Дата документу 06.01.2025
Справа № 334/1461/24
Провадження № 1-кп/334/257/25
ВИРОК
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 січня 2025 року м. Запоріжжя
Ленінський районний суд м. Запоріжжя у складі:
головуючого - судді ОСОБА_1 ,
секретар судового засідання ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у порядку спеціального судового провадження (in absentia) кримінальне провадження відносно:
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка народилась с.Чешинська, Тотемського району Вологодської області, РФ, громадянки України, освіта вища, розлученої, зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимої,
за обвинуваченням у вчинені кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України, -
за участі: прокурора ОСОБА_4 , захисника обвинуваченої - адвоката ОСОБА_5 (доручення від 26.01.2024 № 003-280000285), -
встановив:
В період між третьою декадою квітня 2022 року та першою декадою травня 2022 року (більш точні дата та час органом досудового розслідування не встановлені), представниками збройних формувань Російської Федерації, всупереч порядку установленого Конституцією України, Законами України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншим діючим нормативно-правовим актам, цілеспрямовано створено окупаційну адміністрацію Мелітопольського району Запорізької області - т.зв. «военно-гражданскую администрацию Мелитопольского района», з метою подальшого утримання адміністративно-політичного контролю на захопленій військовим шляхом території та безпосередньої реалізації всіх узурпованих владних повноважень діючої Мелітопольської районної ради Запорізької області та відповідної державної адміністрації.
Продовжуючи встановлення тотального контролю та розповсюджуючи свою владу на захоплених військовим шляхом територіях Мелітопольського району Запорізької області, представники збройних формувань Російської Федерації разом із посадовими особами зазначеної окупаційної адміністрації Мелітопольського району Запорізької області, діючи за підтримки місцевих колаборантів та інших лояльних до держави-агресора верств місцевого населення, у невстановлені органом досудового розслідування точні дату та час, але не пізніше 26.04.2022 року, створили на території Якимівської селищної територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області підконтрольний «военно-гражданской администрации Мелитопольского района» незаконний орган влади «Акимовская военно-гражданская администрация» (адміністративна будівля знаходиться за адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, смт. Якимівка, вул. Ігоря Щербини, буд. 6), у склад якої серед іншого входять окупаційні адміністрацїї т.зв. «сельские советы Акимовской военно-гражданской администрации», які наділені всіма необхідними владними повноваженнями, узурпованими у діючих старостинських округів Якимівської селищної ради Мелітопольського району Запорізької області, які не припинили своєї діяльності відповідно до вимог чинного законодавства України, з метою подальшого утримання адміністративно-політичного контролю на захопленій військовим шляхом території, встановлення тотального контролю та реалізації всіх узурпованих владних повноважень.
Зі створенням на тимчасово окупованій території незаконного органу влади (окупаційної адміністрації держави-агресора Російської Федерації) - «Акимовская военно-гражданская администрация» (адміністративна будівля знаходиться за адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, смт. Якимівка, вул. Ігоря Щербини, буд. 6), у структурі вказаної адміністрації було створено відповідні структурні відділи, які відповідають за різні напрямки роботи адміністрації. Так, у невстановлені досудовим розслідуванням дату та час, але не пізніше першої декади травня 2022 року у складі незаконного органу влади - «Акимовская военно-гражданская администрация» було утворено відділ житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою (мовою оригіналу: отдел жилищно-коммунального хозяйства, коммунальной собственности и благоустройства).
Громадянка України, ОСОБА_6 , приблизно у травні 2022 року (точні дата та час органом досудового розслідування не встановлені), будучи громадянкою України та водночас проросійськи налаштованою особою, перебуваючи на території Якимівської селищної територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області, яка з 24.02.2022 року по теперішній час є тимчасово окупованою територією збройними формуваннями держави-агресора Російської Федерації, діючи умисно, із власних корисливих мотивів, маючи відповідну освіту, фахові знання, управлінські навички, досвід роботи, усвідомлюючи протиправність своїх дій та бажаючи настання негативних наслідків, маючи проросійські погляди та критичне ставлення до діючої законної влади в Україні, всупереч нормам і Законам України, прийняла пропозицію від невстановлених під час досудового розслідування осіб, із числа представників військової окупаційної адміністрації держави-агресора Російської Федерації, та з числа представників військової окупаційної адміністрації держави-агресора Російської Федерації - т.зв. «Акимовская военно-гражданская администрация» (адміністративна будівля знаходиться за адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, смт. Якимівка, вул. Ігоря Щербини, буд. 6), добровільно зайняла посаду начальника відділу житлово-комунального господарства, комунальної власності та благоустрою (мовою оригіналу: начальник отдела жилищно-коммунального хозяйства, коммунальной собственности и благоустройства) у незаконно створеному на тимчасово окупованій території Мелітопольського району Запорізької області органі влади - т.зв. «Акимовская военно-гражданская администрация» (мовою оригіналу), яка пов`язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій серед яких: управління та розпорядження майном відділу, керівництво трудовим колективом та розподілення обов`язків, контроль за роботою комунальних підприємств.
В подальшому, ОСОБА_6 , займаючи вказану посаду, будучи незаконно наділеною представниками окупаційної адміністрації держави-агресора Російської Федерації обов`язками та функціями, маючи відповідні навички та досвід роботи, діючи умисно, з власних корисливих, політичних та ідеологічних мотивів, бажаючи проявити себе та довести окупаційній владі свою лояльність та відданість, вчиняла протиправні дії, які проявлялись, зокрема, в загальній організації роботи та управління вказаного відділу незаконного органу влади, підбиранні та формуванні колективу підпорядкованого їй відділу, розпорядженні майном, що виділяються на функціонування відділу, наданні розпоряджень підлеглим, обов`язкових для виконання в інтересах окупаційної влади, що здійснюються від імені держави-агресора на тимчасово окупованій території Мелітопольського району Запорізької області, реалізація яких в свою чергу забезпечує становлення та зміцнення окупаційної влади Російської Федерації шляхом функціонування незаконно створеного окупаційного органу влади на тимчасово окупованій території України.
Дії ОСОБА_3 суд кваліфікує за ч.5 ст.111-1 КК України як добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно - розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора.
Судовий розгляд у межах даного кримінального провадження здійснювався за відсутності обвинуваченої ОСОБА_3 (in absentia), яка показань суду не надавала та будь-яких клопотань від останньої на адресу суду також не надходило.
Водночас, дане кримінальне провадження здійснювалось за обов`язковою участю захисників ОСОБА_5 , який був забезпечений державою з Південно-Східного міжрегіонального центру з надання безоплатної правничої допомоги.
Повістки про виклик обвинуваченої ОСОБА_3 , а також інформацію про винесення процесуальних документів у даному кримінальному провадженні надсилались та публікувались відповідно до вимог ст. 135, 323 КПК України.
Таким чином, суд вважає, що наявні у справі документи свідчать про відмову ОСОБА_3 , належним чином повідомлену про проведення відносно неї досудового розслідування та здійснення судового розгляду, від користування своїм правом предстати перед судом та захищати себе безпосередньо в такому суді, а так само свідчить про її наміри від ухилення від кримінальної відповідальності.
В той же час, ухилення обвинуваченої ОСОБА_3 від правосуддя, суд оцінює як реалізацію останньою її невід`ємного права на свободу від самозвинувачення чи самовикриття (п/п. «g» п. 3 ст. 14 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, ст. 63 Конституції України), як одну з ключових гарантій презумпції невинуватості.
Захисник обвинуваченої - адвокат ОСОБА_5 у судовому засіданні зазначив, що не мав можливості зв`язатися з обвинуваченою і з`ясувати у неї правову позицію щодо пред`явленого обвинувачення. Водночас, захисник належним чином приймав участь у реалізації права на захист обвинуваченої під час судового розгляду та висловив свою позицію з приводу недоведеності вини останньої у вчиненні інкримінованого злочину; недоведеності стороною обвинувачення добровільності зайняття посади та необхідності постановлення виправдувального вироку у даному кримінальному провадженні.
Судом визнано загальновідомим і таким, що не потребує доказуванню в межах даного кримінального провадження, що тимчасова окупація з боку Російської Федерації частини території України (у т.ч. Мелітопольського району Запорізької області), яка розпочалася із збройної агресії 20 лютого 2014 року та повномасштабного вторгнення збройних сил Російської Федерації на територію України 24 лютого 2022 року, а також анексія з боку Російської Федерації частини території України є загально відомими фактами, які не потребують окремого судового доказування.
Вина ОСОБА_3 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України, повністю підтверджується наступними доказами.
Відповідно до протоколу пред`явлення особи для впізнання за фотознімками від 02.09.2023 свідок ОСОБА_7 впізнав ОСОБА_3 та пояснив, що бачив її останній раз в середині квітня 2022 року в приміщенні Якимівської селищної ради, за адресою: Запорізька область, смт. Якимівка, вул. Молодих Патріотів, 10-А
Відповідно до протоколу пред`явлення особи для впізнання за фотознімками від 22.08.2023 свідок ОСОБА_8 впізнав ОСОБА_3 та пояснив, що бачив її останній раз приблизно 20 квітня 2022 року в м.Запоріжж, з якою метою вона приїжджала до міста йому невідомо
Крім того, відповідно до протоколу огляду від 26.01.2023 та диску до нього, який проведено за участі свідка ОСОБА_8 , у телеграм каналі «ІНФОРМАЦІЯ_12» була виявлені:
публікація з фото від ІНФОРМАЦІЯ_13 розміщена о 09 год. 26 хв. за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_6 наступного змісту: «Утренняя оперативка отделов Акимовской администрации у главы ОСОБА_9 началась с вопроса открытия ещё одного бесплатного детского сада в районе, на данный момент идёт проверка состоянии здания. Кроме того, дмитровские родители просят о централизованном подвозе детей в акимовские садики.
Отдел культуры готовится проводить День семьи, любви и верности, который, кстати, уже завтра - 8 июля на 18.00 на стадионе "Колос".
Ожидает открытия отдел регистрации юридических и физических лиц, сельхозтоваропроизводителей в Акимовке.
Для выплаты материальной помощи от Российской Федерации в размере 10000 рублей открыты ещё три категории - по уходу за лежачими больными и психически нездоровыми людьми, по утере кормильца. Всего помощь выплачивается уже 8-ми категориям граждан. Выплачено 64 миллиона 76 тысяч рублей.
Після огляду доданих до вказаної публікації фото свідок ОСОБА_8 , серед зображених на фото осіб впізнав ОСОБА_3 , щодо якої вказаний свідок пояснив наступне: жінка збитої статури, світлого кольору волоссям, я впізнаю як ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка з моменту окупації Якимівської ОТГ військовослужбовцями російської федерації почала з ними активно співпрацювати і на пропозицію представників окупаційної влади рф (кого саме я не знаю) погодилася всупереч встановленому чинним законодавством України порядку зайняти посаду т.зв начальника відділу ЖКГ Якимівської адміністрації при окупаційній владі рф. ОСОБА_3 періодично виїжджає до незаконно створеного органу окупаційної влади Якимівської військово-цивільної адміністрації, де доповідає незаконно призначеному керівництву про результати своєї діяльність на керівній посаді, після чого і отримує подальші вказівки для роботи;
публікація з фото від ІНФОРМАЦІЯ_14 розміщена о 10 год. 26 хв. за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_7 наступного змісту: «В Акимовке начата подготовка к новому отопительному сезону. Этот вопрос обсуждался на аппаратом совещании в администрации. Глава ОСОБА_9 доложил о том, что налаживается централизованная поставка угля на акимовский склад. Цена на топливо для населения и организаций будет значительно снижена.
В ближайшее время начнёт свою работу Пенсионный фонд. Организация займётся приведением пенсионных выплат жителям района к стандартам Российской Федерации.
Первый российский банк, заходящий на нашу территорию, объявил набор сотрудников, т.е. скоро полностью заработает и банковская система.
В Акимовке начинается раздача бесплатных приставок Т2 для улучшения качества приёма телевидения. На данный момент формируется список нуждающихся.
Продолжается госрегистрация юридических лиц и сельхозтоваропроизводителей. Обращаться: ул. Октябрьская, 6 с 8.00 до 17.00 (перерыв с 12.00 до 13.00).»
Після огляду доданих до вказаної публікації фото свідок ОСОБА_8 , серед зображених на фото осіб впізнав ОСОБА_3 , щодо якої вказаний свідок пояснив наступне: жінка збитої статури, світлого кольору волоссям, я впізнаю як ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка з моменту окупації Якимівської ОТГ військовослужбовцями російської федерації почала з ними активно співпрацювати і на пропозицію представників окупаційної влади рф (кого саме я не знаю) погодилася всупереч встановленому чинним законодавством України порядку зайняти посаду т.зв начальника відділу ЖКГ Якимівської адміністрації при окупаційній владі рф. ОСОБА_3 періодично виїжджає до незаконно створеного органу окупаційної влади Якимівської військово-цивільної адміністрації, де доповідає незаконно призначеному керівництву про результати своєї діяльність на керівній посаді, після чого і отримує подальші вказівки для роботи;
публікація з фото від ІНФОРМАЦІЯ_15 розміщена о 12 год. 14 хв. за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_8 наступного змісту: «Все наши аптеки, находящиеся на территории Акимовского района, переходят в государственное управление. Об этом на оперативном совещании с коллективом администрации сообщил глава ОСОБА_9 . Это значит, что регулировать цены, особенно на жизненно важные препараты, будет государство. К тому же, в Российской Федерации очень много программ поддержки населения, в т.ч. и в плане бесплатной или льготной выдачи медикаментов. После Референдума все эти программы будут действовать и в нашем районе.
- Сейчас очень важна самоотдача. - обратился к аппарату ОСОБА_9 . - Каждый из нас должен выложиться по полной, каждый отдел должен работать слаженно, а каждый сотрудник - понимать персональную ответственность за жизнедеятельность района. И время сейчас такое, когда любая инициатива только приветствуется. Нам всем нужно сделать чуть больше, чем от нас требуется, тогда изменения к лучшему, которых мы все ждём, наступят гораздо быстрее».
Після огляду доданих до вказаної публікації фото свідок ОСОБА_8 , серед зображених на фото осіб впізнав ОСОБА_3 , щодо якої вказаний свідок пояснив наступне: жінка збитої статури, світлого кольору волоссям, я впізнаю як ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка з моменту окупації Якимівської ОТГ військовослужбовцями російської федерації почала з ними активно співпрацювати і на пропозицію представників окупаційної влади рф (кого саме я не знаю) погодилася всупереч встановленому чинним законодавством України порядку зайняти посаду т.зв начальника відділу ЖКГ Якимівської адміністрації при окупаційній владі рф. ОСОБА_3 періодично виїжджає до незаконно створеного органу окупаційної влади Якимівської військово-цивільної адміністрації, де доповідає незаконно призначеному керівництву про результати своєї діяльність на керівній посаді, після чого і отримує подальші вказівки для роботи;
публікація з фото від ІНФОРМАЦІЯ_16 розміщена о 09 год. 45 хв. за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_3 , наступного змісту: «Курс гривны к рублю на территории Запорожской области установлен в размере 1,25. Этого курса должны придерживаться и банки, и бизнес. За нарушение - будут штрафовать! Причём, достаточно серьёзно. Об этом сообщил на оперативке с аппаратом Акимовской администрации глава ОСОБА_9 .
Центральная районная больница обеспечена всеми необходимыми лекарствами для всех социальных групп. Инсулиновые препараты в достаточном количестве и пациентам выдаются бесплатно. Кроме того, на базе сельских ФАПов и амбулаторий открываются государственные аптечные пункты. Котельные района активно подготавливаются к отопительному сезону. Общественники от центра занятости приводят наши территории в идеальный порядок. Выплачиваются пенсии и социалка. Акимовский район, как и большая часть Запорожской и Херсонской областей готовится к Референдуму».
Після огляду доданих до вказаної публікації фото свідок ОСОБА_8 , серед зображених на фото осіб впізнав ОСОБА_3 , щодо якої вказаний свідок пояснив наступне: жінка збитої статури, світлого кольору волоссям, я впізнаю як ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка з моменту окупації Якимівської ОТГ військовослужбовцями російської федерації почала з ними активно співпрацювати і на пропозицію представників окупаційної влади рф (кого саме я не знаю) погодилася всупереч встановленому чинним законодавством України порядку зайняти посаду т.зв начальника відділу ЖКГ Якимівської адміністрації при окупаційній владі рф. ОСОБА_3 періодично виїжджає до незаконно створеного органу окупаційної влади Якимівської військово-цивільної адміністрації, де доповідає незаконно призначеному керівництву про результати своєї діяльність на керівній посаді, після чого і отримує подальші вказівки для роботи;
публікація з фото та відеозаписом від ІНФОРМАЦІЯ_17 розміщена о 10 год. 52 хв. за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_4 наступного змісту «- Самый большой враг человечества - забывчивость. Именно поэтому, судьба повторяет те уроки, которые мы не усвоили. На нашей многострадальной земле снова идут боевые действия. К сожалению, борятся друг с другом наши братские народы. Но, вероятно, это нужно для того, чтобы мы все ценили мир и вспомнили как высока его цена. - Обратился к активу Акимовского района глава администрации ОСОБА_9 . - Каждый из нас должен сделать посильный вклад в долгожданную победу света над тьмой. Многое нами уже сделано, осталась самая малость - сделать выбор в пользу стабильного и счастливого будущего.
С 23 по 27 сентября на территории района пройдёт исторический Референдум. 23-26 сентября члены избирательных комиссий вместе с наблюдателями и полицией пройдут по домам граждан, чтобы избежать скопления людей и предотвратить провокации. А 27 сентября все, кто не смог проголосовать дома, придут на свои избирательные участки и сделают выбор. Мы все выберем Мир, Память, Единство, Семью, Развитие, Заботу и Счастье! Россию!»
Відповідно до відеозапису, тривалістю 01 хв. 47 сек. на якому голова Якимівської адміністрації ОСОБА_9 провів виступ перед керівниками адміністрацій та сільських рад наступного змісту « Из выступления ОСОБА_20 я понял одно, что все наши исконно русские территории будут освобождены и все будут вводится в состав России, той России которая проливала кровь за эти территории, отдавала жизнь, защищала тех людей, которые там проживают, поэтому сегодня этот исторический момент, я думаю мы запомним его, будем вспоминать и естественно как праздник отмечать и наш бесценный опыт, с которого мы начинали, а вы знаете, что начинали мы с нуля, взламыванием замков, хочу повторить, начинали мы с нуля, без ничего. Ни одна администрация, не начинала так, как начинали мы, то есть вообще без ничего, без людей, без техники, то есть с полным нулем, но тем не менее сейчас уже можно оглянутся назад, прошло всего лишь 4 месяца, а у нас уже такой сплочённый коллектив, люди работают, структуры работают государственные, в принципе к референдуму мы готовы на все 100 процентов и эта вся заслуга принадлежит вам, вашим усилиям, даже так, я бы сказал сверх усилиям, потому что сейчас особенное время, на каждого из нас наверное, как говорит Остап Бендер «немного давления выше чем 760 миллиметров» нам приходится работать больше, но тем не менее этот труд, который каждый из вас внес в общую лепту на весы истории»
Після огляду доданих до вказаної публікації фото та відео свідок ОСОБА_8 , серед зображених на фото та відео осіб впізнав ОСОБА_3 , щодо якої вказаний свідок пояснив наступне: жінка збитої статури, світлого кольору волоссям, я впізнаю як ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка з моменту окупації Якимівської ОТГ військовослужбовцями російської федерації почала з ними активно співпрацювати і на пропозицію представників окупаційної влади рф (кого саме я не знаю) погодилася всупереч встановленому чинним законодавством України порядку зайняти посаду т.зв начальника відділу ЖКГ Якимівської адміністрації при окупаційній владі рф. ОСОБА_3 періодично виїжджає до незаконно створеного органу окупаційної влади Якимівської військово-цивільної адміністрації, де доповідає незаконно призначеному керівництву про результати своєї діяльність на керівній посаді, після чого і отримує подальші вказівки для роботи;
публікація з фото від ІНФОРМАЦІЯ_18 розміщена об 11 год. 15 хв. за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_3 , наступного змісту «К общему сбору #мывеликаяроссия всегда готовы отделы Акимовской администрации!
Первое оперативное совещание с аппаратом Акимовской администрации в новом Российском государстве провел её глава
ОСОБА_9. ОСОБА_9 подвёл краткие итоги народного Референдума, рассказал о тех нововведениях, которые коснутся наших территорий в ближайшее время.
Переходной период в Россию продлится пять лет. Все наши жители станут полноправными гражданами Российской Федерации. Денежной единицей здесь будет рубль. Выборы органов власти пройдут в 2023 году. Финансировать наши территории будет федеральный бюджет.
Отделы отчитались главе о подготовке к отопительному сезону, выплатах пенсий и социальных пособий, наведении порядка на улицах поселка и сел, подвозе детей в школы района.
Газопровод Приморск-Мелитополь готов на 90%. В назначенные сроки пуска природного газа укладываемся!»
Після огляду доданих до вказаної публікації фото свідок ОСОБА_8 , серед зображених на фото осіб впізнав ОСОБА_3 , щодо якої вказаний свідок пояснив наступне: жінка збитої статури, світлого кольору волоссям, я впізнаю як ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка з моменту окупації Якимівської ОТГ військовослужбовцями російської федерації почала з ними активно співпрацювати і на пропозицію представників окупаційної влади рф (кого саме я не знаю) погодилася всупереч встановленому чинним законодавством України порядку зайняти посаду т.зв начальника відділу ЖКГ Якимівської адміністрації при окупаційній владі рф. ОСОБА_3 періодично виїжджає до незаконно створеного органу окупаційної влади Якимівської військово-цивільної адміністрації, де доповідає незаконно призначеному керівництву про результати своєї діяльність на керівній посаді, після чого і отримує подальші вказівки для роботи;
публікація з фото від ІНФОРМАЦІЯ_19 розміщена о 10 год. 51 хв. за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_9 наступного змісту «О подготовке к отопительному сезону говорили сегодня на встрече с квартальными в Акимовской администрации. Зам главы по ЖКХ ОСОБА_14 отвечал на вопросы об отоплении, пуске газа и доставке угля.
В данный момент идёт проверка отопительной системы на предмет порывов. Такая же проверка проводится и на газовой магистрали. В систему под высоким давлением запускают воздух, таким образом мониторится её целостность.
Угольные площади и склады готовы к приёмке. Как только твёрдое топливо поступит на нашу территорию, начнётся его выдача населению. Цена на уголь будет ниже среднерыночной»
Після огляду доданих до вказаної публікації фото свідок ОСОБА_8 , серед зображених на фото осіб впізнав ОСОБА_3 , щодо якої вказаний свідок пояснив наступне: жінка збитої статури, світлого кольору волоссям, я впізнаю як ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка з моменту окупації Якимівської ОТГ військовослужбовцями російської федерації почала з ними активно співпрацювати і на пропозицію представників окупаційної влади рф (кого саме я не знаю) погодилася всупереч встановленому чинним законодавством України порядку зайняти посаду т.зв начальника відділу ЖКГ Якимівської адміністрації при окупаційній владі рф. ОСОБА_3 періодично виїжджає до незаконно створеного органу окупаційної влади Якимівської військово-цивільної адміністрації, де доповідає незаконно призначеному керівництву про результати своєї діяльність на керівній посаді, після чого і отримує подальші вказівки для роботи;
публікація з фото від ІНФОРМАЦІЯ_20 розміщена об 11 год. 23 хв. за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_5 наступного змісту «- Чем наша новая российская власть отличается от украинской? Мы все ориентированы на добросовестную работу на наших территориях, на наших граждан. - Начал совещание с аппаратом и руководителями организаций, учреждений и служб района глава Акимовской администрации ОСОБА_9 . - Ни один человек не должен быть обделён вниманием власти. С каким бы вопросом к нам не обратились жители, не важно, в рабочее время или нет, нужно помочь. Мы уже проделали огромную работу, за что всем спасибо. Но режим сверхусилий отключать рано. Мы строим новую страну, социальноориентированное государство, и этот процесс пойдёт намного быстрее, когда каждый из нас изменит мышление, перестроится и начнёт работать по совести. От вас нужна максимальная отдача, терпение, ответвенность и инициатива решить вопрос, даже если он не в вашей компетенции.»
Після огляду доданих до вказаної публікації фото свідок ОСОБА_8 , серед зображених на фото осіб впізнав ОСОБА_3 , щодо якої вказаний свідок пояснив наступне: жінка збитої статури, світлого кольору волоссям, я впізнаю як ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка з моменту окупації Якимівської ОТГ військовослужбовцями російської федерації почала з ними активно співпрацювати і на пропозицію представників окупаційної влади рф (кого саме я не знаю) погодилася всупереч встановленому чинним законодавством України порядку зайняти посаду т.зв начальника відділу ЖКГ Якимівської адміністрації при окупаційній владі рф. ОСОБА_3 періодично виїжджає до незаконно створеного органу окупаційної влади Якимівської військово-цивільної адміністрації, де доповідає незаконно призначеному керівництву про результати своєї діяльність на керівній посаді, після чого і отримує подальші вказівки для роботи;
публікація з фото від ІНФОРМАЦІЯ_21 розміщена о 10 год. 02 хв. за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_10 наступного змісту «Газотранспортная система Акимовки практически заполнена голубым топливом. Работы идут по графику. На этой неделе планируется подключить многоэтажки. Газовщики просят жителей обеспечить доступ специалистов в дома и квартиры, чтобы запуск газа прошёл без ЧС.
Об этом рассказал на оперативном совещании главы Акимовской администрации ОСОБА_9 с аппаратом и председателями сельских советов начальник газового хозяйства Богдан Крылык.
Цена на электроэнергию после пуска природного газа будет установлена согласно утверждённых тарифов в размере 1,56 рубля за киловатт.
Акимовская больница проводит вакцинацию от гриппа и ковида. Все препараты высочайшего российского качества. Прививаться могут и дети, и взрослые.
Котельные района к отопительному сезону готовы на 80%. На подвозе топливо для них. Детские сады и некоторые школы уже с теплом. Больничная модульная система подключена и ожидает запуска»
Після огляду доданих до вказаної публікації фото свідок ОСОБА_8 , серед зображених на фото осіб впізнав ОСОБА_3 , щодо якої вказаний свідок пояснив наступне: жінка збитої статури, світлого кольору волоссям, я впізнаю як ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка з моменту окупації Якимівської ОТГ військовослужбовцями російської федерації почала з ними активно співпрацювати і на пропозицію представників окупаційної влади рф (кого саме я не знаю) погодилася всупереч встановленому чинним законодавством України порядку зайняти посаду т.зв начальника відділу ЖКГ Якимівської адміністрації при окупаційній владі рф. ОСОБА_3 періодично виїжджає до незаконно створеного органу окупаційної влади Якимівської військово-цивільної адміністрації, де доповідає незаконно призначеному керівництву про результати своєї діяльність на керівній посаді, після чого і отримує подальші вказівки для роботи.
Суд зазначає, що за змістом ст. 99 КПК матеріали, у яких зафіксовано фактичні дані про протиправні діяння окремих осіб та груп осіб, зібрані оперативними підрозділами з дотриманням вимог процесуального законодавства, є документами та можуть використовуватися в кримінальному провадженні як докази.
Як убачається з матеріалів кримінального провадження, на виконання відповідних доручень, наданих у порядку ст. 40 КПК, оперуповноважении? співробітник провів огляд інтернет-сторінок, зроблено скриншоти і завантажено відеофаи?ли, які є додатками до протоколів огляду, оформлених, відповідно до вимог КПК.
Оцінюючи досліджені та перевірені в судовому засіданні докази, суд визнав і?х такими, що перебувають в об`єктивному взаємозв`язку з інкримінованим злочином, не спростовані в ході судового розгляду, чинним законодавством передбачені як джерела доказування та зібрані з дотриманням процесуальних норм.
Таким чином, електронні (цифрові) докази, до яких належать матеріали фотози?омки, звукозапису, відеозапису та інші носіі? інформаціі? (у тому числі комп`ютерні дані), що містяться у відкритих (інтернет, різноманітні засоби масовоі? інформаціі?, соціальні мережі) чи закритих мережах (приватні месенджери та телеграм- канали, особисте листування з використанням комп`ютерноі? техніки і мобільних телефонів, флешнакопичувачі, карти пам`яті тощо), у яких зафіксовано фактичні дані про протиправні діяння окремих осіб та груп осіб, зібрані оперативними підрозділами з дотриманням вимог процесуального законодавства, є основними доказами у кримінальних провадженнях щодо злочинів проти основ національноі? безпеки Украі?ни. На це вказав Касаційний кримінальний суд Верховного Суду у постанові від 12 червня 2024 року по справі 569/1908/23.
Відповідно до «Списочного состава сотрудников Акимовской поселковой администрации за апрель 2022 года, ОСОБА_16 паспорт НОМЕР_1 в Акимовской поселковой администрации занимала должность начальника отдела жилищно-коммунального хозяйства, коммунальной собственности и благоустройства», що підтверджується протоколом огляду від 30 січня 2024 року.
Свідок ОСОБА_8 , в судовому засіданні пояснив, що до 24.02.2022 займав посаду заступника начальника управління - начальника відділу ЖКГ транспорту та благоустрою Якимівської селищної ради Мелітопольського району Запорізької області. 08.04.2022 виїхав з ТОТ. Зі ОСОБА_3 знайомий, оскільки остання працювала у відділі ЖКГ під його підпорядкуванням. Останній раз бачив ОСОБА_3 з її онукою та зятем в квітні 2022 року в м.Запоріжжі. При зустрічі вона йому пропонувала повернутися до смт. Якимівка та працювати вже під її керівництвом, на що свідок відмовився. Свідок пояснив, що ОСОБА_3 стала начальником відділу ЖКГ в окупаційній адміністрації, співпрацювала з ОСОБА_12 та ОСОБА_17 , який працював в Новоданилівці та мав підприємства з надання ЖК послуг. До її обов`язків входило нарахування плати за комунальне майно, міліаративні системи та ін..
Свідок ОСОБА_18 в судовому засіданні пояснив, що до 24.02.2022 займав посаду головного спеціаліста відділу ЖКГ Якимівської селищної ради Мелітопольського району та виїхав з ТОТ 28.09.2022. зі ОСОБА_3 , знайомий, так як працювали в одному відділі. Останній раз бачив ОСОБА_3 12-13 березня 2022 року. після цього приблизно в квітні, вона йому зателефонувала, казала що приїхала з м.Запоріжжя, та пропонувала виходити на роботу працювати під її головуванням, пропонувала зарплату в 4-5 разів більше ніж отримували при Україні. Знає, що ОСОБА_3 зайняла посаду начальника відділу ЖКГ окупаційної адміністрації, яка розташовувалась в приміщенні Якимівської сільської ради, продовжувала оформлювати документи на міліаративні системи та ін. Вважає, що посаду ОСОБА_3 зайняла добровільно без примушування, заради грошей.
Свідок ОСОБА_7 , який до 24.02.2022 працював секретарем Якимівської селищної ради та виїхав з ТОТ 2-3 травня 2022 року, в судовому 2засіданні пояснив, що знайомий зі ОСОБА_3 приблизно 15 років, з часів, коли він був головою Новоданилівської сільської ради, а вона була головним бухгалтером в раді. Після тимчасової окупації він ОСОБА_3 , не бачив та з нею не спілкувався. Знає що окупаційна влада поставила свого керівника Якимівського району ОСОБА_12 , який в квітні 2022 року почав формувати команду та органи влади на місцях. Після співбесіди з ОСОБА_12 , ОСОБА_3 , зайняла посаду начальника відділу ЖКГ Якимівської адміністрації. Також свідок пояснив, що йому відомо, що ОСОБА_3 за участі озброєних представників РФ займалась поверненням майна, які співробітники Якимівської с/ради, після повномасштабного вторгнення забрали з робочих місць; займалась поборами з фермерів.
Свідок ОСОБА_19 в судовому засіданні пояснив, що до 24.02.2022 одноособово займався сільським господарством, маючи 70 га землі на території Новоданилівської с/ради, виїхав з ТОТ 28.09.2022. особисто зі ОСОБА_3 не знайомий, бачив один раз коли відвозив гроші за землю в приміщені Якимівської с/ради в смт. Якимівка. Гроші віддав особисто ОСОБА_3 , жодних документів про оплату не отримував.
Від допиту, інших свідків зазначених у Реєстрі, прокурор відмовився.
Оцінюючи показання свідків наданих в судовому засіданні, суд, виходить з наступного.
Відповідно до вимог ст. 97 КПК України, показаннями з чужих слів є висловлювання, здійснене в усній, письмовій або іншій формі, щодо певного факту, яке ґрунтується на поясненні іншої особи.
Суд має право визнати допустимим доказом показання з чужих слів незалежно від можливості допитати особу, яка надала первинні пояснення, у виняткових випадках, якщо такі показання є допустимим доказом згідно з іншими правилами допустимості доказів.
Показання з чужих слів не може бути допустимим доказом факту чи обставин, на доведення яких вони надані, якщо показання не підтверджується іншими доказами, визнаними допустимими згідно з правилами, відмінними від положень частини другої цієї статті.
Враховуючи наведені норми закону, суд визнає допустимими доказами показання свідків в частині показань з чужих слів, оскільки показання щодо обставин, на доведення яких вони надані, підтверджуються та повністю узгоджуються з іншими доказами кримінального провадження, дослідженими в судовому засіданні.
Суд враховує, що практика Європейського суду з прав людини вказує на необхідність оцінювати докази, керуючись критерієм доведення «поза розумним сумнівом». Таке доведення має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою (Рішення ЄСПЛ від 14.02.2008 у справі «Кобець проти України» п. 43). Також має братися до уваги якість доказів, включаючи те, чи не ставлять обставини, за яких вони були отримані, під сумнів їхню надійність та точність (Рішення ЄСПЛ від 11.07.2013 у справі «Веренцов проти України» - п.86).
В даному випадку, на думку суду, досліджені у судовому засіданні докази відповідають саме такому критерію, є належними, допустимими та достовірними; показання свідків та досліджені письмові докази узгоджуються між собою, не містять суперечностей та у своїй сукупності підтверджують встановлені судом обставини вчинення ОСОБА_3 кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України.
Крім того, під час судового розгляду було досліджено наступні матеріали:
- витяг з ЄРДР у кримінальному провадженні №22023080000000050 від 09.01.2023 за ч. 5 ст. 111-1 КК України;
- постанови про доручення проведення слідчих (розшукових дій) в порядку ст. 40 КПК України та матеріали виконаних доручень;
- витяг з ЄРДР у кримінальному провадженні №22023080000000794 від 15.05.2023 за ч. 7 ст. 111-1 КК України
- витяг з ЄРДР у кримінальному провадженні №22023080000000878 від 31.05.2023 за ч. 5 ст. 111-1 КК України;
- постанови прокурора про об`єднання кримінальних проваджень та виділення матеріалів досудового розслідування в окреме кримінальне провадження від 26.01.2024. При дослідженні вказаних постанов судом враховано наявність вже сформованої практики ККС із питання застосування ст. 257 КПК, а саме , що положення ч. 1 ст. 257 КПК застосовуються у випадку, коли під час проведення НСРД в одному кримінальному провадженні було здобуто відомості про вчинення іншого кримінального правопорушення, яке не розслідується у цьому провадженні. Оскільки на підставі постанови прокурора з матеріалів первинного кримінального провадження, під час розслідування якого були проведені НСРД, були виділені матеріали до іншого кримінального провадження, а тому не було передбачених ст. 257 КПК підстав для звернення прокурора до слідчого судді з клопотанням про дозвіл на використання у виділеному кримінальному провадженні інформації, здобутої у первинному кримінальному провадженні;
- витяг з ЄРДР у кримінальному провадженні №22024080000000118 від 26.01.2024 за ч. 5 ст. 111-1 КК України;
Постанова про виділення матеріалів досудового розслідування в окреме кримінальне провадженн від 26.01.2024
- повідомлення про виклик та про підозру ОСОБА_3 , про завершення досудового розслідування у газетах «Урядовий кур`єр» та на сайті Офісу Генерального прокурора України;
- протокол огляду про направлення повідомлення про підозру ОСОБА_3 за ч. 5 ст. 111-1 КК України;
- постанова слідчого ІНФОРМАЦІЯ_11 про оголошення ОСОБА_3 у державний та міжнародний розшук;
- клопотання слідчого ІНФОРМАЦІЯ_11 про здійснення спеціального досудового розслідування по даному кримінальному провадженню та ухвала слідчого судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування відносно ОСОБА_3 ;
Відомості, встановлені у зазначених документах, не є доказами винуватості обвинуваченої ОСОБА_3 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України. Водночас, ці дані свідчать про дотримання норм чинного кримінального процесуального законодавства під час здійснення досудового розслідування по даному кримінальному провадженню.
При призначенні покарання, відповідно до ст.ст.65-67 КК України суд враховує ступінь тяжкості вчиненого злочину, данні про особу обвинуваченого, а також обставини, що впливають на покарання.
Відповідно до п.4 Постанови Пленуму Верховного Суду України №7 від 24.10.2003 року «Про практику призначення судами кримінального покарання» виходячи з того, що встановлення пом`якшуючих та обтяжуючих покарання обставин має значення для правильного його призначення, судам необхідно всебічно досліджувати матеріали справи щодо наявності таких обставин і наводити у вироку мотиви прийнятого рішення.
Обставин, відповідно до вимог ст. 66 КК України, які б пом`якшували покарання ОСОБА_3 , судом не встановлено.
Обставиною, яка відповідно до вимог ст. 67 КК України, обтяжує покарання ОСОБА_3 є вчинення злочину з використанням умов воєнного стану.
Частина 2 ст.61 Конституції України передбачає, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
При призначенні покарання ОСОБА_3 суд виходить із положень статті 65 КК України, а саме: з принципів законності, справедливості, індивідуалізації, а також достатності покарання для виправлення та попередження нових кримінальних правопорушень. При цьому, враховує ступінь тяжкості вчиненого ОСОБА_3 злочину, який відповідно до вимог ст.12 КК України є тяжким, суспільну небезпечність та характер скоєного злочину (добровільне зайняття посади, пов`язаної з виконанням організаційно - розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території), особу обвинуваченої: раніше не судимої, маючої постійне місце мешкання; її вік та здоров`я (не перебуває на обліку у лікарів нарколога та психіатра).
Враховуючи особу ОСОБА_3 , конкретні обставини кримінального провадження, факт відсутності обставин, що пом`якшують покарання, суд вважає, що виправлення та перевиховування обвинуваченої можливо лише в умовах ізоляції її від суспільства - в місцях позбавлення волі. Суд вважає за необхідне призначити ОСОБА_3 покарання у виді позбавлення волі в межах санкції ч.5 ст.111-1 КК України.
На переконання суду, призначення обвинуваченій такого покарання буде справедливим, співрозмірним і достатнім для її виправлення, кари та запобігання вчинення нових злочинів як обвинуваченою, так і іншими особами, а також буде відповідати таким принципам Європейської конвенції з захисту прав людини і основоположних свобод як пропорційність обмеження прав людини, легітимна мета та невідворотність покарання.
Крім того, санкцією ч.5 ст.111-1 КК України передбачено додаткове покарання у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю.
Приймаючи рішення про призначення додаткового покарання у виді позбавлення права обіймати будь-які посади в органах державної влади, місцевого самоврядування, суд враховує, що зазначене додаткове покарання є обов`язковим у санкції вказаної статті.
Крім того, ОСОБА_3 вчинила злочин, об`єктом якого є основи національної безпеки України. Обвинувачена своїми діями фактично допомагала державі-агресору створити певну вертикаль незаконного органу влади і фактично вчинила злочин проти незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України. Виходячи з цього, суд приймає рішення про призначення ОСОБА_3 додаткового покарання обіймати будь-які посади саме в органах державної влади та місцевого самоврядування України, державних підприємствах, а також в органах, що надають публічні послуги.
Також, суд при прийняття рішення також враховує правові висновки, викладені у постанові колегії Першої судової палати Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду від 22.05.2018 року по справі №753/18479/16-к (провадження №51-520км18) та постанові колегії Другої судової палати Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду від 21.06.2022 року по справі №171/869/21 (провадження №51-838км22) в частині можливості призначення додаткового покарання у виді позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю, в тому числі і до осіб, які на час вчинення зазначеного кримінального правопорушення не займали офіційно певні посади та не займалися офіційно певною діяльністю, з огляду на положення, передбачені ст. 55 КК України.
В даному випадку суд дійшов висновку, що буде справедливим та співмірним покарання особі, яка визнана винуватою у здійсненні колабораційної діяльності, яке унеможливить певний період часу у майбутньому бути представником державної влади та місцевого самоврядування в Україні.
Також, санкцією ч.5 ст.111-1 КК України передбачено таке додаткове покарання як конфіскація майна, яке в даному випадку не є обов`язковим і може не призначатися судом.
Згідно ч.1 ст.59 КК України покарання у виді конфіскації майна полягає в примусовому безоплатному вилученні у власність держави всього або частини майна, яке є власністю засудженого.
12.02.2024 ухвалою слідчого судді Жовтневого районного суду м.Запоріжжя на майно, належне ОСОБА_3 , а саме на:
- об`єкт нерухомого майна: земельна ділянка, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2502669623203, кадастровий номер: 2320382400:10:015:0007, площа (га): 8.25, яка на праві власності у розмірі частки 1/1 належить ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (відповідно до інформаційної довідки №364202234 від 01.02.2024);
- об`єкт нерухомого майна: земельна ділянка, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2468023323080, кадастровий номер: 2320382400:10:015:0006, площа (га): 8.2496, яка на праві спільної часткової власності у розмірі частки 1/3 належить ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (відповідно до інформаційної довідки №364202234 від 01.02.2024);
- об`єкт нерухомого майна: квартира, трьохкімнатна, реєстраційний номер майна: 7997150, загальна площа (кв.м): 65.4, житлова площа (кв.м): 43, який розташований за адресою:
АДРЕСА_1 , на праві спільної часткової власності у розмірі частки 1/2 належить ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (відповідно до інформаційної довідки №364202234 від 01.02.2024), з метою забезпечення конфіскації майна як виду покарання, накладено арешт.
Враховуючи, що на стадії досудового розслідуванні та під час судового розгляду було встановлено майно, що належить обвинуваченій ОСОБА_3 , а злочин, що їй інкримінується є злочином проти основ національної безпеки України, тому суд призначає покарання останній з конфіскацією всього належного їй майна.
Відповідно до вимог ч. 4 ст. 174 КПК України суд одночасно з ухваленням судового рішення, яким закінчується судовий розгляд, вирішує питання про скасування арешту майна. Суд скасовує арешт майна, зокрема, у випадку виправдання обвинуваченого, закриття кримінального провадження судом, якщо майно не підлягає спеціальній конфіскації, непризначення судом покарання у виді конфіскації майна та/або незастосування спеціальної конфіскації, залишення цивільного позову без розгляду або відмови в цивільному позові.
Таким чином, оскільки судом призначено покарання у виді позбавлення волі з конфіскацією майна, підстави для скасування арешту майна належного обвинуваченій ОСОБА_3 , накладеного 12.02.2024 ухвалою слідчого судді Жовтневого районного суду м.Запоріжжя, суд не вбачає.
Рішень з приводу застосування, продовження, зміни запобіжних заходів відносно обвинуваченої ОСОБА_3 судом не приймалося.
Цивільний позов у даному кримінальному провадженні не заявлено.
Процесуальні витрати та речові докази відсутні.
Керуючись ст. ст. 297-1, 323, 369-371, 374, 376, 395 КПК України, суд, -
ухвалив:
ОСОБА_3 визнати винуватою у пред`явленому обвинуваченні за ч.5 ст.111-1 КК України і призначити їй покарання
- за ч. 5 ст. 111-1 КК України у виді 10 років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій в органах державної влади, місцевого самоврядування, державних підприємствах, а також в органах, що надають публічні послуги, на строк 15 (п`ятнадцять) років із конфіскацією усього, належного їй на праві власності майна.
Початок строку відбування покарання ОСОБА_3 обчислювати з дати її затримання та початку реального виконання покарання у виді позбавлення волі.
Строк додаткового покарання у виді позбавлення права обіймати посади в органах державної влади, місцевого самоврядування, пов`язаних з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, обчислювати з моменту відбуття основного покарання.
Арешт, накладений 12.02.2024 ухвалою слідчого судді Жовтневого районного суду м.Запоріжжя на майно, належне ОСОБА_3 , скасуванню не підлягає, для виконання додаткового покарання у виді конфіскації майна.
Вирок набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Вирок може бути оскаржено до Запорізького апеляційного суду через Ленінський районний суд м. Запоріжжя протягом тридцяти днів з моменту його проголошення.
Якщо апеляційну скаргу подано обвинуваченим, щодо якого судом ухвалено вирок за результатами спеціального судового провадження, суд поновлює строк за умови надання обвинуваченим підтвердження наявності поважних причин, передбачених ст.138 КПК України та надсилає апеляційну скаргу разом із матеріалами кримінального провадження до суду апеляційної інстанції з дотриманням правил, передбачених ст.399 КПК України.
Копію вироку негайно після його проголошення вручити прокурору та захиснику.
Учасники судового провадження мають право отримати в суді копію вироку суду.
Інформацію про ухвалений вирок, опублікувати у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження згідно з положеннями статті 297-5 КПК України та на офіційному веб-сайті суду.
Керуючись ч. 15 ст. 615 КПК України, в умовах дії воєнного стану після складання та підписання повного тексту вироку суд обмежився проголошенням його резолютивної частини з обов`язковим врученням учасникам судового провадження повного тексту вироку в день його проголошення.
Суддя:
Суд | Ленінський районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 06.01.2025 |
Оприлюднено | 14.01.2025 |
Номер документу | 124321030 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти основ національної безпеки України Колабораційна діяльність |
Кримінальне
Ленінський районний суд м. Запоріжжя
Новікова Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні