РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 січня 2025 року справа № 580/10761/24
м. Черкаси
Черкаський? ?окружний? ?адміністративний? ?суд? ?у? ?складі? ?головуючого? ?судді Кульчицького С.О., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом Виробничо-комерційної фірми-товариства з обмеженою відповідальністю «Тана» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась Виробничо-комерційна фірма - товариство з обмеженою відповідальністю «Тана» (далі - позивач) з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі-відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 24.05.2024 №7494/23-00-23-04, прийняте відповідачем.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що контрагент позивача Bock 1 Gmbh Co. KG (ФРН) був платником торгового податку у Федеративній Республіці Німеччини у 2021 році, який є аналогом податку на прибуток в Україні, тому позивач вважає, що його операції з вищезазначеним контрагентом є неконтрольованими, у тому числі за відсутності критеріїв, які визначають такі операції контрольованими. Таким чином позивач вважає, що у нього відсутній обов`язок подавати у визначений строк Звіт про контрольовані операції за 2021 звітний рік та Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік, отже, оскаржуване ППР підлягає до скасування.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 05.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідач проти позову заперечив, надавши до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що згідно поданої позивачем податкової звітності (рядок 01 Податкової декларації з податку на прибуток підприємств) за 2021 рік загальний річний дохід ВКФ-ТОВ «Тана» становив 189 156 930 гривень, що відповідає вартісному критерію визнання операцій контрольованими, які визначені абзацом другим пп. 39.2.1.7 пп. 39.2,1 п. 39.2 ст. 39 ПК України. За даними поданої фінансової звітності за 2021 рік (реєстраційний номер 9427441798 від 02.02.2022) обсяги чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) товариства склали 188 174,3 тис грн (рядок 2000 Звіту про фінансові результати Форма № 2-м). Також, проведеним моніторингом встановлено, що ВКФ-ТОВ «Тана» в періоді з 1 січня по 31 грудня 2021 року здійснювало господарські операції з відвантаження поліамідів на експорт згідно контракту від 02.11.2020 №TANA-02-ll, укладеного з компанією нерезидентом «Bock 1 GmbH Со. KG» (Федеративна Республіка Німеччина), організаційно-правова форма якої включена до переліку організаційно-правових форм, які затверджені Постановою №480. Оскільки, умовою для визнання операцій неконтрольованими, здійснених з нерезидентом Bock 1 GmbH Co. KG (Федеративна Республіка Німеччина), є саме сплата нерезидентом податку на прибуток (корпоративного податку) у звітному календарному році, в якому здійснювались зазначені господарські операції, однак Податкова довідка від 17.06.2024 засвідчує, що Bock 1 GmbH Co. KG не є платником податку на прибуток (корпоративного податку на території Федеративної Республіки Німеччина), тому операції з експорту поліамідів, здійснені у період з 1 січня по 31 грудня 2021 року між позивачем та компанією-нерезидентом «Bock 1 GmbH Co. KG» (ФРН) визнаються саме контрольованими у розумінні п. 39.2 ст. 39 ПК України. Враховуючи вищезазначене, позивачем усупереч вимог пп. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПК України не подано у визначений строк Звіт про контрольовані операції за 2021 звітний рік та не подано Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік. Таким чином відповідач вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення винесено з дотриманням норм законодавства України, тому скасуванню не підлягає.
Позивачем подано до суду відповідь на відзив на позовну заяву, згідно якої він вважає, що доводи відповідача, які викладені у відзиві є необґрунтованими, а позов таким, що підлягає до повного задоволення.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що Виробничо-комерційна фірма - товариство з обмеженою відповідальністю «Тана» зареєстроване юридичною особою, код ЄДРПОУ 14338636 та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Черкаській області як платник податків і зборів.
На підставі наказу Головного управління ДПС у Черкаській області від 13.03.2024 №602-п, відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.15 п. 78.1 ст.78, п. 79.1, п. 79.2, п. 79.3 ст. 79 Податкового кодексу України, проведена документальна позапланова невиїзна перевірка виробничо-комерційної фірми - товариства з обмеженою відповідальністю «Тана» з питань дотримання вимог податкового законодавства України в частині неподання Звіту про контрольовані операції та Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 звітний рік. Результати перевірки оформлені актом від 19.04.2024 №4634/23-00-23-04/14338636.
Проведеною документальною перевіркою встановлено порушення позивачем вимог пп.39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПК України, а саме: неподання у визначені строки Звіту про контрольовані операції за 2021 звітний рік та неподання Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 звітний рік.
Не погоджуючись із висновками акту перевірки позивачем подано на них заперечення.
Постійною комісією з питань розгляду заперечень в Головного управління ДПС у Черкаській області розглянуто заперечення ВКФ-ТОВ «Тана» від 02.05.2024 №2/05 та прийняло рішення від 20.05.2024 №10948/6/23-00-23-04 «Про розгляд заперечень», яким висновки акта перевірки від 19.04.2024 №4634/23-00-23-04/14338636 залишено без змін, а заперечення позивача не враховувати.
Головним управлінням ДПС у Черкаській області за результатом розгляду матеріалів перевірки винесено податкове повідомлення- рішення форми «ПС» від 24.05.2024 №7494/23-00-23-04, згідно з яким до позивача застосовані штрафні (фінансові) санкції у сумі 794 500,00 грн.
ВКФ-ТОВ «Тана» не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням від 24.05.2024 №7494/23-00-23-04 було подано скаргу до ДПС України.
За результатами розгляду скарги Державною податковою службою України прийнято рішення від 22.08.2024 №25677/6/99-00-06-03-01-06, яким оскаржуване податкове повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу позивача - без задоволення.
Позивач вважаючи, що вищевказане податкове повідомлення-рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, тому звернувся із цим адміністративним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає, що відповідно до вимог ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Згідно з пп. 20.1.4 п. 20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Згідно з п. 75.1. ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до пп. 78.1.2, 78.1.15 п. 75.1 ст. 75 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав:
- платником податків не подано в установлений законом строк податкову декларацію, розрахунки, звітність для податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, якщо їх подання передбачено законом;
- неподання платником податків або подання з порушенням вимог пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу звіту про контрольовані операції, повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній, глобальної документації (майстер-файлу) та/або документації з трансфертного ціноутворення.
Згідно з п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПК України платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній. Звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній подаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги».
Звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній подаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та «;Про електронні довірчі послуги».
Згідно з пп. 39.4.2.2 пп. 39.4.2 п. 39.4. 39 ст.39 ПК України повідомлення про участь у міжнародній групі компаній має містити, зокрема, таку інформацію:
а) дані про материнську компанію міжнародної групи компаній, до якої входить платник податків, зокрема її назву, дані про державу (територію) податкового резидентства, державу (територію) реєстрації (якщо відрізняється від держави/території податкового резидентства), ідентифікаційний (реєстраційний) номер (код), присвоєний материнській компанії як платнику податків у державі (території) її реєстрації, будь-які інші ідентифікаційні (реєстраційні) номери (коди) материнської компанії та їх тип, інформацію про адресу (адреси) материнської компанії (адреса місцезнаходження, адреса місця здійснення підприємницької діяльності тощо);
б) дані про учасника міжнародної групи компаній, який є уповноваженим учасником такої міжнародної групи компаній на подання звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, до якої входить платник податків (за наявності такого уповноваженого учасника), зокрема його назву, дані про державу (територію) податкового резидентства, державу (територію) реєстрації (якщо відрізняється від держави/території податкового резидентства), ідентифікаційний (реєстраційний) номер (код), присвоєний учаснику міжнародної групи компаній як платнику податків у державі (території) його реєстрації, будь-які інші ідентифікаційні (реєстраційні) номери (коди) учасника міжнародної групи компаній та їх тип, інформацію про адресу (адреси) такого учасника міжнародної групи компаній (адреса місцезнаходження, адреса місця здійснення підприємницької діяльності тощо);
в) дата, яка є останнім днем фінансового року, за який складається консолідована фінансова звітність міжнародної групи компаній, а якщо така звітність не складається - дата закінчення фінансового року відповідно до внутрішніх положень материнської компанії міжнародної групи компаній;
г) інформація про розмір сукупного консолідованого доходу міжнародної групи компаній за фінансовий рік, що передує звітному, розрахований згідно із -стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія міжнародної групи компаній.
У разі якщо законодавство іноземної юрисдикції податкового резидентства материнської компанії не передбачає вимоги щодо подання звітів у розрізі країн міжнародної групи компаній для цілей автоматичного обміну податковою та фінансовою інформацією, у повідомленні про участь у міжнародній групі компаній зазначається також інформація про те, що материнська компанія міжнародної групи компаній не зобов`язана подавати звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній.
Форма та порядок складання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній затверджено наказом Міністерства фінансів України №839 від 31.12.2020 «Про затвердження форми та Порядку складання Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній», зареєстрованого в Мінюсті 04.03.2021 за №278/35900 (далі - Порядок №839).
Відповідно до п. 6 Розділу II Порядку №839 у графі 6 проставляється один із двох кодів, які повідомляють про статус платника податків, який подає повідомлення, щодо його належності до МГК:
UNC101 - платник податків, який здійснив операції, що визнаються контрольованими відповідно до вимог пункту 39.2 статті 39 Кодексу, входить до складу МГК у її визначенні, наведеному у підпункті 14.1.113 3 пункту 14.1.113 статті 14 Кодексу;
UNC102 - платник податків, який здійснив операції, що визнаються контрольованими відповідно до вимог пункту 39.2 статті 39 Кодексу, не входить до складу МГК у її визначенні,
У разі зазначення коду «UNC 102» графи 7.1 - 11 та розділи І, П основної частини Повідомлення не заповнюються, а у графі 12, за потреби, можуть бути надані додаткові пояснення щодо непоширення на платника податків визначення «учасник міжнародної групи компаній».
Як свідчать матеріали перевірки, згідно поданої ВКФ-ТОВ «Тана» податкової звітності (рядок 01 Податкової декларації з податку на прибуток підприємств) за 2021 рік загальний річний дохід позивача становив 189 156 930 грн, що відповідає вартісному критерію визнання операцій контрольованими, які визначені абзацом другим пп. 39.2.1.7 пп. 39.2,1 п.39.2 ст. 39 ПК України. За даними поданої фінансової звітності за 2021 рік (реєстраційний номер 9427441798 від 02.02.2022) обсяги чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) товариства склали 188 174,3 тис грн (рядок 2000 Звіту про фінансові результати Форма №2-м).
Також під час перевірки контролюючим органом встановлено, що ВКФ-ТОВ «Тана» у період з 1 січня по 31 грудня 2021 року здійснювало господарські операції з відвантаження поліамідів на експорт згідно контракту від 02.11.2020 №TANA-02-ll, укладеного з компанією нерезидентом «Bock 1 GmbH Со. KG» (Федеративна Республіка Німеччина). Згідно даних митних декларацій загальний обсяг експортних операцій ВКФ-ТОВ «ТАНА» з компанією «Bock 1 GmbH Со. KG» за 2021 рік склав 25 181 360 грн (788 202,80 євро), що відповідає вартісному критерію визнання операцій контрольованими, які визначені абзацом третім пп. 39.2.1.7 п.п.39.2,1 п. 39.2 ст. 39 ПК України.
Крім того, здійснення позивачем експортних операцій з компанією «Bock 1 GmbH Со. KG» (Федеративна Республіка Німеччина) підтверджується відображенними у бухгалтерському обліку ВКФ- ТОВ «Тана» проведеннями Дт 362 / Кт 701 на загальну суму 25 181 360 грн (788 202,80 євро) та розрахунками, проведеними «Bock 1 GmbH Со. KG» з товариством шляхом зарахування валютної виручки у продовж 2021 року на загальну суму 730 694,80 євро на розподільчий рахунок ВКФ-ТОВ «Тана» в АТ «ПУМБ» №UA803348510000000000260353281.
Згідно підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу І ПК України контрольованими операціями є господарські операції що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи.
Суд звертає увагу, що у матеріалах адміністративної справи міститься копія Податкової довідки разом із перекладом українською мовою, яка видана 17.06.2024 Податковою службою Neumarkt (ФРН), у якій зазначено, що Bock 1 GmbH Co. KG з 01.01.1998 зареєстрований як платник таких податків:
- податок на додану вартість (Umsatzsteuer);
- податок на торгівлю (Gewerbesteuer);
- податок на фонд зарплати (Lohnsteuer).
Разом з цим, Bock 1 GmbH Co. KG не зареєстрований як платник податку на доходи (Einkommensteuer) та як платник корпоративного податку (KUjrperschaftsteuer), оскільки вищезазначеною довідкою підтверджується, що Bock 1 GmbH Со. KG не є платником податку на прибуток (корпоративного податку) на території Федеративної Республіки Німеччина
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2017 №480 затверджено перелік організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи, до якого включено організаційно-правові форми нерезидентів Федеративної Республіки Німеччини.
Матеріалами справи підтверджено та не заперечується позивачем, що організаційно-правова форма «GmbH Со. KG» компанії «Bock 1 GmbH Со. KG» (Федеративна Республіка Німеччина) включена до переліку організаційно-правових форм, які затверджені Постановою №480.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку, що Bock 1 GmbH Co. KG не є платником саме податку на прибуток (корпоративного податку на території Федеративної Республіки Німеччина), тому операції з експорту поліамідів, здійснені у період з 1 січня по 31 грудня 2021 року між позивачем та компанією-нерезидентом «Bock 1 GmbH Co. KG» (ФРН) безумовно визнаються контрольованими у розумінні п. 39.2 ст. 39 ПК України.
Судом встановлено, що останнім днем строку подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 звітний рік вважалось 30 вересня 2022 року, однак такого Звіту та Повідомлення ВКФ-ТОВ «Тана» не було подано позивачем у вищезазначені строки.
Відповідно до приписів п. 120.3 ст. 120 ПК України неподання платником податків звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення, та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, та/або повідомлення про участь у міжнародній групі компаній відповідно до вимог статті 39 цього Кодексу тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі:
300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, - у разі неподання звіту про контрольовані операції;
3 відсотків суми контрольованих операцій, щодо яких не була подана документація, визначена підпунктами 39.4.6 та 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, але не більше 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, - у разі неподання глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), визначеної підпунктами 39.4.7 та 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу;
1000 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, - у разі неподання звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній;
50 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, - у разі неподання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Сплата таких фінансових санкцій (штрафів) не звільняє платника податків від обов`язку подання звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення, та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, та/або повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Неподання платником податків звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення, та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, та/або повідомлення про участь у міжнародній групі компаній після спливу 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати штрафу (штрафів), передбаченого цим пунктом, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен календарний день неподання звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення, та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), та/або звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній, та/або повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Системний аналіз наведених норм права дозволяє зробити висновок, що платник податків має зокрема обов`язок щодо подання до контролюючого органу звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній. При цьому, такі звіти та повідомлення подаються до 1 жовтня року, що настає за звітним періодом. У разі ж неподання або несвоєчасного подання звітів та повідомлень до платника податків застосовується штрафна (фінансова) санкція у розмірах, визначених ПК України.
Таким чином, встановлені під час розгляду справи обставини свідчать, що позивачем усупереч вимог пп. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПК України не подано у визначений строк Звіт про контрольовані операції за 2021 звітний рік та не подано Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік, тому суд дійшов висновку, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням від 24.05.2024 №7494/23-00-23-04 правомірно на підставі п. 120.3 ст. 120 ПК України застосовано до позивача штрафні (фінансові) санкції у сумі 794 500,00 грн.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги не обґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення, а судові витрати не підлягають розподілу.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 241-246, 255, 295, 370 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124334732 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні