Рішення
від 09.01.2025 по справі 500/5634/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/5634/24

09 січня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , треті особи 20 регіональна військово-лікарська комісія Міністерства оборони України, Центральна військово-лікарська комісія Міністерства оброни України про визнання протиправним та скасування висновку, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , треті особи 20 регіональна військово-лікарська комісія Міністерства оборони України, Центральна військово-лікарська комісія Міністерства оброни України, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати висновок ВЛК щодо придатності позивача до проходження військової служби, а саме довідки військово-лікарської комісії №481 від 14.01.2024, виданої в/ч НОМЕР_1 ;

скасувати рішення ВЛК щодо придатності до проходження військової служби згідно довідки військово-лікарської комісії №481 від 14.01.2024, виданої в/ч НОМЕР_1 ;

зобов`язати відповідача провести повторну ВЛК на визнання придатності позивача до проходження військової служби, з врахуванням рішення суду та висновків відповідної медичної експертизи та пояснень МОЗ.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 14.01.2024 позивачем було пройдено медичний огляд ВЛК (В/Ч НОМЕР_1 ).

Згідно довідки ВЛК військової частини В/Ч НОМЕР_1 від 14.01.2024 №481 позивачу було встановлено діагноз та винесено постанову військово-лікарської комісії про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): Консолідований перелом середньої третини великогомілкової кістки, фіксований інтрамедулярним стержнем, консолідований перелом малогомілкової кістки з приводу застарілої травми (2017) з помірним больовим синдромом та незначним порушенням функції; посттравматична неврологія лівого малогомілкового нерва з чутливими розладами, з помірним больовим синдромом без порушення функції.

Травма не пов`язана з проходженням військової служби.

На підставі статей 78в, 76г графи ІІ Розкладу хвороб, графи 10 ТДВ "Б" придатний до служби у десантно-штурмових військах.

22.05.2024 року Центральною військово-лікарською комісією Збройних сил України позивачу було відмовлено у скасуванні постанови ВЛК військової частини НОМЕР_1 про ступінь придатності до військової служби згідно довідки ВЛК від 14.01.2024 №481. Також повідомлено позивача, що необхідності в його направленні начальником ЦВЛК ЗС України на контрольний медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби на теперішній час немає.

Проте позивач вважає, що проведенні огляди ВЛК та прийняті рішення про придатність до служби у десантно-штурмових військах не відповідають його реальному стану здоров`я та вказує, що під час проведення огляду не було застосовано метод індивідуальної оцінки відповідно до вимог пункту 6.9 глави 6 Розділу ІІ Положення ВЛК, не проводилось опитування про наявні скарги на здоров`я. ВЛК не враховувало сукупність вік, освіту, військовий фах, підготовку, досвід, фактичну працездатність, спрямованість до подальшого проходження військової служби, думку командування і начальника медичної служби військової частини, викладені у службовій та медичній характеристиках, та можливість подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану здоров`я позивача. Лікарями не було враховано медичні документи про стан здоров`я позивача та виписки із картки амбулаторного (стаціонарного) хворого щодо попереднього лікування.

Ухвалою судді від 23.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

04.10.2024 до суду від військової частини НОМЕР_1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник просить відмовити в задоволенні позовних вимог та вказує, що за результатами проходження ВЛК ОСОБА_1 надано довідку № 481 від 14.01.2024, яка повного мірою відповідає вимогам законодавства та Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 № 402, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 17.11.2008 № 1109/15800 (зі змінами).

Зазначає, що кожен, хто проходить ВЛК, зобов`язаний повідомити членів ВЛК про всі вади здоров`я, надати всі наявні медичні документи для проведення повноцінного огляду, про що кожен військовослужбовець ставить свій підпис на карті обстеження та медичного огляду на ВЛК.

На підставі усіх наявних документів, членами ВЛК проведено огляд даного військовослужбовця, та встановлено ступень придатності до військової служби в ЗСУ - придатний до військової служби (арк. справи 31-38).

Пояснень від третіх осіб, як і інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Суд, перевіривши доводи учасників, викладені у заявах по суті справи, письмовими доказами, встановив такі обставини.

ОСОБА_1 , є військовослужбовцем за мобілізацією, проходить військову службу В/Ч НОМЕР_2 , молодший сержант.

14.01.2024 позивачем було пройдено медичний огляд військово-лікарською комісією військової частини НОМЕР_1 .

Як слідує із довідки військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 від 14.01.2024 №481 позивачу діагностовано: "Консолідований перелом середньої третини великогомілкової кістки, фіксований інтрамедулярним стержнем, консолідований перелом малогомілкової кістки з приводу застарілої травми (2017) з помірним больовим синдромом та незначним порушенням функції; посттравматична неврологія лівого малогомілкового нерва з чутливими розладами, з помірним больовим синдромом без порушення функції.". Травма не пов`язана з проходженням військової служби. Та на підставі статей 78в, 76г графи ІІ Розкладу хвороб, графи 10 ТДВ "Б" придатний до служби у десантно-штурмових військах (арк. справи 14 зворот).

Не погоджуючись із таким рішенням позивач звернувся зі скаргою до Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України.

Листом від 13.02.2024 позивача було повідомлено, що його скарга направляється для розгляду та надання відповіді заявнику за належністю до 20 регіональної військово-лікарської комісії (арк. справи 18 зворот).

За результатами розгляду заяви позивача, листом від 19.03.2024, 20 регіональна військово-лікарська комісія повідомила позивача, що за встановленими діагнозами постанову ВЛК військової частини НОМЕР_1 згідно довідки ВЛК від 14.01.2024 №481 прийнято вірно.

Вказано, що згідно наданих ним копій медичних документів, захворювань, які відповідно до вимог Положення про військову-лікарську експертизу в Збройних Силах України зумовлюють обмежену придатність до військової служби та непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку, не вбачається.

Тому, враховуючи зазначене, підстав для проведення на теперішній час повторного медичного огляду ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби немає.

Крім того, у вказаному листі 20 регіональна військово-лікарська комісія запропонувала позивачу у випадку погіршення стану його здоров`я звернутись встановленим порядком до командування військової частини з метою направлення на лікування у заклади охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України (арк. справи 23 зворот).

Листом від 22.05.2024 №598/9/ НОМЕР_3 Центральна військово-лікарська комісія Збройних Сил України за результатами розгляду скарги та наданих копій медичних документів повідомила позивачу наступне.

За встановленим діагнозом позивачу, постанову ВЛК військової частини НОМЕР_1 про ступінь придатності до військової служби згідно довідки ВЛК від 14.01.2024 № 481 прийнято обґрунтовано, відповідно до вимог Положення. Наявність у позивача вертеброгенної люмбалгії не змінює ступінь його придатності до військової служби та до служби у ДШВ.

Згідно наданих ним копій медичних документів, захворювань, які відповідно до вимог Положення зумовлюють непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку, не вбачається.

У разі погіршення стану здоров`я, запропоновано звертатись встановленим порядком до командування військової частини, у якій він проходить військову службу, з метою направлення його на лікування до закладів охорони здоров`я, а у разі діагностування інших захворювань або значного прогресування існуючих, - на медичний огляд ВЛК (арк. справи 24).

Не погодившись із рішенням суб`єкта владних повноважень про його придатність до військової служби, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Згідно з ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення відповідача на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.

Станом на момент виникнення спірних правовідносин правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів визначав Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" від 21.10.1993 №3543-XII (далі - Закон №3543-ХІІ, в редакції 30.06.2023).

Особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України (ч.5 ст.22 Закону №3543-ХІІ).

Процедуру проведення військово-лікарської експертизи, станом на момент виникнення спірних правовідносин визначало Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджене наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 за № 1109/15800, редакції від 28.05.2023 (далі - Положення 402).

Згідно з п.1.1 гл.1 р.І Положення № 402, військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза - це медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України) (п. 1.2 гл. 1 р.І Положення № 402).

Згідно з п.2.1 гл.2 р.І Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.

У п.2.2 гл.2 р. І Положення № 402 визначено, що штатні ВЛК є військово-медичними установами. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону.

ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України (пп.2.3.1 п.2.3 гл.2 р. І Положення № 402).

Відповідно до пп.2.3.3 п. 2.3 гл.2 р.І Положення №402 на ЦВЛК покладається На ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також: розроблення та участь у розробленні проектів нормативно-правових актів, посібників, методичних рекомендацій з питань військово-лікарської експертизи; розроблення спільно з головними медичними спеціалістами Міністерства оборони України та МОЗ України медичних показань для військово-професійного призначення призовників до видів Збройних Сил України, родів військ та за військовими спеціальностями; розроблення спільно з головними медичними спеціалістами Міністерства оборони України науково обґрунтованих вимог до стану здоров`я військовослужбовців з метою максимального збереження їх на військовій службі, запобігання необґрунтованого їх звільнення із Збройних Сил України за станом здоров`я; перевірка якості лікувально-профілактичної роботи у цілях військово-лікарської експертизи серед військовослужбовців у військових частинах і закладах охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України; організація медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних та резервістів (кандидатів у резервісти); розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; аналіз та узагальнення результатів і досвіду роботи підпорядкованих ВЛК; проведення спільно з головними (провідними) медичними спеціалістами та іншими лікарями-спеціалістами аналізу й оцінки результатів медичного огляду військовослужбовців та інших контингентів, розробка пропозицій для покращення військово-лікарської експертизи; організація та керівництво науковою роботою з питань військово-лікарської експертизи у підпорядкованих ВЛК; підготовка та вдосконалення кадрів для ВЛК; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності осіб, звільнених з військової служби, на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України; проведення спільно з МОЗ України аналізу та узагальнення результатів лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників і призовників, медичного огляду призовників та розроблення пропозицій щодо покращення цієї роботи.

ЦВЛК має право, серед іншого, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України (пп.2.3.4 п.2.3 гл.2 р.I Положення №402).

До позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ВЛК ТЦК та СП; ВЛК розвідувального органу Міністерства оборони України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності (пп.2.5.1 п.2.5 гл.2 р.I Положення №402).

Згідно з п.1.1, 1.2 гл.1 р.ІІ Положення №402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, військовослужбовців до військової служби.

Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Медичний огляд військовослужбовців врегульовано гл.6 р.ІІ, а медичний огляд військовослужбовців Десантно-штурмових військ врегульовано гл.15 р.ІІ Положення № 402.

Направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться: прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, штатних ВЛК, керівниками ТЦК та СП, начальниками (керівниками) закладів охорони здоров`я за місцем лікування, органів військового управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, органами прокуратури, судом у порядку та з метою, визначеними цим Положенням.

Прямі начальники від командира окремої частини, йому рівних та вище мають право направляти підпорядкованих військовослужбовців на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби за рекомендацією лікаря, у разі виявлення у військовослужбовця під час обстеження або лікування захворювань, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), що можуть обмежувати придатність або зумовлювати непридатність до військової служби (п. 6.1 гл. 6 р.ІІ Положення № 402).

На військовослужбовців, які направляються на медичний огляд ВЛК, подаються:

направлення із зазначенням військового звання, прізвища, ім`я та по батькові, дати народження, місяця та року призову (прийняття) на військову службу, ТЦК та СП, яким призваний у Збройні Сили України (колишнього СРСР), попереднього діагнозу та мети огляду (направлення на огляд може бути підписане начальником штабу (від начальника штабу полку та вище) або начальником кадрового органу (від начальника управління роботи з особовим складом об`єднання та вище) із посиланням на рішення відповідного командира (начальника). Зразок направлення наведено в додатку 14. Направлення на медичний огляд ВЛК, видане військовослужбовцю, обов`язкове до виконання;

медична книжка;

посвідчення особи (військовий квиток);

фотокартка 3 х 4 см без головного убору - при амбулаторному огляді;

службова характеристика для проведення медичного огляду військово-лікарською комісією (зразок заповнення якої наведено в додатку 15). У тексті характеристики наводиться інформація щодо освіти військовослужбовця, який ВВНЗ і коли закінчив, навчання в інших навчальних закладах, у тому числі закордонних, особливостей проходження військової служби, служби за кордоном, у складі національного персоналу, національного контингенту, військових місіях, участі у бойових діях тощо, обов`язково зазначається думка командування військової частини щодо фізичного стану, фактичної працездатності військовослужбовця, виконання ним своїх службових обов`язків за станом здоров`я та можливість подальшого проходження ним військової служби на займаній посаді, призначення на посаду з меншим обсягом обов`язків, на нижчу посаду тощо;

медична характеристика (у медичній характеристиці обов`язково зазначають інформацію про захворюваність військовослужбовця, результати медичних оглядів ВЛК (при вступі у ВВНЗ, відрядженні за кордон, у миротворчі місії, під час служби у спецспорудах тощо), втрату працездатності за станом здоров`я за останні три роки та думку начальника медичної служби військової частини щодо можливості подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на займаній посаді за станом здоров`я).

Службова та медична характеристики обов`язково надаються у мирний час у разі направлення військовослужбовця на медичний огляд командиром військової частини за місцем проходження ним військової служби, в інших випадках надання службової та медичної характеристик не обов`язкове (п. 6.2 гл. 6 р.ІІ Положення № 402).

Оригінали або копії направлення на медичний огляд ВЛК та інші документи, необхідні для прийняття постанов ВЛК, надсилаються (надаються) військовою частиною (закладом, установою) до закладу охорони здоров`я (установи) в електронній або паперовій формі в установленому законодавством порядку (п. 6.3 гл. 6 р.ІІ Положення № 402).

Військовослужбовці оглядаються ВЛК у закладах охорони здоров`я (установах) за територіальним принципом або за місцем лікування, навчання, перебування у відрядженні, за місцем проведення відпустки (п. 6.6 гл. 6 р.ІІ Положення № 402).

На осіб, які проходять медичний огляд амбулаторно, заводиться Картка обстеження та медичного огляду, при стаціонарному огляді - медична карта стаціонарного хворого.

Огляд військовослужбовців обов`язково проводиться хірургом, терапевтом, невропатологом, офтальмологом, оториноларингологом (військовослужбовців-жінок - гінекологом), а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей. Обов`язково виконуються загальні аналізи крові та сечі, ЕКГ-дослідження, рентгенологічне обстеження органів грудної клітки. Потребу в додатковому обстеженні визначають лікарі за медичними показаннями.

Під час проходження медичного огляду військовослужбовець зобов`язаний надавати медичні документи щодо стану свого здоров`я. Дані, вказані в наданих військовослужбовцем медичних документах, враховуються лікарями під час формування постанов ВЛК.

Голова та члени ВЛК, за потреби, ознайомлюються з медичними записами у відповідному реєстрі ЕСОЗ, що характеризують стан здоров`я військовослужбовця, та вносять до нього відповідні записи (п. 6.8 гл. 6 р.ІІ Положення № 402).

При медичному огляді військовослужбовців метод індивідуальної оцінки придатності їх до військової служби повинен застосовуватись у кожному випадку. ВЛК враховує їх вік, освіту, військовий фах, підготовку, досвід, фактичну працездатність, спрямованість до подальшого проходження військової служби, думку командування і начальника медичної служби військової частини, викладені у службовій та медичній характеристиках, та можливість подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану його здоров`я.

Медичний огляд військовослужбовців, які отримали захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії), з метою визначення ступеня придатності до військової служби проводиться при визначеному лікарсько-експертному наслідку (результаті) захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії).

Визначений наслідок (результат) захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва - це такий стан здоров`я, коли результати обстеження та лікування дають підстави ВЛК (ЛЛК) винести постанову про ступінь придатності до військової служби (служби за військовою спеціальністю), а подальше лікування не призведе до відновлення придатності до військової служби (п. 6.9 та п.6.10 гл. 6 р.ІІ Положення № 402).

В особливий період медичний огляд військовослужбовців Десантно-штурмових військ проводиться з метою визначення придатності до військової служби у Десантно-штурмових військах один раз на 24 місяці за графами Розкладу хвороб та графою 4 ТДВ "А" або графою 10 ТДВ "Б" (п. 15.1 гл. 15 р.ІІ Положення № 402).

Медичний огляд військовослужбовців Десантно-штурмових військ проводиться відповідно до пункту 6.8 глави 6 цього розділу (п. 15.4 гл. 15 р.ІІ Положення № 402).

Відповідно до п.20.1 гл.20 р.II Положення № 402 постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК. Члени ВЛК зобов`язані дотримуватися вимог Положення. Голова або члени ВЛК відповідають за прийняте рішення та видачу документів про встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв).

Постанови ВЛК згідно з цим Положенням розглядаються, затверджуються, контролюються, а за необхідності переглядаються відповідною штатною ВЛК (п. 20.2 гл.20 р.II Положення № 402).

Відповідно до п. 20.3 гл.20 розділу II Положення № 402 при медичному огляді військовослужбовців та інших осіб ВЛК приймаються постанови, зокрема, такого змісту: а) "Придатний", зокрема, до служби у Десантно-штурмових військах; б) "Непридатний", зокрема, у Десантно-штурмових військах. Постанова про придатність (непридатність) до навчання (служби) за військовою спеціальністю, служби у спеціальних спорудах, до участі у МО, національному персоналі тощо, згідно з вимогами ТДВ, приймається за такою формою: "На підставі статті ____ графи _____ Розкладу хвороб та графи _____ Таблиці ____ додаткових вимог, придатний (непридатний) до


(вказати)".

У воєнний час за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає постанову "придатний до військової служби" (п. 20.4 глави 20 розділу II Положення № 402).

Визначаючись щодо позовних вимог суд зазначає наступне.

Як вбачається з оскаржуваної постанови військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 від 14.01.2024 №481, під час проходження обстеження та медичного огляду позивач на підставі статей 78в, 76г графи ІІ Розкладу хвороб, графи 10 ТДВ "Б" був визнаний придатним до служби у Десантно-штурмових військах.

Обґрунтовуючи протиправність такого висновку, позивач вказує на те, що під час проведення огляду не було застосовано метод індивідуальної оцінки відповідно до вимог пункту 6.9 глави 6 Розділу ІІ Положення ВЛК, не проводилось опитування про наявні скарги на здоров`я. ВЛК не враховувало сукупність вік, освіту, військовий фах, підготовку, досвід, фактичну працездатність, спрямованість до подальшого проходження військової служби, думку командування і начальника медичної служби військової частини, викладені у службовій та медичній характеристиках, та можливість подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану здоров`я позивача. Лікарями не було враховано медичні документи про стан здоров`я позивача та виписки із картки амбулаторного (стаціонарного) хворого щодо попереднього лікування.

Як зазначалося вище, у відповідності до Положення № 402, на осіб, які проходять медичний огляд амбулаторно, заводиться Картка обстеження та медичного огляду, при стаціонарному огляді - медична карта стаціонарного хворого. Огляд військовослужбовців обов`язково проводиться хірургом, терапевтом, невропатологом, офтальмологом, оториноларингологом (військовослужбовців-жінок - гінекологом), а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей. Обов`язково виконуються загальні аналізи крові та сечі, ЕКГ-дослідження, рентгенологічне обстеження органів грудної клітки. Потребу в додатковому обстеженні визначають лікарі за медичними показаннями. Під час проходження медичного огляду військовослужбовець зобов`язаний надавати медичні документи щодо стану свого здоров`я.

Так, картка обстеження та медичного огляду містить відомості про обстеження позивача терапевтом, хірургом, невропатологом, офтальмологом, ЛОР, психіатром, тобто лікарями огляд яких є обов`язковим (арк. справи 40-42).

Суд зауважує, що суд позбавлений можливості надавати оцінку діям конкретних лікарів-членів військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , в тому числі при визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб.

Так, Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 по справі № 806/526/16 зазначив: "…що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі".

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки, як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

Суд звертає увагу на правові висновки Верховного Суду у цій категорії справ. Так, Верховний Суд у постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 зробив правовий висновок про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби з посиланням на відповідне Положення. Відповідно до цієї норми у спірних питаннях та складних випадках право на винесення остаточного рішення залишається за ЦВЛК. Для цього військовий комісаріат направляє в регіональну штатну ВЛК, на території якої проживає заявник, його заяву, медичні документи, які є в заявника або одержані військовим комісаріатом із цивільних (військових) лікувальних закладів, військовий квиток.

Суд відзначає, що позивач звертався до регіональної військово-лікарської комісії та ЦВЛК для перегляду оскаржуваного висновку, однак останні дійшли висновку, що діагноз встановлено за результатами всебічного обстеження, а оскаржувана постанова прийнята обґрунтовано, відповідно до вимог Положення.

Крім цього, у картці обстеження та медичного огляду, позивач підтвердив те, що інформація щодо стану його здоров`я надана у повному обсязі і він попереджений про надання неповної та недостовірної інформації, що підтверджується його підписом у пункті 11 картки обстеження та медичного огляду (арк. справи 42).

Також, слід зазначити, що згідно з графою 10 Таблиці "Б" (Особи, які приймаються (призиваються) та проходять військову службу, службу у військовому резерві з числа осіб рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу), додаток 3 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, ст.76-г та ст.78-в Розкладу хвороб не відносяться до захворювань, які зумовлюють непридатність до служби у Десантно-штурмових військах.

Разом з тим, позивач у позовній заяві зазначає, що 14 лютого 2024 року в КНП "Курахівська міська лікарня" було проведено рентген дослідження. Також в цей день медичною Ротою військової частини НОМЕР_2 було написано консультативний висновок спеціаліста.

22 лютого 2024 року, в зв`язку з поганим самопочуттям позивача було направлено для стаціонарного лікування з діагнозом Вертеброгенна люмбагія, больовий синдром.

05 березня 2024 року позивач був направлений до кабінету рентгенівської комп`ютерної томографії №1 (міська лікарня №6) відповідно до якого було винесено висновок: КТ-ознаки протрузії міжхребцевого диску L4-L5ю Остехондроз, спонділоартроз поперекового відділу хребта.

Вказує, що в період з 28.02.2024 по 08.03.2024 знаходився на стаціонарному лікуванні в терапевтичному відділені №2 6 міської лікарні. На фоні проведеної терапії виписаний з відділення з поліпшенням: болі в поперековому відділі хребта зменшилися, але ще виникають при рухах. Рекомендовано: уникати психоемоційних та фізичного навантаження, переохолодження - 10 днів.

Щодо наведеного, то суд зазначає, що описане відбулося після проходження позивачем ВЛК 14.01.2024, і в разі діагностування інших захворювань або значного прогресування існуючих позивач не позбавлений права на звернення у встановленому порядку до командування військової частини, у якій проходить військову службу, з метою направлення його на медичний огляд до ВЛК.

В розрізі встановлених обставин справи, суд приходить до висновку про те, що позивачем та представленими ним доказами наразі не доведено протиправності висновку військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 щодо придатності позивача до проходження військової служби, в тому числі служби в ДШВ, з урахуванням чого відсутні підстави для скасування рішення військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 щодо придатності позивача до проходження військової служби згідно довідки військово-лікарської комісії №481 від 14.01.2024, а тому позовні вимоги в цій частині є необґрунтованими та таким, що до задоволення не підлягають.

При цьому, оскільки в ході розгляду даної справи судом не було встановлено допущених з боку відповідача порушень вимог чинного законодавства, які б стосувались саме процедури проведення військово-лікарської комісії (медичного огляду) та оформлення її результатів, до задоволення також не підлягає і позовна вимога про зобов`язання відповідача провести повторну ВЛК на визнання придатності позивача до проходження військової служби.

Разом з тим, в разі діагностування інших захворювань або значного прогресування існуючих після проходження позивачем ВЛК 14.01.2024, позивач не позбавлений права на звернення у встановленому порядку до командування військової частини, у якій проходить військову службу, з метою направлення його на лікування, чи на медичний огляд до ВЛК із повторним встановленням придатності до військової служби.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, надав суду достатні беззаперечні докази на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і довів правомірність оскаржуваного рішення, про що описано вище.

Таким чином, виходячи з встановлених обставин справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та наведені положення чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позов підлягає залишенню без задоволення за встановленої судом безпідставності його вимог.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України відсутні.

Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 09 січня 2025 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 );

відповідач:

- Військово-лікарська комісія військової частини НОМЕР_1 (місцезнаходження: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_5 );

треті особи:

- 20 регіональна військово-лікарська комісія Міністетрства оборони України (місцезнаходження: вул. Михайла Грушевського, 65, м. Дніпро, Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл., 49069, код ЄДРПОУ 26637746) ;

- Центральна військово-лікарська комісія Збройних Сил України (місцезнаходження: вул. Госпітальна, 16, м. Київ, 01133 код ЄДРПОУ 08356179).

Головуючий суддя Баб`юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2025
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124310311
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —500/5634/24

Рішення від 09.01.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні