Справа № 420/30234/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 січня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі судді Іванова Е.А. розглянувши в спрощеному позовному провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування постанови та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся з вищевказаним позовом до суду у якому просить- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 06.09.2024 року за №37343/15-32-07-03-20 на загальну суму 384 165,00 (триста вісімдесят чотири тисячі сто шістдесят п`ять ) грн. 00 коп., мотивуючи це тим, що з 29.07.2024 по 09.08.2024 співробітниками Головного управління ГУ ДПС в Одеській області (далі Відповідач) проведено документальну планову виїзну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ»
За результатами перевірки складений Акт про результати документальної планової
відповідальністю, в якому зафіксовано хибні та надумані висновки про встановлені порушення, а саме: «Перевіркою встановлено порушення ТОВ «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ»:
п.п. 44.1, п.п. 44.2 ст. 44, п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, п.п. 140.4.4 п. 140.4 п.п. 140.5.5і п. 140.5 ст. 140 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями, в результаті чого завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування з податок на прибуток на загальну суму 349241 грн. в тому числі за 2019 рік у сумі 79368 грн., за 2020 рік у сумі 20294 грн, за 2023 рік у сумі 249579 грн;. п.п. 16.1.3, п. 16.1 ст. 16, п. 103.9 ст. 103 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI із змінами та доповненнями, наказу Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897 «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств», в частині неподання Податкової декларації (Додаток ПН до рядку 23 Податкової декларації з податку на прибуток підприємства) за період: 2021 рік - 1 звіт.». На підставі акту перевірки Головне управління ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення - рішення від 06.09.2024 року за №37343/15-32-07-03-20 на загальну суму 384165,00 грн.. Основним видом діяльності Позивача є транспортно- експедиційні послуги, позивачем для відображення собівартості використовується саме 903 субрахунок для відображення собівартості реалізованих робіт і послуг. В супереч викладеного, представник відповідача в Акті перевірки посилається на субрахунки 901,902. Вказані субрахунки не використовуються в бухгалтерському обліку Позивача та не мали вплив на формування рядку 2050 податкової декларації. Більш того, за даними податкової декларації за 4 квартал 2023 року рядок 2050 дорівнює 59 499,1 тис. грн, а за даними субрахунку 903 за 2023 рік - 59 499 133,78 грн. Виходячи з наведеного не вбачається відхилення показників між бухгалтерським та податковим обліком. Перевіряючими а ні в акті перевірки, а ні в додатку №8 до акту перевірки не деталізовано, з чого складається завищення у сумі 1386,551 тис.грн. В акті перевірки №35114/15-32-07-03 від 16.08.2024, на підставі якого прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення, усупереч наведеним вище нормам права не надано детальний та чіткий опис господарських операцій, відсутнє посилання на первинні документи, зазначені відмінні субрахунки Позивача від тих, що використовуються в бухгалтерському обліку. Відповідачем під час перевірки не встановлено складу правопорушення (правопорушень) та не доведено факту заниження податку на прибуток в порушення вимог пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПК України.
03.10.2019р. між ТОВ «Кристал Трейдинг» та M.L. EXIMTRANS SRL (Молдова) укладено Договір № 1-Ех/СТ.
Відповідно до п. 1.1 Договору № 1-Ех/СТ, в рамках цього договору Експедитор зобов`язується надати Замовнику комплекс транспортно-експедиторських послуг при перевалці транзитних навалочних вантажів через ТОВ "Чорноморський Рибний порт" (далі - порт), та/або склади експедитора (далі-Термінал) а замовник зобов`язується прийняти дані послуги та сплатити на умовах, обумовлених нижче.
Пунктом 2 Додатку № 1 до договору № 1 -Ех/CT передбачено, за надані послуги замовник оплачує експедитору при надходженні вантажу автомашинами, накопиченні вантажу через склади Експедитора суми з розрахунку комплексної ставки за перевалкою 9 доларів США за 1 тонну вантажу, що включають: стивідорні роботи, які виконує порт (акордна ставка по перевалці через склади порту); послуги складу (прийом, накопичення, відвантаження);
перевезення вантажу (склад-причал); внутрішньо портове транспортно-експедиторське обслуговування. Відповідно до Акту №1/1110 від 02.11.2019 загальна вартість робіт склала 59220,00 USD. Загальна вартість робіт по курсу НБУ склала 1 469 786,45 грн. Без ПДВ згідно пункту 197.8 стаття 197 Податкового кодексу України.
25.08.2020р. між ТОВ «Кристал Трейдинг» та AL GHURAIR RESOURCES NTERNATIONAL LLC, (OAE) укладено Договір №250820. Відповідно до п. 1.1 Договору №250820, в рамках цього договору Експедитор зобов`язується надати Замовнику комплекс транспортно-експедиторських послуг при перевалці транзитних навалочних вантажів через ТОВ "Чорноморський Рибний порт" (далі - порт), та/або склади експедитора (далі-Термінал) а замовник зобов`язується прийняти дані послуги та сплатити на умовах, обумовлених нижче.
Пунктом 2 Додатку №1 до договору №250820 передбачено, за надані послуги замовник оплачує експедитору при надходженні вантажу автомашинами, накопиченні вантажу через склади Експедитора суми з розрахунку комплексної ставки за перевалкою 13 доларів США за 1 тонну вантажу, що включають: послуги складу (прийом, накопичення, відвантаження в контейнери); фітосанітарний сертифікат; внутрішньо портове транспортно-експедиторське обслуговування.
Відповідно до Акту №49 від 28.09.2020 загальна вартість робіт склала 13294,84 USD. Загальна вартість робіт по курсу НБУ склала 357809,23грн.
Вказує, що зміни до п. 140.5 ст. 140 Кодексу набули чинності 23 травня 2020 року, то збільшення фінансового результату до оподаткування відповідно до пп. 140.5.5.1 п. 140.5 ст. 140 Кодексу визначається за результатами податкового (звітного) 2020 року щодо операцій, здійснених після 22 травня 2020 року. Вказана позиція консолідується з позицією ДПС зазначеною на офіційному сайті (https://lg.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/print-439618.html роздруківка додається). У зв`язку з викладеним, вважає, що відповідачем неправомірно застосовано збільшення у розмірі 30% до господарських операцій, проведених між ТОВ «Кристал Трейдинг» та SC ML EXIMTRANS SRL (Молдова) у 2019.
Відповідно до п. 2.1. розділу II Акту перевірки, перевірка проводилася з 29.07.2024 по 09.08.2024, та письмовий запит від 18.12.2023 на який є посилання в акті перевірки не отримувався Позивачем. Більш того, вказаний запит не отримувався взагалі. Вважає, що співробітниками ТУ ДПС в Одеській області застосовано формальний підхід до перевірки, не досліджено первинні та бухгалтерські документи, не здійснено детального та чіткого опису, у зв`язку з чим зроблено хибні та надумані висновки про встановлені порушення, що в свою чергу призвело до винесення помилкового податкового повідомлення-рішення.
На підставі викладеного вважає, що податкове повідомлення-рішення від 06.09.2024 року за №37343/15-32-07-03-20 є протиправним підлягає скасуванню.
Ухвалою від 01.10.2024 відкрито позовне провадження в адміністративній справі та вирішено, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
21.10.2024 року від представника відповідача до суду надійшов відзив на позов у якому він вимоги не визнає, з підстав того, що в ході проведення документальної планової виїзної перевірки було встановлено порушення ТОВ «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ»: п.п. 44.1, п.п. 44.2 ст. 44, п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, п.п. 140.4.4 п. 140.4 п.п. 140.5.5 п. 140.5 ст. 140 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755, в результаті чого завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування з податок на прибуток на загальну суму 349241 грн. в тому числі за 2019 рік у сумі 79368 грн., за 2020 рік у сумі 20294 грн, за 2023 рік у сумі 249579 грн.
За період з 01.10.2018 по 31.03.2024 ТОВ «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» задекларовано різниці, які виникають відповідно до Податкового кодексу України, у сумі «-» 46855 грн.
Перевіркою задекларованих ТОВ «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» та встановлених у ході проведення перевірки показників у рядку 03 Декларацій „Різниці, які виникають відповідно до Податкового кодексу України встановлено їх заниження на загальну суму 553679 грн. в тому числі за 2019 рік у сумі 3554107 грн., за 2020 рік у сумі 112743 грн.
Перевіркою встановлено, що протягом 2019-2020 років ТОВ «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» здійснювало зовнішньоекономічні операції з: нерезидентами SC ML EXIMTRANS SRL (Молдова, обсяг 1 469 786,45 грн.), AL GHURAIR RESOURCES INTERNATIONAL LLC, (ОАЕ, обсяг 375 809,23), усього обсягом 1845595,68 грн. , місце реєстрації яких знаходиться в державах, зазначених в переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.1 та підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1. пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, затвердженого Постановою КМУ від 27 грудня 2017 р. № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження КМУвід 16вересня 2015р. № 977».
Відповідно до п. 140.5 ст. 140 ПКУ визначено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на, зокрема:
п.п.140.5.51 на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг (крім операцій, визнаних контрольованими відповідно до статті 39 цього Кодексу), реалізованих на користь:нерезидентів, зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу; Фінансовий результат до оподаткування збільшується на всю суму вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг (крім операцій, визнаних контрольованими відповідно до статті 39 цього Кодексу), реалізованих на користь у нерезидентів, визначених абзацами другим та третім цього підпункту, якщо такі операції не мають ділової мети. Обов`язок доведення обставин, передбачених цим абзацом, покладається на контролюючий орган із застосуванням відповідних положень статті 39 цього Кодексу. При цьому інші коригування, передбачені цим підпунктом, не застосовуються, а сума цього коригування щодо такої операції зменшується на суму коригування, передбаченого абзацом першим цього підпункту, якщо платник податку самостійно вже застосував це коригування щодо такої операції...
Вимоги цього підпункту не застосовуються платником податку, якщо операція не є контрольованою та сума таких доходів підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом "витягнутої руки" відповідно до процедури, встановленої статтею 39 цього Кодексу, але без подання звіту.
Таким чином, з урахуванням того, що сума доходів сформованих ТОВ «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» по операціях з вищенаведеним нерезидентом не підтверджується платником податку за цінами, відповідно до процедури, встановленої статтею 39 цього Кодексу, фінансовий результат збільшується: за 2019 рік на суму 30 відсотків вартості товарів/послуг (реалізованих/придбаних) 440935,93 грн. (1469786,45*30%), відповідно до пп.140.5.5 п.140.5ст.140 Податкового кодексу України (р. 3.1.7 Додатка РІ); за 2020 рік на суму 30 відсотків вартості товарів/послуг (реалізованих/придбаних) 112742,77 грн. (375809,23*30%), відповідно до пп.140.5.5 п.140.5 ст.140 Податкового кодексу України (р. 3.1.7 Додатка РІ);
З урахуванням вищезазначеного, перевіркою встановлено заниження показника рядку декларації з податку на прибуток (03) Різниці, які виникають відповідно до Податкового кодексу України на суму 553679 грн. в тому числі за 2019 рік у сумі 440936 грн., за 2020 рік у сумі 112743 грн. , що зазначено в Акту перевірки стр.8-9.
Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) (ряд. 2050 Звіту про фінансові результати (Форма №2)) задекларовано у загальній сумі 239094,1 тис.грн. встановлено, що на формування цих показників мало вплив формування собівартості реалізованих товарів та послуг.
Перевіркою повноти задекларованих показників у рядку 02 Декларації „Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності за період з 01.10.2018 по 31.03.2024 у загальній сумі 62094788 грн. встановлено їх заниження на загальну суму 1386551 грн., у тому числі за 4 квартал 2023 року у сумі 1386551 грн.
Перевіркою задекларованих платником податків та встановлених у ході проведення перевірки показників Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) (форма № 2-м) встановлено відхилення таких показників:
«Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг)» (рядок 2050 форми №2- м), а саме завищення у сумі 1386,551 тис.грн., у тому числі:
за IV квартал 2023 ріку в сумі 1386,551 тис.грн. (без ПДВ).
В ході проведення перевірки було встановлено, що ТОВ «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» завищено показник собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) на суму 2021,111 тис.грн. (Дт.901,902 Кт.26,28), внаслідок віднесення до складу собівартості реалізованої продукції загальної суми нерозподілених постійних загальновиробничих витрат, які перевищили їх фактичну величину, відображену в бухгалтерському обліку (по рах. №901) та відповідно податкового обліку та даним аналітичного обліку , а саме: за даними Звіту про фінансові результати загальна сума витрат (Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) які враховані при обчисленні фінансового результату, відображеного у рядку 02 Декларації «фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (+,-)» склала 239094100 грн.
За даними бухгалтерського обліку позивача сума собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) ( Дт.90) складає 237707549 грн.
Таким чином, в порушення вимог пп.134.1.1. п.134.1. ст.134 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 року №2755, з урахуванням п.7, п.10, п.11, п.16, п.29 П(С)БО 16 «Витрати» затвердженого Наказом Міністерства Фінансів України від 31.12.1999 №318, п.3.20 П(С)БО 3 «Звіт про фінансові результати», пункту 1 статті 9, пункту 2 статті 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», перевіркою встановлено, що ТОВ «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» завищено показники Рядку 2050 "Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг)", які враховані при обчисленні фінансового результату, відображеного у рядку 02 Декларації «фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), фінансовій звітності, відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку всього за перевіряємий період на суму 1386551 грн., у тому числі за 4 квартал 2023 року у сумі 1386551 грн. Враховуючи вищевикладене, вважає, що платником податку недотримання податкового законодавства призвело до завищення від`ємного значення об`єкта оподаткування з податок на прибуток на загальну суму 349241 грн.
25.10.2024 року від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив.
04.11.2024 року від представника відповідача до суду надійшли додаткові пояснення.
Дослідивши зміст заяв по суті справи, надані до суду письмові докази у справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що ТОВ «Кристал трейдинг» зареєстровано як юридична особа 08.09.2016р. та основним видом діяльності є допоміжне обслуговування наземного транспорту.
З 29.07.2024 по 09.08.2024 співробітниками Головного управління ГУ ДПС в Одеській області проведено документальну планову виїзну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» за період діяльності з 01.10.2018 року по 31.03.2024 року.
За результатами перевірки складений Акт №35114/15-32-07-03 від 16.08.2024 року у висновках якого встановлені порушення ТОВ «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» п.п. 44.1, п.п. 44.2 ст. 44, п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, п.п. 140.4.4 п. 140.4 п.п. 140.5.5і п. 140.5 ст. 140 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI, в результаті чого завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування з податок на прибуток на загальну суму 349241 грн. в тому числі за 2019 рік у сумі 79368 грн., за 2020 рік у сумі 20294 грн, за 2023 рік у сумі 249579 грн;. п.п. 16.1.3, п. 16.1 ст. 16, п. 103.9 ст. 103 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, наказу Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897 «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств», в частині неподання Податкової декларації (Додаток ПН до рядку 23 Податкової декларації з податку на прибуток підприємства) за період: 2021 рік - 1 звіт.».
На підставі акту перевірки Головне управління ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення - рішення від 06.09.2024 року за №37343/15-32-07-03-20 яким збільшено суму податку на прибуток підприємств на загальну суму 384165,00 грн., з яких 34924грн. штрафні санкції.
З вказаним податковим повідомленням-рішенням позивач не погодився та оскаржив його до суду.
Джерела прав та висновки суду.
В частині 2 ст. 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Надаючи оцінку таким доводам позивача суд виходить з того, що правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до пп. 19-1.1.1 п. 19-1.1 ст. 19-1 ПК України контролюючі органи, зокрема, здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків.
Посадові та службові особи контролюючих органів зобов`язані, зокрема дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами; не допускати порушень прав та охоронюваних законом інтересів громадян, підприємств, установ, організацій (п.п. 21.1.1, 21.1.4 п. 21.1 ст. 21 ПК України).
Згідно з п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України (далі ПК України; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (п. 44.2 ст. 44 ПК України).
Підпунктом 133.1.1 пункту 133.1 статті 133 ПК України передбачено, що платниками податку на прибуток-резидентами є, зокрема, суб`єкти господарювання - юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених пунктами 133.4 та 133.5 цієї статті.
Згідно з пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПК України об`єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього розділу.
Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом збільшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається: зменшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку); збільшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).
Якщо відповідно до цього розділу передбачено здійснення коригування шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування, то в цьому разі відбувається:
збільшення від`ємного значення фінансового результату до оподаткування (збитку); зменшення позитивного значення фінансового результату до оподаткування (прибутку).
Для цілей цього підпункту до річного доходу від будь-якої діяльності, визначеного за правилами бухгалтерського обліку, включається дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи та інші доходи.
У силу положень п. 135.1 ст. 135 ПК України базою оподаткування є грошове вираження об`єкту оподаткування, визначеного згідно із статтею 134 цього Кодексу з урахуванням положень цього Кодексу.
Таким чином, починаючи з 1 січня 2015 року податок на прибуток розраховується виходячи із бухгалтерського фінансового результату (як різниці між отриманими підприємством доходами та понесеними ним витратами протягом звітного періоду) за національними положеннями (стандартів) бухгалтерського обліку (далі по тексту - НП(С)БО) чи міжнародними стандартами фінансової звітності (далі по тексту МСФЗ), відкоригованого на різниці, передбачені ПК України (як то амортизаційні різниці, різниці, які виникають при формуванні резервів (забезпечень), різниці, які виникають під час здійснення фінансових операцій).
Порядок формування доходів і витрат в бухгалтерському обліку регулюється Положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку 15 Дохід; та 16 Витрати; (далі - П(с)БО 15 і П(с)БО 16), що затверджені наказами Міністерства фінансів України від 29.11.1999 №290 та від 31.12.1999 №318.
Зокрема, за змістом п. 5, 7, 8 і 21 П(с)БО 15 дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов`язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.
Визнані доходи класифікуються в бухгалтерському обліку за такими групами: дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг); чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг); інші операційні доходи; фінансові доходи; інші доходи.
Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) - загальний дохід (виручка) від реалізації продукції, товарів, робіт або послуг без вирахування наданих знижок, повернення раніше проданих товарів та непрямих податків і зборів (податку на додану вартість, акцизного збору тощо).
Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) визначається шляхом вирахування з доходу від реалізації продукції, товарів, робіт, послуг наданих знижок, вартості повернутих раніше проданих товарів, доходів, що за договорами належать комітентам (принципалам тощо), та податків і зборів.
Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, інших активів) визнається в разі наявності всіх наведених нижче умов: покупцеві передані ризики й вигоди, пов`язані з правом власності на продукцію (товар, інший актив); підприємство не здійснює надалі управління та контроль за реалізованою продукцією (товарами, іншими активами); сума доходу (виручка) може бути достовірно визначена; є впевненість, що в результаті операції відбудеться збільшення економічних вигод підприємства, а витрати, пов`язані з цією операцією, можуть бути достовірно визначені.
Дохід відображається в бухгалтерському обліку в сумі справедливої вартості активів, що отримані або підлягають отриманню. Якщо безоплатно отриманий актив забезпечує надходження економічних вигід протягом кількох звітних періодів, то доходи визнаються на систематичній основі (наприклад, у сумі нарахованої амортизації) протягом тих звітних періодів, коли надходять відповідні економічні вигоди.
Згідно з п. 5 9 П(С)БО 16 витрати відображаються в бухгалтерському обліку одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов`язань.
Витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов`язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені.
Витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов`язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.
Якщо актив забезпечує одержання економічних вигод протягом кількох звітних періодів, то витрати визнаються шляхом систематичного розподілу його вартості (наприклад, у вигляді амортизації) між відповідними звітними періодами.
Також у п. 10 30 цього П(С)БО наведений склад витрат, що їх має обліковувати підприємством за їх наявності в бухгалтерському обліку. Так, зокрема, до скалду витрат юридичної особи включаються витрати на собівартість реалізованої продукції (робіт, послуг), яка, у свою чергу, складається з виробничої собівартості продукції (робіт, послуг), яка була реалізована протягом звітного періоду, нерозподілених постійних загальновиробничих витрат та наднормативних виробничих витрат. До виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) включаються, в тому числі прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, інші прямі витрати, змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати.
У відповідності до пп.134.1.1. п. 134.1. ст.134: «…Для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує двадцяти мільйонів гривень, об`єкт оподаткування може визначатися без коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу. Платник податку, у якого річний дохід (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує двадцяти мільйонів гривень, має право прийняти рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень цього розділу, не більше одного разу протягом безперервної сукупності років в кожному з яких виконується цей критерій щодо розміру доходу. Про прийняте рішення платник податку зазначає у податковій звітності з цього податку, що подається за перший рік в такій безперервній сукупності років. В подальші роки такої сукупності коригування фінансового результату також не застосовуються (крім від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років).
Платники податку, які відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" застосовують міжнародні стандарти фінансової звітності, ведуть облік доходів і витрат та визначають об`єкт оподаткування з податку на прибуток за такими стандартами з урахуванням положень цього Кодексу. Такі платники податку при застосуванні положень цього Кодексу, в яких міститься посилання на положення (стандарти) бухгалтерського обліку, застосовують відповідні міжнародні стандарти фінансової звітності.
Відповідно пункту 2 статті 3 Закону України від 16.07.1999 №996-ХГУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (із змінами та доповненнями) «бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку...».
Відповідно пункту 1 статті 9 Закону України від 16.07.1999 року №996 «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні», встановлено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.
Судом встановлено, що у рядку 2050 Звіту ТОВ про фінансові результати за 2023 рік (Форма №2) собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) () задекларовано позивачем у загальній сумі 59499,1тис.грн. На формування цих показників мало вплив формування собівартості реалізованих товарів та послуг.
Перевіркою повноти задекларованих показників у рядку 02 Декларації „Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток) за період 4 квартал 2023 року перевіряючими встановлено їх заниження на загальну суму 1386551 грн., також встановлено відхилення таких показників: «Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг)» (рядок 2050 форми №2- м), а саме завищення у сумі 1386,551 тис.грн., у тому числі: за IV квартал 2023 ріку в сумі 1386,551 тис.грн. (без ПДВ).
Перевіряючими у акті перевірки вказано, що ТОВ «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» завищено показник собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) на суму 2021,111 тис.грн. (Дт.901,902 Кт.26,28), внаслідок віднесення до складу собівартості реалізованої продукції загальної суми нерозподілених постійних загальновиробничих витрат, які перевищили їх фактичну величину, відображену в бухгалтерському обліку (по рах. №901) та відповідно податкового обліку та даним аналітичного обліку , а саме: за даними Звіту про фінансові результати загальна сума витрат (Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) які враховані при обчисленні фінансового результату, відображеного у рядку 02 Декларації «Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (+,-)» склала 239094100 грн.;
за даними бухгалтерського обліку сума собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) ( Дт.90) складає 237707549 грн..
Позивач у позові вказує, що основним видом діяльності позивача є транспортно- експедиційні послуги, та ним для відображення собівартості реалізованих робіт і послуг використовується тільки 903 субрахунок. В супереч викладеного, представник відповідача в Акті перевірки посилається на субрахунки 901,902, які ним не використовуються.
Виходячи із таких тверджень позивача відповідач під час розгляду справи мав спростувати дані обставини та надати докази того, що позивач використовував субрахунки 901, 902 з аналізу яких він дійшов такого висновку у акті перевірки, проте жодного доказу даних обставин суду не надано , та матеріали справи не містять.
Відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій затвердженою Наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 № 291 за дебетом рахунку 90 "Собівартість pеалізації" відображається виробнича собівартість реалізованої гoтової продукції, робіт, послуг; фактична cобівартість реалізованих товарів (без торгових нaцінок), страхові виплати відповідно до дoговорів страхування, за кредитом - cписання в порядку закриття дебетових oборотів на рахунок 79 "Фінансові pезультати".
Рахунок 90 "Cобівартість реалізації" має такі субрахунки:
01) 901 "Сoбівартість реалізованої готової продукції"
02) 902 "Собівартість реалізованих товарів"
03) 903 "Собівартість pеалізованих робіт і послуг"
04) 904 "Страхові виплати"
На cубрахунку 901 "Собівартість реалізованої готової пpодукції" ведеться облік виробничої собівартості pеалізованої готової продукції.
На cубрахунку 902 "Собівартість реалізованих товарів" вiдображається собівартість реалізованих товарів , яка визнaчається Положенням бухгалтерського обліку 9 «Запаси»
На cубрахунку 903 "Собівартість реалізованих pобіт і послуг" вeдеться облік собівартості реалізованих за звiтний період робіт і послуг.
На підтвердження позовних вимог позивач надав суду оборотно-сальдову відомість по рахунку 903 за 2023 рік та картку рахунку 903 за 2023рік з яких вбачається, що данні податкової декларації за 4 квартал 2023 року рядок 2050 дорівнює 59 499,1 тис. грн, що відповідає даними субрахунку 903 за 2023 рік - 59 499 133,78 грн.
Відповідно до п. 86.1 ст. 86 ПК України, результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акту або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Відповідно до п. 3 розділу І Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків (далі за текстом - Порядок), цим Порядком визначаються основні вимоги до форми та змісту акта (довідки) документальної перевірки, інформативних додатків до акта (довідки) документальної перевірки, порядку його (її) підписання, реєстрації та зберігання.
Згідно з п.п.1,2,3,4,5 розділу II Порядку, результати документальних перевірок оформлюються у формі акту або довідки документальної перевірки. У разі встановлення під
час перевірки порушень складається акт документальної перевірки, а в разі відсутності порушень - довідка документальної перевірки.
Акт (довідка) документальної перевірки складається у двох примірниках та підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, або особами, уповноваженими на це у встановленому порядку, а також платниками податків (керівником платника податків або уповноваженою ним особою) або їх законними представниками (у разі наявності).
Акт документальної перевірки має містити систематизований виклад виявлених під час перевірки фактів порушень норм податкового, валютного законодавства, законодавства з єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (далі - податкове, валютне та інше законодавство, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи).
В акті документальної перевірки викладаються всі суттєві обставини фінансово- господарської діяльності платника податків, які стосуються фактів виявлених порушень податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Факти виявлених порушень податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, викладаються в акті документальної перевірки чітко, об`єктивно та повного мірою з посиланням на первинні документи, регістри податкового та бухгалтерського обліку, фінансової та іншої звітності, інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, ведення/складання яких передбачено законодавством, або отримані від інших суб`єктів господарювання, органів державної влади, у тому числі іноземних держав, правоохоронних органів, а також податкову інформацію, що підтверджує наявність зазначених фактів.
Обов`язково наводиться в акті документальної перевірки інформація щодо фактів та обставин, які підтверджують та доводять наявність вини платника податків (з детальним їх описом; дослідженням, яке доводить, що платник податків мав можливість для дотримання правил та норм, встановлених Податковим кодексом, проте не вжив достатніх заходів для їх дотримання; документами та інформацією, яка підтверджує наявність вини платника податків), а також інформація щодо пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності платника податків.
Отже, носієм доказової інформації про виявлення відповідним контролюючим органом порушень під час проведення перевірок та підставою для прийняття відповідного податкового повідомлення - рішення є акт перевірки, в якому чітко, об`єктивно та повною мірою з посиланням на первинні документи, регістри податкового та бухгалтерського обліку, фінансової та іншої звітності, інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, ведення/складання яких передбачено законодавством, викладаються факти виявлених порушень податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, та обов`язково наводиться інформація щодо фактів та обставин, які підтверджують та доводять наявність вини платника податків (з
детальним їх описом; дослідженням, яке доводить, що платник податків мав можливість для дотримання правил та норм, встановлених Податковим кодексом України, проте не вжив достатніх заходів для їх дотримання; документами та інформацією, яка підтверджує наявність вини платника податків), а також інформація щодо пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності платника податків.
В акті перевірки №35114/15-32-07-03 від 16.08.2024, на підставі якого прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення, усупереч наведеним вище нормам права не надано детальний та чіткий опис господарських операцій, відсутнє посилання на первинні документи на підтвердження встановлених актом порушень.
Відповідно до приписів частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб' єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Виходячи з наведеного суд не вбачає відхилення показників між бухгалтерським та податковим обліком у позивача, а тому суд вважає, що відповідачем не доведено наявності порушень позивачем вимог п.п.134.1.1 ст.134 ПК України з урахуванням п.7 п.10 п.11 п.29 П(С)БО 16 «Витрати» та завищення Рядку 2050 «Собівартість реалізованої продукції (товарів, робі, послуг) на суму 1386551грн., яку враховано при обчислення фінансового результату за 2023 рік внаслідок чого позивачу донараховано суму податку на прибуток у розмірі 249579,18грн., а тому в цій частині позов є обгрунтованим та підлягає задоволенню.
Щодо завищення ТОВ від`ємного значення об`єкта оподаткування з податок на прибуток за 2019 рік у сумі 79368 грн., за 2020 рік у сумі 20294 грн, то суд встановив наступні обставини.
03.10.2019р. між ТОВ «Кристал Трейдинг» (экспедитор) та M.L. EXIMTRANS SRL (Молдова) (замовник) укладено Договір № 1-Ех/СТ.
Відповідно до п. 1.1 Договору № 1-Ех/СТ, в рамках цього договору Експедитор зобов`язується надати Замовнику комплекс транспортно-експедиторських послуг при перевалці транзитних навалочних вантажів через ТОВ "Чорноморський Рибний порт", та/або склади експедитора (далі-Термінал) а замовник зобов`язується прийняти дані послуги та сплатити на умовах, обумовлених нижче.
Пунктом 2 Додатку № 1 від 03.10.2019р. до договору № 1 -Ех/CT передбачено, що за надані послуги замовник оплачує експедитору при надходженні вантажу автомашинами, накопиченні вантажу через склади Експедитора суми з розрахунку комплексної ставки за перевалкою 9 доларів США за 1 тонну вантажу, що включають: стивідорні роботи, які виконує порт (акордна ставка по перевалці через склади порту); послуги складу (прийом, накопичення, відвантаження); перевезення вантажу (склад-причал); внутрішньо портове транспортно-експедиторське обслуговування.
Відповідно до Акту №1/1110 від 02.11.2019 загальна вартість робіт склала 59220,00 USD. Загальна вартість робіт по курсу НБУ склала 1 469 786,45 грн. без ПДВ згідно пункту 197.8 стаття 197 Податкового кодексу України.
25.08.2020р. між ТОВ «Кристал Трейдинг» (експедитор) та AL GHURAIR RESOURCES NTERNATIONAL LLC, (OAE) (замовник) укладено Договір №250820. Відповідно до п. 1.1 Договору №250820, в рамках цього договору Експедитор зобов`язується надати Замовнику комплекс транспортно-експедиторських послуг при перевалці транзитних навалочних вантажів через ТОВ "Чорноморський Рибний порт" (далі - порт), та/або склади експедитора (далі-Термінал) а замовник зобов`язується прийняти дані послуги та сплатити на умовах, обумовлених нижче.
Пунктом 2 Додатку №1 до договору №250820 передбачено, за надані послуги замовник оплачує експедитору при надходженні вантажу автомашинами, накопиченні вантажу через склади Експедитора суми з розрахунку комплексної ставки за перевалкою 13 доларів США за 1 тонну вантажу, що включають: послуги складу (прийом, накопичення, відвантаження в контейнери); фітосанітарний сертифікат; внутрішньо портове транспортно-експедиторське обслуговування.
Відповідно до Акту №49 від 28.09.2020 загальна вартість робіт склала 13294,84 USD. Загальна вартість робіт по курсу НБУ склала 357809,23грн.
Перевіряючи послались на порушення позивачем п.п.140.5.5-1 п.140.5ст.140 ПК України, так як зовнішньоекономічні операції з: нерезидентами ML EXIMTRANS SRL (Молдова, обсяг 1 469 786,45 грн.), AL GHURAIR RESOURCES INTERNATIONAL LLC, (ОАЕ, обсяг 375 809,23), усього обсягом 1845595,68 грн. , місце реєстрації яких знаходиться в державах, зазначених в переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.1 та підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1. пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, затвердженого Постановою КМУ від 27 грудня 2017 р. № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту39.2 статті 39 Податкового кодексу України, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження КМУкраїни від 16 вересня 2015р. № 977».
Відповідно до п.п.140.5.5-1 п. 140.5 ст. 140 ПКУ визначено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на, зокрема: суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг (крім операцій, визнаних контрольованими відповідно до статті 39 цього Кодексу), реалізованих на користь:
нерезидентів, зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу;
Фінансовий результат до оподаткування збільшується на всю суму вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг (крім операцій, визнаних контрольованими відповідно до статті 39 цього Кодексу), реалізованих на користь у нерезидентів, визначених абзацами другим та третім цього підпункту, якщо такі операції не мають ділової мети. Обов`язок доведення обставин, передбачених цим абзацом, покладається на контролюючий орган із застосуванням відповідних положень статті 39 цього Кодексу. При цьому інші коригування, передбачені цим підпунктом, не застосовуються, а сума цього коригування щодо такої операції зменшується на суму коригування, передбаченого абзацом першим цього підпункту, якщо платник податку самостійно вже застосував це коригування щодо такої операції.
Вимоги цього підпункту не застосовуються платником податку, якщо операція не є контрольованою та сума таких доходів підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом "витягнутої руки" відповідно до процедури, встановленої статтею 39 цього Кодексу, але без подання звіту.
На підставі чого перевіряючими з урахуванням того, що сума доходів сформованих ТОВ «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» по операціях з вищенаведеним нерезидентом не підтверджується платником податку за цінами, відповідно до процедури, встановленої статтею 39 цього Кодексу, фінансовий результат був збільшений:
за 2019 рік на суму 30 відсотків вартості товарів/послуг (реалізованих/придбаних)
440935,93 грн. (1469786,45х30%), відповідно до пп.140.5.5-1 п.140.5 ст.140Податкового кодексу України (р. 3.1.7 Додатка РІ);
за 2020 рік на суму 30 відсотків вартості товарів/послуг (реалізованих/придбаних) 112742,77 грн. (375809,23х30%), відповідно до пп.140.5.5-1 п.140.5 ст.140 Податкового кодексу України (р. 3.1.7 Додатка РІ).
На час укладання договору між позивачем та резидентом Республіка Молдова ML EXIMTRANS SRL та подачі річної декларації з податку на прибуток за 2019 рік редакція п.140.5 статті 140 ПК України мала наступний зміст: Фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується:
« 140.5.4. на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг (крім операцій, зазначених у пункті 140.2 та підпункті 140.5.6 цього пункту, та операцій, визнаних контрольованими відповідно до статті 39 цього Кодексу), придбаних у:
неприбуткових організацій, внесених до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого придбання, крім випадків, коли сума вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг, придбаних у таких організацій, сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує 25 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, та крім бюджетних установ, Накопичувального фонду, недержавних пенсійних фондів і неприбуткової організації, яка є об`єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об`єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону;
нерезидентів (у тому числі пов`язаних осіб - нерезидентів), зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу;
нерезидентів, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "г" підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи.
Вимоги цього підпункту не застосовуються платником податку, якщо операція не є контрольованою та сума таких витрат підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом "витягнутої руки" відповідно до процедури, встановленої статтею 39 цього Кодексу, але без подання звіту.
При цьому, якщо ціна придбання товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг перевищує їх ціну, визначену за принципом "витягнутої руки" відповідно до процедури, встановленої статтею 39 цього Кодексу, коригування фінансового результату до оподаткування здійснюється на розмір різниці між вартістю придбання та вартістю, визначеною виходячи з рівня ціни, визначеної за принципом "витягнутої руки".
Відповідно до підпункту 39.1.2 пункту 39.1 статті 39 ПК України, обсяг оподатковуваного прибутку, отриманого платником податку, який бере участь в одній чи більше контрольованих операціях, вважається таким, що відповідає принципу «витягнутої руки», якщо умови зазначених операцій не відрізняються від умов, що застосовуються між непов`язаними особами у співставних неконтрольованих операціях.
З аналізу наведених норм вбачається, що платник податків, придбавши товари у нерезидентів (у тому числі пов`язаних осіб - нерезидентів), зареєстрованих у державах (на територіях), зазначених у підпункті 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу, зобов`язаний збільшити фінансовий результат податкового (звітного) періоду на суму 30 відсотків вартості товарів якщо операція не є контрольованою та сума таких витрат не підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки».
Отже, обставина відповідності вартості товару цінам, визначеним за принципом «витягнутої руки», становить предмет доказування для цілей вирішення питання про необхідність збільшення фінансового результату до оподаткування звітного податкового періоду на суму 30% вартості товарів.
Постановою КМУ від 27 грудня 2017 р. № 1045 затверджений Перелік держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, та визнано таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 977. До вказаного Переліку включені як Республіка Молдова, так й ОАЕ.
В наступному Законом України №466 від 16.01.2020 року пп.140.5 доповнено пп.140.5.5-1 наступного змісту : « 140.5.5-1. на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг (крім операцій, визнаних контрольованими відповідно до статті 39 цього Кодексу), реалізованих на користь:
нерезидентів, зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу;
нерезидентів, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "г" підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи.
Вимоги цього підпункту не застосовуються платником податку, якщо операція не є контрольованою та сума таких доходів підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом "витягнутої руки" відповідно до процедури, встановленої статтею 39 цього Кодексу, але без подання звіту.
При цьому, якщо ціна реалізації товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг є нижчою за ціну, визначену відповідно до принципу "витягнутої руки", встановленого статтею 39 цього Кодексу, коригування фінансового результату до оподаткування здійснюється на розмір різниці між вартістю, визначеною виходячи з рівня ціни, визначеної за принципом "витягнутої руки", та вартістю реалізації.
Норми цього підпункту застосовуються за результатами податкового (звітного) року.». Вищевказаний Закон №466 набрав законної сили 23.05.2020 року, тобто вже після подання декларації з податку на прибуток за 2019 рік, який сплив 02.03.2020 року, а тому відповідач неправомірно застосував до даних правовідносин з резидентом Республіки Молдова положення законодавства, які не діяли в 2019 році. Також суд звертає увагу, що в Законі №466 законодавець не надав його положенням зворотної дії в часі.
Тому суд доходить висновку, що відповідач неправомірно донараховав позивачу доходи за 2019 рік на суму 440935,93грн. (1469786.45грн.х30%) та відповідно податок на прибуток за 2019 рік на суму 79368,46грн., а тому в цій частині оскаржуване податкове повідомлення рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо суми збільшення відповідачем позивачу фінансового результату по договору з AL GHURAIR RESOURCES INTERNATIONAL LLC, (ОАЕ) за 2020 на суму 112742,76грн., то суд доходить наступних висновків.
Як раніше встановлено судом контракт №250820 від 25.08.2020 року між позивачем та AL GHURAIR RESOURCES INTERNATIONAL LLC, (ОАЕ) укладений вже після набрання чинності змін у п.140.5 ст.140 ПК України (23.05.2020р.), так само й акт виконаних робіт (наданих послуг) на його виконання підписаний 28.09.2020 року.
Перевіряючими під час проведення перевірки 29.07.2024 року надавався особисто директору ТОВ «Кристал Трейдинг» письмовий запит з посиланням на пп.140.5.4, пп.1405.4 пп.140.5.5-1 ПК України з пропозицією надати пояснення та документальне підтвердження, щодо дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства з приводу контрагентів : ML EXIMTRANS SRL (Молдова) за 2019рік, AL GHURAIR RESOURCES INTERNATIONAL LLC, (ОАЕ) за 2020 рік, про що свідчить підпис директора Мазура А.В. на запиті (копія знаходиться в матеріалах справи), та доказів того, що це було виконано позивачем матеріали справи не містять, а тому суд відхиляє аргумент позивача, що йому не направлявся та ним не отримувався такий запит під час перевірки.
Враховуючи, те що позивач не надав на запит перевіряючих письмових пояснень, що ним визнається, та приписів пп.45.5.5-1 п.140.5. ст.140 ПК України не виконав, суд доходить висновку, що відповідач правомірно збільшив фінансовий результат за 2020 рік та податкове зобов`язання з податку на прибуток по вищевказаній господарській операції на суму 20294грн. та нарахував штрафну санкцію 10%.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України).
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, перевіривши та проаналізувавши матеріали справи і надані сторонами докази за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.
Згідно з ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з наявної у матеріалах справи платіжної інструкції від 25.09.2024 № 3417 позивачем під час звернення з цим позовом до суду сплачено судовий збір у розмірі 5762,47грн.,00 грн.
Відтак, враховуючи розмір заявлених позовних вимог та обсяг їх задоволення судом за наслідком розгляду справи по суті, суд вказує про присудження на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судових витрат по оплаті судового збору виходячи із розміру задоволених вимог 5427,63грн.
Керуючись статтями 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» до Головного управління ДПС в Одеській області задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 06.09.2024 року за №37343/15-32-07-03-20 в частині суми, що перевищує 22323,30грн з яких 2029,40грн. штрафні санкції.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» витрати по сплаті судового збору у розмірі 5427,63грн.,00 грн.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами встановленими ст..ст.293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач: «КРИСТАЛ ТРЕЙДИНГ» (67300, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Паркова, буд. 2/54-Н) код ЄДРПОУ 40819729.
Відповідач: Головне управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул. Семінарська, буд.5) код ЄДРПОУ ҐВП 440069166.
Суддя Іванов Е.А.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124339617 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Іванов Е.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні