ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84
УХВАЛА
"10" січня 2025 р. Справа № 924/33/25
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заярнюк І.В., розглянувши матеріали справи
за позовом Керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної військової адміністрації м.Хмельницький
до Полонської міської ради, м. Полонне
про скасування державної реєстрації та зобов`язання повернути на користь держави земельні ділянки
ВСТАНОВИВ:
06.01.2025р. до Господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної військової адміністрації м.Хмельницький до Полонської міської ради, м. Полонне , у якій прокурор просить:
- Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі право власності на нерухоме майно право комунальної власності Полонської міської ради на земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 187,33 га. кадастровий номер 6823610100:03:001:2058.
- Полонській міській раді (код ЄДРПОУ 04060743) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (код ЄДРПОУ 22985083) земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 187,33 га. кадастровий номер 6823610100:03:001:2058.
- Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі право власності на нерухоме майно право комунальної власності Полонської міської ради на земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 531,87 га. кадастровий номер 6823610100:06:002:0073.
- Полонській міській раді (код ЄДРПОУ 04060743) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (код ЄДРПОУ 22985083) земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 531,87 га. кадастровий номер 6823610100:06:002:0073.
- Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі право власності на нерухоме майно право комунальної власності Полонської міської ради на земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 105,11 га. кадастровий номер 6823610100:03:003:0005.
- Полонській міській раді (код ЄДРПОУ 04060743) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (код ЄДРПОУ 22985083) земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 105,11 га. кадастровий номер 6823610100:03:003:0005.
- Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та - реєстрі право власності на нерухоме майно право комунальної власності Полонської міської ради на земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 120,93 га. кадастровий номер 6823610100:06:001:0026.
- Полонській міській раді (код ЄДРПОУ 04060743) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (код ЄДРПОУ 22985083) земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 120,93 га. кадастровий номер 6823610100:06:001:0026.
- Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі право власності на нерухоме майно право комунальної власності Полонської міської ради на земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 120,93 га кадастровий номер 6823610100:03:001:2007.
- Полонській міській раді (код ЄДРПОУ 04060743) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (код ЄДРПОУ 22985083) земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 279,03 га кадастровий номер 6823610100:03:001:2007.
Відповідно до витягу з протоколу розподілу судової справи здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи та визначено до розгляду судді Заярнюк І.В.
За правилами господарського процесуального законодавства, позовна заява за формою та змістом повинна відповідати статтям 162, 164 Господарського процесуального кодексу України, а також вимогам статті 172 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 164 ГПК України передбачено, що до позовної заяви додаються документи, які підтверджують, зокрема, сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі, або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Порядок та розміри сплати судового збору визначені у Законі України "Про судовий збір" (далі - Закон). Згідно ст. 3 Закону, судовий збір справляється за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 4 Закону визначено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. При цьому, за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру справляється судовий збір у розмірі 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, майнового - 1,5% від ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" встановлено прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2025 року у розмірі 3 028,00 гривні.
Абзацом 2 ч. 3 ст. 6 Закону України „Про судовий збір передбачено, що у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
За подання позовної заяви, що має одночасно майновий і немайновий характер, судовий збір сплачується за ставками, встановленими для позовних заяв майнового та немайнового характеру (ч.3 ст.6 Закону України "Про судовий збір").
Як вбачається зі змісту позовних вимог, позивачем заявлено вимоги про:
- скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі права власності на нерухоме майно право комунальної власності на земельні ділянки лісогосподарського призначення:
1) к.н. 6823610100:03:001:2058;
2) к.н. 6823810100:06:002:0073;
3) к.н. 6823610100:03:003:0005;
4) к.н. 6823610100:06:001:0026;
5) к.н. 6823610100:03:001:2007;
Відповідно до ст. 791 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
З огляду на викладене, судом зауважено, що позивачем заявлено 5 вимог немайнового характеру, тобто за подання вимог немайнового характеру - скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі права власності на нерухоме майно право комунальної власності на земельні ділянки, до сплати належить судовий збір в розмірі 5*3028,00 = 15 140,00 грн.
Згідно змісту позовної заяви та поданих доказів, позивачем сплачено судовий збір в розмірі 42 392,00 грн., таким чином за вимоги про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі права власності на нерухоме майно право комунальної власності на земельні ділянки позивач належним чином сплатив судовий збір.
Щодо вимоги позивача про повернення на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації земельних ділянок лісового фонду з кадастровими номерами 6823610100:03:001:2058; 6823810100:06:002:0073; 6823610100:03:003:0005; 6823610100:06:001:0026; 6823610100:03:001:2007 загальною площею 1 224,27 га., судом враховано таке.
Відповідно до пунктів 53-55 постанови Великої Палати Верховного Суду від 25.08.2020 у справі №910/13737/19 судовий збір з позовної заяви про визнання права власності на майно, стягнення, витребування або повернення майна - як рухомих речей, так і нерухомості - визначається з урахуванням вартості спірного майна, тобто як зі спору майнового характеру.
Як убачається зі змісту позовної заяви у справі №924/33/25 спірні правовідносини між сторонами не врегульовані договірними відносинами, спір не випливає з орендних правовідносин, спір пов`язаний з захистом права на земельну ділянку. Доказів наявності договірних правовідносин, між сторонами у справі, до позовної заяви не додано.
Таким чином, позовні вимоги про повернення земельних ділянок (у позадоговірних зобов`язаннях) у цьому спорі мають майновий характер, оскільки є вимогами про захист права, об`єктом якого є земельні ділянки, тобто майно, що підлягає грошовій оцінці, тому судовий збір повинен визначатися з урахуванням вартості спірних земельних ділянок. (Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 02.12.2020 по справі №905/105/20).
Відповідно до часини 3 статті 162, пунктів 1, 2, 3 частини 1 статті 163 Господарського кодексу України позовна заява повинна містити зазначення ціни позову, якщо позов підлягає грошовій оцінці. Ціна позову визначається: 1) у позовах про стягнення грошових коштів - сумою, яка стягується, або сумою, оспорюваною за виконавчим чи іншим документом, за яким стягнення провадиться у безспірному (безакцентному) порядку; 2) у позовах про визнання права власності на майно або його витребування - вартістю майна; 3) у позовах, які складаються з кількох самостійних вимог, - загальною сумою всіх вимог.
Всупереч пункту 3 статті 162, статті 163 Господарського процесуального кодексу України прокурор не повідомив ціни позову. Лише щодо орієнтовного розрахунку суми судових витрат, які позивач поніс та очікує понести у зв`язку з розглядом справи, прокурор вказав, що загальна вартість земельних ділянок площею 945,24 га складає 52 410 873,52 грн., згідно інформації довідника показників нормативно грошової оцінки земель станом на 01.01.2024 (вартість багаторічних насаджень по Хмельницькій області - 55 447,16грн * загальна площа земельних ділянок - 945,24 га.).
Однак, судом звернуто увагу, що згідно з пунктом 3 частини 3 статті 162 Господарського процесуального кодексу України позовна заява повинна містити зазначення ціни позову, якщо позов підлягає грошовій оцінці.
Відповідно до висновків, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.08.2020 у справі № 910/13737/19, майновий позов (позовна вимога майнового характеру) - це вимога про захист права або інтересу, об`єктом якої є благо, що підлягає грошовій оцінці. Будь-який майновий спір має ціну. Різновидами майнових спорів є, зокрема, спори, пов`язані з підтвердженням прав на майно та грошові суми, на володіння майном і будь-які форми використання останнього.
Прокурор в позовній заяві не зазначив ціну позову та не надав належних і допустимих доказів на підтвердження вартості (оцінки) кожної земельної ділянки окремо, яку просить повернути, що унеможливлює перевірку судом ціни позову, скільки кожна вимога є самостійною і може бути розглянута як окремо так і об`єднаною.
Господарський суд звертає увагу позивача, що саме нормативна грошова оцінка відображає вартість земельної ділянки, а, отже, судовий збір за звернення до суду із вимогою про повернення земельної ділянки має бути розрахований на підставі витягу про нормативну грошову оцінку.
Згідно з ч. 1, абзацу 2 ч. 3 ст. 36 Закону України „Про Державний земельний кадастр № 3613-VI від 07.07.2011р. на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, оприлюднюються картографічна основа, індексні кадастрові карти (плани) та всі відомості Державного земельного кадастру, передбачені статтями 12-15 цього Закону, в тому числі у векторному вигляді, без права їх зміни (редагування). Перегляд, копіювання та роздрукування інформації про персональні дані власників та користувачів земельних ділянок здійснюються за умови ідентифікації особи (фізичної або юридичної), яка отримує доступ до інформації, з використанням кваліфікованого електронного цифрового підпису чи іншого альтернативного засобу ідентифікації особи.
З огляду на викладене суд зауважує про наявність у прокурора права на безкоштовне отримання витягу про нормативну грошову оцінку спірних земельних ділянок через електронні сервіси Держгеокадастру (https://e.land.gov.ua/services) або через Єдиний портал державних послуг Дія.
Підсумовуючи вищенаведене, суд доходить висновку, що за звернення із даним позовом прокурор (позивач) мав сплатити в дохід державного бюджету судовий збір судовий збір, розмір якого має визначатись в залежності від вартості спірних ділянок, які прокурор просить повернути, на підставі витягу про їх нормативну грошову оцінку.
З огляду на викладене, точну суму судового збору, яку прокурор має доплатити, суд визначити не може, оскільки не має можливості перевірити розмір його сплати за звернення до суду із позовною вимогою майнового характеру.
Таким чином, позивачем в порушення вимог статті 164 ГПК України не надано до позовної заяви документів, які підтверджують, зокрема сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі.
Відповідно до частин 1, 2 статті 174 Господарського процесуального кодексу України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 162, 164, 172 цього Кодексу, постановляє ухвалу, в якій зазначаються підстави залишення заяви без руху, про що повідомляє позивача і надає йому строк для усунення недоліків, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
З врахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що позивачем не виконано вимоги ст.ст. 162, 163, 164 Господарського процесуального кодексу України, що відповідно до вимог ч. 1 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України є підставою для залишення позовної заяви без руху з наданням строку для усунення вказаних недоліків.
У разі не виконання вимог ухвали у визначений строк, позовна заява буде вважатися неподаною та повернута позивачу.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 174, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В:
Позовну заяву Керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної військової адміністрації м.Хмельницькийдо до Полонської міської ради, м. Полонне про скасування державної реєстрації та зобов`язання повернути на користь держави земельні ділянки залишити без руху.
Встановити позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви - протягом десяти днів з дня вручення копії ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Попередити позивача про наслідки недотримання вимог ухвали про залишення позовної заяви без руху, передбачені ч. 4 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України.
Інформацію по справі, що розглядається, можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://km.arbitr.gov.ua.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання 10.01.2025р. та оскарженню не підлягає.
СуддяІ.В. Заярнюк
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124323749 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права власності на земельну ділянку |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заярнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні