Рішення
від 30.12.2024 по справі 914/1560/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30.12.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 914/1560/24

Господарський суд Івано-Франківської області у складі:

судді Рочняк О. В.

секретар судового засідання Михайлюк А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Каданс"

вул. Бродівська, 44, м. Тернопіль, 46010

до відповідача: Акціонерного товариства "Укрзалізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" Акціонерного товариства "Укрзалізниця"

вул. Гоголя, 1, м. Львів, 79007

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Івано-Франківської міської ради

про зобов`язання відповідача звільнити земельну ділянку з кадастровим номером 2610100000:03:002:0423, яка розташована за адресою: вул. Кобилянська, 56, м. Івано-Франківськ та перебуває в користуванні ТОВ "Каданс" на підставі договору оренди землі від 20.10.2023, від під`їзної залізничної колії №1, 2 протяжністю 504,6 м, в тому числі стрілочного переводу №4, скидального СП №2 та 2 залізничних переїздів і 1 технологічного проїзду по станції Івано-Франківськ

за участю представників:

від позивача: Гонта Микола Степанович;

від відповідача: Войцеховська Наталія Ярославівна;

від третьої особи: Буджак Віктор Миколайович

ВСТАНОВИВ: Товариство з обмеженою відповідальністю "Каданс" звернулося до Господарського суду Львівської області з позовом до Акціонерного товариства "Укрзалізниця" в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" Акціонерного товариства "Укрзалізниця" про зобов`язання відповідача звільнити земельну ділянку з кадастровим номером 2610100000:03:002:0423, яка розташована за адресою: вул. Кобилянська, 56, м. Івано-Франківськ та перебуває в користуванні ТОВ "Каданс" на підставі договору оренди землі від 20.10.2023, від під`їзної залізничної колії №1, 2 протяжністю 504,6 м, в тому числі стрілочного переводу №4, скидального СП №2 та 2 залізничних переїздів і 1 технологічного проїзду по станції Івано-Франківськ.

Відповідно до ухвали Господарського суду Львівської області від 24.06.2024, позовну заяву передано за виключною підсудністю до Господарського суду Івано-Франківської області.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.07.2024 справу №914/1560/24 розподілено судді Валєєвій Т.Е.

Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 26.07.2024, суд у складі судді Валєєвої Т.Е., прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; постановив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначив на 26.08.2024; встановив сторонам строк для надання відзиву на позов, відповіді на відзив та заперечення.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 30.07.2024 суддю Валєєву Талію Емірівну, у провадженні якої знаходилася справа №914/1560/24, звільнено з посади судді Господарського суду Івано-Франківської області у зв`язку з поданням заяви про відставку.

Розпорядженням керівника апарату Господарського суду Івано-Франківської області від 31.07.2024 №44, відповідно до ст. 32 ГПК України, п. 2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 914/1560/24.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.07.2024 справу № 914/1560/24 розподілено судді Рочняк О.В.

Відповідно до ч.14 ст.31 Господарського процесуального кодексу України у разі зміни складу суду на стадії підготовчого провадження розгляд справи починається спочатку, за винятком випадків, передбачених цим Кодексом.

08.08.2024 через систему "Електронний суд" до господарського суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву від 08.08.2024 (вх.№12781/24) та заява про залучення Івано-Франківської міської ради до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача (вх.№7073/24).

13.08.2024 через систему "Електронний суд" до господарського суду від позивача надійшла відповідь на відзив від 13.08.2024 (вх.№12971/24).

Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 26.08.2024, суд залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Івано-Франківську міську раду, встановив позивачу строк на направлення третій особі копії позовної заяви з додатками, докази чого надати суду, а третій особі встановив строк на надання суду письмових пояснень по справі, копії яких направити всім учасникам у справі; відклав підготовче засідання на 19.09.2024.

06.09.2024 через систему "Електронний суд" до господарського суду від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Івано-Франківської міської ради надійшли письмові пояснення (вх.№14062/24).

Відповідно до ухвали Господарського суду Івано-Франківської області від 26.08.2024, суд змінив дату та час судового засідання з 19.09.2024 о 14 год 00 хв. на 30.09.2024 об 11 год 15 хв.

За наслідками підготовчого засідання 30.09.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 24.10.2024, про що постановив протокольну ухвалу. Відповідач та третя особа повідомлені про дату розгляду справи по суті під розписку, а позивач - ухвалою повідомленням від 02.10.2024, яку направлено йому в електронний кабінет.

23.10.2024 через систему "Електронний суд" до господарського суду від відповідача надійшли додаткові пояснення (вх.№16470/24; вх.№16466/24).

В судовому засіданні 24.10.2024 суд задовольнив усне клопотання представника позивача про оголошення перерви судовому засідання для надання можливості ознайомитися з додатковими поясненнями відповідача та оголосив перерву до 06.11.2024.

В судовому засіданні 06.11.2024 суд задовольнив клопотання сторін про відкладення розгляду справи та відклав розгляд справи на 28.11.2024.

26.10.2024 через систему "Електронний суд" до господарського суду від відповідача надійшли додаткові пояснення у справі (вх. №18482/24).

В судовому засіданні 28.11.2024 суд зобов`язав представника позивача надати суду всі додатки до договору оренди землі від 20.10.2023, які згідно з п.41 договору є невід`ємними частинами договору, у зв`язку з чим оголосив перерву.

На виконання вимог суду позивачем електронною поштою, підписане КЕП, направлено до суду копію договору оренди землі від 20.10.2023 з додатками (вх.№18654/24 від 28.11.2024).

В судовому засіданні 28.11.2024 перед судовими дебатами суд оголосив перерву до 30.12.2024.

ПОЗИЦІЇ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Позиція позивача. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що майно відповідача - під`їзна залізнична колія, знаходиться на орендованій позивачем земельній ділянці без достатніх на те правових підстав та перешкоджає позивачу належним чином виконувати свої договірні зобов`язання за договором оренди від 20.10.2023, чим порушує право позивача на повноцінне використання земельної ділянки. Зокрема, товариство планує на зазначеній ділянці провести благоустрій, облаштувати перехід та встановити паркувальні майданчики, однак через зволікання та бездіяльність відповідача не може провести будівельні роботи. Позивач стверджує, що через те, що він не може використовувати вказане майно в своїй господарській діяльності, ні надавати в платне користування третім особам, несе фінансові збитки. Отже, під`їзні залізничні колії відповідача, що перебувають на земельній ділянці, на якій розташований майновий комплекс позивача, позбавляють його вільно користуватися належним йому майном. Тому просить суд позов задовольнити та зобов`язати відповідача усунути перешкоди в користуванні майном шляхом звільнення земельної ділянки від майна відповідача.

Як на правову підставу позовний вимог посилається на ст.ст. 317, 391, 395, 398 Цивільного кодексу України, ст.ст. 25, 27 Закону України "Про оренду землі".

Позиція відповідача. Відповідач проти позову заперечив. Вважає позовну заяву ТОВ "КАДАНС" передчасною, необґрунтованою та безпідставною, з врахуванням такого:

- спірні об`єкти залізничного транспорту увійшли у зведений перелік майна ДТГО "Львівська залізниця", що вноситься до статутного капіталу ПАТ "Українська залізниця", відповідно дані залізничні під`їзні колії є власністю ПАТ "Українська залізниця";

- під час вирішення питання про демонтаж залізничної під`їзної колії, яка є майном залізниці, що внесено до статутного капіталу АТ "Укрзалізниця", повинна бути дотримана процедура такого демонтажу у встановленому законом порядку;

- залізницею розпочато процедуру демонтажу залізничної під`їзної колії та проводиться робота щодо отримання відповідних погоджень органів місцевого самоврядування та центрального органу виконавчої влади;

- в договорі оренди землі від 20.10.2023 передбачено, що на орендованій земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна нежитлові приміщення, а також інші об`єкти інфраструктури;

- пунктом 6 договору передбачено, що на земельній ділянці, яка передається в оренду відсутні недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню;

- при укладенні даного договору позивачу було відомо про фактичне розташування на орендованій земельній ділянці майна АТ "Укрзалізниця" та цільового призначення цієї землі;

- позивачем не надано належних та допустимих доказів, які б підтверджували факт розташування об`єктів залізничної інфраструктури саме на орендованій ним земельній ділянці, не надано схеми встановлення меж орендованої земельної ділянки, не надано жодної технічної документації, яка передує укладенню договору оренди, а відповідно в матеріалах справи відсутні докази, які надають орендарю право на вимогу про усунення перешкод в користуванні земельною, яке передбачене Законом України "Про оренду землі".

Позиція третьої особи. В письмових поясненнях Івано-Франківська міська рада зазначила, що за результатами розгляду звернення виробничого структурного підрозділу "Івано-Франківська дистанція колії" від 14.05.2024 № 2/269 щодо погодження демонтажу та доданих матеріалів, керуючись ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та ст. 7 Закону України "Про залізничний транспорт", рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 26.07.2024 № 889 "Про погодження демонтажу під`їзної залізничної колії" вирішено погодити ВСП "Івано-Франківська дистанція колії" демонтаж під`їзної залізничної колії № 2, протяжністю 504,6 м та двох залізничних переїздів до станції Івано-Франківськ, що знаходяться на балансі регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" і використовувалась для виробничих потреб ТОВ "Каданс", за умови погодження відповідним місцевим органом виконавчої влади в Івано-Франківській області.

В судовому засіданні представник третьої особи при вирішенні питання щодо предмета спору поклався на розсуд суду.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін, давши оцінку доказам у відповідності до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, які мають значення для справи, суд встановив таке.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

20.10.2023 між Івано-Франківською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Каданс" (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до п.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код 11.02), яка знаходиться на вул. О. Кобилянської, 56, кадастровий номер земельної ділянки 2610100000:03:002:0423 (а.с.11-15).

У розділі 2 договору "Об`єкт оренди" сторони визначили:

п. 2. На підставі пункту 2 додатку 10 рішення 38 сесії 8 демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 20.10.2023 року № 207-38, в оренду передається земельна ділянка площею -1,5738 га, у тому числі: під будівлями та спорудами - 0,6092 га, під проїздами, проходами та площадками - 0,9646 га.

п. 3. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - нежитлові приміщення, а також інші об`єкти інфраструктури.

п. 4. Земельна ділянка передається в оренду разом з об`єктами, що на ній розташовані.

п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату підписання сторонами договору становить 15118300,51 грн.

п. 6. Земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню: відсутні.

п. 7. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини - відсутні.

Відповідно до п.8 договору, договір укладено строком на 5 років, термін дії до 20.10.2028. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік становить 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і на дату підписання складає: 453549 грн (п.8 договору).

У розділі "Умови використання земельної ділянки" сторони визначили:

п.15. Земельна ділянка передається в оренду для: обслуговування адміністративно -виробничих та складських приміщень.

п.16. Цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості: (код 11.02).

Категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

п. 17. Умови збереження стану об`єкта оренди: -

Відповідно до п.23 договору, на орендовану земельну ділянку встановлено (не встановлено) обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб: згідно витягу з ДЗК №НВ-0000813702023 від 04.05.2023 року.

У п.26 договору оренди визначено обов`язки орендодавця, серед яких:

- передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди;

- при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки;

- не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою:

- попередити орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкту оренди.

У п. 28 договору оренди визначено обов`язки орендаря, в т.ч.:

- використання земельної ділянки за цільовим призначенням;

- дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів та вимог містобудівної документації;

- дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;

- своєчасного внесення орендної плати;

- дотримуватись встановлених щодо об`єкта оренди обмежень (обтяжень) та земельних сервітутів в обсязі, передбаченому законом, договором оренди землі, документацією із землеустрою;

- дотримуватись режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Згідно з п.41 договору, невід`ємними частинами договору є:

розрахунок річної орендної плати за земельну ділянку;

копія витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку;

копія витягу з Державного земельного кадастру;

копія витягу з рішення Івано-Франківської міської ради.

Як вбачається з копії витягу з Державного земельного кадастру, який є додатком до договору оренди, земельна ділянка з кадастровим номером 2610100000:03:002:0423 розташована за адресою: вул. О. Кобилянської, 56, м.Івано-Франківськ; категорія земель: землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення; вид цільового призначення - 11.02. для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; форма власності - комунальна; площа земельної ділянки 1,5738 га; підстава державної реєстрації - проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 17.12.2012; дата державної реєстрації земельної ділянки - 29.12.2012; відомості про обмеження у використанні земельної ділянки - не зареєстровані (а.с. 160-162).

Згідно з рішенням Івано-Франківської міської ради №207-38 від 20.10.2023, з урахуванням додатку №10, яке є додатком до договору оренди, вирішено поновити ТОВ "Каданс" термін оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:03:002:0423 на 5 років (а.с.162 на звороті, 163).

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав №357876717 від 11.12.2023, підставою для державної реєстрації за ТОВ "Каданс" права оренди земельної ділянки є: договір оренди землі б/н від 12.09.2012, додаткова угода б/н від 21.06.2018, договір оренди землі б/н від 20.10.2023 (а.с.163 на звороті, 164).

Як вбачається з листа ВП "Івано-Франківська дистанція колії" регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" №392 від 03.07.2023, адресованого директору ТОВ "Каданс", Івано-Франківська дистанція колії на підставі ст.7 Закону України "Про залізничний транспорт" просить дати дозвіл на демонтаж під`їзної колії по ст.Івано-Франківськ, яка знаходиться на території ТОВ "Каданс", не використовується за призначенням для збереження матеріалів верхньої будови колії, а саме: під`їзної колії №2 Каданс" протяжністю 354,7 п.м., в т.ч. СП №4, яка експлуатується з 1965 року. Технічний стан під`їзної колії незадовільний, колія непридатна для подальшої експлуатації. В зв`язку з відсутністю перевезень під`їзна колія не використовується, тому проводити ремонт колії не доцільно (а.с.18).

Листом №2/109 від 19.02.2024 ВСП "Івано-Франківська дистанція колії" регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" на підставі ст.7 Закону України "Про залізничний транспорт" звернулася до ТОВ "Каданс" стосовно вирішення питання щодо компенсації збитків, пов`язаних з утриманням під`їзної залізничної колії №1,2 протяжністю 504,6 м, в т.ч. стрілочний перевід №4, скидальний СП №2, 2 залізничні переїзди та 1 технологічний проїзд по ст. Івано-Франківськ. Залізниця вказує, що технічний стан зазначених вище об`єктів є незадовільним, колія та скидальний стрілочний перевід №2 непридатні для подальшого використання внаслідок фізичного зносу; з метою недопущення транспортних подій та відсутністю руху та вантажної роботи колія закрита для руху поїздів з 2006 року; для відкриття під`їзної колії необхідно здійснити заміну 240 дерев`яних шпал; орієнтовна вартість відновлювальних робіт щодо вищезазначених об`єктів складає 288 000 грн та утримання - 148 000 грн на рік. З урахуванням викладеного, ВП "Івано-Франківська дистанція колії" повідомила ТОВ "Каданс" про те, що в разі неприйняття протягом 6 місяців рішення щодо компенсації збитків на ремонт та утримання під`їзної залізничної колії або надання дозволу на їх демонтаж, керуючись ст.7 Закону України "Про залізничний транспорт" "АТ "Укрзалізниця" має право демонтувати під`їзні колії та стрілочні переводи в односторонньому порядку (а.с. 19).

У відповідь на лист АТ "Укрзалізниці" №2/109 від 19.02.2024, ТОВ "Каданс" листом №1 від 20.02.2024 надало згоду на демонтаж під`їзної залізничної колії №1,2 протяжністю 504,6 м ТОВ "Каданс", в т.ч. стрілочний перевід №4, скидальний СП №2, 2 залізничні переїзди та 1 технологічний проїзд по ст. Івано-Франківськ (а.с.20).

Листом від 03.04.2024 ВСП "Івано-Франківська дистанція колії" регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" звернулася до міського голови м.Івано-Франківська відповідно до вимог ст.7 Закону України "Про залізничний транспорт" стосовно надання погодження на демонтаж під`їзної залізничної колії №1,2 протяжністю 504,6 м ТОВ "Каданс", в тому числі стрілочний перевід №4, скидальний СП№2 та 2 залізничні переїзди і 1 технологічний проїзд по станції Івано-Франківськ (а.с.73).

Рішенням виконкому Івано-Франківської міської ради №889 від 26.07.2024 "Про погодження демонтажу під`їзної залізничної колії" вирішено погодити Виробничому структурному підрозділу "Івано-Франківська дистанція колії" демонтаж під`їзної залізничної колії № 2, протяжністю 504,6 м та двох залізничних переїздів то станції Івано-Франківськ, що знаходяться на балансі регіональної філії (Львівська залізниця» АТ «Укрзалізниця» і використовувались для виробничих потреб ТОВ "Каданс", за умови погодження з відповідним місцевим органом виконавчої влади в Івано-Франківській області (а.с.85).

Листом №4912/8632/6 -24/01-067 від 07.08.2024 Івано-Франківська обласна державна (військова) адміністрація, опрацювавши листи ВСП "Івано-Франківська дистанція колії" регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" №2/393 від 31.07.2024 та ТОВ "Каданс" №1 від 31.07.2024, враховуючи рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 26.07.2024 року №889 "Про погодження демонтажу під`їзної залізничної колії", погодила демонтаж під`їзної залізничної колії № 2 протяжністю 504,6 м ТОВ «Каданс» та 2 залізничні переїзди по станції Івано-Франківськ (а.с.86).

До письмових пояснень третьої особи також приєднано копію рішення виконкому Івано-Франківської міської ради №889 від 26.07.2024 "Про погодження демонтажу під`їзної залізничної колії" та копії первинних документів, які розглядалися при прийнятті вказаного рішення, а саме: листа ВСП "Івано-Франківська дистанція колії" регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" №2/269 від 14.05.2024, листа ТОВ "Каданс" №01 від 20.02.2024, листа Департаменту інфраструктури, житлової та комунальної політики Івано-Франківської міської ради №18/01- 19/2351 від 21.05.2024, листа Департаменту комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради №18/01-19/2351 від 31.05.2024, топ плану масштабу земельної ділянки по вул. Промисловій, листа виконкому Івано-Франківської міської ради №18/01-19/1569 від 15.05.2024, листа ВСП "Івано-Франківська дистанція колії" регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" №2 від 24.04.2024, акту технічного стану верхньої будови під`їзної колії №2 ТОВ "Каданс" від 24.04.2024, договору №Л/ДН-4/20/524/м/п від 06.10.2020 про подачу та забирання вагонів ТОВ "Каданс" при станції Івано-Франківськ, угоди від 01.09.2024 про розірвання договору №Л/ДН-4/20/524/м/п від 06.10.2020 та технічного паспорту під`їзної залізничної колії №2 ТОВ "Каданс" по станції Івано-Франківськ (а.с.106-117).

Так, відповідно до листа №2/269 від 14.05.2024 ВСП "Івано-Франківська дистанція колії" регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" просила міського голову м.Івано-Франківська відповідно до вимог ст.7 Закону України "Про залізничний транспорт" надати погодження на демонтаж верхньої будови під`їзної колії №2 протяжністю 504,6 м ТОВ "Каданс" та 2 залізничні переїзди по станції Івано-Франківськ (а.с.106 на звороті).

Як вбачається з листа Департаменту комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради №18/01-19/2351 від 31.05.2024, наданого у відповідь на лист Департаменту інфраструктури, житлової та комунальної політики Івано-Франківської міської ради №18/01- 19/2351 від 21.05.2024 щодо надання інформації щодо земельних ділянок, їх власників чи договорів оренди відповідно до цільового призначення земельних ділянок, їх кадастрових номерів, якщо такі є за розташуванням в т.ч. під`їзної залізничної колії №2 протяжністю 504,6 м ТОВ "Каданс" та 2 залізничних переїздів по станції Івано-Франківськ на вул. Промисловій, повідомлено, що станом на 31.05.2024 відомості про земельну ділянку, на якій розташована під`їзна залізнична колія №2 на вул. Промисловій та 2 залізничних переїзди станції Івано-Франківськ не внесено до Державного земельного кадастру, а саме: не визначено її площу, межі та не присвоєно кадастровий номер, також рішення про передачу у власність, постійне користування та оренду Івано-Франківською міською радою не приймалося (а.с.108 на звороті).

Відповідно до топ план масштабу, червоні лінії залізничної колії по вул. Промисловій (кадастровий номер: дані відсутні) нанесено згідно "плану червоних ліній", затверджених сесією міської ради від 16.08.2019 (а.с.109).

З наданих третьою особою документів, судом також з`ясовано, що 06.10.2020 між АТ "Укрзалізниця" в особі підрозділу "Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень" регіональної філії "Львівська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" (Залізниця) та ТОВ "Каданс" (користувач) укладено договір №Л/ДН-4/20/524/м/п про подачу та забирання вагонів ТОВ "Каданс" при станції Івано-Франківськ з терміном дії до 05.10.2025, який достроково розірвано відповідно до угоди від 01.09.2024 про розірвання договору №Л/ДН-4/20/524/м/п про подачу та забирання вагонів ТОВ "Каданс" з 01.04.2024 (п.1) (а.с.112-114).

В підтвердження того, що спірні об`єкти залізничного транспорту, від якого позивач просить звільнити орендовану ним земельну ділянку, увійшли в статутний капітал АТ "Укрзалізниця", відповідач надав суду копії передавального акту ДТГО "Львівська залізниця", зведеного переліку майна ДТГО "Львівська залізниця", що вноситься до статутного капіталу ПАТ "Укрзалізниця", затверджених 18.08.2015 Міністром інфраструктури України (а.с.65-71).

На доказ того, що ВСП "Івано-Франківська дистанція колії" регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" вживаються заходи щодо демонтажу під`їзної залізничної колії, відповідач надав суду копію листа Департаменту майнової політики №ЦМК-13/3373 від 12.09.2024, адресованого регіональній філії "Львівська залізниця", з якого вбачається, що з метою отримання згоди на списання під`їзних колій, відповідно до статті 7 Закону України "Про залізничний транспорт", структурним підрозділам АТ "Укрзалізниця" необхідно направляти на розгляд правління АТ "Укрзалізниця" матеріали, підготовлені відповіло до Порядку, разом з листами-погодження органів місцевого самоврядування та користувачів під`їзних колій стосовно списання та демонтажу зазначених під`їзних колій. У зв`язку з чим просило надати до Департаменту копії відповідних листів органів місцевого самоврядування та користувачів, які будуть долучені до звернення на Міністерство розвитку громад та територій України (а.с.155) та копію листа АТ "Укрзалізниця" №Ц-4-93/1958-24 від 24.10.2024, в якому АТ "Укрзалізниця" просило Міністерство розвитку громад та територій України проінформувати щодо необхідності отримання відповідного погодження Міністерства розвитку громад та територій стосовно закриття та демонтажу залізничних під`їзних колій, на які отримано листи погодження органів місцевого самоврядування, що внесені до статутного капіталу АТ "Укрзалізниця" та пропонуються до списання (а.с.154).

НОРМИ ПРАВА та ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ

Предметом розгляду у цій справі є вимоги про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою шляхом звільнення земельної ділянки від майна відповідача.

Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Статтею 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Частиною 2 статті 4 ГПК України встановлено, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України № 18-рп/2004 від 01.12.2004 під охоронюваними законом інтересами необхідно розуміти прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам. Отже, охоронюваний законом інтерес є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони.

З огляду на викладене, підставою для звернення до суду є наявність порушеного права (охоронюваного законом інтересу), і таке звернення здійснюється особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту. Відсутність обставин, які б підтверджували наявність порушення права особи, за захистом якого вона звернулася, чи охоронюваного законом інтересу, є підставою для відмови у задоволенні такого позову.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України (далі - ЗК України), ЦК України, Законом України «Про оренду землі», законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (стаття 2 Закону України «Про оренду землі»).

Згідно зі статтею 95 ЗК України землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право: самостійно господарювати на землі; використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, ліси, водні об`єкти, а також інші корисні властивості землі; на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом; споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.

Частиною 2 статтею 24 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендодавець зобов`язаний, зокрема, передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди; не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою.

Відповідно до частини 1 статті 25 зазначеного Закону орендар земельної ділянки має право, зокрема, самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, а також за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові будівлі і споруди.

Статтею 396 ЦК України передбачено, що особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.

За змістом частини 1 статті 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування своїм майном.

Відповідно до частини 2 статті 152 ЗК України землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав (частина 3 статті 152 ЗК України).

Частиною 1 статті 27 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.

Орендар в установленому законом порядку має право на усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою (частина 2 статті 27 Закону України «Про оренду землі»).

Ефективність захисту порушеного речового права на землю обумовлюється, як і в кожній справі, процесом доказування.

Позивач повинен довести факт порушення його відповідного речового права на землю.

Позивач у справах про захист речових прав на землю в порядку цивільного чи господарського судочинства повинен довести факт наявності в нього відповідного права чи права на захист свого суб`єктивного права, а також факт порушення речового права з боку відповідача чи створення загрози щодо порушення такого права.

Вищезазначені обставини й входять до предмета доказування у справах про захист речових прав на землю в порядку господарського судочинства.

Положеннями чинного законодавства визначено, що установлено, що в такого роду категорії справ позивач повинен довести належність йому відповідного речового права на земельну ділянку, що є об`єктом цивільного права, яке полягає в доведенні наявності в позивача права користування земельною ділянкою, а також доведенні факту порушення відповідачем належного позивачеві речового права на земельну ділянку, яке полягає в невизнанні або оспорюванні такого права чи створенні загрози порушення зазначеного права. Водночас відповідач, який заперечує проти позову, має довести відсутність факту порушення відповідного речового права позивача з боку відповідача.

За встановлених судом обставин, між Івано-Франківською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Каданс" (орендар) 20.10.2023 укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код 11.02), яка знаходиться на вул. О. Кобилянської, 56, кадастровий номер земельної ділянки 2610100000:03:002:0423.

При цьому, як встановлено судом, договірні відносини між сторонами виникли ще у 2012 році відповідно до договору оренди землі б/н від 12.09.2012 з урахуванням додаткової угоди б/н від 21.06.2018, термін оренди якого був поновлений рішенням Івано-Франківської міської ради №207-38 від 20.10.2023, на підставі якого і був укладений вказаний вище договір оренди землі.

Отже, у позивача наявне право користування вищевказаною земельною ділянкою.

Водночас, як вбачається з умов договору оренди землі від 20.10.2023:

- на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - нежитлові приміщення, а також інші об`єкти інфраструктури (п.3);

- земельна ділянка передається в оренду разом з об`єктами, що на ній розташовані (п.4);

- земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню: відсутні (п.6);

- інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини - відсутні (п.7);

- цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості: (код 11.02). Категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (п.16).

Отже, в договорі оренди землі міська рада, як орендодавець, констатувала, що на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - нежитлові приміщення, а також інші об`єкти інфраструктури; земельна ділянка передається в оренду разом з об`єктами, що на ній розташовані; земельна ділянка, яка передається в оренду, недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню не має; інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини - відсутні.

Таким чином, ТОВ "Каданс" (орендарю) було достеменно відомо (мало бути відомо) про наявність на орендованій ним земельній ділянці нерухомого майна, інших об`єктів інфраструктури а також всіх об`єктів, що на ній розташовані.

Тому підписавши договір оренди землі від 20.10.2023 ТОВ "Каданс" (орендар) погодився з тим, що земельна ділянка, яка передається в оренду, немає недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню, а інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини відсутні.

Крім того, жодним пунктом укладеного між Івано-Франківською міською радою та ТОВ "Каданс" договору оренди землі не передбачено зобов`язання щодо звільнення орендованої за договором земельної ділянки від об`єктів майна АТ "Укрзалізниця".

Проаналізувавши матеріали справи та встановлені обставини у своїй сукупності, суд дійшов висновку про те, що позивачем не доведено суду про неможливість ефективного користування орендованою земельною відповідно до умов укладеного 20.10.2023 договору оренди, а відтак наявності реальних перешкод, здійснених відповідачем, у користуванні позивача ділянкою, а отже не доведено факту порушення відповідачем належного позивачеві речового права на орендовану ним земельну ділянку.

Разом з тим, суд зазначає, що як вбачається з листа Департаменту комунальних ресурсів та сільського господарства Івано-Франківської міської ради №18/01-19/2351 від 31.05.2024, під`їзна залізнична колія №2 протяжністю 504,6 м ТОВ "Каданс" та 2 залізничні переїзди по станції Івано-Франківськ, знаходиться на вул. Промисловій та станом на 31.05.2024 відомості про земельну ділянку, на якій розташована вказана колія не внесені до Державного земельного кадастру, а саме: не визначено її площу, межі та не присвоєно кадастровий номер, також рішення про передачу у власність, постійне користування та оренду Івано-Франківською міською радою не приймалося.

До того ж у план схемі, який є додатком до витягу з Державного земельного кадастру та відповідно додатком до договору оренди землі, не відображено на вказаній земельній ділянці жодних позначень щодо ідентифікації на ній наявності під`їзної залізничної колії, в той час як на топ плані масштабу залізничної колії №2 по вул. Промисловій (кадастровий номер: дані відсутні) нанесено червоні лінії згідно "плану червоних ліній", затверджених сесією міської ради від 16.08.2019.

Таким чином, дослідивши вказані вище докази, за недоведеності протилежного, суд не вбачає підстав вважати, що під`їзна залізнична колія №2 протяжністю 504,6 м ТОВ "Каданс" знаходиться саме на орендованій позивачем земельній ділянці.

Так, вищевказана під`їзна колія використовувалася позивачем відповідно до договору №Л/ДН-4/20/524/м/п від 06.10.2020 про подачу та забирання вагонів ТОВ "Каданс" при станції Івано-Франківськ з терміном дії до 05.10.2025, який достроково розірвано сторонами відповідно до угоди від 01.09.2024 з 01.04.2024. Також, як встановлено судом, ТОВ "Каданс" листом №1 від 20.02.2024 надало згоду на демонтаж під`їзної залізничної колії №1,2 протяжністю 504,6 м ТОВ "Каданс".

Згідно з частинами четвертою та п`ятою статті 7 Закону України "Про залізничний транспорт" органи управління залізничним транспортом разом з відповідними місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування вирішують питання експлуатації малодіяльних збиткових залізничних дільниць, станцій, а також залізничних під`їзних колій, що перебувають на балансі АТ "Укрзалізниця". У разі неприйняття органами місцевого самоврядування (протягом 6 місяців після звернення залізниці) рішень про компенсацію збитків з місцевих бюджетів або за рахунок підприємств, що обслуговуються цими дільницями, станціями та під`їзними коліями, АТ "Українська залізниця" за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі транспорту має право прийняти рішення про закриття малодіяльних збиткових залізничних дільниць, станцій та залізничних під`їзних колій.

Отже, стаття 7 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачає можливість для АТ "Укрзалізниця" отримати компенсацію збитків з місцевих бюджетів або за рахунок підприємств, які обслуговуються, зокрема, малодіяльними збитковими залізничними станціями, а у разі неприйняття органами місцевого самоврядування у встановлений Законом строк рішень про компенсацію збитків з місцевих бюджетів або за рахунок підприємств, що обслуговуються цими дільницями, станціями та під`їзними коліями, АТ "Українська залізниця" за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі транспорту має право прийняти рішення про закриття малодіяльних збиткових залізничних дільниць, станцій та залізничних під`їзних колій.

Аналогічне положення міститься і у п. 7 Статуту залізниць України - питання про експлуатацію малодіяльних збиткових залізничних дільниць, станцій, а також залізничних під`їзних колій, що перебувають на балансі залізниць, вирішується разом з відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. У разі неприйняття органами місцевого самоврядування (протягом 6 місяців після звернення залізниці) рішень про компенсацію збитків з місцевих бюджетів або за рахунок підприємств, що обслуговуються цими дільницями, станціями та під`їзними коліями, Укрзалізниця за погодженням з Мінтрансом має право прийняти рішення про закриття збиткових дільниць, станцій та під`їзних колій.

Отже, у разі наявності малодіяльної станції та понесення збитків від її утримання в Укрзалізниці виникає право та можливість погодити з Мінтрансом прийняття рішення про закриття збиткових дільниць, станцій та під`їзних колій.

Процедура розпорядження майном в АТ "Укрзалізниця" здійснюється згідно із вимогами Порядку розпорядження майном акціонерного товариства "Українська залізниця», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 1054.

З урахуванням викладеного, чинним законодавством України унормовано процедуру закриття малодіяльних збиткових залізничних дільниць, станцій та залізничних під`їзних колій.

З досліджених судом матеріалів справи вбачається, що на підставі звернень ВСП "Івано-Франківська дистанція колії" регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" рішенням виконкому Івано-Франківської міської ради №889 від 26.07.2024 "Про погодження демонтажу під`їзної залізничної колії" вирішено погодити ВСП "Івано-Франківська дистанція колії" демонтаж під`їзної залізничної колії № 2, протяжністю 504,6 м та двох залізничних переїздів то станції Івано-Франківськ, що знаходяться на балансі регіональної філії (Львівська залізниця» АТ «Укрзалізниця» і використовувались для виробничих потреб ТОВ "Каданс", за умови погодження з відповідним місцевим органом виконавчої влади в Івано-Франківській області. Листом №4912/8632/6 -24/01-067 від 07.08.2024 Івано-Франківська обласна державна (військова) адміністрація також погодила демонтаж під`їзної залізничної колії № 2 протяжністю 504,6 м ТОВ «Каданс» та 2 залізничні переїзди по станції Івано-Франківськ.

Також з матеріалів справи вбачається, що відповідач звертався до органів центральної виконавчої влади з метою вирішення питання про демонтаж під`їзної колії у встановленому Законом порядку, однак станом на дату вирішення спору процедуру демонтажу під`їзної залізничної колії №2 протяжністю 504,6 м ТОВ "Каданс" не завершено.

Однак, за встановлених судом обставин того, що право позивача щодо користування орендованою ним земельною ділянкою не порушено відповідачем, дослідження обставин щодо дотримання процедури демонтажу залізничної колії відповідачем, не входить до предмету доказування у цій справі.

Відповідно до положень частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (стаття 74 зазначеного Кодексу).

Згідно зі статтею 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію ст. 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Трофимчук проти України" вказав, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін; Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (справа "Руїс Торіха проти Іспанії").

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими, тому у задоволенні позову належить відмовити.

Судовий збір, у відповідності до ст.129 ГПК України, суд покладає на позивача.

Керуючись статтями 4, 13,20, 73, 74, 76 -78, 129, 232 -238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

у задоволенні позову відмовити.

Судовий збір покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 10.01.2025

Суддя О.В. Рочняк

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення30.12.2024
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124323443
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —914/1560/24

Рішення від 30.12.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 02.10.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 12.09.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 26.08.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 20.08.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 26.07.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Валєєва Т. Е.

Ухвала від 24.06.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Мороз Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні