Герб України

Рішення від 07.01.2025 по справі 200/6643/24

Донецький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 січня 2025 року Справа№200/6643/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А., розглянувши в спрощеному (письмовому) провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в якому просила:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області № 056350005462 від 10 вересня 2024 року про відмову ОСОБА_1 у перерахунку довічного грошового утримання судді у відставці на підставі довідки Донецького апеляційного суду вих. № 3.11- 16/43/2024 від 27 серпня 2024 року про суддівську винагороду станом на 01 січня 2024 року;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці з 01 січня 2024 року на підставі довідки Донецького апеляційного суду вих. № 3.11-16/43/2024 від 27 серпня 2024 року про суддівську винагороду станом на 01 січня 2024 року, з урахуванням стажу роботи на посаді судді 29 років 03 місяці 23 дні, із розрахунку 68 відсотків суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити ОСОБА_1 виплату перерахованого щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, починаючи з 1 січня 2024 року по день виконання судового рішення, із врахуванням раніше виплачених сум.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначила, що є одержувачем щомісячного довічного грошового утримання як суддя у відставці та перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області. У зв`язку з підвищенням прожиткового мінімуму та зміною розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, позивачем отримана довідка Донецького апеляційного суду про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці станом на 01.01.2024. Проте, після звернення до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області з заявою про перерахунок довічного утримання судді у відставці на підставі вказаної довідки, яка була розглянута Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області, позивачу відмовлено у проведенні перерахунку довічного грошового утримання як судді у відставці через відсутність законних підстав. Зазначену відмову позивач вважає безпідставною, що порушує її права та інтереси, оскільки судді України, які перебувають у відставці, мають право на перерахунок щомісячного довічного грошового утримання залежно від зміни розміру складових суддівської винагороди працюючого на відповідній посаді судді. В зв`язку з наведеним позивач звернулась до суду за захистом своїх прав.

_

Ухвалою від 01 жовтня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач-1 - Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області надав відзив, в якому заперечив проти позовних вимог, зазначив, що питання проведення перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці може бути розглянуто тільки у разі збільшення розміру суддівської винагороди після винесення рішення Конституційного Суду України від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020, а саме після 18.02.2020. Проте після 18.02.2020 не приймались нормативно-правові акти щодо зміни розміру складових такої винагороди, яка відповідно до Закону України «Про державний бюджет України на 2024 рік» розрахована з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб в сумі 2102 гривні, що залишається незмінним починаючи з січня 2021 року.

Відповідач зауважує, що у Державному бюджеті не передбачені кошти для проведення перерахунку грошового утримання судді у відставці, виконання такого рішення спричинить значну витрату коштів з Державного бюджету України. З наведених підстав просив відмовити у задоволенні позову.

_

Відповідач-2 - Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області у відзиві на позовну заяву просив відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що ним не допущено порушення прав позивача, не приймалося рішення стосовно прав та інтересів позивача. Отже Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області в розумінні положень Кодексу адміністративного судочинства України не може бути відповідачем у справі.

_

Позивач надала відповідь на відзив, в якому звернула увагу на відсутність у представника Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області повноважень щодо представництва інтересів в суді. По суті позовних вимог підтримала доводи позовної заяви, додала, що заперечення відповідача ґрунтуються на помилковому застосуванні наведених законодавчих норм та суперечать усталеній практиці Верховного Суду у подібних правовідносинах.

_

Згідно зі статтею 129 Конституції України суддя, здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права. До основних засад судочинства відноситься, зокрема, розумний строк розгляду справи судом. Статтею 6 Європейської конвенції з прав людини передбачено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом. За визначенням пункту 11 частини першої статті 4 КАС України розумний строк - найкоротший строк розгляду і вирішення адміністративної справи, достатній для надання своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту порушених прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах.

Відповідно до наведених норм, враховуючи здійснення судочинства в умовах збройної агресії проти України та період тимчасової непрацездатності головуючого у справі, справа розглянута впродовж розумного строку, необхідного для прийняття законного та обґрунтованого судового рішення.

_

Дослідивши наявні у справі докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, суд встановив такі фактичні обставини.

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ). Рішенням вищої ради правосуддя від 18 червня 2020 року № 1872/0/15-20 ОСОБА_1 звільнено з посади судді Донецького апеляційного суду у зв`язку з поданням заяви про відставку.

Наказом голови Донецького апеляційного суду від 19 червня 2020 року № 406/к ОСОБА_1 відраховано зі штату Донецького апеляційного суду 25 червня 2020 року у зв`язку із поданням заяви про відставку.

Рішенням Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 3 липня 2020 року № 056350005462 позивачу призначено щомісячне грошове утримання згідно Закону України «Про судоустрій і статус суддів» з 26 червня 2020 року довічно в розмірі 64 відсотків суддівської винагороди, виходячи зі стажу судді 27 років 3 місяці 24 дні.

Розмір щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 визначений на підставі довідки Донецького апеляційного суду вих. № 3.11-14/177-20 від 25.06.2020, відповідно до якої суддівська винагорода ОСОБА_1 , яка враховується при призначенні/перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддів у відставці, станом на 25 червня 2020 року складала 196537,00 грн., в тому числі посадовий оклад 115610,00 грн., доплата за вислугу років (70%) 80927,00 грн.

_

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі № 200/9113/20-а, яке набрало законної сили 24 лютого 2021 року, Бахмутсько-Лиманське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області було зобов`язано зарахувати до стажу судді ОСОБА_1 два роки стажу роботи адвокатом Донецької обласної колегії адвокатів з 2 березня 1991 року по 2 березня 1993 року; здійснити перерахунок щомісячного довічного грошового утримання з 26 червня 2020, виходячи із стажу судді 29 років 3 місяці 23 дні та 68 відсотків суддівської винагороди.

На виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі №200/9113/20-а рішенням Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області №056350005462 від 17 березня 2021 року позивачу здійснено перерахунок щомісячного довічного грошового утримання з 26 червня 2020 року довічно в розмірі 68 відсотків суддівської винагороди, виходячи зі стажу судді 29 років 3 місяці 24 дні.

Грошове утримання визначене на підставі довідки Донецького апеляційного суду вих. № 3.11-14/177-20 від 25 червня 2020 року про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, згідно якої моя суддівська винагорода, яка враховується при призначенні/перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддів у відставці, станом на 25 червня 2020 року складала 196537,00 грн, в тому числі посадовий оклад - 115610,00 грн, доплата за вислугу років (70%) - 80927,00 грн.

_

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2024 у справі №200/1183/24, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 21 серпня 2024 року, адміністративний позов ОСОБА_1 до Донецького апеляційного суду задоволено, зокрема вирішено:

зобов`язати Донецький апеляційний суд видати судді у відставці ОСОБА_1 довідку за формою, встановленою додатком 2 до Порядку подання документів для призначення (перерахунку) і виплати щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці органами Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 3-1 від 25.01.2008, про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці станом на 01 січня 2024 року, виходячи з базового розміру посадового окладу судді апеляційного суду, визначеного на підставі частини другої статті 130 Конституції України, частини третьої статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» із застосуванням встановленого абзацом 4 статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» від 9 листопада 2023 року № 3460-IX розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб - 3028,00 гривень, що складає 283118,00 грн. з урахуванням складових суддівської винагороди: посадового окладу, виходячи з базового розміру посадового окладу судді апеляційного суду - 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого абзацом 4 статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» від 09 листопада 2023 року № 3460-IX встановлено на 1 січня 2024 року у 3028,00 грн., з застосуванням регіонального коефіцієнту 1,1, що складає 166540,00 грн. (3028,00 х 50 х 1,1); доплати за вислугу років (70%) - 116578,00 грн. (166540,00 х 70%).

На виконання зазначеного судового рішення у справі № 200/1183/24 Донецьким апеляційним судом 27 серпня 2024 року видана довідка за вих. № 3.11-16/43/2024 про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці станом на 01 січня 2024 року, згідно з якою суддівська винагорода ОСОБА_1 , яка враховується при перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці складає 283118,00 грн, в тому числі посадовий оклад - 166540,00 грн, доплата за вислугу років (70%) - 116578,00 грн.

_

03 вересня 2024 року через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України позивач звернулася з заявою про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці з 01 січня 2024 року у зв`язку із змінами розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді (як зазначено у формулярі заяви Пенсійного фонду «збільшення зарплати (пенсії за спец законами)». До заяви прикріплений файл - довідка Донецького апеляційного суду вих. № 3.11-16/43/2024 від 27 серпня 2024 про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 станом на 01 січня 2024 року.

За принципом екстериторіальності заява про перерахунок передана для вирішення Головному управлінню Пенсійного фонду України у Львівській області.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області №056350005462 від 10 вересня 2024 у перерахунку довічного грошового утримання відмовлено. Рішення містить таке мотивування:

згідно з рішенням Конституційного Суду України від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020 у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 2 червня 2016 року № 1402-VIII, положення пункту 25 розділу XII визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними); даним рішенням Конституційного Суду України порядок його виконання не визначений;

з 18.02.2020 порядок визначення розміру щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці регулюється статтею 142 Закону № 1402-VIII, згідно з якою розмір щомісячного довічного грошового утримання не залежить від факту проходження суддею кваліфікаційного оцінювання або призначення на посаду судді за результатами конкурсу. Питання щодо перерахунку раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці вирішується відповідно до норм частини четвертої статті 142 Закону № 1402-VIII у разі зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді;

аналіз ЕПС ОСОБА_1 свідчить, що за наданою раніше довідкою № 3.11-14/177/20 від 15.06.2020 було проведено перерахунок щомісячного довічного грошового утримання згідно діючих, на момент проведення такого перерахунку, законодавчих норм;

статтею 135 Закону № 1402-VIII визначено, що розмір посадового окладу судді встановлюється, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01 січня календарного року;

у зв`язку з набранням чинності змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» з 27.12.2023 Пенсійним фондом України здійснено запит від 25.01.2024 №2800-030101-5/4897 до Міністерства соціальної політики України про наявність підстав для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддів у відставці та щодо визначення дати, з якої необхідно провести відповідний перерахунок;

прийнято рішення відмовити ОСОБА_1 у перерахунку пенсії, оскільки роз`яснення на запит Пенсійного фонду України від 25.01.2024 № 2800- 030101-5/4897 до Міністерства соціальної політики України про наявність підстав для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддів у відставці та щодо визначення дати, з якої необхідно провести відповідний перерахунок не надходило.

Вважаючи протиправним зазначене рішення, позивач звернулась до суду з цим позовом.

_

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає , що відповідно до статті 130 Конституції України держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя. Розмір винагороди судді встановлюється законом про судоустрій.

Закон України «Про судоустрій та статус суддів» № 1402-VIII від 02.06.2016 (далі - Закон № 1402-VIII) визначає організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд.

Судом враховані правові позиції Верховного Суду, викладені у постанові від 13 вересня 2023 року у справі № 240/44080/21, де зазначено, що розмір суддівської винагороди визначено у статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», який з огляду як на свою назву, так і сферу правового регулювання (означену в преамбулі), є законом про судоустрій в значенні частини другої статті 130 Конституції України.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про прожитковий мінімум» прожитковий мінімум - це вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров`я набору продуктів харчування (далі - набір продуктів харчування), а також мінімального набору непродовольчих товарів (далі - набір непродовольчих товарів) та мінімального набору послуг (далі - набір послуг), необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.

Прожитковий мінімум визначається нормативним методом у розрахунку на місяць на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком до 6 років; дітей віком від 6 до 18 років; працездатних осіб; осіб, які втратили працездатність.

У змісті наведеної норми Закону України «Про прожитковий мінімум» закріплено вичерпний перелік основних соціальних і демографічних груп населення, стосовно яких визначається прожитковий мінімум.

Судді до соціальної демографічної групи населення, стосовно яких прожитковий мінімум повинен встановлюватися окремо, не віднесені. Отже, Законом України «Про судоустрій і статус суддів» закріплено, що для визначення розміру суддівської винагороди до уваги може братися лише прожитковий мінімум для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року. Оскільки указана конституційна гарантія незалежності суддів не може порушуватися і змінюватися без внесення відповідних змін до закону про судоустрій, суддівська винагорода не може обчислюватися із застосуванням величини, відмінної від тієї, що визначена Законом України «Про судоустрій і статус суддів».

За висновками Верховного Суду у зазначеній справі № 240/44080/21 Законом України «Про судоустрій і статус суддів» закріплено, що для визначення розміру суддівської винагороди до уваги може братися лише прожитковий мінімум для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року;

- суддівська винагорода не може обчислюватися із застосуванням величини, відмінної від тієї, що визначена Законом України «Про судоустрій і статус суддів»;

- зміна Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» складової для визначення базового розміру посадового окладу судді, є порушенням гарантії незалежності суддів.

З огляду на викладені правові позиції суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог.

З матеріалів справи випливає, що довідка Донецького апеляційного суду вих. № 3.11-16/43/2024 від 27 серпня 2024 року видана у відповідності до Додатку 2 Порядку подання документів для призначення (перерахунку) і виплати щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, судді Конституційного Суду України територіальними органами Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 січня 2008 року № 3-1, міститься підписи посадових осіб та скріплена гербовою печаткою.

Розмір щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці залежить від розміру суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді. При цьому статтею 135 Закону №1402-VIII передбачена можливість застосування до базового розміру посадового окладу регіональних коефіцієнтів, передбачених частиною четвертою вказаної статті, які є складовою частиною окладу судді.

З наведених підстав суд вважає, що ОСОБА_2 , яка вийшла у відставку з посади судді після набрання чинності Законом № 1402-VIII, має право на перерахунок довічного грошового утримання судді у відставці на підставі довідки Донецького апеляційного суду вих. № 3.11-16/43/2024 від 27 серпня 2024 року.

З огляду на викладене, рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області № 056350005462 від 10 вересня 2024 року про відмову у здійсненні перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно, враховуючи право позивача на отримання довічного грошового утримання судді у відставці відповідно до показників довідки про суддівську винагороду, позовні вимоги підлягають задоволенню.

_

Щодо визначення дати, з якої необхідно провести відповідний перерахунок, позивачем обґрунтовано зазначено, що це питання чітко врегульовано нормами права і не належить до компетенції Міністерства соціальної політики, на відсутність роз`яснень з боку якого посилається Відповідач 1.

Відповідно до частини 4 статті 142 Закону № 1402-VIII перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання здійснюється у разі зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді.

Відповідно до пункту 1 розділу IV Порядку подання документів для призначення (перерахунку) і виплати щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці органами Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 січня 2008 року № 3-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 09 лютого 2023 року № 7-2), перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться відповідно до частини четвертої статті 142 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», частини другої статті 27 Закону України «Про Конституційний Суд України». Відповідно до пункту 9 розділу IV Порядку № 3-1 перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться з дня виникнення права на відповідний перерахунок.

З аналізу положень частини 4 статті 142, частини 3 статті 135 Закону №1402-VIII випливає, що розмір щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, який залежить від розміру суддівської винагороди, яка визначається ст. 135 Закону № 1402-VIII, може змінитися лише у разі зміни прожиткового мінімуму для працездатних осіб, розмір якого встановлюється Законом України про бюджет на відповідний рік з 1 січня календарного року.

Відповідно перерахунок щомісячного довічного грошового утримання, який відповідно до пункту 9 розділу IV Порядку № 3- 1 проводиться з дня виникнення права на відповідний перерахунок, має проводитися з 1 січня календарного року у зв`язку із встановленням на відповідний календарний рік нового розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

_

Обґрунтовуючи заявлені вимоги до двох відповідачів, позивач зазначила, що згідно з пунктом 1 розділу III Порядку подання документів для призначення (перерахунку) і виплати щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці органами Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 січня 2008 року № 3-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 09 лютого 2023 року № 7-2), заява про призначення щомісячного довічного грошового утримання реєструється в електронному журналі звернень органу, що призначає щомісячне довічне грошове утримання.

Приймання, розгляд та опрацювання заяви та документів, необхідних для призначення (перерахунку) щомісячного довічного грошового утримання, органами, що призначають щомісячне довічне грошове утримання, здійснюється відповідно до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1) (далі - Порядок № 22-1).

Відповідно до пункту 1.1 розділу І Порядку № 22-1 заява про призначення, перерахунок пенсії подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію).

Згідно з пунктом 4.2 розділу IV Порядку № 22-1 після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає (перераховує) пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Пунктом 4.3. розділу IV Порядку № 22-1 визначено, що рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи. Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Згідно пункту 4.8. розділу IV Порядку № 22-1 заява, відомості з відповідних інформаційних систем, скановані копії документів, на підставі яких призначено (перераховано) пенсію та проводиться її виплата; інша інформація, з урахуванням якої визначаються розмір призначеної пенсії та розмір пенсії до виплати, обробляються в складі електронної пенсійної справи, що формується та ведеться відповідно до вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та «Про захист персональних даних». Електронна пенсійна справа зберігається на базі централізованих інформаційних технологій.

За приписами пункту 4.10 розділу IV Порядку № 22-1 після призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем фактичного проживання особи для здійснення виплати пенсії.

У межах спірних правовідносин заява позивача про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання розглянута за принципом екстериторіальності Головним управлінням ПФУ у Львівській області та за результатом її розгляду прийнято оскаржуване рішення.

У справах, в яких оспорюються, зокрема, рішення, ухвалені в результаті розгляду заяви про перерахунок грошового утримання, відповідачем є саме орган державної влади - суб`єкт владних повноважень, який прийняв відповідне рішення.

Натомість, згідно з пунктом 4.10 розділу IV Порядку № 22-1 Головне управління ПФУ в Донецькій області визначено як суб`єкт, який буде здійснювати виплату позивачу щомісячного грошового утримання судді у відставці після його перерахунку.

Враховуючи, що заява позивача від 03 вересня 2024 року про перерахунок грошового утримання розглядалася територіальним органом Пенсійного фонду України визначеним за принципом екстериторіальності відповідно до пункту 4.2 Порядку № 22-1 - Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області, оскаржуване рішення про відмову у перерахунку прийнято Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області, саме цей орган - Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (відповідач-1) в разі визнання протиправним та скасування його рішення уповноважений вчиняти відповідні дії щодо заяви позивача, що стала підставою для прийняття такого рішення.

З огляду на неналежне виконання визначеним територіальним органом Пенсійного фонду України його повноважень щодо розгляду заяви позивача про перерахунок грошового утримання, що потягло за собою порушення прав позивача, обов`язок щодо здійснення перерахунку слід покласти саме на Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області, а на Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області слід покласти обов`язок здійснити позивачу виплату (доплату) щомісячного грошового утримання з 01 січня 2024 року з урахуванням раніше виплачених сум.

Зобов`язання відповідачів 1 та 2 здійснити перерахунок та виплату довічного грошового утримання судді у відставці з 01 січня 2024 року на підставі довідки Донецького апеляційного суду вих. № 3.11-16/43/2024 від 27 серпня 2024 року про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці ОСОБА_1 станом на 01 січня 2024 року та з урахуванням раніше виплачених сум забезпечить ефективний захист порушених прав позивача.

Водночас суд звертає увагу, що у рішенні № 056350005462 від 10 вересня 2024 року, мотивуючи відмову у проведенні перерахунку довічного грошового утримання позивача, відповідач-1 посилався на відсутність законних підстав для такого перерахунку. Проте, спору щодо відсоткового розміру суддівської винагороди для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці на даний час між сторонами не існує. Судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому.

Тому суд не вбачає підстав для підміни повноважень відповідача, зайвої деталізації у судовому рішенні показників виданої позивачу довідки, визначення в межах цієї справи стажу роботи позивача на посаді судді, розрахунку відсотків суддівської винагороди, іншого дублювання функцій та регламентації судовим рішенням всіх обов`язків відповідача у спірних відносинах.

За приписами статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Тому сплачений позивачем судовий збір у сумі 968,96 грн. підлягає стягненню на її користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1, через протиправне рішення якого виник спір.

Керуючись статтями 2, 139, 241-246, 255, 295-297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрія, 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885), Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (пл. Соборна, 3, м. Слов`янськ, Донецька область, 84122, код ЄДРПОУ 13486010), про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області № 056350005462 від 10 вересня 2024 року про відмову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) у перерахунку довічного грошового утримання судді у відставці на підставі довідки Донецького апеляційного суду вих. № 3.11- 16/43/2024 від 27 серпня 2024 року про суддівську винагороду станом на 01 січня 2024 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (ЄДРПОУ 13814885) здійснити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці з 01 січня 2024 року на підставі довідки Донецького апеляційного суду вих. № 3.11-16/43/2024 від 27 серпня 2024 року про суддівську винагороду станом на 01 січня 2024 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ЄДРПОУ 13486010) здійснити виплату ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) перерахованого щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, починаючи з 1 січня 2024 року з урахуванням раніше виплачених сум.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрія, 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 968 (дев`ятсот шістдесяь вісім) грн. 96 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Текст рішення виготовлений та підписаний в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя Г.А. Чекменьов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.01.2025
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124338793
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —200/6643/24

Ухвала від 23.06.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 26.05.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 10.04.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 10.04.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 19.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 07.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні