Справа № 420/27969/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 січня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Вікторії ХОМ`ЯКОВОЇ, розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» до Головного управління Державної податкової служби у Одеській області, Державної податкової служби України, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» (далі - позивач) до Головного управління Державної податкової служби у Одеській області (відповідач-1), Державної податкової служби України (відповідач-2), в якому позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 25.06.2024 №11302326/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 04.05.2024.;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №10 від 04.05.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 25.06.2024 №11302325/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 06.05.2024.;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №11 від 06.05.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 25.06.2024 №11302322/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 08.05.2024 ;
обов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №14 від 08.05.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 25.06.2024 №11302319/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №15 від 09.05.2024.;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №15 від 09.05.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 25.06.2024 №11302318/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 13.05.2024.;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №25 від 13.05.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 25.06.2024 №11302320/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №30 від 14.05.2024;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №30 від 14.05.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 25.06.2024 №11302317/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної № 31 від 14.05.2024.;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної № 31 від 14.05.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 25.06.2024 №11302321/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №32 від 14.05.2024.;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №32 від 14.05.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 06.06.2024 №11190379/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №59 від 22.04.2024;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №59 від 22.04.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 06.06.2024 №11190380/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №60 від 22.04.2024.;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №60 від 22.04.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 06.06.2024 №11190383/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №61 від 23.04.2024.;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №61 від 23.04.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 06.06.2024 №11190384/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №64 від 24.04.2024.;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №64 від 24.04.2024 р., днем її надходження;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 06.06.2024 №11190382/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №68 від 29.04.2024.;
зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкової накладної №68 від 29.04.2024 р., днем її надходження;
стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області суму сплаченого судового збору.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України Товариством з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» було складено податкові накладні, та направлено їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних регіонального рівня прийнято рішення щодо відмови в реєстрації податкових накладних в зв`язку із ненаданням/частковим ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку тощо. Позивач не погоджуючись з рішеннями відповідача, звернувся до суду.
Ухвалою від 10.09.2024 відкрито провадження у справі, суд ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без призначення судового засідання та виклику сторін.
Представник відповідача-1 проти задоволення позовних вимог заперечує з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву, в яких, в обґрунтування правової позиції, зазначено, що при прийнятті оскаржуваних рішень відповідач-1 діяв в межах та у спосіб, передбачений чинним законодавством України, та вважає позовні вимоги безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. За отриманими квитанціями №1 від 23.05.2024, 15.05.2024 з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних №10, №11, №14, №15, №25, №30, №31, №32, №59, №60, №61, №64, №68 зупинена, оскільки: Обсяг постачання товару/послуги 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем не було надано банківських документів, які б підтверджували операції за наданими рахунками, відсутні акти прийняття передачі товарів та складські документи. Також згідно договору №14108 позивачем надаються не лише транспортні накладні, а й послуги по експедируванню, що під собою означає складання відповідного маршрутного листа, але його не було надано. Отже, документи, які були подані на розгляд комісії є сумнівними та ймовірно складені із порушенням чинного законодавства.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні датою їх подання до ДПС України представник відповідачів повідомляє, що згідно пункту 20 Порядку №1246, у разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду. З урахуванням наведеного, правові підстави для зобов`язання ДПС здійснити реєстрацію спірної податкової накладної саме датою їх доставлення до ДПС України відсутні.
02.10.2024 року до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач просить задовольнити позов в повному обсязі.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» (код ЄДРПОУ 43827308) зареєстровано 18.09.2020. Товариство здійснює свою діяльність за напрямками: основний: 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; Інші: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду); 52.24 Транспортне оброблення вантажів та інші.
Між товариством з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» та товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОСТІР.» (Код ЄДРПОУ 38395560) укладено договір №14108 від 27.12.2023 про надання транспортно-експедиторських послуг та перевезення вантажів.
За вказаним договором після виконання вантажних перевезень та після підписання актів здачі-приймання робіт (надання послуг) відповідно до приписів п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України позивачем було складено податкові накладні №10 від 04.05.2024, №11 від 06.05.2024, №14 від 08.05.2024, №15 від 09.05.2024, №25 від 13.05.2024, №30 від 14.05.2024, №31 від 14.05.2024, №32 від 14.05.2024, №59 від 22.04.2024, №60 від 22.04.2024, №61 від 23.04.2024, №64 від 24.04.2024, №68 від 29.04.2024 та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» позивач отримав квитанції про зупинення реєстрації ПН від 24.05.2024 до податкових накладних № 10 від 04.05.2024; №11 від 06.05.2024; №14 від 08.05.2024; №15 від 09.05.2024; №25 від 13.05.2024; №30 від 14.05.2024; № 31 від 14.05.2024; №32 від 14.05.2024; від 16.05.2024 до податкових накладних №59 від 22.04.2024; №60 від 22.04.2024; №61 від 23.04.2024; №64 від 24.04.2024; №68 від 29.04.2024.
В усіх зазначених вище квитанціях містилась інформація про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. В квитанціях зазначено: Обсяг постачання товару/послуги 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем направлені повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та разом з повідомленнями направлено підтверджуючі документи-первинні документи, що підтверджують здійснення господарських операцій (є в додатках до позовної заяви).
За результатами розгляду відповідачем-1 зазначених вище пояснень та документів доданих до пояснень, позивачем отримано рішення від 25.06.2024:
№11302326/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 04.05.2024;
№11302325/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 06.05.2024;
№11302322/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 08.05.2024;
№11302319/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №15 від 09.05.2024;
№11302318/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 13.05.2024;
№11302320/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №30 від 14.05.2024;
№11302317/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної № 31 від 14.05.2024;
№11302321/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №32 від 14.05.2024;
від 06.06.2024 №11190379/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №59 від 22.04.2024;
№11190380/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №60 від 22.04.2024;
№11190383/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №61 від 23.04.2024;
№11190384/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №64 від 24.04.2024;
№11190382/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №68 від 29.04.2024.
Зі змісту зазначених рішень вбачається, що у зв`язку з «ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку», прийнято рішення про відмову у реєстрації спірних податкових накладних.
07.06.2024 позивачем направлено скарги щодо рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на рішення: від 06.06.2024 11190384/43827308; від 06.06.2024 №11190380/43827308; від 06.06.2024 №11190383/43827308; від 06.06.2024 №11190384/43827308; від 06.06.2024 №11190382/43827308 разом із документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій (договори, акти, платіжні документи тощо) (документи прийнято згідно квитанцій № 2 від 07.06.2024 ).
28.06.2024 позивачем направлено скарги щодо рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на рішення: від 25.06.2024 №11302326/43827308; від 25.06.2024 №11302325/43827308; від 25.06.2024 №11302322/43827308; від 25.06.2024 №11302319/43827308; від 25.06.2024 №11302318/43827308; від 25.06.2024 №11302320/43827308; від 25.06.2024 №11302317/43827308; від 25.06.2024 №11302321/43827308, разом із документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій (договори, акти, платіжні документи тощо) (документи прийнято згідно квитанцій № 2 від 28.06.2024 та квитанції №2 від 01.07.2024 за кожною зі скарг відповідно).
Рішеннями комісії Держаної податкової служби України, яка приймає рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.07.2024 №42137/43827308/2; від 05.07.2024 №42100/43827308/2; від 05.07.2024 №42064/43827308/2; від 05.07.2024 №42156/43827308/2; від 05.07.2024 №42072/43827308/2; від 05.07.2024 №42096/43827308/2; від 05.07.2024 №42070/43827308/2; від 05.07.2024 №42169/43827308/2; від 19.06.2024 №37134/43827308/2; від 19.06.2024 №37078/43827308/2; від 19.06.2024 №37106/43827308/2; від 19.06.2024 №37132/43827308/2; від 19.06.2024 №37084/43827308/2 скарги позивача відповідно до п. 56.23 ст.56 Податкового Кодексу України залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Всі рішення комісії мають ідентичний зміст.
Не погоджуючись з вищевказаними рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду.
Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України.
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
01.02.2020 набув чинності Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165.
Відповідно до п. 2 Порядку 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Відповідно до п. 3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування . За приписами п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з п.11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації
Зі змісту квитанцій про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних в ЄРПН по податкових накладних позивача вбачається, що їх реєстрація зупинена контролюючим органом відповідно до п.201.16 ст.201 КАС України та контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної п.1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій".
Разом з тим, названі квитанції не містять перелік документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.2. Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами п.5 Порядку №520 Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
За приписами п. 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
В оскаржуваних рішеннях підставою відмови в реєстрації податкових накладних зазначено ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Разом з тим, конкретні документи не були зазначені податковим органом. Разом із повідомленнями про подання пояснень позивачем надавались акти виконаних робіт та товарно-транспортні накладні, складання яких і було першою подією, за якою сформовані податкові накладні. Тому надання доказів оплати транспортних послуг не є обов`язковим для оформлення таких податкових накладних.
Суд вважає такими, що не відносяться до питання реєстрації податкових накладних, відсутність складських документів, неправильне посвідчення додаткових угод, оскільки перелічені документи не є первинними бухгалтерськими документами або документами податкового обліку. посилання у відзиві на позовну заяву про неналежне оформлення ТТН також не приймається до уваги, оскільки контролюючий орган не має повноважень щодо перевірки їх змісту.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.
Правова позиція такого ж змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16.04.2019 касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа №826/10649/17), від 28.10.2019 касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа №640/983/19).
Тобто, контролюючим органом викладена загальна правова норма без зазначення конкретних документів, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Таким чином суд дійшов висновку щодо необхідності визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС України в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.06.2024 №11302326/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 04.05.2024; від 25.06.2024 №11302325/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 06.05.2024; від 25.06.2024 №11302322/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 08.05.2024; від 25.06.2024 №11302319/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №15 від 09.05.2024; від 25.06.2024 №11302318/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 13.05.2024; від 25.06.2024 №11302320/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №30 від 14.05.2024; від 25.06.2024 №11302317/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної № 31 від 14.05.2024; від 25.06.2024 №11302321/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №32 від 14.05.2024; від 06.06.2024 №11190379/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №59 від 22.04.2024; від 06.06.2024 №11190380/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №60 від 22.04.2024; від 06.06.2024 №11190383/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №61 від 23.04.2024; від 06.06.2024 №11190384/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №64 від 24.04.2024; від 06.06.2024 №11190382/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №68 від 29.04.2024.
Вирішуючи позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні №10 від 04.05.2024, №11 від 06.05.2024, №14 від 08.05.2024, №15 від 09.05.2024, №25 від 13.05.2024, №30 від 14.05.2024, №31 від 14.05.2024, №32 від 14.05.2024, №59 від 22.04.2024, №60 від 22.04.2024, №61 від 23.04.2024, №64 від 24.04.2024, №68 від 29.04.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може, в тому числі, прийняти рішення про зобов`язання відповідача вчинити певні дії.
Приписами КАС України, передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
Згідно з положеннями п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже повноваження з реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі покладені на Державну податкову службу України (з урахуванням організаційних змін податкових органів).
Враховуючи, що позивачем були надані для дослідження відповідачу передбачені законодавством документи та пояснення по суті здійснення господарської діяльності, які підтверджують проведення господарських операцій між позивачем та контрагентом, суд дійшов висновку про обґрунтованість позову та необхідності також зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні №10 від 04.05.2024, №11 від 06.05.2024, №14 від 08.05.2024, №15 від 09.05.2024, №25 від 13.05.2024, №30 від 14.05.2024, №31 від 14.05.2024, №32 від 14.05.2024, №59 від 22.04.2024, №60 від 22.04.2024, №61 від 23.04.2024, №64 від 24.04.2024, №68 від 29.04.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.
Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.
Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем виступала його посадова чи службова особа.
При цьому суд вважає за необхідне присудити позивачу понесені ним судові витрати з урахуванням розсуду спору відповідно до положень ч.8 ст.139 КАС України, - за рахунок асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС в Одеській області. Так, з порушенням права, яке потребувало судового захисту, в першу чергу пов`язано прийняття неправомірного рішення ГУ ДПС в Одеській області, тоді як обраний судом спосіб захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну обумовлений процедурою реєстрації ПН в ЄРПН, тобто способом захисту порушеного права.
Враховуючи висновки суду про задоволення позовних вимог, суд дійшов висновку про стягнення з відповідача на користь позивача судового збору у розмірі 31 491 грн. 20 коп. (з урахуванням коефіцієнту 0,8).
Зайво сплачений позивачем судовий збір має бути повернутий позивачу з Державного бюджету за його заявою.
Керуючись ст. ст.2, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 155, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 25.06.2024 №11302326/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 04.05.2024; від 25.06.2024 №11302325/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 06.05.2024; від 25.06.2024 №11302322/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 08.05.2024; від 25.06.2024 №11302319/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №15 від 09.05.2024; від 25.06.2024 №11302318/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 13.05.2024; від 25.06.2024 №11302320/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №30 від 14.05.2024; від 25.06.2024 №11302317/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної № 31 від 14.05.2024; від 25.06.2024 №11302321/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №32 від 14.05.2024; від 06.06.2024 №11190379/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №59 від 22.04.2024; від 06.06.2024 №11190380/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №60 від 22.04.2024; від 06.06.2024 №11190383/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №61 від 23.04.2024; від 06.06.2024 №11190384/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №64 від 24.04.2024; від 06.06.2024 №11190382/43827308 про відмову у реєстрації податкової накладної №68 від 29.04.2024.
Зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданих Товариством з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» податкових накладних №10 від 04.05.2024, №11 від 06.05.2024, №14 від 08.05.2024, №15 від 09.05.2024, №25 від 13.05.2024, №30 від 14.05.2024, №31 від 14.05.2024, №32 від 14.05.2024, №59 від 22.04.2024, №60 від 22.04.2024, №61 від 23.04.2024, №64 від 24.04.2024, №68 від 29.04.2024, днем їх надходження.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ «АВАНГАРД» (код ЄДРПОУ 43827308) судовий збір у розмірі 31 491 (тридцять одна тисяча чотириста дев`яносто один) грн. 20 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Вікторія ХОМ`ЯКОВА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2025 |
Оприлюднено | 13.01.2025 |
Номер документу | 124340820 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні