Постанова
від 10.01.2025 по справі 440/13061/24
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий І інстанції: М.В. Довгопол

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2025 р. Справа № 440/13061/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді Ральченка І.М.,

Суддів: Подобайло З.Г. , Катунова В.В. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазоіл" на ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 11.11.2024, по справі № 440/13061/24

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазоіл"

до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "НАФТОГАЗОІЛ" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області та Державної податкової служби України, в якій просило:

- визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: №11631872/43889159 від 14.08.2024 року, №11631874/43889159 від 14.08.2024; №11631870/43889159 від 14.08.2024 року; №11631873/43889159 від 14.08.2024 року; №11631871/43889159 від 14.08.2024 року; №11661432/43889159 від 20.08.2024 року; №11661433/43889159 від 20.08.2024 року; №11661434/43889159 від 20.08.2024 року; №11661435/43889159 від 20.08.2024 року; №11661436/43889159 від 20.08.2024 року; №11661437/43889159 від 20.08.2024 року; №11661438/43889159 від 20.08.2024 року; №11661439/43889159 від 20.08.2024 року; №11661440/43889159 від 20.08.2024 року; №11661441/43889159 від 20.08.2024 року; №11661442/43889159 від 20.08.2024 року; №11625060/43889159 від 13.08.2024 року; №11625061/43889159 від 13.08.2024 року; №11625061/43889159 від 13.08.2024 року; №11625062/43889159 від 13.08.2024 року; №11625063/43889159 від 13.08.2024 року; №11625064/43889159 від 13.08.2024 року; №11625065/43889159 від 13.08.2024 року; №11625066/43889159 від 13.08.2024 року; №11625067/43889159 від 13.08.2024 року; №11661429/43889159 від 20.08.2024 року; №11661428/43889159 від 20.08.2024 року; №11661427/43889159 від 20.08.2024 року; №11661426/43889159 від 20.08.2024 року; №11661425/43889159 від 20.08.2024 року; №11661424/43889159 від 20.08.2024 року; №11651162/43889159 від 19.08.2024 року; №11651163/43889159 від 19.08.2024 року; №11651161/43889159 від 19.08.2024 року; №11651160/43889159 від 19.08.2024 року; №11642309/43889159 від 15.08.2024 року; №11693234/43889159 від 27.08.2024 року; №11680504/43889159 від 23.08.2024 року; №11684390/43889159 від 26.08.2024 року; №11669135/43889159 від 21.08.2024 року; №11680502/43889159 від 23.08.2024 року; №11680501/43889159 від 23.08.2024 року; №11661430/43889159 від 20.08.2024 року; №11661431/43889159 від 20.08.2024 року; №11642310/43889159 від 15.08.2024 року; №11648549/43889159 від 16.08.2024 року; №11632068/43889159 від 14.08.2024 року; №11661422/43889159 від 20.08.2024 року; №11661423/43889159 від 20.08.2024 року; №11669134/43889159 від 21.08.2024 року; №11680503/43889159 від 23.08.2024 року.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні/розрахунки коригування кількісних і вартісних показників: №148 від 24.08.2023 року; №149 від 25.08.2023 року; №150 від 29.08.2023 року; №151 від 29.08.2023 року; №152 від 30.08.2023 року; №21 від 01.09.2023 року; №22 від 01.09.2023 року; №23 від 01.09.2023 року; №24 від 04.09.2023 року; №25 від 04.09.2023 року; №26 від 05.09.2023 року; №27 від 05.09.2023 року; №28 від 05.09.2023 року; №29 від 05.09.2023 року; №30 від 09.09.2023 року; №31 від 09.09.2023 року; №153 від 25.08.2023 року; №154 від 25.08.2023 року; №155 від 25.08.2023 року; №156 від 26.08.2023 року; №157 від 26.08.2023 року; №158 від 26.08.2023 року; №159 від 26.08.2023 року; №160 від 31.08.2023 року; №6 від 01.09.2023 року; №7 від 01.09.2023 року; №8 від 01.09.2023 року; №9 від 01.09.2023 року; №10 від 01.09.2023 року; №11 від 01.09.2023 року; №32 від 04.09.2023 року; №33 від 06.09.2023 року; №34 від 06.09.2023 року; №35 від 06.09.2023 року; №167 від 31.08.2023 року; №20 від 04.09.2023 року; №17 від 08.09.2023 року; №1 від 20.09.2023 року; №5 від 20.09.2023 року; №16 від 08.09.2023 року; №3 від 01.09.2023 року; №4 від 06.09.2023 року; №15 від 04.09.2023 року; №13 від 01.09.2023 року; №12 від 01.09.2023 року; №146 від 25.08.2023 року; №161 від 26.08.2023 року; №147 від 24.08.2023 року; №18 від 01.09.2023 року; №19 від 07.09.2023 року; №5 від 12.09.2023 року; №14 від 02.09.2023 року, виписані та подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "НАФТОГАЗОІЛ".

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.11.2024 року позовну заяву ТОВ «НАФТОГАЗОІЛ» повернуто позивачеві на підставі пункту 6 частини четвертої статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України, через порушення правила об`єднання позовних вимог.

Приймаючи рішення суд виходив з того, що заявлені позовні вимоги про визнання протиправними рішень Комісії обґрунтовуються різними обставинами та підтверджуються різними доказами, у зв`язку з чим не підлягають об`єднанню в одному позові.

Крім того, суд першої інстанції вказав, що позбавлений можливості роз`єднати позовні вимоги, виділивши їх у самостійні провадження, оскільки позовні вимоги сформульовані безособово у такий спосіб, що на стадії відкриття провадження у справі не дозволяє встановити, яка чи які вимоги зобов`язального характеру позивач заявив як похідні вимоги, до якої саме основної (чи основних) позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішення, а по друге: на стадії відкриття провадження неможливо встановити, які з доданих позивачем до позовної заяви документів, на думку позивача, підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, в розрізі кожного окремих 50 рішень, що позивач оскаржує у позовній заяві.

Не погодившись із зазначеною ухвалою позивач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати ухвалу суду першої інстанції, справу направити для продовження розгляду до Полтавського окружного адміністративного суду. В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначив, що

На підставі ч. 2 ст. 312 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження, у зв`язку з чим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Статтею 55 Конституції України встановлено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Частиною 3 статті 124 Конституції України встановлено, що юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

Згідно з частиною 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у спосіб, визначений у цій статті.

За приписами частини 1 статті 171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи: 1) подана позовна заява особою, яка має адміністративну процесуальну дієздатність; 2) має представник належні повноваження (якщо позовну заяву подано представником); 3) відповідає позовна заява вимогам, установленим статтями 160, 161, 172 цього Кодексу; 4) належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності; 5) позов подано у строк, установлений законом (якщо позов подано з пропущенням установленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними); 6) немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.

З урахуванням вимог частини 5 статті 160 КАС України в позовній заяві зазначаються: зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів (пункт 4); виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини (пункт 5).

Пунктом 6 частини 4 статті 169 КАС України визначено, що позовна заява повертається позивачеві, якщо порушено правила об`єднання позовних вимог (крім випадків, в яких є підстави для застосування положень статті 172 цього Кодексу).

Згідно з частиною 1, 4, 5 статті 172 КАС України в одній позовній заявіможе бути об`єднано декілька вимог, пов`язаних між собоюпідставою виникнення або поданими доказами, основні та похідні позовні вимоги. Не допускається об`єднання в одне провадження кількох вимог, які належить розглядати в порядку різного судочинства, якщо інше не встановлено законом. Не допускається об`єднання в одне провадження кількох вимог, щодо яких законом визначена виключна підсудність різним судам.

Право позивача заявити кілька вимог в одній позовній заяві, якщо вони пов`язані між собою, передбачено також частиною 1 статті 21 КАС України.

Зі змісту вищенаведених процесуальних норм вбачається, що об`єднання в одній позовній заяві декількох вимог допускається за умови пов`язаності їх між собою підставами виникнення або поданими доказами, а також основних і похідних вимог.

Під підставами позову, слід розуміти обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги. Обставинами можуть бути лише юридичні факти матеріально-правового характеру, тобто такі факти, які тягнуть певні правові наслідки: виникнення, зміну чи припинення правовідносин. Юридичні факти матеріально-правового характеру, які визначені як підстави позову, свідчать про те, що існують правовідносини і що внаслідок певних дій ці відносини стали спірними.

Предметом позову є матеріально-правові вимоги позивача до відповідача, відповідно до яких суд має ухвалити рішення. Характер позовної вимоги визначається характером спірних правовідносин, з якого випливає вимога позивача.

Таким чином, у випадку пред`явлення позивачем в одній позовній заяві кількох вимог, що становлять предмет адміністративного позову, вказані вимоги мають виникати з однакових юридичних фактів, тобто мати єдині підстави позову, оскільки в протилежному випадку виникають різні адміністративні позови, які підлягають розгляду в окремих самостійних провадженнях.

В свою чергу, похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги) (пункт 23 частини першої статті 4 КАС України).

Колегія суддів звертає увагу, що зі змісту позовних вимог позивача не вбачається підстав, передбачених частинами 4 та 5 статті 172 КАС України. Вищезазначені підстави стосовно заборони об`єднання позовних вимог є вичерпними та розширеному тлумаченню не підлягають.

Крім того, колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції не скористався процесуальним правом, передбаченим частиною 6 статті 172 КАС України, відповідно до якого суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи вправі до початку розгляду справи по суті роз`єднати позовні вимоги, виділивши одну або декілька об`єднаних вимог в самостійне провадження, якщо це сприятиме виконанню завдання адміністративного судочинства.

Твердження суду щодо не можливості роз`єднати позовні вимоги, виділивши їх у самостійні провадження на стадії відкриття провадження у справі не вказує на порушення позивачем правил об`єднання позовних вимог та не позбавляє суд вирішити таке питання до початку розгляду справи по суті.

Отже, суд першої інстанцій дійшов помилкового та передчасного висновку щодо порушення позивачем правил об`єднання позовних вимог та про наявність підстав для застосування пункту 6 частини 4 статті 169 КАС України, що призвело до порушення норм процесуального права та постановлення незаконної ухвали, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.

Таким чином, апеляційна скарга підлягає задоволенню, ухвала суду першої інстанції скасуванню, а справа - направленню для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Відповідно до ст. 320 КАС України підставами для скасування ухвали суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків суду обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, які призвели до неправильного вирішення питання.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 312, 315, 320, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазоіл" - задовольнити.

Ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 11.11.2024 по справі № 440/13061/24 - скасувати.

Справу № 440/13061/24 направити до Полтавського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді З.Г. Подобайло В.В. Катунов

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2025
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124334997
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/13061/24

Постанова від 10.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні