СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 січня 2025 року Справа № 480/6990/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/6990/24 за позовом малого приватного підприємства "РАЙ" до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру в Сумській області щодо не скасування державної реєстрації земельної ділянки за адресою: м. Суми, вул. Героїв Крут, 38 із кадастровим номером 5910136300:06:002:0004;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Сумській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки за адресою: м. Суми, вул. Героїв Крут, 38 із кадастровим номером 5910136300:06:002:0004 та закрити Поземельну книгу, яка була відкрита на земельну ділянку за адресою: м. Суми, вул. Героїв Крут, 38 із кадастровим номером 5910136300:06:002:0004.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що влютому 2024 року позивач звернувся до відповідача із заявою про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5910136300:06:002:0004. Листом від 15.02.2024 № 28-18-0.222-530/2-24 відповідачем відмовлено у скасуванні вказаної земельної ділянки, оскільки кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. В той же час повідомлено, що відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Не погоджуючись з позицією органу Держгеокадастру, позивач звернулася до суду.
Судом було відкрито провадження та справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Представник відповідача надав до суду відзив, в якому проти позовних вимог заперечує та просить відмовити у задоволення позовних вимог в повному обсязі. Зазначає, що відповідно до інформації наданої відділом № 4 Управління забезпечення реалізації державної політики у сфері земельних відносин, відомості про земельну ділянку, яка розташована за адресою: вул. Черепіна, 38, м. Суми, яка перебувала в оренді товариства з обмеженою відповідальністю "Колумб" на підставі договору, оренди земельної ділянки від 01.08.2008 № 40861200119, термін дії договору до 28.05.2013, перенесені в автоматизованому порядку до Державного земельного кадастру з Державного реєстру земель та присвоєний кадастровий номер 5910136300:06:002:0004 . Земельна ділянка з кадастровим номером 5910136300:06:002:0004 сформована на підставі Технічної документації із землеустрою по встановленню меж земельної ділянки та складанню документів, що посвідчують право на земельну ділянку товариству з обмеженою відповідальністю "Колумб" під розміщення магазину за адресою: вул. Черепіна, 38, м. Суми, яка розроблена Приватним підприємством "КАДАСТР-С" у 2007 році .
Представник пояснює, що Головне управління Держгеокадастру не вчиняло жодних дій щодо спірної земельної ділянки в частині розпорядження. До повноважень Головного управління Держгеокадастру не належить розпорядження землями комунальної власності житлової та громадської забудови для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
Однією із підстав для скасування реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі є: якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника. Однак, Державні кадастрові реєстратори не володіють інформацією щодо підстав реєстрацій, або не реєстрацій прав на конкретну земельну ділянку. При розгляді заяви про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5910136300:06:002:0004 державний кадастровий реєстратор не мав можливості та повноважень визначити вину заявника щодо не реєстрації права на спірну земельну ділянку. Доказів вини заявника у не реєстрації права на спірну земельну ділянку протягом одного року до заяви не додавалось. Тобто, кадастровий реєстратор при вчиненні зазначених дій діяв лише в межах своїх повноважень та у спосіб передбачений законом, а отже підстав для скасування реєстрації спірної земельної ділянки з кадастровим номером 5910136300:06:002:0004 у нього не було.
Суд, перевіривши матеріали справи, повно та об`єктивно оцінивши докази в їх сукупності, вважає, що позовні вимоги задоволені бути не можуть на підставі таких обставин.
З матеріалів справи слідує, що мале приватне підприємство "РАЙ" є власником складу з магазином літ "А-1" загальною площею 896,4 кв. м., розташованого на земельній ділянці кадастровий номер 5910136300:06:002:0004 загальною площею 0,1301 га за адресою: м. Суми, вул. Героїв Крут, 38.
В лютому 2024 року позивач звернувся до відповідача із заявою про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5910136300:06:002:0004.
Листом від 15.02.2024 № 28-18-0.222-530/2-24 відповідач відмовив у скасуванні вказаної земельної ділянки та зазначив, що "Відповідно до статті 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" (далі Закон) земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
У разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення (пункт 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр").
Відомості про земельну ділянку розташовану за адресою: Сумська область, м. Суми, вулиця, Черепіна, 38 загальною площею 0.1301 га, яка перебувала в користуванні ТОВ "Колумб" згідно договору оренди земельної ділянки від 01.08.2008 № 040861200119, термін дії договору до 28.05.2013 перенесені в автоматизованому порядку до Державного земельного кадастру з Державного реєстру земель 5910136300:06:002:0004 та присвоєний кадастровий номер.
Кадастрові номери земельних ділянок зазначаються у рішеннях органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування про передачу цих ділянок у власність чи користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок.
Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. В той же час повідомляємо, що відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.".
Враховуючи відмову відповідача скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступних приписів законодавства.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою:
- особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;
- власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи;
- органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності);
- замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (у разі внесення до Державного земельного кадастру за результатами проведення інвентаризації земель масиву земель сільськогосподарського призначення відомостей про земельну ділянку, що входить до такого масиву);
- замовника документації із землеустрою, за якою здійснюється формування земельної ділянки державної, комунальної власності, у випадках, коли розроблення такої документації відбувається без дозволу органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування;
- власника земельної частки (паю) або його спадкоємця (у разі формування земельної ділянки в порядку виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв);
- особи, визначені частиною першою статті 118 Земельного кодексу України, у тому числі власника нерухомого майна (будівлі, споруди), розташованої на земельній ділянці, що надається (передається) із земель державної чи комунальної власності, або його спадкоємця.
Для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:
- заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;
- документація із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки, в електронній формі та формі електронного документа.
У разі якщо відповідно до закону поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюються за погодженням з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, фізичними чи юридичними особами, до заяви про державну реєстрацію земельної ділянки, сформованої в результаті поділу або об`єднання земельних ділянок, також додаються документи, що належним чином підтверджують таку згоду.
Заява з доданими документами надсилається заявником засобами телекомунікаційного зв`язку.
Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви:
перевіряє відповідність документів вимогам законодавства;
за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:
- подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;
- невідповідність поданих документів вимогам законодавства;
- знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Зміна найменування акціонерного товариства у зв`язку із зміною типу акціонерного товариства або перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у державній реєстрації земельної ділянки.
Відмова в державній реєстрації земельної ділянки з підстав, не передбачених цією частиною, заборонена.
Державний кадастровий реєстратор зазначає вичерпний перелік підстав для відмови у державній реєстрації земельної ділянки.
У разі повторного подання заяви про державну реєстрацію земельної ділянки не допускається відмова у здійсненні державної реєстрації з підстав, не зазначених у раніше наданій відмові (крім неусунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови, або якщо підстави для відмови у державній реєстрації виникли після попередньої відмови).
У разі надання відмови з підстави, визначеної абзацом другим частини шостої цієї статті, заявнику повідомляється найменування та адреса органу, до повноважень якого належить здійснення державної реєстрації земельної ділянки.
На підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.
При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.
Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
- поділу чи об`єднання земельних ділянок;
- якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника;
- ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених в абзацах третьому і четвертому частини десятої, державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї - суб`єктів таких прав.
Згідно статті 18 Закону України "Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно" ідентифікатором реєстрації, припинення, переходу чи скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному реєстрі речових прав та їх речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень є кадастровий номер земельної ділянки.
Таким чином, однією із підстав для скасування реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі є: якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
Відповідно до статті 11 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Тобто, суд погоджується з доводами відповідача, що при опрацюванні наданих документів та їх розгляді державний реєстратор самостійно приймає рішення про внесення відомостей до Державного земельного кадастру або про відмову у здійсненні таких дій.
Також суд зазначає, що державний реєстратор не може нести відподальність за взаємообмін даних між Державним реєстром речових прав та Державним земельним кадастром, оскільки завантаження інформації до Національної кадастрової системи відбувається автоматично відповідно до внесення відомостей про права власності на землю.
При розгляді заяви про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5910136300:06:002:0004 державний кадастровий реєстратор не мав можливості та повноважень визначити вину заявника, щодо не реєстрації права на спірну земельну ділянку. Доказів вини заявника у не реєстрації права на спірну земельну ділянку протягом одного року до заяви позивачем додано не було.
Враховуючи вище викладене, суд не вбачає протиправності в діях Головного управління Держгеокодастру в Сумській області та відмовляє позивачу в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову малого приватного підприємства "РАЙ" до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Шаповал
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124334434 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
М.М. Шаповал
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні