевого самоврядування, за участі зацікавлених сторін, в тому числі представників філій ДП «Ліси України» провести обстеження земельних ділянок державної, комунальної та приватної форми власності, площею понад 0,5 гектара, які в подальшому можуть бути віднесенні до самозалісених ділянок, відповідно до положень статті 57-1 Земельного кодексу України. Про виконання доручення просив інформувати Північно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства до 01 липня 2023 року за відповідною формою, долучивши викопіювання зазначених земельних ділянок.

2.Північно-Західному міжрегіональному управлінню лісового та мисливського господарства провести аналіз наданої інформації та підготувати подання органам місцевого самоврядування для прийняття відповідного рішення стосовно віднесення земельних ділянок до самозалісених з подальшим внесенням відомостей до Державного земельного кадастру.

3.Органам місцевого самоврядування на підставі подання Північно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства: розглянути питання щодо передачі вищевказаних земельних ділянок в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, Іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.

4.Районним державним адміністраціям спільно з органами місцевого самоврядування в термін до 15 липня 2023 року надати інформацію Північно-Західному міжрегіональному управлінню лісового та мисливського господарства для визначення способів проведення заліснення земель наданих на виконання доручення № дор.116/01-61/22 від 16 грудня 2022 року за рахунок коштів місцевих бюджетів та коштів від лісогосподарських та сільськогосподарських втрат (а.с.11-12).

Суд наголошує на тому, що до матеріалів справи №460/12938/24 не долучено жодних документів, які б підтвердили проведення інвентаризації та/або ідентифікації самозалісених ділянок на території Семидубської сільської ради Дубенського району Рівненської області та про існування таких жодним учасником справи не повідомлено.

Аналогічним чином, суду не надано і жодного належного та допустимого доказу, який би підтвердив належне виконання доручення заступника голови Рівненської ОДА від 17.05.2023 відповідними суб`єктами.

Так, відповідно до зазначеного доручення, на першому етапі ідентифікації самозалісених ділянок на відповідній території мало відбутися обстеження земельних ділянок державної, комунальної та приватної форми власності, площею понад 0,5 гектара, які в подальшому можуть бути віднесенні до самозалісених. Таке обстеження мало бути проведено комісією, до складу якої повинні увійти представники Дубенської районної державної адміністрації, Семидубської сільської ради та філій ДП «Ліси України». Результати обстеження мали бути оформлені за відповідною формою, з долученням викопіювання відповідних земельних ділянок.

В межах справи №460/12938/24 керівником Дубенської окружної прокуратури на обґрунтування своїх вимог до позову долучено Акт обстеження земель сільсько-господарського призначення державної та комунальної власності на території Семидубської ТГ Дубенського району на предмет віднесення їх до самозалісених ділянок (а.с.15-16).

Даний акт датований 03.06.2024, складений в м.Дубно і підписаний: головним лісничим філії «Дубенське лісове господарство» ДП «Ліси України» Василем Чеботарьовим, інженером цього ж лісового господарства Олександром Целюхом, лісничим Мирогощанського лісництва Андрієм Ліщиною, лісничим Любомирського лісництва Олексієм Грицайчуком, лісничим Соснівського лісництва Василем Остапчуком та лісничим Майданського лісництва Сергієм Семеновичем.

Жодного представника Дубенської районної державної адміністрації та Семидубської сільської ради до складу комісії не включено. В складі комісії хоча номінально рахується «спеціаліст відділу земельних відносин Семидубської ТГ», але при цьому навіть не зазначено, хто ця особа, яке має прізвище та ім`я. Підпис такого члена комісії у відповідному полі відсутній. Наведене однозначно свідчить на користь того, що такий спеціаліст участі в роботі комісії не брав.

Відповідно, так звана ідентифікація самозалісених ділянок на відповідній території оформлена комісією, до складу якої увійшли лише представники філій ДП «Ліси України», тобто лише ті особи, які безпосередньо зацікавлені в подальшому отриманні відповідних земельних ділянок в постійне користування.

Акт обстеження, складений комісією в неправомочному складі, за жодних умов не може вважатися прийнятним.

Також слід зазначити, що в такому акті зазначена інформація, яка нічим не підтверджена, і викликає небезпідставні сумніви у її достовірності.

До акту не долучено ні викопіювання відповідних земельних ділянок, як вимагалося в Дорученні заступника голови Рівненської ОДА від 17.05.2023, ні будь-яких інших матеріалів (відсутні будь-які дані про ґрунтові, геоботанічні та інші обстеження земель, які вимагаються для виявлення самозалісених ділянок; немає даних про фотофіксацію самозалісення, інформації про земельно-кадастрові, топографо-геодезичні, інші зйомки тощо).

Комісією зазначено про те, що ними проведено ідентифікацію земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності Семидубської ТГ Дубенського району, які зайняті деревно-чагарниковою рослинністю та можуть бути віднесені до самозалісених ділянок. При цьому вказано, що обстеженню підлягали лише наступні ділянки:

земельна ділянка розташована поблизу с.Майдан, кадастровий номер 5621683200: 02:005:0010 площа ділянки 18,75 га,

земельна ділянка розташована поблизу с.Майдан, кадастровий номер 5621683200: 02:005:0012 площа 22,4569 га,

земельна ділянка розташована поблизу с.Майдан, кадастровий номер 5621683200: 02:005:0008 площа ділянки 6,9 га,

земельна ділянка розташована поблизу с.Ясинівка, кадастровий номер 5621688200:06:001:0147 площа ділянки 19,7785 га,

- земельна ділянка розташована поблизу с.Клипець, кадастровий номер 5621688200:07:017:0003 площа ділянки 6,7214 га.

По кожній з перелічених ділянок вказано: «Ділянка заліснена частково, самосів розміщений групами, перебуває у розладнаному стані».

Таке формулювання, наряду з тим, що в акті не зазначено, як відбувалося обстеження на місцевості, як і що зафіксовано під час огляду, який відсоток ділянки вкритий лісовою рослинністю і якою саме (не вказано ні вид рослинності, ні її приблизний вік), свідчить на користь того, що ідентифікація земель фактично не відбувалася.

Судом під час розгляду справи досліджено відкриті дані земельного кадастру (https://kadastr.live/?land_polygones=truedzk__pzf=falsewater_lines_other=falsemanage_parcel=falsedzk__index_map_lines=falsewater_poly_ramsar=falsensdi_sm_merega=false river_basin=falseopenstreetmap=true#14.66/50.24324/25.99725) і встановлено, зокрема, наступне.

У відкритих даних кадастру наразі обліковується земельна ділянка, з кадастровим номером 5621683200:02:005:0012, площею 22,4569 га. Разом з тим, судом встановлено, що на підставі рішення сесії Семидубської сільської ради №1939 від 05.03.2024, було проведено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 5621683200:02:005:0012 площею 22,4569 га на три земельні ділянки, а саме: з кадастровим номерами 5621683200:02:005:0055 загальною площею 7,50 га, 5621683200:02:005:0056 загальною площею 7,4569 га, 5621683200: 02:005:0057 загальною площею 7,50 га. На час складання акта обстеження 03.06.2024, в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 5621683200: 02:005:0012, площею 22,4569 га не обліковувалось, натомість з 02.05.2024 в Державному земельному кадастрі обліковано вже сформовані при поділі три земельні ділянки 5621683200:02:005:0055, 5621683200:02:005:0056 та 5621683200:02:005:0057 (а.с.22-30). Наведене може свідчити на користь того, що комісія проводила ідентифікацію ділянок виключно на підставі відкритих даних земельного кадастру. Також слід зауважити, що Семидубською сільською радою право оренди на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва було виставлено на земельні торги (аукціон), і дві з трьох таких ділянок за результатами торгів вже передані в оренду на 10 років. Викуп права оренди відповідних земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва свідчить про їх приналежність саме до сільськогосподарських угідь і про придатність для використання за цільовим призначенням, що ставить під сумнів ідентифікацію їх як самозалісених.

Земельна ділянка з кадастровим номером 5621688200:07:017:0003 площею ділянки 6,7214 га безпосереднього примикання до земель лісового фонду немає. Відкриті дані земельного кадастру не мають жодного позначення про наявність на такій ділянці будь-якої деревної рослинності. Така ділянка має неправильно розгалужену геометричну форму і розміщена в безпосередній близькості до земельних ділянок, що призначені для житлової забудови. Наведене ставить під сумнів її ідентифікацію як самозалісеної.

Земельна ділянка з кадастровим номером 5621688200:06:001:0147 площею 19,7785 га також безпосереднього примикання до земель лісового фонду немає. Відкриті дані земельного кадастру свідчать на користь того, що лише незначна частина такої ділянки має позначення про наявність на ній деревної рослинності, що наряду з відсутністю доказів про зворотне, також ставить під сумнів її ідентифікацію як самозалісеної.

Що стосується земельних ділянок з кадастровим номером 5621683200:02:005:0010 площею 18,75 га та з кадастровим номером 5621683200:02:005:0008 площею 6,9 га, то в акті зазначено про те, що вони безпосередньо примикають до земель лісового фонду Майданського лісництва, хоча відкриті дані земельного кадастру свідчать про зворотне. Крім того, зазначені дані свідчать якраз про те, що навколо них розташовані значні території угідь, які можуть бути віднесені до самозалісених (https://kadastr.live/?land_polygones =truedzk__pzf=falsewater_lines_other=falsemanage_parcel=falsedzk__index_map_lines=falsewater_poly_ramsar=falsensdi_sm_merega=falseriver_basin=falseopenstreetmap=true#13.31/50. 24975/25.99419). Зазначені угіддя несформовані як об`єкти цивільних прав, а відтак саме вони в першу чергу підлягали інвентаризації при здійсненні землеустрою для виявлення самозалісених ділянок. Втім, ні комісією, ні будь-яким іншим суб`єктом відповідних правовідносин, інвентаризація таких земель не була ініційована взагалі.

Що стосується Північно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, яке мало провести аналіз наданої комісією інформації та підготувати подання органам місцевого самоврядування для прийняття відповідного рішення стосовно віднесення земельних ділянок до самозалісених, то зазначений суб`єкт владних повноважень, який в справі №460/12938/24 виступив третьою особою без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, обмежив свою роль у виконанні відповідної функції лише написанням Семидубській ТГ супровідного листа №02-813 від 20.06.2024 до акту обстеження земельних ділянок комунальної та державної форм власності Семидубської ТГ Дубенського району на предмет віднесення їх до самозалісених ділянок від 03.06.2024 з проханням винести відповідне рішення. При цьому, у зазначеного суб`єкта навіть не виникло зауважень до акту, який є дефектним і таким, що не підтверджується жодними графічними чи іншими матеріалами.

Відповідно, докази про проведення Північно-Західним міжрегіональним управлінням лісового та мисливського господарства аналізу наданої комісією інформації та підготування на підставі такого аналізу обґрунтованого подання, відсутні.

За наведеного, суд вважає, що отримавши оформлене листом №02-813 від 20.06.2024 прохання Північно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, до якого долучений акт обстеження земель сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності на території Семидубської ТГ Дубенського

району на предмет віднесення їх до самозалісених ділянок від 03.06.2024, що складений комісією, до якої не був залучений жодний представник Семидубської сільської ради, орган місцевого самоврядування прийняв обґрунтоване рішення №2094 від 23.08.2024, яким відмовив у віднесенні земельних ділянок 5621683200:02:005:0010, 5621683200:02:005:0012, 5621683200:02:005:0008, 5621688200:06:001:0147 та 5621688200:07:017:0003, загальною площею 74,6068 га, що знаходяться в адміністративних межах Семидубської сільської ради до самозалісених.

За правилами частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Оскільки підстави позову керівника Дубенської окружної прокуратури зводяться лише до того, що Семидубською сільською радою неналежним чином розглянуто і безпідставно відхилене прохання Північно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, висловлене у листі №02-813 від 20.06.2024, щодо прийняття рішення про віднесення земельних ділянок, зазначених у акті обстеження від 03.06.2024 до самозалісених, то суд не оцінює поведінку відповідача, в розрізі інших дій, які він мав вчинити, але не вчинив на виконання вимог Закону №2321-IX, указів Президента України №228/2021 від 07 червня 2023 «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів», №675/2022 від 29 вересня 2022 року «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 вересня 2022 року «Про охорону, захист, використання та відтворення лісів України в особливий період» та доручення заступника голови Рівненської ОДА від 17.05.2023.

Велика Палата Верховного Суду у своїх постановах та, зокрема, у постанові від 26 вересня 2024 року у справі № 990/167/24, зазначала, що протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень слід розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Тобто бездіяльність суб`єкта владних повноважень є такою, що порушує права і свободи особи в тому разі, якщо певні дії повинні були бути вчинені, але не вчиняються суб`єктом владних повноважень на реалізацію покладеної на нього компетенції.

Водночас для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту несвоєчасного виконання обов`язкових дій, а важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів особи.

За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність протиправної бездіяльності Семидубської сільської ради при розгляді відповідного звернення Північно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства щодо прийняття рішення про віднесення земель до самозалісених.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню повністю за необґрунтованістю.

Підстави для розподілу судових витрат згідно статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Керівнику Дубенської окружної прокуратури відмовити в позові про визнання протиправним та скасування рішення Семидубської сільської ради від 23.08.2024 №2094 «Про віднесення до самозалісених земельних ділянок комунальної власності», яким відмовлено у віднесенні земельних ділянок загальною площею 74,6068 га до самозалісених, визнання протиправною бездіяльності Семидубської сільської ради щодо неприйняття рішення про віднесення земельних ділянок з кадастровими номерами 5621683200:02:005:0010 загальною площею 18,75 га; 5621683200:02:005:0055 загальною площею 7,50 га; 5621683200:02:005:0056 загальною площею 7,4569 га; 5621683200:02:005:0057 загальною площею 7,50 га; 5621683200:02:005:0008 загальною площею 6,9 га; 5621688200:06:001:0147 загальною площею 19,7785 га; 5621688200:07:017:0003 загальною площею 6,7214 га до самозалісених ділянок та зобов`язання Семидубської сільської ради розглянути на засіданні сесії сільської ради питання про віднесення земельних ділянок з кадастровими номерами 5621683200:02:005:0010 загальною площею 18,75 га; 5621683200:02:005:0055 загальною площею 7,50 га; 5621683200:02:005:0056 загальною площею 7,4569 га; 5621683200:02:005:0057 загальною площею 7,50 га; 5621683200:02:005:0008 загальною площею 6,9 га; 5621688200:06:001:0147 загальною площею 19,7785 га; 5621688200:07:017:0003 загальною площею 6,7214 га до самозалісених і внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення таких земельних ділянок до самозалісених.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 09 січня 2025 року

Учасники справи:

Позивач - Керівник Дубенської окружної прокуратури в інтересах держави (вул. Івана Франка, 10,м. Дубно,Дубенський р-н, Рівненська обл.,35603, ЄДРПОУ/РНОКПП 0291007722)

Відповідач - Семидубська сільська рада Дубенського району Рівненської області (вул. Центральна, 53,с. Семидуби,Дубенський р-н, Рівненська обл.,35650, ЄДРПОУ/РНОКПП 04385362)

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Північно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства. Адреса: вул.Героїв поліції, 26., м.Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 44938794.

Суддя Н.В. Друзенко

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2025
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124310007
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —460/12938/24

Ухвала від 24.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 09.01.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 28.11.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні