ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08.01.2025м. СумиСправа № 920/807/24
Господарський суд Сумської області у складі судді Вдовенко Д.В.,
за участю секретаря судового засідання Кириченко-Шелест А.Г.,
Розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/807/24
за позовомУправління культури, молоді, спорту та туризму виконавчого комітету Ковельської міської ради (вул. Незалежності, буд. 89, м. Ковель, Волинська область, 45008)
до відповідача Приватного підприємства Терези-ТВ (вул. Нижньосироватська, буд. 10, м. Суми, 40007)
про стягнення 96 477 грн 32 коп.
представники учасників справи:
від позивача Мигуля А.Д.;
від відповідача не з`явився;
УСТАНОВИВ:
Позивач подав позовну заяву, в якій просить суд відповідно до договорів № 5-2023 та № 4-2023 від 15.05.2023 зобов`язати відповідача доопрацювати облікову документацію відповідно до поданих зауважень Міністерства культури та інформаційної політики України відповідно до норм чинного законодавства.
Ухвалою від 15.07.2024 Господарський суд Сумської області прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 920/807/24; призначив підготовче засідання з повідомленням сторін на 27.08.2024, 12:20; надав відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву; надав позивачу семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив; надав відповідачу семиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення.
Ухвала суду про відкриття провадження у справі від 15.07.2024, що була надіслана відповідачу за місцезнаходженням, повернута до суду 20.07.2024 з відміткою пошти "адресат відсутній за вказаною адресою".
Згідно з ч. 7 ст. 120 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають електронного кабінету та яких неможливо сповістити за допомогою інших засобів зв`язку, що забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає чи не перебуває.
Пунктом 4 частини 6 статті 242 ГПК України встановлено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.
Через загрозу безпеці учасників справи та працівників суду, у зв`язку з тим, що з 20 год. 35 хв. 26.08.2024 до 19 год. 45 хв. 27.08.2024 у Сумській області була оголошена повітряна тривога (повідомлення Telegram - каналу, що інформує про повітряну тривогу "Тривога. Сумська область"), судове засідання у справі 27.08.2024 не відбулось.
Ухвалою від 28.08.2024 господарський суд призначив підготовче засідання з повідомленням сторін на 12.09.2024, 10:30.
Ухвалою від 11.09.2024 господарський суд задовольнив заяву представника позивача (вх. № 4085 від 11.09.2024) про участь у судовому засіданні у справі № 920/807/24 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.
Через загрозу безпеці учасників справи та працівників суду, у зв`язку з тим, що з 21 год. 32 хв. 11.09.2024 до 13 год. 57 хв. 12.09.2024 у Сумській області була оголошена повітряна тривога (повідомлення Telegram - каналу, що інформує про повітряну тривогу "Тривога. Сумська область"), судове засідання у справі 12.09.2024 не відбулось.
Ухвалою від 13.09.2024 господарський суд призначив підготовче засідання з повідомленням сторін на 02.10.2024, 11:00; забезпечив участь представника позивача у судовому засіданні 02.10.2024 об 11 год. 00 хв. в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІТС.
У судовому засіданні 02.10.2024, за участю представника позивача, суд постановив протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 24.10.2024, 10-30.
15.10.2024 позивач подав заяву про зміну предмета позову (вх. № 4531 від 15.10.2024), в якій просить суд стягнути з відповідача 96 477 грн 32 коп. збитків, завданих неналежним виконанням зобов`язань за договорами № 5-2023, № 4-2023 від 15.05.2023.
Судове засідання 24.10.2024 по справі № 920/807/24 не відбулось, у зв`язку з перебуванням судді Вдовенко Д.В. на лікарняному.
Ухвалою від 28.10.2024 господарський суд призначив підготовче засідання з повідомленням сторін на 14.11.2024, 14:00; забезпечив участь представника позивача у судовому засіданні 14.11.2024 о 14 год. 00 хв. в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІТС.
У судовому засіданні 14.11.2024 суд постановив протокольну ухвалу про прийняття до розгляду заяви (вх.№ 4531 від 15.10.2024) про зміну предмету позову; протокольну ухвалу про зобов`язання позивача надати суду докази оплати робіт за договорами № 5-2023 та № 4-2023 від 15.05.2023 в сумі 96 477,32 грн до 20.11.2024 включно; протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 02.12.2024, 12-00; протокольну ухвалу про забезпечення участі представника позивача у судовому засіданні 02.12.2024 о 12 год. 00 хв. в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІТС.
25.11.2024 позивач подав клопотання (вх. № 6596 від 25.11.2024), згідно з яким надає суду докази оплати робіт за договорами № 5-2023 та № 4-2023 від 15.05.2023 (платіжна інструкція № 1519 від 13.06.2023 на суму 48 238,66 грн, платіжна інструкція № 1518 від 13.06.2023 на суму 48 238,66 грн).
У судовому засіданні 02.12.2024, за участю представника позивача, суд постановив протокольну ухвалу про прийняття до розгляду наданих позивачем доказів разом з клопотанням (вх. № 6596 від 25.11.2024); протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження у справі та призначення справи до судового розгляду по суті з повідомленням сторін на 08.01.2025, 14-30; протокольну ухвалу про забезпечення участі представника позивача у судовому засіданні 08.01.2025 о 14 год. 30 хв. в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІТС.
Позивач підтримує позовні вимоги.
Відповідач відзиву на позовну заяву, будь-яких заяв чи клопотань не подав.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов таких висновків.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» облікова документація - документація, що формується в порядку обліку об`єктів культурної спадщини та містить дані щодо цінності об`єкта культурної спадщини, характерних властивостей, що становлять його історико-культурну цінність (предмет охорони об`єкта культурної спадщини), етапів розвитку, просторових, функціональних характеристик, стану збереження, а також дані проведених досліджень.
Наказом Міністерства культури України 11 березня 2013 року № 158, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 1 квітня 2013 р. за № 528/23060, затверджений Порядок обліку об`єктів культурної спадщини, який визначає єдину систему обліку об`єктів культурної спадщини незалежно від їх видів та типів.
Система обліку об`єктів культурної спадщини включає комплекс заходів із взяття на облік об`єкта культурної спадщини, оформлення облікової документації, занесення чи не занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, ведення Реєстру, інвентаризації об`єктів культурної спадщини, включення до Реєстру об`єкта культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом, формування облікових справ та внесення змін до Реєстру (зміна категорії пам`ятки та вилучення пам`ятки з Реєстру).
Розділом III Порядку, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, визначені вимоги до оформлення облікової картки на нерухомі об`єкти культурної спадщини.
Облікова документація складається на об`єкт культурної спадщини та містить дані щодо його цінності, характерних властивостей, що становлять його історико-культурну цінність, етапів розвитку, просторових, функціональних характеристик, стану збереження, а також дані проведених досліджень (далі - облікова документація).
Розробником облікової документації є наукові установи, в тому числі заклади культури, одним із основних видів діяльності яких є проведення наукових досліджень у сфері охорони культурної спадщини, та які мають у своєму складі чи залучають для проведення досліджень особу, що має науковий ступінь доктора філософії (кандидата наук або доктора наук) за спеціальністю «музеєзнавство, пам`яткознавство» або таких наук:
мистецтвознавство, культурологія, архітектура - для об`єктів монументального мистецтва;
архітектури - для об`єктів архітектури, містобудування, садово-паркового мистецтва, а також ландшафтних;
історії - для археологічних, історичних об`єктів та об`єктів науки і техніки.
Облікова документація складається з:
облікової картки за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку;
історичної довідки;
матеріалів фотофіксації сучасного стану об`єкта: фото загального вигляду, фото об`єкта в контексті (навколишньому середовищі), фото найбільш цінних (характерних) елементів об`єкта, фото рухомих об`єктів (деталей), фото інтер`єрів, фото загроз (дії негативних чинників);
акта стану збереження за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.
Облікову картку підписує: керівник розробника облікової документації та його представник, який має науковий ступінь, визначений в пункті 2 цього розділу; посадова особа органу охорони культурної спадщини, повноваження якого поширюється на територію розміщення відповідного об`єкта, або особа, що має науковий ступінь доктора філософії (кандидата наук або доктора наук) за спеціальністю «музеєзнавство, пам`яткознавство» або таких наук:
мистецтвознавство, культурологія, архітектура - для об`єктів монументального мистецтва;
архітектури - для об`єктів архітектури, містобудування, садово-паркового мистецтва, а також ландшафтних;
історії - для археологічних, історичних об`єктів та об`єктів науки і техніки.
До облікової картки додаються копії документів, що підтверджують науковий ступінь осіб, що її підписали, якщо вимоги до наявності наукового ступеню встановлені цим Порядком.
Історичну довідку підписує особа, що має науковий ступінь доктора філософії (кандидата наук або доктора наук) за спеціальністю «музеєзнавство, пам`яткознавство» або таких наук:
мистецтвознавство, культурологія, архітектура - для об`єктів монументального мистецтва;
архітектури - для об`єктів архітектури, містобудування, садово-паркового мистецтва, а також ландшафтних;
історії - для археологічних, історичних об`єктів та об`єктів науки і техніки.
До історичної довідки додаються копії документів, що підтверджують науковий ступінь особи, що її підписала, якщо вимоги до наявності наукового ступеню встановлені цим Порядком.
Акт стану збереження підписує: керівник розробника облікової документації; власник об`єкта культурної спадщини або уповноважений(на) ним орган (особа); посадова особа органу охорони культурної спадщини, повноваження якого поширюється на територію розміщення відповідного об`єкта та особа, що має другий (магістерський) рівень вищої освіти за спеціальністю «Музеєзнавство» або «Пам`яткознавство» або:
для об`єктів монументального мистецтва, архітектури, містобудування, садово-паркового мистецтва, а також ландшафтних об`єктів - «Архітектура та містобудування»;
для археологічних, історичних об`єктів, об`єктів науки і техніки - «Історія та археологія».
У разі відсутності підпису власника об`єкта культурної спадщини або уповноваженого(ної) ним органу (особи) на акті стану збереження має бути відмітка про причини його відсутності. До акта в цьому разі додаються матеріали, що підтверджують факт запрошення власника об`єкта культурної спадщини або уповноваженого(ної) ним органу (особи) для складання акта із зазначенням часу та місця, надісланого рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
До акта стану збереження додаються документи, що підтверджують освітній рівень осіб, що її підписали, якщо вимоги до наявності освітнього рівня встановлені цим Порядком.
Матеріали фотофіксації виготовляються не більше одного року до дати подання облікової документації Мінкультури та повинні містити дату фіксації.
Облікова документація складається державною мовою. Текст облікової документації має бути написаний розбірливо машинописом, документи не мають містити підчищень або дописок, закреслених слів та інших виправлень, орфографічних та арифметичних помилок, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст. Достовірність інформації, що міститься в обліковій документації забезпечує її розробник.
15.05.2023 між сторонами укладений договір з виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини № 4-2023 відповідно до умов якого відповідач зобов`язується здійснити виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини пам`ятки історії місцевого значення «Пам`ятник на честь радянських воїнів», 1977 р. у м. Ковель Волинської області, охоронний № 543, а позивач зобов`язується своєчасно оплатити та прийняти роботи (п. 1.1. договору).
Відповідно до п. 2.1. договору загальна вартість робіт, що виконуються на умовах договору, є узгодженою обома сторонами і становить 48238 грн. 66 коп. без ПДВ.
Згідно з п. 3.1. договору замовник зобов`язаний перерахувати вартість робіт, визначену в п. 2.1. договору після підписання акту виконаних робіт.
Об`єм і вартість виконаних робіт підтверджується актом приймання виконаних робіт, що підписується обома сторонами.
За умовами п. 4.5. договору за порушення умов договору винна сторона повністю відшкодовує спричинені цим збитки у відповідності до чинного законодавства України.
Відповідно до п. 5.2. договору у випадках, не передбачених даним договором, сторони керуються чинним цивільним законодавством, законодавством про охорону культурної спадщини.
Згідно з актом приймання виконаних робіт № 4-2023 відповідачем виконано, а позивачем прийнято роботи вартістю 48 238 грн 66 коп. Обсяг виконаних робіт: попереднє вивчення літературних та графічних джерел і складання коротких історико-архівних відомостей про пам`ятки; складання акта технічного стану пам`ятки; складання історичної записки, довідки по пам`ятці історії та культури (складання паспортів та облікових карток) (0,3 др арк.); архітектурно-археологічні обміри нерухомих пам`яток; натурні дослідження території; фотофіксація (цифрове фото).
Результатом робіт є облікова документація на об`єкт культурної спадщини пам`ятки історії місцевого значення «Пам`ятник на честь радянських воїнів».
15.05.2023 між сторонами укладений договір з виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини № 5-2023 відповідно до умов якого відповідач зобов`язується здійснити виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини пам`ятки історії місцевого значення «Меморіал на честь робітників локомотивного депо, що загинули в роки громадянської та Великої Вітчизняної війни», 1969 р. у м. Ковель Волинської області, охоронний № 18, а позивач зобов`язується своєчасно оплатити та прийняти роботи (п. 1.1. договору).
Відповідно до п. 2.1. договору загальна вартість робіт, що виконуються на умовах договору, є узгодженою обома сторонами і становить 48238 грн. 66 коп. без ПДВ.
Згідно з п. 3.1. договору замовник зобов`язаний перерахувати вартість робіт, визначену в п.2.1. договору після підписання акту виконаних робіт.
Об`єм і вартість виконаних робіт підтверджується актом приймання виконаних робіт, що підписується обома сторонами.
За умовами п. 4.5. договору за порушення умов договору винна сторона повністю відшкодовує спричинені цим збитки у відповідності до чинного законодавства України.
Відповідно до п. 5.2. договору у випадках, не передбачених даним договором, сторони керуються чинним цивільним законодавством, законодавством про охорону культурної спадщини.
Згідно з актом приймання виконаних робіт № 5-2023 від 12.06.2023 відповідачем виконано, а позивачем прийнято роботи вартістю 48 238 грн 66 коп. Обсяг виконаних робіт: попереднє вивчення літературних та графічних джерел і складання коротких історико-архівних відомостей про пам`ятки; складання акта технічного стану пам`ятки; складання історичної записки, довідки по пам`ятці історії та культури (складання паспортів та облікових карток) (0,3 др арк.); архітектурно-археологічні обміри нерухомих пам`яток; натурні дослідження території; фотофіксація (цифрове фото). Загальна вартість робіт складає 48 238 грн 66 коп.
Результатом робіт є облікова документація на об`єкт культурної спадщини пам`ятки історії місцевого значення «Меморіал на честь робітників локомотивного депо, що загинули в роки громадянської та Великої Вітчизняної війни».
Згідно з платіжними інструкціями № 1519 та № 1518 від 13.06.2023 позивач оплатив роботи в загальній сумі 96 477 грн 32 коп.
24.08.2023 Виконавчий комітет Ковельської міської ради звернувся до Міністерства культури та інформаційної політики України з листом № 4425/18.32/2-23, в якому просив вирішити питання про не занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України пам`ятки історії місцевого значення - Пам`ятник на честь радянських воїнів-визволителів, розташований у м. Ковелі на вул. Незалежності, охоронний № 543 та Меморіал на честь робітників локомотивного депо, що загинули в роки громадянської і Великої Вітчизняної війни 1920, 1941-1945 роки, розташований у м. Ковелі на вул. Ветеранів, 13, охоронний № 18. До листа додана облікова документація на меморіал та пам`ятник.
07.09.2023 Міністерство культури та інформаційної політики України надало лист-відповідь № 06/35/7663/23, в якому повідомило, що надіслана облікова документації потребує суттєвого доопрацювання. Недоліки: 1)відсутність даних про розробника облікової документації і неможливість перевірити відповідність документів пункту другому Розділу III Порядку; 2) невідповідність оформлення облікової картки пункту четвертому розділу III Порядку: «Облікову картку підписує: керівник розробника облікової документації та його представник, який має науковий ступінь, визначений в пункті 2 цього розділу; посадова особа органу охорони культурної спадщини, повноваження якого поширюється на територію розміщення відповідного об`єкта, або особа, що має науковий ступінь доктора філософії (кандидата наук або доктора наук) за спеціальністю «музеєзнавство, пам`яткознавство» або таких наук: мистецтвознавство, культурологія, архітектура - для об`єктів монументального мистецтва; архітектури - для об`єктів архітектури, містобудування, садово-паркового мистецтва, а також ландшафтних; історії - для археологічних, історичних об`єктів та об`єктів науки і техніки»; 3) невідповідність оформлення історичної довідки пункту п`ятому розділу III Порядку: «Історичну довідку підписує особа, що має науковий ступінь доктора філософії (кандидата наук або доктора наук) за спеціальністю «музеєзнавство, пам`яткознавство» або таких наук: мистецтвознавство, культурологія, архітектура - для об`єктів монументального мистецтва; архітектури - для об`єктів архітектури, містобудування, садово-паркового мистецтва, а також ландшафтних; історії - для археологічних, історичних об`єктів та об`єктів науки і техніки»; 4) невідповідність оформлення акту стану збереження пункту шостому Розділу III Порядку: «Акт стану збереження підписує: керівник розробника облікової документації; власник об`єкта культурної спадщини або уповноважений(на) ним орган (особа); посадова особа органу охорони культурної спадщини, повноваження якого поширюється на територію розміщення відповідного об`єкта та особа, що має другий (магістерський) рівень вищої освіти за спеціальністю «Музеєзнавство» або «Пам`яткознавство» або: для об`єктів монументального мистецтва, архітектури, містобудування, садово-паркового мистецтва, а також ландшафтних об`єктів - «Архітектура та містобудування»; для археологічних, історичних об`єктів, об`єктів науки і техніки - «Історія та археологія». У разі відсутності підпису власника об`єкта культурної спадщини або уповноваженого(ної) ним органу (особи) на акті стану збереження має бути відмітка про причини його відсутності. До акта в цьому разі додаються матеріали, що підтверджують факт запрошення власника об`єкта культурної спадщини або уповноваженого(ної) ним органу (особи) для складання акта із зазначенням часу та місця, надісланого рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення»; 5) невідповідність матеріалів фотофіксації вимогам, визначеним у пункті сьомому розділу III Порядку: «Матеріали фотофіксації виготовляються не більше одного року до дати подання облікової документації Мінкультури та повинні містити дату фіксації».
11.09.2023 позивач звернувся до відповідача з листом № 93/3.05, в якому просив доопрацювати облікову документацію на пам`ятки історії та надати її Управлінню в терміни відповідно до норм чинного законодавства.
01.11.2023 позивач звернувся до відповідача з претензією № 1, в якій просив виконати свої зобов`язання за договорами № 5-2023 та № 4-2023 від 15.05.2023 і доопрацювати облікову документацію або повернути кошти в сумі 96 477,32 грн на рахунок Управління.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на те, що виготовлена відповідачем облікова документація на об`єкти культурної спадщини пам`ятки історії місцевого значення, не відповідає вимогам щодо їх не занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, на вимогу позивача відповідач облікову документацію не доопрацював, у зв`язку з чим позивач просить стягнути з відповідача 96 477,32 грн збитків.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ст. 626 ЦК України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Відповідно до ч. 1 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому, до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.
Статтею 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 610 ЦК України визначено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, відшкодування збитків (п. 4 ч. 1 ст. 611 ЦК України).
Відповідно до ст. 837 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.
Згідно зі ст. 852 ЦК України якщо підрядник відступив від умов договору підряду, що погіршило роботу, або допустив інші недоліки в роботі, замовник має право за своїм вибором вимагати безоплатного виправлення цих недоліків у розумний строк або виправити їх за свій рахунок з правом на відшкодування своїх витрат на виправлення недоліків чи відповідного зменшення плати за роботу, якщо інше не встановлено договором. За наявності у роботі істотних відступів від умов договору підряду або інших істотних недоліків замовник має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.
Статтею 857 ЦК України встановлено, що робота, виконана підрядником, має відповідати умовам договору підряду, а в разі їх відсутності або неповноти - вимогам, що звичайно ставляться до роботи відповідного характеру. Виконана робота має відповідати якості, визначеній у договорі підряду, або вимогам, що звичайно ставляться, на момент передання її замовникові. Результат роботи в межах розумного строку має бути придатним для використання відповідно до договору підряду або для звичайного використання роботи такого характеру.
Згідно зі ст. 858 ЦК України якщо робота виконана підрядником з відступами від умов договору підряду, які погіршили роботу, або з іншими недоліками, які роблять її непридатною для використання відповідно до договору або для звичайного використання роботи такого характеру, замовник має право, якщо інше не встановлено договором або законом, за своїм вибором вимагати від підрядника: 1) безоплатного усунення недоліків у роботі в розумний строк; 2) пропорційного зменшення ціни роботи; 3) відшкодування своїх витрат на усунення недоліків, якщо право замовника усувати їх встановлено договором. Підрядник має право замість усунення недоліків роботи, за які він відповідає, безоплатно виконати роботу заново з відшкодуванням замовникові збитків, завданих простроченням виконання. У цьому разі замовник зобов`язаний повернути раніше передану йому роботу підрядникові, якщо за характером роботи таке повернення можливе.
Якщо відступи у роботі від умов договору підряду або інші недоліки у роботі є істотними та такими, що не можуть бути усунені, або не були усунені у встановлений замовником розумний строк, замовник має право відмовитися від договору та вимагати відшкодування збитків.
Згідно із ч. 1, 2 ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управленою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управлена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Згідно з приписами ч. 1 ст. 225 Господарського кодексу України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
Отже, для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, потрібна наявність повного складу цивільного правопорушення, як-то: протиправна поведінка, дія чи бездіяльність особи; шкідливий результат такої поведінки (збитки); причинний зв`язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушника.
При цьому, саме на позивача покладається обов`язок довести наявність збитків, протиправність поведінки заподіювача збитків та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяними збитками.
В свою чергу відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні збитків. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання (частини перша, друга статті 614 Цивільного кодексу України).
Протиправною є поведінка, що не відповідає вимогам закону або договору, тягне за собою порушення майнових прав та інтересів іншої особи і спричинила заподіяння збитків. Під шкодою слід розуміти, зокрема, зменшення або знищення майнових чи немайнових благ, що охороняються законом. Причинний зв`язок, як елемент складу цивільного правопорушення, виражає зв`язок протиправної поведінки і шкоди, що настала, при якому шкода повинна бути об`єктивним наслідком поведінки заподіювача шкоди, а отже, доведенню підлягає факт того, що його протиправні дії є причиною, а збитки - наслідком такої протиправної поведінки.
Правова позиція Верховного Суду у постанові 14 листопада 2024 року у справі cправа № 910/17582/23.
Суд встановив, що позивачем доведено факт наявності повного складу цивільного правопорушення для застосування такої міри відповідальності як відшкодування збитків.
Протиправна поведінка відповідача проявляється в тому, що виготовлена відповідачем облікова документація містить недоліки, які на вимогу позивача не були усунуті.
Такі недоліки виявлені після прийняття позивачем за актами приймання-передачі облікової документації. Зокрема, факт наявності недоліків (невідповідність облікової документації вимогам Порядку обліку об`єктів культурної спадщини затвердженого Наказом Міністерства культури України 11.03.2013 № 158), підтверджується листом Міністерства культури та інформаційної політики України № 06/35/7663/23 від 07.09.2023 та обліковою документацією. В обліковій документації відсутні дані про розробника облікової документації; облікова картка не підписана керівником розробника облікової документації; історична довідка не підписана; акт стану збереження не підписаний керівником розробника облікової документації; матеріали фотофіксації не містять дати фіксації.
Позивач неодноразово звертався до відповідача з вимогою доопрацювати облікову документацію, однак відповідач недоліків не виправив.
Суд враховує, що п. 1 розділу IV Порядку містить вимогу для розгляду питання занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру про подання облікової документації. Мінкультури здійснює перевірку поданих документів на їх комплектність та відповідність вимогам визначених цим Порядком. Невідповідність облікової документації вимогам, установленим розділом III цього Порядку, є підставою для повернення їх Ініціатору.
Через не усунення відповідачем недоліків, облікова документація, яка є результатом виконаних робіт за договорами, не може бути використана позивачем, в тому числі подана Мінкультури для розгляду питання не занесення до Реєстру пам`яток історії місцевого значення.
Збитки є об`єктивним наслідком поведінки відповідача - бездіяльності щодо доопрацювання (усунення недоліків) облікової документації, їх розмір визначений розміром коштів, сплачених позивачем за договорами за виготовлену облікову документація, яку, як результат робіт, позивач не зможе використати, через недоліки, які відповідачем на вимогу позивача не усунуті. Суд враховує, що відповідні недоліки, з огляду на їх характер, позивач не може усунути самостійно.
Відповідач своєї вини у завданні позивачу збитків не спростував.
Враховуючи викладене, суд вважає правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню вимоги позивача про стягнення з відповідача 96 477,32 грн. збитків.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України витрати позивача по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст. 2, 13, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1.Позов задовольнити повністю.
2.Стягнути з Приватного підприємства Терези-ТВ (вул. Нижньосироватська, буд. 10, м. Суми, 40007, код ЄДРПОУ 44020817) на користь Управління культури, молоді, спорту та туризму виконавчого комітету Ковельської міської ради (вул. Незалежності, буд. 89, м. Ковель, Волинська область, 45008, код ЄДРПОУ 05396534) 96 477 грн 32 коп., 3028 грн 00 коп. витрат по сплаті судового збору.
3.Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
4.Відповідно до ст. ст. 241, 256, 257 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.
Повне рішення складене та підписане суддею 10.01.2025.
СуддяД.В. Вдовенко
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124323668 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них спонукання виконати або припинити певні дії |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Вдовенко Дар'я Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні