Справа № 420/17345/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 січня 2025 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» до Головного управління ДПС в Одеській області, в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області № 23/15-32-04 від 29.03.2024 про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» мало можливості своєчасно виконувати свої податкові обов`язки по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки з юридичних осіб та плати за землю з юридичних осіб (орендної плати);
- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - Товариством з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у т.ч. передбачених ст. ст. 39 і 39-2, п.46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, а Товариство з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» визнати таким, що звільняється від передбаченої ПКУ відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Ухвалою суду від 10.06.2024 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою суду від 02.08.2024 відмовлено у задоволенні клопотання позивача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 24.09.2024 здійснено перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження зі стадії проведення підготовчого засідання.
Протокольною ухвалою суду від 21.10.2024 відкладено розгляд справи на 28.10.2024 року для надання часу представнику позивача ознайомитись з відзивом, а відповідачу подати додатки до відзиву належної якості.
Протокольною ухвалою суду від 28.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 04.12.2024.
Протокольною ухвалою суду від 04.12.2024 року, за відсутності заперечень з боку сторін провадження, вирішено продовжити подальший розгляд справи в письмовому провадженні.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що ТОВ «Екофортпост» не має можливості використовувати своє виробниче майно для здійснення своєї статутної діяльності по розміщенню громадян на період відпустки та іншого тимчасового проживання та риболовства на острові Лімба, оскільки з початком повномасштабної агресії РФ проти України ЗСУ заборонений доступ стороннім особам до острову, що призвело до бездіяльності позивача протягом років та відсутності будь-якої грошової виручки та прибутку. Також представником позивача наголошено, що товариство на даний час не має найманих працівників, не виплачує заробітну плату та не займається будь-якою фінансово-господарською діяльністю, тому не має можливості готувати, вести і здавати до контролюючих органів бухгалтерську і податкову звітність. Через відсутність виручки на поточному рахунку в банку у підприємства відсутні кошти, що робить неможливим сплату податків та зборів на нерухоме майно та за земельну ділянку, а також інших податків. Зазначені обставини, на думку представника позивача, є форс-мажорними та свідчать про відсутність у позивача можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів, тому спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
17.06.2024 до Одеського окружного адміністративного суду надійшов відзив, в якому відповідач не погоджується з викладеними у позовній заяві підставами, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне. ТОВ «Екофортпост» у листі від 06.02.2024 № 18-вих не надані документи згідно з Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента. Крім того представником відповідача зазначено, що настання обставин форс-мажору передбачає належне засвідчення шляхом отримання сертифіката Торгово-промислової палати України. У матеріалах заяви Товариства немає доказів письмового повідомлення про форс-мажорні обставини, ані доказів засвідчення Торгово-промисловою палатою України, ані доказів звернення до Торгово-промислової палати України згідно з п. 1 статті 141 Закону України від 02.12.1997 № 671/98-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» зі змінами та доповненнями. Головне управління ДПС в Одеській області відповідно до п. 1 розділу ІІІ Порядку затвердженого Наказом № 225, направило запит від 28.02.2024 № 5461/5/15-32-04-02- 05 до Штабу Військово Морських Сил України щодо підтвердження неможливості здійснення господарських операцій ТОВ «Екофортпост» на території Вилківської міської ради за межами населених пунктів (острів Лімба) із лютого 2022 року по теперішній час. У відповіді від 04.02.2024 № 154/132/4752 командування Військово Морських Сил України зазначило, що територія та майно ТОВ «Екофортпост» військовими частинами та підрозділами Військо Морських Сил Збройних Сил України не використовуються. ІНФОРМАЦІЯ_1 в межах повноважень, наданих Законом України «Про воєнний стан» не змінювало режим роботи ТОВ «Екофортпост» та не проводило інших змін його виробничої діяльності. Враховуючи зазначене, Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято рішення від 29.03.2024 № 23/15-32-04, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» мало можливість своєчасного виконувати свої податкові обов`язки.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» є платником податків за основним місцем обліку в Кілійській ДПІ Головного управління ДПС в Одеській області. Основний вид діяльності - 03.12 Прісноводне рибальство, інші види діяльності: 01.70 Мисливство, відловлювання тварин і надання пов`язаних із ними послуг; 02.30 Збирання дикорослих недеревних продуктів; 03.11 Морське рибальство; 03.22 Прісноводне рибництво (аквакультура); 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; 79.11 Діяльність туристичних агентств; 47.81 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Місцем здійснення статутної діяльності ТОВ «Екофортпост» є земельна ділянка загальною площею 1214,70 га, зокрема, під озерами та прибережними замкнутими водоймами 151,33 га, низинних боліт 1063,37 га, яка знаходиться на території Вилківської міської ради за межами населених пунктів (острів Лімба).
Острів Лімба використовується ТОВ «Екофортпост» на підставі договору оренди землі від 01.03.2005 з Кілійською районною державною адміністрацією.
Згідно листа ІНФОРМАЦІЯ_2 № 22 від 13.04.2022, на підставі звернення НД ВМС ЗСУ № 32 від 17.03.2022 Держгідрографією видано ПРИП 106/22 Одеса-Навтекс Чорне море гирло річка Дунай, у зв`язку з мінною небезпекою з 17 березня 2022 року плавання в районах заборонено: вхід в гирло Очаківське 0-6 км.; гирло Прорва, Полуденне, Потапове, Анкудінове, Бистре, Восточне, Циганське, частина Старостамбульського гирла від гирла Лімба до точки впадання в Чорне море, з`єднувальний канал, Жебриянська бухта. Відповідно НД ВМС ЗСУ № 35 від 30.03.2022 ПРИП 112/22 Одеса-Навтекс річка Дунай з 30 березня 2022 року плавання маломірних суден заборонено на внутрішніх водних шляхах українського району р. Дунай.
Наказом ІНФОРМАЦІЯ_3 від 11.05.2022 №20-ОД запроваджено додаткові тимчасові обмеження (далі - обмеження) на в`їзд і провадження робіт у смузі місцевості (окрім території населених пунктів), яка безпосередньо прилягає до державного кордону, завширшки 500 метрів від лінії державного кордону (далі - смуга), в ході яких заборонити:
1.1. Вихід (перебування) маломірних суден та інших плавзасобів, суден рибного господарства в територіальне море, внутрішні води, а також у частину вод прикордонних річок, озер та інших водойм в межах контрольованих прикордонних районів, за винятком, при умові відсутності будь-яких заборон та застережень компетентних правоохоронних органів, Збройних Сил України, військових адміністрації, органів місцевого самоврядування, державних установ та організації, виключно в світлий час доби (в період з 07.00 до 19.00), на ділянках з 18 км Старостамбульського гирла по 22 км р. Дунай, 14 км Очаківського по 18 км. р. Дунай, з 0 км по 12 км Соломонового рукава, з 32 км по 54 км Кілійського гирла, з 48 км по 50 км р. Дунай, з 60 км по 81 км р. Дунай, з 100 км по 48 милю р. Дунай, з 56 милі по 70 милю р. Дунай: - суднам флоту рибної промисловості при наявності дозвільних документів на промисел; - маломірним суднам та інших плавзасобам з метою відвідування домогосподарств, підприємств та організації, що розташовані на островах: Стамбульський, Анкудінов, Кубану, Кубанський, Очаківський, Машенька, Катенька, Малий Далер, Великий Далер,Малий Татару, Єрмак;
1.4. Відпочинок, рибальство (крім зазначених випадків в цьому наказі), полювання та випас худоби;
На адресу ТОВ «Екофортпост» надійшов лист від Головного управління ДПС в Одеській області № 10706/6/15-32-13-06-06 від 04.04.2023, яким повідомлено, що станом на 29.03.2023 за ТОВ «Екофортпост» рахується податковий борг на загальну суму 433 993,23 грн.
ТОВ «Екофортпост» у відповідь на вищезазначений лист Головного управління ДПС в Одеській області повідомило (лист № Еко-3,4 від 03.05.2023) про те, що основним доходом підприємства були послуги мисливства та іноді оренда приміщень для мисливців та рибалок; територія мисливських угідь розташована на острові Лімба, а приміщення для мисливців розташовані на острові Кубану (Велике) та острові Стамбульське (Бистре); з березня 2022 року острів Лімба знаходиться під охороною українських військових; з травня 2022 року підприємство призупинило діяльність і всі робітники пішли за свій рахунок до налагодження ситуації; на територію Вилківської громади заборонено заїжджати. До цього листа ТОВ «Екофортпост» було додано перелік всього майна, що знаходиться на обліку ТОВ «Екофортпост» та повідомлено про те, що більша частина цього майна, а саме: 10 із 15 одиниць - знаходиться в українських військових; 2 об?єкти розбиті снарядами.
05.07.2023 ТОВ «Екофортпост» направило Голові Одеської обласної державної адміністрації, Голові Ізмаїльської районної державної адміністрації та Голові Вилківської міської ради лист № Еко-7, згідно якого ТОВ «Екофортност» повідомило про призупинення своєї діяльності у зв`язку з обставинами, які зумовлені воєнним станом в Україні, та про те, що через таке призупинення господарської діяльності у ТОВ «Екофортпост» виник податковий борг з оренди ділянки на загальну суму 433 993,23 грн. Також в цьому листі було викладено прохання скасувати борг по орендній платі за о. Лімба, який виник з березня 2022 року і поки не буде дозволено виїжджати і користуватися своїми ресурсами.
Вилківська міська рада направила лист № 2217101-26 від 21.07.2023 про відмову у задоволенні прохання ТОВ «Екофортпост» скасувати борг по орендній платі за о. Лімба, який виник з березня 2022 року, у зв`язку з тим, що територія Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області не входить до переліку території, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначеною у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку, а інших пільг щодо звільнення від сплати орендної плати за договором оренди земельної ділянки законодавством не передбачено.
Ізмаїльська районна державна адміністрація направила лист № 1/1/01-20/2811 від 25.07.2023 в якому повідомила про те, що для вирішення питання щодо скасування податкового боргу на загальну суму 433993,23 грн. відповідно до податкової вимоги від 29.03.2023 № 0000382-1306-1532, нарахування пені та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), визначених Податковим кодексом України, слід звернутися до державних податкових органів за місцем реєстрації.
Одеська обласна державна (військова) адміністрація направила лист № 6744/4/01- 29/8499/2-23 від 18.08.2023 в якому повідомила, що в неї відсутні визначені повноваження щодо прийняття рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового боргу до закінчення правового режиму воєнного стану. Водночас Одеська обласна державна (військова) адміністрація довела до відома наказ голови (начальника) Одеської обласної державної (військової) адміністрації та командувача оперативно-стратегічного угрупування військ «Одеса» від 06.03.2023 № 3 «Про деякі питання запровадження заходів правового режиму воєнного стану».
15.08.2023 ТОВ «Екофортпост» було направлено начальнику ІНФОРМАЦІЯ_3 лист № Еко-8 з проханням дати дозвіл на проведення інвентаризації та складання акту на ділянці о. Лімба, о. Стамбульський та о. Кубану.
Від в.о. начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 надійшла відповідь № 22/6319-23-Вих від 25.08.2023, згідно якої повідомлено, що відповідно до вимог спільного наказу оперативного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » та Ізмаїльської районної (державної) адміністрації Одеської області від 12.05.2023 № 358 «Про надання тимчасового дозволу», відвідування та перебування мешканцям Вилківської міської територіальної громади своїх городів, присадибних ділянок, будинків, що розташовані на островах Лімба та Кубану, заборонено. Для позитивного вирішення питання щодо відвідування островів Лімба та Кубану ТОВ «Екофортпост» рекомендовано звернутися до оперативного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_5 ».
15.08.2023 ТОВ «Екофортпост» було направлено командиру НОМЕР_1 Загону Морської охорони Державної прикордонної служби України лист № Еко-9 з проханням дати дозвіл на проведення інвентаризації та складання акту на ділянці о. Лімба, о. Стамбульський та о. Кубану.
Від командира військової частини НОМЕР_2 надійшла відповідь № 22/1958-23-Вих від 20.08.2023 згідно якої повідомлено, що для належного розгляду порушеного питання ТОВ «Екофортпост» слід звертатись до військового керівництва угрупування різнорідних сил.
05.09.2023 ТОВ «Екофортпост» було направлено заступнику командувача Військово-Морських Сил Збройних Сил України лист № Еко-10 з проханням розглянути питання щодо надання дозволу на проведення інвентаризації та складання акту на ділянці о. Лімба, о. Стамбульський та о. Кубану.
На адресу ТОВ «Екофортпост» від Головного управління ДПС в Одеській області надійшов лист № 39109/6/15-32-13-06-06 від 08.09.2023 згідно якого контролюючий орган повідомив, що згідно інформаційно-комунікаційної системи ДПС станом на 22.08.2023 по ТОВ «Екофоргпост» рахується податковий борг з орендної плати (КБК 18010600) у сумі 428 686,48 грн. (термін виникнення з 03.05.2022 по 23.05.2023), який виник у результаті несплати грошових зобов?язань та/або пені, визначених платником податків у податкових деклараціях або уточнюючих розрахунках, що подаються контролюючому органу в установлені Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755- VI із змінами та доповненнями строки та не сплачений протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати. Враховуючи наявність вищевикладених обставин Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу, які належать ТОВ «Екофортпост».
06.02.2024 ТОВ «Екофортпост» на адресу Головного управління ДПС в Одеській області було направлено заяву про відсутність у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності.
До цієї заяви були додані наступні документи: копія листа Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 на 1 арк. в 1 прим.; копія запиту ТОВ «Екофортпост» № Еко-7 від 05.07.2023 на 3 арк. в 1 прим.; копія наказу від 11.05.2022 «Про запровадження додаткових тимчасових обмежень» на 3 арк. в 1 прим.; роздруківка статті з сайту Ізмаїльської районної державної адміністрації (11.05.2022) на 1арк, в 1 прим.; копія відповіді Виконавчого комітету Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області № 2217101-26 від 21.07.2023 та конверта на 5 арк. в 1 прим.; копія відповіді Ізмаїльської районної військової адміністрації Одеської області № 1/1/01-20/2811 від 25.07.2023 на 3 арк. в 1 прим.; копія відповіді Одеської обласної військової адміністрації № 6744/4/01-29/8499/2-23 від 18.08.2023 з додатком та копія конверта на 5 арк. в 1 прим.; копія запиту ТОВ «Екофортпост» № Еко-8 від 15.08.2023 з доказами його відправлення на 1 арк. в 1 прим.; копія відповіді ІНФОРМАЦІЯ_3 № 22/6319-23-Вих від 25.08.2023 на 1 арк. в 1 прим.; копія запиту ТОВ «Екофортпост» № Еко-9 від 15.08.2023 з доказами його відправлення на 1 арк. в 1 прим.; копія відповіді Військової частини НОМЕР_2 Державної прикордонної служби України № 22/1958-23-Вих від 20.08.2023 на 1 арк. в 1 прим.; копія запиту ТОВ «Екофоргност» № Еко-10 від 05.09.2023 з додатком на 3 арк. в 1 прим.; копія відповіді Головного управління ДПС в Одеській області № 10706/6/15-32-13-06-06 від 04.04.2023 з додатком та копія конверта на 6 арк. в 1 прим.; копія відповіді Головного управління ДПС вОдеській області № 39109/6/15-32-13-06-06 від 08.09.2023, копія рішення № 723/4-1532 від 25.08.2023 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу та копія конверта на 3 арк. в 1 прим.; копія договору оренди землі від 01.03.2005 з додатками на 10 арк. в 1 прим.; копія квитанції № 2 та податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 4 арк. в 1 прим.
26.02.2024 Головне управління ДПС в Одеській області прийняло попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 13/15-32-04, відповідно до якого платником не дотримано вимог пункту 3 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, зокрема до заяви про неможливість виконувати обов`язки від 16.01.2024 №21 не надано доказів неможливості подання такої заяви в терміни, передбачені Порядком. Запропоновано, у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових зобов`язань, надати до Головного управління ДПС в Одеській області додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків обов`язків.
07.03.2023 ТОВ «Екофортпост» на адресу Головного управління ДПС в Одеській області було направлено повторну заяву про відсутність у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності.
До цієї заяви були додані наступні документи: копія листа Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 на 1 арк. в 1 прим.; копія запиту ТОВ «Екофортпост» № Еко-7 від 05.07.2023 на 2 арк. В 1 прим.; копія наказу від 11.05.2022 «Про запровадження додаткових тимчасових обмежень» на 2 арк. в 1 прим.; роздруківка статті з сайту Ізмаїльської РДА (11.05.2022) на 1 арк. в 1 прим.; копія відповіді Виконавчого комітету Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області № 2217101-26 від 21.07.2023; копія відповіді Ізмаїльської районної військової адміністрації Одеської області № 1/1/01-20/2811 від 25.07.2023 на 3 арк. в 1 прим.; копія відповіді Одеської обласної військової адміністрації № 6744/4/01-29/8499/2-23 від 18.08.2023 з додатком та копія конверта на 4 арк. в 1 прим.; копія відповіді Головного управління ДІС в Одеській області № 10706/6/15-32-13-06-06 від 04.04.2023 з додатком та копія конверта на 5 арк. в 1 прим.; копія відповіді Головного управління ДПС в Одеській області № 39109/6/15-32-13-06-06 від 08.09.2023, копія рішення № 723/4-1532 від 25.08.2023 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу та копія конверта на 3 арк. в 1 прим.; копія договору оренди землі від 01.03.2005 з додатками на 7арк. в 1прим.
29.03.2024 Головне управління ДПС в Одеській області прийняло рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 25/15-32-04, в якому встановило можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Не погоджуючись з спірними рішенням Головного управління ДПС в Одеській області від 29.03.2024 № 25/15-32-04, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з положеннями статті 16 ПК України платників податків зобов`язано, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до вимог статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Пунктом 31.1 ст. 31 ПК України передбачено, що строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
Згідно з пунктом 38.1 статті 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
У зв`язку з тим, що в Україні Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» оголошено воєнний стан, з метою забезпечення прав і обов`язків платників податків протягом цього періоду, Законом України від 03 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07 березня 2022 року, доповнено Підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пунктом 69, згідно з яким установлено тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, здійснювати справляння податків і зборів з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті, який підлягає застосуванню у редакції на час виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до положень п.69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджені:
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України;
Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;
Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Згідно з пунктами 1, 2 розділу І «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303 (далі «Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України»), цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (далі Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Розділом II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації; підписи платника податку фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).
Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку.
На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.
Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року №225 затверджений Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:
1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.
2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року № 599).
3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.
4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.
5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).
6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).
7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.
8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.
9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.
10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.
12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).
13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).
14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).
15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України).
17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Відповідно до Розділу III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Рішення) за формою, що додається.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.
У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.
Із системного аналізу положень Порядку №225 вбачається, що його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо. Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.
Аналізуючи положення Порядку № 225, суд зазначає, що кожна з визначених підстав неможливості виконання податкових обов`язків є самодостатньою, і Порядок не вимагає одночасної наявності усіх визначених ним підстав для прийняття рішення про неможливість виконання податкових обов`язків.
При цьому, на думку суду, залежно від підстави, з якої платник податків пов`язує неможливість виконання податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агента), у кожному конкретному випадку визначається і перелік документів, які необхідно подати до податкового органу для підтвердження вказаної підстави. Тобто, на підтвердження певної підстави для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок, необхідно надати до податкового органу інформацію та документи, який/які стосуються та підтверджують саме цю підставу, а не всю сукупність документів, які передбачені у переліку Міністерства фінансів України.
Звертаючись до контролюючого органу, позивач вказував на те, що неможливість виконання податкових обов`язків виникла у зв`язку з: 1) фактичним знаходженням виробничого майна на острові Лімба, до якого заборонений доступ сторонніх осіб (можливих відпочиваючих і рибалок) та працівників товариства, у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану та використанням зазначеного острову військовими; 2) відсутністю можливості готувати, вести і здавати контролюючих органів бухгалтерську і податкову звітність у зв`язку з відсутністю найманих працівників, не виплатою заробітної плати та не здійснення фінансово-господарської діяльності; 3) відсутністю на поточному рахунку Товариства в банку коштів.
У підтвердження викладених у заяві підстав неможливості виконання податкових обов`язків позивач надав: копію запиту ТОВ «Екофортпост» № Еко-7 від 05.07.2023; копію наказу від 11.05.2022 «Про запровадження додаткових тимчасових обмежень»; роздруківку статті з сайту Ізмаїльської районної державної адміністрації (11.05.2022); копію відповіді Виконавчого комітету Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області № 2217101-26 від 21.07.2023 та конверта; копію відповіді Ізмаїльської районної військової адміністрації Одеської області № 1/1/01-20/2811 від 25.07.2023; копію відповіді Одеської обласної військової адміністрації № 6744/4/01-29/8499/2-23 від 18.08.2023 з додатком та копію конверта; копію запиту ТОВ «Екофортпост» № Еко-8 від 15.08.2023; копію відповіді ІНФОРМАЦІЯ_3 № 22/6319-23-Вих від 25.08.2023; копію запиту ТОВ «Екофортпост» № Еко-9 від 15.08.2023; копію відповіді Військової частини НОМЕР_2 Державної прикордонної служби України № 22/1958-23-Вих від 20.08.2023; копію запиту ТОВ «Екофортност» № Еко-10 від 05.09.2023 з додатком; копію відповіді Головного управління ДПС в Одеській області № 10706/6/15-32-13-06-06 від 04.04.2023 з додатком; копію договору оренди землі від 01.03.2005 з додатками; копію квитанції № 2 та податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності).
В свою чергу, відповідач в оскаржуваному рішенні зазначив, що ТОВ «Екофортпост» листом від 07.03.2024 № 19-вих додатково надано:
- лист Ізмаїльської районної військової адміністрації Одеської області від 25.07.2023 № 1/1/01-20/2811 на запит ТОВ «Екофортпост», в якому зазначено, що наказом ІНФОРМАЦІЯ_3 від 11.05.2022 № 20-ОД не забороняється здійснення сільськогосподарських робіт та інших згідно з переліком, а встановлюється особливий режим в`їзду/виїзду, обмеження свободи пересування громадян, а також руху транспортних засобів;
- лист Одеської державної військової адміністрації від 18.08.2023 № 6744/4/01- 29/8499/2-23 на запит ТОВ «Екофортпост» від 05.07.2023 № ЕКО-7, яким доведено до відома Наказ від 06.03.2023 № 3 «Про деякі питання запровадження заходів правового режиму воєнного стану» між Одеською обласною державною (військовою) адміністрацією та Оперативно стратегічним угрупованням військ «Одеса». Відповідно до п. 2 Наказу дозволяється вихід плавзасобів флоту рибної промисловості у внутрішніх водоймах Одеської області лише у світлий час доби суб`єктам господарювання, які здійснюють діяльність на підставі дозволу на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах), дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, в режимі спеціального товарного рибного господарства, з урахуванням безпекової ситуації та мінімізації ризиків для цивільного населення.
Однак суд зазначає, що вищенаведені дозволи стосуються всіх територій, окрім тих, доступ до яких суворо заборонений громадянам у будь-який час доби та за будь-яких цілей, до яких ймовірно відноситься острів Лімба.
Відповідне підтверджується, зокрема, листом НОМЕР_1 загону морської охорони ДПСУ № 22 від 13.04.2022 до Голови Ізмаїльської районної військової адміністрації (у зв`язку з мінною небезпекою з 17.03.2022 плавання заборонено від гирла Лімба до точки впадання в Чорне море; з 30.03.2022 заборонено плавання маломірних суден на внутрішніх водних шляхах українського району р. Дунай), наказом ІНФОРМАЦІЯ_6 від 11.05.2022 №20-ОД; листом ІНФОРМАЦІЯ_6 від 25.08.2023 № 22/6319-23-Вих. (відповідно до вимог спільного наказу оперативного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » та Ізмаїльської районної (державної) адміністрації Одеської області від 12.05.2023 №358 «Про надання тимчасового дозволу», відвідування та перебування мешканцям Вилківської міської територіальної громади свої городів, присадибних ділянок, будинків, що розташовані на островах Лімба та Кубану, заборонено); листом ІНФОРМАЦІЯ_6 від 12.05.2024 №02.23843-24-Вих. (острів Лімба не зазначений в переліку островів, на які надано тимчасовий дозвіл на відвідування).
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Екофортпост» не надано можливості зробити інвентаризацію власного майна на острові Лімба, у зв`язку з забороною доступу до нього.
За змістом Порядку №225, головною умовою застосування підстав (критеріїв), за якими платник податків став таким, що не може виконувати свій податковий обов`язок, є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією російської федерації.
При цьому, така підстава як фактичне знаходження виробничого майна позивача на острові Лімба, до якого заборонений доступ сторонніх осіб (можливих відпочиваючих і рибалок) та працівників товариства, у зв`язку з використанням зазначеного острову військовими, є самостійною й достатньою підставою для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок, яку слід віднести до інших обставини непереборної сили (форс-мажорних обставини) відповідно Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків, оскільки острів Лімба не знаходиться на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації.
У той же час, суд зауважує, що позивач звертався до уповноважених органів і отримував відмови виключно щодо проведення інвентаризації майна на острові Лімба, однак жодних доказів звернення стосовно отримання доступу до острову для ведення господарської діяльності (й відповідно такої відмови) позивачем як до контролюючого органу, так і до суду не надано.
Такі підстави підтвердження неможливості виконання позивачем податкових обов`язків як відсутність можливості готувати, вести і здавати контролюючих органів бухгалтерську і податкову звітність у зв`язку з відсутністю найманих працівників, не виплатою заробітної плати та не здійснення фінансово-господарської діяльності, а також відсутність на поточному рахунку Товариства в банку коштів, суд не бере до уваги, оскільки доказів на підтвердження цього ТОВ «Екофортпост» разом з відповідною заявою до контролюючого органу надано не було (виписку з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків та копії наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили).
Суд зауважує, що відповідно рішення № 23/15-32-04 від 29.03.2024, підставою для визнання ТОВ «Екофортпост» таким, що мало можливості своєчасно виконувати свої податкові обов`язки по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки з юридичних осіб та плати за землю з юридичних осіб (орендної плати) стала відповідь Штабу Військово-Морських Сил України від 04.03.2024 № 154/132/4752 на запит ГУ ДПС в Одеській області від 28.02.2024 №5461/5/15-32-04-02-05, в якій зазначено, що територія та майно ТОВ «Екофортпост» військовими частинами та підрозділами Військо Морських Сил Збройних Сил України не використовуються. ІНФОРМАЦІЯ_1 в межах повноважень, наданих Законом України «Про воєнний стан» не змінювало режим роботи ТОВ «Екофортпост» та не проводило інших змін його виробничої діяльності.
Водночас у зазначеному листі також вказано, що у відповідності до положень Закону України «Про воєнний стан», крім військового командування, суб`єктами запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану є утворені у відповідності до чинного законодавства військові адміністрації та органи державної влади. Враховуюче викладене вище, для уточнення інформації, зазначеної у ваших запитах стосовно підтвердження або спростування неможливості здійснення господарських операцій відповідними підприємствами в умовах правового режиму воєнного стану, пропонується звертатися до: Одеської обласної військової адміністрації. Державного підприємства «Адміністрація морських портів України», Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм та інш., в залежності від галузі їх діяльності.
Однак, Головним управлінням ДПС в Одеській області не направлено жодних звернень до інших державних органів, які так само можуть запроваджувати обмеження щодо використання певних територій в період дії воєнного стану.
При цьому, Порядком № 225 передбачено, що контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
У той же час, обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладено саме на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.
У даному випадку контролюючим органом не доведено можливість своєчасного виконання платником податків ТОВ «Екофортпост» свого податкового обов`язку, а тому оскаржуване рішення від 29.03.2024 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 23/15-32-04 є необґрунтованим та протиправним, а тому підлягає скасуванню.
Щодо доводів позивача про підтвердження неможливості виконання податкових обов`язків позивачем у зв`язку з настанням форс-мажорних обставин на підстав листа ТПП України від 28.02.2022 №2023/020-7.1, суд зазначає наступне.
Посилання на сам факт запровадження воєнного стану в Україні, та зниження ділової активності, не можуть безумовно вважатись поважними причинами для звільнення від відповідальності за порушення строків сплати податкових зобов`язань, норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України передбачають звільнення від відповідальності у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, і за умови підтвердження неможливості виконання платником податків обов`язків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
ТПП України листом від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 засвідчила, що військова агресія російської федерації проти України стала підставою для введення воєнного стану та є форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили).
Вказаний лист ТПП України адресований Всім, кого це стосується, тобто необмеженому колу суб`єктів, його зміст носить загальний інформаційний характер та констатує абстрактний факт наявності форс-мажорних обставин без доведення причинно-наслідкового зв`язку у конкретному зобов`язанні.
Тобто, лист ТПП від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, на який посилається позивач не є безумовною підставою вважати, що форс-мажорні обставини настали для всіх без виключення суб`єктів. Кожен суб`єкт, який в силу певних обставин не може виконати свої зобов`язання, має доводити наявність в нього форс-мажорних обставин.
Таким чином суд зауважує, що лише посилання на введення воєнного стану на території України та лист Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 не може розглядатись як форс-мажорна обставина, настання якої звільняє позивача від відповідальності за невчасну сплату податкових зобов`язань.
Суд також не погоджується з доводами відповідача щодо того, що настання обставин форс-мажору передбачає належне засвідчення шляхом отримання сертифіката Торгово-промислової палати України, з огляду на те, що сертифікат ТПП не є єдиним доказом існування форс-мажорних обставин; обставини форс-мажору мають оцінюватися судом з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами (подібні висновки викладені у постановах Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 19.08.2022 у справі №908/2287/17, від 21.07.2021 у справі № 912/3323/20, від 25.11.2021 у справі № 905/55/21).
Щодо позовної вимоги зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - Товариством з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у т.ч. передбачених ст. ст. 39 і 39-2, п.46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, а Товариство з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» визнати таким, що звільняється від передбаченої ПКУ відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, суд зазначає наступне.
Оскільки позивачем не надано у повній мірі доказів на підтвердження неможливості здійснення господарської діяльності, а відповідачем не виконано свого обов`язку щодо доведення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок, а саме не направлено жодних звернень до інших державних органів, які так само можуть запроваджувати обмеження щодо використання певних територій в період дії воєнного стану, то суд вважає за необхідне зобов`язати повторно розглянути заяви ТОВ «Екофортпост» від 06.02.2024 №18-вих. та від 07.03.2024 №19-вих. про відсутність у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення адміністративного позову ТОВ «Екофортпост».
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За правилами частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Суд вважає необхідним у відповідності до вимог статті 139 КАС України стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір в розмірі 3028,00 грн.
Необхідно зауважити, що часткове задоволення позовних вимог, у даному випадку, не впливає на розмір судового збору, який підлягає стягненню, оскільки обсяг задоволених вимог фактично не відрізняється від кількості тих, за які такий збір був сплачений.
На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» (68355, Одеська обл., Ізмаїльський р-н., м. Вилкове, вул. Вилківська, 1, код ЄДРПОУ 32443864) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166) про визнання протиправним та скасування рішення, - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області № 23/15-32-04 від 29.03.2024 про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» мало можливості своєчасно виконувати свої податкові обов`язки по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки з юридичних осіб та плати за землю з юридичних осіб (орендної плати).
Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області повторно розглянути заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Екофотпост» від 06.02.2024 №18-вих. та від 07.03.204 №19-вих. про відсутність у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Екофортпост» (68355, Одеська обл., Ізмаїльський р-н., м. Вилкове, вул. Вилківська, 1, код ЄДРПОУ 32443864) судовий збір у розмірі 3028,00 грн.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені статтею 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені статтями 293, 295 КАС України.
Суддя Токмілова Л.М.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124339703 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Токмілова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні