Рішення
від 10.01.2025 по справі 580/11287/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2025 року справа № 580/11287/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово в складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши в залі суду у спрощеному письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ до Міської державної лікарні ветеринарної медицини в м.Черкаси, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління Держпродспоживслужби в Черкаській області про надання дозволу на проведення позапланової виїзної ревізії,

УСТАНОВИВ:

14.11.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ (18000, Черкаська обл., місто Черкаси, вулиця Смілянська, будинок 120/1; код ЄДРПОУ 40919584) (далі позивач) до Міської державної лікарні ветеринарної медицини в м.Черкаси (18000, місто Черкаси, вул.Свято-Макаріївська, буд.113; код ЄДРПОУ 05390036) (далі відповідач) про надання дозволу на проведення позапланової виїзної ревізії питань фінансово-господарської діяльності відповідача за період з 01.01.2019 до 31.12.2024, терміном на 15 робочих днів з дня набрання законної сили судовим рішенням у цій справі.

Додатково просив:

залучити третю особу на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Головне управління Держпродспоживслужби в Черкаській області, оскільки відповідач підпорядковується вказаному державному органу та він є головним розпорядником бюджетних коштів відносно відповідача;

судові витрати покласти на відповідача.

Обґрунтовуючи зазначив, що отримав від Головного управління Держпродспоживслужби в Черкаській області звернення від 30.10.2024 з проханням провести перевірку відповідача, оскільки після проведеного ним внутрішнього аудиту виявив ряд порушень законодавства.

Ухвалою від 19 листопада 2024 року суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив спрощене позовне провадження. Залучив до участі у справі третьою особою без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління Держпродспоживслужби в Черкаській області (18001, Черкаська обл., місто Черкаси, вулиця Смілянська, будинок 120; код ЄДРПОУ 40333440) (далі третя особа). Вказану ухвалу сторони отримали 19.11.2024, що підтверджується довідками про доставку електронних листів в їх електронні кабінети.

Відповідач правом подати відзив не скористався, про причини суд не повідомив.

Третя особа правом подати письмові пояснення не скористалася, про причини суд не повідомила.

Оскільки обґрунтованих клопотань від учасників спору про розгляд справи у судовому засіданні з їх викликом суду не надійшло, зважаючи на відсутність необхідності призначити у справі експертизу або викликати та допитати свідків, суд дійшов висновку розглянути справу без виклику сторін у судове засідання за наявними письмовими доказами (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову з огляду на таке.

Наказом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 09.08.2024 №579 підтверджується, що відповідач припиняє свою діяльність шляхом приєднання до Черкаської районної державної лікарні ветеринарної медицини (Черкаська обл., м.Черкаси, вул. Павла Тичини, 44; код ЄДРПОУ 00709419). Призначено ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) головою комісії з реорганізації відповідача.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідач перебуває в стані припинення.

Третя особа 30.10.2024 звернулася листом №9-04-23-04/3176-24 до позивача, в якому повідомила, що відповідно до наказу від 04.06.2024 №288-ОД «Про проведення планового аудиту оцінки діяльності установ, що належать до сфери управління Держпродспоживслужби та розташовані на території Черкаської області» проведено внутрішній аудит оцінки діяльності відповідача, за результатами якого виявлено ряд порушень. Наразі склалася ситуація, що дає підстави для висновку про те, що вказаною вище головою комісії продовжується не забезпечуватися ефективне, законне, цільове, результативне використання та збереження державних фінансових ресурсів. Тому просило забезпечити в межах, визначених повноважень сприяння та провести перевірки у відповідача щодо:

використання і збереження державних фінансових ресурсів;

правильності визначення потреби в бюджетних коштах (з огляду на заявлення головою комісії додаткових потреб у фінансуванні при повному річному фінансуванні);

ефективності використання державних коштів і майна (з огляду на нецільове використання автомобіля і пального, непропорційності заохочувальних виплат, нарахування та виплати заробітної плати головному бухгалтеру та особі, яка виконує її обов`язки);

стану і достовірності бухгалтерського обліку і фінансової звітності (з огляду на відрахування профспілкових внесків без доведення факту існування Первинної профспілкової організації відповідача, головою якої є Наталія Шепотіна);

державних закупівель.

Тому позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

Суд урахував вимоги абзацу другого ст.19 Конституції України щодо обов`язку всіх органів державної влади та їх посадових і службових осіб діяти виключно в межах, порядку та спосіб, визначених законом.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України від 26 січня 1993 року № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі ЗУ № 2939-XII).

Відповідно до ст. 1 ЗУ № 2939-XII здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Згідно з п. 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43, Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 № 266 «Про утворення міжрегіональних територіальних органів Державної аудиторської служби» утворено як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державної аудиторської служби, одним з яких є позивач.

Відповідно до п. 1 Положення про Північний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23 (далі - Положення № 23), Північний офіс Держаудитслужби підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органом, у складі якого утворюються як структурні підрозділи управління, одне з яких - Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області, розташоване у Черкаській області.

Згідно з пунктом 3 Положення № 23 основним завданням Управління є реалізація повноважень Офісу на території місцезнаходження такого управління, а також на території інших областей за дорученням Голови Держаудитслужби та його заступників.

Орган державного фінансового контролю (Держаудитслужба) у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Відповідно до абз. 2 п.1 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Черкаській області, затверджене наказом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 24 лютого 2020 року № 167 (далі Положення №167) Головному управлінню Держпродспоживслужби в Черкаській області підпорядковуються установи та організації, що належать до сфери управління Держпродспоживслужби та розташовані на території Черкаської області.

Пунктом 1 Положення про районну, міську державні лікарні ветеринарної медицини, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 13.03.2017 № 127 міські державні лікарні ветеринарної медицини відповідно до Закону України «Про ветеринарну медицину» визначено державними установами ветеринарної медицини, що підпорядковуються Головному управлінню Держпродспоживслужби в областях і належать до сфери управління Держпродспоживслужби.

Відповідно до ст.2 ЗУ № 2939-XII головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування установлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п.п.4, 10 ст.10 ЗУ № 2939-XII органу державного фінансового контролю надається право:

вимагати від керівників підконтрольних установ проведення інвентаризацій основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, коштів і розрахунків, у разі відмови у проведенні таких інвентаризацій - звернутися до суду щодо спонукання до проведення таких інвентаризацій, а до ухвалення відповідного рішення судом - у присутності понятих та представників зазначених підприємств, установ і організацій, щодо яких проводиться ревізія, опечатувати каси, касові приміщення, склади та архіви на термін не більше 24 годин з моменту такого опечатування, зазначеного в протоколі. Порядок опечатування кас, касових приміщень, складів та архівів встановлюється Кабінетом Міністрів України;

при проведенні ревізій вилучати у підприємств, установ і організацій копії фінансово-господарських та бухгалтерських документів, які свідчать про порушення, а на підставі рішення суду - вилучати до закінчення ревізії оригінали первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів із складенням опису, який скріплюється підписами представника органу державного фінансового контролю та керівника відповідного підприємства, відповідної установи, організації, та залишенням копій таких документів таким підприємствам, установам, організаціям;

звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Відповідно до ч.5 ст.11 ЗУ № 2939-XII позаплановою виїзною ревізією вважається ревізія, яка не передбачена в планах роботи органу державного фінансового контролю і проводиться за наявності хоча б однієї з таких обставин:

2) підконтрольною установою подано у встановленому порядку скаргу про порушення законодавства посадовими особами органу державного фінансового контролю під час проведення планової чи позапланової виїзної ревізії, в якій міститься вимога про повне або часткове скасування результатів відповідної ревізії;

3) у разі виникнення потреби у перевірці відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з підконтрольною установою, якщо підконтрольна установа не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит органу державного фінансового контролю протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту;

4) проводиться реорганізація (ліквідація) підконтрольної установи;

5) у разі надходження доручення щодо проведення ревізії у підконтрольних установах від Кабінету Міністрів України, Офісу Генерального прокурора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України, в якому містяться факти, що свідчать про порушення підконтрольними установами законів України, перевірку додержання яких віднесено законом до компетенції органів державного фінансового контролю;

6) у разі, коли вищестоящий орган державного фінансового контролю в порядку контролю за достовірністю висновків нижчестоящого органу державного фінансового контролю здійснив перевірку актів ревізії, складених нижчестоящим органом державного фінансового контролю, та виявив їх невідповідність вимогам законів. Позапланова виїзна ревізія в цьому випадку може ініціюватися вищестоящим органом державного фінансового контролю лише у тому разі, коли стосовно посадових або службових осіб нижчестоящого органу державного фінансового контролю, які проводили планову або позапланову виїзну ревізію зазначеної підконтрольної установи, розпочато службове розслідування або у випадку повідомлення їм про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.

Отже, законодавством визначений перелік обставин, за яких проводиться позапланова виїзна ревізія, серед яких зазначено реорганізацію (ліквідацію) підконтрольної установи.

Позапланова виїзна ревізія може здійснюватися лише за наявності підстав для її проведення на підставі рішення суду. Позапланова ревізія підконтрольної установи не може проводитися частіше одного разу на квартал (ч.6 ст.11 ЗУ № 2939-XII).

Частиною 7 ст.11 ЗУ № 2939-XII визначено, що позапланові виїзні ревізії суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені цим Законом до підконтрольних установ, проводяться органами державного фінансового контролю за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Згідно з ч.8 ст.11 ЗУ № 2939-XII орган або особа, що ініціює проведення позапланової виїзної ревізії, подає до суду письмове обґрунтування підстав такої ревізії та дати її початку і закінчення, документи, які відповідно до частин п`ятої і сьомої цієї статті свідчать про виникнення підстав для проведення такої ревізії, а також на вимогу суду - інші відомості.

Рішення про вилучення оригіналів фінансово-господарських та бухгалтерських документів, арешт коштів на рахунках в установах банків, інших фінансово-кредитних установах можуть прийматися лише судом (ч.9 ст.11 ЗУ № 2939-XII).

Відповідно до ч.11 ст.11 ЗУ № 2939-XII тривалість позапланової виїзної ревізії не повинна перевищувати 15 робочих днів.

В обґрунтування підстав для проведення позапланової виїзної ревізії у відповідача позивач посилається на вказаний вище лист-прохання третьої особи щодо проведення такої перевірки, згідно з яким на підставі наказу від 04.06.2024 № 288-ОД проведено внутрішній аудит оцінки діяльності відповідача, за результатом якого виявлені порушення законодавства, а також підставою зазначив відомості щодо реорганізації відповідача шляхом приєднання до Черкаської районної державної лікарні ветеринарної медицини (Черкаська обл., м.Черкаси, вул. Павла Тичини, 44; код ЄДРПОУ 00709419), що підтверджується вказаним вище наказом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 09.08.2024 №579 та відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Згідно з ч.1 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.

Отже, на дату вирішення спірних правовідносин проводиться реорганізація відповідача шляхом приєднання до Черкаської районної державної лікарні ветеринарної медицини, що з урахуванням п. 4 ч.5 ст. 11 ЗУ № 2939-XII є обставиною, за якої проводиться позапланова виїзна ревізія.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку щодо задоволення позовних вимог повністю.

Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки доказів понесення позивачем вказаного виду витрат суду не надано, відсутні підстави для їх розподілу.

Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ (код ЄДРПОУ 40919584) задовольнити повністю.

Надати УПРАВЛІННЮ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ (18000, Черкаська обл., місто Черкаси, вулиця Смілянська, будинок 120/1; код ЄДРПОУ 40919584) дозвіл на проведення позапланової виїзної ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Міської державної лікарні ветеринарної медицини в м.Черкаси (18000, місто Черкаси, вул.Свято-Макаріївська, буд.113; код ЄДРПОУ 05390036) за період з 01.01.2019 до 31.12.2024, терміном на 15 робочих днів з дня набрання законної сили судовим рішенням у цій справі.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Повний текст рішення виготовлено та підписано 10.01.2025.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2025
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124334740
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —580/11287/24

Рішення від 10.01.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні