ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 січня 2025 року м. Житомир справа № 240/18615/24
категорія 112030000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Приходько О.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_10, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_10, в якій позивачка просить суд:
- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_10 (в особі комісії з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум) щодо повернення на доопрацювання документів про призначення ОСОБА_1 - члену сім`ї загиблого захисника України солдата ОСОБА_2 одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (надалі - Постанова № 168), оформлені витягом з протоколу засідання Комісії ІНФОРМАЦІЯ_10 з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 05 липня 2024 року № 18/д;
- зобов`язати Міністерство оборони України повторно розглянути заяву про призначення ОСОБА_1 - члену сім`ї загиблого захисника України солдата ОСОБА_2 одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 Постанови № 168, та прийняти рішення про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги як члену сім`ї загиблого солдата ОСОБА_2 - її сина, внаслідок захворювання та причини смерті, пов`язаних із захистом Батьківщини, відповідно до пункту 2 Постанови № 168.
В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначає про безпідставне повернення відповідачем на доопрацювання поданих документів для призначення одноразової грошової допомоги згідно з пунктом 2 Постанови № 168 у зв`язку із загибеллю сина внаслідок отримання поранення під час виконання обов`язків військової служби під час дії воєнного стану у населеному пункті Сторожеве Волноваського району Донецької області. Стверджує, що відповідачем необґрунтовано зроблено висновок про те, що її син помер внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, що надає право на отримання грошової допомоги відповідно до статті 16 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (надалі - Закон № 2011-XII) та Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975 (надалі - Порядок № 975), що слугувало підставою для повернення на доопрацювання документів позивачки.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач позов не визнав. У відзиві на позовну заяву зазначає про те, що виплата одноразової грошової допомоги згідно з Постановою № 168 обумовлено загибеллю військовослужбовця Збройних Сил України під час дії воєнного стану або смерті внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого на військовій службі у Збройних Силах України у період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини, участі у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення). Натомість відповідно до витягу з протоколу засідання штатної ВЛК Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України від 17 грудня 2023 року № 5025 причиною смерті старшого солдата ОСОБА_2 стало захворювання "Гостра недостатність кровообігу". У такому випадку, як переконаний відповідач, одноразова грошова допомога призначається відповідно до Порядку № 975.
У доданих письмових поясненнях відповідач зазначає, що призначення одноразової допомоги згідно з пунктом 2 Постанови № 168 визначено у Порядку та умовах призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану, затверджених наказом ІНФОРМАЦІЯ_10 від 25 січня 2023 року № 45 (надалі - Порядок № 45), згідно з яким відповідний територіальний орган центру комплектування та соціальної підтримки надсилає відповідачу результати опрацювання документів разом з доповіддю. А тому, за результатом розгляду висновку ІНФОРМАЦІЯ_2 про відсутність у позивачки права на виплату одноразової грошової допомоги згідно з Постановою № 168, витягу з протоколу засідання штатної ВЛК Центральної ВЛК від 07 грудня 2023 року № 5025 та заяв позивачки, відповідачем обґрунтовано прийнято рішення про повернення документів на доопрацювання, оскільки позивачка має право, як вважає відповідач, на отримання одноразової допомоги відповідно до статті 16 Закону № 2011-XII та Порядку № 975. З таких підстав просить суд відмовити у позові.
Ухвалою від 22 жовтня 2024 року суд задовольнив клопотання ІНФОРМАЦІЯ_10 й залучив до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_1 .
У поданих письмових поясненнях ІНФОРМАЦІЯ_1 зазначає про те, що відповідно до пункту 20 Порядку № 975 до заяви про отримання грошової допомоги додаються: свідоцтво про смерть військовослужбовця; постанова відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку смерті (контузії, травми, каліцтва), захворювання; документ, що свідчить про причини та обставини загибелі військовослужбовця; висновок судово-медичної експертизи за результатами токсикологічного дослідження. Оскільки відповідно до лікарського свідоцтва про смерть від 11 червня 2023 року № 4304, довідки про причину смерті та висновку Центральної військово-лікарської комісії від ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_2 помер внаслідок захворювання, право на отримання одноразової винагороди визначається згідно зі статтею 16-3 Закону № 2011-XII та Порядку № 975, а не Постанови № 168. Тому вважає оскаржуване рішення про повернення документів позивачки на доопрацювання правомірним.
(У період з 18 по 30 грудня 2024 року суддя Приходько О.Г. перебувала у відпустці; у період з 31 грудня 2024 року по 07 січня 2025 року - на лікарняному).
Розглянувши доводи та заперечення сторін, дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному їх дослідженні, встановивши фактичні обставини справи, що мають значення для вирішення спору, суд зазначає таке.
Суд встановив, що ОСОБА_1 , 1967 року народження, є матір`ю загиблого солдата ОСОБА_2 , 1991 року народження, що підтверджується записами у паспорті ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 , виданому Баранівським РВ УМВС України у Житомирській області 04 січня 1996 року, свідоцтвом про народження ОСОБА_2 серії НОМЕР_2 , виданим 21 січня 1992 року Міньковецькою сільською радою Житомирської області.
Згідно з довідкою Військової частини НОМЕР_3 від 06 вересня 2024 року № 53с/1507 солдат ОСОБА_2 в період з 15 травня 2023 року по ІНФОРМАЦІЯ_9 року брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, перебуваючи в населеному пункті Сторожеве Волноваського району Донецької області, яка видана на підставі витягу з наказу командуючого ОТУ " ІНФОРМАЦІЯ_4 " від 22 липня 2023 року № 189, витягу з журналу бойових дій механізованого батальйону від 10 квітня 2023 року № 1066 дск.
ІНФОРМАЦІЯ_5 солдат ОСОБА_2 загинув в населеному пункті Сторожеве Волноваського району Донецької області, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_4 , виданим 29 червня 2023 року Баранівським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Звягельському районі Житомирської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ).
Відповідно до Лікарського свідоцтва про смерть № 4304 від ІНФОРМАЦІЯ_6 солдат ОСОБА_2 загинув під час проходження служби в населеному пункті Сторожеве Волноваського району Донецької області в зоні військових дій; смерть настала внаслідок: захворювання; хвороба (патологічний стан), що призвела до смерті: а) гостра недостатність кровообігу (безпосередня причина смерті), б) інші форми гострої ішемічної хвороби серця (згідно з приміткою до цього пункту: б, в, г - захворювання та патологічні стани, що зумовили безпосередню причину смерті; основна причина смерті вказується в останню чергу); дата травми: ІНФОРМАЦІЯ_9 року; місце й обставини, при яких відбулася травма: в зоні військових дій. У довідці до форми № 106/о № 4304 (видається для поховання), виданої 11 червня 2023 року, вказано причину смерті: 124.8 Інші форми гострої ішемічної хвороби серця.
13 червня 2023 року за вих. № 2/1982 позивачці надійшло сповіщення № 63з про смерть її сина, де зазначено, що ОСОБА_2 , сапер інженерно-саперного відділення 2 інженерно-саперного взводу 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_3 , загинув ІНФОРМАЦІЯ_5 поблизу населеного пункту Сторожеве Волноваського району Донецької області під час виконання обов`язків військової служби при захисті Батьківщини.
21 липня 2023 року наказом командира Військової частини НОМЕР_3 (по стройовій частині) № 328 солдата призваного по мобілізації, ОСОБА_2 , сапера інженерно-саперного відділення 2 інженерно-саперного взводу 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_3 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_5 , у зв`язку зі смертю, виключено з 05 червня 2023 року зі списків особового складу та всіх видів забезпечення. Причина смерті: отримання поранення несумісного з життям, інші форми ішемічної хвороби серця. Смерть пов`язана з виконанням обов`язків військової служби.
Відповідно до витягу з протоколу засідання штатної військово-лікарської комісії Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України від 07 грудня 2023 року № 5025 захворювання: "Гостра недостатність кровообігу" старшого солдата ОСОБА_2 , що стало причиною смерті ІНФОРМАЦІЯ_5 , так, пов`язане із захистом Батьківщини.
19 січня 2024 року ОСОБА_1 звернулась до ІНФОРМАЦІЯ_7 із заявою щодо виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю сина, солдата ОСОБА_2 , до якої додано копії: паспорта серії НОМЕР_1 , виданого Баранівським РВ УМВС України у Житомирській області 04 січня 1996 року; свідоцтва про смерть серії НОМЕР_4 , виданого 29 червня 2023 року Баранівським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Звягельському районі Житомирської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); свідоцтва про народження ОСОБА_2 серії НОМЕР_2 , виданого Міньковецькою сільською радою Житомирської області 21 січня 1992 року; свідоцтва про смерть серії НОМЕР_5 , виданого Міньковецькою сільською радою Житомирської області 15 листопада 2012 року (батька військовослужбовця); Лікарського свідоцтва про смерть № 4304 від 11 червня 2023 року; довідки від 11 червня 2023 року № 4304 про причину смерті; витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_3 від 21 липня 2023 року № 328; грошового атестата від 02 серпня 2023 року № 403/Ф; сповіщення від 11 червня 2023 року № 34; витяг про несудимість В/3-0011.79376; довідку за реквізитами.
Також власноручною заявою від 19 січня 2024 року позивачкою висловлено незгоду з відсутністю права на одноразову грошову допомогу у розмірі відповідно до пункту 2 Постанови № 168, у якій вона наполягає на скеруванні документів до відповідача з метою прийняття відповідного рішення щодо виплати допомоги.
У висновку від 15 березня 2023 року та доповіді від 15 березня 2023 року № 3351/1, поданими до Департаменту соціального забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_10, ІНФОРМАЦІЯ_1 вказано, що ОСОБА_1 , мати загиблого від отриманого ІНФОРМАЦІЯ_9 року поранення несумісного з життям військовослужбовця ОСОБА_2 , не має права на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 Постанови № 168.
Згідно з витягом з протоколу засідання комісії ІНФОРМАЦІЯ_10 з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 05 липня 2023 року № 18/д, затвердженим Заступником Міністра оборони України 08 липня 2023 року, розглянувши подані документи, комісія дійшла висновку про повернення на доопрацювання документів для призначення одноразової грошової допомоги.
За змістом пункту 15 цього протоколу (витяг), відповідно до пункту 2 Постанови № 168 виплата одноразової грошової допомоги здійснюється сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого у період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини, участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, не пізніше ніж через один рік після поранення (контузії, травми, каліцтва). Тобто, Постанова № 168 передбачає виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі або смерті внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), тоді як смерть ОСОБА_2 згідно з висновком ЦВЛК не є наслідком отриманого поранення (контузії, травми, каліцтва), а настала внаслідок захворювання. Тому, у такому разі право на отримання одноразової грошової допомоги визначається відповідно до статті 16 Закону № 2011-XII та Порядку № 975.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з такого.
Відповідно до статті 41 Закону України від 25 березня 1992 року № 2232-XII "Про військовий обов`язок і військову службу" (надалі - Закон № 2232-XII) виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом № 2011-XII.
Згідно із частиною першою статті 16 Закону № 2011-XII (тут і надалі у редакції на час виникнення спірних правовідносин) одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Як визначено у пункті 1 частини другої статті 16 Закону № 2011-XII одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби.
Статтею 16-1 Закону № 2011-XII передбачено, що у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого).
Відповідно до частини третьої статті 16-2 Закону № 2011-XII розмір одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця в період дії воєнного стану визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частинами першою, шостою - дев`ятою статті 16-3 Закону № 2011-XII одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників.
Одноразова грошова допомога призначається і виплачується Міністерством оборони України, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами.
Якщо особа одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими нормативно-правовими актами, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за її вибором.
Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права.
Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.
На виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», № 69 «Про загальну мобілізацію» Кабінетом Міністрів України 28 лютого 2022 року прийнято Постанову № 168.
Згідно з абзацом 1 пункту 2 Постанови № 168 (тут і надалі в редакції, чинній на момент подання позивачкою заяви про виплату одноразової грошової допомоги) сім`ям загиблих осіб, зазначених у пунктах 1 - 1-2 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15000000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону № 2011-XII, крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.
Абзацом 2 пункту 2 Постанови № 168 передбачено, що особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пунктах 1 - 1-2 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть.
Згідно з абзацом шостим пункту 2 Постанови № 168 виплата одноразової грошової допомоги, передбаченої у цьому пункті, здійснюється також сім`ям осіб, зазначених у пунктах 1 - 1-2 цієї постанови, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого у період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини, участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів, не пізніше ніж через один рік після поранення (контузії, травми, каліцтва).
Таким чином, в абзацах першому та шостому пункту 2 Постанови № 168 йдеться про особливий вид виплати - одноразової грошової допомоги сім`ям осіб, зазначених у пунктах 1 - 1-2 цієї постанови, які загинули або померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва).
При цьому, виходячи з буквального змісту абзацу першого пункту 2 Постанови № 168, висновується, що Кабінет Міністрів України при установленні права сімей загиблих осіб на одноразову грошову допомогу не визначає жодних інших умов її виплати, окрім факту смерті особи у період воєнного стану.
Водночас, інший вид допомоги - одноразова грошова допомога сім`ям осіб, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), також пов`язаний з воєнним станом. Однак, на відміну від допомоги сім`ям загиблих осіб, положенням абзацу шостого пункту 2 Постанови № 168 передбачено низку умов для виплати такої одноразової грошової допомоги, а саме:
1) наслідкова умова - отримання поранення (контузії, травми, каліцтва), яке спричинило смерть особи;
2) часова умова - отримання поранення (контузії, травми, каліцтва) саме в період воєнного стану;
3) функціональна умова - отримання поранення під час захисту Батьківщини, участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії;
4) територіальна умова - перебування безпосередньо в районах ведення (здійснення) зазначених у пункті 3 дій, зокрема на тимчасово окупованій рф території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора;
5) функціонально-часова - отримання поранення у період здійснення зазначених у пункті 3 дій;
6) наслідково-часова умова - настання смерті особи не пізніше ніж через один рік після такого поранення (контузії, травми, каліцтва).
Отже, формальний зміст абзаців першого та шостого пункту 2 Постанови № 168 вказує на те, що Кабінет Міністрів України установив виплату одноразової грошової допомоги в однаковому розмірі 15000000 гривень при настанні одного і того ж наслідку - смерті особи, але залежно від її причин (загибель або в результаті, зокрема поранення) він застосував різні способи викладення змісту таких норм, зокрема щодо встановлення певних умов її виплати.
При цьому базовим поняттям, як з точки зору розуміння права членів сім`ї на виплату одноразової грошової допомоги, так і в аспекті морально-людських цінностей, є саме смерть як факт припинення життя та факт втрати сім`єю близької особи незалежно від її причин (загибель чи смерть внаслідок поранення), яка є єдиною підставою для виплати одноразової грошової допомоги сім`ям осіб, зазначених у пунктах 1 - 1-2 Постанови № 168. Це спільний об`єднуючий критерій для таких осіб.
Якщо враховувати виключно буквальне формулювання зазначених вище норм (абзаців першого та шостого пункту 2 Постанови № 168), то можна дійти висновку, що у першому випадку право на одноразову грошову допомогу мають сім`ї всіх загиблих у період воєнного стану осіб, зазначених у пунктах 1 - 1-2 Постанови № 168, безвідносно до будь-яких умов; у другому - сім`ї лише тих осіб, які відповідають зазначеним вище умовам (6 умов).
З огляду на зазначене, у постанові від 29 березня 2024 року у справі № 440/3321/23, аналізуючи положення абзаців першого та шостого пункту 2 Постанови № 168, Верховний Суд зробив висновок: "111. ... той факт, що абзац перший пункту 2 Постанови № 168 не визначає таке формулювання причини загибелі поліцейського, необхідне для призначення одноразової грошової допомоги в разі загибелі поліцейського, як "загинув у період дії воєнного стану під час участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій рф території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів", вказане не може означати достатність підстав для виникнення права на одноразову грошову допомогу в разі загибелі поліцейського лише умов воєнного стану.
112. Крім того, з огляду на зміст приписів пунктів 1 та 2 Постанови № 168, загибель поліцейського в період дії воєнного стану сама по собі не є достатньою умовою для виплати одноразової грошової допомоги в разі його загибелі. Така умова повинна враховуватися у взаємозв`язку з іншими умовами, що передбачені абзацом шостим пункту 2 цієї постанови для виплати ОГД сім`ям осіб, зазначених у пунктах 1 - 1-2 цієї Постанови № 168, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва).
113. Колегія суддів також зазначає, що не вбачає наявності у Кабінету Міністрів України підстав закладати інший принцип щодо питання про право на одноразову грошову допомогу та розмежовувати умови її виплати в залежності від факту загибелі чи смерті осіб, зазначених у пунктах 1 - 1-2 Постанови № 168.".
Спірним у цій справі є наявність правових підстав для виплати одноразової грошової допомоги матері загиблого (померлого) військовослужбовця згідно з пунктом 2 Постанови № 168, а тому, дотримуючись викладеного Верховним Судом підходу щодо встановлення необхідних умов для цілей виплати одноразової грошової допомоги, з`ясуванню судом підлягає й перелік обставин, зазначених у абзаці шостому пункту 2 Постанови № 168 як необхідних умов для виникнення у позивачки права на одноразову грошову допомогу.
Як встановлено судом, військовослужбовець солдат ОСОБА_2 під час проходження служби в селі Сторожеве Волноваського району Донецької області й виконання обов`язків військової служби при захисті Батьківщини ІНФОРМАЦІЯ_5 загинув (помер), про що позивачці направлено Сповіщення № 63з.
Що ж до безпосередніх обставин загибелі (смерті) солдата ОСОБА_2 , то згідно з лікарським свідоцтвом про смерть від 11 червня 2023 року № 4304 смерть настала в зоні військових дій внаслідок захворювання, але при цьому чітко вказано на те, що смерть спричинена травмою ІНФОРМАЦІЯ_9 року в зоні військових дій, а "Гостра недостатність кровообігу" та "Інші форми гострої ішемічної хвороби серця" зазначені пунктами а) та б) як такі, що не були основними причинами смерті, а зумовили безпосередню причину смерті.
Більше того, в наказі командира Військової частини НОМЕР_3 від 21 липня 2023 року № 328 (витяг в матеріалах справи) чітко вказано причину смерті військовослужбовця - отримання поранення несумісного з життям; смерть пов`язана з виконанням обов`язків військової служби.
Що ж до "територіальної умови", а саме встановлення й перевірки місця (району) й часу (періоду) вчинюваних дій, суд виходить з такого.
Кабінет Міністрів України постановою від 06 грудня 2022 року № 1364 "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією" (надалі - Постанова № 1364) визначив механізм формування єдиного для всіх переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані рф.
Так, Кабінет Міністрів України установив, зокрема, що: перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф (далі - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (далі - Мінреінтеграції) за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони України на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій; до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій; до Переліку включається тимчасово окупована рф територія України, визначена відповідно до Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України"; у Переліку визначаються дата початку та дата завершення бойових дій (дата виникнення та припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації та інше.
Перелік оновлюється у разі потреби, але не рідше ніж двічі на місяць.
Таким чином, виходячи зі змісту Постанови № 1364, єдиним джерелом інформації про території, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані рф, є наказ Мінреінтеграції, погоджений з Міноборони та сформований на підставі пропозицій військових адміністрацій.
Відповідно до Постанови № 1364 наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, згідно з пунктом 2 розділу ІІ с. Сторожеве Великоновосілківської селищної територіальної громади Волноваського району Донецької області з 10 березня 2022 року по 12 червня 2023 року було віднесено до тимчасово окупованої російською федерацією території України.
Як зазначалось, за встановлених обставин цієї справи, солдат ОСОБА_2 отримав поранення в районі населеного пункту Сторожеве Волноваського району Донецької області ІНФОРМАЦІЯ_9 року, тобто на тимчасово окупованій території України, день поранення є днем загибелі військовослужбовця, й, відповідно, згідно з протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України від 07 грудня 2023 року № 5025 (витяг в матеріалах справи) - причина смерті пов`язана із захистом Батьківщини.
Отримання поранення під час захисту Батьківщини, участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії й безпосередньо у період здійснення зазначених дій (заходів) підтверджується й довідкою Військової частини НОМЕР_3 від 06 вересня 2023 року № 53с/1507 щодо участі загиблого у відповідних заходах у період з 15 травня 2023 року по ІНФОРМАЦІЯ_9 року.
Своєю чергою, ця довідка видана на підставі витягу з наказу командуючого ОТУ " ІНФОРМАЦІЯ_4 " від 22 липня 2023 року № 189, витягу з журналу бойових дій механізованого батальйону від 10 квітня 2023 року № 1066 дск.
За таких обставин, судом досліджено та за результатом розгляду справи встановлено, що загибель солдата ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_9 року відповідає обставинам, що вказують на виникнення права у його матері (позивачки) на одноразову грошову допомогу, у розмірі встановленому пунктом 2 Постанови № 168, а саме: смерть військовослужбовця настала під час захисту Батьківщини, безпосередньої його участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії (відповідність функціональній ознаці); він перебував на момент смерті безпосередньо в районі здійснення вказаних заходів (відповідність територіальній ознаці); смерть настала у період здійснення зазначених заходів (відповідність часовій ознаці).
Таким чином, в контексті встановлених обставин у цій справі, доводи позивачки щодо права на одноразову грошову допомогу внаслідок загибелі сина, військовослужбовця солдата ОСОБА_2 під час дії воєнного стану відповідно до пункту 2 Постанови № 168 у розмірі 15000000 грн є обґрунтованими.
Такі ж висновки за схожих зі спірними обставин зроблено Верховним Судом у постанові від 17 липня 2024 року у справі № 600/548/23-а.
Обираючи належний та відповідний обставинам справи спосіб захисту порушеного права позивачки суд виходить з такого.
Завдання органів військового управління, військових частин, установ, військових навчальних закладів щодо оформлення документів для призначення та виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 Постанови № 168, алгоритм її призначення та виплати, перелік необхідних документів визначено у Порядку № 45.
Згідно з пунктом 1.7 Порядку № 45 ОГД (одноразова грошова допомога) призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. Заява (додаток 1) подається до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦКСП) незалежно від місця реєстрації заявника.
Розділом IV Порядку № 45 визначено алгоритм опрацювання документів, які подаються для призначення та виплати ОГД.
Відповідно до пунктів 4.1, 4.2 Порядку № 45 Члени сім`ї звертаються до районного (міського) ТЦКСП незалежно від місця реєстрації та подають документи, зазначені в додатку 2. Районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника (незалежно від місця його реєстрації) документи, завіряє копії цих документів, не пізніше 7 робочих днів після надходження всіх документів (додаток 5) надсилає їх обласному (Київському міському) ТЦКСП за підпорядкуванням.
В подальшому, як установлено пунктом 4.3 Порядку № 45, обласний (Київський міський) ТЦКСП перевіряє отримані документи, визначає осіб, які документально підтвердили своє право на одержання ОГД а також осіб, які звернулися (можуть звернутися) за її одержанням, але не надали (надали не всі) документи (додаток 2). На підставі витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян (далі - ДРАЦСГ) перевіряє документи, що підтверджують родинні зв`язки загиблого (померлого) з заявниками, в тому числі щодо зміни прізвища, імені, по батькові, встановлення батьківства, усиновлення, наявності запису відомостей про батька за вказівкою матері (стаття 135 Сімейного кодексу України). Результати опрацювання документів обласним (Київським міським) ТЦКСП зазначаються у висновку (додаток 4) та доповіді (додаток 3), які разом з іншими документами, зазначеними в додатку 6, надсилаються до Департаменту соціального забезпечення (через Управління соціальної підтримки).
Пунктом 4.4 Порядку № 45 передбачено, що Департамент соціального забезпечення після отримання від обласного (Київського міського) ТЦКСП документів (додаток 6), надсилає запит до Кадрового центру Збройних Сил України щодо військовослужбовців, які загинули та відповідно до пункту 1 розділу ХIII Інструкції № 280, віднесені до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану. У разі отримання листа Кадрового центру Збройних Сил України щодо відсутності загиблого військовослужбовця у списках бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану Департамент соціального забезпечення не пізніше 5 робочих днів повідомляє про це обласний (Київський міський) ТЦКСП, який надіслав документи, для інформування про це військової частини та членів сім`ї загиблого. Через 30 днів після отримання листа з ТЦКСП щодо проведеного інформування повторно надсилає відповідний запит. У разі повторного підтвердження відсутності загиблого військовослужбовця у списках бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану за результатами отриманого листа Кадрового центру Збройних Сил України подає документи на розгляд Комісії Міноборони. Після отримання підтвердження Кадрового центру Збройних Сил України щодо віднесення загиблого військовослужбовця до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану Департамент соціального забезпечення доводить до обласних (Київського міського) ТЦКСП результати попереднього опрацювання документів для їх перевірки щодо відповідності чинному законодавству та впродовж 3-х робочих днів опрацьовує отримані від них пропозиції. В подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату ІНФОРМАЦІЯ_10 і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони.
Після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення не пізніше 3 робочих днів доводить його до фінансово-економічного управління ІНФОРМАЦІЯ_8 для інформування обласних (Київського міського, районних, міських) ТЦКСП, та, у разі її призначення,- готує проєкти розподілів відкритих асигнувань для виплати допомоги в порядку черговості відповідно до дати надходження документів з обласного (Київського міського) ТЦКСП (пункт 4.5 Порядку № 45).
Зміст наведених положень свідчить про те, що районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника документи і надсилає їх обласному (Київському міському) ТЦКСП за підпорядкуванням, в свою чергу останній перевіряє отримані документи і результати опрацювання документів зазначаються у його висновку та доповіді, які разом з іншими документами надсилаються до Департаменту соціального забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_10 (через Управління соціальної підтримки). В подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату ІНФОРМАЦІЯ_10 і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони.
Після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_10 не пізніше 3 робочих днів доводить його до фінансово-економічного управління ІНФОРМАЦІЯ_8 для інформування обласних (Київського міського, районних, міських) ТЦКСП.
Відповідно до встановлених обставин цієї справи, згідно з витягом з протоколу засідання комісії ІНФОРМАЦІЯ_10 від 05 липня 2024 року № 18/д позивачці повернуто подані для отримання одноразової грошової допомоги документи на доопрацювання на підставі того, що її син, ОСОБА_2 помер внаслідок захворювання, яке не пов`язане з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), отриманим у період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини.
Такі висновки спростовано під час судового розгляду цієї справи, водночас, відсутні підстави вважати, що комісією ІНФОРМАЦІЯ_10 з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум розглянуто подані документи згідно із заявою від 19 січня 2024 року на предмет їх належності та достатності (чи документи подано у повному обсязі, чи потребують вони уточнення і т.п.) для виплати одноразової грошової допомоги.
Суд враховує, що критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є, насамперед, встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату. У разі якщо межі заявлених позовних вимог не дозволяють суду під час розгляду справи здійснити перевірку того, чи забезпечив позивач на момент його звернення до відповідного суб`єкта владних повноважень виконання всіх без винятку вимог закону для отримання позитивного рішення та(або) якщо суб`єкт до якого звертається позивач має право діяти при прийнятті відповідного рішення на власний розсуд (тобто має альтернативні варіанти поведінки за наслідками розгляду звернення позивача), то суд, у межах свого розсуду, з метою уникнення перебирання на себе повноважень щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції іншого органу, повинен зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти рішення з урахуванням оцінки, наданої судом у рішенні.
Така позиція є усталеною у судовій практиці й кореспондується з положеннями КАС України, за якими суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Отже, суд не уповноважений у межах розгляду цієї справи здійснювати перевірку наявності чи відсутності усіх передбачених підстав для призначення позивачці одноразової грошової допомоги згідно з пунктом 2 Постанови № 168, якщо відповідач цього не здійснив, оскільки вказане не входить до предмету судової перевірки, виходить за межі заявлених позовних вимог, а тому, за результатом розгляду цієї справи слід визнати протиправними оскаржувані дії відповідача щодо повернення на доопрацювання документів про призначення позивачці одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 Постанови № 168, зобов`язавши відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 19 січня 2024 року і додані до неї документи та прийняти вмотивоване рішення з урахуванням висновків суду у цьому судовому рішенні.
Отже, заявлені позовні вимоги у цій справі підлягають задоволенню частково.
Зважаючи на відсутність в матеріалах справи доказів щодо понесених позивачкою судових витрат у цій адміністративній справі, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись статтями 139, 241-243, 246, 250 КАС України, суд -
вирішив:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ) до ІНФОРМАЦІЯ_10 (АДРЕСА_3 код ЄДРПОУ НОМЕР_8), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , ЄДРПОУ НОМЕР_7 ) задовольнити частково.
Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_10 (в особі комісії з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум) щодо повернення на доопрацювання документів про призначення ОСОБА_1 - члену сім`ї загиблого захисника України солдата ОСОБА_2 одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", оформлені витягом з протоколу засідання Комісії ІНФОРМАЦІЯ_10 з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 05 липня 2024 року № 18/д.
Зобов`язати Міністерство оборони України повторно розглянути заяву від 19 січня 2024 року про призначення ОСОБА_1 - члену сім`ї загиблого захисника України солдата ОСОБА_2 одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" з урахуванням висновків суду у цьому судовому рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.Г. Приходько
13.01.25
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2025 |
Оприлюднено | 15.01.2025 |
Номер документу | 124364806 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Приходько Оксана Григорівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Приходько Оксана Григорівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Приходько Оксана Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні