ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 січня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/14344/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Глобинської міської ради, Глобинської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
02 грудня 2024 року через систему "Електронний суд" до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до виконавчого комітету Глобинської міської ради, у якій позивач просить:
1) визнати протиправними дії Глобинської міської ради щодо відмови надати ОСОБА_1 за запитом від 02.11.2024 інформацію про наявність в посадових осіб Глобинської міської ради та її виконавчого комітету інвалідності - посада, дата набуття статусу та група інвалідності;
2) зобов`язати виконавчий комітет Глобинської міської ради надати ОСОБА_1 за запитом від 02.11.2024 інформацію про наявність в посадових осіб Глобинської міської ради та її виконавчого комітету інвалідності - посада, дата набуття статусу та група інвалідності.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 02.11.2024 в мережі інтернет на веб-сайті "Доступ до правди" Молодчин В.П. звернувся до Глобинської територіальної громади з інформаційним запитом про надання інформації, у якому просив надати інформацію про наявність в посадових осіб Глобинської міської ради та її виконавчого комітету інвалідності із зазначенням посади, дати набуття статусу та групи інвалідності. Виконавчим комітетом Глобинської міської ради відмовлено у наданні запитуваної інформації з посиланням на те, що запитувана інформація належить до конфіденційної інформації про фізичну особу. Позивач вважає протиправними дії Глобинської міської ради щодо відмови надати ОСОБА_1 за запитом від 02.11.2024 інформацію про наявність в посадових осіб Глобинської міської ради та її виконавчого комітету інвалідності - посада, дата набуття статусу та група інвалідності, оскільки запитувана ним інформація про наявність в посадових осіб Глобинської міської ради та її виконавчого комітету інвалідності - посада, дата набуття статусу та група інвалідності, має значний суспільний інтерес.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/14344/24. Залучено до участі у справі №440/14344/24 як другого відповідача Глобинську міську раду. Відмовлено у задоволенні клопотання позивача про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
30 грудня 2024 року до суду надійшов відзив на позовну заяву /а.с. 27-31/, в якому представник відповідачів просить у задоволенні позову відмовити в повному обсязі, посилаючись на те, що 04.11.2024 за вх№02-16/24083 надійшов інформаційний запит ОСОБА_1 щодо надання інформації про наявність в посадових осіб Глобинської міської ради та її виконавчого комітету інвалідності - посада, дата набуття статусу та група інвалідності. Вказує, що оскільки запитувана інформація містить в собі персональні дані посадових осіб, на виконання вимог закону, виконавчий комітет Глобинської міської ради звернувся до посадових осіб виконавчого комітету для отримання дозволу на розголошення їх персональних даних щодо наявності інвалідності із зазначенням посади, дати набуття статусу та групи інвалідності та отримав відмову в наданні згоди на поширення інформації щодо стану їх здоров`я. Листом від 08.11.2024 вих№02-16/243З надано відповідь на інформаційний запит про відмову ОСОБА_1 у наданні запитуваної інформації. Зазначає, що згідно з роз`ясненнями, які містяться у рішенні Конституційного Суду України від 20.01.2012 № 2-рп/2012, чинним законодавством передбачені вичерпні підстави можливого правомірного втручання в особисте та сімейне життя особи (в тому числі й тієї, яка займає посаду, пов`язану з функціями держави або органів місцевого самоврядування, та членів її сім`ї). Такими підставами є згода особи на збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації стосовно неї, а також, у разі відсутності такої згоди, випадки, визначені законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. Відповідно до пунктів 2 та 6 частини другої статті 7 Закону України "Про захист персональних даних", положення частини першої цієї статті не застосовується, якщо обробка персональних даних: необхідна для здійснення прав та виконання обов`язків володільця у сфері трудових правовідносин відповідно до закону із забезпеченням відповідного захисту, необхідна в цілях забезпечення ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (в обсягах даних, зазначених у статті 7 Закону України "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів"). Таким чином, виконавчий комітет Глобинської міської ради, як володілець персональних даних, що стала йому відома, зобов`язаний забезпечити відповідний її захист. Вирішуючи питання щодо конфіденційності інформації про особу, яка займає посаду, пов`язану зі здійсненням функцій держави або органів місцевого самоврядування, та членів її сім`ї, Конституційний Суд України у Рішенні від 20.02.2012 № 2-рп/2012 у справі № 1-9/2012 дійшов висновку, що належність інформації про фізичну особу до конфіденційної визначається в кожному конкретному випадку; публічний характер як самих органів - суб`єктів владних повноважень, так і їх посадових осіб вимагає оприлюднення, але певної інформації для формування громадської думки про довіру до влади та підтримку її авторитету у суспільстві. З огляду на таке, відповідно до приписів Закону України "Про захист персональних даних", з урахуванням Рішення Конституційного Суду України від 20.01.2012 № 2-рп/2012, інформація про наявність в посадових осіб інвалідності (посада. дата набуття статусу групи інвалідності), є інформацією про стан здоров`я та носить особистий характер, а тому в силу вимог ст. 7 Закону України "Про доступ до публічної інформації" є конфіденційною і може бути наданою тільки за згодою відповідної особи. Вважає, що позивачем не обґрунтовано, в чому полягає порушення його прав, свобод та інтересів, оскільки відповідачем була надана відповідь на звернення, яка відповідає вимогам закону та роз`яснено підстави неможливості надання запитуваної інформації.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
02.11.2024 у мережі Інтернет через веб-сайт "Доступ до правди" Молодчиним В.П. направлено до Глобинської територіальної громади запит, у якому на підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13 січня 2011 року позивач просив надати наступну інформацію (наступні документи): про наявність в посадових осіб Глобинської міської ради та її виконавчого комітету інвалідності - посада, дата набуття статусу та група інвалідності /а.с. 8, 32/.
Запит ОСОБА_1 від 02.11.2024 зареєстрований відповідачем 04.11.2024 за вх.№02-16/24083 /а.с. 32/.
Відповідачі звернулися до посадових осіб Глобинської міської ради та її виконавчого комітету із запитами про надання їх згоди на поширення інформації у вигляді відповіді запитувачу гр. ОСОБА_1 (вх.№02-16/24083 від 04.11.2024) щодо наявності інвалідності із зазначенням посади, дати набуття статусу та групи інвалідності /а.с. 34-40/.
Фізичні особи, до яких були звернуті ці запити, не надали згоди про поширення інформації щодо стану їх здоров`я, про що зазначили письмово на письмових запитах /а.с. 34-40/.
Листом від 08.11.2024 №02-16/2433 за підписом міського голови Джусь Станіслава позивачу надано відповідь на його інформаційний запит, ОСОБА_1 повідомлено про те, що відповідно до статей 11, 21 Закону України "Про інформацію" дані про стан здоров`я належить до конфіденційної інформації про фізичну особу. Конфіденційна інформація може поширюватись тільки за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов. У зв`язку з цим, виконавчий комітет Глобинської міської ради не може надати запитувану інформацію /а.с. 7, 33/.
Вважаючи, що відповідачами допущено протиправну бездіяльність, що полягає у не наданні інформації, запитуваної у запиті на інформацію від 02.11.2024, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися, суд дійшов таких висновків.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про інформацію" від 02.10.1992 №2657-ХІІ кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, та інформації, що становить суспільний інтерес визначений Законом України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 №2939-VI (надалі - Закон №2939-VІ).
Статтею 1 Закону №2939-VІ передбачено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
За визначенням статті 1 Закону України "Про інформацію" від 02.10.1992 № 2657-XII, документ - матеріальний носій, що містить інформацію, основними функціями якого є її збереження та передавання у часі та просторі; захист інформації - сукупність правових, адміністративних, організаційних, технічних та інших заходів, що забезпечують збереження, цілісність інформації та належний порядок доступу до неї; інформація - будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді; суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, інший суб`єкт, що здійснює владні управлінські функції відповідно до законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 5 Закону №2939-VІ доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію.
Статтею 12 Закону №2939-VІ встановлено, що суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації.
Право на доступ до публічної інформації гарантується обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом (пункт 1 частини 1 статті 3 Закону №2939-VІ).
За приписами частин 1 статті 13 Закону №2939-VІ розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються: 1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання; 2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів; 3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків; 4) суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них; 5) юридичні особи публічного права, державні/комунальні підприємства або державні/комунальні організації, що мають на меті одержання прибутку, господарські товариства, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) прямо чи опосередковано належать державі та/або територіальній громаді, - щодо інформації про структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага їх керівника, заступника керівника, особи, яка постійно або тимчасово обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради.
Відповідно до статті 22 Закону №2939-VI розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.
Частиною 1 статті 6 Закону №2939-VІ передбачено, що внформацією з обмеженим доступом є: 1) конфіденційна інформація; 2) таємна інформація; 3) службова інформація.
Частиною 2 статті 6 Закону №2939-VІ встановлено, що обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог:
1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;
2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Відповідно до частини 8 статті 6 Закону №2939-VІ обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
Згідно з частиною 2 статті 5 Закону України "Про захист персональних даних" персональні дані можуть бути віднесені до конфіденційної інформації про особу законом або відповідною особою. Не є конфіденційною інформацією персональні дані, що стосуються здійснення особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень.
Частиною 6 статті 6 Закону України "Про захист персональних даних" передбачено, що не допускається обробка даних про фізичну особу, які є конфіденційною інформацією, без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Відповідно до частини 1 статті 11 Закону України "Про інформацію" від 02.10.1992 № 2657-XII інформація про фізичну особу (персональні дані) - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.
Частиною 2 статті 11 Закону України "Про інформацію" від 02.10.1992 № 2657-XII встановлено, що не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров`я, а також адреса, дата і місце народження. Кожному забезпечується вільний доступ до інформації, яка стосується його особисто, крім випадків, передбачених законом. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, під час здійснення повноважень щодо верифікації та моніторингу державних виплат не потребує згоди фізичних осіб на отримання та обробку персональних даних.
Відповідно до частини 2 статті 21 Закону України "Про інформацію" від 02.10.1992 №2657-XII конфіденційною є інформація про фізичну особу, інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб`єктів владних повноважень, а також інформація, визнана такою на підставі закону. Конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, якщо інше не встановлено законом. Відносини, пов`язані з правовим режимом конфіденційної інформації, регулюються законом.
Отже, в силу наведених вище норм права до конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її стан здоров`я та така інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, якщо інше не встановлено законом.
У спірному випадку особи, дані про стан здоров`я яких бажав отримати позивач, не надали згоди на поширення такої інформації, про що письмово повідомили відповідача.
Статтею 8 Закону №2939-VІ визначено, що таємна інформація - інформація, доступ до якої обмежується відповідно до частини другої статті 6 цього Закону, розголошення якої може завдати шкоди особі, суспільству і державі. Таємною визнається інформація, яка містить державну, професійну, банківську, розвідувальну таємницю, таємницю досудового розслідування та іншу передбачену законом таємницю. Порядок доступу до таємної інформації регулюється цим Законом та спеціальними законами.
Поняття лікарської таємниці наведено у статті 40 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я", згідно якої медичні працівники та інші особи, яким у зв`язку з виконанням професійних або службових обов`язків стало відомо про хворобу, медичне обстеження, огляд та їх результати, інтимну і сімейну сторони життя громадянина, не мають права розголошувати ці відомості, крім передбачених законодавчими актами випадків.
Отже, лікарська таємниця це відомості про хворобу, медичне обстеження, огляд та їх результати, інтимну і сімейну сторони життя людини, які не мають права розголошувати медичні працівники та інші особи, яким у зв`язку з виконанням професійних або службових обов`язків стало відомо про це.
Таким чином, позивач ОСОБА_1 у запиті про інформацію від 02.11.2024 просив надати йому інформацію, що містить передбачену Законом України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" таємницю, розголошення якої може завдати шкоди фізичним особам, які у спірному випадку можуть бути конкретно ідентифіковані через назви посад, які позивач просить зазначити поряд із групою інвалідності кожної особи та датою, з якої інвалідність встановлено.
Щодо сукупності умов вимог пунктів 1-3 частини другої статті 6 Закону №2939-VI, суд зазначає, що обмеження доступу до інформації (лікарської таємниці), яку бажає отримати позивач, здійснюється відповідно до закону для захисту прав інших людей, які не надали згоди на розголошення такої інформації, розголошення інформації про стан здоров`я осіб з інвалідністю без їх згоди може завдати істотної шкоди цим інтересам, зокрема, шкоди стану фізичного та психологічного здоров`я осіб з інвалідністю різного ступеню тяжкості та шкода від оприлюднення такої інформації з обмеженим доступом переважає суспільний інтерес в її отриманні ОСОБА_1 , враховуючи, що в силу статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, а отже, життя і здоров`я людини в Україні визнається найвищою соціальною цінністю.
Підсумовуючи викладене вище, зважаючи на встановлені обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача про визнання протиправними дій Глобинської міської ради щодо відмови надати ОСОБА_1 за запитом від 02.11.2024 інформацію про наявність в посадових осіб Глобинської міської ради та її виконавчого комітету інвалідності - посада, дата набуття статусу та група інвалідності та зобов`язання виконавчого комітету Глобинської міської ради надати ОСОБА_1 за запитом від 02.11.2024 інформацію про наявність в посадових осіб Глобинської міської ради та її виконавчого комітету інвалідності - посада, дата набуття статусу та група інвалідності, - задоволенню не підлягають.
При прийнятті рішення у даній справі суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Підстави для розподілу судових витрат відсутні, оскільки у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 7, 9, 77, 139, 229, 241-245, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до виконавчого комітету Глобинської міської ради (вул. Центральна, 285, м. Глобине, Кременчуцький район, Полтавська область, 39000, ідентифікаційний код 04382056), Глобинської міської ради (вул. Центральна, 285, м. Глобине, Кременчуцький район, Полтавська область, 39000, ідентифікаційний код 22547673) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124333932 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні