Постанова
від 13.01.2025 по справі 243/15/25
СЛОВ'ЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Номер провадження 3/243/265/2025

Номер справи 243/15/25

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

«13» січня 2025 року суддя Слов`янського міськрайонного суду Донецької області Хаустова Т.А., розглянувши матеріали, які поступили від Департаменту формування доброчесності політичних фінансів Національного агентства з питань запобігання корупції про притягнення до адміністративної відповідальності

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , громадянки України, працюючої на посаді голови політичної партії «Партія Вадима Ляха», яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_2 ,

про притягнення до адміністративної відповідальності за ст. 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення,

ВСТАНОВИЛА:

Відповідно до статті 17 Закону Національне агентство здійснило перевірку Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за І квартал 2024 року, поданого політичною партією «Партія Вадима Ляха» (ідентифікаційний код 36263963) до Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.

За результатами перевірки Звіту Партії, Національним агентством встановлено, що такий Звіт подано з недотриманням строку, встановленого частиною 9 статті 17 Закону України «Про політичні партії в Україні».

Політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства.

Відповідно до п. 3 розділу III Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 № 507/36129, - політична партія має подати до Національного агентства Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за І квартал 2024 року до 10 травня наступного за звітним періодом року.

Таким чином, останнім днем подання Звіту за І квартал 2024 року, відповідно до положень Закону України № 3337 - ЇХ, є 10 травня 2024 року.

Частиною двадцять статті 17 Закону передбачено, що протягом 10 календарних днів з дня завершення строку на подання політичними партіями Звітів про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру Національне агентство на своєму офіційному вебсайті оприлюднює список політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений цим Законом строк, та забезпечує притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої законом.

Список політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений Законом строк, розміщений на офіційному вебсайті Національного агентства за посиланням: https://nazk.gov.ua/novyny/ponad-180-politychnyh-partiy-ne-vykonaly-vymogy-zakonu-shodo-zvituvannya-do-nazk-za-i-kvartal-2024-roku/.

На виконання вимог частини двадцятої статті 17 Закону, Партію включено до переліку політичних партій, які не подали та/або несвоєчасно подали Звіт за І квартал 2024 року.

Оскільки Звіт Партії підписано ОСОБА_1 , як керівником Партії шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису та несвоєчасно подано до Національного агентства через Реєстр, а саме: 30 липня 2024 року о 09 годині 58 хвилин (унікальний ідентифікатор Звіту fc4616e0-4e40-11ef-9197-0fbca96b9f8a), зазначене свідчить про порушення пункту шостого розділу VI «Заключні положення» Закону України «Про політичні партії в Україні».

Виявлене порушення зафіксовано у Висновку про результати перевірки Звіту Партії за І квартал 2024 року від 24.09.2024 № 1449, затвердженого наказом Національного агентства від 25.09.2024 № 298/24, який опубліковано на офіційному вебсайті Національного агентства відповідно до вимог частини 25 статті 17 Закону.

Відповідно до Протоколу про адміністративне правопорушення № 50-33/508 від 06 грудня 2024 року, ОСОБА_1 будучи головою політичної партії «Партія Вадима Ляха», ідентифікаційний код 36263963, всупереч вимогамЗакону порушила строки подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за І квартал 2024 року, чим вчинила адміністративне правопорушення, передбаченест. 212-21 КУпАП.

Відповідно до вимог ст. 245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є, зокрема, своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин справи.

Відповідно до ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

ОСОБА_1 роз`яснені права та обов`язки особи, яка притягається до адміністративної відповідальності передбачені ст.268 КУпАП та ст.ст.55, 56, 59, 63 Конституції України.

Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 в судовому засіданні вину у вчиненні скоєного правопорушення визнала повністю, не подала своєчасно Звіт тому, що партія на теперішній час не веде діяльність. Також немає бухгалтера, не ознайомилась зі змінами в законодавстві, і тому не подала вчасно Звіт за І квартал 2024 року.

Суд заслухавши думку учасників судового розгляду, дослідивши надані матеріали встановив наступне.

Відповідно до статті 9 КУпАП, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Згідно з статтею 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом. Додержання вимог закону при застосуванні заходів впливу за адміністративні правопорушення забезпечується систематичним контролем з боку вищестоящих органів і посадових осіб, правом оскарження, іншими встановленими законом способами.

Статтею 245 КУпАП встановлено, що завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Стаття 280 КУпАП закріплює обов`язок посадової особи при розгляді справи про адміністративне правопорушення з`ясувати чи було вчинено адміністративне правопорушення та чи винна дана особа в його вчиненні.

В судовому засіданні встановлено, що Протокол про адміністративне правопорушення № 50-33/508 від 06 грудня 2024 року, складений відносно ОСОБА_1 за порушення нею вимогст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні», за що передбачена адміністративна відповідальність заст. 212-21 КУпАП.

Відповідно до вимогст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні»політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції.

Відповідно до п. 3 розділу III Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 № 507/36129, - політична партія має подати до Національного агентства Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за І квартал 2024 року до 10 травня наступного за звітним періодом року.

Таким чином, останнім днем подання Звіту за І квартал 2024 року, відповідно до положень Закону України № 3337 - ЇХ, є 10 травня 2024 року.

Частиною двадцять статті 17 Закону передбачено, що протягом 10 календарних днів з дня завершення строку на подання політичними партіями Звітів про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру Національне агентство на своєму офіційному вебсайті оприлюднює список політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений цим Законом строк, та забезпечує притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої законом.

Диспозиція 212-21КУпАПпередбачає відповідальність за порушення встановленого порядку або строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.

В судовому засіданні було досліджено:

- Протокол про адміністративне правопорушення № 50-33/508 від 06 грудня 2024 року;

- Роздруківка з вебсайту Національного агентства щодо оприлюднення Списків політичної партії, які не подали свої Звіти за 2021 рік у визначений Законом строк;

- копія Звіту політичної партії «Партія Вадима Ляха» про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за І квартал 2024 року;

- Інформація щодо підписання документу за допомогою кваліфікаційного електронного підпису Звіту політичної партії «Партія Вадима Ляха»;

- Висновок про результати перевірки Звіту політичної партії «Партія Вадима Ляха» про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за І квартал 2024 року № 1449 від 24 вересня 2024 року;

- копія Листа-звернення політичної партії «Партія Вадима Ляха» за вх. № 35995/0/07/24 від 21.03 2024, у тому числі копія Статуту політичної партії «Партія Вадима Ляха»;

- Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

- копія Наказу Національного агенства «Про внесення змін у додаток до наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 16.01.2024 № 24/24» від 01 листопада 2024 року № 367/24;

- копія Листа Національного агентства про надання пояснень та складання протоколу № 50-20/87225-24 від 18 листопада 2024 року;

- копія Листа Національного агентства про надання пояснень та складання протоколу № 50-20/90423-24 від 28 листопада 2024 року;

- копія Листа політичної партії «Партія Вадима Ляха» за вх. № 158072/0/07-24 від 04 грудня 2024 року;

- Роздруківка з вебсайту Національного агентства щодо повідомлення про дату, на яку ОСОБА_1 запрошена для надання пояснень та складання протоколу про адміністративне правопорушення;

- копія рекомендованого Повідомлення про вручення поштового відправлення від 09 грудня 2024 року.

Вирішуючи справу по суті суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 9 КУпАП, адміністративним правопорушенням визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права, свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку передбачено адміністративну відповідальність.

Згідно зі ст. ст. 245, 280 КУпАП, завданням провадження у справах про адміністративні правопорушення є, зокрема, своєчасне, всебічне, повне й об`єктивне з`ясування обставин кожної справи. При розгляді справи про адміністративне правопорушення, суд, окрім іншого, зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Вимогами ст. 251 КУпАП встановлено, що доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених ст. 255 цього Кодексу.

Згідно зі ст. 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

26 грудня 2023 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23.08.2023№3337-IX. Відповідно до Закону встановлено обов`язок Національного агентства перевіряти Звіти.

Політичні партії мали подати Звіти в тому числі за І квартал 2024 року до 10 травня 2024 року.

Відповідно до п.3 розділу ІІІ Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 року №102/21 - політична партія подає до Національного агентства Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за І квартал 2024 року до 10 травня наступного за звітнім періодом року.

Частиною двадцять статті 17 Закону передбачено, що протягом 10 календарних днів з дня завершення строку на подання політичними партіями Звітів про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру Національне агентство на своєму офіційному вебсайті оприлюднює список політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений цим Законом строк, та забезпечує притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої законом.

Список політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений Законом строк, розміщений на офіційному вебсайті Національного агентства за посиланням: https://nazk.gov.ua/novyny/ponad-180-politychnyh-partiy-ne-vykonaly-vymogy-zakonu-shodo-zvituvannya-do-nazk-za-i-kvartal-2024-roku/.

На виконання вимог частини двадцятої статті 17 Закону, Партію включено до переліку політичних партій, які не подали та/або несвоєчасно подали Звіт за І квартал 2024 року.

Оскільки Звіт Партії підписано ОСОБА_1 , як керівником Партії шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису та несвоєчасно подано до Національного агентства через Реєстр, а саме: 30 липня 2024 року о 09 годині 58 хвилин (унікальний ідентифікатор Звіту fc4616e0-4e40-11ef-9197-0fbca96b9f8a), зазначене свідчить про порушення пункту шостого розділу VI «Заключні положення» Закону України «Про політичні партії в Україні».

Виявлене порушення зафіксовано у Висновку про результати перевірки Звіту Партії за І квартал 2024 року від 24.09.2024 № 1449, затвердженого наказом Національного агентства від 25.09.2024 № 298/24, який опубліковано на офіційному вебсайті Національного агентства відповідно до вимог частини 25 статті 17 Закону.

З пояснень ОСОБА_1 наданих керівнику Департаменту формування доброчесності політичних фінансів НАЗК Чорнуцькій Ганні вбачається, що ОСОБА_1 повідомила що перебуває у декретній відпустці та не може заявитися до НАЗК, просить врахувати її пояснення та скласти протокол без її участі.

Таким чином, НАЗК вжито всіх заходів з метою складення протоколу за участю ОСОБА_1 , а тому права останньої не порушені.

Доказів того, що ОСОБА_1 подала Звіт за І квартал 2024 року у встановлений законом строк, суду не представлено.

У ст. 3 Закону «Про політичні партії в Україні» передбачено, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Згідно ч. 9 ст. 17 Закону політична партія зобов`язана подати до Національного агентства Звіт (у т.ч. її місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства.

Згідно з п.п. 1, 2 розділу II та п.п. 1, 8, 9 розділу III Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 507/36129, звіт політичної партії є структурованими даними, містить інформацію, внесену керівником політичної партії та/або особами, яких уповноважено в установленому порядку на подання Звіту (далі - уповноважена особа), до електронних форм, передбачених Реєстром, та підписаний шляхом накладання на нього кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП) керівника (уповноваженої особи) політичної партії. Поданню Звіту передує процес його формування, який полягає в заповненні електронних форм інформацією, передбаченою Реєстром відповідно до Закону.

Відповідно до п. 4.3 ст. 4 Статуту Політичної партії, затвердженого протоколом Позачергового з`їзду партії «Партія Вадима Ляха» (нова редакція), голова Партії зокрема представляє Партію у відносинах в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними особами незалежно від форми власності та підпорядкування, як в Україні так і за її межами, а також з фізичними особами; має право підпису будь-яких інших документів фінансово-господарської діяльності Партії.

Повноваження ОСОБА_1 також підтверджуються витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Системний аналіз вказаних нормативних актів вказує на те, що саме ОСОБА_1 , як на голову партії, покладено обов`язок представляти партію у відносинах в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними особами, вона повинна заповнювати та своєчасно подавати до НАЗК звіт політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.

Тому, враховуючи норми ст. 19 Закону, а також приписи ст. ст. 7, 9, 23, 24 КУпАП, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП є керівник Партії або уповноважена особа Партії.

Таким чином, неподання Звіту політичної партії «Партія Вадима Ляха» за І квартал 2024 року до 10 травня 2024 року є порушенням вимог ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні».

Статтею 14 КУпАП визначено, що посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв`язані з недодержанням установлених правил, зокрема, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов`язків.

Відповідно до п. 1.8 роз`яснення НАЗК щодо застосування та дотримання окремих положень Закону України «Про політичні партії в Україні» стосовно фінансування та подання звітності політичних партій - звіт подається до Національного агентства за підписом керівника політичної партії (уповноваженої особи політичної партії).

Таким чином, ОСОБА_1 будучи керівником партії згідно із Статутом, порушила строки подання Звіту, чим вчинила правопорушення, відповідальність за яке передбаченастаттею 212-21 КУпАПта її провина у скоєнні наведеного правопорушення, доведена у повному обсязі.

При накладенні адміністративного стягнення і його розміру, суд враховує особу ОСОБА_1 , а також обставини, що пом`якшують відповідальність та її обтяжують.

Обставини, що пом`якшують та обтяжують відповідальність за адміністративне правопорушення не встановлено.

Враховуючи вищевикладене, особу, яка притягається до адміністративної відповідальності, її майновий та сімейний стан, має на утриманні неповнолітню дитину, суд вважає, що ОСОБА_1 слід призначити адміністративне стягнення у вигляді штрафу на рівні мінімальної межі санкції статті, тобто у розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 5100,00 грн. Таке стягнення буде справедливим, необхідним та достатнім для її виправлення та попередження нових правопорушень.

Крім того, в порядку ст. 40-1 КУпАП з ОСОБА_1 на користь держави підлягає стягненню сума судового збору в розмірі 605,60грн.

На підставі вищенаведеного, керуючись статтями 212-21, 283-284, 287 Кодексу України про адміністративні правопорушення, суддя

ПОСТАНОВИЛА:

Визнати ВИШНЕВСЬКУ- ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , винною у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП та накласти адміністративне стягнення у виді штрафу на користь держави у розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 5100 (п`ять тисяч сто) грн. 00 коп. на рахунок отримувача: (IBAN) UA488999980313020106000005658, отримувач Донецьке ГУК/Слов`янська МТГ/21081100, код отримувача (ЄДРПОУ) 37967785, банк отримувача Казначейство України (ел. адм. подат.), кодкласифікації доходів бюджету: 21081100; найменування кодукласифікації доходів бюджету: Адміністративні штрафи та інші санкції.

Стягнути з ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , судовий збір на користь держави в сумі 605 (шістсот п`ять) грн. 60 копійок, рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), кодкласифікації доходів бюджету: 22030106.

Відповідно достатті 307 КУпАПштраф має бути сплачений порушником не пізніш як через 15 днів з дня вручення постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження або внесення на неї подання прокурором такої постанови - не пізніш як через 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги або подання без задоволення.

Штраф, накладений за вчинення адміністративного правопорушення, вноситься порушником в установу банку України.

Відповідно достатті 308 КУпАПу разі несплати правопорушником штрафу у строк, установлений частиною першоюстатті 307 цього Кодексу, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом. У порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується: подвійний розмір штрафу, визначеного у відповіднійстатті цьогоКодексута зазначеного у постанові про стягнення штрафу; витрати на облік зазначених правопорушень. Розмір витрат на облік правопорушень визначається Кабінетом Міністрів України.

Термін звернення до виконання три місяці.

Скаргу на постанову по справі про адміністративне правопорушення може бути подано протягом десяти днів з дня винесення постанови. Апеляційна скарга подається до Судової палати з розгляду кримінальних справ та справ про адміністративні правопорушення Дніпровського апеляційного суду через Слов`янський міськрайонний суд Донецької області.

Постанову складено та підписано в нарадчій кімнаті в одному екземплярі.

Суддя Слов`янського

міськрайонного суду

Донецької області Т.А. Хаустова

СудСлов'янський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення13.01.2025
Оприлюднено15.01.2025
Номер документу124355552
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяАдміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру

Судовий реєстр по справі —243/15/25

Постанова від 13.01.2025

Адмінправопорушення

Слов'янський міськрайонний суд Донецької області

Хаустова Т. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні