Рішення
від 10.01.2025 по справі 520/15163/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м.Харків

10 січня 2025 року №520/15163/24

Харківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Лариси Мар`єнко, розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач - ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області, в якому просить суд:

1) визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області щодо утримання з допомоги з 01.01.2024 по 31.05.2024 щомісячно 41,56 грн;

2) зобов`язати Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області повернути ОСОБА_1 незаконно утримані з допомоги з січня 2024 по травень 2024 кошти у сумі 207,80 грн;

3) зобов`язати Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області припинити в подальшому, після травня 2024, утримувати з допомоги ОСОБА_1 кошти у сумі 41,56 грн щомісяця.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з листопада 2022 року отримує державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям у розмірі 207,80 гривень. Відповідач в період з 01.01.2024 по 31.05.2024 року утримував з суми державної соціальної допомоги 20%, що на думку позивача, є порушенням його прав так законних інтересів.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 07.06.2024 року відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику (повідомлення) сторін у судове засідання.

Представник відповідача - Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області, надіслав до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав, просив суд відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що у спірних правовідносинах відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначених чинним законодавством України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст.229 КАС України.

Відповідно до частини 5 статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Оцінивши повідомлені позивачем та відповідачем обставини, дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.

02.07.2020 року ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення з заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та декларацією про доходи та майно.

За результатом поданої заяви та документів відповідач рішенням від 10.07.2020 року призначив позивачу державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям на період з 01.07.2020 по 31.12.2020 в розмірі 549,25 грн. щомісячно, враховуючи, що він, згідно довідки Первомайської міськрайонної філії Харківського обласного центру зайнятості №648 від 01.07.2020 року, з 01.04.2020 року перебуває на обліку в центрі зайнятості без отримання виплат допомоги по безробіттю (а.с. 35).

З матеріалів справи встановлено, що відповідач повідомив позивачу про майбутні зміни в законодавстві, які можуть вплинути на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру.

10.07.2020 року ОСОБА_1 надав до Управління заяву про те, що ознайомлений з можливим повернення надміру сплачених коштів, у зв`язку зі змінами в законодавстві та зобов`язався її повернути. (а.с. 38)

Постановою КМУ від 22.07.2020 року №632 "Деякі питання виплати державної соціальної допомоги" (далі - Постанова № 632) внесені зміни до законодавства щодо призначення державних допомог та затверджений Порядок обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги. Внаслідок чого, Порядок №250 затверджено у новій редакції.

Крім того, пунктом 2 Постанови № 632 встановлено, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям та допомога на дітей одиноким матерям особам, які звернулися за її призначенням у липні-серпні 2020 року, призначається і виплачується починаючи з липня 2020 року та в пункті 5 Постанови №632 зазначалося, що ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 1 липня 2020 року.

В зв`язку зі змінами в законодавстві, відповідач прийняв розпорядження від 13.08.2020 року №527 про припинення ОСОБА_1 виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.09.2020 року до з`ясування (а.с. 39).

Згідно отриманої Управлінням інформації з ПФУ та ДПС від 19.08.2020 року відомості про доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та відомості про доходи осіб із Державного реєстру фізичних осіб по ОСОБА_1 відсутні.

Згідно довідки центру зайнятості ОСОБА_1 зареєстрований в центрі зайнятості як безробітний лише з 01 квітня 2020 року.

Рішенням Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області від 19.08.2020 року прийнято рішення про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (а.с. 40).

Також відповідачем визначено обсяг надміру виплачених коштів в розмір 1098,50 гривень (по 549,25 грн за два місяці: липень, серпень 2020 року), за результатами чого прийнято рішення у формі протоколу ведення виконавчого листа про повернення суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги, у разі не повернення цієї суми отримувачем державної соціальної допомоги самостійно, що підтверджується протоколом введення виконавчого листа та даними про існуючі відрахування від 20.08.2020 року (а.с. 42-43).

01.11.2022 року ОСОБА_1 звернувся до Центру надання адміністративних послуг в м.Первомайський із заявою про призначення соціальної допомоги та декларацією про доходи та майно (а.с. 44-49).

За результатами розгляду поданих документів рішенням управління від 23.11.2022 року позивачу була призначена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям на період з 01.11.2022 по 30.04.2023 в розмірі 170,00 грн щомісячно, що підтверджується протоколом від 23.11.2022 (а.с. 50,52).

Судом встановлено, що у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 сума надміру виплаченої державної соціальної допомоги самостійно не повернута, на підставі протоколу індивідуального перерахунку від 23.11.2022 року та згідно протоколу введення виконавчого листа та дані про існуючі відрахування від 20.08.2020 року, з листопада 2022 року Управлінням почало здійснюватися утримання нарахованої суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги (1098,50 грн) за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.

В зв`язку зі зміною прожиткового мінімуму, управлінням здійснено перерахунок з 01.12.2022 року по 30.04.2023 року та визначено новий розмір соціальної допомоги, який склав 207,80 грн. щомісячно, що підтверджується розпорядженням про перерахунок від 25.11.2022 року (а.с. 53).

З інформації наданої відповідачем у відзиві на позовну заяву, Управління щомісячно здійснювало утримання державної соціальної допомоги в розмірі 20% щомісячної суми, призначеної ОСОБА_1 допомоги в періоди: з 01.11.2022 по 30.11.2022 року (з нарахованої суми допомоги 170,00 гривень) в розмірі 34,00 грн; з 01.12.2022 по 30.04.2024 року (з нарахованої суми допомоги 207,80 гривень) в розмірі 41,56 грн щомісячно.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 р. №214 "Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану" виплату допомоги було подовжено в автоматичному режимі з 01.05.2023 року по 31.05.2024 року.

01.05.2024 року позивач звернувся до Центру надання адміністративних послуг в м.Первомайський за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та подав нову заяву і декларацію про доходи та майновий стан (а.с. 54-61).

У зв`язку з новим зверненням за допомогою ОСОБА_1 було припинено автоматичну виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї з 01.05.2024 року відповідно до Постанови №214, що підтверджується розпорядженням про припинення виплати допомоги від 06.05.2024 року № 105 до з`ясування (а.с.62).

Рішення від 06.05.2024 року Управлінням відмовлено в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 з 01.05.2024 року, з підстав того, що середньомісячний сукупний дохід перевищує рівень прожиткового мінімуму.

Не погоджуючись з діями відповідача, щодо утримання з державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`я 20% суми виплати, ввапжаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із того, що в силу положень частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Закон України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" від 01.06.2000 №1768-III спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям.

Згідно статті 1 цього Закону державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; де малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї; де прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення; а середньомісячний сукупний доход сім`ї - обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги. До сукупного доходу сім`ї не враховується грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення.

Відповідно до статті 3 Закону №1768-ІІІ право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України.

Згідно зі статтею 4 Закону №1768-ІІІ призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем проживання уповноваженого представника сім`ї. Порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону №1768-ІІІ державна соціальна допомога призначається на шість місяців.

Згідно зі статтею 13 Закону №1768-ІІІ контроль за правильністю призначення і виплати державної соціальної допомоги, використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання такої допомоги, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки. Під час надання державної соціальної допомоги проводиться перевірка майнового стану членів сім`ї в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 7 Закону №1768-ІІІ державна соціальна допомога не призначається, зокрема, якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250 затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Відповідно до пункту 2 Порядку №250 державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України та з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї. Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням.

Згідно з пунктом 3 Порядку №250 призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських рад міст обласного значення, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Відповідно до пункту 5 Порядку №250 для призначення державної соціальної допомоги уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), подає такі документи, зокрема, заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики та декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики.

Інформація про склад малозабезпеченої сім`ї заявника зазначається в декларації. Якщо заявник вже отримує будь-який із видів державної допомоги, які призначаються органами соціального захисту населення, відомості про розмір допомоги враховуються цим органом без необхідності її декларування.

До складу малозабезпеченої сім`ї заявника включаються чоловік, дружина, рідні та усиновлені діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи, які проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи та доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей. При цьому діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування. Особи, які перебувають на повному державному утриманні, до складу сім`ї не включаються. Права члена сім`ї має одинока особа.

Заява та декларація вважаються такими, що не подані, у разі внесення не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сім`ї (прізвище, ім`я та по батькові, сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи іншого документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

Для призначення державної соціальної допомоги на наступний строк уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї подає нові заяву та декларацію.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 250 (з останніми змінами від 21.05.2020 року), в якому зазначалося, що соціальна допомога не призначається у разі, коли: працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійнотехнічної), фахової передвищої та вищої освіти протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню).

Судом встановлено, що постановою КМУ від 22.07.2020 року №632 "Деякі питання виплати державної соціальної допомоги" (далі - Постанова № 632) були внесені зміни до законодавства щодо призначення державних допомог та затверджений Порядок обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги. Внаслідок чого, Порядок № 250 було затверджено у новій редакції.

Крім того, пунктом 2 Постанови № 632 було встановлено, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям та допомога на дітей одиноким матерям особам, які звернулися за її призначенням у липні-серпні 2020 р., призначається і виплачується починаючи з липня 2020 року та в пункті 5 Постанови №632 зазначалося, що ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 1 липня 2020 року.

Пунктом 10 Порядку № 250 (в редакції Постанови №632) було визначено, що державна соціальна допомога не призначається, якщо: у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, передбачених у пункті 11 цього Порядку).

Згідно п.9 Порядку №250 (в редакції Постанови №632) середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів малозабезпеченої сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців. Шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (далі - період, за який враховуються доходи).

Згідно п.19 Порядку №250 (в редакції Постанови №632) для призначення державної соціальної допомоги на запит органу соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються: відомості про доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування - Пенсійним фондом України (у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики); відомості про доходи осіб із Державного реєстру фізичних осіб - платників податків - ДПС (у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном).

Згідно п19 Порядку № 250 (в редакції Постанови №632) для призначення державної соціальної допомоги на запит органу соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються: відомості про доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування - Пенсійним фондом України (у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики); відомості про доходи осіб із Державного реєстру фізичних осіб - платників податків - ДПС (у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном).

Відповідно до п.25 Порядку №250 (в редакції Постанови №632), якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення:

- визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї;

- повідомляють уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення.

Отже, для правильного вирішення питання про утримання надміру сплачених сум державної допомоги орган, що уповноважений призначати державну допомогу, має достеменно встановити два факти переплати, а саме: 1) подання особою, яка отримує таку допомогу недостовірних відомостей, що враховуються при її призначенні чи перерахунку, та з чиєї вини нараховано суми соціальних виплат у розмірі, що суперечить вимогам Закону; 2) отриманням інформації про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги, надбавки на догляд та визначення їх розміру.

Вказаний перелік підстав для утримання надміру виплачених сум є вичерпним.

Згідно зі статтею 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті:

1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача;

2) інше майно, якщо це встановлено законом.

Як встановлено судом та не спростовано відповідачем, жодних зловживань, які б призвели до виплати допомоги малозабезпеченим сім`ям, з боку позивача допущено не було, а отже й підстав для прийняття рішення щодо стягнення сум надміру виплаченої такої допомоги з позивача у суб`єкта владних повноважень не було.

Правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, отже, зазначене у статті 1215 ЦК України майно підлягає поверненню у разі наявності фактів зазначених вище.

Вказану правову позицію викладено в постанові Великої палати Верховного Суду від 16 січня 2019 року у справі №753/15556/15-ц, а також в постанові Верховного суду від 29 липня 2020 року справа №155/1598/16-а.

Отже для правильного вирішення питання про утримання надміру сплачених сум державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям орган, що уповноважений призначати такі виплати, мав достеменно встановити факт переплати у зв`язку із поданням недостовірних відомостей, що враховуються при її обчисленні, та з чиєї вини нараховано суми соціальних виплат у розмірі, що суперечить вимогам Закону.

Між тим, підставою для стягнення надміру нарахованих сум державної соціальної допомоги за липень-серпень 2020 року відповідачем зазначено - зміна в законодавстві.

Частиною 1 ст.58 Конституції України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

У Рішенні Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року №1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.

Крім того, суд звертає увагу, що заява позивача про ознайомлення з можливою переплатою соціальної допомоги внаслідок майбутньої зміни законодавства, не є належним доказом повідомлення відповідачем, оскільки вказана заява не містить конкретних сум, має абстрактний характер щодо майбутніх зобов`язань з імовірністю їх настання та датована раніше, ніж рішення відповідача про надміру нараховані суми соціальної допомоги.

Під час розгляду даної справи, відповідачем не було доведено обставин, за яких допускається стягнення з позивача зайво виплачених сум державної соціальної допомоги допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Враховуючи, що відповідачем не було доведено зловживань зі сторони позивача або надання ним недостовірних даних для призначення державної соціальної допомоги, суддів вважає, що у Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області були відсутні підстави для утримання з позивача надміру виплачених сум такої допомоги.

При цьому правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення ЄСПЛ у справах "Лелас проти Хорватії", "Тошкуце та інші проти Румунії") і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (рішення у справах "Онер`їлдіз проти Туреччини", "Беєлер проти Італії").

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі "Лелас проти Хорватії").

Потреба виправити колишню "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки").

Іншими словами, ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення ЄСПЛ у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" та у справах "Ґаші проти Хорватії", "Трґо проти Хорватії").

Отже йдеться про дотримання принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах "Беєлер проти Італії", "Онер`їлдіз проти Туреччини", "Megadat.com S.r.l. проти Молдови", "Москаль проти Польщі").

Також, у пункті 71 рішення у справі "Рисовський проти України" ЄСПЛ зазначив, що принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити допущену в минулому "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися у нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Ризик будь-якої помилки державного органу має покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно до вимог пункту 4 частини першої статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Приписами статті 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить висновку, що з метою повного та ефективного захисту прав позивача слід вийти за межі заявлених позовних вимог та визнати протиправним рішення Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області у формі протоколу ведення виконавчого листа та дані про існуючі відрахування від 20.08.2020 про утримання суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за липень-серпень 2020 року та зобов`язати відповідача повернути ОСОБА_1 утриману суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.11.2022 по 30.04.2024 року в загальному розмірі 740,52 гривні.

Позовна вимога про зобов`язання Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області припинити в подальшому, після травня 2024, утримувати з допомоги ОСОБА_1 кошти у сумі 41,56 грн щомісяця задоволенню не підлягає, оскільки, повністю поглинається обраним захистом прав позивача щодо скасування рішення про повернення надміру виплачених коштів.

Приписами ч.1 та ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Витрати зі сплати судового збору не підлягають розподілу, оскільки позивач звільнений від його сплати ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 07.06.2024 року.

Керуючись ст.ст.19, 139, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Первомайської міськоі ради Харківської області (м-р 4-й, буд.21, м.Первомайський, Лозівський район, Харківська область, 64102, код ЄДРПОУ 22685103) про визнання дій протиправними та зобов?язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Вийти за межі заявлених позовних вимог.

Визнати протиправним рішення Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області у формі протоколу ведення виконавчого листа та дані про існуючі відрахування від 20.08.2020 про утримання суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за липень-серпень 2020 року з ОСОБА_1 .

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області повернути ОСОБА_1 утриману суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.11.2022 по 30.04.2024 року в загальному розмірі 740,52 гривні.

В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан на території України, у зв`язку з бойовими діями на території м.Харків та Харківської області, повний текст рішення складено 10 січня 2025 року.

Суддя Лариса МАР`ЄНКО

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2025
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124334555
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —520/15163/24

Рішення від 10.01.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні